کتاب طرحی نو در عرفان عملی شیعی، آیةالله علی رضایی تهرانی، ص۴۰:
«یکی از مهم ترین ابعاد وجودی آدمی که دین درباره آن سخن ها و برنامه ها دارد، بعد دل است؛ همان دلی که می تواند عرش رحمان باشد(بحار، ج۵۵، ص۴۰) و یا لانه شیطان(نهج البلاغه، خطبه۷)،
می تواند قلب سلیم باشد(سوره شعراء، ۸۹) و یا سقیم(سوره بقره، ۱۰)، می تواند مفتوح باشد(سوره زمر، ۲۲) و یا مختوم(سوره بقره، ۷).
آری دل همان جاست که ظرف حب و بغض، غم و شادی، فتح و ختم، قبض و بسط، نور و ظلمت و شوق و کراهت است و مگر می شود دین و به ویژه دین خاتم درباره آن بی برنامه بوده و سخنی نداشته باشد... .
ص۳۹: استاد شهید مطهری(تماشاگه راز، ص۵۵): بر تمام مسائل عرفان نظری می توان شواهدی از آیات قرآن و کلمات اولیای بزرگ حق مخصوصا حضرت أمیر علیه السلام یافت.»
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
❔نگرش انسان به زندگی باید چگونه باشد؟
✨زندگی انسان وابسته به نوع نگاه او به جهان هستی است. نگاه دنیایی و محدود و بی توجه به خالق هستی و سرای باقی، نگاهی محدود و تنگ نظرانه است بر خلاف نگاه ریشه دار در آموزه های قرآنی و معارف وحیانی که وسعت دیدش تا دامنه قیامت و مسأله مهم معاد است.
دستیابی به نگرش صحیح و مطابق با فطرت با تدبر در آموزه های قرآنی ممکن است و همچنین توجه به این نکته که انسان جایگاه عقل، وهم و خیال را در وجود خویش بشناسد.
سرانجام این روند نیز به قلب سلیم خواهد بود:
«إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» (سوره صافات، آیه 84) هنگامی که با دلی پاک به سوی پروردگارش آمد.
«إِلاّ مَنْ أَتَى اَللّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» (سوره شعراء،آیه 89) مگر کسی که دلی سالم [از رذایل وخبایث] به پیشگاه خدا بیاورد،
واژه سلیم دو مرتبه در قرآن آمده است و هر دو مرتبه به عنوان صفت قلب به کار رفته است و سرانجام قلب سلیم نیز به سلام است:
«سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» (سوره يس، آیه 58) با سلام [ی پرارزش و سلامت بخش] که گفتاری از پروردگاری مهربان است.
«آمدن نزد پروردگار كنايه است از تصديق خدا و ايمان به اوست و مؤيد اين معنا اين است كه مراد از« قلب سليم» آن قلبى است كه از هر چيزى كه مضر به تصديق و ايمان به خداى سبحان است خالى باشد، از قبيل شرك جلى و خفى، اخلاق زشت و آثار گناه و هر گونه تعلقى كه به غير خدا باشد و انسان جذب آن شود و باعث شود كه صفاى توجه به سوى خدا مختل گردد. از اينجا روشن مىشود كه مراد از«قلب سليم» آن قلبى است كه هيچ تعلقى به غير از خدا نداشته باشد.»
📘ترجمه تفسیر المیزان، ج17، ص223
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✍سلام. پیام رسیده از شب های قدر...
خدای متعال راضی به ظهور، امام زمان علیه السلام هم راضی به ظهور و فقط یک مانع است و آن هم خود ماییم.
«وجوده لطف و تصرفه لطف آخر و غیبته منا»
رفتار ما، سبک زندگی ما، عادات ما به غیبت او، اغراض نفسانی ما، بی تفاوتی ما به غم های او... آری مانع از خود ماست.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✍سلام.
راضی بودن به غیبت امام عصر علیه السلام و بی تفاوتی نسبت به ساحت قدسی و هم و غم های ایشان آیا شراکت در شهادت امام نیست؟
آیا کسی که به امام زمانش بی تفاوت است با کسی که امام را شهید می کند شراکت ندارد؟
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✨شرف خدمت به امام زمان(عج)
امام صادق(علیه السلام) فرمود: ...اگر زمانهی او (امام مهدی عج) را درک می کردم، همه عمرم را در خدمت به او به سر می بردم. «...لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي»
کتاب الغیبه(نعمانی از عمای قرن چهارم)، ص245
بزرگ ترین خدمت به امام عصر(عج) در این زمانه چیست؟
امام صادق(علیه السلام) فرمود: با هم باشید، به هم نیکی کنید و به هم رحم نمایید و با هم برادر باشید چنانچه خدا به شما امر کرده است. (تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ كُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً كَمَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ) الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص175
@toubaefaf
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
یاد کنیم از امام و شهدا با #صلوات
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
#باران_رحمت_خدا (جزءبیست و پنجم)
✨«وَ هُوَ اَلَّذِي يُنَزِّلُ اَلْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ مٰا قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ اَلْوَلِيُّ اَلْحَمِيدُ.» ﴿سوره شورى، 28﴾
و اوست که باران را پس از اینکه [مردم از آمدنش] نومید شدند، نازل می کند و رحمتش را می گستراند، و او سرپرست و یار [واقعی] و ستوده است.
🌧«غيث» به معنى باران نافع است، در حالى كه مطر به هر گونه باران گفته مى شود خواه نافع باشد يا غير نافع.و لذا به دنبال آن جمله «و يَنشُرُ رَحمَتَه» (رحمت خود را گسترش مى دهد) آمده است.
🌦چه تعبير زيبا و جامعى است. رحمت خود را در زنده كردن زمين هاى مرده، در رويانيدن گياهان، در شستشوى هوا، در تامين آب آشاميدنى انسانها و موجودات زنده ديگر، و خلاصه در تمام زمينه ها مى گستراند.
🌥اگر انسان بخواهد مفهوم اين جمله قرآنى را درك كند بايد پس از نزول باران در يك ساعت آفتابى قدم به كوه و دشت و بيابان بگذارد و لطافت و زيبايى و طراوت را كه رحمت گسترده خدا است در همه جا مشاهده كند.
🌤اين استفاده از واژه «غيث» شايد به خاطر آن باشد كه با ماده «غوث»كه به معنى فريادرسى است ريشه مشترك دارد، و به همين دليل بعضى از مفسران تعبير فوق را اشاره اى به هر گونه «فريادرسى خداوند بعد از نوميدي ها و نشر رحمت او» دانسته اند.
تفسير نمونه، ج20، ص: 436
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit