eitaa logo
طوبای عفاف
666 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
459 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃آیه (سوره نور، آیه ۳۱) آیه حجاب(جزءهجدهم) از لزوم حجاب‌داشتن زنان سخن می‌گوید. این آیه از دلایل قرآنی فقیهان بر وجوب حجاب است. همچنین برخی از فقیهان بر اساس عبارت «اِلّا ما ظَهَر مِنها مگر آنچه پیدا است» در این آیه، گفته‌اند پوشاندن صورت و دست‌ها از مچ به پایین، بر زن واجب نیست. آیات دیگری هم به‌عنوان آیه حجاب شناخته می‌شوند. از جمله‌ آن‌ها آیه ۵۹ سوره احزاب است که آیه جِلباب نام گرفته است. جابر بن عبدالله بنا به نقل مقاتل چنین گوید: اسماء دختر مرثد داراى نخلستانى بود. روزى زنان مدینه نزد وى رفته بودند در حالتى که لباسى که روى لباس‌ها مى پوشند و به آن آزار مى گفتند، در تن نداشتند و از این روى زینت پاى آن‌ها یعنى خلخال و نیز گردن و برآمدگى سینه آن‌ها نمایان شده بود. اسماء به سخن آمد و گفت: این چه حرکت زشتى است که مرتکب شده و با این وضع در باغ من آمده اید. خبر به رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم رسید و آیه ۳۱ سوره نور نازل گردید. و درباره این قسمت از آیه «وَلایضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ» گویند: زنان در هنگام راه رفتن در میان بازار خلخال که بپا داشتند، پاهاى خود را به یکدیگر می‌زدند و خلخال مزبور به صدا درمی‌آمد و به این وسیله جلب توجه مردم را به خود می‌نمودند با نزول این آیه از این حرکت که موجب تهییج شهوت مردان می‌گردید، منع گردیدند. 📚تفسیر ابن ابى حاتم، طبرى و میبدى صاحبان تفاسیر جامع البیان و کشف الاسرار @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کمک کنید مرا... أمیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ»(نهج البلاغه، نامه۴۵ ) بعد از آنکه شیوه‌ی زندگی خود را - که در آن مقام والا، با آن همه امکانات، با آن‌چنان زهدی زندگی میکند - بیان کرد، فرمود: شما نمیتوانید مثل من رفتار کنید؛ امّا میتوانید به من کمک کنید؛ با چه چیزی؟ «بِوَرَعٍ»، با ورع خودتان، با پرهیز خودتان از گناه، با اجتهاد و کوشش و تلاش خودتان؛ اینها وظیفه‌ی من و شما است. هدفها را برای ما ترسیم کردند، هم هدفهای فردی و شخصی را، هم هدفهای اجتماعی و سیاسی و کلّی را. در هدف شخصی، رسیدن به اوج مقام کرامت انسانی هدف والای ما است؛ همه هم وعده داده شده‌اند که بتوانند این پرواز بلند و بی‌حد را انجام بدهند؛ توانایی شما جوانها از ماها هم بیشتر است. این اهداف شخصی است. اهداف بزرگ اجتماعی، ایجاد حیات طیّبه‌ی اسلامی و جامعه‌ی اسلامی [است‌]؛ جامعه‌ای که افراد خود را فرصت بدهد که بتوانند به‌سوی این هدف حرکت کنند: جامعه‌ی آباد، جامعه‌ی آزاد، جامعه‌ی مستقل، جامعه‌ی دارای اخلاق والا، جامعه‌ی متّحد، یکپارچه، جامعه‌ی متّقی و پرهیزگار؛ اینها اهداف جامعه‌ی اسلامی است. دنیایی که مقدّمه‌ی آخرت است، دنیایی که انسان را ناگزیر به بهشت میرساند، ایجاد یک چنین دنیایی هدف کلان اجتماعی و سیاسی اسلام است؛ اینها را در مقابل ما ترسیم کردند. راه آن چیست؟ چه‌جور میشود به این هدفها رسید؟ همین‌طور که فرمود: «اَعینُونی» - فرمایش، فرمایش امیرالمؤمنین است - به من کمک کنید؛ یعنی آنچه را که امیرالمؤمنین در زندگی خود و تلاش و جهاد خود، همه را در این راه مصرف کرد، و آن عبارت است از ایجاد چنین دنیایی برای بشریّت در طول تاریخ؛ کمک کنید به من که این هدف انجام بگیرد. چه‌جور «بوَرَعٍ»، با ورع؛ «وَ اجتِهادٍ»، با کوشش، با تلاش، تنبلی ممنوع است، بیکارگی ممنوع است، خسته شدن ممنوع است، مأیوس شدن ممنوع است. این حرکت عظیم وقتی انجام بگیرد، آن‌وقت شما دل مبارک فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله علیها) را شاد میکنید، دل امیرالمؤمنین را شاد میکنند؛ چون آنها برای همین هدف آن همه تلاش کردند، آن همه مجاهدت به‌خرج دادند. رهبر معظم انقلاب، دیدار مداحان اهل بیت علیهم السلام ۱۳۹۳/۰۱/۳۱ @toubaefaf
حیا و عفاف ثمره هایی دارد که اشاره به آن ها می تواند موجب تغییر نگرش مخاطب در موضوع عفاف و حجاب شود، مانند: تفکر، آرامش، دوام زیبایی، سخاوت و... به این مقاله توجه فرمایید:
عفاف و مفاهیم مرتبط.pdf
1.13M
«...شاید بعضی افراد خیال کنند زیبایی در گرو به نمایش گذاشتن چهره و اندام بدن است که به ظاهر جذابیت را بیشتر می‌کند و در نتیجه جلب توجه بهتر. در صورتی که این نوع نگاه خود تخریب زیبایی و ضد آزادی است، زیرا حریم افراد را در جامعه نقض کرده و با عث تشویش فکر می‌گردد و آسیب‌های بسیار دیگر که خود جای نوشتار دیگری است. در روایتی از علیه‌السلام نقل شده است: «صِیانَةُ المرأهِ أنعَمُ لِحالِها و أدوَمُ لجَمالِها» حفظ (عفاف و حجاب) زن به حال او بهتر و زیبایی‌اش را پایدارتر می‌کند.» گوشه ای از مقاله «عفاف و مفاهیم مرتبط» دیگر فایده های حیا و عفاف را در این مقاله ببینید. اگر ما به حکمت های زیبا و بلند و آشنا شوند، خود مروج فضیلت‌های الهی خواهند شد. @toubaefaf
📖 🍎 ✅ حکایت انسان ، حکایت سیب است ؛ مادامی که به درخت متصل است، همه عوامل در جهت رشدش در تلاشند، طراوتش می دهد ، 💧آب رشدش می دهد، ☀️و آفتاب به آن پختگی و کمال ؛ 👈 اما به محض جدا شدن از درخت و جدایی از اصل، 💧آب آن را می گنداند، پلاسیده اش می کند ☀️ و آفتاب آن را خشک کرده و طراوتش را می گیرد. ✅ ایمان به خدا و بندگیِ او ما را به مبدا عالم متصل می کند. وقتی به او متصل شدیم ، هر اتفاقی در زندگی رشدمان خواهد داد و هیچ نمی تواند ما را از لذات زندگی بی بهره و به تبعِ آن ، پوچ انگار کند، و حتی زمین خوردن ها ، مقدمه صعود و تعالی و عروج مان خواهد شد.❤️ 📚نشاط در خانواده/سید حسین موسوی /ص ۴۳ https://eitaa.com/joinchat/3585998895C88f2d589a0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حمایت قاطعانه آیة الله شب زنده دار از تحصن بانوان انقلابی در کشور 🔹بیانات مهمّ حضرت آیت الله شب‌ زنده‌دار پیرامون حوادث اخیر در کشور حضرت استاد شب زنده‌دار دوشنبه 14 آذر ماه در درس «الشخص الاعتباری» فرمودند: «این مسائل و حوادثی که در دو، سه ماه اخیر در کشور پیش آمده، مسائل بسیار حساس و مهم است. راه درمانش این است که - علاوه بر درمان نواقص موجود توسط مسئولان امر – خود امت حزب الله و کسانی که دل در گرو دین دارند نیز باید در این زمان، خواسته‌ی همگانی خودشان را آشکار کنند. با اینکه مشکلات اقتصادی داریم اما دل در گرو دین داریم. همانطور که امام حسن عسکری(علیه‌السلام) فرمودند: "الفَقرُ مَعَنا خَيرٌ مِنَ الغِنى مَعَ عَدُوِّنا"؛ فقر با ما بهتر از توانگری با دشمنان ماست. بسیاری از مشکلاتی که داریم هزینه‌هایی است که برای دینداری و استقلال و مستعمره نبودن، داریم می‌پردازیم. هرچند بخشی از مشکلات نیز به خاطر ناکارآمدی و کم کاری‌هاست و نمی‌شود این را انکار کرد؛ چون وجود دارد. اخیرا که دارو کم شد به خاطر این است که آن مسئول که حالا برکنار هم شده از قبل، درست پیش‌بینی نکرده و امکاناتش را فراهم نکرده بود؛ چون برخی از این داروهای متعارف که اکنون کم شده جزء تحریم شده‌ها نبود. گرچه متاسفانه این مشکلات وجود دارد اما اگر ما در مقابل مثلا بی حجابی بخواهیم کوتاه بیاییم بعدا جلوگیری از بی حجابی خیلی سخت می‌شود. راه جلوگیری از این مسائل، این است که باید همه به خصوص خانمهای محجبه و خانمهایی که مقتدای آنها حضرت صدیقه طاهره و زینب کبری(علیهماالسلام) است اعلام کنند که ما حجاب را می‌خواهیم. 🔹 این تجمعاتی که کم و بیش در بعضی جاها شده خیلی موثر و مفید است از دو جهت: از یک جهت اعلام می‌شود که ملّت ما، ملّت خداجو است؛ ملتی است که تابع ائمه(علیهم‌السلام) و تابع صدیقه طاهره(علیهاالسلام) است و به هیچ وجه حاضر نیست حجاب و عفاف را کنار بگذارد و از آن کوتاه بیاید. بنابراین خود این اعلام باعث می‌شود جهان و جهانیان متوجه بشوند اینها، خواسته عمومی ملت است مگر عده‌ای بسیار اندک که همواره در عالم چنین افرادی بودند. ما باید این خواسته و مطالبه را عمومی، به همه جهانیان و بدخواهان و کسانی که یا غافلند و یا آراء معوج و نادرست دارند اعلام کنیم. البته کسانی که اعتراض می‌کنند اینطور نیست که همه آنها خائن باشند بلکه ممکن است در اثر شرایط یا خصوصیات، فهمها مختلف باشد که اینها با گفتگو حل می‌شود. ولی وقتی همه ببینند این، درخواست اکثریت جامعه است اگر دیندار هم نباشند اما قائل به حاکمیّت دموکراسی باشند خواهند گفت: اکثریت جامعه دارند این خواست را مطالبه می‌کنند. جهت دوم اینکه، این اعلام ما، در حقیقت یک پشتوانه‌ای می‌شود برای تصمیماتی که باید مسئولان بگیرند و کارهایی که می‌خواهند انجام دهند؛ چون اگر خواسته و مطالبه‌ای، خواست و مطالبه‌ی عمومی شد مسئولان پشتوانه پیدا می‌کنند و می‌توانند محکمتر و استوارتر و با عزمی راسختر در میدان وارد بشوند و بگویند اینها، خواست ملت است که ما انجامش دادیم. اما اگر این خواست، ظهور و بروز نیابد و در دلها بماند مسئولان نمی‌توانند تصمیمی بگیرند و کاری کنند. بعضی از مسئولان قوای ثلاثه به برخی از عزیزانی که با آنها ملاقات داشتند گفتند: پشت ما را گرم کنید تا ما بتوانیم کاری انجام بدهیم. اگر مسئولین پشت‌گرم نشوند و اگر یک مطالبه عمومی در کشور نباشد آنها محذوراتی برای تصمیم‌گیری و انجام آن خواهند داشت. این ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) بسیار مغتنم است چون در لواء عواطف مردم نسبت به حضرتش، می‌توان مسائلی مانند حجاب و عفاف را که خواست ایشان بوده را به منصه ظهور رساند. ان شاء الله فردا از ساعت ده، در مدرسه فیضیه برای اعلام این مسائل، تجمعی برگزار خواهد شد. ان شاء الله آقایون شرکت می‌فرمایند. 1401/09/14 @toubaefaf
🛑📸 هم‌اکنون| اجتماع میثاق با ولایت حوزویان در قم 🔹اجتماع بزرگ میثاق با ولایت از سوی نهادهای حوزوی با هدف تجدید میثاق با رهبری و محکوم کردن توطئه های اخیر در مدرسه علمیه فیضیه آغاز شد.
طوبای عفاف
💠 عفت هدر نمی‌رود! 🔰 #استاد_عاملی
چون ز خط صفحه رخسار تو ضایع نشود؟ خط شبرنگ براتی است که راجع نشود سخن خوب محال است که شایع نشود نفس پاک براتی است که راجع نشود یا سبو، یا خم می، یا قدح باده کنند یک کف خاک درین میکده ضایع نشود لازم حسن فتاده است پریشان نظری حفظ پرتو نتوان کرد که ساطع نشود بوسه هرچند که در کیش محبت کفرست کیست لبهای ترا بیند و طامع نشود؟ این لب بوسه فریبی که ترا داده خدا ترسم آیینه به دیدن ز تو قانع نشود می شناسد همه کس سوخته عشق ترا داغ سودا نه چراغی است که لامع نشود حسن هرچند که در پرده در آغوش آید ادب عشق محال است که مانع نشود ورق حسن محال است نگردد صائب هیچ متبوع ندیدیم که تابع نشود  صائب تبریزی، غزل ۳۶۰۴ @toubaefaf
طوبای عفاف
«...شاید بعضی افراد خیال کنند زیبایی در گرو به نمایش گذاشتن چهره و اندام بدن است که به ظاهر جذابیت
سلام علیکم و رحمه‌الله. این روزها که به جد و جهد در موضوع حیا، عفاف و حجاب از هر طریق ممکن باید کاری کنیم، لازم دیدم برای ترویج این موضوع اساسی به این نکته مهم در قالب مقاله ای هرچند ساده اشاره نمایم که حیا و عفاف ثمره هایی دارد که اشاره به آن ها می تواند موجب تغییر نگرش مخاطب در موضوع عفاف و حجاب شود، مانند: تفکر، آرامش، دوام زیبایی، سخاوت و... هر جا و برای هر صنفی با این نگرش برآمده از روایات سخن گفتم، دیدم غالبا نوع نگاه ایشان حتی به جهان هستی تغییر کرد و پای کار حیا و عفاف ماندگار شدند. @toubaefaf
یک عکس و هزار پیام همیشه زیباست. @toubaefaf
✖️موج اعتصاب‌ها در بریتانیا؛ "ندیم زهاوی" از احتمال استفادۀ دولت از ارتش خبر داد ندیم زهاوی، رئیس حزب محافظه‌کار بریتانیا روز یکشنبه ۴ دسامبر گفت که دولت در صورت نیاز برای مهار اثرات اعتصاب بخش‌های عمومی، از ارتش بریتانیا کمک خواهد گرفت. وزیر مشاور در کابینه بریتانیا با بیان اینکه آن‌ها نگاهی به ارتش و نیروی واکنش ویژه دارند، گفت که نیروهای ارتش می‌توانند در صورت لزوم جای «رانندگان آمبولانس‌ها» را پر کنند. بریتانیا در حال حاضر با موجی از اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگران و کارمندان روبروست که نسبت به دستمزد و شرایط کاری‌شان معترض هستند؛ پرستاران بخش‌های مختلف انگلستان، ولز و ایرلند شمالی نیز اعلام کرده‌اند که در اواخر ماه دسامبر به اعتصابات خواهند پیوست. @Roshangari_ir @toubaefaf
✅ خصلت مهم شهید بهشتی چه بود؟ 🌹 امام خامنه ای: یکی از خصلتهای شهید بهشتی بود. تصور من از آقای بهشتی این است که نمی کرد. نمی خواهم بگویم معصوم بود؛ اما می خواهم بگویم برخوردش با ما و ارتباطش با دوستان طوری بود که گمان را برای او در ذهن معاشرینش خیلی ضعیف می کرد و من تصور می کنم ایشان اصلاً نمی کرد. (۷ تیر ۱۳۹۴) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در امور فردی و اجتماعی. 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از روش های آموزش آداب مطلوب اجتماعی و فرهنگ سازی که این روش در آموزش حیا و عفاف هم می تواند مؤثر باشد. دبستان را دریابید که دانشگاه دیر است. @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری روزی طلبه جوانی که در زمان شاه‌عباس در اصفهان درس می‌خواند نزد شیخ بهایی آمد و گفت: من دیگر از درس‌خواندن خسته شده‌ام و می‌خواهم دنبال تجارت و کار و کاسبی بروم، چون درس‌خواندن برای آدم، آب و نان نمی‌شود و کسی از طلبگی به جایی نمی‌رسد و به‌جز بی‌پولی و حسرت، عایدی ندارد. شیخ گفت: بسیار خب! حالا که می‌روی حرفی نیست. فعلا این قطعه سنگ را بگیر و به نانوایی برو چند عدد نان بیاور با هم غذایی بخوریم و بعد هر کجا می‌خواهی برو، من مانع کسب‌وکار و تجارتت نمی‌شوم. جوان با حیرت و تردید، سنگ را گرفت و به نانوایی رفت و سنگ را به نانوا داد تا نان بگیرد ولی نانوا او را مسخره نمود و از مغازه بیرون کرد. پسر جوان با ناراحتی پیش شیخ بهایی برگشت و گفت: مرا مسخره کرده‌ای؟ نانوا نان را نداد هیچ، جلوی مردم مرا مسخره کرد و به ریش من هم خندید. شیخ گفت: اشکالی ندارد. پس به بازار علوفه‌فروشان برو و بگو این سنگ خیلی باارزش است، سعی کن با آن قدری علوفه و کاه و جو برای اسب‌هایمان بخری. او دوباره به بازار رفت تا علوفه بخرد ولی آن‌ها نیز چیزی به او ندادند و به او خندیدند. جوان که دیگر خیلی ناراحت شده بود، نزد شیخ آمد و ماجرا را تعریف کرد. شیخ بهایی گفت: خیلی ناراحت نباش. حالا این سنگ را بردار و به بازار صرافان و زرگران ببر و به فلان دکان برو و بگو این سنگ را گرو بردار و در ازای آن، صد سکه به من قرض بده که اکنون نیاز دارم. طلبه جوان گفت: با این سنگ، نان و علوفه ندادند، چگونه زرگران بابت آن پول می‌دهند؟ شیخ گفت: امتحان آن که ضرر ندارد. طلبه جوان با اینکه ناراحت بود، ولی با بی‌میلی و به احترام شیخ به بازار صرافان و جواهرفروشان رفت و به همان دکانی که شیخ گفته بود، رفت و گفت: این سنگ را در مقابل صد سکه به امانت نزد تو می‌سپارم. مرد زرگر نگاهی به سنگ کرد و با تعجب، نگاهی به پسر جوان انداخت و به او گفت: قدری بنشین تا پولت را حاضر کنم. سپس شاگرد خود را صدا زد و در گوش او چیزی گفت و شاگرد از مغازه بیرون رفت. پس از مدت کمی شاگرد با دو مامور به دکان بازگشت. ماموران پسرجوان را گرفتند و می‌خواستند او را با خود ببرند. او با تعجب گفت: مگر من چه کرده‌ام؟ مرد زرگر گفت: می‌دانی این سنگ چیست و چقدر می‌ارزد؟ پسر گفت: نه، مگر چقدر می‌ارزد؟ زرگر گفت: ارزش این گوهر، بیش از ۱۰هزار سکه است. راستش را بگو، تو در تمام عمر خود حتی هزار سکه را یک‌جا ندیده‌ای، چنین سنگ گران‌قیمتی را از کجا آورده‌ای؟ پسر جوان که از تعجب زبانش بند آمده بود و فکر نمی‌کرد سنگی که نانوا با آن نان هم نداده بود، این مقدار ارزش داشته باشد، با لکنت‌زبان گفت: به خدا من دزدی نکرده‌ام. من با شیخ بهایی نشسته بودم که او این سنگ را به من داد تا برای وام‌گرفتن به اینجا بیاورم. اگر باور نمی‌کنید با من به مدرسه بیایید تا به نزد شیخ برویم. ماموران پسر جوان را با ناباوری گرفتند و نزد شیخ بهایی آوردند. ماموران پس از ادای احترام به شیخ بهایی، قضیه مرد جوان را به او گفتند. او ماموران را مرخص کرد و گفت: آری این مرد راست می‌گوید. من این سنگ قیمتی را به او داده بودم تا گرو گذاشته، برایم قدری پول نقد بگیرد. پس از رفتن ماموران، طلبه جوان با شگفتی و خنده گفت: ای شیخ! قضیه چیست؟ امروز با این سنگ، عجب بلاهایی سر من آورده‌ای! مگر این سنگ چیست که با آن کاه و جو ندادند ولی مرد صراف بابت آن ۱۰هزار سکه می‌پردازد. شیخ بهایی گفت: مرد جوان! این سنگ قیمتی که می‌بینی، گوهر شب‌چراغ است و این گوهر کمیاب، در شب تاریک چون چراغ می‌درخشد و نور می‌دهد. همان طور که دیدی، قدر زر را زرگر می‌شناسد و قدر گوهر را گوهری می‌داند. نانوا و قصاب، تفاوت بین سنگ و گوهر را تشخیص نمی‌دهند و همگان ارزش آن را نمی‌دانند. وضع ما هم همین طور است. ارزش علم و عالم را انسان‌های عاقل و فرزانه می‌دانند و هر بقال و عطاری نمی‌داند ارزش طلب علم و گوهر دانش چقدر است و فایده آن چیست. حال خود دانی، خواهی پی تجارت برو و خواهی به تحصیل علم بپرداز. پسر جوان از اینکه می خواست از طلب علم دست بکشد، پشیمان شد و به آموزش علم ادامه داد تا به مقام استادی بزرگ رسید. @bohloool @toubaefaf
در خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها پس از بیست حکمت احکام، چه بسا مقصود حضرت این بوده است که: «... اکنون که علل و حکمت ها و اسرار احکامی از احکام خدا را دانستید و معلوم شد که همه برای پاکی و طهارت نفس و تکامل خود شما بود، پس بکوشید که تقوای الهی را در حد شایسته آن مراعات کنید و چنان اهتمام به اوامر وی نواهی خدا داشته باشید که این گوهر گرانبهای اسلام و ایمان را با خود از این جهان به جهان ابدی ببرید و نکند که بی ایمان و دین از دنیا بروید...» شرح غربت، آیةالله کریمی جهرمی، ص۸۲ @toubaefaf