#تشکیل_خانواده
#فزرندآوری
#تداوم_نسل
🔹نرخ زاد و ولد در سال ۹۸ به #کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده است.
🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی آورده است که تخمین زده میشود در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده باشد.
🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از وضعیت فعلی جمعیت و میزان موالید کشور در 6 ماهه اول سال 98 منتشر کرد.
🔹در این گزارش آمده است که از سال 1380 تا سال 1394 در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است اما پس از سال 1394 به علت خالیشدن توان درونی جمعیت تعداد #تولدها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده و در سال 1397 میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از 8 درصدی مواجه شده است که در دو دهه اخیر بیسابقه بوده است.
🔹ضمن آنکه در 6 ماهه اول امسال (1398) نسبت به 6 ماهه اول سال 1397 این تعداد با 13 درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از 92 هزار تولدی را به همراه داشته است.
🔹تخمین زده میشود در پایان امسال میزان تولد کشور به رقم ۱.۲۰۵.۹۵۴ تولد برسد که کاهش بی سابقهای نسبت به سالهای گذشته داشته است.
🔹بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول سال جاری برابر ۸۲.۷۷۶.۲۷۰ نفر رسیده است.
http://khabarfoori.com/detail/1540534/
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_بی_حجابی
قسمت سوم
3️⃣رقابت و #چشم_و_همچشمي
🔶انگيزه رقابت و چشم و همچشمي با ديگران، از ديگر عوامل دور شدن بانوان از حجاب اسلامی و گرایش به بی حجابی و پوشش های نامناسب محسوب مي شود.
🔶اين انگيزه، در همه افراد به ویژه در بين #جوانان و #نوجوانان وجود دارد و به گونه هاي مختلف بروز مي کند. رقابت اگر در زمينه هاي مثبت جهت داده شود، باعث پيشرفت و رشد و تکامل معنوي فردي مي شود؛ اما اگر جهت گيري آن به سوي امور مادّي و #مدپرستي باشد و فرد، سعي کند از لحاظ ظاهري (مثلاً در سبک و شيوه لباس پوشيدن) از ديگران عقب نماند، سرانجام به بی حجابی ختم خواهد شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#غیرت
آیتالله #جوادی_آملی:
#غیرت چیست؟
🔰"و عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیرَتِهِ"؛ این کلمه غیرت از آن واژههای کمنظیر است که ما در فارسی هیچ معادلی نداریم. ما غیر را هر چه بخواهیم معنا کنیم ناچاریم سه چهار کلمه بیاوریم تا کلمه غیرت را معنا کنیم.
👌 غیرت از پرفضیلتترین فضایل نفسانی است و حضرت امیر (ع) میفرماید به اینکه #عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست، غیرت یک واژهای است که از سه عنصر دقیق تشکیل میشود؛ یعنی تا این سه عنصر پیدا نشود معنای غیرت ظهور نمیکند.
📌 غیرت یعنی:
🔻آدم در حریم غیر دخالت نکند،
🔻غیر را به حریم خود دخالت ندهد و
🔻مجموع این جمعها هم متفرع است بر اینکه حریمشناسی کند.
این سه عنصر که جمع شد، این مرد میشود #اهل_غیرت.
🔷 اگر کسی بیگانه را به داخل منزل راه داد، غیرت ندارد و اگر خود از حریم خود تجاوز کرد غیرت ندارد!
📌 این است که حضرت در نهجالبلاغه فرمود: "مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ"؛ هرگز آدم باغیرت نامحرم را #نگاه نمیکند. این یعنی چه؟ یعنی دارد از مرز خودش تجاوز میکند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
✍🏻 #کارگاه_آموزشی_تربیت جنسی کودکان (مشاوره کودک آسیب دیده و آموزش خانواده در حوزه تربیت جنسی کودکان)
🔹همراه با اعطای گواهی معتبر
🔹 21 و 22 آذر ماه، اصفهان
https://eitaa.com/umefafgaraei
12.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عفافگرایی
#سبک_زندگی_عفیفانه
#چشم_و_هم_چشمی_در_رفتار_غیرعفیفانه
🔶 سؤال: عرف جامعه ای که حضرت زهرا (س) در آن زندگی می کردند با جامعه فعلی متفاوت است؛ بنابراین در جامعه الان، توقعات از رعایت #عفاف و #حجاب کمتر نخواهد بود؟ آیا عرف جامعه در روز حساب و کتاب، برای ما راه فراری خواهد بود؟
🔹 متأسفانه دینداری ما کج و کوله است و بخشهایی از دین را قبول می کنیم که کار را سخت نکند.
🔹 پس آن آیه قرآن که می فرماید: "از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای هراس ندارند"، چه می شود؟
🔹 ما همیشه نگران قضاوت های خود از سمت مردم هستیم. هرچند ارتباط نداشتن با نامحرم، نشانه عقب ماندگی باشد!
🔹 مبنا و میزان ما باید دوستان و اطرافیان باشند؟
🔹 جواب اطرافیان مهم است یا خداوند؟
🔹 اگر بخواهیم برای مردم زندگی کنیم، باید به تعداد آدمها اخلاق خود را عوض کنیم.
🔹 به آینده خودمان فکر کنیم و از تمسخر نهراسیم. جوری زندگی کنیم که ماندگار بمانیم. ☺️
#زندگی_عفیفانه
استاد#رائفی_پور
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 خلاصه ای از بیست و هفتمین نشست تخصصی #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
💢 در تاریخ چهارشنبه 22 آبان 1398
💢 با عنوان: پیش برنده ها و بازدارنده های #عفاف_و_حجاب در #دانشکده_پزشکی مشهد
💢 ارائه دهنده: دکتر معصومه #محمدحسین_زاده
https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻مباحثی که در این جلسه ارائه می گردد، ارائه بخشی از یافته های بدست آمده از رساله دکتری اینجانب با عنوان "تبیین برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد مبتنی بر نظریه زمینه ای" می باشد که سال گذشته با راهنمایی آقای دکتر #سعیدی_رضوانی صورت گرفته است.
🔻برنامههای درسی نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف و رسالتهای آموزش عالی از نظر کمی و کیفی دارند. واژه برنامه درسي در معناي وسيع آن «به آنچه مدارس یا دانشگاه ها تدريس ميكنند» اطلاق ميشود. #برنامه_درسی_پنهان یا نامریی به آنچه در خارج از چارچوب برنامه درسی تجویزشده و بهموازات اجرای آن تدریس یا آموخته میشود، اطلاق می گردد. یکی از رسالتهای مهم نظامهای آموزشی از جمله آموزش عالی، تربیت ارزشی و شکلگیری هویت ارزشی در بین فراگیران است و یکی از ارزشهای مهم و حیاتی در اسلام رعایت عفاف و حجاب است. عوامل مختلفی بر میزان رعایت عفاف و حجاب اسلامی در دانشجویان تأثیرگذارند که نظام آموزشی یکی از مهمترین عوامل در این زمینه است. پژوهشها نشان داده که آموزش عالی در این زمینه با چالشهایی روبرو بوده و وضعیت رعایت عفاف و حجاب در جامعه بهویژه در بین نسل جوان تحصیلکرده، چندان مناسب نیست. نتایج مطالعات انجام شده حاکی از این است که تنها برای 23 درصد جوانان، #پوشیدگی لباس مهم است. تحقیقات دیگر نیز کاهش معنادار هویت دینی بهویژه در بحث رعایت عفاف و حجاب و یادگیری انحرافات اخلاقی، جنسی و کاهش حساسیت در مورد #عفاف_و_حجاب ازجمله #یادگیری_های_پنهان دوران دانشجویی قلمداد میشود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻نقش برنامه های درسی در #عفاف_و_حجاب
🔻به نظر می رسد یکی از عوامل مؤثر در ایجاد این چالشها، نظام آموزش عالی و برنامههای درسی است که یکی از رسالتهای مهم آن ترویج و نهادینهسازی ارزشها (در اینجا التزام به رعایت حریم عفاف و حجاب) میباشند. با توجه به مطالب مطرحشده، ضروری است که مشخص شود چرا وضعیت اینگونه است؟ واقعیت آن است که ماهیت و چیستی برنامه درسی پنهان، همواره محل نزاع بوده است. شاید دلیل اصلی این نزاع را بتوان در مبهم بودن خود واژه برنامه درسی و از سوی دیگر در واژه پنهان آن جستجو کرد. جکسون، برنامه درسی پنهان را یادگیریهای ناشی از جنبههای غیر آکادمیک مدرسه می داند که شامل عناصر قدرت، جمعیت و تشویق بوده و در کلاس درس آموزش داده میشوند. در این پژوهش تلاش شد که به تبیین برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد پرداخته شود تا مشخص شود که آموخته های غیررسمی و غیرآکادمیک دانشجویان حاصل از تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه چیست و این یادگیری ها طی چه فرایندی و بر اثر چه عواملی حاصل شده است؟
🔻این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری بود. دانشکده پزشکی مشهد به عنوان محیط پژوهش انتخاب شد. دلیل این #انتخاب، حضور افراد در مشاغل و رشته های علوم پزشکی با توجه به شرایط و الزامات این مشاغل از جمله تماس نزدیک با بیماران (اعم از زن و مرد)، شرایط ویژه اورژانسی آنان، حساسیت های خاص این رشته ها و...، ممکن است رعایت حریم عفاف و حجاب را با یکسری چالش ها مواجه نماید. که از طریق فرهنگ سازی صحیح در این زمینه می توان به رفع این چالش ها کمک نمود.
🔻شرکت کنندگان در پژوهش، دانشجویان پزشکی ای که در سال تحصیلی 97-95 دانشجوی دانشکده پزشکی بودند که از ابتدای دوره پزشکی در این دانشکده بودند، اساتید (و مدیران) و کارکنان این دانشکده، بودند که تجربه مناسبی در زمینه آموزش پزشکی عمومی داشتند. در مجموع با 57 مشارکتکننده شامل 30 نفر دانشجو، 12 نفر عضو هیأت علمی (و مدیر آموزشی) و 15 نفر کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصاحبه انجام شد.
🔻پس از مدتها از شروع پژوهش و بهویژه ماهها تلاش جهت حضور در بین دانشجویان، اساتید و کارکنان پزشکی در فضاهای رسمی و غیررسمی آموزشی و مصاحبه با افراد مختلف، پیاده کردن مصاحبهها، مطالعه مستمر آنها، کدگذاری و تحلیل آنها مقولههای متعددی ظهور یافت که ارتباط میان آنها به مرور زمان آشکارتر میشد. در حین و پس از انجام مصاحبههای مختلف این احساس به وجود آمد که یک روح کلی حاکم بر مصاحبههای انجامگرفته و مقولههای ظهور یافته وجود دارد و شرکتکنندگان مختلف به شیوههای مختلف سعی بر آن دارند که توجه پژوهشگر را به آن جلب نمایند، این روح کلی و درک شهودی حاصل از یافتههای پژوهش، به نام "آنومی #هویت_یابی_عفافگرایی" نامگذاری شد و تبیین ارتباط میان مقولهها بر اساس آن انجام گرفت.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻چرا "آنومی هویتیابی #عفافگرایی"؟
🔻اصطلاح "آنومی هویتیابی عفاف گرایی" به این دلیل در این پژوهش استفاده شد که این اصطلاح قادر است تجارب زیسته شرکتکنندگان در پژوهش را در مورد برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد، به بهترین وجه به تصویر بکشد. یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان با ورود به دانشکده بهعنوان دانشجو پزشکی از ابتدای دوره تا انتهای دوره، تجارب یادگیری بسیاری را در زمینة مباحث عفاف و حجاب پشت سر میگذرانند که به نگرش و رفتار دانشجویان در این زمینه جهت میدهد. آنها طی دوره دانشجویی از قِبَل قرارگیری در محیط آموزشی جدید و برخورداری از فرصتهای یادگیری حیطه پزشکی ازجمله کسب جایگاه و پرستیژ یک دانشجوی پزشکی، حضور در موقعیتهای بالینی و شرایط و الزامات آن مانند تماس نزدیک با بیماران (اعم از زن و مرد)، شرایط ویژه اورژانسی آنان، حساسیت های خاص این موقعیتها (که رعایت حریم عفاف را ممکن است با یکسری چالشها مواجه نماید) و بهطورکلی تحصیل در دانشکده پزشکی و مواجهه با تمام ابعاد آشکار و پنهان آن، برنامهدرسی ای را تجربه مینمایند و تجارب یادگیری در زمینة عفاف و حجاب را کسب مینمایند که چندان با رسالتهای پیشبینیشده برنامهدرسی رسمی در این زمینه انطباق ندارد. درواقع بسیاری از دانشجویان در مواجهه با سیستم آموزشی جدید متناسب با برداشت شان از دانشکده پزشکی، جو پزشکی، دانشجوی پزشکی بودن، حرفه پزشکی، حرفهای بودن و شأنیت یک پزشک، نوعی تجربه هویتیابی مرتبط با عفاف و حجاب را در موقعیت جدید بهعنوان یکی از پزشکان آینده سپری میکنند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻آنها بهعنوان یک دانشجو که در یک جامعه اسلامی مشغول به تحصیل پزشکی هستند، حداقل از لحاظ فکری و تئوریکی میخواهند بدانند که در مواجهه با موقعیت جدید و قرارگیری در فضای پزشکی با تمام اقتضائات خود، چگونه باید خود را با #ارزش_های_جامعه_اسلامی بهویژه در خصوص رعایت حریم عفاف و حجاب وفق بدهند. آنها بهطور مستمر با موقعیتهایی در فضای پزشکی روبهرو میشوند که با پیشفرضهای ذهنی و تجارب زیسته ایشان در خصوص رعایت حد و حدود شرعی (و حتی عرفی) پوشش و تعامل با جنس مخالف تا قبل از دوره دانشجویی #تعارض زیادی دارد. سؤالات و ابهامات زیادی در این زمینه در ذهن ایشان شکل میگیرد و آنان را مجبور به رجوع دوباره به طرحوارهها و پیشفرضهای ذهنی خود در زمینۀ #عفاف_و_حجاب میکند. آنها تلاش و درگیری لااقل ذهنی را بهمنظور جستجوی هویت مناسب با این جو دنبال مینمایند تا بفهمند که شخصیت و تمامیت یکپارچه و یگانهای که ایشان باید در این خصوص داشته باشند، چیست و چگونه میتوانند با آن انطباق یابند. بهعبارتدیگر چنین به نظر میرسد که آنها نوعی هویتیابی عفاف گرایی مبتنی بر حرفه را تجربه مینمایند که برنامهریزی چندانی در خصوص این هویتیابی توسط دانشگاه انجام نشده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻فرایند هویتیابی #عفافگرایی، تجربهای است که تقریباً از ابتدا تا انتهای دوره تحصیل در دانشکده پزشکی را شامل میشود و دانشجویان لااقل از لحاظ ذهنی و فکری در تمام محیط آموزشی با آن درگیر هستند و دستوپنجه نرم میکنند. این هویتیابی بهصورت مستقیم رفتار دانشجویان درزمینة عفاف و حجاب را هدایت میکند.
🔻دانشجویان در بدو ورود به دانشکده پزشکی مشهد از هر خانواده و فرهنگی که بوده اند با توجه به اعتقادات مذهبی غالب بر جامعه اسلامی، تجربه دوره تحصیل در آموزشوپرورش و بخصوص دوره دبیرستان، همچنین برداشت شان از حضور در یک سازمان آموزشی بسیار مهم جامعه اسلامی به نام دانشگاه، هنگام حضور در جامعه اسلامی و بهویژه محیطهای آموزشی دارای حجاب اسلامی مناسب، #پوشش رسمی و ظاهری نسبتاً ساده بوده اند. آنها حداکثر #نزاکت را در برخورد با جنس مخالف بهویژه دانشجویان پسر رعایت میکردند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻بهعبارتدیگر دانشجویان ورودی با توجه به پیشینه خانوادگی و تصوری که از جامعه اسلامی بهعنوان یک محیط اجتماعی (که بیشتر افراد آن مسلمان هستند و بهویژه دانشگاه اسلامی بهعنوان یک محیط علمی) داشتند تلاش میکردند سبک پوشش و تعامل متناسب با این برداشت داشته باشند. تقریباً اکثریت دانشجویان از هر خانواده و فرهنگی به اصول پذیرفتهشده جامعه در زمینة رعایت عفاف و حجاب حداقل در جامعه و بهویژه محیط آموزشی مقید بودند و به آن احترام میگذاردند و آن را بهعنوان یک قانون لازمالاجرا میپنداشتند که شک و تردید زیادی در آن وجود ندارد. در اینجا رعایت عفاف و حجاب توسط دانشجویان رنگ و بوی مذهبی تری داشت. گستره و عمق آن زیاد بود و تقریباً تمام محیطهای اجتماعی مختلط بهویژه محیطهای اداری را شامل میشد.
🔻در مرحله اول یا همان هویت عفاف گرایی هنجاری که تقریباً از ابتدای دوره پزشکی شروع میشود و تا حدود پایان دوره فیزیوپات پزشکی طول میکشد، دانشجویان با توجه به ورود به دانشکده پزشکی بهمثابه یک محیط آکادمیک و تصوری که از دانشگاه اسلامی بهعنوان یک محیط علمی و رسمی دارند و ویژگیهای آموزشی دانشکده، همچنان تلاش میکنند سبک پوشش و تعامل متناسب با این برداشت داشته باشند. به همین دلیل پوشش و تعاملات آنان تا حد زیادی همچنان رسمی و مبتنی بر قوانین دانشگاه اسلامی است. در این مرحله، تصور دانشجویان از مقوله رعایت عفاف و حجاب تقریباً همچنان بر اساس هنجارهای پذیرفتهشده جامعه و دانشگاه اسلامی است و رنگ و بوی نسبتاً مذهبی دارد و تا حدی قابلیت قضاوت در خصوص عفاف و حجاب خود و دیگران مبتنی بر معیارهای اسلامی را دارا است. دامنه و گستره رعایت عفاف و حجاب در این مرحله تقریباً گسترده است و بیشتر فضاهای جامعه اسلامی بهویژه محیطهای دولتی و اداری را همچنان شامل میشود، به همین دلیل به این مرحله، هویت #عفافگرایی هنجاری اطلاق شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei