eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
235 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
مسجد امام سجاد(ع) جزو قديمی ترين مساجد تهران است که بيش از نيم قرن از عمر آن میگذرد. در سال ۱۳۲۳ کار ساخت این مسجد آغاز شد و در سال ۱۳۲۶ به پایان رسیده و گشایش یافت. با این حال کل ساختمان مسجد در سال ۱۳۴۲ به انجام رسید. علی آشتیانی ناظر این بنا و طراح آن حسین لرزاده بودند. معمار و ناظر ساخت آن حسین علی ایزدمهر و کار کاشی‌کاری آن برعهدهٔ محمد گودرزیان بوده‌است. در دو بخش بنا در خیابان‌های جمهوری و فخررازی، این ساختمان دارای دو کتیبهٔ سنگی به خط نستعلیق است که در کتیبهٔ خیابان اصلی، ویژگی‌های ساختمان حک شده و در کتیبهٔ دیگر شعری در وصف مسجد آمده‌است. این مسجد، گنبدی آجری با ساقهٔ کاشی‌کاری شده دارد و ستون‌های سنگی داخل بنا و دیوارها، آجری و کاشی‌کاری شده است‌.  @torabiran
آل‌های بی‌عار
"مسجد جامع ساوه" از جمله مساجد اولیه ایران بوده که ساخت و تکمیل آن از قرون اولیه اسلام آغاز شده و تا دوره قاجار ادامه داشته است و به عنوان مجموعه‌ای با معماری ایرانی اسلامی و ذوق هنرمندان کشورمان در دوره‌های مختلف مورد توجه پژوهشگران است. تاکنون تاریخ ساخت مسجد جامع ساوه تعیین نشده، اما قدیمی‌ترین اسناد یافت شده، کتیبه‌هایی است که در قرن چهارم نوشته شده‌اند؛ که بر این اساس، این مسجد هزار سال عمر دارد و در دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده‌است. به‌طوری‌که نوسازی‌های انجام‌شده موجب شده‌است که اثری از بنای اولیه مسجد در روزگار کنونی باقی نماند. این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته‌است و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است. @torabiran
1381154029_mwtny_-_mrd_lswyty.mp3
4.47M
موطنی، تراژدی غم‌انگیزی از اشعار "ابراهیم طوقان" با آهنگسازی "محمد فلیفل" آهنگساز لبنانی است که اولین بار در سال 1934 در فلسطین ساخته شد. @torabiran
مردم ایران در گذشته چگونه شرایط سخت و خشن طبیعت کویری را به شرایط مطلوب زندگی تبدیل می‌کرده‌اند؛!؟ یخچال خشتی میبد در گذشته که امکانات امروزه وجود نداشت، مردم برای نگهداری مواد غذایی و تولید یخ باید دست به ساخت یخچال های طبیعی می زدند. از همین رو در فاصله ۵۰ کیلومتری یزد، یخچال خشتی میبد برای تولید و نگهداری یخ (احتمالا در دوره صفویه) ساخته شد. سازه این یخچال از خشت و گل است. چرا که بهترین عایق برای جلوگیری از ورود گرما و خروج سرما می باشد. این یخچال دارای سه بخش اصلی به نام مخزن یخ، حوضچه تولید یخ و دیوار سایه انداز است. روش کار بدین صورت بود که در پایان روز آب را داخل حوضچه رها می‌کردند تا در سرمای شب منجمد شود، تا چند شب این کار ادامه داشت تا لایه‌های یخ زده به یک یخ ضخیم تبدیل شود. بعد از آن یخ‌ها را شکسته و داخل مخزن انبار می‌کردند. گفته می‌شود برای جلوگیری از چسبیدن یخ‌ها به همدیگر از لایه‌ای از کاه بین آنها استفاده می‌شده. آدرس یخچال خشتی میبد: شهر یزد، ۵۰ کیلومتری شمال یزد، روبروی کاروانسرای شاه‌عباسی عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارمغان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این شما و این بروکسل، پایتخت بلژیک. و این مدینه فاضله‌ای که ملغمه‌ای است از استعمار، تجاوز و لیبرال‌دموکراسی جالب اینکه خود را موظف به صدور به شرق و غرب عالم می‌داند: یا با زبان خوش یا با زور اسلحه. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا پ. ن: جدای از وجود یا عدم وجود اراده در کارایی مساجد، معماریِ مساجد در پویا بودن یا نبودن آنها تاثیر زیادی دارد، به طور مثال وجود صحن و حیاط و رواق و همچنین تنوع فضاهای مسقف و بسته می‌تواند دست مردم محل را در به میدان آوردن کالبد مسجد بازتر کند. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم از گلایه‌های مرحوم در رابطه با انفعال مساجدی که قرار بود سنگر باشند: مسجد محل تفکر است، مساجد باید از قبل از اذان صبح تا آخر شب باز باشند. مسجد را اگر بستید، جلوی خلاقیت را گرفتید. تنها کشوری هستیم در دنیا از کشورهای اسلامی که مساجد مان درش بسته است،اگر کسی ساعت ۱۰ یا ۱۱بخواهد در مسجد بیتوته کند ، این همه مستحب است در مسجد بنشینید فکر و اندیشه کنید. هیچ مسجدی در ایران اینکار را نمی کند. مسجد باید باز باشد ، چرا هیئت امناها همکاری نمی‌کنند ؟ چرا بعد از نماز وقرآن مردم رابیرون و مسجد را قفل میکنید. یک مقایسه کنید با تمام مساجد دنیا... عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
📌 در شهرسازی رایج امروز که محصول غرب مدرن است بازار در همه جای شهر پراکنده شده است و در واقع کل جامعه به بازار تبدیل شده است. در منطق دینی و نگاه معصومین بازار در جامعه یک شر ضروری است و نسبت به آن هشدارهای متعددی داده شده است. در این ویدئو به طور خلاصه به بررسی این دو نگاه به بازار اشاره شده است. ✍️ امیر گودرزی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
تلفیق آجر با کاشی و آجر با نقوش مهری و برجسته از مشخصه‌های در قرن هشتم هجری است. به طور کلی در این دوره آجرکاری جای خود را به تزئینات گچبری داد. در این زمان در تکنیک‌های اجرا پوشش‌های طاقی آجری نیز تحولی گسترده پدید آمد. مثالی که در این زمینه می‌توان ذکر کرد، گنبد سلطانیه در زنجان است. خانه دوست ۲۱آبان۱۴۰۲ عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91 ارمغان
۴۸۰ هزار خانه خالی در روستاها مدیر مرکز پژوهش‌های مجلس: 🔹۸۰ درصد ساکنان روستاهای کشور صاحب مسکن هستند. 🔹طبق آمار از سال ۱۳۸۵ تاکنون رشد جمعیت روستاهای کشور منفی بوده و حدود ۴۸۰ هزار خانه خالی در روستاهای کشور وجود دارد. 🔹در ایران ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از آن درجه یک بوده و بیش از ۷۰ درصد آن اراضی درجه ۳ و ۴ هستند. tn.ai/2987140 عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
به شبکه های درون حصار و دیوار باغ ها و اماکن مذهبی گفته می شود که به صورت مشبک های تکرار شونده می‌سازند تا از بیرون درون زیبای آن را بتوان نگریست. اینگونه دیوارها را با قطعات گل پخته به اشکال هندسی و غیر هندسی می‌سازند و چون در فواصل آنها حفره هایی پدید می‌آید می ‌کوشند که شکل سوراخ ها نیز زیبا باشد. فخر به معنای گل پخته ( در عربی نیز فخوری و سازنده آن فخار و همچنین در قرآن مجید خلق الانسان من صلصال کالفخار آمده است ) و مدین مانند مادگی، حفره و فروررفتگی و روی هم رفته به چیزی اطلاق شده است که قسمتی از آن را گل پخته و سفال یا کاشی و باقی را فرورفتگی و روزنه های کوچکی تشکیل داده است. 🔸🔸🔸 نام طرح: کد محصول: ۳۰۴ ارمغان 🔸🔸🔸 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c سفارش: @TORAB91
‏♦️در اقتصادی که با تورم ۷۰ درصدی طی دو سال قیمت مسکن بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته، بانکها طی ۳ ماه ۲۱۵ هزار میلیارد تومان به زیر مجموعه های خودشان تسهیلات بلند مدت با نرخ بهره پایین داده اند! نه تنها اکثر اقتصادخوانده ها ساکتند بلکه هیچ سازمان نظارتی، قضایی انتظامی هم حق ورود ندارد! 🇮🇷 @NationalEconomy
علامه‌ی معمار! 🔹معماری مدرسه حجتیه توسط علامه طباطبایی در بیان استاد تهرانی: بنای این مدرسه کوچک بود و آیت الله حجت چند هزار متر از زمین مجاور را تهیه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند... هرچه مهندسین از تهران و غیرتهران آمدند و نقشه‌های متنوع و مختلفی کشیدند، مورد نظر آیت‌الله واقع نشد تا بالاخره شنیدیم سیدی از تبریز آمده و نقشه‌ای کشیده که مورد نظر و تصویب ایشان قرار گرفته است. 🔹ما بسیار شایق و مترصد بودیم که این سید را ببینیم...در همین احوال شنیدیم آن سیدی که از تبریز آمده و نقشه ساختمانی را کشیده، به نام قاضی[طباطبایی] معروف و در ریاضیات و فلسفه زبردست است. اشتیاق ما برای دیدار و ملاقات با او زیاد شد و مترصد بودیم به منزلش برویم و به بهانه‌ای از او دیدار کنیم تا آنکه یکی از دوستان ما که در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلا از علمای رشت است یک روز به حجره آمده و گفت آقای قاضی از زیارت مشهد برگشته، بیا به دیدنش برویم! 🔹چون به منزل ایشان وارد شدیم، دیدیم که این رجل معروف و مشهور همان سیدی است که ما همه روزه در کوچه‌ها در بین راه او را می‌دیدیم، و ابدا احتمال نمی‌دادیم که او از اهل علم باشد، فضلا از تبحر در علوم، با عمامه‌ بسیار کوچک از کرباس آبی رنگ، و تگمه‌های باز قبا، و بدون جوراب با لباس کمتر از معمول، در کوچه‌های قم تردد داشت. خانه نیز بسیار محقر و ساده بود. ما معانقه کردیم و نشستیم و گفت وگو و سخن از اطراف و جوانب پیش ‌ آمد؛ دیدیم نه، واقعا این مرد، جهانی است از علم و درایت. پ. ن: تصویر فوق تصویری است از افتتاح مدرسه حجتیه با حضور علامه طباطبایی @baladetayyeb @torabiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متاسفانه از همان ابتدای استقرار نظام "اثبات کارآمدی انقلاب با توسل به شاخصه‌های توسعه غربی" به چشم اسفندیار جمهوری اسلامی تبدیل شده است و با این روند است که و در یک کلمه به محاق رفته است! عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام این کلیپ هرچند اثبات ضرورت مطالعه تاریخ معاصر با هر گرایش و سلیقه‌ای است، اما باید گفت کارآمدی انقلاب اسلامی به ساخت تکنولوژی نیست بلکه اوج کارایی آن در تولید تهرانی‌مقدم‌ها، فخری‌زاده‌ها، آشتیانی‌ها، مصباح‌یزدی‌ها و میرباقری‌ها است که در مرزهای علم (و نه ) در حرکت بودند و هستند. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
#حیات_اندر_حیاط خانه پهلوان رزاز تهران قدمت: قاجاریه عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 #ترابیران
محمد جواد خواجه وند ‏در ‎ (که تعبیر بسیار دقیقی است) سکسی بودن صفتی معادل لذت بخش بودن است و به عبارت دیگر آنچه سکسی نیست، گویا لذت‌بخش هم نیست! غذای سکسی، منظره سکسی، اتومبیل سکسی، هوای سکسی، فضای سکسی، تیپ و استایل سکسی، ‎ و... و آنچه لذ‌ت‌بخش نیست، مورد تمایل هیچ خریداری نیست عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
برای تحقق معماری مطلوب از منظر اسلامی، نیاز به عبرت و الهام از تجربیات اصیل و ارزشمند است. عالی ترین مصداق موجود،( و آفرینش) است، زیرا آن خداوند متعال یعنی(اَحسنُ الخالِقین)، است که در مقام نظر(دارای جمیع اسما حُسن مفهومی) و در مقام عمل(دارای جمیع صفات حُسن فعلی) است و در مجموع صاحب جمیع صفات حُسن ذاتی و فعلی است. تجربه تاریخی نشان می دهد، هرکجا انسان ها هماهنگ با قوانین و صورت و سیرت طبیعت اقدام و آثاری خلق نموده اند، حیات مادی و معنوی آنها پایدار شده است و هرکجا بر خلاف آن عمل نموده اند، حیات مادی و معنوی آنها دچار بحران ناپایداری و آسیب گردیده است. عبدالحمید نقره کار از تا از تا عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به عنوان نماد شفافیت، زلالی، پاکی و همچنین پاک‌کنندگی، علاوه بر نقش خنک کنندگی و ایجاد طراوت در فضای معماری اسلامی، محمل معانی عمیق عرفانی می گردد و با آینه در ویژگی انعکاس نقوش و تصاویر اشتراک می یابد. مفهوم آینه در عرفان اسلامی بسیار پردامنه طرح گردیده و نحوه به کارگیری آن در معماری اسلامی و معانی که این نوع کاربرد بر دوش می کشد نیز بسیار عمیق و قابل تأمل است. همانگونه که انعکاس تصاویر اطراف در آب با وزش کوچکترین بادی دچار شکست می‌شود، تکنیک آینه‌کاری و به کاربردن آینه‌های ریز هر دو حامل این پیام است که هیچ چیز در این دنیای فانی ماندگار و قابل دل بستن نیست. باید در نظر داشت مرکزیت آب در معماری ایران به طور کلی در دوران قبل از و مشخصاً در آتشکده‌های دوران ساسانی آغاز شده است. اما این عنصر چنان در معماری و ساخت بناها وارد شده که نمی‌توان آن را از فرم ساخته شده جدا کرد بنابرای آب در علاوه بر نقش تطهیر جنبه نمادین نیز دارد. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارمغان تصاویر مربوط به پروژه چایخانه بوستان شادی در شهر یزد است 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/torabiran/767