eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
995 ویدیو
30 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
(ع) 🔰امام سجاد علیه السلام می فرمایند: 🌱 است که در هر کس باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود و در حالتی را ملاقات می کند که از او راضی و است. 1️⃣ با کارهایی که برای مردم به دوش می کشد. 2️⃣راستگوئی و با مردم. 3️⃣ و نسبت به تمام زشتی های در پیشگاه خدا و مردم. 4️⃣ و خوش برخوردی با خانواده خود. 📚منبع: مشکاه الانوار، ص 172 🍁 علیه السلام به عفافگرایان تسلیت باد. @umefafgaraei
📣 ششمین نشست در سال 1402 🔔 💬 با عنوان: «هم‎اندیشی در مورد هویت‎بخشی به دانشجویان (گامی در مسیر احیای پیشران‎های عفاف در دانشگاه)» 3️⃣ 👥👥میزگرد عفافگرایان؛ با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه و اعضای محترم کارگروه 🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎تربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی 🎧 آدرس اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 📆زمان: چهارشنبه 11 مرداد، ساعت 16:30 🎥پخش مستند ساعت 16:15 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بانوی چادری توسط 🍂 هنوز چند روز از عاشورای حسینی نگذشته است که گفته می شود: 🍂 جلوی دختری... 🍂 مادری چادری را به خاطر و وحشیانه کتک زدند... 🔥دیگر خونمان به جوش آمد. https://dailyfootball.tv/183418/narenjestan-hijab-clash-mor-1402/ @umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
📣 ششمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1402 🔔#نشست_حضوری_و_مجازی 💬 با عنوان: «هم‎اندی
📣ششمین نشست در سال 1402 🔔🔔 💬 با عنوان: «هم‎اندیشی در مورد هویت‎بخشی به دانشجویان (گامی در مسیر احیای پیشران‎های عفاف در دانشگاه)» 3️⃣: تجارب زیسته 🟢با حضور: 👤دکتر سمیه ابراهیمی کوشک مهدی 👤دکتر اکبر امراهی 🍃دانش‎آموختگان و مدرسان مدعو دانشگاه فردوسی مشهد 🟣ضمن عرض پوزش از عفافگرایان و همراهان ارجمند، به استحضار می رساند به دلیل تعطیلی دانشگاه همچون سایر ادارات مشهد مقدس در روز چهارشنبه، این نشست صرفاً به صورت برگزار خواهد شد. 🎧 آدرس اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 📆زمان: چهارشنبه 11 مرداد، ساعت 16:30 🎥پخش مستند ساعت 16:15 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 @umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
📣 پنجمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1402 🔔#نشست_حضوری_و_مجازی 💬 با عنوان: «هم‎اند
🔰پنجمین نشست 💬 با عنوان «هم ‎اندیشی در مورد هویت‎ بخشی به دانشجویان: (گامی در مسیر احیای پیشران‎های عفاف در دانشگاه)» ⏰چهارشنبه 28 تیر ساعت 16:30 🎧 به‌صورت وبینار و حضوری، با مشارکت جمعی از مدرسان و اعضای هیئت علمی و علاقه‌مندان مسائل فرهنگی برگزار شد. 👤دکتر محمود سعیدی رضوانی در این نشست، ضمن تشکر از کلیه مشارکت کنندگان ارجمند و تسلیت ایام عزاداری آقا اباعبدالله الحسن (ع)، ابراز امیدواری کردند که انشاالله کارگروه بتواند با همراهی اعضای محترم، حدود شش یا هفت جلسه را در خصوص موضوع هویت بخشی به دانشجویان برگزار نماید و به جمع بندی قابل قبولی برسد. 👤 دکتر اکبر امراهی نیز افزودند، در جلسه قبل، سعی شد با عبور از نظریه، راهکارهایی برای هویت بخشی به دانشجویان ارائه شود و در این جلسه نیز شنوای نظرات حضار محترم هستیم. یکی از دغدغه های مهم، و فرهنگی، ازجمله موسیقی های رکیکی است که در گوشی های دانش آموزان و دانشجویان هست و ما برای آن چه اندیشیده ایم؟ آیا این جلسات میتواند راهکاری در این خصوص هم بدهد؟ متأسفانه الان بچه ها رکیک صحبت میکنند و حیا کمتر شده. هم مطرح است که نباید از آن غافل شد. دانشجویان خیلی احساسی هستند و حضور در اغتشاشات دانشگاه، براساس وجه عقلانی نبود. وقتی دانشجویان 24 ساعت در گوشی بوده اند، معروف را نشناخته اند که به آن امر شوند. لزوم توجه به بدنه نخبگانی و در دانشگاه هم مهم است. @umefafgaraei
👤دکتر مرتضی مغربی: 🍃در تکمیل نظرات ارائه شده در جلسه قبل، اینکه گفته شد: چه مدلی برای هویت بخشی به دانشجویان بهتر است؛ الان برای ما مصداقی ندارد. چراکه اگر هر مدلی هم انتخاب شود، اگر عمل نشود و نداشته باشد میشود هیچ. لذا باید درمورد فاعلها هم صحبت کرد. آیا خود ما حاضریم نقشی را ایفا کنیم؟ در سطح سازمانی هم، فاعلین بسیار مهم هستند. تهیه هرگونه محتوایی، زمانی که بعضاً توسط جلوی کار توسط مدیریت فرهنگی، معاونت فرهنگی و دانشکده ها، گرفته شود، چه فایده ای دارد؟ آیا کمیته انضباطی حاضر به همکاری هست؟ ما واقعاً و دلسردکننده ای داریم که به در این موارد اجازه داده نشد و زیادی در این مسیر بوده است. 🍃 مهم است. محتوا برای چه مخاطبی آماده میشود؟ مخاطبی که قرار است با محتوای تلنگرآمیز ما متنبه شود، قشر خاکستری هستند که تعدادشان زیاد است و گزینه دیگری، غیر از نصب پوسترها در داخل دانشگاه نداریم. البته گزینه پیامک هم در برخی موارد، میتواند مفید باشد، ولی از این پیشنهاد استقبال نشد. بنابراین گزینه اول، است. 🍃در دانشکده مهندسی، هرچه اقدامات تقریباً سلبی، نظیر تفکیک جنسیتی بوستان ها را مطرح کردیم، شدیداً میکنند و میگویند باید اینها را هدایت کنید! اما چرا نمیگذارید هدایتشان کنیم؟ بعد از کلی پیگیری، بیلبوردهای دانشکده را با شرایطی در اختیار گذاشتند و محتوا را کاهش دادند؛ اما برای ، چند ثانیه کافی نیست. حتی اگر با هزینه شخصی، محتوایی آماده شود، اجازه نصب ندارد. @umefafgaraei
👤 دکتر حسن اسلامیان: 🌱 دکتر مغربی مصداقی بفرمایند چه پیشنهادی به مدیریت فرهنگی داده اند که رد شده؟ انشاالله اگر اعلام آمادگی بفرمایید جلسه ای در خصوص ایده های شما در مدیریت فرهنگی گذاشته خواهد شد تا در این خصوص بحثی گفتگو محور داشته باشیم تا مواردی که می فرمایید پیگیری و عملیاتی شود. 🌱 مؤلفه های متعددی در هویت بخشی مؤثرند. یک مؤلفه عملکرد اساتید هست. فضا و محیط هم مؤثر است. فضاهایی که دانشجویان بیشتر تردد و زندگی میکنند و کلاسهای درس و... کسی که مسئول آموزش دانشگاه میشود، شاید به این مورد آنچنان توجه نمیکند که مدل کلاسهای دانشگاه برای یادگیری مناسب نیست. ما فکر میکنیم فقط مهدهای کودک به عناصر احتیاج دارد. درحالی که مؤلفه کالبدی نیز، در هویت بخشی مهم است. با هزینه های پایینی میتوان کلاسها را زیباتر کرد. مؤلفه دیگر فضای رفاهی است که مثلاً نمازخانه خوابگاه ها را جذابتر نمود. 🌱 از ظرفیت برنامه های فوق برنامه هم نمیتوان گذشت. انسجامی در این فعالیتها وجود ندارد. کاش مسئولی، نظام بخشی این برنامه ها را توضیح دهد تا روشمندی و هدفمندی آنها مشخص شود. آیا نمیتوان یک درصد هزینه های چندهزار میلیاردی سالانه دانشگاه را، در این خصوص صرف کرد؟ در دانشگاه جزیره ای کار میکنیم. باید قائل به کار گروهی، در حوزه عمل و نظر باشیم. همپوشانی هایی در بخشهای مختلف انجام میشود. اغلب در نظرسنجی برای برنامه ریزی های فرهنگی، اساتید از ارائه مشورت پرهیز میکنند و بعد از طراحی و هنگام اجرای برنامه ها، مخالفت میکنند. @umefafgaraei
👤فرید محمدی مقدم: 🌿در خصوص مبانی این حرکت، میتوان به حرکت امام حسین (ع) اشاره کرد. امام حسین، خون و قلب خود را بذل کرد که بندگان را از نجات دهد. بررسی آموزه های دینی، جهالت را در مقابل عقل معرفی میکند که هریک لشگریانی دارند. گناهان جزء لشگر جهل و معروفها مصداق لشگر عقلند. امام حسین خون و قلبش را اهدا کرد تا بندگان را از جهالت گناه نجات دهد. یکی دیگر از جهالتها، و بی عفتی و بی حجابی است. امام، خون و دلش را داد، تا ما را از منجلاب گناه و آتش نجات دهد. 🌿حضرت علی (ع) مراتب امر به معروف را بصورت انزجار قلبی، تذکر لسانی و بصورت فیزیکی مانع گناه شدن مطرح میکند و طبق روایات، زمانیکه حاکم جامعه هم نبودند، سیلی ای به صورت جوان چشم چرانی که تذکرپذیر نبود، نواختند و خلیفه دوم هم از اقدام ایشان حمایت کرد. مرحله چهارمی هم در برخی روایات ذکر شده؛ فردی که در جامعه به جایگاه اجتماعی میرسد و مسئولیت‌های فرهنگی و سیاسی و.. را بدست میگیرد، باید به گونه ای عمل کند که کلمه الله (علیا) را بالا برده و کلمه باطل (سفلی) را به زیر بکشد و ساختارها را اصلاح کند و این کار، از دست مسئولان برمی آید. 🌿لزوم در دانشگاه مهم است. زمانیکه مسجدالنبی بنا شد، تنها یک در داشت و مشکلاتی نظیر برخورد زنان با مردان پیش می آمد. پیامبر (ص) فرمودند درب دیگری برای خانمها ایجاد کنند که به باب النسا معروف شد و اینگونه را اصلاح کردند. در دانشگاه هم اصلاح ساختارها، به حل ناهنجاری‌ها می انجامد. @umefafgaraei
👤حسین مدبر عزیزی: 🍃تمام زندگی کاری ام را صرف رسانه کرده ام و در این گونه موضوعات، تنها یک حرف دارم و آن است. اگر مسئولان کلان ما، رسانه را درست بشناسند، که من معتقدم به هیچ عنوان نمی شناسند؛ چه مسئولان فعلی و چه مسئولان قدیم. در تقسیم اعتبارات هم، عدم شناخت رسانه، خودش را نشان میدهد. با تعدادی از دوستان در فرهنگسرای رسانه، روی تأثیر موارد مختلف روی مخاطبان کار میکردیم و تبلیغات محیطی کمترین سهم را دارد. 🍃دانش آموز ما از موقعی که از خواب بلند میشود، با گوشی اش سروکار دارد و زمانی که در شهر هم دور میزند، فکر و ذکرش همین گوشی است. البته این هم، خودش تقسیم بندی دارد. در تقسیم بندی های دیداری و شنیداری، می‎بینیم رتبه اول را دارد و بعد و در رده های آخر بحث گرافیک و نویسندگی و.... چون با این نسلی که ما داریم و به آنها میگوییم (حوصله ندارند و بیش از سه خط، نمیشود آنها را درگیر کرد) و اتفاقاً دیگران هم اینها را خوب درک کرده اند. بنابراین اول باید ببینیم اینها از کجا و چطور تحت تأثیر قرار میگیرند و بعد براساس ذائقۀ او، ذائقه سازی و تولید محتوا کنیم و تحت تأثیرش قرار دهیم. غیر از این نمیشود و راهی ندارد. 🍃درحاضر حاضر کتاب نوشتن، فقط برای مخاطب خاص جواب میدهد نه مخاطب عام. نسل جوان تأثیر نمیگیرد. اگر رسانه را دریابید، بحث جوان ما هدایت میشود. @umefafgaraei
👤حسین مدبر عزیزی: 🌱 غربی ها خیلی زیبا را فهمیدند و از سال 1384 که ماهواره را بصورت فارسی زبان راه انداختند، متوجه بودند که برای گرفتن هویت جوان و نوجوان، باید روی رسانه سرمایه گذاری کنند. مثلاً در قضیه حجاب، برای چیست؟ چون هویت او در رسانه شکل گرفته و ممکن است تا پای جانش هم پیش برود. 🌱 جوانهایی که در همایشهای عفاف و حجاب حضور دارند، بدلیل مراقبت خانواده هایشان و قدرت دین بود و رسانه برای آنها کاری نکرده است. ولی چند سال آینده، اینطور نیست و بچه های خانواده های مذهبی هم، از دین جدا می شوند؛ چون پدر و مادر مذهبی ما، بچه ها را به گوشی سپرده اند و ای ندارند. برخی مسئولان، خصوصاً قبلی ها، از رسانه شناخت دارند؛ ولی غرض دارند. رسانه را دریابید... وضعیت فرزندان ما رو به وخامت می‌رود. ما در دانشگاه چند کلاس BBCشناسی داریم؟ تا دانشجوی ما براساس تصاویر و اطلاعات غیرواقعی، در دانشگاه تجمعات اعتراضی برپا نکند. شما خودتان را جای دانشجو که در اوج هیجان است بگذارید. این روشنگری ها در دانشگاه، می‌تواند مؤثر باشد. 👤دکتر حسین باقری: 🌿برای مقابله با آسیب اعتیاد در روانشناسی، برخی اذعان میکنند، روش پیشنهادی آنها کارآمدتر است و برخی به تجارب شخصی اشاره می‎کنند. اما مقالات بررسی میکنند کدام روش مؤثرتر است. همفکری برای تعیین راهکارهای مؤثر، خوب است؛ اما اصرار بر مؤثر بودن روش‎های پیشنهادی و ناکارامدی سایر روشها، بنظر میرسد تجربه شخصی افراد است و برای رسیدن به راهکار مؤثرتر، باید بگذاریم داده ها صحبت کنند. @umefafgaraei
👤دکتر سعیدی رضوانی: 🌱باید برای خروج دانشجویان از ، اقدام کنیم. اگر بتوانیم را عوض کنیم، تأثیرگذار است. طی پژوهشهایی که براساس مطالعه ، توسط دانشجویان داشتیم و یا درمورد ، تأثیرات قابل تأمل بود. اخیراً هم در اردوی دانش آموزی دختران دبیرستانی به کرمان، حال و هوای دختران در مسیر رفت با برگشت بسیار متفاوت بود. ما کاری برای دانشجویان انجام نداده ایم واقعاً. در یک نمونه عملی دیگر، در مجموع 4000 دختر سیاه و نه خاکستری، در مدت 14 روز، توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، به اردوی 24 ساعته برده شدند و طی گفتگوهای انجام شده، اذعان کرده اند که ما خبر نداشتیم. بنده هم در تجمعات دانشجویی پاییز گذشته در دانشگاه، در پاسخ به دختری که فریاد اعتراضی به کشته شدن مهسا امینی داشت، گفتم: اصلاً ما مهسا را کشتیم؛ ما اشتباه کردیم و شما هم که دیشب دوست ما را کشتید. این سروصداها برای چیست؟ من همانجا احساس کردم که این دانشجو تلنگری خورد. 👤 دکتر اکبر امراهی: 🌱دانشجویان، به فضای مجازی وابسته هستند. ما ظرفیتهایی خوبی را داخل همین گوشی ها داریم. ترم گذشته، از ظرفیت فضای مجازی، برای تغییر دیدگاه برخی دانشجویان سرسخت استفاده کردم. برای مثال، از پادکستهایی که در خصوص شهدا هست، میتوان استفاده های کاربردی داشت. بنده فضای عاشقانۀ شهید با خدا را در کلاس مطرح کردم و بچه ها به زیبایی آن، اذعان کردند و نظرشان واقعاً نسبت به ، متفاوت‌تر از قبل شد. @umefafgaraei
👤دکتر عباس قائمی: 🍃ما اگر صفر و یکی نگاه نکنیم، بخش عمده ای از افراد می‌توانند به ما کمک کنند. بنده تعبیر "همکلاسی" را دارم؛ یعنی هر کس، در یک زمینه که قوت دارد، می‌تواند به دیگری کمک کند. دانشجویی که حکم انضباطی در اغتشاشات داشت، میگفت: ممکن است که باحجاب نباشم، اما عفیف هستم. ما با این دید، میتوانیم شبهای دانشگاه (روابط خارج از عرف و شرع دانشجویان) را، با یک عفیف غیرمحجبه جمع کنیم. معتقدم 90 درصد بچه های ما پاکدامنند و اگر در فضای دانشگاه پخش شوند، مشکلات حل می‎شود. آیا را انجام داده ایم؟ آیا دین و حجاب و عفت و... به قلب جوان ما رسیده؟ اصلاً اینها به قلب خود ما رسیده است؟ 🍃دانشجویان در هویت بخشی فاعلند یا مفعول؟ تا الان به گونه ای صحبت کردیم که در هویت بخشی، دانشجویان مفعول هستند. سبک پیامبر اینگونه نبوده است. ما دانشجویان را خطاب قرار میدهیم که شما چرا اینقدر بی دین هستید؟ حداقلِ حجاب را هم رعایت نمیکنید! آیا ما به دنبال مدلهای دانشجوفاعل هستیم یا دانشجومفعول؟ آیا ما میخواهیم پیشرانهای عفاف و حجاب را در بین دانشجویان احیا کنیم؟ یا با پیشرانهایی، دانشجویان را هل دهیم؟ 🍃پیشنهاد میکنم جلسات بعدی را در سراهای دانشجویی برگزار کنید. شهید سلیمانی میگویند: "میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم". ما در سینما ترسیدیم؛ در رسانه ترسیدیم و شیوه های سلبی انجام دادیم. کمی هم بدویم و بقیه را هم، همراه کنیم. @umefafgaraei
👤دکتر فهیمه ریواده‌ای: 🌱باید بتوان محیطی را در دانشگاه ایجاد کرد که دانشجو کند. برای مثال از مکان ایستگاه اتوبوس شروع کنیم. یعنی ایستگاه را رنگ آمیزی قشنگی داشته باشیم و از نمادهای سنتی و اشعار شعرا استفاده کنیم. مضمون کلام و نوشته ای را نصب کنیم که زمانیکه منظر اتوبوس است، آن نوشته برایش باشد. برنامه های ثابتی را هر هفته، در هر دانشکده داشته باشیم؛ که متخصصانی نظیر رسانه، اسلام شناس، روانشناس و... در ساعات مشخصی در آن دانشکده ها حضور داشته باشند تا دانشجویان دانشکده های مختلف بدانند این برنامه ها برای آنها چیده شده اند و اگر عالی باشد، از دانشکده های دیگر شرکت میکنند. 🌱 اگر در این فضاهای گفتگو، مستندهایی پخش کنیم و از افرادی دعوت کنیم که در کنار سخنران، که متخصص رشته ای هست بنشینند و دانشجویان، صحبتهای این فرد تجربه کرده را نیز بشنوند. ساعت 12 تا 14، در دانشکده ها کلاس نباشد تا بتوان از این برنامه ها برگزار کرد. همچنین برای مواقعی که نتوان به برخی سؤالات و شبهه های دانشجویان در کلاسها پاسخ داد، بتوانیم دانشجویان را به اتاقهای گفت و شنود مشخص شده، ارجاع دهیم. از فضاهای سبز دانشکده ها هم، می‎توان در مواقع محدودیت در گرفتن کلاس و آمفی تئاتر، استفاده کرد. بهتر است دغدغه های دانشجویان را در این ایام بشنویم و برایش راهکار محکمه پسندی پیدا و متخصص موردنظر را انتخاب کنیم. 🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه جهت بهره‎برداری علاقه‎مندان تقدیم است: https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/EGnr9WkDEwSqirt @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سکوت یا اقدام؟! ❇️آیا در مقابل بی‌حجابی‎ها، بی‌حیایی‎ها، بی‎غیرتی‎ها و بی‎عفتی‎هایی که در جامعه انجام می‎شود، کنم؟!؟ 🌱🌻🌱🌻🌱🌻🌱 🌹 علیه السلام می‎فرمایند: 🌱"بر هيچ چشمِ مؤمنی روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى شود و چشم را فرو بندد، مگر آن وضع را تغيير دهد". 📚 تنبيه الخواطر: ج۲، ص۱۷۹ @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یاوه گویی دشمن درمورد بانوان چادری 🔥همان طور که می بینید، نفرت دشمن از ، آنها را به مرز جنون و یاوه گویی کشانده است. 🔔اما... 🍃جز تو، یاری نگرفتیم و نخواهیم گرفت... 🍃بر همان عهد، که بودیم، بر آنیم هنوز... @umefafgaraei
📜حکایت این روزهای ما با 🔴موشی در خانه، تله موش دید... به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد؛ 🟢اما همه گفتند: «تله موش مشکل توست و به ما ربطی ندارد». 🔵چند روز بعد، ماری در تله افتاد و زن خانه را که به سراغش رفته بود، گزید. 🟡بستگان آن زن، از مرغ، برایش سوپ درست کردند؛ 🟤گوسفند را برای عیادت کنندگان سر بریدند؛ 🟣و گاو را برای مراسم ترحیم ذبح کردند. 🟩در تمام این مدت، موش در سوراخ دیوار به وقایع می نگریست و به مشکلی که به مرغ و گوسفند و گاو، ارتباطی نداشت، می اندیشید. 👥افرادی که اظهار میکنند: ♻معضل بی حجابی و بدحجابی دیگران، ارتباطی به ما ندارد! چرا به این موضوع فکر نمی کنند که: 🍁بدحجابی، شروع بی بندوباری و از هم گسستگی خانواده ها و خیانت همسران و طلاق و اثرات متعدد سوء تربیتی بر فرزندان و هزاران مشکل دیگر را به ارمغان خواهد آورد؟! @umefafgaraei
📣 هفتمین نشست در سال 1402 🔔 💬 با عنوان: «هم‎اندیشی در مورد هویت‎بخشی به دانشجویان (گامی در مسیر احیای پیشران‎های عفاف در دانشگاه)» 4⃣ 👥👥میزگرد عفافگرایان؛ با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه و اعضای محترم کارگروه 🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎تربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی 🎧 آدرس اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 📆زمان: چهارشنبه 18 مرداد، ساعت 16:45 🎥پخش مستند ساعت 16:40 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نخواهید که آخرین روز شما، اولین روز حجابتان باشد. ✅بدون شرح 🌴🌲🌳🌵🌳🌲🌴 @umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
#اصلاحیه 📣ششمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1402 🔔#نشست_صرفاً_مجازی🔔 💬 با عنوا
🔰ششمین نشست 💬 با عنوان «هم ‎اندیشی در مورد هویت‎ بخشی به دانشجویان: (گامی در مسیر احیای پیشران‎های عفاف در دانشگاه)» 3️⃣: تجارب زیسته 🟢با حضور دانش‎آموختگان و مدرسان مدعو دانشگاه فردوسی مشهد 👤دکتر سمیه ابراهیمی کوشک مهدی 👤دکتر اکبر امراهی ⏰چهارشنبه 11 مرداد ساعت 16:30 🎧 به‌صورت وبینار، با مشارکت جمعی از مدرسان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان و علاقه‌مندان مسائل فرهنگی برگزار شد. 👤دکتر محمود سعیدی رضوانی در ابتدای نشست اشاره کردند که بحث این روزهای کارگروه، در خصوص است و درواقع، به دنبال این هستیم که اساتید و همکاران را با تجاربی آشنا کنیم که بتوانند در سطح کلاس خود و در مراحل بعدی در سطح دانشکده و دانشگاه، داشته باشند. ازاین‎رو تأکید داریم که ای که توسط اساتید ایجاد می شود، فواید زیادی دارد؛ ازجمله . 🟣حلقه سوم هم اندیشی در خصوص هویت بخشی به دانشجویان، با کمی تفاوت نسبت حلقه اول و دوم، در ابتدا با بیان تجارب زیسته دو تن از اساتید مدعو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر ابراهیمی و دکتر امراهی آغاز شد و درادامه، برخی بزرگواران حاضر در جلسه مجازی، نظیر دکتر مرتضی مغربی، دکتر سیدمجید صابری فتحی، سیدرضا محروقی و دکتر اعظم محمدزاده به نقد اظهارات ایشان و همچنین بیان نظرات خود در این خصوص پرداختند. @umefafgaraei
🌱پرورش و رشد دانشجویان در حوزه های غیرعلمی برای بنده اهمیت دارد. ما مهم است و مانند خون در بدن است. متخصصان بسیاری درمورد هویت صحبت کرده اند. شهید مطهری معتقدند، هویت از چهار عنصر فطرت، طبیعت، جامعه و خانواده، شکل می‌گیرد و در لایه های بعدی، عناصر فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع مطرح میشود. 🌱 به بیان شهید مطهری، از میان همه عناصر سازندۀ شخصیت و هویت انسان، عنصر «» است که منشأ و خاستگاه انسانیت انسان است. در زمان حاضر که جوان ما با انواع و فضاهای مجازی و محیط های آلوده مواجه است، فطرت اهمیت خودش را بیشتر نشان میدهد. بیدار کردن فطرت انسانی، می تواند مسائل دیگر را تاحدی حل کند. 🌱 شناساندن هویت، خصوصاً هویت زنانه به دختران ما، می تواند تاحدی با رجوع به فطرت، اصلاح شود. فطرت فرد را از خودشناسی به خواشناسی می رساند. تدوین برنامه هایی، برای دانشجویان، مسیر زیادی از هویت بخشی را طی می کند. تجاربی را در این خصوص دارم که حاصل سالها، ارائه در کلاسهای درس است. 🌱جوان امروز، ما نصیحتها را برنمی تابد و و نزدیک شدن به جوانان مهم است. برچسب زدن به جوان، مقایسه کردن او با نسلهای قبل و... توسط برخی از افراد، نارضایتی دانشجویان و دور شدن آنها را از فضای راهنمایی و مشاوره در پی دارد. 👤دکتر سمیه ابراهیمی @umefafgaraei
🌱ایجاد فضایی امن در کلاس و جلب اعتماد دانشجویان، قابلیت انجام و پذیرش از سوی دانشجویان افزایش می یابد. بنده را انتخاب کردم. خودسازی با نگاه های مختلفی مطرح است؛ اما سه گام اصلی در خودسازی، ، و است. 🌱بنده به دانشجویان عرض میکنم که یک ویژگی خودتان را انتخاب کنید و بعد مشارطه (شرط) کنید که آن ویژگی را در طول این ترم، تقویت و یا از بین ببرید و بعد با مراقبه آن را کنترل نمایند. راهکارهایی در مراقبه و محاسبه به آنها داده میشود و از دانشجویان می خواهم که در آخر ترم، گزارش کوتاه برای من بنویسند که میزان موفقیت خود و اثر آن را بر زندگی خود بیان کنند. بازخوردهایی که از دانشجویان مختلف گرفته ام، نشان می دهد که نزدیک شدن به دانشجویان و برقراری ارتباط با آنها، بسیار مؤثر است. 🌱برنامه خودسازی برای مدیران و معلمان هم قابل اجراست و پیامدهای قابل توجهی را به همراه دارد. چراکه آنها هم در کلاسهای درس خود این برنامه ها را اجرا میکنند. برخی از دانشجویان بنده که ازقضا خودشان معلم بودند و گزارشی از اجرا و تأثیر آن را در کلاسهای درس خود ارائه دادند. 👤دکتر سمیه ابراهیمی 🔖 پاورپوینت ارائه شده دکتر سمیه ابراهیمی https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/jJ96fxwrCi3Kxpq 🔊 کلیپ ارائه شده دکتر سمیه ابراهیمی (بازخورد یکی از دانشجویان) https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/AijSBN4TpZFJcsB 🎙 پاسخ به برخی انتقادات وارد شده توسط دکتر سمیه ابراهیمی https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/9y6PY4W6ATiHtxY @umefafgaraei
🍃در فضای هویت بخشی و نگاه ناظر به تربیت، 20 درصد کنش های اجتماعی جوانان، نظیر رفتار و کردار، قابل مشاهده است؛ اما چه چیزی باعث ظهور و بروز آن 20 درصد می شود و دانشجویان رفتار و عاداتی را از خود بروز میدهند. ما باید روی آن 80 درصد کار کنیم. 1⃣ شناخت مسئله ناظر به مخاطب: مخاطبان ما دارای تفاوت‎های فردی و تربیت خانوادگی هستند. رسانه و فضای مجازی آنها چگونه است؛ ویژگی های نسلی مشترک آنها چیست؛ گفتمان غالب فکری (ارزش‎های دینی و غیردینی) آنها چگونه است. چه چیزهایی را ارزش می‌دانند. با چه سطحی از بینش و نگرش و... وارد جامعه شدند. ذهنشان چگونه است و اینها مستلزم داشتن یک طراحی است. 2⃣ شناخت مسئله اصلی دانشجویان: برای مثال، آیا آزادی از پوشش مسئله، اصلی دانشجویان است؟ مسئله ها چگونه و توسط چه کسانی ساخته می‎شوند؟ دانشگاه و اساتید، بعنوان سیاستگذاران و جریان سازان فضای فرهنگی، می‎توانند این مسائل را ساری و جاری کنند. 3⃣ معناسازی: معناهایی که دانشجویان از مسائل فهم می‎کنند، چقدر مبتنی بر فکر، احساس و عادات است؟ 4⃣ فکر کردن: دانشگاه محیطی است که خرد را پرورش می‌دهیم. منطق حاکم است و قوانین برساخته از نظریه های علمی، قابل ارزش و احترام هستند. باید به همه این مفاهیم در دانشگاه پرداخته شود. 5⃣ نتیجه گیری: شناخت دانشجو و احترام به عقل و فکر او، سوق به خودشناسی و خداشناسی و هدفمندی از فلسفه هستی او، در مواجهه با بی تکلیفی و بی برنامه گی، او را به خود نزدیک می‎کند. 👤 دکتر اکبر امراهی @umefafgaraei
🍃در پرداخت به این مسئله، ما یک با دانشجویان داریم. رسانه آنها را کرده است. یک آسیب شناسی جدی مطرح است. در نوع رفتارها و نوع ارزش گذرای ها، نوع تمایلات فکری، نحوه فکر کردن و... تربیت شده اند و اینها در خلأ یک گفتمان بوده است. بنده بارها به طرح مسائلی در کلاس پرداختم و تغییراتی جدی را در دانشجویان دیده ام. 🍃با بسترهایی نظیر موسیقی، تاریخ، شعر، بازی ها و... که خیلی بین بچه ها مرسوم است، و نگاه دینی انجام می‌گیرد؛ ولی ما چقدر از این بسترها استفاده می کنیم؟ برای مثال چرا از موسیقی های عرفانی و دینی استفاده نمی‎کنیم؟ از ظرفیت موسیقی، برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده و را تغییر داده است. ارتباط گرفتن حزب الهی ها با بچه های با ظاهر متفاوت، برای اثرگذرای روی آنها موضوعیت دارد. برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، این فضاها باید اتفاق بیفتد. 🍃هدفگذاری در بچه ها خیلی کم دیده می‎شود، چون امید ندارند. وقتی کلید و جدی شود، حال بچه ها خوب می شود. تفویض اختیار برای دیده شدن، در حوزه های مختلف و غیرعلمی، خیلی کمک کننده است. بازخورد خوب دادن، باعث رشد و اعتماد به نفس دانشجویان می شود. لذت بردن از تفکر و تفهّم هم مطرح است. 👤 دکتر اکبر امراهی 🔖 پاورپوینت ارائه شده دکتر امراهی https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/s9cpgEqAxtWfKXM 🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه جهت بهره‎برداری علاقه‎مندان تقدیم است: https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/FsxrZxJbZE5btzE @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قدرت تربیت رسانه 📌فیلمی کوتاه و بدون کلام در خصوص تأثیر رسانه بر فرزندان @umefafgaraei
🍂در هیاهوی گم شده‎ام. میان صدای بوق ماشین‎ها، معامله آدم‎ها و چهره غمگین و شادشان حیرانم. 🍂حال انسان‎ها عوض شده است. گویی مانکن‎هایی برای لباس بر روی زمین شده‎اند. 🍂...، غریب‎ترین و مظلوم‎ترین پوشش این روزهاست. 🍂چشمانم را می‎بندم و پرنده دلم، به سوی پرواز می‎کند. منافقین او را با چادرش خفه کردند. نمی‎دانم چرا مردم با قهر کرده‎اند! آن را بوسیده‎اند و گوشه کمدهایشان خاک می‎خورد. 🍂چشمانم به بافته شده زیبایی می‎افتد. بافت این موها، مرا یادِ دست‎های بسته می‎اندازد. 🍂نمی‎دانم بافت دست‎های بسته محکم‎تر است یا بافت موهای رها شده در خیابان‎ها؟ آنان با دستِ بسته هم کردند؛ اما ما، با دست‎های باز چه می‎کنیم؟! 🍂روز به روز لباس‎ها آب می‎رود. خیاط سلیقه‎ها، قد شلوارها را کوتاه‎تر می‎کند و بخیل می‎شود در خرج کردن دکمه برای که لبه‎هایش از هم فراری‎اند. 🍂یاد شهدایی می‎افتم که دست‎هایشان را فدا کردند، اما پیراهن‎هایی با آستین بلند می‎پوشند تا کسی را مدیون و نبینند. 🍂کمی آن‎طرف‎تر را می‎بینم کنار این ‎های خوش رنگ و بدلباس، که رگ بر گردن‎شان نبض ندارد و بی‌خیال به این نمایش لبخند می‎زنند. 🍂شلوارهایشان در نبرد بین افتادن و نیفتادن معلق مانده و رنگ شده و ابروهای خوش فرمشان گاهی مرا گمراه می‎کند که نکند این ها باشند. 🍂 گرفته و ‎هایم پایان تلخ قصه است. ✍️طاهره بنائی منتظر @umefafgaraei