eitaa logo
سفیر
243 دنبال‌کننده
754 عکس
63 ویدیو
4.8هزار فایل
ارتباط با ادمین @Sibesorkh22
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ 👈مباني عقيدتي و ديني تاسيس روز قدس و حمايت از مردم مظلوم فلسطين چیست؟ () 1️⃣جهاني بودن دين مبين اسلام و عدم تعيين مرز مشخصي براي حوزه فعاليت اسلام 🔸هوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. توبه/ 33 او كسي است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند. اين آيه گوياي آن است كه اولاً، تمام پيروان آيين‌هاي پيشين موظف به گرويدن به اسلام‌اند و ثانياً هيچ ديني، حتي در آينده، بر اسلام غلبه نخواهد كرد كه بيان ديگري از جاودانگي اسلام است 2️⃣اهتمام به امور مسلمين 🔸رسول الله (صلى الله عليه وآله):مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ. (الكافي/ج 2 /ص 163) هر کس که شب خود را به صبح برساند ولی اهتمام و توجهی به امور مسلمانان نداشته باشد ، او مسلمان نیست 3️⃣ فرياد رسي به دادخواهي مظلومان حتي غير مسلمانان 🔸رسول الله(صلى الله عليه وآله): مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِی يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم.(تهذيب الأحكام/ ج 6/ ص 175) هر کسی که صدای (یا للمسلمین) را از مظلومان در هرکجای کره زمین بشنود و پاسخ آنرا ندهد ، او مسلمان نیست. 4️⃣رضايت به ظلم مساوق با مشاركت در كار ظالم 🔸امام صادق(عليه السلام):العامِلُ بِالظُّلمِ و المُعينُ لَهُ و الرَّاضِي بهِ شُرَكاءُ ثَلاثَتُهُم .(الكافي/ج2/ص 333 ( کسی ظلم می کند و کسی که یاور و کمک یار ظالم است و کسی که به ظلم او رضایت می دهد، همگی و هر سه نفر در یک عمل یعنی ظلن شریکند.
🌐چرا ازمردم فلسطین حمایت و با رژیم صهیونیستى دشمنی می کنیم؟ ✍️یکی از وظایف شرعی غیر قابل تردید یکایک مسلمین و نیز یکی از اصول کلی سیاست خارجی دولت های اسلامی، دفاع از امت اسلامی است. حتی حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان نیز بخشی از جهاد دفاعی و نبرد مشروع در برابر متجاوزین و ستمگران است براي اين عنوان مي توان مباني متعددي را تعريف نمود اما در اين پست به برخي از آنها از منظر روایت می پردازیم: 1️⃣اصل كمك به هم نوعان 💠قال رسول الله(صلى الله عليه وآله): اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً. الکافي/جلد۲ /صفحه۱۶۴ 🔸مخلوقات، همگی اهل و عیال خداوند هستند، پس محبوبترین افراد از میان مخلوقات کسانی هستند که نفعشان بیش از سایرین به اهل و عیال خدا برسد و بر اهل این خانواده شادمانی را برسانند. 2️⃣ عواقب سكوت در برابر ظلم و تجاوز 💠رسول الله(صلى الله عليه وآله):يقول الله عز وجل: وَعِزَّتِي وَجَلَالِي لَأَنْتَقِمَنَّ مِنَ الظَّالِمِ فِي عَاجِلِ أَمْرِهِ ، أَوْ فِي آجِلِهِ ، وَلَأَنْتَقِمَنَّ مِمَّنْ رَأَى مَظْلُومًا يُظْلَمُ ، فَقَدَرَ أَنْ يَنْصُرُهُ ، فَلَمْ يَفْعَلْ لَهُ.ميزان الحكمه ، ج 2 ، ص 1774. 🔸خداوند عزوجل در حدیث قدسی می فرماید: به عزت و جلالم سوگند که هر آینه از ظالم و ستمگر در دنیا و آخرت انتقام شدیدی خواهم ستاند، و هم چنین از کسی که مظلومی را در حال مظلومیت مشاهده کند ولی با یاری او اقدامی ننماید. 3️⃣پيشگيري از توسعه ظلم و تجاوز 💠حضرت عیسی(عليه السلام):بحق أقول لكم: عنه عليه السلام : بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنّ الحَريقَ لَيَقَعُ في البَيتِ الواحِدِ فلا يَزالُ يَنتَقِلُ مِن بَيتٍ إلى بَيتٍ حتّى تَحتَرِقَ بُيوتٌ كَثيرَةٌ ، إلاّ أن يُستَدرَكَ البَيتُ الأوَّلُ فيُهدَمَ مِن قَواعِدهِ فلا تَجِدَ فيهِ النّارُ مَعمَلاً ، و كذلكَ الظّالِمُ الأوَّلُ لَو يُؤخَذُ على يَدَيهِ لَم يُوجَدْ مِن بَعدِهِ إمامٌ ظالِمٌ فيَأتَمُّونَ بهِ ، كما لَو لَم تَجِدِ النّارُ في البَيتِ الأوَّلِ خَشَبا و ألواحا لَم تُحرِقْ شَيئا. تحف العقول : 504 🔸حقیقتی را براینان می گویم: اگر خانه ای آتش سوزی اتفاق بیافتد و پيوسته از خانه اى به خانه اى ديگر سرايت مى كند تا جايى كه خانه هاى بسيارى را مى سوزاند مگر اين كه در همان خانه نخست جلو آتش را بگيرند و آن را از بن ويران كنند تا آتش از كار بيفتد. بدين سان است ستمگر. نخست، اگر دست او را بگيرند، بعد از او پيشواى ستمگرى پيدا نشود كه ديگران به او تأسّى جويند. همچنان كه اگرآتش در خانه نخست چوب و تخته اى نمى يافت، چيزى را نمى سوزاند.
شنبه 3/3/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس(1361ه ش) و روز مقاومت، ایثار و پیروزی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می‌فرمایند: ...مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا‌... . اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد، از ثواب روزه بى بهره است‌. ( من لا‌یحضر الفقیه ج2‌، ص183) چند نکته درباره فطریه: 1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزانی چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف می کنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. و بهتر این است سه کیلو خرما یا قیمت سه کیلو خرما را به فقیر پرداخت کند. (تحریر، زکات الابدان، جنس زکات مساله 3) 2.کسی که فقیر شرعی است یعنی کسی که خرج سالش را مطابق با شانش ندارد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست. (توضیح المسائل مراجع م 1991) 3. اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به نظر اکثر مراجع باید فطریه را به نیت ما فی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند. (آیت الله صافی فتوا اما حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی و مکارم بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد و آیت الله شبیری احتیاط مستحب بدهد هر چند معصیت کرده.) (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست ؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها ,م6 ؛ زکات فطره،رساله مراجع , ج2,م 2032) خداوند متعال همه عبادات بویژه نماز و روزه همه ما را قبول فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم دلایل غلط بودن ادعای حق تاریخی یهود بر سرزمین فلسطین ؟ 1- پیش از بنی‌اسرائیل اقوام دیگری مانند کنعانیان، حتیان در حوالی شهر هبرون، عموئیان در ناحیه عمان، موآبیان در شرق بحرالمیت، ادومیان در جنوب شرقی زندگی می‌کردند. 2- فلسطینیان امروز(نه اسرائیلیان)، فرزندان همان فلسطین و کنعانیان و سایر قبایل اولیه هستند که در این کشور ساکن شده بودند که به یهودیت گرویدند و بعدا همین یهودیان به بت‌پرستی، وسپس به مسیحیت و سرانجام به اسلام، گرویدند (رودنسون، ماکسیم، اعراب و اسرائیل، ترجمه رضا براهنی، (تهران: خوارزمی، 1348)، صص 265) 3-«آرتور کستلر» نویسنده یهودی گوید: تقریباً نُه دهم یهودیان اروپا و امریکا از تبار خزرهای ترک هستند و ربطی به اسباط دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل و قوم موسی«ع» در فلسطین ندارند و همینها هستند که پس از جنگ جهانی دوم از اروپا به فلسطین رفته و اسرائیل را به وجود آورده‌اند. (کستلر، آرتور، قبیله سیزدهم، ترجمه جمشید ستاری، (تهران: نشر آلفا، 1361)، ص 19) 4-ژوزف رینخ* که یک سیاستمدار فرانسوی یهودی‌الاصل است گوید «اساساً صحبت کردن در مورد وجود نژاد یهود، یا از روی غرض‌ورزی است و یا از روی جهل و نادانی، زیرا نژاد عرب سامی وجود داشته و نژادی تحت عنوان نژاد یهود وجود نداشته است و یهودیان هرگز نژادی را تشکیل نداده‌اند (Translation From Journal des De'bats, 30 March 1919 Cited by Philippe de Saint Robert in Le Jeude La France en Mediterranee, Julliard, 1970.P222. خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: مناسبت: شب عید فطر سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید سعید فطر. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد عید فطر می فرمایند: إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ‏ قَبِلَ‏ اللَّهُ‏ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَه‏. عید فطر تنها عید کسی است که خداوند روزه‌‏اش را پذیرفته و شب زنده ‏داری ‏اش را سپاس گزارده است. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص551) چند نکته برای نماز عید فطر: 1. زمان خواندن نماز عید فطر از اول آفتاب روز عید است تا ظهر آن. (رساله مراجع م 1517) 2. اگر شخصی نماز عید فطر را نخوانده باشد، خواندن قضای آن در شرع مقدس ثابت نیست. (عروه کتاب الصلاه فصل فی صلوات المرقبات فصل فص صلاه العیدین و اجوبه س 636) 3. نماز عید فطر در زمان غیبت امام زمان علیه السلام مستحب می باشد و حتی به فتوای بعضی مستحب موکد میباشد. (رساله مراجع ج1 م 1407و 1516 ج2 مسائل متفرقه م 17) 4. نماز عید در زمان ظهور امام زمان علیه السلام باید به جماعت خوانده شود اما در عصر غیبت می توان به دو صورت جماعت و فرادی خواند. (حضرت امام، صافی: اگر به جماعت می خوانند به قصد رجاء باشد. شبیری: بنابر احتیاط به جماعت نخوانند. امام خامنه ای: توسط نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه به جماعت خواندن اشکال ندارد اما در غیر این صورت احوط فرادی خواندن است و اگر قرار شد به جماعت خوانده شود نیت رجاء شود.) 5. در هیچ یک از نمازهای غیر یومیه از جمله نماز عید فطر گفتن اذان و اقامه وارد نشده است بلکه مستحب است قبل از نماز عید سه مرتبه کلمه الصلاه گفته شود. (آیات عظام سیستانی و وحید: در صورتی که با جماعت بخوانند مستحب است سه مرتبه الصلاه بگویند.) (رساله مراجع م 1916) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم علت حمایت از فلسطین: 1-آِیات قرآن:الف) آیات عام: آیاتی که دستور نبرد همگانی با همه دشمنان و متجاوزان به بلاد اسلامی می دهد - «در راه خدا بجنگید با کسانی که با شما مسلمانان و مؤمنین می جنگند، ولی تجاوز گر نباشید(بقره، 190) - «چرا در راه خدا و (در راه) مردان و زنان و کودکان که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمی کنید؟!» (نسا/75) ب)آیات خاص: اگر در (حفظ) دین (خود) از شما یاری بطلبند، بر شما لازم است آن ها را یاری کنید(انفال/73) - هر طایفه ای که به جنگ تجاوز کارانه روی آورد، سایر مسلمین باید با آنان پیکار کند تا به فرمان خدا باز گردند(حجرات، 15) 2-روایات: «امام علی:همواره دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید(نامه47نهج البلاغه) پیامبر :هر کس فریاد دادخواهی هر مظلومی (مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما به کمک او نشتابد مسلمان نیست (وسائل،، ج 11، ص 108، باب 59) 3-عقلی و انسانی: دفاع از مظلوم، واضح ترین وبدیهی ترین مساله فطری است که هر عقل سلیمی آن را تایید می کند . آن قدر بدیهی است که حتی متجاوزان نیز به بهانه یاری ملت های ضعیف و حمایت از حقوق بشر، دست به بزرگ ترین جنگ ها می زنند 4- منافع و امنیت ملی :اشغال فلسطین، ایجاد یک کانون استعماری ضداسلامی ـ در قلب جهان اسلام ـ در جهت نابودی جهان اسلام و جلوگیری از شکل گیری تمدن اسلامی است. -اگر اسرائیل در فلسطین اشغالی پیروز شده و ثبات یابد، بی شک نقشه اشغال جهانی خود (بویژه از نیل تا فرات و ادعای تصاحب بسیاری از اماکن اسلامی) را عملی خواهد کرد. آنگاه امنیت ما مورد خطر جدی اسرائیلی ها قرار خواهد گرفت. 5 .فلسطین قبله گاه اول مسلمین دارای اهمیت معنوی و استراتژیکی است و شکست فلسطینی ها به نام اسلام ثبت خواهد شد. 6-اصل عدالت طلبی و استکبار ستیزی(135 نساء)و نفی سبیل(نفی تسلط غیرمسلمان بر مسلمان-141 نساء) و قانون جمهوری اسلامی(اصل11) نیز تایید میکند 7-برای اثبات اصل ایمان، اول باید به طاغوتها و استکبارها کفر ورزید(فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ ) خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
عید فطر، یکی از اعیاد مهم اسلام است و در شب و روز آن اعمالی ـ اعم از واجب و مستحب ـ وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد؛ از قبیل ادای زکات فطره، نماز عید فطر و توجه به ادعیه و اذکار مربوط به شب و روز عید که در «مفاتیح الجنان» و دیگر کتب ادعیه آمده است و در اینجا متعرض آن مسائل نمی‌شویم و با نقل سه روایت مطلب را به پایان می‌بریم: 1. جابر جعفی از امام باقر روایت کرده است که پیامبر اکرم فرموده است: «إِذَا کَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ؛ چون روز اول شوال شود، منادی ندا می‌دهد: ای مؤمنان! صبحگاهان به سوی جایزه‌هایتان بشتابید.» سپس امام فرمود: ای جابر! جایزه‌های خدا از نوع جوایز این پادشاهان نیست. دوباره فرمود: «هُوَ يَوْمُ الْجَوَائِزِ؛ آن (روز عید فطر) روز جایزه‌هاست.»؛ 2. حضرت علی در یکی از عیدهای فطر فرمود: «إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَکَرَ قِيَامَهُ وَ کُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ؛ این عید برای کسی است که خداوند روزۀ او را قبول کرده و عبادتش را پذیرفته است، و هر روزی که در آن معصیت خدا نشود، عید است.»؛ 3. امام حسن مجتبی در روز عید فطر به مردمی نگاه کرد که به بازی و خنده مشغول بودند، سپس رو به اصحاب خود کرد و فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ لِيَسْتَبِقُوا فِيهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ فَسَبَقَ فِيهِ قَوْمٌ فَفَازُوا وَ تَخَلَّفَ آخَرُونَ فَخَابُوا فَالْعَجَبُ کُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِکِ اللَّاعِبِ فِي الْيَوْمِ الَّذِي يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخِيبُ فِيهِ الْمُقَصِّرُونَ وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ کُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِي‏ءٌ بِإِسَاءَتِهِ؛ خدای متعال ماه رمضان را میدان مسابقۀ مردم قرار داده تا به وسیلۀ اطاعت از خدا به رضوان الهی سبقت بگیرند، گروهی پیشقدم شده، به سعادت رسیدند و گروهی عقب مانده و محروم گشتند. پس شگفت تمام از خنده کنندۀ بازیگر در روزی که نیکوکاران پاداش می‌گیرند و کوتاهی کنندگان ناکام می‌شوند. به خدا سوگند! اگر پرده‏ها کنار رود، نیکوکار سرگرم نیکوکاری خود خواهد شد و بدکار گرفتار بدکاری خویش!» نیکوکار مشغول افزودن به نیکی و بدکار مشغول جبران بدیهای خود می‌شود [و دیگر نوبت به بازی و خنده باقی نمی‌ماند].» خدایا! ما را از فیوضات ماه رمضان و عید فطر بهره‌مند بفرما.
؟ ❓مسئله ۸۱: الان که بين نظر رهبری و بعضی مراجع تقليد در عيد فطر تفاوت وجود داره، وظيفه ما چيه؟ آيا هر کس بايد به نظر مرجع تقليد خودش عمل کنه؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید: 🔸 نه، اثبات اول ماه تقليدی نیست که لازم باشه دنبال نظر مرجع تقلید خودتون باشید، تو این مسأله، هر کسی نظر شخصی خودش مهمه. 🔸 اگه از گفته و اعلام نظر رهبری اطمینان به دیده شدن ماه پيدا كنید، روزه تمومه و امروز برای شما عید و اگه شک دارید، بايد امروز رو روزه بگيرید. ⭕️ اما نکته ای که وجود داره اینه که دفتر رهبری که گفتن ماه رو دیدن فقط با چشم مسلح و تلسکوپ ماه رو دیدن یا با چشم عادی هم ماه دیده شده. 📌 اگر فقط با چشم مسلح دیده شده فقط برای مقلدین رهبری ماه ثابت می شه، چون بقیه مراجع فتواشون اینه که چشم مسلح فایده ای نداره و حتما باید ماه با چشم عادی و غیر مسلح دیده شه. ✅ با توجه به این نکته به نظرم مقلدین سایر مراجع تا ظهر صبر کنید تا رسماً اعلام بشه ببینیم ماه با چشم مسلح دیده شده یا غیر مسلح. 👌 پیشنهاد بعدیم اینه که قبل از ظهر یه سفر کوتاه ۲۳ کیلومتری برید و اونجا روزه تون رو بخورید و برگردید، این جوری اگر عید بود که هیچ، اگر هم عید نبود شما مسافر بودید و می تونستید روزه نگیرید. 🔺 العروة‌الوثقى، ج2، الصوم، طرق ثبوت الهلال، م1. @shia_ahkam http://eitaa.com/joinchat/2299330560C727b8a7440
یکشنبه 4/3/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: عید سعید فطر سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید سعید فطر. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد عید فطر می فرمایند: إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ‏ قَبِلَ‏ اللَّهُ‏ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَه‏... . امروز تنها عید کسی است که خداوند روزه‌‏اش را پذیرفته و شب زنده ‏داری ‏اش را سپاس گزارده است. ( نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص551 ) چند نکته درباره فطریه: 1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است مانند سه کیلو گندم یا برنج یا قیمت اینها می باشد که محل مصرف آن هم همان مصارف هشت گانه زکات مانند فقیر، بدهکار، امور عام المنفعه است، هر چند به نظر تعدادی از مراجع احتیاطا باید به فقیر متدین پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2014؛ احتیاط واجب فقیر متدین : سیستانی، مکارم، گلپایگانی، صافی، بهجت) 2. اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به نظر اکثر مراجع باید فطریه را به نیت مافی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند.(آیت الله صافی فتوا اما حضرت امام و امام خامنه ای و ایات عظام سیستانی و مکارم بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد و ایت الله شبیری احتیاط مستحب بدهد هر چند معصیت کرده). (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست ؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها ,م6 ؛ زکات فطره،رساله مراجع , ج2,م 2032) 3. اگر انسان زکات فطره را در همین زمانی که گفته شد، جدا کند، دیگر نمی تواند آن را برای خودش بردارد یا آن را خرج کند و هر زمانی که می خواهد به فقیر بدهد باید نیت زکات فطره کند(حضرت امام و حضرت اقا:بنابر احتیاط نیت زکات فطره کند) البته به نظر برخی مراجع تاخیر در پرداخت زکات فطره باید غرض عقلایی داشته باشد مثلا اینکه صاحب زکات منتظر فقیر خاصی است و به این جهت تاخیر می اندازد. (آیات عظام حضرت امام. گلپایگانی.صافی: می تواند پرداخت زکات فطره را به تاخیر بیندازد مخصوصا با وجود برخی از مرجحات) (رهیافت احکام فطریه و نماز و عیدین چاپ 1393 ص 32و 33) خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بوی‍‍ژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد