در فرهنگهای شرقی زمین نماد مادر، و خانه تعریف و تحدید کننده حریم #خانواده است.
و هر دو قبل از سیطره بازار بر جامعه و فرهنگ، بیش از آنکه از مقوله اقتصادی باشند مقولهای فرهنگی بودهاند.
فرهنگ، هویت و مادر در فرهنگ اسلامی خریدنی و فروختنی نیست، اما در جامعه بازارمحور هرچیز فروختنی است حتی...
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
بافت تاریخی بهترین منطقه برای ترویج زندگی با سبک ایرانی اسلامی است.
مصطفی سعادت طلب عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان قم:
می توان گفت بهترین بافت تاریخی کشور را شهر قم دارد، برخی از شهرها #بافت_تاریخی دارند و حتی مطرح تر هستند، اما #زندگی در آن جریان ندارد. به عنوان مثال شهریزد که بافت تاریخی آن به حالت #موزه در آمده است. بافت قم وسعت خوبی دارد و قلب آن حرم حضرت معصومه است که #محور_اجتماعی بافت می باشد.
این استاد دانشگاه افزود: زمانی که از لفظ بافت استفاده میکنیم دیگر نمیتوانیم از داخل آن تک دانه ها را جدا کنیم، بافت یک زنجیره است و نمیتوان گفت دانه ارزشمند رو نگه داریم و قسمت های دیگر فاقد ارزش هستند کسانی که چنین دیدگاهی دارند معلوم است که هنوز بافت را نشناخته اند.
پ. ن: امیدواریم این تغییر رویه و دیدگاه باعث به رسمیت شناختن ساختوساز سنتی در کشور شود و به مرور آییننامههای طراحی و ساخت با #خشت #چوب و #سنگ تدوین، ابلاغ و اجرایی گردد،و یا در حالت ایدهآل دست مردم و متخصصین در انتخاب نوع سازه جهت ساخت باز باشد.
هرچند گام اول در این مسیر 🔻
پاک کردن همسانانگاری
"بافت تاریخی، سازهخشتی، چوبی و کپر"
با
"بافت و ساختمان فرسوده"
در ذهن مسولین است.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از ترابیران "طراحیتولیداجرا"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ششضلعی یکی از انواع چندضلعیها است که شش ضلع و شش زاویه(ششگوش) دارد.
به مفتولهای دارای سطحمقطع ششضلعی، ششپهلو یا مسدس نیز میگویند.
در بین هندسههای اصلی (مربع، مثلث، دایره) و حتی سایر چندضلعیهای منتظم هیچکدام مثل ششضلعی یک ساختار در هم تنیده و منسجم را تشکیل نمیدهد. به همین دلیل در کندوی زنبورعسل نیز ششضلعی دیده میشود.
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی 👌
آجرفرش #ششضلعی
کدمحصول:۱۰۴
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده میشد. از آنجایی که مکانیابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل میکرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادیترین اجزای شهر برای اهلش فراهم میکرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷).
@baladetayyeb
@torabiran
ترابیران ... معماریظرفزندگی
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده میشد. از آنجایی که مکانیابی این هورنوها دقیقا
غفلت و معماری
بازار در رویکرد حکمی و اسلامی از کیفیتی برخوردار است که نیروهای حاصله از آن باعث غفلت انسان از امور معنوی و گرایش آن به عالم ماده می شود، طوری که احادیث مختلفی مبنی بر عدم توقف در بازار ذکر شده است. یعنی بازارها باید محل گذر باشند نه محل پاتوق و ماندن. لذا با تکیه بر این مورد معمار حکیم همواره در گذشته در تلاش بوده است در معماری بازار از فرم هایی که خاصیت تذکر گونه و بیداری دارند برای به حداقل رساندن نیروهای بازار استفاده نماید، بهره گیری از آرایه های مثالی(عالم معنا) و همجواری بازارها با مساجد، بهره گیری از آسمانه های بلند و تنظیم #نور و غیره از موارد تغییر کیفیت فضایی بازارها بوده است... اما فضاهای تجاری امروز دقیقا عکس این فرآیند را دنبال می نمایند.
✍️ نسیم اشرافی
@torabiran
شهرنشینی
هر چه درصد شهرنشینی بالاتر برود یعنی باید منتظر چالشها و بحرانهای بیشتری باشیم. از جمله مسائلی که شهرنشینی مفرط به دنبال خود میآورد میتوان به برخی موارد اشاره کرد:
- آلودگیها: آلودگی محیط زیستی (هوا، آب، خاک)، آلودگی صوتی و سلب آرامش، آلودگی بصری و...
- فشار بر روی حاکمیت برای اداره امور: اداره شهر و امور شهروند غالبا بر دوش حاکمیت و نهادهای مربوطه است و مردم نقش چندانی ندارند اما در روستا و یا حتی شهرهای کوچک مردم بخشی از نیازهای خدماتی و روزانه را خودشان تامین میکنند و وابستگی کمتری به سیستم دارند.
- افزایش گناه و ناهنجاری: در شهر خصوصا شهرهای بزرگ به دلیل ناشناس بودن و بیتفاوتی اجتماعی بستر برای انواع گناهان و جرمها و ناهنجاریهای اخلاقی فراهم است و آمارها هم این موضوع را تائید میکنند. (نکته: اگر به دنبال حل ریشهای مسئله حجاب هستیم به این مسائل ریشهای باید فکر کنیم)
- افزایش فقر و نابرابری: یکی دیگر از تبعات شهرنشینی افراطی شیوع فقر و افزایش شکاف طبقاتی است. شهرهای آمریکا نماد این شکافاند. نحوه توسعهی تهران نیز عاقبتی جز این نخواهد داشت که امروز نشانههای آن هویدا شده است.
- افزایش کنترل: در شهر نیاز به کنترل و وجود پلیس و مامور و دوربین و... است در حالی که چنین نیازی در روستا وجود ندارد. این کنترل خود ساختاری برای زدودن تقوا و نظم درونی افراد درون یک جامعه است؛ افرادی که به خاطر ترس از پلیس و دوربین و کنترل بیرونی خطا نمیکنند نه بخاطر تقوای درونی...
- افزایش بیماریها
پینوشت: آمار شهرنشینی ایران از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲
✍️ امیر گودرزی
#ترابیران
@torabiran
ترابیران ... معماریظرفزندگی
روزگاری آدم ها، نه قیمت خانه شان را میدانستند و نه قصد فروشش را داشتند، چون خانه «کالا» نبود...
قدر و قیمت خانه به داستان های شکل گرفته ی درونش بود، پر از «خاطره»...
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماریظرفزندگی
یکی از آسیب های جدی اقتصاد تک محصولی از جمله اقتصاد وابسته به نفت آسیب پذیری از همان نقطه (در صورت ت
دولت قبل از قِبَل برجام حساب ویژهای بر روی درآمد حاصل از #گردشگری باز کرده بود، اما شیوع #کرونا، قبل از به باد رفتن خود برجام، همه رشتهها را پنبه کرد.
سید عزت الله ضرغامی قبل از اینکه وزیر گردشگری باشد وزیر #صنایع_دستی و #میراث_فرهنگی هم هست، صنایعی که ریشه در تاریخ، هویت و تمدن ایران اسلامی دارد و اگر آن را باور کنیم به راحتی میتواند جایگزین فروش #نفت در بخش خامفروشی شود.
در همان ابتدای سال ۹۹ این مطلب را در نقد رویکرد دولت به مسئله گردشگری نوشتیم، متاسفانه با گذشت چند سال و عوض شدن دولت هنوز هم در بر روی همان پاشنه میچرخد.
✍️ تحریریه #ترابیران
https://eitaa.com/torabiran/198
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماریظرفزندگی
انگارههای غلطِ معماری و شهرسازی اما بدیهی (در اذهان): 📌 با شیوع فروشگاههای زنجیرهای در مقابل مغا
عطش با #آب_شور نه تنها رفع نمیشود، تشدید هم میشود.
انگارههای غلط
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماریظرفزندگی
جزئیات داخلی یک کبوترخانه نیمه مخروب
#کارخانه_تولید_کود_طبیعی_رایگان
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
برآیند تمام آفتهای آپارتمان
#تهدید_نسل
و
#تحدید_نسل
است.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شتر سواری دولا دولا نمی شود
با دیدن این کلیپ طنز ممکن است در ذهن هرکس مسالهای و ایدهای نقش ببندد.
اما به راستی چه شد که کار(کارِ یدی) در #جامعه_اسلامی از ارزش افتاد و امروز دستمایه طنز و شوخی گردیده!؟
ما در حالی به معماری گذشتهمان افتخار میکنیم و به دنبال احیاء ارزشهای آن مطابق با نیازهای روز هستیم که از مسیر و روش تحقق آن غافل هستیم.
در واقع معماری اسلامی، معماری ایرانی، معماری همساز با اقلیم، معماریِ دوستدار محیط زیست، معماری برآمده از ظرفیتهای مردمی و در یک کلام #مردمی_سازی_معماری جز با اصالت دادن دوباره به کار محقق نخواهد شد، و در مقابل #انبوه_سازی مسکن و شهر! از مسیر #تولید_انبوه که اصالت را به سرمایه و سود #سرمایه_دار میدهد میگذرد.
#اصالت_کار
#اصالت_سود
#اصالت_سرمایه
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از ترابیران "طراحیتولیداجرا"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 معرفی پروژه:
#خانه_شماره۲۴
🔸 مسؤلیت:
طراحی، نظارت
🔸 کاربری:
مسکونی
🔸 موقعیت:
یزد
🔸 کارفرما:
آقای آخوندی
🔸 سال طراحی و اجرا:
۱۳۹۸
#معماری_به_سبک_ترابیران 👌
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
این عکس به صورت خلاصه اما تمام و کمال و بدون کموکاست توسعه و نحوه پیشرفت! #تمدن_غرب را در یک نگاه روایت میکند.
بردهفروش به جای صندلی روی دوش برده کودکی نشسته و در حال تعیین قیمت برده ها و خرید و فروش است.
آمریکا ۱۸۶۲
از شروع #غرب_مدرن در هند و آفریقا تا امروز در غزه، خون انسان شرقی در برابر انساننمای غربی به هیچ انگاشته میشود.
@AsrTarikh
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماریظرفزندگی
#کالا شدن #زمین و عرضه محدود و تقاضای بالا در اثر مهاجرت از روستا به شهر، علاوه بر تاثیر عمیق در گرانی مسکن، #کشاورزی_شهری را از صرفه میاندازد.
تغییر کاربری زمینهای کشاورزی داخل شهرها جز افزایش تراکم، آلودگی بیشتر، ترافیک غیرقابل اجتناب، مصرف مواد غذایی صنعتی و مصرافگرایی نتیجهای در بر ندارد.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
#ایران_ورای_ایران
مسجد شاهجهان پاکستان
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
تامین سوخت سفرهای درون شهری و همچنین ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی در شهرها هزینه هنگفتی روی دست دولت ها می گذارد که در حقیقت از جیب مردم پرداخت میشود ، همچنین سهم عمده الودگی هوا و محیط زیست ، ترافیک و تلف شدن عمر انسانها پشت ان و صرف استهلاک بی خود به خودرو ها و ... بر اثر همین جابه جایی هاست که عمدتا طی کردن حدفاصل منزل تا محل کار است .
همه این مصیبت ها و هزینه های سرسام اور از بین میرود اگر شغل اکثر افراد جامعه در خانه های مولد تعریف شود.
#خانه_مولد
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
پ.ن:
علاوه بر خانههای مولد میتوان به محلههای مولد هم فکر کرد که سفرهای درونشهری به سفرهای درونمحلهای تبدیل شود.
میتوان به محلههای خویشاوندمحور فکر کرد که تَعَرُّف بین ساکنین محله را افزایش دهد.
#محله_محوری
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
یه کارگاه سبزی پاک کنی توی اطراف کرج با روزی 50 تن سبزی بسته بندی شده، 110 تا خانم را از 7 صبح میاره سر کار!
حالا اگه این سبزی را توی خونه پاک کنن، میشه عقب موندگی!
مثال #سبزی_پاک_کنی در #بازار، بخش بزرگی از مشاغلی است که زنان ما را از خانه #اخراج کرده است!
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بالکننشینی زنان و تبرّج زنانه
🔹واژه تبرّج که غالباً به معنای جلوهگری آمده است به لحاظ لغوی، ریشه در معماری خانه دارد زیرا ریشه آن بدینگونه بوده است که قبل از اسلام، زنان تمدن جاهلیت، خود را از بالای برج (خانهها و ساختمانهای مرتفع)، برای دیگران متبرّج (جلوهگر) میساختند. بعد از اسلام مجددا از دوره امویان، بالکننشینی برخی زنان با هدف تبرّج رواج یافت. در روایات، با نهی از این نوع تبرّجات به ما چنین توصیه شده که بانوان را در اتاقهای رو به معابر سکنی ندهید (با هدف حفظ حریم آنها): "لاَ تُنْزِلُوا اَلنِّسَاءَ بِالْغُرَف"(الکافی).
🔹در معماری سنتی، با الگوهای درونگرا و مکانیابی حیاط در دل خانه، نمای اتاقها غالبا رو به درون خانه بود و لذا سکنی دادن بانوان در تطبیق با روایت مذکور، کاملا میسر بود. چنان خانههای پوشاننده و مستوری، کاملا متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب و مستورههایی بودند که در دل خود سکنی میدادند. اما در معماری معاصر با رواج آپارتمانهای برونگرا و حریمزدا، حفظ حریم بانوان دیگر چندان میسر نیست.
🔹علاوه بر مباحث اعتقادی، معماری درونگرا، با شرایط اقلیمی ما نیز تطبیق داشت؛ زیرا حدود ۷۰ درصد از سرزمین ایران دارای اقلیم بیابانی است که در چنین اقلیمی، استفاده از الگوی درونگرا سبب میشد تبادل حرارتی خانه با محیط سخت و خشن بیرون به حداقل برسد و لذا گرمایش و سرمایش این نوع خانهها با حداقل امکانات میسر بود. اینکه چرا در ایران پهناور، این قوطی کبریتهای عریان که نه با شرایط فرهنگی ما تطبیق دارند و نه با شرایط اقلیمی ما، جایگزین خانههای درونگرا شده است را الله اعلم!
@baladetayyeb
بازار شدن شهر به روایت تصویر
در فرهنگ سرمایهداری غرب، همه چیز کالا هست و قابل داد و ستد، حتی خود شهر.
اما در تمدن اسلامی و سایر تمدنهای شرقی، شهر و شهرسازی و معماری و خانه از مقولات فرهنگی است. چرا که با #سبک_زندگی و جهانبینی انسانها در هم تنیده است.
نیویورک، میدان تایمز. 2002
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30