eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1هزار ویدیو
32 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
# خلاصه مباحث ارائه شده توسط استاد مدبر: دلیل بعدی این است که مسائل جنسی را کسی جدی نمی گیرد. بنده برای همه رؤسای دادگاه ها و رؤسای شعبه ها در مشهد، کارگاهی را در این خصوص برگزار کردم تا میزان اثرگذاری بازی ها و فیلمهای مستهجن را برای آنها بگویم تا این رؤسا کمی با این مسائل آشنا شوند و توجیه گردند. کسی که حالا سایت مستهجن میزند با کسی که در سال 85 این کار را میکند، فرق دارد. تأثیر ارائه این محتواها در 10 سال پیش چندین برابر بود. نکته مهم: تأثیر آسیبهای دهه 80 را باید دهه 90 جمع کرد و آسیبهای دهه 90 را در دهه 1400 (طلاق، بیماریهای جنسی، عاطفی و ...) همزمان با افزایش گوشی های هوشمند و روی کار آمدن فضاهای مجازی، بحث جدی تر می شود. دلیل بعدی ادارک و دیدگاه مردم نسبت به فرزندان خود می باشد. دیدگاه ها و صحبتهای مردم نشان میدهد که چون بچه ها نسبت به موبایل و کاربرد آن فهم بیشتری دارند و استفاده از موبایل را از والدین خود بهتر می دانند، پس فهیم هستند و نیازی به نظارت ندارند! (با افتخار تعریف کردن از حل مشکل موبایل شان، توسط کودک خود) و یا اینکه توانایی نظارت بر روی آنها را ندارند. به نوعی وادادگی خانواده ها نسبت به ابزارهای جدید مثل موبایل. قبل از ورود ابزارها و پدیده های جدید، اول باید جامعه را آماده کرد، موارد مثبت و منفی آن را تعیین نمود، ابعاد آن را تجزیه و تحلیل نمود و سپس آن را وارد جامعه نمود و عدم انجام این امور، منجر به فاجعه می گردد. در حالی که کشورهای اروپایی حداقل سن برای استفاده از فضای مجازی را، 16 سال عنوان کرده اند و برای انواع بازی ها نیز رده سنی مشخص کرده اند، خانواده های ما این موارد را رعایت نمی کنند. حتی برخی ها افتخار می کنند که فرزندان کوچک شان وارد فضای مجازی شده است. البته این افتخار اگر همراه با مدیریت باشد بد نیست. ولی غالباً بچه ها در فضای مجازی رها شده اند. این جمله که "بچه من از من بیشتر می فهمد"، اولین اثری که دارد این است که نظارت خانواده را کمرنگ میکند و آن را از بین می برد. البته تفاوتی هم در بین والدین مناطق برخوردار و غیر برخوردار نیست. غالب بچه های دوره ابتدایی گوشی هوشمند دارند و وقتی از والدین پرسیده می شود که چقدر بر روی بچه های خود نظارت دارید، می گویند خیلی کم و یا اظهار بی اطلاعی می کنند!!! پدر و مادر خبر ندارد که بچه چه می کند. یا می گویند که بچه های ما اجازه نمی دهند که به گوشی آنها دست بزنیم و اگر سهواً به گوشی آنها دست بزنیم، با فریاد، ما را از این کار باز می دارند و می گویند: "گوشی حریم خصوصی است، وسیله شخصی است، مثل مسواک و ..." والدین باید دانش خود را در مورد موبایل بالا ببرند. من جلساتی را در فرهنگسرا برای والدین کاملاً بی سواد برگزار کردم تا کاربرد با گوشی هوشمند را به آنها یاد بدهم. برای اینکه چون از گوشی چیزی نمی دانند، تسلیم بچه های خود نشوند. چرا که این فاجعه است. چون در صورت تسلیم شدن، هاله امنی از عدم نظارت بر دور کودک و نوجوان خود تنیده اند. اولین چیزی که در فضای مجازی به ذهن کودک می رسد، سرچهای جنسی است. چرا که صحنه های جنسی، دنیایی جدید را برای او ایجاد میکند و این جذاب است. درگیر سایت جنسی می شود و محتواهای جنسی را با خیال راحت مشاهده میکند. چون کسی هم او را تنبیه نمی کند. زمان قبل از انقلاب، خانواده هایی که متدین نیز نبودند، به بچه های خود اجازه تماشای فیلمهایی را که برای افراد بالای 18 سال در نظر گرفته شده بود را نمی دادند. تازه فیلمهای آن زمان که پورن نبود !!!! ارتباط جنسی نداشت که ... !!! فیلمهای آن زمان در برابر فیلمهای حالا که چیزی نداشت !!! پخش گزارشی تأسف بار از بچه های ابتدایی در خصوص میزان مشاهده فیلمهای مستهجن و شگرد تماشای آنها از این گونه فیلمهای جنسی از طریق موبایل، ماهواره و فضای مجازی، بدون اطلاع و یا بعضاً با اطلاع خانواده ها. https://eitaa.com/umefafgaraei
# خلاصه مباحث ارائه شده توسط استاد مدبر: بحث پورن در دنیای بازی ها توزیع انواع بازی های کاملاً جنسی در تمام فروشگاه های کشور صورت می گیرد. به عقیده من آن چیزی که زیر ویترین باشد اشکالی ندارد. چون خود طرف می داند که مصرف آن غیر مجاز است. با این وجود آن را می خرد و استفاده میکند. اما چیزی که در ویترین باشد را چه بگوییم؟!؟ در کشور ما، تصاویری که بر روی بازی ها گذاشته شده است، بازی با ماشین یا فوتبال را نشان می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است. در کشور ما هشدار و محتوای پشت بازی را حذف می کنند. گاهی پدر ناآگاهانه بازی های جنسی را در اختیار فرزند خود قرار می دهد. از سال 81 که ورژن اول این بازی (جی تی آی) منتشر شده است، صحبت های زیادی در خصوص جمع آوری آن انجام شده است، اما هیچ فایده ای نداشته است. نه تنها از توزیع آن، اندکی کاسته نشده است، بلکه ورژنها و زبان های مختلف آن نیز به بازار آمده است. به طوری که جی تی آی 5، پورن کامل است. بالاترین فروش را هم در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان داشته است. این بازی مزاحمت های خیابانی، ارتباط جنسی داخل ماشین، ربایش دخترها، مصرف انواع مواد مخدر و همه چیز را در بر دارد. چیزی نیست که یاد ندهد. هر آنچه که در بحث خلافکاری به ذهنتان می رسد، را بدون تعارف دارد. قوانین بازی در سایر کشورها: شما در استرالیا نمی توانید نسخه ای از بازی جی تی آی را پیدا کنید و همچنین اتریش. از جمعی از آشنایان که به استرالیا سفر کرده بودند، خواستم که این بازی را از آنجا بخرند اما آن را پیدا نکرده بودند. در انگلیس هم با ارائه مشخصات و ارائه کارت شناسایی و پس از کسب اطمینان از سن بالای شما (با توجه به رده سنی) بازی را به شما ارائه می دهند. دو سه هزار دلار هم جریمه فروش این بازی به یک نوجوان لحاظ شده است. البته بعضی از فروشنده ها رده سنی را پاک می کنند که خیلی زود هم به دردسر می افتند. البته این بازی در کشورهای دیگر با قیمت بسیار بالا به فروش میرسد (80 دلار). اما در اینجا قیمت پایین است. قانون فروش بازی در نیوزلند و استرالیا و .. بسیار سخت گیرانه است و ما وحشتناک اوپن هستیم. بازی سیمز (sims) نیز ورژنهای وحشتناکی دارد و غالباً دخترانه است و دخترها لذت بیشتری می برند. این بازی اکثر بازی ها را با هم جمع کرده است. برای بازی باید با اختیار خود، نوع هیکل فرد مورد نظر را انتخاب نمود، رنگ چشم، نوع پوشش، مدل مو، گوشواره و ... و بعد انتخاب حیوان خانگی و نوع و مدل آن و بعد شروع بازی. همه نوع حرکت در زندگی در این بازی گفته می شود. گفته می شود که فرد انتخاب شده الان به چه چیزی نیاز دارد و اگر آن نیاز برآورده نشود، دچار افسردگی خواهد شد و بازی کننده باید آن نیاز را برآورده کند که رابطه جنسی نیز از این دسته نیازها است. تفریحات آخر شب دارد که دقیقاً ارتباط جنسی است. البته انتخاب مکان در این مراحل از اختیار بازی کننده خارج است و بازی برای او تعیین می کند که کدام محل ها مناسب است. در بازی جیمز تنظیماتی وجود دارد که طریقه ارتباط جنسی با جنس مخالف یا موافق را تنظیم میکند و برابر نظر طراح، این ارتباط شکل می گیرد. دقیقاً بیان می شود که چه کاری باید انجام شود و حتی تمام شرایط قبل از شروع ارتباط نیز بیان می گردد. در این آموزشها ارتباطات غیر معقول و غیر معمول و غیر بهداشتی نیز مطرح است. طراح این بازی آقای رایت است که مطلقاً خدا را قبول ندارد و غالب سازندگان این بازی ها این گونه هستند. این بازی به شدت سبک زندگی دختران را تحت تأثیر قرار می دهد و در نگرش جنسی آنها نقش اساسی دارد. یکی از ورژنهای این بازی کفایت میکند که تربیت جنسی یک کودک، نوجوان و یا حتی بزرگسال را تحت تأثیر خود قرار بدهد و به سمتی ببرد که به هیچ عنوان مورد نظر شما نیست. اگر نوجوانی هر یک از این بازی ها را انجام بدهد (خصوصاً سیمز) تغییر در سبک زندگی او، اجتناب ناپذیر است. جلسه ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
ارائه برخی از نظرات اعضای کارگروه در خصوص مباحث مطرح شده: دکتر صمدی: بازی سیمز 4 حتی بحث سه نوع خانواده را مطرح می کند (همجنس گرایی: زن زن و مرد مرد). حتی در بازی فوتبال برای انتخاب بازیکن مورد نظر به ویژگی همجنسگرا بودن آن نیز تأکید می گردد. خانواده ها نقش مهم دارند و به عقیده من خانواده ها نیز مقصر هستند. بچه های خود را به مهدها و مدارس می سپارند و نظارتی روی آنها ندارند. جلسه خوب بود اما دردها را همه می دانند. کی قرار است که رویکردها، راهبردها و راهکارهای مقابله و پیشگیری گفته شود و مدرس به تعداد کافی تربیت شود؟ یکی از مهمانان کارگروه: نوع صحبت و اعتراف آن شخصی که سایت آویزون را مدیریت میکرد، بسیار روح من را خراش داد. چرا اینقدر محکم صحبت میکرد و خیلی راحت از کار خود گزارش ارائه میداد؟ یکی از خانم های عضو کارگروه: آیا امکان برگزاری جلساتی را با انجمن اولیاء و مربیان خواهید داشت؟ چون برخی از خانواده ها از جریان وجود این بازی ها مطلع نیستند و تازه خوشحال هم هستند که سر فرزندانشان گرم است. یکی از خانم های عضو کارگروه: ما در شرایط جنگ و شبیخون فرهنگی هستیم. چرا در مملکت ما بحث فرهنگی و خصوصاً این داستان، مسئول مشخصی ندارد؟ یکی از خانم های عضو کارگروه: جلسه بسیار پر بار، با کیفیت و روان بود. اما اولاً پیگیری و ادامه این مباحث احساس می گردد و دوم اینکه با توجه با اینکه قانونمندی امری بسیار مهم و لازم است، چرا در جامعه درست و به جا اجرا نمی شود؟ و برنامه ریزان چه زمان قرار است که کار درست را انجام بدهند؟ جلسه ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
خلاصه ای از کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی با موضوع سبک زندگی عفیفانه با ارائه حجت الاسلام بیاتی جلسه اول: 24 شهریور https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه اول: شنبه 24 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: وقتی می خواهیم درباره موضوعی به نام عفاف صحبت کنیم باید جایگاه آن را در منظومه دین معلوم کنیم. بحث عفاف در لایه های ارزش ها است، نه مثل حجاب که در لایه های رفتارها است. فقط حجاب جزء رفتارهای عفاف به شمار نمی رود و یکی از مشکلات ما در این زمینه باور به همین موضوع است. وقتی این ارزش می خواهد خودش را در سبک زندگی و یا همان رفتارها نمود بدهد، باید در بخش های مختلف خودش را نمود بدهد و معنا ندارد که در یک بخش (مثل حجاب) فقط نمود داشته باشد. چون ارزشها مابین رفتارها و باورها هستند، قطعاً ارزشها شکل نمی گیرد، مگر اینکه یک سری باورها نهادینه شود. وقتی ما از سبک زندگی عفیفانه صحبت می کنیم در واقع درباره سه لایۀ عوامل تقویت کننده و یا سازنده عفاف، عوامل تخریب کننده عفاف و خویشتنداری در افراد و نمایشگرها، نشانه ها، نمادها و برونداد عفاف، بحث می شود. نکته: خویشتنداری و عفت در دو لایه فرد و اجتماع نیازمند به یک شبکه مسائل عفاف می باشد. ضمن اینکه این موضوعات به عفاف ارتباط دارند، خودشان نیز به یکدیگر ارتباط دارند. یعنی اینکه عفاف خودش پشتیبان دارد و گاهی ان پشتیبانها هم خودشان پشتیبان دارند. این هم افزائی ها در همه موضوعات وجود دارد. ما پیش فرضی داریم که حجاب منجر به عفاف می شود، پس برویم و حجاب را درست کنیم. برای اینکه از این پیش فرض فاصله بگیریم، بایستی ابتدا عوامل تقویت کننده عفاف مطرح گردد. با اذعان به اینکه عفاف در ذات انسانها است و نیاز به تولید اولیه ندارد و ما به رشد آن نیاز داریم (بصورت طبیعی فهم از خویشتنداری در بین همه ملتها وجود دارد) https://eitaa.com/umefafgaraei
عوامل تقویت کننده عفاف: 1. احساسهای عفاف ساز 2. رفتارهای عفاف ساز 3. باورهای عفاف ساز 4. موقعیتهای عفاف ساز نکته: در خویشتنداری عوامل به دو دسته سلبی و ایجابی تقسیم میشوند. سلبی مثل کنترل نگاه و ایجابی مثل ازدواج. یعنی اگر عفاف را یک سکه در نظر بگیریم، یک روی آن ممنوعات و روی دیگر آن مجوزات است. الف) باورهای عفاف ساز: شریفترین بخش و عامل عفاف ساز 1. یاد خدا و فکر به وجود خدا (لایه خوف و لایه شوق) 2. یاد مرگ (باعث نابودی شهوات) ب) احساسهای عفاف ساز 1. احساس کرامت و ارزشمندی برای خود 2. احساس مسئولیت در قبال ناموس (غیرت: احساس مهربانی نسبت به ناموس خود) 3. احساس مهربانی اجتماعی و عشق به انسانها (امر به معروف) 4. حب اهل بیت (جایگزینی حس و عشق با حس و عشق، نه با علم) 5. صبر (تقویت اراده) (صبر وقتی معنا دارد که بتوانی صبر نکنی و صبر بکنی. وقتی که چاره ای جز صبر نداری، اسمش صبر نمی شود. صبر هم باشد، صبر اررزشی نیست) 6. احساس تنفر از فحشا (گاهی نمی تواند این کار را انجام دهد، اما گاهی می تواند و بدش می آید). (ارائه حدیثی از امام صادق با این مضمون که گناه از نگاه ما هیچ لذتی ندارد و برای ما رنگ و بوی تعفن دارد و تمایلی به انجام آن نداریم، حتی اگر کسی ما را در حال ارتکاب به گناه نبیند. پ) رفتارهای عفاف ساز 1. مدیریت نگاه 2. انجام مناسک عبادی مثل نماز 3. ورزش و تخلیه هیجانات اضافی 4. واسطه گری در ازدواج (معرفی دختر و پسران به یکدیگر و خانواده ها) 5. ازدواج (دائم و بهنگام) سه نوع ازدواج که باعث عفاف می‌شود: ازدواج دائم و بهنگام، ازدواج موقت و ازدواج مجدد یکی از اشتباهات ما این است که ازدواج موقت و ازدواج مجدد را با ازدواج اول و دائم مقایسه میکنیم. اما پیامبر این ازدواج‌ها را با اموری چون زنا مقایسه می‌کند. ازدواج موقت و مجدد ازدواجهای جایگزین و اورژانسی هستند. 6. تحریک کردن و جذابیت جنسی داشتن برای همسر (سیری در منزل مساوی با بالا رفتن ضریب امنیت) ت) موقعیتهای عفاف ساز 1. اجرای حدود مفاسد جنسی (کمرنگ و تعطیل شدن این امر در جامعه ما: عدم مجازات زناکار در جمع و نشنیده شدن نعره های او در جمع). چرا که این موقعیت زمینه عفاف را فراهم میکند. 2. شأن خانوادگی (هر چقدر گمنامی زیاد میشود، تشخص خانوادگی از بین میرود و جرمها بیشتر میشود) 3. معماری عفیفانه (خانه، دانشگاه، محل کار طوری طراحی شود که زن و مرد اختلاط کمتری داشته باشد). مردها از نظر بصری ضعیف هستند و زود جذب می شوند و زنهای محجبه هم در نهانخانه قلب خود از اینکه ساعتها با پوشش کامل باشند، رضایت ندارند. 4. تربیت جنسی فرزندان (استحمام فرزندان توسط والد همجنس، عدم خوابیدن در یک رختخواب از ورود به سنی مشخص، مخفی نگه داشتن روابط زناشویی از دید فرزندان) تفاوت تربیت و آموزش جنسی: در آموزش جنسی اکثر امور بیانی هستند اما در تربیت جنسی اقل امور بیانی بوده و اکثراً عملی هستند. 5. اشتغال مردان (بسیاری از بی عفتی ها به دلیل عدم اشتغال و عدم تشکیل خانواده برای مردان است.) 6. غذای معتدل و متناسب با مزاج برای بچه‌ها (کنترل مزاج فرزندان در مسائل جنسی؛ خوراندن غذای گرم و سرد با توجه به مزاج فرزندان) 7. جمعیت و فرزندآوری (تنهایی، موقعیت‌ها و فرصت‌های مناسبی را خلق می‌کند که فرد با خودش مشغول شود و یا چیزی را ببیند. خیلی از بچه ها در تنهایی و خلوت به گناه می افتند). 8. مشغولیت خود (گذاشتن بچه ها در موقیعت های سرگرم کننده مثل کلاسهای مختلف آموزشی و تفریحی) 9. لقمه پاک و حلال https://eitaa.com/umefafgaraei
سؤالات و نقطه نظرات برخی از اعضای حاضر در کارگروه: آقای دکتر رسولی: هنوز من متوجه کار و طرح شما نشدم. الگوی شما برای دانشگاه و تبیین حجاب و عفاف چیست؟ شما فعلاً یک سری مطالبی را مطرح کردید که یک سری گردآوری داده بوده است. شکل ماهوی عفاف درست است. اما معنای شبکه چیست؟ شما در شبکه عفاف خود، عفاف را در مرکز قرار داده اید. اگر آن قسمت را جدا کرده و کنار بگذاریم، شبکه بهم نمی ریزد؟ شبکه به این معنا است که زمانی که بخشی از آن کنار گذاشته شد، شبکه بهم نریزد. مخصوصاً شبکه هایی که مرکزگرا است، مثل شبکه شما که عفاف در مرکز است. یعنی همه چیز به عفاف ختم می شود. پس از نظر سانتیفیک، کلمه شبکه برای این شکل، اشتباه است. باید کلمه را عوض کنید. اسمش را مثلاً چارت یا عوامل وابسته به عفاف بگذارید. مورد بعدی اینکه شما تمدن را جزء عوامل تقویت کننده عفاف قرار ندادید! آیا ما قبل از اسلام عفاف و حجاب نداشتیم؟ شما چطور می‌توانید فردی را دین گریز و اسلام ستیز است را قانع کنید که به حجاب و عفاف بپردازند؟ از اول انقلاب تا الان، تفکر فعالان فرهنگی ما این طور است که جوان ما بفمد که تمدن ما وقتی شروع شد که اسلام آمد. چرا این برداشت به وجود آمده است؟ ایران قبل از اسلام دارای تمدن بوده و زنان ایرانی دارای حجاب و حتی پوشش چادر بوده‌اند. اما تمدن در لیست ارائه شده شما دیده نمی‌شود. شما فرهنگ را به معنای تمدن گرفتید، در صورتی که فرهنگ بخشی از تمدن است. تمدن به معنای سبک زندگی است که علاوه بر فرهنگ عواملی از جمله سیاست، اقتصاد، جنگ، آداب و رسوم و ... را نیز در بر دارد. خانم وقار: مستندات و منابع شما برای مواردی که مطرح کردید، چیست؟ خانم داودی پور: آیا شما با این چهار عنوانی که اشاره نمودید، می توانید با جوانهایی که فضای فکری آنها بسیار ملتهب است کار کنید؟ راه حلهایی را دارید؟ این عناوین اصلاً کفاف این را می‌دهد که سراغ جوانها بروید و روی آن‌ها اثری بگذارد؟ حجت الاسلام بیاتی: انسان به دلایل پیچیدگی هایی که دارد، نمی توان گفت که کدام عامل باعث عفاف و خویشتنداری او می شود. هر کسی ممکن است با یک عامل، خویشتندار و عفیف گردند. پس بریدن قسمتی از شبکه، طرح را بهم نمی ریزد. تمدن به تنهایی وجود ندارد و با اجزای خود به وجود می آید. مثل این جمع حاضر که با حضور تک تک افراد به وجود آمده است و اِلا جمع غیر از افراد وجود خارجی ندارد. آقای دکتر صابری: علامه جعفری در کتاب فرهنگ پیشرو و فرهنگ پیرو، بالای 100 تعریف از فرهنگ را ارائه داده است. در مورد رابطه بین تمدن و فرهنگ نیز بحثهای زیادی بین اندیشمندان اسلامی و غربی هست. بعضی از اندیشمندان فرهنگ را بصورت بود و تمدن را بصورت نمود می دانند. یعنی تمدن را جنبه انتزاعی و فرهنگ را جنبه نمادین و به وجود آمدن می دانند. بعضی اندیشمندان فرهنگ و تمدن را متباین و متضاد می دانند و برخی مثل دکتر نصر معتقدند که تمدن فرهنگ را خراب می کند. نکته: در خصوص مستندات و منابع عرض کنم که درسنامه ای را با مبانی اسلامی و دینی در حدود 600، 700 صفحه تدوین کرده ایم. با روش مطالعه ای و کتابخانه ای کار کرده ایم. https://eitaa.com/umefafgaraei
عوامل و تخریب کننده‌های خویشتن‌داری و عفاف: الف) احساسات تخریب کننده‌ ب) موقعیتهای تخریب کننده‌ پ) رفتارهای تخریب کننده الف) احساسات تخریب کننده‌: 1. محبت به اهل فساد (فرد گناه نمیکند اما فرد فاسد و گناهکار را دوست دارد و به اصطلاح دنبال کننده او است. مثل لایک در فضای مجازی و دوست داشتن آن فرد) 2. دوستی با نامحرم (دوست دختر و دوست پسر) 3. خیانت دانستن ازدواج های مجدد و موقت ب) موقعیتهای تخریب کننده‌: 1. سهولت دسترسی به گناه (مثلاً دسترسی به محتواهای گناه آلود در اینستاگرام، نرم افزارهای موقعیت یاب برای قوادّی و ایجاد موقعیت و معرفی افراد برای گناه به یکدیگر و ...) 2. خلوت با خود (افزایش قدرت خیال در تنهایی) 3. خلوت با نامحرم: این مورد بمب اتم عفاف محسوب میگردد که فضای مجازی این امکان را کاملاً مهیا کرده است که دختر و پسر به چت خصوصی میپردازند. این مورد حتی در بین افرادی کاملاً مذهبی دیده می شود که هیچگاه ارتباطی با نامحرم نداشته اند (قدرت مردها برای دروغ گفتن و قدرت زنان برای باور دروغ بسیار بالا است). 4. اختلاط و معاشرت با نامحرم (نیجه اینگونه اختلاط ها مثل مقایسه کردن زنهای همکار با همسر) 5. مجلس لهو و لعب 6. طلاق (عدم تأمین نیازهای جنسی و عاطفی برای مرد و زن) 7. طلاق عاطفی 8. گفتمان فمینیسم و زن محوری باعث تخریب عفاف می‌گردد ولی مرد محوری خیر (مرد محوری خوب نیست اما باعث تخریب عفاف نمیگردد). 9. اعتیاد به مواد مخدر پ) رفتارهای تخریب کننده عفاف: 1. نگاه شهوانی 2. موسیقی حرام (محرک جنسی) 3. معاشرت با اهل فحشا 4. استمنا (آمادگی برای بی عفتی بزرگتر مثل زنا و لواط) 5. قوّادی (فرایندی است که ارتباط افراد را به منظور برقراری رابطه جنسی فراهم و ممکن می‌کند. قوّادان این کار را با آشنا کردن، مرتبط ساختن و تهیه محل مناسب برای مشتریان خود انجام می‌دهند.) قوّادی سیستمی نظیر اپلیکشین موبایل 6. کلام تحریک کننده 7. بی حجابی همراه با حواشی 8. رعایت نکردن سطوح پوشش و آرایش 9. پرخوری (فراهم آوردن زمینه شهوت) 10. تشبّه به لباس جنس مخالف 11. استشمام بوی خوش نامحرم (تفاوت با استعمال) 12. لمس نامحرم (دست دادن) 13. شرب خمر 14. رقص 15. رابطه جنسی (رابطه جنسی سطوحی دارد. مثلاً عمل زنا فرد را برای عمل لواط آماده میکند) https://eitaa.com/umefafgaraei
نکته مهم: همه این موارد گفته شده که قابل اجرا و بکارگیری نیست و ما باید اولویت بندی کنیم. ما در سیر نزول به چهار مرحله ارزش گذاری عفاف، مرحله تثبیت ارزش گذاری، مرحله هنجار سازی یا مرحله تثبیت هنجارها هستیم. در جلسه دوم باید ببینیم که جمهوری اسلامی در سال 97، در کدام مرحله است؟ ادامه دارد ... https://eitaa.com/umefafgaraei
# سبک زندگی عفیفانه جلسه دوم: یکشنبه 25 شهریور 1397 با ارائه حجت الاسلام بیاتی https://eitaa.com/umefafgaraei