eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1هزار ویدیو
32 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آن‌ها به‌عنوان یک دانشجو که در یک جامعه اسلامی مشغول به تحصیل پزشکی هستند، حداقل از لحاظ فکری و تئوریکی می‌خواهند بدانند که در مواجهه با موقعیت جدید و قرارگیری در فضای پزشکی با تمام اقتضائات خود، چگونه باید خود را با به‌ویژه در خصوص رعایت حریم عفاف و حجاب وفق بدهند. آن‌ها به‌طور مستمر با موقعیت‌هایی در فضای پزشکی روبه‌رو می‌شوند که با پیش‌فرض‌های ذهنی و تجارب زیسته ایشان در خصوص رعایت حد و حدود شرعی (و حتی عرفی) پوشش و تعامل با جنس مخالف تا قبل از دوره دانشجویی زیادی دارد. سؤالات و ابهامات زیادی در این زمینه در ذهن ایشان شکل می‌گیرد و آنان را مجبور به رجوع دوباره به طرح‌واره‌ها و پیش‌فرض‌های ذهنی خود در زمینۀ می‌کند. آن‌ها تلاش و درگیری لااقل ذهنی را به‌منظور جستجوی هویت مناسب با این جو دنبال می‌نمایند تا بفهمند که شخصیت و تمامیت یکپارچه و یگانه‌ای که ایشان باید در این خصوص داشته باشند، چیست و چگونه می‌توانند با آن انطباق یابند. به‌عبارت‌دیگر چنین به نظر می‌رسد که آن‌ها نوعی هویت‌یابی عفاف گرایی مبتنی بر حرفه‌ را تجربه می‌نمایند که برنامه‌ریزی چندانی در خصوص این هویت‌یابی توسط دانشگاه انجام‌ نشده است. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده: 🔻فرایند هویت‌یابی #عفافگرایی، تجربه‌ای است که تقریباً از ابتدا تا انتهای دوره تحصیل در دانشکده پزشکی را شامل می‌شود و دانشجویان لااقل از لحاظ ذهنی و فکری در تمام محیط آموزشی با آن درگیر هستند و دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این هویت‌یابی به‌صورت مستقیم رفتار دانشجویان درزمینة عفاف و حجاب را هدایت می‌کند. 🔻دانشجویان در بدو ورود به دانشکده پزشکی مشهد از هر خانواده و فرهنگی که بوده اند با توجه به اعتقادات مذهبی غالب بر جامعه اسلامی، تجربه دوره تحصیل در آموزش‌وپرورش و بخصوص دوره دبیرستان، همچنین برداشت شان از حضور در یک سازمان آموزشی بسیار مهم جامعه اسلامی به نام دانشگاه، هنگام حضور در جامعه اسلامی و به‌ویژه محیط‌های آموزشی دارای حجاب اسلامی مناسب، #پوشش رسمی و ظاهری نسبتاً ساده بوده اند. آن‌ها حداکثر #نزاکت را در برخورد با جنس مخالف به‌ویژه دانشجویان پسر رعایت می‌کردند. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻به‌عبارت‌دیگر دانشجویان ورودی با توجه به پیشینه خانوادگی و تصوری که از جامعه اسلامی به‌عنوان یک محیط اجتماعی (که بیشتر افراد آن مسلمان هستند و به‌ویژه دانشگاه اسلامی به‌عنوان یک محیط علمی) داشتند تلاش می‌کردند سبک پوشش و تعامل متناسب با این برداشت داشته باشند. تقریباً اکثریت دانشجویان از هر خانواده و فرهنگی به اصول پذیرفته‌شده جامعه در زمینة رعایت عفاف و حجاب حداقل در جامعه و به‌ویژه محیط آموزشی مقید بودند و به آن احترام می‌گذاردند و آن را به‌عنوان یک قانون لازم‌الاجرا می‌پنداشتند که شک و تردید زیادی در آن وجود ندارد. در اینجا رعایت عفاف و حجاب توسط دانشجویان رنگ و بوی مذهبی تری داشت. گستره و عمق آن زیاد بود و تقریباً تمام محیط‌های اجتماعی مختلط به‌ویژه محیط‌های اداری را شامل می‌شد. 🔻در مرحله اول یا همان هویت‌ عفاف گرایی هنجاری که تقریباً از ابتدای دوره پزشکی شروع می‌شود و تا حدود پایان دوره فیزیوپات پزشکی طول می‌کشد، دانشجویان با توجه به ورود به دانشکده پزشکی به‌مثابه یک محیط آکادمیک و تصوری که از دانشگاه اسلامی به‌عنوان یک محیط علمی و رسمی دارند و ویژگی‌های آموزشی دانشکده، همچنان تلاش می‌کنند سبک پوشش و تعامل متناسب با این برداشت داشته باشند. به همین دلیل پوشش و تعاملات آنان تا حد زیادی همچنان رسمی و مبتنی بر قوانین دانشگاه اسلامی است. در این مرحله، تصور دانشجویان از مقوله رعایت عفاف و حجاب تقریباً همچنان بر اساس هنجارهای پذیرفته‌شده جامعه و دانشگاه اسلامی است و رنگ و بوی نسبتاً مذهبی‌ دارد و تا حدی قابلیت قضاوت در خصوص عفاف و حجاب خود و دیگران مبتنی بر معیارهای اسلامی را دارا است. دامنه و گستره رعایت عفاف و حجاب در این مرحله تقریباً گسترده است و بیشتر فضاهای جامعه اسلامی به‌ویژه محیط‌های دولتی و اداری را همچنان شامل می‌شود، به همین دلیل به این مرحله، هویت‌ هنجاری اطلاق شد. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻دانشجویان در این مرحله همچنان عمق بیشتری برای رعایت عفاف و حجاب قائل هستند و علاوه بر ظاهر، اعتقاد مذهبی به این امر و اخلاص در نیت را نیز تا حدی شامل می‌شود. رعایت عفاف و حجاب در این مرحله به‌عنوان یک دستور دینی مورد قبول است و بیشتر آنان بر این باورند که باید در جامعه اسلامی به آن وفادار باشند. هرچند جو سیاسی اجتماعی جامعه و باورها و ارزش‌های فکری و فرهنگی جامعه به‌عنوان شرایط زمینه‌ای و پیشینه مذهبی دانشجو، پیشینه فرهنگی و خانوادگی وی، وضعیت حجاب قبلی‌شان، می‌تواند بر کنش و واکنش دانشجویان در مواجهه با این پدیده هویت عفافگرایی هنجاری تأثیر بگذارد؛ اما آن‌ها در این دوره رسمیت محیط دانشکده پزشکی را درک می‌کنند و سعی می‌کنند که #طرحو‌اره_های_ذهنی خود در زمینۀ عفاف و حجاب مذهبی را ثابت نگه دارند. آن‌ها همچنین تلاش می‌کنند علی‌رغم تعارضات محیطی محدودی که در زمینۀ رعایت عفاف و حجاب گاهی مشاهده می‌کنند، دوباره به طرح‌واره‌های ذهنی خود در زمینۀ عفاف و حجاب مراجعه کنند. این تعارضات گاهی آشفتگی‌هایی را برای آن‌ها به همراه دارد اما با توجه به شرایط دوره علوم پایه ازجمله شباهت محیط آموزشی با محیط دبیرستان، به‌استثنای حضور آقایان در این زمینه و غیره به آن‌ها کمک می‌کند که حتی‌الامکان عقاید موجود خود را در زمینۀ عفاف و حجاب ثابت نگه دارند هر چند گاهی تزلزل هایی در این زمینه مشاهده می شود که منجر به کاهش ثبات نسبی طرحواره های آنان می شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻در مرحله دوم یا مرحله ، دانشجویان پس از آشنایی نسبی با محیط دانشگاه علوم پزشکی و مشاهده سال بالایی‌ها و رفتار و عملکرد اساتید، کارکنان و گذراندن یک دوره تجربه متعارض با پیش‌فرض‌ها و تصورات ذهنی خود که به‌نوعی ابهام و سردرگمی‌هایی را در این زمینه تجربه می‌کنند و وارد مرحله دیگری از هویت‌یابی عفافگرایی می‌شوند. آن‌ها در این دوران احساس می‌کنند که جامعه پزشکی که در آن قرار گرفته‌اند، برداشت‌های دیگری از عقاید و باورهای مذهبی به‌ویژه در عفاف و حجاب دارند. آن‌ها دارای شأن و پرستیژ اجتماعی خاصی هستند، به همین دلیل مورد احترام ویژه جامعه هستند. دانشجویان برداشت خاصی را از شأنیت پزشکی در این مرحله کسب می‌کنند که بیشتر آن جنبه نمادین و ظاهری افراد را شامل می‌شود. 🔻آن‌ها احساس می‌کنند کسب این منزلت اجتماعی مستلزم شاخص‌های نانوشته اما پررنگی هستند که ازجمله موارد مهم آن سبک پوشش و نوع تعامل ایشان است. آن‌ها می‌بینند که برخی از اساتید، پزشکان و رزیدنت‌های برجسته آنان و همکاران پزشکی که در جامعه مشغول فعالیت‌اند، اعتقادات مذهبی کمتر و رعایت کمتری در زمینة مسائل مذهبی عفاف و حجاب دارند، معمولاً با چهره‌های آراسته‌تر و گاهی کم حجابتر در جامعه ظاهر می‌شوند و تعاملات کاری و غیرکاری آن‌ها با اقشار مختلف به‌ویژه همکاران و بیماران بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌نمودند، است. کم‌کم این باور در دانشجویان ایجاد می‌شود که بسیاری از عقایدی که تاکنون به‌عنوان اعتقاد مذهبی (ازجمله رعایت برخی از حریم‌های عفاف و حجاب) برای آن‌ها مطرح بوده برای این قشر (پزشکی) دیگر معنای خاصی نمی‌تواند داشته باشد، چراکه آن‌ها پزشک هستند و دارای شرایط خاص کاری‌اند. بسیاری از چیزهایی که در جامعه تلقی می‌شود و به‌عنوان محسوب می‌شود مانند بحث در خصوص مسائل جنسی و آناتومی دستگاه تناسلی اکنون جزء بدیهیات کار در پزشکی است و جنبه علمی پیدا نموده است. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده: 🔻در حقیقت در این مرحله دانشجویان به‌نوعی مواجهه غیر عالمانه با محیط و شرایط کار پزشکی دارند و بر اساس تصورات و برداشت‌های خود، شأنیتی را از پزشک تصور می‌کنند که شاید چندان صحیح نباشد. همچنین در این مرحله انگیزه کسب پرستیژ اجتماعی یک پزشک در آنان با ورود به بیمارستان (و عملاً نقش مشاهده گری در درمان داشتن بجای نقش فعال درمانگر داشتن) قوت می‌گیرد و همت خود را بکار می‌گیرند تا به آن نائل شوند. در این مرحله دانشجویان دچار شک و #تردیدها در مبانی دینی و ارزشی خود می‌شوند و نوعی #تزلزل در پیش‌فرض‌ها و تصورات ذهنی و به‌ویژه مذهبی آن‌ها اتفاق می‌افتد که نبود نظارت و راهنمایی و مشاوران اصلح این امر را دامن می‌زند. آن‌ها تلاش می‌کنند پیش‌فرض‌های خود را منطبق با آنچه به نظرشان شأن پزشکی است، انطباق بدهند. این مسأله در #رفتار و #پوشش آنان جلوه‌گر می‌شود. کاهش شدید رعایت پوشش اسلامی، درهم ریختن حدود قبلی و تلاش جهت رابطه با جنس مخالف و پذیرش توسط ایشان تنها بخشی از تجربه ‌ایشان در این مرحله است. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻در این دوره دانشجویان دچار نوعی شده که به آن برمودای هویت اطلاق شده است چراکه از یک‌سو انگیزه‌های ازدواج و تمایلات جنسی دانشجویان (که در این سن به اوج خود می‌رسد)، از سوی دیگر شرایط مقاطع تحصیلی که در آن قرار دارند و به‌ویژه محیط بیمارستان با تمام کم و کیف خود ارتباط مستمر با جو پزشکی و برداشت ناصحیحی که از شأنیت پزشک پیدا می‌کنند و همچنین افزایش انگیزه‌های مربوط به پرستیژ اجتماعی پزشکی و نبود منابع اطلاعاتی موثق و مناسب که آن‌ها را در این بحران کمک نماید شرایطی را در آنان به وجود می‌آورد که بیشتر شبیه یک بحران هویت بود و کنش و واکنش دانشجویان در این زمینه به دو صورت در حیطه شناختی و عاطفی در دانشجویان و تلاش جهت کسب شاخص‌های فرضی شأنیت پزشکی، بر روی پیوستاری از بسیار کم تا بسیار زیاد جلوه‌گر می‌شود. ماحصل این کنش و واکنش‌ها افول شدید ارزش‌های عفاف و حجاب دانشجو است. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده: 🔻اما دانشجویان در مرحله بعدی یا همان مرحله که بیشتر در انتهای دوره پزشکی و به‌ویژه اواخر مرحله استاژری و دوره اینترنی اتفاق می‌افتد، بر اساس اینکه دانشجو با استانداردهای بین‌المللی پزشکی و به‌ویژه دِرِس` کُد`های (Dress Codes) پزشکی در دانشگاه‌های دنیا آشنا شده و نیز در محیط واقعی کار پزشکی وارد شده و مسئولیت بیمار را به او سپرده‌اند و تجاربی که در خصوص نگاه واقعی جامعه و به‌ویژه بیمار به شأنیت پزشک کسب می‌نمایند، دیدگاه خاصی درزمینۀ پوشش و نحوه تعامل با جنس مخالف پیدا می‌کنند که بیشتر مبتنی بر استانداردهای حرفه‌ای بین المللی است. دانشجویان در این دوره تلاش می‌کنند، شأنیت و رسمیت یک کارمند اداری سازمان و بیمارستان رعایت کنند و به‌گونه‌ای در محیط کاری ظاهر شوند که اعتماد بیمار را جلب نماید. البته هرچند در اینجا از لحاظ ظاهری پوشش و تعاملات دانشجویان در بیمارستان و محیط های مربوطه تا حدی مناسب است و مورد قبول و پذیرش عُرف جامعه ما است اما با آرمان‌های جامعه اسلامی ما و برنامه‌های درسی پیش‌بینی‌شده برای نهادینه‌سازی ارزش‌های این جامعه فاصله دارد، به‌گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان رعایت قوانین پوشش و تعامل با جنس مخالف را مخصوص محیط‌های رسمی آموزشی و تا حدی محدود به محیط کاری می‌دانند و خارج از آن را امری کاملاً سلیقه‌ای تلقی می‌نمایند که هیچ‌کس حق دخالت در آن ندارد. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻این مرحله در این پژوهش به دلیل اهمیت توجه به معیارها و شاخصه‌های حرفه‌ای با عنوان هویت‌ حرفه‌ای سکولاریستی نام‌گذاری شد. اعتقاد مذهبی و نیت خالصانه در رعایت پوشش حرفه‌ای مناسب و تعاملات مناسب تا حد زیادی رنگ می‌بازد و جای آن را توجه به‌ظاهر عمل رعایت پوشش و تعامل مناسب می‌گیرد و اصالت به آن داده می‌شود. گستره آن محدود به محیط آموزشی و کاری به‌ویژه محیط اداری دولتی می‌شود مثلاً ممکن به عقیده دانشجویان رعایت این مسائل حرفه‌ای، در تفریحات دسته‌جمعی بین آن‌ها، همایش‌های غیررسمی، برنامه‌های فوق‌برنامه و مطب خصوصی (البته این‌ها هنوز مطب ندارند ولی پیش‌فرض‌های ذهنی آن‌ها به این صورت است) را دیگر چندان شامل نشود. کنش و واکنش دانشجویان در این دوره بر اساس ویژگی‌های آموزشی مقطعی که در آن قرار دارند و نیز غلبه دید حرفه‌ای بر دید مذهبی در جامعه پزشکی به‌عنوان شرایط زمینه‌ای و نیز شرایط مداخله‌گر دیگری مانند تجارب آموزشی فرد، انگیزه‌های فرد و فیدبک های دریافتی او تعیین می‌شود. از جمله این کنش و واکنش‌ها که بر روی پیوستاری از کم تا زیاد نشان داده می‌شود، درک حرفه‌ای‌گری پزشکی و تلاش جهت کسب شاخص‌های حرفه ای گری پزشکی یا به‌عبارت‌دیگر رعایت شاخص‌های مرتبط با حرفه‌ای‌گری در پوشش و تعامل است. دستاورد این امر، جایگزین شدن استانداردهای حرفه‌ای با در باور و رفتار دانشجویان است. https://eitaa.com/umefafgaraei
⭕️انعکاس نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سایت فقه حکومتی #وسائل 🔻 برگزاری نشست تخصصی با عنوان «پیش برنده ها و بازدارنده های ارزش های #عفاف_و_حجاب در #دانشکده_پزشکی مشهد» از سلسله نشست های کارگروه عفاف گرائی و تربیت جنسی #پژوهشکده_مطالعات_اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 🔻 اثرات برنامه‌های درسی پنهان و گاه پوچ در شکل دهی هویت فراگیران آموزشی 🔻 عدم کارآیی نهادینه سازی و ارزش سازی عفاف و حجاب در برنامه‌های درسی 🔻 رابطه بین عفاف و حجاب 🔻 آنومی هویت یابی عفاف گرایی 🔻 مرحله برمودای هویت آشنایی با دانشگاه / مواجه غیرعالمانه با حرفه پزشکی 🔻 بازسازی غربی ساختاری عفاف و حجاب مبتنی بر استانداردهای حرفه ای 🔻 عوامل شکل گیری آنومی هویت یابی عفاف گرائی 🔻 مولفه‌های سه گانه اباحه گری در عفاف و حجاب 🔻 تلقی مثبت از آرایش و ظاهر آرائی در مقابل نامحرم http://vasael.ir/fa/news/15320/ https://eitaa.com/umefafgaraei
قسمت چهارم 4️⃣ نمودن خود با جامعه 👈حتماً این ضرب المثل را شنیده اید که "خواهي نشوي رسوا، هم‌رنگ جماعت شو" ✅يكي از عواملی که در جامعه ما باعث شده که و ، خود را کنار بگذارند و یا پا به پای افراد بدحجاب، پوشش خود را کمتر و تنگ تر کنند، با سایر افراد در جامعه است. ✅وقتی دختران و زنان ما، از سرزنش های دوستانی که را رعایت نمی کنند، ترس و نگراني دارند، سعی می کنند خودشان را شبیه آن ها کنند. در واقع تحقير و تمسخر، پوزخند زدن و متلك گفتن اطرافيان و ترس از آن، باعث مي شود كه افراد، نوع حجاب شان را متناسب با اطرافیان خود تنظیم کنند. ✅این موضوع در میان نوجوان ها و جوان ها که تمايل شديد به همسان سازي با گروه هاي هم سال و الگوپذيري از دوستان دارند بیشتر دیده می شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
#مناظره_تخصصی_حجاب 👨 با حضور آقای دكتر وطن دوست، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی 👨 و آقاي امير تركاشوند، پژوهشگر و نویسنده کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص) ⏰ زمان: دوشنبه 11 آذر ماه، ساعت 12 الي 14 🏢مکان: دانشكده الهيات دانشگاه فردوسی مشهد، سالن اجتماعات شیخ طوسی https://eitaa.com/umefafgaraei