فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری
با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی بدست بیارید، کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرهای با انقلاب زاویه دارند!
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ ج ۱۰
🔸عناصر تحجر:
🔹تصلب و جمود
🔹سطحینگری
🔹دوقطبیسازی
🔹خودمحوری
استاد #علیرضا_پناهیان در هیئت میثاق با شهدا
تصلب و جمود فکری، عنصر اول تحجر و در مقابل انعطافپذیری متفکرانه است. یعنی سخت میتوان فرد متحجر را متقاعد کرد و به سختی میتوان نظرش را برگرداند. این هنر نیست که حرف مرد یکی باشد. ممکن است حرف مرد چند تا شود؛ چون انسان در موقعیتهای مختلف، مواضع مختلفی دارد.
عنصر دیگر تحجر، سطحینگری است. فرد متحجر قدرت تحلیل ندارد. قدرت تحلیل داشتن و سطحینگر نبودن در دین، بسیار مهم است. انسان متحجر نمیخواهد متفکر باشد و در اعماق مطلب غور کند.
👈🏻 ادامۀ متن: @panahian_text
📢 صوت: @Panahian_mp3
🚩 هیئت میثاق با شهدا، دانشگاه امام صادق(ع) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۵
@Panahian_ir
طوبای عفاف
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ ج ۱۰ 🔸عناصر تحجر: 🔹تصلب و جمود 🔹سطحینگری
✍سلام. عزاداری هاتون قبول.
تحجر و خودمحوری بزرگ ترین بلای جامعه اسلامی بوده و هست.
راز عقب افتادگی هر جامعه ای در همین دو مقوله است؛ به ویژه اینکه خواص آن جامعه مبتلا به چنین ویروسی باشند و مانع جدی رسیدن فیض و برکت به خانواده ها و جامعه.
@toubaefaf
همراه با کاروان #امام_حسین علیه السلام(۱۹)
در ترجمه کتاب نفس المهموم، مرحوم آیتالله میرزا ابوالحسن شعرانی ره آمده است:
«امام سجاد علیهالسّلام مامور دفن پدر بزرگوار خود بوده است، چنانکه علامه مجلسی پس از نقل گزارش شیخ مفید ره مینویسد: به حسب ظاهر چنین بود، اما در واقع، امام را به غیر از امام دفن نمیکند.
حضرت #امام_زین_العابدین علیهالسّلام به اعجاز امامت آمد و جسد مطهر آن حضرت و بلکه سایر شهدا را دفن کرد.
چنانکه در جریان شهادت #امام_رضا علیهالسّلام که در طوس به شهادت رسید، امام جواد علیهالسّلام به قدرت الهی از مدینه به طوس آمد و امور غسل و کفن امام را خود عهده دار شد.
البته دربارهٔ دفن سایر شهدا توسط امام سجاد علیهالسّلام، سندی وجود ندارد و چنانکه گذشت بنابر برخی روایات، تنها دفن بدن #امام_حسین علیهالسّلام توسط #امام_سجاد علیهالسّلام، صورت پذیرفته است.
مقتل جامع سیدالشهداء، استاد حاج آقا پیشوایی ره، ج۱، ص۹۰۰
@toubaefaf
دفن شهدای کربلا
اینجــا نگــــارخـــانـۀ گـــلهــای پـرپـر است
اینجـــا بهشـت ســرخ بدنهای بیسـر است
حیـــران ستــــادهاید چـــــرا ای بنــیاســد
امـــــروز روز دفــــــن عــــزیــــز پیمبــر است
مــن میشنـــاسم ایــن شهـدا را یکییکی
ســـرهـــایشان اگـــرچـه بـریده ز پیکـر است
ایــن پیکــــر حبیـب بـــــوَد، ایــن تـــن زهیر
این مسلم بن عوسجه، این عون وجعفر است
ایــن پیکـــری کــــه مــانده بـه گودال قتلگاه
قـــــرآن آیـــــهآیـــۀ زهــــــرای اطهـــر اسـت
ایـــن زخـــمها کــه مـانده بر این نازنین بدن
آثــــار تیــــر و نیـــزه و شمشیر و خنجر است
دارد دو زخـــم بــــر کمــــر و بــر جگــر نهان
زخمـــی کـــه هـــر دو بـاعث قتل مکرر است
داغ بـــــرادر آمــــــده یـــک زخــــم بــر کمر
زخمـــی کـــه مــانده بر جگرش داغ اکبراست
نتـــوان شمــرد زخـم تنـش را به دیـد چشم
از بس کـــه جـــای زخم روی زخم دیگر است
ایـــن پیکــــر گسیختـه از هم از آن کیست؟
ایــن اسـت آن علــی که شبیـه پیمبــر است
چیـــزی نمــــانــده از بـــــدن پــارهپــارهاش
زخــم تنـش ز پیکـــــر بـــابـا فـــزونتـر است
ایــــن جســــم پــارهپـارۀ دامــاد کربـلاست
کـــو را عروس، نیـزه و شمشیر و خنجـر است
پیـــراهـن زفــــاف، زره گشتــــه بـــر بــدن
بــــاران تیــــر: لالـــه، حنـا خـون حنجر است
یک کشته دفن گشته همین پشت خیمهها
نامش علیست ذبح عظیم است واصغر است
بــــا هـــم کنیــد رو بــه سـوی نهـر علقمـه
آنجــــا تـــن شـــریف علمــــدار لشکــر است
دست و ســرش جـــداست ولـی مثـل آفتاب
در مــوج خـــون بـــه دشت بلا نورگستر است
«میثم!» مزار این شهدا در دل است و بس
زیـــرا کـــه دل مقـــام خداونـد اکبــر است
نخل میثم
@toubaefaf
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱•
برکات امر به معروف و نهی از منکر در کلام #امام_حسین علیه السلام:
«اى مردم! از پندى كه خداوند به دوستان خود داده است، عبرت گيريد... و فرمود: «مردان مؤمن و زنان مؤمن برخى بر برخى ديگر ولايت دارند امر به معروف و نهى از منكر مى كنند»
خداوند از #امربه_معروف_و نهى_از_منكر به عنوان يك فريضه از جانب خود، آغاز كرد؛ زيرا مى دانست كه اگر اين فريضه انجام گيرد و برپا شود، همه فرايض ديگر از آسان و سخت، به كار بسته خواهد شد؛ چون #امربه_معروف_و نهى_ازمنكر دعوت به #اسلام است، با ردّ مظالم (باز گرداندن حقوقِ به ناحق گرفته مردم به آنان)
و مخالفت با ستمگر،
و تقسيم [عادلانه] بيت المال و غنايم،
و گرفتن بجای زكات و خرج كردن بجاى آنها.
اعتَبِروا أيُّها النَّاسُ بِما وَعَظَ اللّه ُ بِه أولِياءَهُ ··· و قالَ: «المُؤمِنونَ و المُؤمِناتُ بَعضُهُم أولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ و يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ»
فبَدَأ اللّه ُ بِالأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهيِ عَنِ المُنكَرِ فَريضَةً مِنهُ لِعِلمِهِ بِأنَّها إذا اُدِّيَت و اُقيمَتِ استَقامَتِ الفَرائضُ كُلُّها هَيِّنُها و صَعبُها و ذلكَ أنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ دُعاءٌ إلَى الإسلامِ مَعَ رَدِّ المَظالِمِ و مُخالَفَةِ الظّالِمِ و قِسمَةِ الفَيءِ و الغَنائمِ و أخذِ الصَّدَقاتِ مِن مَواضِعِها و وَضعِها في حَقِّها.»
تحف العقول، بخش سخنان #امام_حسین علیه السلام
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
@toubaefaf
https://zil.ink/toubaefaf
•⊰❁⊱•﷽•⊰❁⊱•
دعای #حضرت_زهرا سلام الله علیها در روز یکشنبه
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا فَلَاحاً وَ آخِرَهُ نَجَاحاً وَ أَوْسَطَهُ صَلَاحاً
#اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِ_مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ أَنَابَ إِلَيْكَ فَقَبِلْتَهُ وَ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ فَكَفَيْتَهُ وَ تَضَرَّعَ إِلَيْكَ فَرَحِمْتَهُ.»
پروردگارا؛ اوّل اين روزم را رستگارى و آخرش را موفّقيت و ميان آن را صحّت و رستگارى قرار ده،
خداوندا؛ #برمحمّدوآل_محمّدصلوات فرست و ما را از كسانى قرار ده كه به سوى تو روى آورده اند و تو آنان را پذيرفته اى،
و بر تو توكّل كرده اند و تو آنان را كفايت كرده اى و به سوى تو زارى نموده اند و تو آنان را مشمول رحمتت قرار دادهاى.
📘 زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلو۴۳ بحارالأنوار) ترجمه روحانى و بحار ج۸۷، ص۳۳۸
🍃جز خدا کیست که در سایه مهرش بخزیم
رحمت اوست که پیوسته پناه من و توست.
﴿اَلّلهُمَّـ ؏عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf
14030430_z.MP3
6.57M
📗 #تفسیر_قرآن
📝سخنران حاج آقا مصلی نژاد
🗒 تفسیر سوره مبارکه رمز آیه ۴۲
💠نوعی از مرگ که همه هر روز تجربه میکنند!!!
🗓 ظهر - شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳
✅ https://eitaa.com/masjedeseyyed
🕋❤️ا﷽ا❤️🕋
#دستورالعمل_جامع_ومجمل
✅👈ازعلّامه حسن زاده آملی
خواهى که شوددل توچون آیینه
ده چیزبرون کن از درون سینه/
حرص وحسدوبخل وحرام و غیبت
بغض وغضب وکبر وریا وکینه/
با کاروان #امام_حسین علیه السلام (۲۰)
خطبه حضرت #امام_سجاد علیه السلام در کوفه
«حذيم بن شريك اسدى» مى گويد: امام زين العابدين عليه السلام رو به مردم نمود و به آنها اشاره كرد كه ساكت شوند. مردم نيز ساكت شدند و آن حضرت در حالى كه ايستاده بود، پس از حمد و ثناى الهى و فرستادن درود بر پيامبر اسلام اين خطبه را ايراد كرد:
«أَيُّهَا النّاسُ! مَنْ عَرَفَنِي فَقَدْ عَرَفَنِي، وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنِي فَأَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْمَذْبُوحِ بِشَطِّ الْفُراتِ مِنْ غَيْرِ ذَحْل وَ لا تِرات، أَنَا ابْنُ مَنِ انْتُهِكَ حَرِيمُهُ وَ سُلِبَ نَعِيمُهُ وَ انْتُهِبَ مالُهُ وَ سُبِيَ عِيالُهُ، أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً، فَكَفى بِذلِكَ فَخْراً.
اى مردم! هر كس مرا شناخت كه مى داند من كيستم، ولى آن كس كه مرا نمى شناسد بداند كه من #على فرزند حسينم، همان كس كه بدون هيچ جرم و گناهى كنار شطّ #فرات [با لب تشنه] سر بريده شد. من فرزند كسى هستم كه حريمش مورد بى حرمتى قرار گرفت و اموالش به غارت برده شد و خانواده اش به اسارت گرفته شد. من پسر كسى ام كه با آزار و شكنجه به شهادت رسيد و همين افتخار ما را كافى است!
اى مردم! شما را به خدا سوگند! آيا قبول داريد كه همين شما بوديد كه به پدرم نامه نوشتيد [و او را براى آمدن به كوفه دعوت كرديد] ولى با او به نيرنگ عمل كرديد. با او با جان خويش عهد و پيمان بستيد و بيعت نموديد، آنگاه او را تنها گذاشته و با وى پيكار كرديد؟!
خداوند شما را به خاطر توشه بدى كه براى خود از پيش فرستاديد و تصميم بدى كه [در زندگى] گرفتيد، نابود كند. شما با چه چشمى مى خواهيد به پيامبر خدا بنگريد آن زمان كه [در قيامت] به شما مى گويد: شما خاندان مرا كشتيد و حريم مرا مورد هتك و بى احترامى قرار داديد، شما از امت من نيستيد.
«حذيم» مى گويد: با اين خطابه، صداى گريه مردم بلند شد و مردم به يكديگر مى گفتند: نابود و بدبخت شديد، ولى خودتان نمى دانيد!
#امام_سجاد عليه السلام در ادامه فرمود: «خداوند بيامرزد، آن كس كه نصيحت و اندرز مرا بپذيرد و سفارش مرا درباره #تقواى_الهى و درباره رسولش و #اهل_بيت_پيامبر صلى الله عليه وآله به خاطر بسپارد؛ چرا كه رسول خدا صلى الله عليه وآله براى ما اسوه و سرمشق نيكو و ارزشمندى است».
مردم همگى فرياد زدند: اى فرزند #رسول_خدا صلى الله عليه وآله همه ما گوش به فرمان و مطيع توايم و حافظ و نگهبان جان و مال شما هستيم؛ هرگز از شما روى گردان نيستيم، به ما فرمان بده ـ خدايت رحمت كند ـ كه ما با هر كس تو بجنگى، مى ستيزيم و با هر كس كه آشتى نمايى، صلح مى كنيم، و كسانى كه به شما و ما ستم كردند و ظلم روا داشتند را مجازات خواهيم نمود!!
#امام_سجاد عليه السلام فرمود:
هيهات! اى گروه پيمان شكن حيله گر! [هرگز به وعده هاى شما اطمينانى نيست زيرا] ميان شما و خواسته هايتان پرده اى [از جهل و غفلت و ناتوانى] افكنده شده؛ آيا با همان حال و هوايى كه به سراغ پدران ما رفتيد، مى خواهيد به سراغ من بياييد [كه فقط وعده مى دهيد و عمل نمى كنيد؟!]؛ به خداىِ مركب هاى تندرو كه زائران خانه خدا را به سوى منا مى برند سوگند! كه هرگز چنين نخواهد شد [و من فريب وعده هاى شما را نمى خورم]؛ چرا كه هنوز آن زخمها بهبود نيافته. همين ديروز بود كه پدرم و جمعى از خاندانش به شهادت رسيده اند و هنوز داغ مرگ #رسول_خدا صلى الله عليه وآله را فراموش نكرده بودم كه داغ مرگ پدر و فرزندان پدر و جدم اختيار از من ربود. تلخى اندوه آن را در گلوگاهم احساس مى كنم و درد جانكاهش در سينه ام جارى است. خواسته من از شما اين است كه نه از ما طرفدارى كنيد و نه با ما به جنگ و ستيز برخيزيد، ما را به خير شما اميدى نيست، شرّ مرسانيد.
آنگاه #امام_زين_العابدين عليه السلام با اين ابيات سخنش را پايان داد:
«لا غَرْوَ إِنْ قُتِلَ الْحُسَيْنُ وَ شَيْخُهُ
قَدْ كانَ خَيْراً مِنْ حُسَيْن وَ أَكْرَما
فَلا تَفْرَحُوا يا أَهْلَ كُوفَةَ بِالَّذِي
أُصيبَ حُسَيْنٌ كانَ ذلِكَ أَعْظَما
قَتيلٌ بِشَطِّ النَّهْرِ نَفْسي فِداؤُهُ
جَزاءُ الَّذِي أَرْداهُ نارُ جَهَنَّمـا».
جاى شگفتى نيست اگر #حسين عليه السلام و پدرش كه از او بزرگوارتر و بهتر بود كشته شدند.
اى كوفيان به آنچه كه به #حسين رسيد و بسيار هم مصيبت بزرگى بود، شادمان نباشيد.
جانم فداى آن كشته اى كه كنار شط آب [با لب تشنه] به شهادت رسيد، ولى كيفر آن كس كه وى را شهيد كرد، آتش دوزخ است».
احتجاج شیخ طبرسى ره، ج 2، ص117
بحارالانوار، ج 45، ص 112 - 113
@toubaefaf
آن تندباد تیر ، بگو با تنت چه کرد ؟
با قلب مثل آینه ی روشنت ، چه کرد ؟
وقتی که عرش را به تلاطم کشیده است
با ما ، ببین که روضه ی افتادنت چه کرد؟
می گفت روضه خوان : که تنت غرق تیر بود
هر تیر ، واژگون که شدی ، با تنت چه کرد ؟
افتادی و سه ساله خبر دارد و خدا
بر خاک ، سنگ ، با رخِ بی جوشنت چه کرد؟
انداخت این سه شعبه تو را ، باغبان ! ببین
با حلق نازکِ گل در گلشنت ، چه کرد ؟
جان داد خواهرت ، به خدا ! تا که دید ، شمر
با چکمه ، در کشاکشِ جان دادنت ، چه کرد؟
ای بوسه گاه مادر دریا ، گلوی تو !
آن تیغ کُند ، با رگ و با گردنت چه کرد؟
از حال رفت و بی رمق افتاد ، روضه خوان
دیگر نگفت از این که پس از کشتنت ، چه کرد؟
یا ایها العزیز ! پس انگشترت کجاست ؟
آن گله گرگ ، با تن و پیراهنت چه کرد ؟
لرزید آسمان ، چو دویدند اسب ها
بر سینه زد رسول ، مگر دشمنت چه کرد ؟
#قاسم_صرافان
@GhasemSarafan
#امام_سجاد #زینالعابدین علیهالسلام
هیچکس مثل من، در این عالم، وسط شعلهها امام نشد
در شروع امامتش چون من، اینقَدَر دورش ازدحام نشد
لشکری نانجیب میآمد، خیمه غارت شد و در آتش سوخت
غیرِ زهرا، به هیچ معصومی، اینقَدَر گرم، احترام نشد
روضه از این شدیدتر هم هست؟ لحظهای که حسین یاری خواست
و علی بود اسم من، اما خواستم پا شَوم ز جام نشد
به لب تشنهی علی اصغر، به لب تیز ذوالفقار قسم
تا به امروز، هیچ شمشیری، اینقدر تشنه در نیام نشد
رفتنِ شاهزادهای چون من، به اسیری به یک طرف، اما
در سفر، اینقَدَر غُل و زنجیر، گردن بنده و غلام نشد
آه! زینب کجا و بزم یزید؟ او کجا و جواب ابنزیاد؟
باز هم صد هزار مرتبه شکر، چون که با شمر همکلام نشد
این چهل سال گریهام، شاید از همان روز اربعین باشد
هر قَدَر عمه، سعی کرد صبور به حسینش کُند سلام نشد
دیدم از زیر چادرش زینب، گفت، طوری که نشنود عباس:
رنجها دیدهام حسین! اما هیچ جایی شبیه شام نشد
گفت: شرمندهام برادر جان! رفتم و بی سهساله برگشتم
روی آن زخمهای بیحدش، دست زینب هم التیام نشد
منِ سجاد، اینقَدَر خواندم در مدینه نماز و هیچکدام
آخرش مثل آن نمازی که عمهام خواند، بیقیام نشد
#قاسم_صرافان
@GhasemSarafan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گنج بزرگی به عنوان تسبیحات #حضرت_زهرا سلام الله علیها
حضرت آیت الله جاودان
「﷽」 #استاد_فروغی سلمه الله
🍃بال سرخ عروج
🔸 عزیزان مبادا از کسانی باشیم که از حیات طیبه انسانی غافل اند و داخل در زمره ظالمان شده و «یحوم حوم نفسه»[1] به دور نفس خویش طواف می کنند.
🔹 نوع بشر، کعبه آمالشان نفسشان است و شبانه روز نفس خود را طواف می کنند.
🔹 اگر انسان نفس خود را کنار بزند حتما پیشرفت داشته و در هر مرحله ای به معرفت جدیدی از حیات خود نائل شده و آثار تازه ای در وجودش یافت می شود.
🔸نمونه بارز این کسب معرفت و پیشرفت را می توان در یاران اباعبدالله الحسین علیه السلام مشاهده کرد که بر نفس خویش غلبه کردند و آن قدر در مراحل تعالي بالا رفتند که با انسان کامل پیوند تام خوردند و خود در زمره انسان های کامل قرار گرفتند در زیارت عاشورا خطاب به اصحاب امام حسین علیه السلام می گوییم:
«السلام علیک و علی الارواح التی حلت بفنائک
سلام بر تو و سلام بر ارواحی که به آستان تو حلول کردند.»
🔹در این فراز از زیارت از شهدای کربلا به روح تعبیر شده است یعنی انسان تا زمانی که روح محض نشود نمی تواند به انسان کامل متصل گردد.
🍃باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی
چون سوی مستان می روی مستانه شو مستانه شو [2]
🔸اگر این امر لازم نبود و پیوند جسمی و مادی امکان داشت به جای «السلام علیک و علی الارواح التی حلت بفنائک»باید گفته می شد: «السلام علیک و علی الاجساد التی حلت بفنائک»
🔹 پس بی تردید اصحاب حضرت که به ایشان پیوستند همگی روح محض بودند یعنی تمامی شئون عالم بشریت را ترک کرده و از آن فاصله گرفته؛ همه توجهشان مبذول وجود مقدس امام حسین علیه السلام بود.
🍃در پرده ی حجاب بود از وصال شمع
پروانه تا نمی شود از بال و پر جدا[3]
🔸 تا زمانی که انسان امیال نفسانی و دارایی های خود را فانی نکند او را به این مقام راهی نیست.
────────────
[1]معانی الأخبار؛ ص ١٠۴
[2] دیوان شمس تبریزی
[3]صائب تبریزی
◦◦◉✿ #فروغ_توحید ✿◉◦◦
🔆 @forooghetohid
با کاروان #امام_حسین علیهالسلام(۲۱)
حضرت فاطمه صغری سلام الله علیها یکی دیگر از پیام رسان های ویژه کربلا و در پناه حضرت #امام_سجاد علیه السلام بود و تجلی نور #حیاوعفاف که در کوفه فرمود:
«از جمله چیزهایی که بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل شد، پیمان گرفتن بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام بود ولی مردم حق او را غصب کردند و او را به ناحق به شهادت رساندند... اى كوفيان! اى حيله گران و ...! ما خاندانى هستيم كه خداوند ما را مبتلاى شما ساخت و شما را مورد آزمون ما قرار داد، ولى امتحان ما را نيكو قرار داد (ما از عهده اين آزمون به خوبى برآمديم)... شما ما را تكذيب كرديد و در حق ما ناسپاسى روا داشتيد، كشتن ما را حلال دانستيد و اموال ما را به غارت برديد، گويا ما مسلمان نيستيم».
متن کامل خطبه: احتجاج شیخ طبرسى ره، ص 104 - 108 همچنين رجوع كنيد به: ملهوف (لهوف)، ص 194 - 197
و بحارالانوار، ج 45، ص 110 - 111
✍مراد از حضرت فاطمه صغری سلام الله علیها: ظاهراً اين فاطمه، همان فاطمه بنت الحسين است كه همسر حسن مثنّى (فرزند امام حسن عليه السلام) بوده است و تعبير به «كَما قَتَلْتُمْ جَدَّنا بِالاَْمْسِ» در خطبه وى كه مراد از آن اميرمؤمنان عليه السلام است، نيز شاهد اين سخن است؛ اما تعبير به «فاطمه صغرى» شايد نشانگر آن باشد كه امام حسين عليه السلام دختر ديگرى به نام فاطمه داشته، كه از او بزرگتر بوده است.
برگرفته از کتاب: عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، سعید داودی و مهدی رستم نژاد،(زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، ص 565
@toubaefaf