62.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ معرفی کامل کتاب اتاق سه گوش در ۳ دقیقه
🔸کانال داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه
.
انتظار دارد به پایان می رسد...
https://virasty.com/Vardiani/1724568499969238057
💠 با ما همراه باشید👇
#️⃣ #موسم_آزادگی
•┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈
.
✅ درود بر سید مقاومت و ذکاوتش
الحق که شاگرد خوبی برای حضرت رهبر است
سید حسن نصرالله:
«تصمیم بر این شد ... که هر یک از طرفین در محور[مقاومت] تصمیم بگیرند که چه زمانی و چگونه پاسخ دهند»
این سخن سیدمقاومت بخشی از عملیات سنگین روانی علیه دشمن است. از طرفی اعلام کرده که این مرحله اول از پاسخگویی حزب الله است و از طرفی می گوید کشورهای محور مقاومت به صورت مستقل و جداگانه پاسخ می دهند این گفتار فشار روانی سنگین و شکننده ای بر نیروهای اسرائیلی هم در اتاق فرماندهی و هم در میدان وارد می کند و نتیجه جنگ روانی درست و اصولی وحساب شده هم از پیش مشخص است شکست دشمن.
درود بر سید مقاومت و ذکاوتش
الحق که شاگرد خوبی برای رهبری است
سنصلی فی القدس ان شاءالله
https://virasty.com/Vardiani/1724607314273997018
✅💠 با ما همراه باشید👇
#️⃣ #موسم_آزادگی
•┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈
.
✏️#پرسش_پاسخ
پرسش و پاسخی در مورد این متن درگرفت که خوب است با عزیزان به اشتراک بگذارم.
◾️پرسش:
من از نوشتهی شما اینطور متوجه شدم که بعلت اختلاف سنی با شهدای حرم، معمولا از نوشتن خاطراتشون خودداری میکنید.
درست متوجه شدم آقای وردیانی؟
▫️پاسخ:
ااگه اینطور بگیم بهتره
به این دلیل که تجربه زیسته من با تجربه زیسته اونها خیلی متفاوته و اختلاف سنی یکی از مولفه های مهم و اصلی شکل دهنده تجربه زیسته هر انسانی است
◾️پرسش:
خب تکلیف این شهدا و تکلیف نسل جوان ناآگاه چی میشه اگر همه همین دید را داشته باشند؟
▫️پاسخ:
باید خدمتتان عرض کنم که خوشبختانه همه این دید را ندارند و کسانی هستند که با تخیل بالا و مطالعه می توانند این کار ر ابه خوبی و با کیفیت انجام برسانند.
نشانه اش هم کتابهای بسیار خوبی است که توسط نویسندگان جوان در مورد مدافعان حرم نوشته شده و الان موجود است.
الحمد لله این موضوع فقط به ناتوانی من و معدود کسانی مثل من بر می گردد.
◾️کلام آخر پرسشگر:
فکر کنم من خوب متوجه نشدهام
فکر کردم که به زبان همهی نویسندگان همسن و سالهایتان حرف میزنید
ممنونم
#ابوالقاسم_وردیانی
همراه شما هستم در👇
کانال داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه
✉️ارتباط با من در ایتا👇
@ghasem_vardiani
✉️کنشها و پیامهای سیاسی، اجتماعی من در ویراستی 👇
https://virasty.com/Vardiani
.
🔸#نکته_صبحگاهی
🔸همراه شما هستم در کانال داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸ارتباط با من @ghasem_vardiani
🔸پیامهای سیاسی، اجتماعی https://virasty.com/Vardiani
.
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما هستم در👇
کانال داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸ارتباط با من👇
@ghasem_vardiani
🔸کنشها و پیامهای سیاسی، اجتماعی👇
https://virasty.com/Vardiani
.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمت الله
مواردی که خدمتتان عرض می کنم چیزهایی است که بنده به آن رسیده ام و ممکن است درست نباشد اما چون امر فرمودین وظیفه خودم دانستم که آنها را خدمتتان عرض کنم.
-داستان خوب و پویا و با تصویر شروع شده و توقع خواننده بالا می رود اما کم کم جای خود را به روایت و توصیف ساده و خطی وقایع می دهد.
-از ظرفیت گفتگو به اندازه کافی استفاده نشده می شد خیلی از اطلاعات در مورد شخصیت و فضا و شرایط را در دیالوگ گنجاند که این اتفاق نیفتاده
-گاهی به عمق فضای داستان می رویم :
کنار حوض نشسته ام. حوض از آب خالی است. دلم سکوت میخواهد تا بتوانم فکرم را به دور دس تها ببرم.
اما این موضوع زیاد طول نمی کشد و گرفتار روایتهای تکراری و طولانی می شویم روایت چیزهایی که در مورد فلسطین و غزه زیاد شنیده و دیده و خوانده ایم :
این قانون صهیونیس تهاست که خانه هر رزمندهای که مشکوک به فعالی تهای آزادیخواهانه باشد،
-توی متن داستان گفتن به نشان دادن غلبه دارد. باید فضا و مکان وشخصیت و حس و حال داستان را به مخاطب نشان داد نه اینکه آنها را گفت. البته گاهی ناچار از توصیف هستیم اما هر چه کمتر بهتر و اینجا مجال نشان دادن بود که استفاده نشده
-شخصیت ها به کندی شکل می گیرند و مخاطب دیر آنها را می شناسد. بهتز است در همان اول کار خصوصیات کلی شخصیت ها به مخاطب نمایش داده شوند نه اینکه توصیف و تعریف شوند.روی نمایش دادن تاکید می کنم
-گاهی دیالوگها خیلی طولانی است به طوری که از شکل دیالوگ خارج می شود :
هفت سال زندان بود. قبلاا سه بار بازداشت شدهبود. امسال به خانهاش هجوم بردند ...
-باید از شعاری نوشتن فاصله گرفت. در بیشتر دیالوگها ما با شعار مواجهیم:
دخترم، مطمئن باش روزی همه اسرا را آزاد میکنیم. این وعده خداونده... گرچه اشغالگران با تمام نیرو جلوی حق را بگیرن...
خودمان را جای شخصیت بگذاریم ببینیم در چنین شرایطی چطور حرف می زنیم همان را بنویسیم. مخاطب نمی خواهد شعار بخواند. به دنبال داستان است و این شعارزدگی باعث می شود مخاطب کار را دنبال نکند.
-اطلاعات تاریخی را در حجم بالا در دیالوگها می بینیم. دیالوگ باید داستان را پیش ببرد نه اینکه اطلاعات تاریخی یا سیاسی به مخاطب بدهد و اگر می خواهد این کار را بکند باید به صورت قطره ای و در دیالوگ های کوتاه به مخاطب منتقل شود درضمن لازم نیست همه چیز را بگوییم:
یاسر عرفات نام دیگر یک دانشجوی فلسطین یه که زمانی در دانشگاه مصر درس مهندسی میخوند. یکی از مبارزان ایرانی او را دیده بود.
-فصل هفت انگار که مربوط به این نوشته نیست و با روایت و توصیفی طولانی شروع شده و بعد ناگهان به یک گفتگو می رسیم! بعد می فهیمیم که یکی دارد سرنوشت کسی را در کتاب می خواند. بهتر بود تمهیدی اندیشیده می شد که این ارتباط قطع نشود. از اینگونه گسستها در جای جای کار دیده می شود.
من تا آخر فصل هفت را خواندم و به بقیه متن هم نگاهی انداختم. تقریبا مواردی که اشاره کردم در تمام متن مشاهده می شود.
توصیه می کنم متن را یکبار دیگر بخوانید. اگر قرار است داستان شود حتما روی دیالوگها کار کنید از توصیف زیاد و دادن اطلاعات زیاد به مخاطب خودداری کنید. مخاطب می خواهد داستان بخواند نه تاریخ و یا وقایع جنگی و سیاسی. نویسنده باید تاریخ و وقایع سیاسی و ظلم و ظالم و مظلوم را به داستان تبدیل کند تا خواندنی شود. داستان اگر داستان باشد اثر خود را بیشتر از هر خاطره و تاریخ شفاهی و توصیف و روایت می گذارد. البته این هم کاری سخت است اما می دانم از قلم توانای شما بر می آید.
این را هم بگویم که قسمتهایی از کار واقعا جذاب بود و من را ترغیب به ادامه خواندن می کرد:
صبح، نماز خواندهبودم. خوابم نمیبرد. آهسته به کنار حوض آمدم. آسمان نارنجی و آبی بود. انگار دو رنگ با هم جنگ داشته باشند. غروب ها هم همین طور اس ت. جنگ بین تاریکی و روشنایی .
این قلم خوب و جذاب و اینگونه نگارش می تواند خواننده را همراه کند و تا پایان بیاورد. حیف است شما که می توانید جملاتی به این زیبایی خلق کنید از این توانایی استفاده نکنید.
در پایان بگویم که برای نوشتن و تمام کردن کار عجله نکنید. اگر فرصت دارید کار را چندین و چند بار بخوانید و باز نویسی کنید و هر بار به سمت بهتر شدن پیش بروید.
مخصوصاروی دیالوگها بیشتر دقت کنید و از ظرفیت آن حداکثر استفاده را ببرید.
می دانم که می توانید اثری جذاب و خواندنی تر خلق کنید.
تا همیشه شاد و تندرست و پیروز باشید.
ارادت🌺
.
✏️#پرسش_پاسخ
در یکی از گروهها یکی از عزیزان سوالی مطرح کرده بودند که سعی می کنم به طور خلاصه به آن پاسخ دهم.
🔹پرسش:
منظور از #روایت_نویسی همان خاطره نویسیه؟ یا روایت نویسی روشی جداست؟
🔹پاسخ:
روایت نویسی نوشته ایه که باید بر مبنای واقعیت نوشته شده باشه یعنی ماجرایی که حتما اتفاق افتاده. البته بهتره که #نویسنده حس و نظر خودش رو در اون بیاره. روایت نویسی برعکس #داستان جای #تخیل نیست و نمی شه خلاف واقع گفت و شخصیتها و فضا و صحنه های تخیلی درست کرد به همین دلیل بعضی ها به روایت نویسی #ناداستان هم می گن.
به نظر من فرق #خاطره_نویسی با روایت نویسی اینه که در خاطره نویسی، نویسنده به نوشتن خاطره بسنده می کنه ولی در روایت نویسی حس و نظر و برداشت نویسنده را هم می بینیم.
اینم رو هم بگم که هیچوقت ما یه متن خالص نمی تونیم بنویسیم چون همیشه روایت و داستان و خاطره و ... همه با هم و در کنار هم یه نوشته رو تشکیل می دن. گاهی اوقات داستان به سمت روایت و توصیف می ره و از #عناصر_داستانی فاصله می گیره و گاهی روایتی خودش رو به داستان نزدیک می کنه.
بعضی از داستانها، داستانتره و بعضی کمتر داستانه و این به #تخیل و تسلط و مهارت نویسنده بر می گرده که تا چه حد بتونه عیار داستانش رو بالا نگه داره و کمتر به روایت صرف و #توصیف زاید نزدیک بشه.
.
🔸همراه شما در کانال داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸ارتباط با من @ghasem_vardiani
🔸پیامهای سیاسی، اجتماعی https://virasty.com/Vardiani.