eitaa logo
طوبای عفاف
666 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
سودای مغز امروزه که کار با دستگاه های امواجی مانند: تلفن همراه، لپ‌تاپ و... و دستگاه های دیجیتال زیاد شده خوب است مواظب تنظیم سودای خون به ویژه سودای مغز باشیم. زیاد شدن سودای مغز باعث آسیب هایی از جمله وسواس فکری، بدبینی، افسردگی و... می شود. اگر یک پیمانه عرق استقدوس+ دو پیمانه عرق بادرنجبویه+ دوپیمانه عرق بهار نارنج باکمی عسل یا شکر قهوه ای مخلوط کرده و هر روز نصف لیوان میل کنید در کاهش سودای مغز مفید است. دم نوش مواد فوق هم موثر است، مانند: یک قاشق چایخوری استقدوس، دو قاشق بادرنجبویه و دو قاشق بهار نارنج دم کنید و روزی یک فنجان میل کنید. سحر خیزی، قدم زدن پس از نماز صبح، تلاوت قرآن، صلوات، همیشه با وضو بودن، نگاه به خطوط قرآن، سبزه زار، دریا، چهره پدر و مادر و همسر، حجامت در پاییز و بهار، استفاده از غذاهای طبیعی، روغن های طبیعی، زیتون، انار، آلبالو، سیب، دم نوش بابونه پس از نهار و استقدوس در غروب یا اول شب، دم نوش بادرنجبویه، آب یا آب عسل ولرم در اول صبح و ورزش به طوری که بدن به تعریق بیفتد، حمام با تعریق، روزه پنج شنبه دهه اول و آخر هر ماه قمری و چهارشنبه دهه وسط، نوشیدن آب باران ماه نیسان(۲۲ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت) استفاده از گلاب(صبح کمی به صورت بزنید)، گل محمدی، عطرهای طبیعی(خوبه مجردها خیلی دور و بر عطر نگردن، همون بوی گل و کمی گلاب براشون بسه؛ به جاش کتاب های سازنده بخونن و با نماز اول وقت، تقویت اعتقادات، احکام و اخلاق و ورزش، نگرش خویش را زیبا و الهی کنند)و... برای تنظیم نگه داشتن سودای خون و مغز لازمه و البته پرهیز از مواد شبه غذایی و شیمیایی و غذاهای فریز شده، چای، نسکافه، شکر و قند صنعتی، نوشابه، دلستر، بادمجان زیاد، عدس زیاد، گوشت گاو، خواب پس از نماز صبح، پرهیز از تماشای زیاد تلویزیون، لپ تاپ، تلفن همراه نیز در تنظیم سودای خون مؤثر است. إن شاالله همیشه با نشاط و به سلامت باشید. @toubaefaf
جن زدگی بعضی ها از جن زدگی می پرسند که باید گفت، قوه عاقله شخص را در مقابل وهم و خیالش تقویت کنید. توسل به اسم و رسم حضرت علیه السلام درمان است. اسدالله گر آید به هواداری دل زهره شیر شود آب به پاداری دل نتیجه دوری از توکل به خدا و توسل به اهلبیت علیهم السلام و علوم و معارف الهی، ضعف قوه عاقله و تسلط وهمیات است. اینکه اینقدر به علم، برهان و همنشینی با عالمان ربانی تأکید شده، دلیلش همین تقویت قوه عاقله، سعادت دنیا و آخرت، نورانی شدن به انوار الهی و موفق شدن به اعمال صالحه است. اساس ویژگی های خوب و فضیلت های والاست. پیام ارسالی سودای مغز نیز در ادامه همین نکته مهم است. @toubaefaf
💠 شاخصه‌های زندگی عاقلانه 🔹 عقلانیت و خردگرایی، در آموزه‌های دینی مورد تأکید قرار گرفته است تا آنجا که در قرآن کریم ۴۹ بار از مشتقات ماده «عقل» استفاده شده و واژه‌هایی مانند «یتفکرون» و «یتدبرون» بسیار در قرآن آمده است. 🔸 امام رضا (علیه السّلام) نیز فرموده است: «صَدِيقُ‏ كُلِّ‏ امْرِئٍ‏ عَقْلُهُ‏ وَ عَدُوُّهُ‏ جَهْلُهُ‏؛ دوست هر انسانی عقل او و دشمن او، جهل اوست». 🌐 مشاهده ادامه مطلب: https://www.balagh.ir/content/13050 🆔 @balagh_ir
شیرینی زندگانی پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله: ما مِنْ مُسْلِمٍ يَنْظُرُ امْرَاَةً اَوَّلَ رَمْقَةٍ ثُمَّ يَغُضُّ بَصَرَهُ اِلاّ اَحْدَثَ اللّه ُ تَعالى لَهُ عِبادَةً يَجِدُ حَلاوَتَها فى قَلْبِهِ ❇️ هيچ مرد مسلمانى نيست كه نگاهش به زنى بيفتد و چشم خود را پايين نيندازد مگر اين كه خداى متعال به او توفيق عبادتى دهد كه شيرينى آن را در دل خويش بيابد. 📚 كنز العمّال، ح ۱۳۰۵۹ (۸۴)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
💠 مفاتیح الحیات 347 🔸 مصادیق و شیوه‌های صلهٴ رحم صلهٴ رحم تنها به رفتن به خانه بستگان نیست، بلكه مصادیق فراوانی دارد و مصداق كاملش این است كه پیش از دیگران نیاز آنان را برطرف و آنان را خوشحال سازد[1]، پس صلهٴ رحم و پیوند با هر خویشاوندی متناسب با شأن اوست، چنان‌كه گاه تنها به سلام كردن به او یا پاسخ نیكو دادن به سلام اوست، زیرا وی به كمك مالی نیازی ندارد. . برخی شیوه‌ها و مصادیق صلهٴ رحم عبارت‌اند از ترك آزار خویشاوندان، سلام و تكریم، اطعام گرچه به جرعهٴ آبی باشد، عیادت از بیمار[2]، شركت در مراسم عزا[3]، زیارت و دیدار[4]، هدیه دادن[5] و تأمین نیازهای آنان پیش از دیگران.[6] [1] . تسنیم، ج2، ص560. [2] . ... وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ (الكافى، ج2، ص636). [3] . ... وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ (الكافى، ج2، ص636). [4] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا (الجعفریات، ص153). [5] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! ... تَهَادَوْا (الجعفریات، ص153). [6] . لا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاجٌ (الفقیه، ج2، ص68). 📚 مفاتیح الحیات ص 237 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینطور نیست که هر کسی موفق به مناجات با خدا و تلاوت قرآن و... شود @toubaefaf
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 🎤 بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🌸 احکام حجاب و عفاف 3️⃣1️⃣ جلسه سیزدهم موضوع: حجاب در قرآن ١ 📗 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ‏ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما. احزاب/۵٩. 👈 اى پيامبر به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خويشتن را با چادرهاى خود بپوشانند كه اين كار، براى اين كه به عفّت و پاکدامنی شناخته شوند تا مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. 💠 نکته های آیه ١. نوع حجابی که در آیه شریفه تأکید می‌ شود (جلباب) است. به ‌معنای لباس بلند و وسیع که از آن تعبیر به چادر می‌شود. بنابراین اگر کسی ادعا می‌کند که در اسلام خطابی به چادر و مقنعه نیامده اشتباه می‌کند. ٢. نزدیک ساختن این پوشش به خود است تا تمامی حجم بدن به وسیله آن پوشیده شود. ٣. خطاب آیه ابتدا به همسران و سپس به دختران رسول‌ خدا صلی‌الله علیه‌ وآله و بعد از آن زنان با ایمان می‌باشد. نکته تربیتی آیه آن است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ابتدا از خانه خود شروع کردند. 🌸 حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مادر حجاب و حیاء و عفاف است و خود درس‌آموز حجاب و اولین عمل کننده به آیه حجاب هستند. در ابتدای خطبه فدکیه در خصوص پوشش حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، تعبیر پوشش کوتاه(خِمَار: روسری یا مقنعه) و پوشش بلند(جِلْبَاب: چادر)آمده است: لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ أَقْبَلَتْ فِي لُمَةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا حضرت فاطمه سلام‌الله علیها موقع حرکت به سمت مسجد مقنعه بر سر كشيده و چادرى بر سر انداخته و در میان چند تن از اطرافيان و زنان قوم خود به سوى مسجد حركت فرمودند. 📗 احتجاج طبرسي، ج‏١، ص ٩٨. ♦️ چادر پوشش است نه تشریفات! شهید مطهری: چادر نباید تنها جنبه تشریفاتی و رسمی یا جنبه زینتی داشته باشد. 📗 مسئله حجاب، ص ١۶٠ ♦️ برخی چادرها یی که در بازار با نام های مختلف عرضه می شود، جنبه زینتی و تشریفاتی دارند، مانند: چادر ملی، چادر دانشجویی، چادر هایی که دور تا دور آن یا دور آستین های آن گیپور دوزی می شود یا با نگین های رنگی تزیین می شود و این پوشش را که باید ساده باشد و جلب توجه نکند را زینت می‌دهند، براق می‌کنند، تنگ و بدن نما می‌کنند و به اسم چادر تحویل دختران محجبه و با عفاف می‌دهند. ♦️ حجاب نمایشی برخی بانوان محترمه و با حجاب به گونه ای نا مطلوب حجاب خود را به نمایش می گذارند ، مانند: ١. تصویر زیبایی از حجاب خود را در فضای مجازی یا پروفایل خود منتشر می کنند تا به خیال خود ترویج دهنده حجاب باشند. ٢. در زیر چادر خود از روسری با رنگ های قرمز یا صورتی و یا طراحی شده استفاده می کنند که به صورت واضح مورد توجه نامحرم قرار می گیرد. ٣. با حجاب کامل اما به قول خود همراه با آرایش ملایم و استفاده از برخی زینت ها در صورت و دست های خود در اجتماع ظاهر می شوند. 👈 اما باید توجه و دقت نمود، تمامی مواردی که با اصل حیاء و عفت و فلسفه حجاب که «دیده نشدن» است منافات دارد و ممکن است مورد توجه نامحرم قرار گیرد و خوف فتنه در آن وجود دارد، خطا و اشتباه است. شهید مطهری می نویسد: وضع چادر سر کردن برخی بانوان چادری در عصر حاضر، نشان می دهد که اهل پرهیز از معاشرت با نامحرم نیستند و چادر داشتن آن ها صرفا جنبه تشریفاتی و اسمی دارد. 📗 مسئله حجاب، ص ١٧۵ 💠 نظر مراجع تقلید در مورد حجاب برتر : ✍️ سؤال: امروز یک حرکت خزنده ای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز گردیده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمائید. ◀️ آیة الله خامنه ای: چادر برترین نوع حجاب و نشانه ی ملی ما است. ◀️ آیة الله فاضل لنکرانی: سزاوار است خانم ها از چادر استفاده کنند چادر از مظاهر و شعائر اسلام می باشد و با حفظ این شعار حرکت مورد سؤال خنثی می شود. ◀️ آیة الله صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانم ها است، چون تمامی مفاتن بدن را می پوشاند. خانم های مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند. ◀️ آیة الله بهجت: چادر حجاب پسندیده است. ◀️ آیة الله سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زن های مؤمن بدون چادر خارج شوند. ◀️ آیة الله مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلم اسلام است و اساس آن پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دست ها تا مچ است ولی بی شک چادر حجاب برتر است. چادر مشکی کراهت ندارد. 📗 استفتائات جدید از مراجع تقلید، ج ١، ص ٣۶ 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین کانال احکام حرم http://eitaa.com/ahkamharam (۸۵)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥جلوه های شیطانی و پیامدهای آن (۸۶)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
هدایت شده از افق حوزه
💠 حضرت حمزه(ع) الگوی جوانان امروز 🔻حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ناصر رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعةالمصطفی العالمیه 🔹حضرت حمزه(ع)، شخصیت مورد افتخار ائمه(ع) است که به او احتجاج می‌کنند. شخصی خدمت پیامبر گرامی اسلام(ص) آمد و گفت: یا رسول‌الله! خدا به من فرزندی داده، اسمش را چه بگذارم؟ پیامبر فرمودند: حمزه که محبوب‌ترین اسم نزد است. پیامبر(ص) گاهی می‌فرمود: بهترین برادرانم علی(ع) و بهترین عموهای من حمزه(ع) است. گاهی هم ایشان می‌فرمود: «روز قیامت همه پیاده می‌آیند؛ اما چند نفر سواره وارد محشر می‌شوند. یکی خود من هستم، یکی علی است، یکی زهرا و دیگری حمزه‌ است».در لسان ائمه(ع) و روایات همواره شخصیت حمزه(ع) مورد افتخار و احتجاج بوده است؛ 👈 شرح مطلب 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰https://eitaa.com/joinchat/2004287493Cf5efeeb593
(87)هزار و یک نکته پیرامون و ثمره های آن مصاحبه ای با استاد شهید مطهری ره در نشریه فرصت در غروب، سال 1352 يكي از كتاب‌هاي شما است. بنا بر آنچه قبلا گفتيد اين كتاب نيز در اثر احساس احتياج نوشته شده است. ممكن است درباره اين كتاب توضيحي بدهيد. «بطور كلي آنچه من در مورد وظايف يا حقوق زن نوشته‌ام زمينه اعتقادي دارد و لااقل زمينه اعتقادي‌اش بيش از زمينه عملي است. يعني در اثر اين احساس نوشته شده كه مساله زن در اسلام در اثر شناخته نبودن فلسفه اجتماعي اسلام و روشن نبودن برخي مسائل براي عموم از جنبه فقهي، سبب شده است كه برخي از اين رهگذر عليه معتقدات اسلامي نسل جوان خصوصاً طبقه زن تبليغ كنند؛ به عبارت ديگر مقررات اسلام را به عنوان نقطه‌ضعفي از نظر اصالت الهي اسلام مورد حمله قرار دهند. اين بود كه بر خود وظيفه و واجب ديدم كه منطق الهي و غيرقابل خدشه اسلام را در مسائل مربوط به زن روشن كنم. من احساس كردم كه مساله زن در اجتماع ما صرفا يك مساله عملي نيست، بالاتر است، با عقايد اسلامي سروكار پيدا كرده است. اگر تنها مساله عمل مطرح بود من اين قدرها احساس ضرورت نمي‌كردم. شما كه در مورد زن تحقيق و مطالعه داريد ممكن است بفرماييد شخصيت واقعي زن در چيست و شخصيت كاذب زن كدام است؟ شخصيت واقعي زن در زن بودن و زن ماندن است و شخصيت كاذبش در تظاهر به مردي و به عبارت ديگر در مردنمايي است. در متن طبيعت نه مرد و نه زن به تصادف مرد يا زن نشده‌اند و چنين هم نيست كه يكي از اين دو كامل و ديگري ناقص آفريده شده است، بلكه هركدام به تنهايي ناقص و به وسيله ديگري و با ديگري كامل مي‌شود. اين دو مكمل يكديگرند. از وقتي كه گروهي از زنان ـ تحت تاثير تبليغات مرداني مزوّر كه هدف‌شان شكار كردن زن بود ـ چنين معتقد شدند كه مرد جنس كامل است و زن ناقص و زن بايد اين نقيصه خود را در جبهه مردان تكميل كند اين تظاهر به مردنمايي و شخصيت كاذب به وجود آمد. زن و مرد به حكم اينكه هردو انسانند، استعدادهاي مشترك علمي، فني، مذهبي، اجتماعي و انساني دارند و هردو بايد اين استعدادها را پرورش دهند ولي به حكم اينكه «حساب شده» مرد مرد شده نه زن و زن زن شده نه مرد، در همه شؤون علمي و فني و مذهبي و اجتماعي تنوع استعداد جنسي مشهود است و هركدام بايد همان رسالتي را كه خلقت برعهده‌اش گذاشته انجام دهد. به قول الكسيس كارل «در هر سلول زن نشانه‌اي از جنسيت او هست» و لذا در هر سلول مرد هم نشانه‌اي از جنسيت او هست. زن در قرآن و اسلام همان زن در طبيعت است و هر راهي غير از اين منجر به تباهي زندگي خانوادگي و بالطبع زندگي اجتماعي مي‌شود و سرنوشت نهايي هم شكست است. من ترديد ندارم كه دير يا زود طرح واقعي اسلام در مورد زن در جهان عملي خواهد شد. نشریه فرصت در غروب، 1352 که در 20 دیماه 1397منشر شد. @toubaefaf
زن.pdf
147.7K
مصاحبه نشریه فرصت در غروب در سال 1352 با استاد ره در موضوع آثار ایشان از جمله کتاب @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عقلتان را جدی بگیرید آیت الله حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه : همه اش فکر کنید عقل داره چی میگه، آنهایی که زیاد استخاره می کنند، اینها می توانند فکر کنند، این عقلی که خدا بهت داده جدی بگیر ... __________ ✅ به کانال سومین حرم اهل بیت علیهم السلام بپیوندید 🆔 @AstanAhmady
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از طوبای عفاف
💠 شاخصه‌های زندگی عاقلانه 🔹 عقلانیت و خردگرایی، در آموزه‌های دینی مورد تأکید قرار گرفته است تا آنجا که در قرآن کریم ۴۹ بار از مشتقات ماده «عقل» استفاده شده و واژه‌هایی مانند «یتفکرون» و «یتدبرون» بسیار در قرآن آمده است. 🔸 امام رضا (علیه السّلام) نیز فرموده است: «صَدِيقُ‏ كُلِّ‏ امْرِئٍ‏ عَقْلُهُ‏ وَ عَدُوُّهُ‏ جَهْلُهُ‏؛ دوست هر انسانی عقل او و دشمن او، جهل اوست». 🌐 مشاهده ادامه مطلب: https://www.balagh.ir/content/13050 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از طوبای عفاف
✔بالاترین مرتبه 🌦از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است: «... بالاترين فرد شما در پيشگاه خداى متعال آن است كه پيش از همه گرسنگى را تحمل كند و بيشتر بينديشد و مبغوض‌ترين شما در نزد خدا، آن كسى است كه زياد بخوابد و زياد بخورد و بنوشد... آدميزاد هيچ ظرفى را پر نكرده است كه بدتر و پُر زيان‌تر از شكم باشد. چند لقمه براى فرزند آدم بس است تا پشت او را محكم كند؛ اگر ناگزير از استفاده از آن باشد؛ پس يك سوّم را براى خوراك، يك سوّم را براى نوشيدن، و يك سوّم را براى نفس كشيدنش اختصاص دهد... نزديكترين مردم به رحمت خدا در روز قيامت كسى است كه در دنيا بيشتر گرسنگى، تشنگى و اندوه كشيده باشد، افراد گمنام و پرهيزكارى كه اگر در حضور مردم باشند، شناخته نشوند و اگر در ميان مردم نباشند كسى آنها را نجويد، جا به جاى زمين آنها را مى‌شناسد، فرشتگان آسمان آنها را در ميان گرفته‌اند، مردمان به دنيا دلخوش، و آنان به اطاعت خدا دل‌خوشند، مردم فرش‌ها بگسترند، امّا پيشانى‌ها و زانوهاى آنها فرش آنهاست، مردم رفتار و اخلاق خويش را تباه سازند، ولى آنان رفتار و اخلاق خود را مراقبند، آنان كسانى هستند كه زمين بر فقدانشان اشک ريزد و خداوند بر سرزمينى كه از آنان نباشند، خشم گيرد؛ آنان همچون- در آويختن سگها روى جيفه- به خاطر دنيا با هم در نياويزند؛ ژوليده و پژمرده‌اند؛ وقتى كه مردم آنها را مى‌بينند، تصوّر مى‌كنند مريضند، در صورتى كه مريض نيستند و مردم مى‌گويند خللى در فكرشان پيدا شده و عقل ندارند در حالى كه بى‌خرد نيستند، بلكه مردم به باطن خودشان- كه دنيا عقل آنها را ربوده است- مى‌نگرند؛ پس از نظر اهل دنيا، آنان بى‌خردانه حركت مى‌كنند، در صورتى كه ايشان آنگاه كه عقل از سر مردم برود، عاقلان و خردمندانند.» مجموعه ی ورّام، آداب و اخلاق در اسلام، ترجمه تنبيه الخواطر، ص196 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتگویی با جناب باخرد دوش در سخن بودم کشف شد برمن مثـالی چند گفـتـم ای مایـه همه دانـش دارم الـحق زتو سئـوالی چند چیـست ایـن زنـدگـانی دنیــا؟ گفت خواب است یا خیالی چند گفتمش چیست مال و ملک جهان؟ گفت دردسـر و وبـالـی چنـد گفتم این بحث اهل دنیاچیست؟ گفتـ بیهوده قیل وقالی چند گفتم اهل زمانه در چـه رهنـد؟ گفت در بنـد جـمع مالی چند گفتم اهل ستم چه طایفه اند؟ گفت گرگ وسگ وشغالی چند گفتـم ایـن چه حالتـست بـگو گفت غم خوردن وملالی چنـد گفتـم او را مثال دنیا چیـست؟ گفت زالـی کشیـده خالی چنـد گفتمش چیست کدخـدایی؟ گفت هفته ای عیش وغصه سالی چند؟ گفـتـم این نفـس رام کی گـردد؟ گفت چون یافت گوشمالی چند عطارنیشابوری @toubaefaf
واکاوی عقل (اساس انسانیت) 🌸 در اصول کافی، ج1، حدیث 13، روایتی از (علیه السلام) آمده است که اساس انسانیت انسان یعنی را با استناد به بیش از چهل آیه از قرآن حکیم توصیف و رویکرد قرآن به عقل را مطرح نموده است. در این حدیث سراسر نور و حکمت، عقل و عاقل را مدح و کسانی که از این موهبت عظیم الهی استفاده نمی کنند را نکوهش کرده است.(...يَا هِشَامُ ثُمَّ ذَمَّ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ...) یادآوری کرده است که امامان معصوم(علیهم السلام) در قرآن، به بهترین ذکر و زیباترین زینت ها توصیف شده اند؛ زیرا الگو و بهره تمام از عقل دارند؛ (ثُمَّ ذَكَرَ أُولِي الْأَلْبَابِ بِأَحْسَنِ الذِّكْرِ وَ حَلَّاهُمْ بِأَحْسَنِ الْحِلْيَةِ فَقَالَ: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ....وَ قَالَ: «وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْباب.» علت بسیاری از بیماری ها به عنوان حسد را ذکر فرموده و درمان آن را تضرع به درگاه خدا بیان نموده است؛ (...يَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ الْغِنَى بِلَا مَالٍ وَ رَاحَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْحَسَدِ وَ السَّلَامَةَ فِي الدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ فَمَنْ عَقَلَ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ... ) و پرهیز از دروغ را مشخصه انسان عاقل بر می شمرد؛ زیرا دروغ آفت جوانمردی است. (...يَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ لَا يَكْذِبُ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ هَوَاهُ يَا هِشَامُ لَا دِينَ لِمَنْ لَا مُرُوَّةَ لَهُ...) و در پایان، راه های اساسی صالح شدن و تقویت عقل (تقویت انگیزه برای صالح شدن) را با نشست و برخواست با صالحان برشمرده، (مُجَالَسَةُ الصَّالِحِينَ دَاعِيَةٌ إِلَى الصَّلَاحِ ) و تقویت عقل را در انس با آداب دانشمندان راستین نشان می دهد. (وَ آدَابُ الْعُلَمَاءِ زِيَادَةٌ فِي الْعَقْلِ) (اصول كافي (ط - الإسلامية)، ج1، حدیث13) @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فهم جایگاه حس، عقل، محبت در وجود آدمی نقش مهمی در معرفت نفس دارد @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃ستون انسانیّت علیه اسلام فرمود: «ستون انسانیّت است و از عقل، زیرکی، فهم، حفظ و دانش بر می‌خیزد؛ با عقل، انسان به کمال می‌رسد. عقل، راهنمای انسان، بینا کننده و کلید کارهای اوست. هرگاه عقل با نور(معارف الهی) یاری شود، دانا، حافظ، تیز هوش و فهیم می‌شود و بدین وسیله پاسخ چگونه، چرا وکجا را می فهمد و خیرخواه و دغلکار را می شناسد و هر گاه این را دانست، مسیر حرکت خویش و بیگانه را می شناسد و در توحید و طاعت خدا اخلاص می ورزد و چون چنین کرد، آنچه از دست رفته را جبران می کند و برآنچه در آینده می‌آید، چنان وارد می‌شود که می داند در کجای کار است و برای چه منظوری در آن است... دِعامَةُ الاِْنْسانِ الْعَقْلُ وَ الْعَقْلُ مِنْهُ الْفِطْنَةُ وَ الْفَهْمُ وَ الْحِفْظُ وَ الْعِلْمُ. وَ بِالْعَقْلِ يَكْمُلُ وَ هُوَ دَليلُهُ وَ مُبْصِرُهُ وَ مِفْتاحُ اَمْرِهِ، فَاِذا كانَ تَاْييدُ عَقْلِهِ مِنَ النّورِ كانَ عالِما حافِظا ذاكِرا فَطِنا فَهِما، فَعَلِمَ بِذلِكَ كَيْفَ وَ لِمَ وَ حَيْثُ وَ عَرَفَ مَنْ نَصَحَهُ وَ مَنْ غَشَّهُ، فَاِذا عَرَفَ ذلِكَ عَرَفَ مَجْراهُ وَ مَوْصولَهُ وَ مَفْصولَهُ وَ اَخْلَصَ الْوَحْدانِيَّةَ لِلّهِ وَ الاِْقْرارَ بِالطّاعَةِ، فَاِذا فَعَلَ ذلِكَ كانَ مُسْتَدْرِكا لِما فاتَ وَ وارِدا عَلى ما هُوَ آتٍ، يَعْرِفُ ما هُوَ فيهِ وَ لاَِىِّ شَىْ ءٍ هُوَ هاهُنا و مِنْ اَيْنَ يَاْتيهِ و اِلى ما هُوَ صائِرٌ وَ ذلِكَ كُلُّهُ مِنْ تَاْييدِ الْعَقْلِ» كافى، ج 1، ص 25، ح 23 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هرکسی ورزد با شود 🍃در تفسیر المیزان آمده است: «از هشام بن حكم روايت كرده که علیهما السلام به من فرمود: «اى هشام خداى تعالى كه فرموده: و «لَقَد آتَينا لُقمانَ الحِكمَه» (سوره لقمان، آیه۱۲) منظور از ، و است. در مجمع البيان نیزآمده است: از حضرت صلی الله علیه و آله شنيدم که مى‌فرمود: به حق مى‌گويم كه پيغمبر نبود و ليكن بنده‌اى بود كه بسيار مى‌كرد و خوبى داشت، را دوست داشته و هم او را دوست می‌داشت و به دادن به او منّت نهاد.» (ترجمه الميزان، ج۱۶، ص۳۳۰) (ره) در گوشه دیگری از فرموده: «شما خواننده‌ی عزيز اگر در آيات قرآن تتبع و تفحص نموده و در آنها به دقت تدبر نمايى، خواهى ديد كه بشر را شايد بيش از سيصد مورد به «تفكّر»، «تذكّر» و يا «تعقّل» دعوت نموده و يا به رسول‌گرامی صلی الله علیه وآله و سلّم خود يادآور مى‌شود كه با چه دليلى حق را اثبات و يا باطل را ابطال كند.» (ترجمه تفسير الميزان، ج۵، ص۴۱۵) نتیجه: در روایتی از حضرت علیه السلام و عبرت پذیری را باعث برشمرده‌اند: «مَن عَقَلَ عَفَّ» هرکسی ورزد، با شود. (منتخب میزان الحکمه، واژه عفّه) (۸۸)هزار و یک نکته پیرامون و ثمره های آن @toubaefaf