eitaa logo
طوبای عفاف
624 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
4هزار ویدیو
478 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
زن.pdf
147.7K
مصاحبه نشریه فرصت در غروب در سال 1352 با استاد ره در موضوع آثار ایشان از جمله کتاب @toubaefaf
15.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد فروغی از فضیلت های تلاوت غافل نشویم. @toubaefaf
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥عقلتان را جدی بگیرید آیت الله حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه : همه اش فکر کنید عقل داره چی میگه، آنهایی که زیاد استخاره می کنند، اینها می توانند فکر کنند، این عقلی که خدا بهت داده جدی بگیر ... __________ ✅ به کانال سومین حرم اهل بیت علیهم السلام بپیوندید 🆔 @AstanAhmady
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از طوبای عفاف
💠 شاخصه‌های زندگی عاقلانه 🔹 عقلانیت و خردگرایی، در آموزه‌های دینی مورد تأکید قرار گرفته است تا آنجا که در قرآن کریم ۴۹ بار از مشتقات ماده «عقل» استفاده شده و واژه‌هایی مانند «یتفکرون» و «یتدبرون» بسیار در قرآن آمده است. 🔸 امام رضا (علیه السّلام) نیز فرموده است: «صَدِيقُ‏ كُلِّ‏ امْرِئٍ‏ عَقْلُهُ‏ وَ عَدُوُّهُ‏ جَهْلُهُ‏؛ دوست هر انسانی عقل او و دشمن او، جهل اوست». 🌐 مشاهده ادامه مطلب: https://www.balagh.ir/content/13050 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از طوبای عفاف
✔بالاترین مرتبه 🌦از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است: «... بالاترين فرد شما در پيشگاه خداى متعال آن است كه پيش از همه گرسنگى را تحمل كند و بيشتر بينديشد و مبغوض‌ترين شما در نزد خدا، آن كسى است كه زياد بخوابد و زياد بخورد و بنوشد... آدميزاد هيچ ظرفى را پر نكرده است كه بدتر و پُر زيان‌تر از شكم باشد. چند لقمه براى فرزند آدم بس است تا پشت او را محكم كند؛ اگر ناگزير از استفاده از آن باشد؛ پس يك سوّم را براى خوراك، يك سوّم را براى نوشيدن، و يك سوّم را براى نفس كشيدنش اختصاص دهد... نزديكترين مردم به رحمت خدا در روز قيامت كسى است كه در دنيا بيشتر گرسنگى، تشنگى و اندوه كشيده باشد، افراد گمنام و پرهيزكارى كه اگر در حضور مردم باشند، شناخته نشوند و اگر در ميان مردم نباشند كسى آنها را نجويد، جا به جاى زمين آنها را مى‌شناسد، فرشتگان آسمان آنها را در ميان گرفته‌اند، مردمان به دنيا دلخوش، و آنان به اطاعت خدا دل‌خوشند، مردم فرش‌ها بگسترند، امّا پيشانى‌ها و زانوهاى آنها فرش آنهاست، مردم رفتار و اخلاق خويش را تباه سازند، ولى آنان رفتار و اخلاق خود را مراقبند، آنان كسانى هستند كه زمين بر فقدانشان اشک ريزد و خداوند بر سرزمينى كه از آنان نباشند، خشم گيرد؛ آنان همچون- در آويختن سگها روى جيفه- به خاطر دنيا با هم در نياويزند؛ ژوليده و پژمرده‌اند؛ وقتى كه مردم آنها را مى‌بينند، تصوّر مى‌كنند مريضند، در صورتى كه مريض نيستند و مردم مى‌گويند خللى در فكرشان پيدا شده و عقل ندارند در حالى كه بى‌خرد نيستند، بلكه مردم به باطن خودشان- كه دنيا عقل آنها را ربوده است- مى‌نگرند؛ پس از نظر اهل دنيا، آنان بى‌خردانه حركت مى‌كنند، در صورتى كه ايشان آنگاه كه عقل از سر مردم برود، عاقلان و خردمندانند.» مجموعه ی ورّام، آداب و اخلاق در اسلام، ترجمه تنبيه الخواطر، ص196 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتگویی با جناب باخرد دوش در سخن بودم کشف شد برمن مثـالی چند گفـتـم ای مایـه همه دانـش دارم الـحق زتو سئـوالی چند چیـست ایـن زنـدگـانی دنیــا؟ گفت خواب است یا خیالی چند گفتمش چیست مال و ملک جهان؟ گفت دردسـر و وبـالـی چنـد گفتم این بحث اهل دنیاچیست؟ گفتـ بیهوده قیل وقالی چند گفتم اهل زمانه در چـه رهنـد؟ گفت در بنـد جـمع مالی چند گفتم اهل ستم چه طایفه اند؟ گفت گرگ وسگ وشغالی چند گفتـم ایـن چه حالتـست بـگو گفت غم خوردن وملالی چنـد گفتـم او را مثال دنیا چیـست؟ گفت زالـی کشیـده خالی چنـد گفتمش چیست کدخـدایی؟ گفت هفته ای عیش وغصه سالی چند؟ گفـتـم این نفـس رام کی گـردد؟ گفت چون یافت گوشمالی چند عطارنیشابوری @toubaefaf
واکاوی عقل (اساس انسانیت) 🌸 در اصول کافی، ج1، حدیث 13، روایتی از (علیه السلام) آمده است که اساس انسانیت انسان یعنی را با استناد به بیش از چهل آیه از قرآن حکیم توصیف و رویکرد قرآن به عقل را مطرح نموده است. در این حدیث سراسر نور و حکمت، عقل و عاقل را مدح و کسانی که از این موهبت عظیم الهی استفاده نمی کنند را نکوهش کرده است.(...يَا هِشَامُ ثُمَّ ذَمَّ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ...) یادآوری کرده است که امامان معصوم(علیهم السلام) در قرآن، به بهترین ذکر و زیباترین زینت ها توصیف شده اند؛ زیرا الگو و بهره تمام از عقل دارند؛ (ثُمَّ ذَكَرَ أُولِي الْأَلْبَابِ بِأَحْسَنِ الذِّكْرِ وَ حَلَّاهُمْ بِأَحْسَنِ الْحِلْيَةِ فَقَالَ: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ....وَ قَالَ: «وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْباب.» علت بسیاری از بیماری ها به عنوان حسد را ذکر فرموده و درمان آن را تضرع به درگاه خدا بیان نموده است؛ (...يَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ الْغِنَى بِلَا مَالٍ وَ رَاحَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْحَسَدِ وَ السَّلَامَةَ فِي الدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ فَمَنْ عَقَلَ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ... ) و پرهیز از دروغ را مشخصه انسان عاقل بر می شمرد؛ زیرا دروغ آفت جوانمردی است. (...يَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ لَا يَكْذِبُ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ هَوَاهُ يَا هِشَامُ لَا دِينَ لِمَنْ لَا مُرُوَّةَ لَهُ...) و در پایان، راه های اساسی صالح شدن و تقویت عقل (تقویت انگیزه برای صالح شدن) را با نشست و برخواست با صالحان برشمرده، (مُجَالَسَةُ الصَّالِحِينَ دَاعِيَةٌ إِلَى الصَّلَاحِ ) و تقویت عقل را در انس با آداب دانشمندان راستین نشان می دهد. (وَ آدَابُ الْعُلَمَاءِ زِيَادَةٌ فِي الْعَقْلِ) (اصول كافي (ط - الإسلامية)، ج1، حدیث13) @toubaefaf
15.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فهم جایگاه حس، عقل، محبت در وجود آدمی نقش مهمی در معرفت نفس دارد @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃ستون انسانیّت علیه اسلام فرمود: «ستون انسانیّت است و از عقل، زیرکی، فهم، حفظ و دانش بر می‌خیزد؛ با عقل، انسان به کمال می‌رسد. عقل، راهنمای انسان، بینا کننده و کلید کارهای اوست. هرگاه عقل با نور(معارف الهی) یاری شود، دانا، حافظ، تیز هوش و فهیم می‌شود و بدین وسیله پاسخ چگونه، چرا وکجا را می فهمد و خیرخواه و دغلکار را می شناسد و هر گاه این را دانست، مسیر حرکت خویش و بیگانه را می شناسد و در توحید و طاعت خدا اخلاص می ورزد و چون چنین کرد، آنچه از دست رفته را جبران می کند و برآنچه در آینده می‌آید، چنان وارد می‌شود که می داند در کجای کار است و برای چه منظوری در آن است... دِعامَةُ الاِْنْسانِ الْعَقْلُ وَ الْعَقْلُ مِنْهُ الْفِطْنَةُ وَ الْفَهْمُ وَ الْحِفْظُ وَ الْعِلْمُ. وَ بِالْعَقْلِ يَكْمُلُ وَ هُوَ دَليلُهُ وَ مُبْصِرُهُ وَ مِفْتاحُ اَمْرِهِ، فَاِذا كانَ تَاْييدُ عَقْلِهِ مِنَ النّورِ كانَ عالِما حافِظا ذاكِرا فَطِنا فَهِما، فَعَلِمَ بِذلِكَ كَيْفَ وَ لِمَ وَ حَيْثُ وَ عَرَفَ مَنْ نَصَحَهُ وَ مَنْ غَشَّهُ، فَاِذا عَرَفَ ذلِكَ عَرَفَ مَجْراهُ وَ مَوْصولَهُ وَ مَفْصولَهُ وَ اَخْلَصَ الْوَحْدانِيَّةَ لِلّهِ وَ الاِْقْرارَ بِالطّاعَةِ، فَاِذا فَعَلَ ذلِكَ كانَ مُسْتَدْرِكا لِما فاتَ وَ وارِدا عَلى ما هُوَ آتٍ، يَعْرِفُ ما هُوَ فيهِ وَ لاَِىِّ شَىْ ءٍ هُوَ هاهُنا و مِنْ اَيْنَ يَاْتيهِ و اِلى ما هُوَ صائِرٌ وَ ذلِكَ كُلُّهُ مِنْ تَاْييدِ الْعَقْلِ» كافى، ج 1، ص 25، ح 23 @toubaefaf