هدایت شده از دانشکده علوم قرآنی قم
(3) سوالات فصل سوم (قسمت اول)
1. دیدگاه شیعیان در باره صحابه کدام است؟
1) اصل بر خوبی صحابه است و همان معیارهای شناخت انسان خوب از بد، در باره آنها نیز جاری می شود
2) اصل بر خوبی صحابه است و آنها از هر اتهامی منزه هستند و همه آنها خوب می باشند
3) اصل بر عدم عدالت صحابه است و همان معیارهای شناخت انسان خوب از بد، در باره آنها نیز جاری می شود
2. عقیده گروه کثیری از اهل سنت در باره صحابه چیست؟
1) گرچه همه آنها بدون استثنا در هاله ای از قداست بودند، اما اگر روایتی از پیامبر(ص) نقل کنند نباید بدون تحقیق قبول کرد
2) چون همه آنها بدون استثنا در هاله ای از قداست نبودند، لذا اگر روایتی از پیامبر(ص) نقل کنند قابل قبول نمی باشد
3) چون همه آنها بدون استثنا در هاله ای از قداست بودند، لذا اگر روایتی از پیامبر(ص) نقل کنند قابل قبول می باشد
3. به عقیده این گروه، کارهای خلاف صحابه را باید توجیه کرد.
1) گروه کثیری از شیعیان و عده قلیلی از اهل سنت
2) گروه کثیری از اهل سنت
3) گروه کثیری از شیعیان و اهل سنت
4. کدام گروه منتقدین صحابه را ملحد و زندیق می پندارند؟
1) ناقدان تنزیه
2) تندروان تنزیه
3) صاحبان تنزیه
5. ابو زرعه رازی و عبدالله موصلی از کدام دسته می باشند؟
1) تندروان تنزیه
2) ناقدین صحابه
3) عاملان تنزیه
6. از دیدگاه ابوزرعه رازی، چرا منتقدین نسبت به صحابه زندیق هستند؟
1) زیرا شیوه استدلال مخالفان همانند زنادقه هست
2) زیرا کتاب و سنت را بدون صحابه توجیه می کنند
3) زیرا خواهان از دست رفتن کتاب و سنت هستند
7. آشکارترین مصداق صحابه پیامبر(ص) چه گروهی هستند؟
1) کسانی که با پیامبر(ص) زیر درخت بیعت کردند
2) مجاهدان در جنگ بدر
3) همسران پیامبر(ص)
8. با توجه به آیه 30 سوره احزاب، به چه دلیل استدلال طرفداران تنزیه صحابه باطل است؟
1) صحابه به واسطه مجازات همسران پیامبر(ص) از مجازات در امان هستند
2) وقتی که مجازات همسران پیامبر(ص) در صورت ارتکاب به گناه دوچندان می شود، آیا سایر صحابه در امان هستند؟
3) مجازات همسران پیامبر(ص) و صحابه به یک میزان است
9. برداشت کلی از مجموع آیات 30 سوره احزاب و 46 سوره هود کدام است؟
1) معیار خوبی و بدی افراد، ایمان و اعمال آنها است
2) فرزند و همسر پیامبر بودن در خوبی و بدی افراد دخالت دارد
3) فقط همسران پیامبر اسلام صلی اله علیه و آله استثنا شده اند
10. آتش جنگ جمل را چه کسانی برافروختند؟
1) طلحه و زبیر
2) طلحه و زبیر به همراهی عایشه
3) عایشه
11. آیه شریفه "وَ مِمَّنْ حَوْلَکُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدينَةِ مَرَدُوا عَلَي النِّفاقِ" به چه مطلبی اشاره دارد؟
1) تلاش منافقین در نفوذ و تاثیرگذاری بر پیامبر(ص)
2) ترس منافقین از حضور در اطراف پیامبر(ص)
3) اطراف پیامبر(ص) هم افراد منافق حضور داشتند
12. تعریف بخاری از صحابه کدام است؟
1) هر کس که با رسول خدا صلی الله علیه و آله مراوده داشته باشد
2) هر کس که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را دیده باشد
3) هر کس که در جنگ های رسول خدا صلی الله علیه و آله شرکت کرده باشد
13. تعریف صحابی به "کسی که مدت قابل ملاحظه ای با آن حضرت مصاحبت داشته باشد"، از چه کسی است؟
1) ابوبکر محمد ابن الطیب
2) ابوبکر محمد ابن الرازقی
3) احمد ابن حنبل
14. آن چه از کتاب و سنت استفاده می شود این است که:
1) صحابه قداست عصمت گونه دارند
2) صحابه قداست عصمت گونه ندارند
3) کتاب و سنت نسبت به این موضوع ساکت است
15. تحلیل طرفداران قداست صحابه چیست؟
1) صحابه نمایندگان رسول خدا صلی الله علیه و آله در میان مردم هستند و باید قداست داشته باشند
2) اگر صحابه قداست نداشته باشند، حلقه اتصال بین مردم با رسول خدا صلی الله علیه و آله از بین می رود
3) صحابه، امامان جامعه و مردم هستند و صفت قداست برای آنان ضروری و ذاتی است
16. "جرح" در باره صحابه به چه معنا است؟
1) ایجاد ضربه معنوی بر صحابه
2) مصدوم کردن صحابه
3) ایراد نقص بر صحابه
17. چرا طرفداران قداست صحابه با جرح آنان مخالف هستند؟
1) زیرا با عدالت الهی سازگار نیست
2) زیرا رابطه آنان با رسول خدا صلی الله علیه و آله مخدوش می شود
3) زیرا به موقعیت خلفای نخستین لطمه وارد می شود
18. پایه گذاران نظریه قداست صحابه چه کسانی بودند؟
1) سیاستمداران قرون نخستین
2) حاکمان دوران میانه
3) علمای وابسته به دربار بنی عباس
19. تفسیر آیه شریفه "اولوا الامر" به همه حاکمان که حتی شامل حاکمان ظالم شود، زاییده چه چیزی بود؟
1) برنامه ریزی سیاسی حُکّام
2) علمای درباری بنی عباس
3) طرفداران معاویه
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac