eitaa logo
مدرسه حکمت طوبی
1.5هزار دنبال‌کننده
16 عکس
6 ویدیو
0 فایل
🌀طوبی 👈مدرسه‌تخصصی‌حکمت‌اسلامی ✅آموزش حکمت اسلامی با محوریت اندیشه های فلسفی علامه طباطبایی 🎙تحت اشراف استاد علی فرحانی ادمین: @admin_doreh #مدرسه_مجازی_المرسلات
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
🌀طوبی 👈مدرسه‌تخصصی‌حکمت‌اسلامی ✅آموزش حکمت اسلامی با محوریت اندیشه های فلسفی 🎙تحت اشراف استاد 🌀لینک عضویت در مدرسه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
🙏عرض‌سلام خدمت همه حکمت‌جویان گرامی 🌺ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب و میلاد باقرالعلوم (ع) 🌀همانگونه که مستحضرید، به اعتقاد استاد اندیشه های فلسفی ، راقی ترین و آخرین نظریات فلسفی در بین علمای معاصر می باشد و ایشان این اندیشه ها را در دو کتاب شریف و نهایه_الحکمه به قصد نگارش کتاب درسی، تدوین کرده اند. 🌀همچنین استاد علی فرحانی در سال های گذشته چند دوره این کتب را تدریس کرده اند و در ضمن تدریس، صحت و برجستگی اندیشه های علامه طباطبایی را در مقابل اشکالات مطرح شده، اثبات نموده اند. بخشی از این جلسات درسی در جلد اول از کتاب مکتوب شده است. 🌀علاوه بر غنی جلسات درسی ایشان، ایشان در تبیین مفاهیم فلسفی نیز بسیار قابل توجه است. که در فرصتی دیگر به تبیین آن خواهیم پرداخت. ✅بر این اساس، با توجه به درخواستهای مکرری که از استاد صورت گرفت، در بنا بر این شد که ایشان از تدریس فلسفه را از ابتدای کتاب آغاز کنند و تا پایان الحکمه را تبیین نمایند. 📱به این دلیل که افراد بیشتری خصوصا طلاب گرانقدر سایر شهرستان ها از این جلسات بهره مند شوند، تصمیم بر این شد که این دور از تدریس ایشان به صورت انجام شود. ♻️البته به این جهت که فلسفه، ظرافتهای خاص خود را می طلبد، بناست که این تدریس در یک و مشخص که جزئیات آن آینده بیان خواهد شد، صورت گیرد. 🔆به طور خلاصه به حول و قوه الهی قصد داریم که در این مدرسه یک دوره را بر اساس آثار علامه طباطبایی و با تدریس استاد علی فرحانی آموزش دهیم. 🚻قابل توجه است که این مدرسه اختصاصی به ندارد. بلکه و نیز می توانند در این مدرسه شرکت کنند. 👈جزئیات دوره ها و شرائط در مدرسه متعاقبا اعلام خواهد شد. 📞ارتباط با ادمین: 👉eitaa.com/admin_doreh 🌀لینک عضویت در مدرسه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
🌀،فلسفه را کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد و عمرش را به فلسفه صرف نمود. 🔅در همین زمان خود ما، مرحوم (ره) در حدی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیت تقلید میرسید. ایشان از علمای زمان خودش، اگر بیشتر نبود، کمتر نبود؛ اما فقاهت را به کسانی سپرد که مشغول فقاهت بودند. آن زمان در قم مرحوم آیةاللَّه بروجردی با آن عظمت، و اساتید بعد از آن بزرگوار، مشغول کار فقاهت بودند؛ اما ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آن‌که در قم هیچ نشان قابل توجهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد. البته قبل از ایشان امام فلسفه میگفتند، لیکن در دایره‌ی محدودی و با شاگردان مخصوصی؛ اما ایشان گسترش داد، درس را وسیع کرد و عمرش را به فلسفه صرف نمود. 🎙رهبر معظم انقلاب 70/6/31 🌀مدرسه تخصصی حکمت اسلامی (طوبی)👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
مدرسه حکمت طوبی
🙏عرض‌سلام خدمت همه حکمت‌جویان گرامی 🌺ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب و میلاد باقرالعلوم (ع) 🌀همان
عرض سلام و خیر مقدم خدمت اعضای محترم مدرسه 🌀همانگونه که در توضیحات سابق بیان شد، بناست که استاد فرحانی در راستای تبیین نظام فلسفی بار دیگر کتاب و را تدریس کنند و با محوریت آن جلسات، این مدرسه جهت یک دوره تشکیل شد. 🌀بنا داریم که در چند متوالی به صورت (جهت استفاده عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر)، بر اساس تدریس های استاد، این آموزش محقق شود. ♨️قبل از شروع لازم است که برخی مباحث مقدماتی را به تدریج در این کانال تبیین کنیم تا بر این اساس، نظام فلسفی علامه طباطبایی و کار ما در این دوره ها برای شما بزرگواران تبیین شود. ✅لذا مباحثی همچون مباحث زیر را در این کانال تبیین خواهیم کرد: 1️⃣چرا بخوانیم؟ 2️⃣چرا نظام فلسفی را بخوانیم؟ 3️⃣چرا خواندن فلسفه را از کتاب آغاز کنیم؟ 4️⃣برای آغاز فلسفه چه لازم است؟ 5️⃣ صحیح تحصیل فلسفه چیست؟ 6️⃣سیر مطالعاتی فلسفه از ابتدای آغاز تحصیل تا پایان اندیشه فلسفی چیست؟ 7️⃣مزایای تدریس استاد چیست؟ 8️⃣آیا می توان فلسفه را به صورت فرا گرفت؟ 9️⃣نقش در یادگیری فلسفه چیست؟ 🔟روش کار در آموزش فلسفه چیست؟ ⭕️انشاءالله به تدریج پاسخ سوالات فوق را تبیین خواهیم کرد. 📞ارتباط با ادمین: 👉eitaa.com/admin_doreh 🌀لینک عضویت در مدرسه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
مدرسه حکمت طوبی
عرض سلام و خیر مقدم خدمت اعضای محترم مدرسه #طوبی 🌀همانگونه که در توضیحات سابق بیان شد، بناست که است
🔰 خود را کنید ✅به حول و قوه الهی اولین از مجموعه جلسات بدایه الحکمه در فصل برگزار خواهد شد. ✅یکی از مقدمات لازم برای تحصیل فلسفه، علم است. لذا لازم است که در این مدت باقیمانده تا شروع جلسات، مباحث منطق را مرور کنید. ♨️پیشنهاد ما برای این مقدمه یکی از موارد زیر است: 1⃣مجموعه جلسات تدریس المنطق/ استاد علی فرحانی👇👇 eitaa.com/almorsalaat/1349 2⃣مجموعه جلسات برهان و عرض ذاتی/ استاد علی فرحانی (مقدمات منطقی مطرح شده در ابتدای تدریس بدایه در دوره های گذشته)👇👇 eitaa.com/almorsalaat/1744 3⃣مجموعه جلسات تدریس برهان شفا/ استاد علی فرحانی👇👇 eitaa.com/almorsalaat/4002 4⃣مجموعه جلسات تدریس المنطق/ استاد سیدمحمد هاشمی👇👇 eitaa.com/almorsalaat/4206 5⃣مجموعه جلسات تدریس دانش منطق/ استاد ستوده👇👇 eitaa.com/almorsalaat/4384 6⃣مجموعه جلسات تدریس کتاب منطق (اثر شهید مطهری)/ استاد سیدمحمد هاشمی👇👇 eitaa.com/almorsalaat/3913 6⃣دوره مرور و جمع بندی المنطق/استاد سیدمحمد هاشمی👇👇 eitaa.com/almorsalaat/4942 📚📚📚📚📚 ⁉️‼️جهت در انتخاب یکی از موارد فوق به ما پیام دهید👇👇 📞eitaa.com/admin_doreh @touba_almorsalaat
💬 🔅سلام علیکم خسته نباشید بزرگوار 🔅غرض از مزاحمات بنده به فلسفه علاقه دارم لکن جبر حوزه اجازه نداد بتونیم بخوانیم. یعنی بسترحوزه طوری هست که ناچارا یا باید فقه و اصول بخوانی یا دوباره فقه اصول. هر دو را نمیشه هم زمان خواند و به یک منظومه ذهنی خوب رسید. برا همین بنده علی رغم میل باطنی بیشتردرخدمت فقه اصول بودم. 🔅ازاون طرفم هیچ وقت نخواستم حق فلسفه ضایع بشه (یعنی ناقص بخونم) واسه همین دنبال یه وقت مناسب بودم که فلسفه به‌ماهو فلسفه رابخونم. 🔅الان الحمدلله که پیام شما را مبنی خوندن دوباره فلسفه دیدم به جد خوشحال شدم. 📌پ.ن: الحمدلله. انشالله که بتوانیم در راستاس آموزش فلسفه به روش صحیح و اصولی و کارآمد، اقدامی شایسته انجام دهیم. ✅ضمنا ثبت نام دوره هنوز آغاز نشده و انشالله از ابتدای اسفندماه ثبت نام ترم بهاره را شروع خواهیم کرد. به حول و قوه الهی. 📞ارتباط با ادمین: 👉eitaa.com/admin_doreh @touba_almorsalaat
015-cherafalsafebekhanim@almorsalat.mp3
3.39M
🌀چرا فلسفه بخوانیم؟ 🎙استاد علی فرحانی 📞ارتباط با ما: @admin_doreh @touba_almorsalaat
🌿طرح فکری فلسفی و اثر آن در حل سوالات اعتقادی و درک بهتر آیات و روایات اسلامی ▫️يادم هست، در زمانى كه در قم تحصيل مى‏‌كردم، يك روز خودم و تحصيلاتم و راهى را كه در زندگى انتخاب كرده‏‌‌ام ارزيابى مى‏‌كردم؛ ▫️با خود انديشيدم كه آيا اگر بجاى اين تحصيلات، رشته‏‌اى از تحصيلات جديد را پيش مى‌‏گرفتم بهتر بود يا نه؟ ▫️طبعا با روحيّه‏‌اى كه داشتم و ارزشى كه براى ايمان و معارف معنوى قائل بودن اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه در آن صورت وضع روحى و معنوى من چه مى‏‌شد؟ ▫️فكر كردم كه الآن به اصول توحيد و نبوّت و معاد و امامت و غيره ايمان و اعتقاد دارم و فوق‌‏العاده اينها را عزيز مى‏‌دارم؛ آيا اگر يك رشته از علوم طبيعى و يا رياضى يا ادبى را پيش گرفته بودم چه وضعى داشتم؟ ▫️به خودم جواب دادم كه اعتقاد به اين اصول و بلكه اساساً روحانى واقعى بودن وابسته به اين نيست كه انسان در رشته‏‌هاى علوم قديمه تحصيل كند. بسيارند كسانى كه از اين تحصيلات محرومند و در رشته‌‏هاى ديگر تخصص دارند، اما داراى ايمانى قوى و نيرومند هستند و عملًا متّقى و پرهيزكار و احياناً حامى و مبلّغ اسلام‏‌اند و كم و بيش مطالعات اسلامى هم دارند؛ احياناً ممكن بود من در آن رشته‏‌ها بر زمينه‌‏هايى علمى براى ايمان خود دست مى‌‏يافتم بهتر از آنچه اكنون دست يافته‌‏ام. ▫️آن ايّام، تازه با الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد - كه بر خلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و عميق‏ترين انديشه‌‏هاى آن را دريافته بود و با شيرين‏‌ترين بيان آنها را بازگو مى‏‌كرد - مى‌‏آموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بيانات عميق و لطيف و شيرين استاد از خاطره‌‏هاى فراموش ناشدنى عمر من است. ▫️در آن روزها با همين مسأله كه آن ايّام با مقدّمات كامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مى‌‏كند درك كرده بودم (لااقل به خيال خودم)، نظام قطعى و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مى‏‌ديدم، فكر مى‏‌كردم كه چگونه سؤالاتم و چون و چراهايم يك مرتبه نقش بر آب شد؟ و چگونه مى‌‏فهمم كه ميان اين قاعده قطعى كه اشياء را در يك نظام قطعى قرار مى‏‌دهد، و ميان اصل «لا مؤثّر فى الوجود الّا اللّه» منافاتى نديده آنها را در كنار هم و در آغوش هم جا مى‌‏دهم، معنى اين جمله را مى‌‏فهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» و ميان دو قسمت اين جمله تناقضى نمى‌‏ديدم، «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، بيان خاصّ صدر المتألّهين در نحوه ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همين مطلب براى اثبات قاعده «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» فوق‌‏العاده مرا تحت تأثير قرار داده و به وجد آورده بود؛ 🔴خلاصه يك اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك جهان‏‌بينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، و البلاغه و پاره‌‏اى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مى‌‏كردم. 🔹در اين وقت فكر كردم ديدم اگر در اين رشته نبودم و فيض محضر اين استاد را درك نمى‌‏كردم همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّى و چه از لحاظ معنوى، ممكن بود بهتر از اين باشد كه هست، همه آن چيزهايى كه اكنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشين و احياناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چيزى كه واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين بود با نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيده ‏ام. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج‏1، ص: 125 @touba_almorsalaat