طلبه، ممکن است با حسابوکتاب و در صورت لزوم، ادبیات روشنفکری را بخواند و یا کتابهای خوب، مثل کُتُب مرحوم علّامه طباطبایی، را بخواند، اما مطالعۀ قاعدهمند اُصولکافی و بِحارُالأنوار چطور؟ اگر نمیخوانیم، پس چرا اسم خودمان را میگذاریم طلبه؟!
من نمیگویم آنطرفش را نخوانید، میگویم اینطرفش چه شد؟
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «برکات وضو گرفتن هنگام خواب»
🔻 بخشی از گفتگو با استاد فیاض بخش
#گزیده_گفتگو
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
🏷️@kalame_tv1
گاهی، عُمْر انسان میگذرد و ۳۰ سال در حوزه درس خوانده، اما چند دور بِحارُالأنوار، تفسیر روایی و... نخوانده است! این عُمْر به چه درد میخورد؟
چه مطلبِ مهمتری از کلمات معصومین(علیهم السلام) بود که انسان همه را خوانده، اما این معارف را نخوانده. آیا چنین فردی به درد طلبگی میخورد؟
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «برکات وضو گرفتن هنگام خواب»
🔻 بخشی از گفتگو با استاد فیاض بخش
#گزیده_گفتگو
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
🏷️@kalame_tv1
🍃مرد میدان
«رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ» سوره نور، آیه ۳۷
مردانى كه هيچ تجارت و معاملهاى، آنان را از ياد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زكات، به خود مشغول نمىسازد، آنها از روزى كه در آن، دلها و چشمها دگرگون مىشود، بيمناكند.
نکته ها
كلمهى «رِجالٌ» در اين آيه شامل همهى بندگان خدا مىشود، چه مرد و چه زن.
«تجارت»، داد و ستد دايمى براى به دست آوردن سود است، ولى «بَيْعٌ» خريد و فروش مقطعى براى رفع نيازهاى زندگى است. (تفسير الميزان)
در حديث مىخوانيم: مراد از كسانى كه در اين آيه از آنها ياد شده است، تجارى هستند كه با شنيدن صداى اذان، تجارت را رها مىكنند و به سوى نماز مىروند. (تفسير نورالثقلين)
تجارت، تنها عاملى نيست كه انسان را سرگرم مىكند و از ياد خدا باز مىدارد، عوامل ديگرى نيز در قرآن كريم ذكر شده است، از جمله: تكاثر، آرزو، فرزند و دوست بد.
پیام ها
۱. كسانى كه تجارت آنان را غافل نكند، مردان بزرگى هستند. ( «رِجالٌ» با تنوين آمده كه علامت بزرگى و عظمت است)
۲. اگر ايمان و ارادهى قوى باشد، ابزار و وسائل اثرى ندارند. «لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ»
۳. بازار اسلامى، هنگام نماز بايد تعطيل شود. «لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ»
۴. حتّى كارهاى حلال و مباح نبايد انسان را از ياد خدا غافل كند، چه رسد به كارهاى مكروه و حرام. «لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ»
۵. ترك تجارت، ارزش نيست، بلكه تجارت همراه با ياد خدا و نماز و زكات ارزش است. لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ ... عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ... (مردان خدا براى زندگى دنيوى تلاش مىكنند، ولى از آخرت غافل نيستند.)
۶. ايمان به آخرت، دنيا را نزد انسان كوچك مىكند. لا تُلْهِيهِمْ ... يَخافُونَ يَوْماً
۷. با اين كه نماز ذكر خداست، ولى به خاطر اهميّت، جداگانه مطرح شده است.
«ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ»
۸. نماز و زكات، در كنار يكديگرند و كسانى استحقاق ستايش دارند كه اهل هر دو باشند. «إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ»
۹. دنيا، شما را از آخرت غافل نكند. «يَخافُونَ يَوْماً»
۱۰. صحنههاى قيامت، چشمها را خاشع و دلها را منقلب مىسازد. «تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ»
تفسیر نور، ج۶، ص۱۹۲
@toubaefaf
مردان میدان یاد خدا
«رِجٰالٌ لاٰ تُلْهِيهِمْ تِجٰارَةٌ وَ لاٰ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اَللّٰهِ وَ إِقٰامِ اَلصَّلاٰةِ وَ إِيتٰاءِ اَلزَّكٰاةِ يَخٰافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ اَلْقُلُوبُ وَ اَلْأَبْصٰارُ» ﴿سوره نور، 37﴾
مردانی که تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات باز نمی دارد، [و] پیوسته از روزی که دل ها و دیده ها در آن زیر و رو می شود، می ترسند.
در نهج البلاغه در تفسیر همین آیه آمده است: «و براى ذكر، اهلى است كه از دنياى خود به جاى هر چيز ديگرى ذكر را بر گزيدند، آن چنان كه هيچ تجارت و بيعى ايشان را در طول زندگى از آن باز نمى دارد، ايشان همواره سايرين را نيز بدان دعوت نموده و با تذكر كلمات و اندرزهايى كه از محارم خدا نهى مىكند غافلان را اندرز مىدهند، امر به عدل و قسط مى كنند و خود قبل از هر كس فرمانبر آن چيزى هستند كه به آن امر مى كنند و از آنچه ديگران را نهى مى كنند باز مى ايستند. گويى راه دنيا به سوى آخرت را طى كرده و به ما وراى دنيا رسيده و آن را مشاهده كرده اند و گويى كه به غيب هاى اهل برزخ در تمام مدتى كه در آن ماندگار هستند و آنها را مى بينند و قيامت عذاب خود را بر آنان محقق ساخته و لذا پرده آن را براى اهل دنيا كنار مى زنند، حتى گويى آنان مى بينند چيزهايى را كه مردم نمى بينند و مى شنوند چيزهايى را كه مردم نمى شنوند.
در مجمع البيان در ذيل آيه «رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع» این روایت آمده که: اين رجال مردمى هستند كه وقتى موقع نماز مى رسد تجارت را رها كرده به سوى نماز روانه مى شوند و اينها اجرشان عظيم تر است از كسانى كه اصلا تجارت نمى كنند...»
نهج البلاغه، خطبه 222، ترجمه مرحوم دشتی ره
ترجمه تفسير الميزان، ج15، ص: 197
@toubaefaf
💠ریشههای #استعمار و #استبداد فاسد را از جای میکَنیم
🔹ما مصمم هستیم که تا آخرین قطره خونمان را فدای اسلام کنیم بدخواهان گمان می کنند که با این توطئه های ناجوانمردانه می توانند ملت ایران را به عقب برگردانند.
🔹بد خواهان گمان می کنند با کشتن یک، دو نفر یا چند نفر از بزرگان ما، ما به عقب بر می گردیم، این اشتباه است.
🔹ما مصمم هستیم، ملت ما مصمم است که تا تمام ریشه های استعمار و استبداد فاسد را از جای نکند، از پای ننشیند.
#امام_خمینی
#جمهوری_اسلامی_حَرم_است
📚صحیفه نور ،جلد ۶ ،صفحه ١٢١
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@Sahifeh_noor
💠آن قدری که اسلام تکیه کرده است بر اینکه #منافقین را از بین ببرد یا اصلاحشان کند، برای #کُفار این طور نیست.
📚صحیفه نور، جلد ١٧،صفحه ١٣٣
#امام_خمینی
#جمهوری_اسلامی_حَرم_است
👥کانال صحیفه نور امام(ره)
@Sahifeh_noor
💢از خطر مغول بالاتر
#امام_خمینی(ره):
گرفتاری همه ما برای این است که ما تزکیه نشدهایم، تربیت نشدیم. عالِم شدند، تربیت نشدند، دانشمند شدهاند، تربیت نشدهاند، تفکراتشان عمیق است، لکن تربیت نشدهاند. و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد میشود آن خطر از خطر مغول بالاتر است. غایت بعثت این تزکیه است، غایت آمدن انبیا این تزکیه است و دنبالش آن تعلیم. اگر نفوسی تزکیه نشده و تربیت نشده وارد بشوند در هر صحنه، در صحنه توحید، در صحنه معارف الهی، در صحنه فلسفه، در صحنه فقه و فقاهت، در صحنه سیاست، در هر صحنهای که وارد بشوند، اشخاصی که تزکیه نشدند و تصفیه نشدند و از این شیطان باطن رها نشدند، خطر اینها بر بشر خطرهای بزرگ است.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج14؛ ص391 | جماران؛ 11 خرداد 1360
@sahifeh_noor
امام خمینی: نبايد براى رضايت چند ليبرال خود فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقيدهها به گونهاى غلط عمل كنيم كه حزبالله عزيز احساس كند جمهورى اسلامى دارد از مواضع اصولىاش عدول میکند.
🔻این جملات امام خمینی را در کنار بیانات امام خامنهای قرار دهید:
"اجازه ندهید عدّهای با تكیه به نام آزادی - كه واقعاً باید بر عنوان مظلوم آزادی گریست كه چه سوء استفادههایی از این نام میشود - منكرات و فحشا و بیبندوباری را در جامعه رایج كنند. عكسالعملِ آن این است كه عدّهای به نظام بدبین شوند؛ مثل اوّل مشروطه.
یكی از عواملی كه موجب شكست مشروطیت در ایران شد، این بود كه متدیّنین بعد از مدتی احساس كردند كأنّه كار به سمت بیدینی پیش میرود.
🔻جنجال زیاد مطبوعاتی كه آن وقت همهی انگیزهی خودشان را این قرار داده بودند كه به مقدّسات دینی حمله كنند - البته كسانی كه در مشروطیت با اساس دین و مظاهر دینی و اعتقادات دینی و روحانیت و با اینطور چیزها در مجامع به صورت قلمی و شعاری مقابله و اهانت میكردند، عدّهی زیادی نبودند، اما جنجالشان زیاد بود - موجب شد كه متدیّنین و علما كه در صفوف اول مبارزهی مشروطیت بودند، بتدریج دلسرد شدند و كنار نشستند. وقتی چنین شد، نهضت شكست میخورد؛ و مشروطیت شكست خورد."
eitaa.com/rasaee/8719
#نهضت_بیدارگری
💠کانال یازهــــــــــرا | رسانه حجــــــــــاب
@yaazahra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شاید از حادثه می ترسیدیم
تو به ما جرأت طوفان دادی
#امام_خمینی
@shaheadaneh
امام خمینی(ره):
#ولايت_فقيه همان ولايت رسول الله هست، شما بدانيد که اگر امام زمان حالا بيايد،باز اين #قلمها(مخالفان ولایت فقیه)مخالف اند با او
صحیفه نور ج۱۰،ص۲۶
📜 #وصیت_امام
🍃 از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش میآید نهراسید...
➕گوشههایی از وصیتنامه سیاسی-الهی امام خمینی (ره) به مناسبت ایام ارتحال ایشان
#ارتحال_امام_خمینی_ره
✅
@yaser_114