eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
239 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
تخریب بافت‌های تاریخی تخریب #فرهنگ است، تحریف #تاریخ است، تضعیف #هویت است. چند روز پیش آیت‌الله ارا
اگر گنبد و گلدسته‌های این حرم مقدس و مسجد گوهرشاد را فاکتور بگیریم، چیزی جز یک توسعه_شهری جنون‌آمیز که بانیان آن هم جز سوداگری سرمایه‌سالار چیزی در ذهن نداشتند باقی نخواهد ماند. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
🎙سخنرانی مهمّ آیت‌الله میرباقری: تبیین جایگاه شهر قم در روایات، و انتقاد از الگوی ساخت‌وساز در قم 💠 حرم‌های چهارگانۀ اهل‌بیت (ع) (یعنی: حرم مکه، حرم مدینه، حرم کوفه و‌ حرم قم)، مُکمّل یکدیگر هستند. خدا این حرم‌ها را برای پیشبرد طرح نبی‌اکرم(ص) در اختیار آن حضرت قرار داده است. 💠 مأموریت الهی نبی‌اکرم(ص) این است که بر محور این حرم‌ها، یک اُمّت تاریخیِ مُؤمن را سامان دهند و آنها را از میدان‌های سخت و درگیری‌های تُند و از دلِ طوفان‌ها و گرداب‌های جبهۀ شیطان، عبور دهند.
💠 حرم مکه و حرم مدینه به دست دیگران افتاد؛ لذا امیرالمؤمنین(ع) به کوفه هجرت کردند. بعد از مدتی، آن محیط هم تحت نفوذ بنی‌امیه و بنی‌عباس قرار گرفت و
اهل‌بیت(ع)، محیط دیگری را، که قم هست، حرم خودشان قرار دادند. 💠 حضرت معصومه(س)، محور آن اُمّتی هستند که بر محور قم شکل می‌گیرد. ، غیر از اینکه می‌شود، نقش‌آفرینی در تحولات آخرالزمان و محور ساماندهی جبهۀ مؤمنین در درگیری‌ با جبهۀ باطل خواهد بود 💠 متأسفانه در دو دهۀ اخیر،
به‌سمتی رفته که متناسب با جایگاه دینی و تاریخی این شهر، و در شأن حرم اهل‌بیت(ع) نیست!مظاهر شهر قم نباید مظاهر غربی باشد. قم نباید به شهری تبدیل شود که مهاجرت در آن، بر محورِ توریسم صنعتی شکل بگیرد. 💠
این نقد به‌معنای مخالفت با آبادانی و عمران نیست؛
به این معناست که عُمران و ساخت‌وساز و بسط این شهر، باید متناسب با این حرم و این فرهنگ و متناسب با آن رسالت دینی و تاریخی باشد. @torabiran
جایگاه و به عنوان در اندیشه آیت‌الله‌خامنه‌ای عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
بنا یا تندیس یابود شهدای غزه چه شکلی باید باشد!؟ عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعطیلی صداوسیما اگر شدنی بود بزرگترین خدمت آقایان و به کشور می‌بود. شما بنا بر مسائل بهداشتی حق نگه‌داری گوسفند و مرغ را در خانه و در محیط شهری نداری، اما تلویزیون بیت‌المال را خرج آموزش نگه‌داری سگ و گربه می‌کند! عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
مسجد امام سجاد(ع) جزو قديمی ترين مساجد تهران است که بيش از نيم قرن از عمر آن میگذرد. در سال ۱۳۲۳ کار ساخت این مسجد آغاز شد و در سال ۱۳۲۶ به پایان رسیده و گشایش یافت. با این حال کل ساختمان مسجد در سال ۱۳۴۲ به انجام رسید. علی آشتیانی ناظر این بنا و طراح آن حسین لرزاده بودند. معمار و ناظر ساخت آن حسین علی ایزدمهر و کار کاشی‌کاری آن برعهدهٔ محمد گودرزیان بوده‌است. در دو بخش بنا در خیابان‌های جمهوری و فخررازی، این ساختمان دارای دو کتیبهٔ سنگی به خط نستعلیق است که در کتیبهٔ خیابان اصلی، ویژگی‌های ساختمان حک شده و در کتیبهٔ دیگر شعری در وصف مسجد آمده‌است. این مسجد، گنبدی آجری با ساقهٔ کاشی‌کاری شده دارد و ستون‌های سنگی داخل بنا و دیوارها، آجری و کاشی‌کاری شده است‌.  @torabiran
آل‌های بی‌عار
"مسجد جامع ساوه" از جمله مساجد اولیه ایران بوده که ساخت و تکمیل آن از قرون اولیه اسلام آغاز شده و تا دوره قاجار ادامه داشته است و به عنوان مجموعه‌ای با معماری ایرانی اسلامی و ذوق هنرمندان کشورمان در دوره‌های مختلف مورد توجه پژوهشگران است. تاکنون تاریخ ساخت مسجد جامع ساوه تعیین نشده، اما قدیمی‌ترین اسناد یافت شده، کتیبه‌هایی است که در قرن چهارم نوشته شده‌اند؛ که بر این اساس، این مسجد هزار سال عمر دارد و در دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده‌است. به‌طوری‌که نوسازی‌های انجام‌شده موجب شده‌است که اثری از بنای اولیه مسجد در روزگار کنونی باقی نماند. این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته‌است و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است. @torabiran
1381154029_mwtny_-_mrd_lswyty.mp3
4.47M
موطنی، تراژدی غم‌انگیزی از اشعار "ابراهیم طوقان" با آهنگسازی "محمد فلیفل" آهنگساز لبنانی است که اولین بار در سال 1934 در فلسطین ساخته شد. @torabiran