🔻در مرحله دوم یا مرحله #برمودای_هویت_عفافگرا، دانشجویان پس از آشنایی نسبی با محیط دانشگاه علوم پزشکی و مشاهده سال بالاییها و رفتار و عملکرد اساتید، کارکنان و گذراندن یک دوره تجربه متعارض با پیشفرضها و تصورات ذهنی خود که بهنوعی ابهام و سردرگمیهایی را در این زمینه تجربه میکنند و وارد مرحله دیگری از هویتیابی عفافگرایی میشوند. آنها در این دوران احساس میکنند که جامعه پزشکی که در آن قرار گرفتهاند، برداشتهای دیگری از عقاید و باورهای مذهبی بهویژه در عفاف و حجاب دارند. آنها دارای شأن و پرستیژ اجتماعی خاصی هستند، به همین دلیل مورد احترام ویژه جامعه هستند. دانشجویان برداشت خاصی را از شأنیت پزشکی در این مرحله کسب میکنند که بیشتر آن جنبه نمادین و ظاهری افراد را شامل میشود.
🔻آنها احساس میکنند کسب این منزلت اجتماعی مستلزم شاخصهای نانوشته اما پررنگی هستند که ازجمله موارد مهم آن سبک پوشش و نوع تعامل ایشان است. آنها میبینند که برخی از اساتید، پزشکان و رزیدنتهای برجسته آنان و همکاران پزشکی که در جامعه مشغول فعالیتاند، اعتقادات مذهبی کمتر و رعایت کمتری در زمینة مسائل مذهبی عفاف و حجاب دارند، معمولاً با چهرههای آراستهتر و گاهی کم حجابتر در جامعه ظاهر میشوند و تعاملات کاری و غیرکاری آنها با اقشار مختلف بهویژه همکاران و بیماران بسیار بیشتر از آنچه تصور مینمودند، است. کمکم این باور در دانشجویان ایجاد میشود که بسیاری از عقایدی که تاکنون بهعنوان اعتقاد مذهبی (ازجمله رعایت برخی از حریمهای عفاف و حجاب) برای آنها مطرح بوده برای این قشر (پزشکی) دیگر معنای خاصی نمیتواند داشته باشد، چراکه آنها پزشک هستند و دارای شرایط خاص کاریاند. بسیاری از چیزهایی که در جامعه #تابو تلقی میشود و بهعنوان #خط_قرمز محسوب میشود مانند بحث در خصوص مسائل جنسی و آناتومی دستگاه تناسلی اکنون جزء بدیهیات کار در پزشکی است و جنبه علمی پیدا نموده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻در حقیقت در این مرحله دانشجویان بهنوعی مواجهه غیر عالمانه با محیط و شرایط کار پزشکی دارند و بر اساس تصورات و برداشتهای خود، شأنیتی را از پزشک تصور میکنند که شاید چندان صحیح نباشد. همچنین در این مرحله انگیزه کسب پرستیژ اجتماعی یک پزشک در آنان با ورود به بیمارستان (و عملاً نقش مشاهده گری در درمان داشتن بجای نقش فعال درمانگر داشتن) قوت میگیرد و همت خود را بکار میگیرند تا به آن نائل شوند. در این مرحله دانشجویان دچار شک و #تردیدها در مبانی دینی و ارزشی خود میشوند و نوعی #تزلزل در پیشفرضها و تصورات ذهنی و بهویژه مذهبی آنها اتفاق میافتد که نبود نظارت و راهنمایی و مشاوران اصلح این امر را دامن میزند. آنها تلاش میکنند پیشفرضهای خود را منطبق با آنچه به نظرشان شأن پزشکی است، انطباق بدهند. این مسأله در #رفتار و #پوشش آنان جلوهگر میشود. کاهش شدید رعایت پوشش اسلامی، درهم ریختن حدود قبلی و تلاش جهت رابطه با جنس مخالف و پذیرش توسط ایشان تنها بخشی از تجربه ایشان در این مرحله است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻در این دوره دانشجویان دچار نوعی #بحران_هویت شده که به آن برمودای هویت اطلاق شده است چراکه از یکسو انگیزههای ازدواج و تمایلات جنسی دانشجویان (که در این سن به اوج خود میرسد)، از سوی دیگر شرایط مقاطع تحصیلی که در آن قرار دارند و بهویژه محیط بیمارستان با تمام کم و کیف خود ارتباط مستمر با جو پزشکی و برداشت ناصحیحی که از شأنیت پزشک پیدا میکنند و همچنین افزایش انگیزههای مربوط به پرستیژ اجتماعی پزشکی و نبود منابع اطلاعاتی موثق و مناسب که آنها را در این بحران کمک نماید شرایطی را در آنان به وجود میآورد که بیشتر شبیه یک بحران هویت بود و کنش و واکنش دانشجویان در این زمینه به دو صورت #تزلزل_ساختار_مذهبی_عفاف_و_حجاب در حیطه شناختی و عاطفی در دانشجویان و تلاش جهت کسب شاخصهای فرضی شأنیت پزشکی، بر روی پیوستاری از بسیار کم تا بسیار زیاد جلوهگر میشود. ماحصل این کنش و واکنشها افول شدید ارزشهای عفاف و حجاب دانشجو است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻اما دانشجویان در مرحله بعدی یا همان مرحله #هویت_حرفه_ای_سکولاریستی که بیشتر در انتهای دوره پزشکی و بهویژه اواخر مرحله استاژری و دوره اینترنی اتفاق میافتد، بر اساس اینکه دانشجو با استانداردهای بینالمللی پزشکی و بهویژه دِرِس` کُد`های (Dress Codes) پزشکی در دانشگاههای دنیا آشنا شده و نیز در محیط واقعی کار پزشکی وارد شده و مسئولیت بیمار را به او سپردهاند و تجاربی که در خصوص نگاه واقعی جامعه و بهویژه بیمار به شأنیت پزشک کسب مینمایند، دیدگاه خاصی درزمینۀ پوشش و نحوه تعامل با جنس مخالف پیدا میکنند که بیشتر مبتنی بر استانداردهای حرفهای بین المللی است. دانشجویان در این دوره تلاش میکنند، شأنیت و رسمیت یک کارمند اداری سازمان و بیمارستان رعایت کنند و بهگونهای در محیط کاری ظاهر شوند که اعتماد بیمار را جلب نماید. البته هرچند در اینجا از لحاظ ظاهری پوشش و تعاملات دانشجویان در بیمارستان و محیط های مربوطه تا حدی مناسب است و مورد قبول و پذیرش عُرف جامعه ما است اما با آرمانهای جامعه اسلامی ما و برنامههای درسی پیشبینیشده برای نهادینهسازی ارزشهای این جامعه فاصله دارد، بهگونهای که بسیاری از دانشجویان رعایت قوانین پوشش و تعامل با جنس مخالف را مخصوص محیطهای رسمی آموزشی و تا حدی محدود به محیط کاری میدانند و خارج از آن را امری کاملاً سلیقهای تلقی مینمایند که هیچکس حق دخالت در آن ندارد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻این مرحله در این پژوهش به دلیل اهمیت توجه به معیارها و شاخصههای حرفهای با عنوان هویت حرفهای سکولاریستی نامگذاری شد. اعتقاد مذهبی و نیت خالصانه در رعایت پوشش حرفهای مناسب و تعاملات مناسب تا حد زیادی رنگ میبازد و جای آن را توجه بهظاهر عمل رعایت پوشش و تعامل مناسب میگیرد و اصالت به آن داده میشود. گستره آن محدود به محیط آموزشی و کاری بهویژه محیط اداری دولتی میشود مثلاً ممکن به عقیده دانشجویان رعایت این مسائل حرفهای، در تفریحات دستهجمعی بین آنها، همایشهای غیررسمی، برنامههای فوقبرنامه و مطب خصوصی (البته اینها هنوز مطب ندارند ولی پیشفرضهای ذهنی آنها به این صورت است) را دیگر چندان شامل نشود. کنش و واکنش دانشجویان در این دوره بر اساس ویژگیهای آموزشی مقطعی که در آن قرار دارند و نیز غلبه دید حرفهای بر دید مذهبی در جامعه پزشکی بهعنوان شرایط زمینهای و نیز شرایط مداخلهگر دیگری مانند تجارب آموزشی فرد، انگیزههای فرد و فیدبک های دریافتی او تعیین میشود. از جمله این کنش و واکنشها که بر روی پیوستاری از کم تا زیاد نشان داده میشود، درک حرفهایگری پزشکی و تلاش جهت کسب شاخصهای حرفه ای گری پزشکی یا بهعبارتدیگر رعایت شاخصهای مرتبط با حرفهایگری در پوشش و تعامل است. دستاورد این امر، جایگزین شدن استانداردهای حرفهای با #شاخص_های_عفاف_و_حجاب در باور و رفتار دانشجویان است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
⭕️انعکاس نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سایت فقه حکومتی #وسائل
🔻 برگزاری نشست تخصصی با عنوان «پیش برنده ها و بازدارنده های ارزش های #عفاف_و_حجاب در #دانشکده_پزشکی مشهد» از سلسله نشست های کارگروه عفاف گرائی و تربیت جنسی #پژوهشکده_مطالعات_اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
🔻 اثرات برنامههای درسی پنهان و گاه پوچ در شکل دهی هویت فراگیران آموزشی
🔻 عدم کارآیی نهادینه سازی و ارزش سازی عفاف و حجاب در برنامههای درسی
🔻 رابطه بین عفاف و حجاب
🔻 آنومی هویت یابی عفاف گرایی
🔻 مرحله برمودای هویت آشنایی با دانشگاه / مواجه غیرعالمانه با حرفه پزشکی
🔻 بازسازی غربی ساختاری عفاف و حجاب مبتنی بر استانداردهای حرفه ای
🔻 عوامل شکل گیری آنومی هویت یابی عفاف گرائی
🔻 مولفههای سه گانه اباحه گری در عفاف و حجاب
🔻 تلقی مثبت از آرایش و ظاهر آرائی در مقابل نامحرم
http://vasael.ir/fa/news/15320/
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_بی_حجابی
قسمت چهارم
4️⃣#همرنگ نمودن خود با جامعه
👈حتماً این ضرب المثل را شنیده اید که "خواهي نشوي رسوا، همرنگ جماعت شو"
✅يكي از عواملی که در جامعه ما باعث شده که #بانوان و #دختران، #حجاب خود را کنار بگذارند و یا پا به پای افراد بدحجاب، پوشش خود را کمتر و تنگ تر کنند، #همانندسازی با سایر افراد در جامعه است.
✅وقتی دختران و زنان ما، از سرزنش های دوستانی که #حجاب را رعایت نمی کنند، ترس و نگراني دارند، سعی می کنند خودشان را شبیه آن ها کنند. در واقع تحقير و تمسخر، پوزخند زدن و متلك گفتن اطرافيان و ترس از آن، باعث مي شود كه افراد، نوع حجاب شان را متناسب با اطرافیان خود تنظیم کنند.
✅این موضوع در میان نوجوان ها و جوان ها که تمايل شديد به همسان سازي با گروه هاي هم سال و الگوپذيري از دوستان دارند بیشتر دیده می شود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻✾با سلام و احترام
📣📣📣 سی امین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در سال 1398
💬 با عنوان: "واکاوی نقش رسانه های هوشمند در تربیت جنسی کودکان (قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدات) SWOT "
👨🏫 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر حسن اسلامیان
پژوهشگر پسادکتری و مدرس علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰زمان: چهارشنبه 13 آذر ساعت 15:15
و اکران مستند "بابا" ساعت 14:50
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#حیا_از_خداوند
🔷چرا خدا با آدم حرف نمی زند؟
🔷نیازی نیست که خدا با ما حرف بزند.
🔷خدا به ما چه بگوید؟!؟
🔷خداوند به پیامبرش می گوید: تو به مردم یادآوری کن؛ آنها خودشان می دانند.
🔷خدا می گوید: آیا نیاز است که بگویم هوای شما را دارم؟ مگر کار دیگری هم جز این دارم؟ من برای چه شما را آفریده ام؟ لازم است بگویم دوست تان دارم؟ لازم است بگویم قدرت بالایی دارم؟ لازم است بگویم مهربان هستم؟
🔷لازم است بگویم چرا دلبسته کس دیگری جز من شده اید؟
🔷به حرفهای نزده خدا نگاه کنیم و آرام شویم.
حجت الاسلام #پناهیان
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_جنسی
#نه_به_آموزش_جنسی
🔴 آموزش جنسی؛ تجربه تلخ غرب که می خواهد در ایران تکرار شود!
📌 بخش هایی از مستند #ایکسونامی:
🔻آموزش جنسی انتظارات لازم را برآورده نکرد.
🔻هر دقیقه یک ابتلای جدید به ویروس اچ آی وی
🔻هر نیم ساعت یک مرگ ناشی از ایدز
🔻روزی 212 مورد جدید ایدز فقط در نیویورک
🔻شکل گیری رابطه جدید میان آموزش جنسی و انواع بیماری های مقاربتی
🔻سفلیس 79 درصد افزایش، گنوره 30 درصد و اچ آی وی نزدیک به یک سوم افزایش یافته است.
🔺به گزارش سی دی سی، 2300000 مورد سفلیس، گنوره و کلامدیا در سال 2017 شناسایی شده که 200 هزار مورد از سال 2016 بیشتر است.
https://eitaa.com/umefafgaraei