🔻در این دوره دانشجویان دچار نوعی #بحران_هویت شده که به آن برمودای هویت اطلاق شده است چراکه از یکسو انگیزههای ازدواج و تمایلات جنسی دانشجویان (که در این سن به اوج خود میرسد)، از سوی دیگر شرایط مقاطع تحصیلی که در آن قرار دارند و بهویژه محیط بیمارستان با تمام کم و کیف خود ارتباط مستمر با جو پزشکی و برداشت ناصحیحی که از شأنیت پزشک پیدا میکنند و همچنین افزایش انگیزههای مربوط به پرستیژ اجتماعی پزشکی و نبود منابع اطلاعاتی موثق و مناسب که آنها را در این بحران کمک نماید شرایطی را در آنان به وجود میآورد که بیشتر شبیه یک بحران هویت بود و کنش و واکنش دانشجویان در این زمینه به دو صورت #تزلزل_ساختار_مذهبی_عفاف_و_حجاب در حیطه شناختی و عاطفی در دانشجویان و تلاش جهت کسب شاخصهای فرضی شأنیت پزشکی، بر روی پیوستاری از بسیار کم تا بسیار زیاد جلوهگر میشود. ماحصل این کنش و واکنشها افول شدید ارزشهای عفاف و حجاب دانشجو است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻اما دانشجویان در مرحله بعدی یا همان مرحله #هویت_حرفه_ای_سکولاریستی که بیشتر در انتهای دوره پزشکی و بهویژه اواخر مرحله استاژری و دوره اینترنی اتفاق میافتد، بر اساس اینکه دانشجو با استانداردهای بینالمللی پزشکی و بهویژه دِرِس` کُد`های (Dress Codes) پزشکی در دانشگاههای دنیا آشنا شده و نیز در محیط واقعی کار پزشکی وارد شده و مسئولیت بیمار را به او سپردهاند و تجاربی که در خصوص نگاه واقعی جامعه و بهویژه بیمار به شأنیت پزشک کسب مینمایند، دیدگاه خاصی درزمینۀ پوشش و نحوه تعامل با جنس مخالف پیدا میکنند که بیشتر مبتنی بر استانداردهای حرفهای بین المللی است. دانشجویان در این دوره تلاش میکنند، شأنیت و رسمیت یک کارمند اداری سازمان و بیمارستان رعایت کنند و بهگونهای در محیط کاری ظاهر شوند که اعتماد بیمار را جلب نماید. البته هرچند در اینجا از لحاظ ظاهری پوشش و تعاملات دانشجویان در بیمارستان و محیط های مربوطه تا حدی مناسب است و مورد قبول و پذیرش عُرف جامعه ما است اما با آرمانهای جامعه اسلامی ما و برنامههای درسی پیشبینیشده برای نهادینهسازی ارزشهای این جامعه فاصله دارد، بهگونهای که بسیاری از دانشجویان رعایت قوانین پوشش و تعامل با جنس مخالف را مخصوص محیطهای رسمی آموزشی و تا حدی محدود به محیط کاری میدانند و خارج از آن را امری کاملاً سلیقهای تلقی مینمایند که هیچکس حق دخالت در آن ندارد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻این مرحله در این پژوهش به دلیل اهمیت توجه به معیارها و شاخصههای حرفهای با عنوان هویت حرفهای سکولاریستی نامگذاری شد. اعتقاد مذهبی و نیت خالصانه در رعایت پوشش حرفهای مناسب و تعاملات مناسب تا حد زیادی رنگ میبازد و جای آن را توجه بهظاهر عمل رعایت پوشش و تعامل مناسب میگیرد و اصالت به آن داده میشود. گستره آن محدود به محیط آموزشی و کاری بهویژه محیط اداری دولتی میشود مثلاً ممکن به عقیده دانشجویان رعایت این مسائل حرفهای، در تفریحات دستهجمعی بین آنها، همایشهای غیررسمی، برنامههای فوقبرنامه و مطب خصوصی (البته اینها هنوز مطب ندارند ولی پیشفرضهای ذهنی آنها به این صورت است) را دیگر چندان شامل نشود. کنش و واکنش دانشجویان در این دوره بر اساس ویژگیهای آموزشی مقطعی که در آن قرار دارند و نیز غلبه دید حرفهای بر دید مذهبی در جامعه پزشکی بهعنوان شرایط زمینهای و نیز شرایط مداخلهگر دیگری مانند تجارب آموزشی فرد، انگیزههای فرد و فیدبک های دریافتی او تعیین میشود. از جمله این کنش و واکنشها که بر روی پیوستاری از کم تا زیاد نشان داده میشود، درک حرفهایگری پزشکی و تلاش جهت کسب شاخصهای حرفه ای گری پزشکی یا بهعبارتدیگر رعایت شاخصهای مرتبط با حرفهایگری در پوشش و تعامل است. دستاورد این امر، جایگزین شدن استانداردهای حرفهای با #شاخص_های_عفاف_و_حجاب در باور و رفتار دانشجویان است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
⭕️انعکاس نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سایت فقه حکومتی #وسائل
🔻 برگزاری نشست تخصصی با عنوان «پیش برنده ها و بازدارنده های ارزش های #عفاف_و_حجاب در #دانشکده_پزشکی مشهد» از سلسله نشست های کارگروه عفاف گرائی و تربیت جنسی #پژوهشکده_مطالعات_اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
🔻 اثرات برنامههای درسی پنهان و گاه پوچ در شکل دهی هویت فراگیران آموزشی
🔻 عدم کارآیی نهادینه سازی و ارزش سازی عفاف و حجاب در برنامههای درسی
🔻 رابطه بین عفاف و حجاب
🔻 آنومی هویت یابی عفاف گرایی
🔻 مرحله برمودای هویت آشنایی با دانشگاه / مواجه غیرعالمانه با حرفه پزشکی
🔻 بازسازی غربی ساختاری عفاف و حجاب مبتنی بر استانداردهای حرفه ای
🔻 عوامل شکل گیری آنومی هویت یابی عفاف گرائی
🔻 مولفههای سه گانه اباحه گری در عفاف و حجاب
🔻 تلقی مثبت از آرایش و ظاهر آرائی در مقابل نامحرم
http://vasael.ir/fa/news/15320/
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_بی_حجابی
قسمت چهارم
4️⃣#همرنگ نمودن خود با جامعه
👈حتماً این ضرب المثل را شنیده اید که "خواهي نشوي رسوا، همرنگ جماعت شو"
✅يكي از عواملی که در جامعه ما باعث شده که #بانوان و #دختران، #حجاب خود را کنار بگذارند و یا پا به پای افراد بدحجاب، پوشش خود را کمتر و تنگ تر کنند، #همانندسازی با سایر افراد در جامعه است.
✅وقتی دختران و زنان ما، از سرزنش های دوستانی که #حجاب را رعایت نمی کنند، ترس و نگراني دارند، سعی می کنند خودشان را شبیه آن ها کنند. در واقع تحقير و تمسخر، پوزخند زدن و متلك گفتن اطرافيان و ترس از آن، باعث مي شود كه افراد، نوع حجاب شان را متناسب با اطرافیان خود تنظیم کنند.
✅این موضوع در میان نوجوان ها و جوان ها که تمايل شديد به همسان سازي با گروه هاي هم سال و الگوپذيري از دوستان دارند بیشتر دیده می شود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻✾با سلام و احترام
📣📣📣 سی امین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در سال 1398
💬 با عنوان: "واکاوی نقش رسانه های هوشمند در تربیت جنسی کودکان (قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدات) SWOT "
👨🏫 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر حسن اسلامیان
پژوهشگر پسادکتری و مدرس علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰زمان: چهارشنبه 13 آذر ساعت 15:15
و اکران مستند "بابا" ساعت 14:50
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#حیا_از_خداوند
🔷چرا خدا با آدم حرف نمی زند؟
🔷نیازی نیست که خدا با ما حرف بزند.
🔷خدا به ما چه بگوید؟!؟
🔷خداوند به پیامبرش می گوید: تو به مردم یادآوری کن؛ آنها خودشان می دانند.
🔷خدا می گوید: آیا نیاز است که بگویم هوای شما را دارم؟ مگر کار دیگری هم جز این دارم؟ من برای چه شما را آفریده ام؟ لازم است بگویم دوست تان دارم؟ لازم است بگویم قدرت بالایی دارم؟ لازم است بگویم مهربان هستم؟
🔷لازم است بگویم چرا دلبسته کس دیگری جز من شده اید؟
🔷به حرفهای نزده خدا نگاه کنیم و آرام شویم.
حجت الاسلام #پناهیان
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_جنسی
#نه_به_آموزش_جنسی
🔴 آموزش جنسی؛ تجربه تلخ غرب که می خواهد در ایران تکرار شود!
📌 بخش هایی از مستند #ایکسونامی:
🔻آموزش جنسی انتظارات لازم را برآورده نکرد.
🔻هر دقیقه یک ابتلای جدید به ویروس اچ آی وی
🔻هر نیم ساعت یک مرگ ناشی از ایدز
🔻روزی 212 مورد جدید ایدز فقط در نیویورک
🔻شکل گیری رابطه جدید میان آموزش جنسی و انواع بیماری های مقاربتی
🔻سفلیس 79 درصد افزایش، گنوره 30 درصد و اچ آی وی نزدیک به یک سوم افزایش یافته است.
🔺به گزارش سی دی سی، 2300000 مورد سفلیس، گنوره و کلامدیا در سال 2017 شناسایی شده که 200 هزار مورد از سال 2016 بیشتر است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#تربیت_جنسی
🔻#تغییر_جنسیت از دیدگاه فقهاء معاصر امامیه
حجت الاسلام #کریمی_نیا:
🔹بعضی از این افراد برای #فرار از سربازی اقدام به تغییر جنسیت دارند و گروه دوم خنثی ها هستند که برای عمل جراحی مراجعه می کنند و گروه سوم متقاضی تغییر جنسیت به منظور #کشف_جنسیت_واقعی، دنبال عمل جراحی هستند.
🔹بیشترین بحث درباره #ترانسها است که بیماری روحی و روانی شدیدی دارند و نکته حائز اهمیت این است که ترانسها با همجنس بازان و دو جنسی ها متفاوت هستند.
🔹همجنس بازها از جنسیت خود بیزار نیستند بلکه دچار #انحراف_اخلاقی هستند؛ دو جنسی ها از هر دو جنس برخوردارند ولی در ترانسها جسم و روح افراد با یکدیگر هماهنگ نیست.
🔹نکته ای که در فقه مطرح است بحث جواز است؛ راه حل فقهی برای این ترانس ها چیست؟ که اگر تغییر جنسیت داده نشوند آنان نمی توانند این وضعیت را تحمل کنند.
🔹برخی از این ترانس ها می خواهند بگویند از آنجا که روحیات من زنانه است اما مرد هستم پس می توانم با یک مرد ازدواج کنم!
آیت الله #اشرفی_شاهرودی:
🔹تصرفات انسان را در بدن نپذیرفته ایم؛ از رساله حقوق امام سجاد (ع) برمی آید که #اعضای_بدن در دست انسان #امانت است و هر یک از این اعضا حقی بر انسان دارند و اجازه به انسان داده نشده است که تغییر جنسیت دهد.
🔹از طرفی با توجه به آیه «فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ» باید بگویم که آیات قرآن به حسب مورد اختصاص نمی یابد؛ خواسته شیطان تغییر خلق الله است و از مصادیق آن تغییر جنسیت است که مغضوب خداوند است.
مشروح مطلب در سایت فقه حکومتی #وسائل:
🌐 vasael.ir/000411
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_گرایش_به_بی_حجابی
قسمت پنجم
5️⃣ #تشخص_طلبي
✅بعضي ها تمايل دارند که از ديگران تقليد کنند و در اصل به متحدالشکل شدن و وفق دادن خود با ديگران اهميت زيادي می دهند. در حاليکه بعضي دوست دارند از بقيه افراد متمايز باشند، به عبارتي مايلند با ديگران تطابق نداشته و مجزا از سايرين به حساب بيايند.
✅جريان بد پوششی و #بی_حجابی به هر دوي اين تمايلات ارتباط دارد.
✅"زيمل" معتقد است، هر دوي اين تمايلات افراطي، به ماهيت انسان برميگردد. انسانها از يک طرف دوست دارند عين همسايه خود عمل کنند و از طرف ديگر دوست دارند از او متمايز باشند. در يک جمله بايد گفت انسانها علاوه بر اينکه چشم به زندگي ديگران دوختهاند تا مثل آنها عمل کنند، مايلند نسبت به همان آدمها تفاوت داشته باشند. همين مسأله است که به #بدپوششی و آرایش های عجیب و غریب دامن می زند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#حدیث_حجاب
🔸 محمّد بن حسن صفّار به #امام_عسكرى عليه السّلام نوشت كه: "مردى مىخواهد در بارۀ زنى كه به او محرم نيست شهادت دهد در حالى كه زن پوشيده و در پرده است، ولى كلامش را مىشنود و دو تن شاهد عادل هم شهادت مىدهند كه او دختر فلان كس است كه اقرار مىكند و اين كلام خود اوست. آيا شهادت بر اقرارش جايز است يا نه و بايد روى خود را بگشايد تا با چشم او را شناسائى كند؟"
🔸 امام عسکری علیه السلام در پاسخ نامه او چنین مرقوم فرمود: «تَتَنَقَّبُ وَ تَظْهَرُ لِلشُّهُودِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ؛ زن نقاب می زند و [با رعایت حجاب کامل] در برابر شهود حضور می یابد ـ ان شاء الله.»
🔰 منبع: من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری ؛ ج 4 , ص 85
#ولادت_امام_حسن_عسکری_بر_تمامی_عفافگرایان_تهنیت_باد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
گزارش مختصری از #مناظره_حجاب
🔻مناظره علمی با موضوع "#حدود_شرعی_حجاب؛ بازخوانی نظریه حجاب حداقلی"
با حضور امیرحسین #ترکاشوند، نویسنده کتاب جنجالی "حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)" و دکتر علی #وطن_دوست، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
در تاریخ دوشنبه ۱۱ آذرماه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
🔻در این نشست که با حضور جمع قابل توجهی از اساتید، دانشجویان و فعالان فرهنگی برگزار شده بود، آقایان ترکاشوند و وطن دوست در سه بخش به ارائه مبحث و پاسخگویی پرداختند که خلاصه ای از آن نشست ارائه می گردد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👨 امیرحسین ترکاشوند
🔻ترکاشوند که معتقد به حجاب حداقلی می باشد بحث خود را این چنین آغاز نمود که امروزه میان حجاب با عفاف رابطه تنگاتنگی وجود دارد، اما باید بگویم که این ارتباط کاملاً لرزان است و ما باید از این حساسیتها کم کنیم. حجاب حداقلی به معنای کاستن از حساسیت بین عفاف و حجاب می باشد. حجاب فراتر از حداقل هرچه که باشد، اگر قرار باشد که مبنا قرار بگیرد حاصل بدفهمی از متن ها است. در جامعه عصر پیامبر (ص) در خانه تک تک امامان ما در سطح جامعه زنانی وجود داشتند که غیرآزاد و غیرمسلمان بودند، که به آنها مملوک می گفتند. به دلیل درگیری های پیاپی عصر پیامبر مرتب به تعداد مملوک ها (کنیزها) اضافه می شد. حجاب این زنان غیرآزاد روسری، جوراب و آستین بلند نبود. اینها میتوانستند و بلکه مجبور بودند که روسری نداشته باشند. برخی از این زنان در خانه ائمه ما هم حضور داشتند و برخی از آنها منکوحه امامان ما بودند.
🔻این زنان که حجاب حداقلی داشتند، نماز و روزه را هم نیز انجام می دادند. اما امروزه ما در زیارت عتبات عالیات و حتی برای ورود به حرم حضرت معصومه، اصرار داریم که بانوان بدون چادر و روسری ظاهر نشوند! آیا ما حق داریم که به زنان نمازخوان غیر آزاد که در زمان پیامبر و در خانه ائمه، فاقد روسری و لباس آستین دار بودند بگوییم که بی عفت هستند؟! آیا اجازه داریم که به زنان حاضر در خانه ائمه بگوییم که عفاف ندارند و خیابانی هستند؟! برخی از زنان مملوکی، مادر امامان ما شدند. همان کنیزان سر برهنه، در سطح اجتماع و در کنار امام و در بازار تردد می کردند و اینگونه رفتارها گواه گویایی بر این است که ارتباط تنگاتنگی بین حجاب حداکثری با عفاف برقرار نبوده است. اما ما امروزه همه فشار را بر روی زنان آزاد گذاشتهایم و حجاب آنها را مرتبط با عفاف آنها می دانیم! حتی اگر به پیش از انقلاب نگاه کنیم افراد مذهبی، افرادی را که چادری نبودند به چشم گناهکار نگاه میکردند!.
🔻نکته دوم برای کاستن از حساسیت ها این است که حتی اگر بپذیریم زنان غیرعادی آزاد حذف شوند و تنها زنان آزاد را فرض بگیریم و قائل به درست بودن رأی سنتی در مورد زنان باشیم، باید پرده نشینی زنان را در نظر بگیریم. با فرض درست بودن رأی فقها برای حجاب حداکثری، ما می توانیم توضیح بدهیم که این حجاب متناسب با آن دوران بوده است. حجاب حداقلی برای مردان تنها ستر عورتین است، اما غالباً این امر را امروزه خصوصاً خانم ها نمی پذیرند. در زمان پیامبر برهنگی مرسوم بوده است و آنها برهنگی را بد نمی دانستند و حجاب امروزی که در ذهنمان نقش بسته، در آن زمان وجود نداشته است. حجاب حداقلی برای خانمها نیز از زیر گردن تا روی زانو درنظر گرفته شده بود.
👨 دکتر علی وطن دوست
🔻آقای دکتر وطن دوست در اولین بخش از صحبت خود گفتند: از آنجایی که تنها نظریه پرداز حجاب حداقلی، آقای ترکاشوند میباشند و من تنها کتاب ایشان را مطالعه کردهام، صحبتهایم در خصوص ادعاهای ایشان در این کتاب می باشد. اینکه ما بیاییم و صرفاً به حجاب کنیز اکتفا نماییم آیا صحیح است؟!
🔻زنان کنیز موضوع اول و زنان آزاد موضوع دوم هستند. تعدد موضوعات، تعدد احکام را در بر دارد. آیا از نظر فقهی می توان حکم یک موضوع را به موضوع دیگر داد؟ پس چرا برعکس عمل نمی کنید تا محدوده حجاب را تعیین نمایید؟ چرا از حکم زنان آزاد استفاده نمی کنید؟ مخصوصاً اینکه در زمان ما داستان زنان آزاد مطرح است! شما به کرات اشاره کردید که کنیز در مقابل امام حجاب نداشت! کنیزی عامل محرمیت است و همسر منکوحه هم محرم است. کنیزها از حجاب منع نشدند بلکه به آنها گفته شده که برای حجاب مختار هستند. گفته شد که مادر امام سر برهنه بوده است! این واضح است که اگر کنیزی از مرد مسلمان آزاد صاحب فرزند شود، حجاب بر آن کنیز واجب می شود و آن کنیز ام ولد می شود. ضمناً حجاب حداقلی فقط به حجاب حداقلی مردان ربطی ندارد. اگر بر این ادعا که برهنگی در زمان پیامبر امری رایج بود نقد وارد شود، کل برداشتها فرو می ریزد.
🔻اشعار در یک زمان خاص می تواند نشان دهنده فرهنگ آداب و رسوم آن جامعه باشد. چند شعر جاهلی را با هم می خوانیم تا ببینیم که اصل بر پوشش بوده است یا برهنگی؟! در طواف عریان که یکی از علت هایی است که طرفداران حجاب حداقلی از آن استفاده می کنند، طبق مستندات موجود، کسی که قادر بود لباسی از دوستان و خویشان خود در مکه بگیرد نباید برهنه طواف می کرد و هر کسی که یک بار طواف عریان می کرد، دیگر دلیلی برای طواف عریان نبود. ماجرای طواف عریان شبانه زنان نیز حاکی از حیای زنان آن زمان بود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👨 امیرحسین ترکاشوند
🔻اگر 90 یا 100 سال پیش این جلسه برگزار میشد به دلیل اینکه حجاب متدینین در صد سال گذشته چادر و روبنده بود و زنان نیز غیر از آن هیچ حجاب دیگری نداشتند، بیشتر بحث بر روی موضوع پوشیه بود و یک طرف مناظره از این امر طرفداری میکرد و دیگری هم بر این باور بود که نمیتوانیم ادعا کنیم که پوشیه حکم قطعی اسلامی است!. حال کتاب حجاب حداقلی و سایر پژوهش ها را کنار می گذاریم؛ ما می مانیم و روشهای سنتی؛ آیا میتوان امروزه با این روش های سنتی تصمیم گیری نمود؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻رأی های سنتی به اندازهای دور از واقعیت است که در طی تاریخ اسلامی فرصتی برای اینکه تمام احکام آنها رعایت شود، عجیب به نظر میرسد. پس با این وجود باید گفت که طبق رأی سنتی که وجود دارد، اکنون زنانی که در این جلسه حضور دارند بر خلاف رأی فقهای سنتی هستند!، چرا که طبق رأی سنتی، زنان حق ندارند در هیچ جلسهای حضور داشته باشند و به نوعی پردهنشینی جزء لاینفک این رأی سنتی است. امروزه از حجاب وجه و کفین برداشت خوبی نشده و آن دسته از علمایی که نظرشان پردهنشینی بوده بر این باور بودند که در صورت اضطرار، زن باید از منزل خارج شود و برای خروج نیز باید با روبنده باشند و برخی دیگر هم با اکراه بیان می دارند که با حجاب وجه و کفین هم میتوان از منزل خارج شد. طبق رأی سنتی زنان نباید در مسجد نماز بخوانند و همچنین شرکت زنان در مراسم اعتکاف اشکالی نداشته، اما به دلیل اینکه مقدمه این امر خروج از خانه بوده، آن را اشکال میدانستند. حتی در خصوص تشییع جنازه نزدیکان نیز، برخیها بر این باور هستند که برای این امر هم زنان نباید از خانه خارج شوند. در کتاب "حجاب شرعی در زمان پیامبر (ص)" به موضوعات مختلفی اشاره کردهام که با مطالعه آن میتوانید بسیاری از موارد را درک کنید.
👨 دکتر علی وطن دوست
🔻گاهی ادعا و دلایلی مطرح میشود و بعد گفته می شود که منظور این نبوده است! به دلیل عدم حساسیت حجاب بر روی کنیز، نمی توان به عدم حساسیت برای حجاب زنان امروز رسید! همیشه باید از صغرا و کبرا به نتیجه رسید و احکام فقهی همیشه تابع شرایط نیستند! شما باید اثبات کنید که نظریه حجاب حداقلی چگونه الان جای ارائه دارد! افراد باید برای نتیجه گیری از آیات و روایت استخوان بشکنند. کجای روایات گفته شده که بر اساس رأی سنتی، زنان نمی توانند از منزل خارج شوند؟ خانه نشینی زنان، ادعای بدون دلیل است! شما در ادعاهای خود اشاره داشتید که لباسهای دوخته نشده در عصر پیامبر رواج داشته، اما در اشعار و روایات به وجود صنعت خیاطی اشاره می شود و روایتی مبنی بر اینکه عایشه میگفته پیامبر (ص) لباس و کفش خود را خودشان میدوخته، از کجا آمده است؟ لطفاً برای حرفهای خود به آیات قرآن و منابع موثق استناد کنید و عوام فریبی نفرمایید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👨 امیرحسین ترکاشوند
🔻لطفاً بدون هیچ پیش داوری، فایل pdf رایگان کتاب "حجاب حداقلی حجاب شرعی در عصر پیامبر" را بخوانید. چرا که این مسئله جدی ترین مسئله مسلمانان است. تاریخ گفته شده را از قرآن استخراج کردم و واقعیات منجر به نزول آیات حجاب را از خود حجاب استخراج کردم. اگر بپذیریم حرفهای فقهای سنتی در خصوص زنان درست است، اینها علتی دارد و علت آن بی بند و باری های عمیق و وسیع آن زمان بوده است. آن موقع مردم با آلودگی جنسی و زنا همسایه دیوار به دیوار بودهاند و روابط نامشروع بلای شایع آن زمان بوده است. آنها هنوز به این زشت بودن این پدیده پی نبرده بودند و مخفیانه انجام دادن آن را زرنگی می پنداشتند و عدم خروج زنان از منزل، به دلیل عدم انجام این کار آنها بوده است. اما الان میتوان گفت که زنان مسلمان به این عمل زشت وارد نشوید!!
🔻بنده کتاب را با حوصله نوشتم و بی توجه از آن نگذرید. امروزه فقدان روسری را به فقدان حیا و عفاف نسبت میدهند که صحیح نیست. فرهنگ پرده و پرده نشینی در گذشته بوده است که طبق آیه قرآن آمده است که اگر از زنان مؤمن چیزی خواستید از پس پرده بخواهید. ترکاشوند در پاسخ به سؤالی که آیا نقدهای وارد شده به کتاب شما در طی این سالها قابل تأمل نبود، پاسخ داد، تاکنون هیچ یک از نقدهای وارد شده در جلسات و نشست های مختلف باعث نشده که فکر کنم اشتباهاتی در کتاب داشتم. فقط نقدها باعث شده که مطالبی را بخواهم در پاسخ به برخی ابهامات، به کتاب اضافه کنم.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👨 دکتر علی وطن دوست
🔻ادعاها بسیار زیاد می باشد و برای همین باید اهم و مهم شود. شما یک نقل ضعیف تاریخی را آورده اید که با نقل های دیگر تاریخی معارض است. روش فقهی ما چیست؟ اگر روایت و نقدی واحد، با روایات دیگر معارض هستند، باید چه کرد؟ باید کدام را پذیرفت؟ شما برای برهنگی آدم و حوا به تورات اشاره کرده اید! در صورتی که در روایات موثق از شیعه داریم که آدم و حوا لباس بر تن داشتند، ولی با خوردن میوه ممنوعه لباسها فرو ریخت. شما به کتابی که اعتبارش زیر سؤال است استناد میکنید و روایات شیعه را نادیده می گیرید؟!؟
🔻شما در کتاب کلمات را به معناهای دلخواه ترجمه کرده اید! کلماتی همچون حجاب، تبرج، نکاح، جلباب و ... معنای کلمات را باید بر اساس حروف اصلی و هیئت آن کلمه ترجمه نمود. مگر فهم قرآن به همین سادگی است؟ گذاشتن زمان بر روی نوشتن یک کتاب، دلیلی بر درست بودن مطالب ان نیست. شما ادعا دارید که ۱۰۱۷ صفحه کتاب نوشته اید و آن را در فضای مجازی نشر داده اید! این کار صحیح نیست! چرا که افرادی که علوم فقهی را نخواندهاند نمیتوانند صحت موارد مطرح شده در این کتاب را تشخیص بدهند. اگر برداشت از آیات به سلایق فردی باشد که سنگ بر روی سنگ بند نمیشود. شأن نزول ها را باید کاملاً درک نمود و نمی توان صبح که از خواب بلند شد مجتهد شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#عفت_در_گفتار
#زندگی_عفیفانه
🔴روایت #تکان_دهنده ازبانویی که، آیت الله #بهجت (ره) به تشییع جنازه و خاکسپاری او رفتند و همه را شگفت زده کردند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_روابط
برخی #پندارهای_ناصحیح_متداول در باب مباحث #فرهنگی_دانشگاه
🔴 پندار ناصحیح #سوم:
💢 اختلاط با جنس مخالف، راهی برای #ازدواج پایدار است.
✅پاسخ:
🔻یک نفر به نام #همسر آینده است، که اختلاط گذشته شما با جنس مخالف را برنمیتابد. بدون شک و با هر نوع عرف خانوادگی که داشته باشید، اختلاط امروز شما با جنس مخالف (اعم از این که افشا شود یا نشود) موجب سردی رابطه شما با همسرتان خواهد شد.
🔻جذابیت جهت ازدواج یک فرد در چشم جنس مخالف، به واسطه ارزان و در دسترس بودن وی نیست. بلکه برعکس، تودار بودن شما و پنهان بودن احساسات شخصی شما، کنجکاوی جنس مخالف را برای کشف شما در طی یک #زندگی_مشترک درازمدت افزایش میدهد.
👤 #دکتر_مغربی
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
💢سلام بر تو ای پاک سرشت، پاک روش و پسندیده...
🔶 ما به #شرافت پایبندیم؛
🔶 در مقابل #حیا زانو میزنیم؛
🔶 با #نجابت راه میآییم؛
🔶 و در قبال #عفت، تمکین میکنیم.
🔶 ما در تفکر، منش و اعتقاد، با بیدینان شرق و لاقیدان غرب، فاصله داریم.
🔶 ما معتقدیم که #خدا هست، معاد و قیامت هست و چشمهایی همیشه نگران ماست.
🔶 ما #حیا میکنیم از حضور ولی نعمتمان و اين که در منظر نگاهش #گناه کنیم.
🔶 ما ساقههای ترد و نازک زلف را به دست گرزهای آتشین، نمیسپاریم.
#دهم_ربیع_الثانی، جهان اسلام، در غم از دست دادن بانوی بزرگ #عفت_و_حیا به سوگ نشست.
#وفات_حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها_بر_عفافگرایان_تسلیت_باد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_گرایش_به_بی_حجابی
قسمت ششم
6️⃣ #خودنمایی
✅برخی افراد نیروی متراکم آزاد نشده ای در درونشان احساس می کنند که نمی دانند از چه راهی باید آن را آزاد کنند و دیگران را از وجود آن با خبر سازند؛ بنابراین از بخشی از نیروی آماده و آشکار خود استفاده می کنند تا شاید بتوانند راهی برای نفوذ در دلها بیابند و قدرت و استعداد خود را به اثبات رسانند.
✅تمایل به برانگیختن احساسات دیگران و اشتیاق به پسندیدگی و پذیرفتگی، شاید نیرومندترین محرک زندگی این دسته از افراد باشد.
✅لذا با کاهش #حجاب و تعويض و تغيير هر روزه #لباس و #آرايش خود و خريدن لباس هاي گران قيمت و مُدِ روز، در صدد #جلب_توجه ديگران برآمده و نگاه هايي را به خود معطوف مي دارند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔷خلاصه ای از بیست و هشتمین نشست تخصصی #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1398
🔷در تاریخ چهارشنبه 29 آبان 1398
🔷با عنوان: "گام های #افول_عفاف_و_حجاب در دانشجویان پزشکی؛ مطالعه زمینه ای (Grounded Theory)"
🔷ارائه دهنده: خانم دکتر معصومه #محمدحسین_زاده، دکتری علوم تربیتی و کارشناس آموزشی دانشگاه علوم پزشکی
https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا
💠 دکتر محمدحسین زاده در این نشست، به بیان بخشی از یافته های رساله دکتری خود با عنوان "تبیین برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده علوم پزشکی مشهد" پرداخت. در این رساله تلاش گردیده بود که با مطالعه زمینه ای، فرآیند برنامه درسی پنهان #عفاف_ و_حجاب کشف گردد. ایشان دلیل انتخاب دانشگاه علوم پزشکی و پژوهش پیرامون آن را، اقتضائات کاری آن و اهمیت بیشتر مباحث محرم و نامحرم، بین دو گروه اساتید و دانشجویان و پزشکان و بیماران عنوان نمودند.
💠 جامعه پژوهش انجام شده، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشکده علوم پزشکی مشهد بودند که داده های گردآوری شده، پس از تجزیه و تحلیل، یافته های ارزشمندی را نشان دادند. یافته ها حاکی از آن بود که، دانشجویان دانشکده علوم پزشکی، در خلال یادگیری و در پی 7 سال آموزش پزشکی، درگیر فرآیند #هویت_یابی_عفافگرایی هستند. یعنی به طور مداوم و حداقل به طور ذهنی و فکری، درگیر مسأله نوع تفکر، نوع رفتار، نوع پوشش، نوع تعامل و ... هستند که بعضاً با پیش زمینه های قبلی آنها منافات دارد. آنها درگیر پاسخگویی به این سؤالات هستند که معیارهای پزشکی در جامعه اسلامی، برای موفقیت چگونه است و چه مواقعی با تضادها و تعارض هایی مواجه خواهند شد و در این مواقع باید دید حرفه ای را لحاظ قرار دهند و یا دید مذهبی غالب گردد. بنابراین هویت یابی عفافگرایی در این دانشجویان، دچار یک نابسامانی، اختلال و ناهماهنگی می شود.
https://eitaa.com/umefafgaraei