هر وقت خدای متعال خیر بنده ای را بخواهد...
#امام صادق عليه السلام فرمودند:
هرگاه خداوند متعال ، بنده اى را دوست بدارد، #فرمانبرى را به او الهام مى كند، #قناعت را همراهش مى سازد
#فهم عميق در #دين را ارزانى اش مى دارد
و با #يقين، او را نيرومند مى كند؛ در نتيجه آن بنده به روزىِ مورد نيازش بسنده مى كند و لباس #عفّت مى پوشد.
و هرگاه خداوند بنده اى را دشمن بدارد، مال را محبوبش مى گرداند و آرزوهايش را مى گستراند
و دنياخواهى را به او الهام مى كند
و او را به هواى نفسش وا مى گذارد؛ در نتيجه آن بنده بر توسن سركشى مى نشيند(سرکشی می کند)، دامنه فساد را مى گسترانَد و به بندگان، ستم مى كند.
«إذا أحَبَّ اللّه ُ تَعالى عَبدا ألهَمَهُ الطّاعَةَ و ألزَمَهُ القَناعَةَ فِي الدّينِ و قَوّاهُ بِاليَقينِ فَاكتَفى بِالكَفافِ وَ اكتَسى بِالعَفافِ
و إذا أبغَضَ اللّه ُعَبدا حَبَّبَ إلَيهِ المالَ، وبَسَطَ لَهُ الآمالَ و ألهَمَهُ دُنياهُ و وَكَلَهُ إلى هَواهُ فَرَكِبَ العِنادَو بَسَطَ الفَسادَ
و ظَلَمَ العِبادَ»
بحارالأنوار، ج۱۰۰، ص۲۶
@toubaefaf
نماز حضرت ابوالفضل با ذکر یا کاشف الکرب
مرحوم کشمیری نماز توسل به حضرت ابوالفضل علیه السلام را اینگونه شرح دادند:
دو رکعت نماز حاجت خوانده و به حضرت ابوالفضل علیهالسلام هدیه شود. سپس تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها خوانده و باز ثوابش هدیه به حضرت عباس علیه السلام شود.
بعد از اتمام نماز 133 مرتبه ذکر پرفضیلت یا کاشف الکرب خوانده شود که صحیح آن اینگونه است: «یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ اِکْشِفْ کَرْبی بِحَقِ اَخْیکَ الْحُسَیْنِ علیه السلام»
«اي برطرف کننده غم و اندوه از روی حسين، بحق برادرت حسين ، اندوه و مشکل من را برطرف کن»
@toubaefaf
40حق والدین بعد از وفات بر فرزندان:
زندگان نپندارند که مردگان از اینان بی خبرند بلکه مردگان از تمام کارهای زندگان خبر دارند بجز آنچه خداوند از آنها بپوشاند .
یکی از بلاهای آخرالزمان از بین رفتن حقوق والدین و فرزندان است که در اسلام بسیار به آن تاکید شده است مرحوم آیت الله سید محمد تقی مقدم در کتاب حقوق والدین و اولاد با استناد به قرآن و روایات چهل حق والدین بعد از وفات را بیان کرده است که تلخیص آن در زیر از نظرتان می گذرد:
1- تسریع در غسل و کفن آن دو
2-از بهاء زیاد و هزینه آنها ناراحت نشود
3- مراسم را بدستور شرع انور انجام دهد
4-طبق وصیت آن دو عمل نماید و خلاف آن و دلخواه خود یا دیگران انجام ندهند
5-شب دفن نماز وحشت بخواند، تبارک و امثال آن را بخواند و بدعای آنها پردازد که وحشت آن را به برد
6- از آنانکه در مراسم ،کاری مانند قرآن خواندن و امثال آنرا انجام داده با دادن وجه (و اگر قربت بوده)سپاس گذارد
7-اگر اهل بازار بوده حساب او را فورا تسویه کند که میت گرفتار دین نباشد
8-اگر سفارش به ثلث کرده باید فورا جدا کنند و حق هر وارثی را به خودش دهند
9-برای آنها هر روز قرآن بخواند یا (حداقل) بعد هر نماز سه قل هوالله بخواند به آن دو هدیه کند
خداوند او و والدین و بچه ی او را می آمرزد
10-بعد از هر نماز برای آنها دعا کند به ویژه در نماز شب و اوقات دعا در زیارتگاه ها و حج و عمره
11-هر روز به نیابت آنها صدقه دهد که یک بر هفتاد هزار حساب می شود
12- اگر بتواند هر روز نماز والدین را بخواند حداقل شب جمعه
13- بر مصائب آنان صبر نماید
14-قضاء نمازهای واجب او را بگیرد یا اجیر گیرد وانجام شود
15- روزه های او را هر چه هدر شده قضا کند یا بدهد بگیرند و اگر روزه ایام پرفیض می گیرد ثوابش را برای آنها بفرستد
16- مستمر به زیارت قبر آنها رود که ثواب حج است مخصوصاشب جمعه
17- در قبرستان آیة الکرسی و قرآن بخواند و صلوات بفرستد و برای آنان هدیه کند و سوره یاسین هم سفارش شده
18- وقتی که به زیارت یکی از مشاهد مشرفه مانند پیغمبر و ائمه می رود به نیابت آنان هم زیارت کند
19- به نیابت آنها عمره رود و اگر در حج واجب است به نیابت آنان وقت فراغت طواف کند
20- به نیابت آنان اگر حج واجب خود را کرده حج واجب برود و اگر آنها مستطیع نبوده اند برایشان مستحبی انجام دهد
21- اگر کسی از آنها ناراحت باشد که پندارد به او ستم کرده اند او را با زبان یا وجه یا امر دیگر راضی کند یعنی خصماء او را راضی نمائی
22- برای آنان رد مظالم بدهی به نیت آنها وجه را به فقیر می دهی به عنوان اینکه اگر حقی از کسی به گردن آنها است ادا شود
23- اگر مجلس هفتگی یا ماهیانه از مرثیه خوانی داشته احیاء نمایی
24- اگر طعامی سالیانه داشته یا گوسفندی قربانی می کرده سنت های خوب او را بپا داری تا روح انهاشادشو
25- اگر کار خیر نا تمامی از او مانده باید به اتمام برسانی تا انتظارنکشد
26- خدای ناکرده اگر آنان مالی را غصب کرده اند و تو بدانی باید برای خلاص آنان آنرا به صاحبش رد کنی اگر چه آنها ندانند و ادعا نکنند
27- اگر خمس یا زکات بدهکار باشند حتما باید آنها را رد کنی
28- به پدر و مادر کسی بد نگویی که به والدین تو بد گویند
29- در جامعه کاری نکنی که مردم به پدر و مادرت بد گویند که عاق می شوی مردم آزاری نکنی ظلم به مردم روا نداری
30- با مردم به نیکی رفتار نمایی تا مردم والدین تو را دعا کنند و آن باعث بالا رفتن مقام والدین و باعث عزت تو خواهد بود
31-دوستان و آشنایان والدین را احترام کنی زیرا آنها هرگاه ترا ببینند بیاد والدین تو می افتند
32- احتمال گرفتاری آنها را بدهد و از پی نجات برآید
33- آثار آنان را از کتب و حسینیه و مسجد و درمانگاه و غیره اگر گذارده اند حفظ نماید تا آنان از او خشنود باشند
34- به جای زیارت پدر و مادر به زیارت عمو و عمه و دایی و خاله رود و آنچه پدر و مادر به آنان خوبی می کرده اند او به نیابت آن دو انجام دهد
35- اگر در حال حیات به حقوق آن دو کوتاهی کرده بعد از فوتشان بکوشد تا رضای او را بدست آورد.
36- سعی کند آنان را بخواب ببیند تا از حالشان آگاه شود
37- خیرات و مبرات و زیارات و صدقات را تداوم بخشد در هر حال شده از آنان قطع نکند آنها را به مرور زمان فراموش نکند
38- احترام اسامی و قبور آنان را بلکه بهتر از حیات داشته باشد نگذارد کسی آنان را به بدی یاد کند یا در قبور آنان هتک حرمت نماید
39-چنانچه آنان مومن بوده اند باید شوق لقاء آنان را داشته باشد همان طوری که ائمه ما شوق پدران خود را داشته اند
40 -چنانچه قبر آنان ویران شده ترمیم نماید نگذارد قبرشان ویران شود.
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
هر وقت خدای متعال خیر بنده ای را بخواهد...
#امام صادق عليه السلام فرمودند:
هرگاه خداوند متعال ، بنده اى را دوست بدارد، #فرمانبرى را به او الهام مى كند، #قناعت را همراهش مى سازد
#فهم عميق در #دين را ارزانى اش مى دارد
و با #يقين، او را نيرومند مى كند؛ در نتيجه آن بنده به روزىِ مورد نيازش بسنده مى كند و لباس #عفّت مى پوشد.
و هرگاه خداوند بنده اى را دشمن بدارد، مال را محبوبش مى گرداند و آرزوهايش را مى گستراند
و دنياخواهى را به او الهام مى كند
و او را به هواى نفسش وا مى گذارد؛ در نتيجه آن بنده بر توسن سركشى مى نشيند(سرکشی می کند)، دامنه فساد را مى گسترانَد و به بندگان، ستم مى كند.
«إذا أحَبَّ اللّه ُ تَعالى عَبدا ألهَمَهُ الطّاعَةَ و ألزَمَهُ القَناعَةَ فِي الدّينِ و قَوّاهُ بِاليَقينِ فَاكتَفى بِالكَفافِ وَ اكتَسى بِالعَفافِ
و إذا أبغَضَ اللّه ُعَبدا حَبَّبَ إلَيهِ المالَ، وبَسَطَ لَهُ الآمالَ و ألهَمَهُ دُنياهُ و وَكَلَهُ إلى هَواهُ فَرَكِبَ العِنادَو بَسَطَ الفَسادَ
و ظَلَمَ العِبادَ»
بحارالأنوار، ج۱۰۰، ص۲۶
@toubaefaf
✍سلام. 👆نشانه های رشد شخصیتی افراد و اما در جامعه 👇
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
✅ نشانه های مردمی که رو به ترقی و رشدند...
در تفسیر درالمنثور به نقل از #پیامبرخدا صلی الله علیه و آله آمده است:
«خدای تبارک و تعالی وقتی بخواهد قومی را باقی گذارد یا رشد و ترقی دهد، #اقتصاد، #قناعت و #عفاف را به آنان روزی می کند.
و هنگامی که بخواهد قومی را سرنگون کند، باب خیانت به روی آن ها باز می شود و کارشان به جایی می کشد که از خیانت و مالی که از این راه به دست می آورند، خوشحالی می کنند.
آن وقت است که ناگهان به عذاب گرفتار می شوند و وقتی خبردار می شوند که دیگر راه برگشت برایشان باقی نمانده است.
نسل مردمی را که ستم کردند نابود می شود و سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است.»
ترجمه تفسیر #المیزان، #علامه_طباطبایی ره ، ج۶، ص۲۹۹
@toubaefaf
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعار نخبگان علمی در بدو ورود رهبر انقلاب: ما ذوالفقار حیدریم فداییان رهبریم
🌐پایگاه اخبار "سید ابراهیم رئیسی" رسانه باشید↙️
https://eitaa.com/joinchat/4045799480Cc2d23a4617
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
آیت الله شوشتری
نزد هر استادی رفتید اگر بر دریا راه می رفت اگر پرواز می کرد و اگر از غیب می گفت اما با نایب امام زمان عج یعنی رهبر معظم و معزز انقلاب زاویه داشت سریع برخیزید و بیرون بروید که او شیطانی مجسم است.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
#رهبرعزیزانقلاب_اسلامی
🔰 نخبگان دانشگاهی ما مایهی آبروی ایران شدند / ساخت رباتهای انساننما در دانشگاه تهران مهم است / میگفتند تصاویر پهپادهای ایرانی فتوشاپ است! حالا میگویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است
🔻بدون مبالغه باید بگوییم نخبگان دانشگاهی ما مایهی آبروی ایران شدند. شما نسلِ جوانِ نخبگان هستید. قبل از شما هم نخبگان زیادی، نسلهای قبل از شما، در این چهل سال وجود داشتند که آبرو دادند به کشور. در هر مسئلهای دانشمندان ما ورود کردند و متمرکز شدند، کاری کردند که در محافل علمی جهان مورد تحسین واقع شد. حالا من چند نمونهاش را اینجا بگویم که البتّه همهی شما هم میدانید:
🔹 تحقیقات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان؛ نه فقط در مسئلهی سلولهای بنیادی، در شبیهسازی حیوان زنده، این در دنیا یک چیز کمیابی بود، این اتّفاق افتاد.
🔹 انتقال ماهواره به فضا. این مال چند کشور است. همهی کشورها این را ندارند. خیلیها ماهواره در فضا دارند، ولی مال خودشان نیست، خودشان پرتاب نکردند. آنهایی که خودشان پرتاب میکنند تعداد معدودی کشورند. ما البتّه عقبیم، امّا پرتاب کردیم، توانستیم، رفتیم. دانشمندان ما متمرکز شدند.
🔹 ساخت رباتهای انساننما در دانشگاه تهران مهم است.
🔹 دستاوردهای بنیادین در صنعت هستهای؛ ما به مسائل بنیادین در صنعت هستهای دست پیدا کردیم. ما دنبال سلاح و بمب اینها نمیرویم امّا خود این صنعت خیلی برکات دارد. ما توانستیم دست پیدا کنیم.
🔹 ساخت تجهیزات پیشرفتهی موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این وقتی که عکسهایش منتشر میشد، میگفتند این فتوشاپ است. حالا میگویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس میفروشید، به فلان کس میدهید.
🔹 ساخت واکسن های پیچیده به خصوص واکسن کرونا و امثال اینها.
🔺 خب اینها کارهایی است که نخبهی ایرانی انجام داده. این برای کشور آبروست.۱۴۰۱/۷/۲۷
🏷 #بسته_خبری | #دیدار_نخبگان
💻 Farsi.Khamenei.ir
💐نذر قدم هاش هزاران صلوات...
اهل این شهرم و تنها نه دم آمدنت
به خداوند که هر لحظه صدا می زنمت
من صدا می زدم ای #فاطمه_معصومه
تو جوابم بده که کرببلا میبریم
دست من خالی و تو اهل کرَم #معصومه
ای که دستت همه جا روی سرم #معصومه
آمدی و همه شهر گلستان شده بود
تشنه دیدن تو شاه خراسان شده بود
تو کریمه شدی و هرچه گدا بود رسید
اولین سائلتان مردم ایران شده بود
تا تو را دید مدینه به تکاپو افتاد
باز هم #فاطمه انگار نمایان شده بود
نه فقط نام تو را خیل ملائک گفتند
زائرانت همه «حلّت بفنائک» گفتند
ای که در هر نفسی #فاطمه_زهرایی
شک نداریم تو هم سیّدهی زنهایی
من چه گویم، چه نویسم که غلامت هستم
کمتر از قطرهام و بیشتر از دریایی.
🍃 سالروز ورود پر خیر و برکت کریمه أهلبیت #حضرت_معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم گرامی باد.
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجتماع #سربازان_امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در محکوميت اغتشاشات اخير با سخنراني #سردارسلامی
هم اینک( 1404/07/28 ) ، قم، مصلی #قدس
@toubaefaf
#سربازان_امام_زمان علیه السلام
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً» سوره #فتح ، آیه۲۹
#محمّدرسول_خداست و كسانى كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند.
آنان را پيوسته در ركوع و سجود مىبينید كه فضل و رضوان را از خدا مىجويند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است.
اين است وصف ايشان در تورات و وصف آنان در انجيل، مانند زراعتى است كه جوانه را از زمين خارج كرده، پس آن را نيرو داده تا سخت شود و بر ساقهى خود بايستد، آن گونه كه كشاورزان را به شگفتى و شادى وامىدارد.
تا خداوند به واسطه مؤمنان كفّار را به خشم آورد، ولى خداوند به كسانى از كفّار كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشى بزرگ داده است.
#یاصاحب_الزمان_أدرکنی
#یاصاحب_الزمان_أغثنی
#لبیک_یاخامنه_ای
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سردارسلامی: ... ملت ایران در این اغتشاشات به #فتح ، نصر و ظفر دست یافت...
اجتماع #سربازان_امام_زمان عج، امروز، شهر مقدس#قم ، مصلی #قدس
@toubaefaf
#سربازان_امام_زمان علیه السلام
✅ نکته هایی از آیه ۲۹ سوره #فتح
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً» سوره #فتح ، آیه۲۹
#محمّدرسول_خداست و كسانى كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود مىبينى كه فضل و رضوان را از خدا مىجويند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است. اين است وصف ايشان در تورات و وصف آنان در انجيل، مانند زراعتى است كه جوانه را از زمين خارج كرده، پس آن را نيرو داده تا سخت شود و بر ساقهى خود بايستد، آن گونه كه كشاورزان را به شگفتى و شادى وامىدارد. تا خداوند به واسطه مؤمنان كفّار را به خشم آورد، ولى خداوند به كسانى از كفّار كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشى بزرگ داده است.
نکته ها
«ركع» جمع «راكع» به معناى ركوع كننده و «سجد» جمع «ساجد» به معناى سجده كننده است. اين دو كلمه براى كسانى به كار مىرود كه بسيار اهل سجده و ركوع و نماز باشند و بر آن مداومت كنند.
«سوق» به معناى ساق پا و ساقه گياه، «شطأ» به معناى جوانه گياه، «آزر» به معناى تقويت و كمك و «فَاسْتَغْلَظَ» از غلظت به معناى سفت و محكم شدن مىباشد.
در آغاز سوره، #پيامبر صلى الله عليه و آله مورد خطاب بود: «إِنَّا فَتَحْنا لَكَ» و در پايان سوره نيز محور آن، #رسول_خدا صلی الله علیه وآله وسلم است. #مُحَمَّدٌ_رَسُولُ_اللَّهِ
در اين آيه، شيوهى ارتباطات يك مؤمن ترسيم شده است:
رابطه با بيگانگان: «أَشِدَّاءُ» شدت و سختى،
با خودىها: «رُحَماءُ» محبت و مهربانى.
با خداوند: «رُكَّعاً سُجَّداً» عبوديت و بندگى.
با خود: «يَبْتَغُونَ» تلاش و كوشش و اميد به فضل خدا.
تشبيه #جامعه_اسلامى به مزرعه كشاورزى نیز قابل دقت است زيرا:
الف. كشت، از درون زمين است، عقيده نيز از درون انسان است.
ب. كشت، در محيط مناسب رشد مىكند، جامعه اسلامى هم نياز به زمينههاى مناسب دارد.
ج. كشت، داراى رشد طبيعى و تدريجى و اصيل و ثابت است، رشد امت اسلامى نيز مراحل و ثبوت و اصالت دارد.
در نوشتن صلحنامه حديبيّه، همين كه #حضرت_على عليه السلام نوشتند: #محمّد_رسول_اللّه، نماينده كفّار اصرار كرد كه اين كلمه بايد حذف شود، #امام_على عليه السلام از حذف لقبِ «رسول اللّه» ناراحت بود ولى خداوند به جاى آن در متن قرآن فرمود: #مُحَمَّدٌ_رَسُولُ_اللَّهِ»
ياران پيامبر، در جستجوى دنيا و آخرتند، «فضل» به نعمتها و امكانات مادى و «رضوان» به نعمتها و امور معنوى گفته مىشود. شايد هم مقصود اين باشد كه #ياران_پيامبر براى كار خود ارزشى قائل نيستند، بلكه به فضل او دلبستهاند نه به اعمال خود.
اين آيه، هم به نشانههاى ظاهرى مؤمن اشاره كرده كه خضوع و خشوع در گفتار و رفتار است، «سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ» و هم به استوارى و ريشهدار بودن عقيده در دل و جان مؤمن كه همواره در حال رشد و گسترش است. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ ...
در انجيل متى مىخوانيم: بار ديگر مثلى براى ايشان زد و گفت: ملكوت آسمان مثل دانه خردلى است كه شخصى گرفته در مزرعه خويش بكارد. هر چند دانه خردل از ساير دانهها كوچكتر است، ولى چون نمو كند، بزرگترين بقول (سبزيجات) و درختى مىشود چنان كه مرغان هوا در شاخههايش آشيانه مىگيرند. (انجيل متى، باب ۱۳، شماره ۳۲-۳۱)
#امام_صادق عليه السلام در بيان آيه «سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ»، فرمودند: مراد آثار شب زندهدارى است. «هو السهر فى الصلاة» (من لايحضر، ج۱، ص۲۲۹)
#اسلام_دين_جامع است؛ در خط سياسى «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» و در اخلاق اجتماعى، «رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» و در بعد معنوى «تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً» است.
تفسیر نور، استاد قرائتی، ج۹، ص۱۵۰
@toubaefaf
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
✅ اشاره به بعضی پیام های آیه ۲۹ سوره #فتح
#سربازان_امام_زمان علیه السلام
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً» سوره #فتح ، آیه۲۹
#محمّدرسول_خداست و كسانى كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود مىبينى كه فضل و رضوان را از خدا مىجويند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است. اين است وصف ايشان در تورات و وصف آنان در انجيل، مانند زراعتى است كه جوانه را از زمين خارج كرده، پس آن را نيرو داده تا سخت شود و بر ساقهى خود بايستد، آن گونه كه كشاورزان را به شگفتى و شادى وامىدارد. تا خداوند به واسطه مؤمنان كفّار را به خشم آورد، ولى خداوند به كسانى از كفّار كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دهند، وعده آمرزش و پاداشى بزرگ داده است.
پیام ها
۱.وعدههاى الهى شفاف است. (آن پيامبرى كه مكتبش بر تمام اديان غالب مىشود، #محمّدرسول_اللّه است.) أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى ... #مُحَمَّدٌ_رَسُولُ_اللَّهِ ...
۲. جهانى شدن #مكتب_اسلام به رهبرى الهى و يارانى صادق نيازمند است. لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ... #مُحَمَّدٌرَسُولُ_اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ
۳. يكى از ابزار و شيوههاى تربيت، معرّفى الگوهاست. #مُحَمَّدٌ_رَسُولُ_اللَّهِ
۴. ايمان به #رسول&خدا «آمنوا به» گام اول است، مهمترين گام، همراهى با رسول است. «وَ الَّذِينَ مَعَهُ»
۵. مسلمانان بايد در برابر دشمن؛ خشونت، قاطعيّت، صلابت و شدّت داشته و در برابر ديگر مؤمنان، رأفت، مودّت، رحمت و عطوفت، مهر و احساسات داشته باشند. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»
۶. بىتفاوتى ممنوع، مسلمان بايد مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»
۷. ملاك مهر و قهر، ايمان و كفر است، نه قوم و قبيله و مال و ثروت. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»
۸. #عبادت براى #ياران_پيامبر يك سيره دائمى است، نه يك عمل موسمى. «تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً»
۹. در #جامعه_اسلامى بايد #نماز ظهور و بروز داشته باشد، نه مخفى و پنهان. «تَراهُمْ»
۱۰. ركوع و سجود در #نماز داراى محوريّت است. «رُكَّعاً سُجَّداً»
۱۱. عبادتى مورد ستايش است كه همراه با كثرت و مداومت باشد. «رُكَّعاً سُجَّداً»
۱۲. بخشهايى از تورات و انجيل فعلى، دست نخورده و تحريف نشده است، لذا قرآن در مواردى به آنها استناد مىكند. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ
۱۳. در كتب آسمانى قبل نيز پيشگويىهايى بوده است. در تورات و انجيل، سيماى #ياران_پيامبراسلام مطرح شده است. ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ ... الْإِنْجِيلِ
۱۴. مثالهاى كتب آسمانى، طبيعى، همهجايى، همه فهم، در دسترس و قابل تجربه است. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ ...
۱۵. رشدى پايدار است كه طبيعى، مستقل و تدريجى باشد. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ ...
۱۶. #جامعه_اسلامى بايد خودكفا، مستحكم و مستقل باشد تا روى پاى خود بايستد. «فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ»
۱۷. #دين از سياست جدا نيست. در كنار ركوع و سجود، موضعگيرىهاى قاطع و دشمن شكن لازم است. رُكَّعاً سُجَّداً ... لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ
۱۸. رشد كمى و كيفى #مسلمانان، كفّار را عصبانى مىكند. أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ ... لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ
۱۹. ركوع و سجود و همگامى با #رسول_خدا كافى نيست، بايد تمام آن امور برخاسته از #ايمان و #عمل_صالح باشد تا #اجرعظيم دريافت شود. «الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً»
۲۰. پاداش #مؤمنان راستين در وهم نگنجد. «أَجْراً عَظِيماً»
۲۱. دفع ضرر، مقدّم بر كسب منفعت است. (اول «مَغْفِرَةً» بعد «اجر عظيم»)
«والحمدللّه ربّ العالمين»
تفسیر نور، استاد قرائتی، ج۹، ص۱۵۰
@toubaefaf
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
♦️ کیهان: ٨٣ درصد زنان، حجاب را ضرورت و ارزش می دانند
🔹 روزنامه کیهان نوشت:
🔹 ️براساس نظرسنجی مردادماه گذشته یک مؤسسه معتبر نظرسنجی، اکثریت بالای ٨٣ درصدی خانمها معتقدند حجاب یک ضرورت و ارزش است و مانع فعالیت اجتماعی و آزادی عمل بانوان هم نمیشود.
🔹 ️واضح است که درخصوص اصل اسلام و انقلاب اسلامی این اعداد بالاتر میباشد.
@khaabarche
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5