🌹حضرت #امام_علی علیه السلام فرمودند:
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها نمی گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر به خواب رود به آنان غذای کم می داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می شد و می فرمود : محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.
📚 دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۸۲
🌹شب قدر چگونه دعا کنیم؟
♦️خداوند به حضرت موسي (ع) وحي کرد:مرا با زباني که با آن گناه نکرده اي بخوان. موسي گفت: خدايا! از کجا چنين زباني بياورم، جواب آمد: مرا با زبان غير خودت بخوان (يعني از ديگران بخواه تا برايت دعا کنند)
📚وسائل الشيعه: ج 7، ص 109، ب 41، ح 12
eitaa.com/ebratha_ir
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
جزء بیست و یکم، آرزوی #شهادت
«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» سوره احزاب، ۲۳
از ميان مؤمنان مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پيمان بسته بودند صادقانه وفا كردند (و خود را آمادهى جهاد نمودند)، برخى از آنان پيمانشان را عمل كردند (و به شهادت رسيدند) و بعضى ديگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقيده و پيمان خود را) تغيير ندادند.
«شیخ طوسى» در ذیل همین آیه آورده است: چنین روایت شده که این آیه درباره حمزة بن عبدالمطلب و جعفر بن ابىطالب و على بن ابىطالب علیهالسلام نازل شده و منظور از این قسمت آیه «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ» حمزه و جعفر است و مقصود از «وَ مِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ» در آیه #على_بن_ابیطالب علیهالسلام مى باشد.
نکته ها
كلمهى «نحب» داراى معانى زيادى است ولى در اين جا به معناى نذر و عهد و پيمانى است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ يا خطر بزرگى شود.
در برابر گروهى كه خواهان زندگى در رفاه بودند، «يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ» گروهى در انتظار شهادتند «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ».
#امام_حسين عليه السلام در كربلا هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا اين آيه را تلاوت مىفرمود.
پیام ها
1- همهى اصحاب پيامبر و مؤمنان در يك درجه نيستند. «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
2- نقل كمالات ديگران يكى از راههاى تربيت است. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ ...
3- دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانهى صداقت در ايمان است. «صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ»
4- تعهّد، لازم الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صَدَقُوا ما عاهَدُوا»
5- بزرگداشت شهدا، پيام و درسى قرآنى است. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ»
6- انتظار شهادت نيز يك ارزش است. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» آمادگى براى لقاى خداوند، از صفات مؤمنان است.
7- باب شهادت باز است. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»
8- شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب نشينى يا دلسردى ديگر مؤمنان نمىشود.
(مؤمن با اينكه شهادت دوستان و عزيزان خود را مىبيند، باز خود در انتظار شهادت است) «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»
9- مؤمنان واقعى پايبند عهد و پيمان خود با خدا هستند و هيچ چيز حتّى شهادت دوستان و عزيزان، روحيه آنان را تغيير نمىدهد. «وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکر مصیبت حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنين امام علی علیه السلام توسط رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(دامت برکاته)
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🌷السلام علیک یا #أمیرالمؤمنین
كیست این مرد كه شب كیسهی خرما میبُرد
روز میآمد و از سینه نفسها میبُرد
كیست این مَرد كه تا تیغ به بالا میبُرد
رزم را با مدد از حضرت زهرا میبُرد
این خدا نیست ولی مقصدِ هر راه است این
اَشهدُ اَنَّ علیّاً ولیّ الله است این
كیست این شیر كه از خصم جگر در آورد
از میانِ كمرش تیغِ دوسر در آورد
از دلیرانِ عرب جمله پدر در آورد
کار او بود که اسلام ثمر در آورد
یاعلی روز و شب و شمس و قمر میگویند
ها عَلی بَشرٌ کیفَ بَشَر میگویند
آه همسفرهی کوری دل ویرانه کجاست
نان پز خانهی این جمع یتیمانه کجاست
مرکب بازیِ این طفل در این خانه کجاست
شانهی بارکش و دستِ کریمانه کجاست
پیرزن پیش تنور است که آقایم کو
کودکی چشم به راه است که بابایم کو
گرچه از ضربهی شمشیر سرش ریخت بهم
زهر کاری شد و با سر جگرش ریخت بهم
تا علی ریخت بهم دور و برش ریخت بهم
دید چشمان طبیب و پسرش ریخت بهم
آه در آتش غم حاصل زینب را ریخت
سر تکان داد طبیب و دل زینب را ریخت
سوخت از حرف طبیب از خبرش عباسَش
میزند روی سرش هِی به سرش عباسَش
روضه خوانش حَسنش نوحه گرش عباسَش
قلبِ او هست حسین و جگرش عباسَش
وقت روضه شد و عباس به زانو اُفتاد
رفت از حال علی درد به پهلو اُفتاد
وای از امروز حسن گوشهی بستر اُفتاد
باز هم یادِ غمِ بسترِ مادر اُفتاد
خواهر اُفتاد زمین تا كه برادر اُفتاد
یادِ روزی كه رویِ مادرشان دَر اُفتاد
هیزم و آتش و كابوس عجب بد دردی است
ضربِ نا مَحرم و ناموس عجب بد دردی است
قنفذ از راه از آن لحظه كه آمد میزد
تازه میكرد نفس را و مجدد میزد
وای از دستِ مغیره چقدر بد میزد
جای هركس كه در آن روز نمیزد میزد
آخرین حرفِ علی بود خواهش میكرد
زینبش را به اباالفضل سفارش میكرد
زینم آه ببینی غمِ حنجرها را
میکشی روی جگر داغ برادرها را
بعد از آن جمع کنی پارهی پیكرها را
میزنی چند گره معجرِ دخترها را
میزنی داد به گودال حرامی نزنید
تبر كوفی و سر نیزهی شامی نزنید
#حسن_لطفی، کانال اشعار ناب آئینے
🌷شهادت جانسوز #امام_امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر شما تسلیت باد.🌷
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
جزء بیست و دوم، آیه #حجاب در سوره احزاب
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» سوره احزاب، ۵۹
اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرىهاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
نکته ها
«جلابيب» جمع «جلباب»، به معناى مقنعهاى است كه سر و گردن را بپوشاند، (تفسير مجمعالبيان) و يا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مىپوشاند. (تفسير الميزان)
در آيات گذشته سخن از اذيّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. اين آيه مىفرمايد: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند، به گونهاى خود را بپوشانند كه زمينهاى براى بىحرمتى آنان فراهم نشود.
بر اساس اين آيه، نوعى روسرى مورد استفادهى زنان آن زمان بوده، ليكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمىكردهاند. لذا سفارش اين آيه، نزديك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است.
اين آيه كه فرمان حجاب مىدهد، با تهديد مطرح نشده بلكه فلسفهى حجاب را چنين تبين مىكند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلكها، تهمتها، تهاجمها و تهديدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند بايد خود را بپوشانند.
آفات بىحجابى
1. رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى.
2. توسعهى فساد و فحشا.
3. سوء قصد و تجاوز به عنف.
4. باردارىهاى نامشروع و سقط جنين.
5. پيدايش امراض روانى و مقاربتى.
6. خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروريزى.
7. بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود.
8. بالا رفتن آمار طلاق و تضعيف روابط خانوادگى.
9. رقابت در تجمّلات.
10. ايجاد دلهره براى خانوادههاى پاكدامن.
پیام ها
1- در امر به معروف، اوّل از خودىها شروع كنيم سپس ديگران. «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ»
2- در احكام الهى، تفاوتى ميان همسران و دختران پيامبر با ديگر زنان نيست. «لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ»
3- پوشيدن لباسى كه معرّف شخصيّت زن براى تأمين عفّت و آبرو باشد، لازم است. «يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»
4- بهانه به دست بيماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهيد. (در آيات قبلهشدار به اذيّت كنندگان بود، در اين آيه تكليف اذيّت شوندگان را مطرح مىكند.) «يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»
5- رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»
6- در امر به معروف و نهى از منكر، دليل امر و نهى خود را بيان كنيد. «فَلا يُؤْذَيْنَ»
7- نوع لباس مردم در جامعه، مىتواند معرّف شخصيّت، مكتب و هدف آنها باشد. «يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»
8- سرچشمهى بسيارى از مزاحمتهاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»
9- زنان با حجاب بايد با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگيرند. «يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»
10- بد حجابىهاى گذشته قابل عفو است. «غَفُوراً رَحِيماً»
11- مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً»
تفسیر نور،ج 7 - ص 399
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
FILE_075-14000204.mp3
13.57M
📗روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
🔳 ایام شهادت امام علی علیه السلام
🗓یکشنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
✅ https://eitaa.com/masjedeseyyed
✅ https://chat.whatsapp.com/KPXJ1wNflW732iuwMKAxlX
نکاتی از آيه #صلوات
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستنداى كسانى كه ايمان آوردهايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد. سوره احزاب، آیه ۵۶
اين آيه از علاقه خاص خداوند و فرشتگان به پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سخن مىگويد و به مؤمنان نيز دستور مىدهد بر پيامبر درود فرستند؛ زيرا مقام پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آن قدر والا است که آفريدگار جهان هستى و تمام فرشتگان بر او درود مىفرستند؛ از اين رو، سزاوار است مؤمنان نيز با اين پيام آفريدگار جهان هستى هماهنگ شده، و بر او درود و سلام فرستند.
وقتى اين آيه نازل شد، کعب بن عجزه از پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) پرسيد: سلام بر تو را مىدانيم؛ اما صلوات بر تو چگونه است؟ پيامبر فرمودند: بگوييد: «اللهم صل على محمد و آل محمد»
اين آيه داراى يکى از محسنات بيانى است که به آن صرفالخزانه مىگويند؛ يعنى لفظ متعددالمعنايى را بياورند و به تناسب، معانى متعدد آن را اراده کنند، مانند: صلاة که در لغت به معناى دعا است؛ اما در اين آيه صلاة از جانب خدا به معناى رحمت و از جانب ملائکه به معناى استغفار و از طرف بندگان به معناى طلب رحمت است.
برخى گفتهاند گرچه صلاة از جانب خداوند به معناى رحمت است، اما مراد از آن در اينجا اعتنا و اشاره به شرف و بلندى مرتبه پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) است؛ لذا بزرگداشت خداوند در حق حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) با گفتن«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» رساتر از بزرگداشت آدم با امر به سجده فرشتگان است.
درباره حکم وجوب و استحباب صلوات ميان فقها اختلاف است. تمام فقهاى اماميه صلوات را در تشهد اول و دوم نماز، واجب مىدانند و در غير آن مستحب؛ اما از فقهاى اهلسنت تنها شافعى آن را در تشهد دوم واجب مىداند. احمدبنحنبل نيز در يکى از دو روايت منقول از او، همانند شافعى فتوا داده است.
برگرفته از سایت مدرسه فقاهت
[1]منصور ، عبدالحميد يوسف، نيل الخيرات فى القراءات العشرةج16، ص (343-344)و338
[2]آیه الله ناصر مكارم شيرازي، 1305، تفسير نمونه، ج17،ص 415
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
دو واژه آیه صلوات(سوره احزاب آیه ۵۶):
صلوا: همانطور که خدا و فرشتگان بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله همیشه صلوات می فرستند، ای مؤمنان شما هم بر حضرت پیامبر و آلش صلوات بفرستید.
صلوات با آن همه مواهب و برکات فراوان.
سلموا: تسلیم امر پیامبر شدن در همه امور به ویژه در موضوع ولایت پذیری و امر وصایت حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🍃فضیلت تلاوت سوره عنکبوت و روم در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًَْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً.
ابوبصیر نقل میکند: #امام_صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس سورهی عنکبوت و روم را در شب بیستوسوّم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند ای ابامحمّد! از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنایی هم قائل نمیشوم و از آن بیم ندارم که بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۳۰۲
بحار الأنوار، ج۸۹، ص۲۸۷/ نورالثقلین/ البرهان
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقت افطار از خدا چه بخواهیم
🎙حضرت آیت الله ناصری(دامت برکاته)
#کلام_علما
#دوشنبه
┏━━━🔸💠🔸━━━┓
@thzibresalatgom
┗━━━🔸💠🔸━━━┛
﷽
💠دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان
✨مَن قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا
✨شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید:
✨«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»✨
✨وقتی این ذکر گفته میشود ملائکه نازل میشوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت میشویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا میکند، انشاءالله
📚منابع :
۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴
۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲
#مراقبات_ماه_رمضان
@komeily
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
✍سلام. طاعات شما قبول. یکی از توصیه های بزرگان این است که امشب اول شب، پس از نیمه شب و سحر یا صبح پس از نماز سوره یس، هدیه به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خوانده شود.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
«انالله واناالیه راجعون»
◾️همسر آیتالله العظمی جوادی آملی درگذشت
🔹حاجیه خانم بانو سکینه روحی، همسر حضرت آیتالله جوادی آملی از مراجع تقلید، عصر امروز دارفانی را وداع گفت و بیت ایشان عزادار شد.
مراسم تشییع همسر آیت الله جوادی آملی
🔹پیکر آن مرحومه، فردا دوشنبه پنجم اردیبهشت ساعت ۴ بعد از ظهر از حرم مطهر، به سمت گلزار شهدا تشییع و در آنجا به خاک سپرده خواهد شد.
🔹همچنین مراسم بزرگداشت و ترحیم آن مرحومه فردا شب بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت۲۱:۳۰ تا ۲۳ در محل مسجد اعظم قم برگزار میگردد.
شادی روحشان صلوات
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🍃إحیا شب قدر
🌹حضرت #امام_علی علیه السلام فرمودند:
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها نمی گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر به خواب رود به آنان غذای کم می داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می شد و می فرمود : محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.
📚 دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۸۲
🌹شب قدر چگونه دعا کنیم؟
♦️خداوند به حضرت موسي (ع) وحي کرد:مرا با زباني که با آن گناه نکرده اي بخوان. موسي گفت: خدايا! از کجا چنين زباني بياورم، جواب آمد: مرا با زبان غير خودت بخوان (يعني از ديگران بخواه تا برايت دعا کنند)
📚وسائل الشيعه: ج 7، ص 109، ب 41، ح 12
eitaa.com/ebratha_ir
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
جزء بیست و سوم، آیه ۵۸
«سلام قولا من رب الرحیم»
نکته تفسیری از #شهیددستغیب:
«...سلام عليكم اى مؤمن! سلام بلاواسطه براى تو است، پس از آن سلام هاى با واسطه، اعلى نعمت بهشتى نزد اهل فهم و معرفت، سلام با واسطه الهى است، نعمتهاى خدا يك طرف، نعمت مكالمه خدايى هم يك طرف. خداوند مستقيماً به بندهاش سلام كند. ياد كردن خدا آن هم ياد با تحيت و درود.
يا رب ار يك بارگوئى بنده ام بگذرد از عرش اعظم خنده ام
خدا، با تو اى مشت خاك! سخن گويد. واى به آن بدبختى كه در لجنزارهاى دنيا غرق شود و قابليت تكلم خدا با او را از دست بدهد! سلام نه تنها تحيت است بلكه داراى حقيقتى است بخصوص. سلام از طرف روحانيين، پيغمبر و امام و ملك تا چه رسد به خداوند، سلامتى مطلق است؛ سلامتى از هر ناراحتى و نابايستى، از هر مرضى از هر خستگى، حتى چرت و كسالت و ملال در كار نيست عافيت مطلق است، هيچگونه حقد و حسد و كينه اى در كار نيست. اگر كسى يك ذره حسد دارد، جايش در بيمارستان جهنم است تا پاك بشود، آن وقت در دارالسلام جا مى گيرد، نام بهشت دارالسلام است از هر ناراحتى و بيمارى از همه مهمتر، فنا و زوال در كار نيست.
🍃نامه اى از خداوند به سوى بنده مؤمن
مروى است از خاتم انبيا محمد (صلى الله عليه وآله) پس از قرار گرفتن مؤمن در بهشت؛ تحيت الهيه كه: «سلام قولاً من رب رحيم» است. در اين روايت به عنوان مكاتبه ذكر شده است. ملكى نامه اى به دستش از طرف رب العالمين براى مؤمن. نامه را باز مى كند: «بسم الله الرحمن الرحيم من الحى القيوم الذى لا يموت الى الحى الذى لا يموت انى كنت اذا قلت لشىء كن فيكون فقد جعلتك اليوم كذلك.»
نامه اى است از طرف حى قيوم؛ خدايى كه زنده و نگهدارنده موجودات است و نمىميرد، به سوى كسى كه او نيز زندهاى است كه ديگر نمى ميرد. من كه خدايم اراده ام كافى است در حصول چيزها. از امروز به تو چنين چيزى را دادم، هرچه بخواهى مى شود، در آن واحد هرچه اراده كنى، واقع مى گردد.
آيا از وصف بهشت كه اين دو سه روز گفتيم، شوقى در گوينده و شنونده پيدا شد يا نه؟ اشتاق الى قربك فى المشتاقين شديم يا نه؟ بايد كارت برسد به جايى كه بشوى شيعه على (عليه السلام) كه مى فرمايد: اگر نبود اجل الهى، از شوق بهشت و لقاى خدا مى خواستند قالب تهى كنند، به عالم اعلا بروند، به مهمانخانه الهى خودشان را برسانند....»
تفسیر سوره یس، شهید آیت الله دستغیب(ره)، ص۲۵۸
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
کتاب طرحی نو در عرفان عملی شیعی، آیةالله علی رضایی تهرانی، ص۴۰:
«یکی از مهم ترین ابعاد وجودی آدمی که دین درباره آن سخن ها و برنامه ها دارد، بعد دل است؛ همان دلی که می تواند عرش رحمان باشد(بحار، ج۵۵، ص۴۰) و یا لانه شیطان(نهج البلاغه، خطبه۷)،
می تواند قلب سلیم باشد(سوره شعراء، ۸۹) و یا سقیم(سوره بقره، ۱۰)، می تواند مفتوح باشد(سوره زمر، ۲۲) و یا مختوم(سوره بقره، ۷).
آری دل همان جاست که ظرف حب و بغض، غم و شادی، فتح و ختم، قبض و بسط، نور و ظلمت و شوق و کراهت است و مگر می شود دین و به ویژه دین خاتم درباره آن بی برنامه بوده و سخنی نداشته باشد... .
ص۳۹: استاد شهید مطهری(تماشاگه راز، ص۵۵): بر تمام مسائل عرفان نظری می توان شواهدی از آیات قرآن و کلمات اولیای بزرگ حق مخصوصا حضرت أمیر علیه السلام یافت.»
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5