eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
1هزار دنبال‌کننده
558 عکس
182 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است. @Taha_121
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 یک نمونه از تحریف 🔹اخیرا در شهر مشهد جلسه‌ای به مناسبت سالروز صدور پیام تاریخی امام خمینی (ره) برگزار شد. در این جلسه یکی از مدرسین مشهد، برخی از عبارات منشور را تند خواند و طلاب را از بازخوانی عبارات منشور روحانیت منع کرد و جالب‌تر اینکه از میرزا مهدی اصفهانی(موسس مکتب ضد حکمی تفکیک) تجلیل به عمل آمد و جناب آقای سید جعفر سیدان (رئیس جریان ستیز با حکمت و فلسفه در مشهد) را به عنوان‌ نماد این پيام معرفی کردند و به او هدیه هم داده‌اند. 🔸 این از عجایب روزگار ماست که در سالروز پیامی که روح آن، دعوت به قیام و مبارزه است حقیقت آن فقاهت و حکمت است لب الباب آن افشای جریان تحجر و توقف است از آقایان اصفهانی و سیدان که مروج نواخبار‌گری هستند تجلیل شود.
🔶 موضوع: بنیادهای معرفت شناختی آزاد اندیشی 🎙استاد مدعو: استاد سید مهدی موسوی 📆 پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ⏱ ۷ تا ۹ صبح 📍موسسه فتوت، ط ۴ 🔹 شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 🏴 یاد صدیق عزیز و برادر مجاهدمان، مرحوم حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی را گرامی می‌داریم، باشد که او نیز نزد اجداد طاهرینش ما را یاد کند. ▫️
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی: ویژه طلاب و دانشجویان مؤلف: سیدمهدی موسوی ناشر: آفتاب توسعه زبان: فارسی رده‌بندی دیویی: 297.485 سال چاپ: 1395 نوبت چاپ: 1 تیراژ: 1000 نسخه تعداد صفحات: 664 قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز) شابک 10 رقمی: 964786731X شابک 13 رقمی: 9789647867313 کد کتاب در گیسوم: 11215776 توضیح کتاب: علوم انسانی نقش فرهنگ‌سازی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت اجتماعی را در هر جامعه‌ای به عهده دارد و زمینه‌ساز ساخت الگوها و شاخصه‌های پیشرفت و تعیین‌کننده مسیر تاریخی یک ملت و راه وصول به غایت مطلوب در زندگی است. در کتاب حاضر تلاش شده تا علاوه بر بیان تطورات تاریخی علوم انسانی، در برخی از مقاطع تمدن اسلامی و تمدن غرب، گزارشی از آرا و الگوهای سیزده نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان ایران و جهان اسلام ارائه شود که به نوعی با گفتمان انقلاب اسلامی قرابت دارند ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی سید مهدی موسوی ناشر : آفتاب توسعه این کتاب در 3 بخش به نگارش درآمده است: بخش اول با عنوان «درآمدی بر تطورات علوم انسانی» و بخش دوم «الگوهای کلان در تولید علوم انسانی اسلامی در ایران و بخش سوم «الگوهای مهم جهان اسلام در تولید علوم انسانی اسلامی». 🔹بخش اول این کتاب با عنوان «درآمدی برتطورات علوم انسانی» شامل دو فصل است که مولف در فصل اول با موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن اسلامی و امتداد آن در انقلاب اسلامی» به مضامینی همچون، جایگاه و مفهوم علوم انسانی در تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی محصول علوم انسانی اسلامی پرداخته است. در فصل دوم از بخش اول این کتاب، موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن مدرن غرب» مطرح شده است. 🔸بخش دوم، شامل ۱۰ فصل با موضوعاتی همچون، بنیان های تولید علوم انسانی از منظر امام خمینی(ره)، نقشه راه دستیابی به علوم انسانی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری، بسترسازی فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی جهت تولید علوم انسانی اسلامی، گام های اساسی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی در اندیشه شهید مطهری، علوم انسانی در پرتو مکتب اسلام از منظر شهید آیت الله صدر، امکان علوم انسانی اسلامی در بستر حیات معقول از منظر علامه جعفری، تولید علوم انسانی در پرتو نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی، روند اسلامی سازی علوم انسانی از منظر علامه آیت الله مصباح یزدی، اجتهاد عام به مثابه روش علوم انسانی اسلامی از منظر آیت الله علی عابدی شاهرودی، منطق تولید علوم انسانی اسلامی در نگاه حجت الاسلام حسینی شیرازی. 🔸و در بخش پایانی(بخش سوم) در دو فصل با عناوین «بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی از منظر سید محمد نقیب العطاس» و «جغرافیای اسلامی سازی معرفت در نگرش طه جابر العوانی» تهیه و تنظیم شده است. در پایان کتاب مولف، جمع بندی و سخن پایانی خود از الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی را ارائه کرده است ✅ https://eitaa.com/hekmat121
عقلانیت انقلاب اسلامی
⭕️ که قائلین به این نگاه معتقد اند برای تولید علوم انسانی اسلامی باید چند گام را برداریم: 🔻گام اول
⭕️ رویکرد دوم: متفکرین صاحب این رویکرد و منظر شروع کار را از علوم انسانی می دانند به صورتی که باید در یکی از علوم انسانی غربی تخصص یافت باید به نظریات دنیای غرب مسلط شویم و چارچوب نظری آن را بپذیریم و با توجه به آن نظریه به منابع اسلامی اعم از قرآن و روایات مراجعه کنیم تا ببینیم چه فهمی از این روایات و آیات به دست می آوریم؟ ببینیم آیات و روایات چه کمکی می توانند به حل مسئله و ارائه راهکار کنند؟ اینجا از آیات و روایات دنبال یک مکتب فکری و نظام اسلامی مستقل نیستیم بلکه ما چارچوب و مکتب را به صورت پیشینی انتخاب کرده ایم و نگاه پسینی به منابع اسلامی داریم و راهکارهایی که برداشت میکنیم را به عنوان یک فرضیه علمی در دستگاه مطالعات تجربی خودمان قرار میدهیم که اگر با ادله تجربی یا تاریخی اثبات شدند ، طرح خود را با توجه به آنها تکمیل میکنیم و اگر جواب مثبت نگرفتیم باید به سایر آیات و روایات رجوع کنیم تا طرح فکری خود را تکمیل کنیم.نوعا هم فقط به رو روایات و آیات مراجعه می کنند و سراغ حکمت و فلسفه اسلامی را نمیگیرند. افرادی مثل دکتر خسرو باقری در حوزه تعلیم وتربیت یا اشخاص دیگری که هستند ،هرکدام از این بزرگواران مکتب فلسفی و علمی غربی و چارچوب ها و اصول آن را پذیرفته اند و از ایات و روایات بهره می برند تا طرح فکریشان را تایید و به حل مسئله بپردازند. این رویکرد، رویکرد غالب دانشگاه ها می باشد که البته میشود گفت یک رویکرد التقاطی هست و در واقع یک رویکرد گزینشی از اسلام است که سعی دارد با قرآن و روایات نظریات غربی را تایید و تکمیل کند و در این نگاه ،آیات و روایات اصالت ندارند بلکه فقط آنها را با آن نظریات تطبیق داده میشود و نظریات بر منابع دینی تحمیل میشود. ⭕️رویکرد سوم: این رویکرد رویکردی است که دنبال علوم انسانی بومی است نه اسلامی ! بنای این ایده آن است که علوم انسانی تولید شده در یک زیست بوم، تابع شرایط تاریخی، جغرافیایی ،فرهنگی ،سیاسی و بحران ها و نیاز های آن جامعه است و در نتیجه علوم غربی که در غرب شکل گرفته است و به نیاز های ما توجه نداشته است نمی تواند نیاز ما را پاسخ دهد بنابراین ما باید در جستجوی علوم انسانی متناسب با زیست بوم خودمان باشیم. پس ما باید با محور قرار دادن نیاز های جامعه خودمان با استفاده از علوم انسانی غربی یک شناخت عمیق از فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی خودمان به دست بیاوریم و بعد شروع به اندیشه و حل مسئله در باب علوم انسانی بپردازیم و در این بین بعضی اسلام را جزء زیست بوم انسانی تلقی می کنند و آنرا هم مطالعه میکنند و بعضی هم نه! بالاخره محصول این رویکرد می شود یک علوم انسانی ایرانی ،اگر یک لبنانی این پروسه را طی کند محصولش میشود علوم انسانی لبنانی مبنای این رویکرد این است که ما علم مطلق نداریم،علوم انسانی مطلق نداریم و همه علوم برساخته فرهنگ و تاریخ و جغرافیا هستند ،علوم انضمامی و تاریخی اند و هر جامعه به اقتضای نیاز های خودش معرفت خاص خود را اعتبار وایجاد می کند. بعضی از اساتیدی که از علوم انسانی بومی یا ایرانی یا شرقی تعبیر می کنند از این دسته بندی هستند، اشخاصی مثل دکتر سعید زیبا کلام، حسین العطاس، اباذری،سید محمد امین قارئی راد...حتی غیر مسلمین هم می توانند از این ایده دفاع کنند چون بستر و بنیاد این ایده بوده است.
⭕️ رویکرد چهارم: رویکرد چهارم نظریه ایست که خلاف این سه رویکرد ذکر شده یک ستیز و تضاد با تمدن غرب و کل دستگاه علوم انسانی غربی دارد و هم یک رویکرد انتقادی جدی به علوم اسلامی دارد . مدعیان این ایده معتقدند که علم خاصیت کشفی و واقع نمایی ندارد . در این نظریه که بنیاد آن یک نگاه برساختی و اراده گرایانه از علم است، علم تابع و برساخته حب و بغض هاست و حیثیت کاشفیت و نفس الامری ندارد. هر کس در هر دستگاه حبی و بغضی که قرار داشته باشد علم متناسب با آن را ایجاد خواهد کرد. بنابراین این جریان فکری می‌گوید که علوم تابع اراده ها هستند و ما دو دستگاه اراده در این جهان داریم یک دستگاه ارادی ولایی و الهی و یک دستگاه ارادی طاغوتی. علم نیز از این دستگاه تبعیت می کند و علم دو دسته می شود : علم اهل بیتی و علم شیطانی. در نتیجه هر علمی که در غرب یا در میان غیر شیعه اثنا عشری باشد شیطانی و باطل بوده و صفر تا صدش برای توسعه ولایت شیطان است و هیچ امکان گزینش و تفکیک صحیح از ناصحیح در آن وجود ندارد .حتی علومی که در دوره ایجاد شده هم چون ولایت و حکومت، طاغوتی بوده، علوم تولید شده در این دوران غیر از آن مواردی که از روایات اهل بیت استفاده شده ،باطل و شیطانی است.فلسفه و اخلاق و اصول و عرفان همه شیطانی است ، فلسفه شیطانی است چون عباسی ها ترجمه کرده اند و ساخته ی دست یونانی ها بوده است،اصول را هم اهل سنت ایجاد کرده بودند به عقیده این جریان تنها علم صحیح فقط است آنهم آنجایی که روایات است و اصول به آن نیامیخته است. 🔻البته این حرفها را اخیرا در مجامع عمومی صریح بیان نمی کنند و در لفافه کلماتی مثل تغییر منطق حجیت علم اصول ،تولید اصول فقه حکومتی، فلسفه شدن استفاده میکنند . 🔻می گویند فلسفه کنونی کارآمد نیست. اصول فقه فعلی توانمند نیست. کلام کارآمد نیست. منطق همه این علوم باید از نو تاسیس شود. این نگاه می خواهد علوم را از صفر تاسیس کند تا زمینه علوم انسانی اسلامی را ایجاد کنند. این نگاه دست ما را از استفاده تراث اسلامی و علوم انسانی غربی کوتاه می کند ولی با این وجود شاید بتوان گفت که بیشترین استفاده از غرب و متفکرین غربی در نظریات و ایده ها را همین جریان کرده اند. 🔻مدعیان و قائلین به این ایده فرهنگستان علوم و آقای میرباقری می باشند که یک چنین نگاهی را ترویج می کنند و صد البته که نقد ما به حسن فعلی این جریان است و گرنه در حسن فاعلی قضاوتی نمی توانیم بکنیم. 🔻نکته آخر: همه این جریانات، استدلال ها و بررسی های خاص خود را می طلبد که به تفصیل بیشتری نیاز دارند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌پرفکرترین انقلاب (درآمدی بر جبهه فکری انقلاب اسلامی) 🔹انقلاب اسلامی ملت ایران محصول تلاش گسترده فکری و فلسفی بود و به یقین می توان اذعان کرد که برای هیچ انقلابی پیش از پیروزی در طول تاریخ به اندازه انقلاب اسلامی کار فکری و فلسفی نشده است. 🔸انقلاب اسلامی محصول مجموعه ای از تلاش های نظری و فکری است که از سالیان دور توسط متفکران بزرگ و اندیشمندان مسلمان در جلسات خصوصی و مجامع علمی و منابر عمومی مطرح شده است و در این راستا طرح‌ها، راهبردها، پیشنهادات مختلفی ارائه شد که زمینه ساز رشد و تعالی جامعه ایرانی و همبستگی کنشگران انقلابی شد. 🔹این طرح‌ها و برنامه‌های نظری و فلسفی شباهت‌ها و تمایزهایی‌ هم با هم داشتند هر کدام افق‌ها و راهبردهای مختلفی را پیشنهاد می‌کردند اما آنچه مهم بود این است که یک نهضت فکری و فلسفی در جامعه شکل گرفت و از طریق رسانه‌ها و منابر به اطلاع عموم می رسید. و فیلسوفان انقلاب_اسلامی متفکران : (ره) https://eitaa.com/hekmat121
⁉️سوال آیا مدل «نظام جامع اندیشه اسلامی» بعنوان مدل کارآمد برای فهم دین و اجرای ان، مدلی ثابت است یا خود نیز در طول زمان و همگام با تحولات متکامل می شود؟ آیا خود مدل نظام اندیشه دارای بخش های ثابت و متغیر است؟ ❇️ پاسخ: سلام علیکم نظام اندیشه داراب دو حیثیت است: ۱. مفاهیم و گزاره‌ها ۲. هیات و شاکله به لحاظ حیث اول، ثبوتا امری ثابت است چرا که بر گرفته از وحی و عقل است و کاشف از واقعیت هستند. هرچند ممکن است در مقام اثبات به مرور زمان در حقیقی بودن آنها و یا تفسیر از آنها کسی تردید کند. به لحاظ حیثیت دوم، یعنی هیات و ساختار، می‌تواند امری متغیر و به‌روز‌شونده باشد و متناسب با اقتضائات زمان، بخش‌هایی از عناصر آن برجسته و تقدم یابد. هر چند که این خود نیازمند برهان و دلیل اجتهادی است. https://eitaa.com/usul121
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 پرچم از دست تو به مهدی می‌رسد 🎥 بفرمایید آغوش رایگان... واقعاً دیدنیه👌
14011220 معارفی که در حوزه یافتم .mp3
1M
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد: 🔸شهید مطهری در اوایل عدل الهی می فرماید: من بعد از سالها که در حوزه مشغول بودم، از خود پرسیدم: اگر حوزه نمی آمدم چه چیزی را از دست داده بودم؟ اگر بحث تدین و اخلاق است، در جای دیگر هم پیدا می شود، اما معارفی که در اینجا پیدا کرده ام هیچ جای دیگر نیست. اگر هر جای دیگر می رفتم به این معارف نمی رسیدم . اینها را از طریق علامه طباطبایی و صدرالمتالهین و حکمت اسلامی پیدا کردم. اینها در آکسفورد هم نیست، در دانشگاه تهران هم نیست. جای این معارف تنها حوزه است. •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
📌 شیوه‌ی غلط من 🔹در آغاز تحصیل حکمت و فلسفه اسلامی دو استاد متفاوت را تجربه کردم: ❇️استاد اول بسیار بذول بود و راحت‌گیر، عمیق ترین مطالب حکمت و عرفان را به شاگرد نوپا می‌آموخت و از بیان ظرائف و لطائف دقیق استنکاف نمی‌کرد. هر متنی را درس می‌داد. در واقع متن بهانه بود تا شاگرد را وارد حکمت کند و به این دليل به هر پرسشی پاسخ می‌داد. ✅پس از مدتی به محضر استاد دیگری شرفیاب شدم. استاد دوم، بسیار کتوم و سخت‌گیر بود. هیج مطلب عمیقی را خارج از وقت خودش درس نمی‌داد. به پرسش‌های تخصصی پاسخ نمی‌داد و حوالت به آینده می‌کرد. متن محور بود و از چارچوب متن خارج نمی‌شد. ظرفیت‌ها را می‌دید اما بیشتر به پختگی و موقف طلبگی توجه داشت. او بر این اعتقاد بود که هر حرفی وقتی دارد و وقت آن باید برسد. 🔹اگرچه استاد اول بسیار جذاب‌تر بود و با ذهن عجول جواتی و فطرت حقیقت‌جویی سازگارتر بود، اما توفیق تحصیل بیشتر در محضر استاد دوم فراهم شد. اما از زمانی که تدریس را آغاز کردم، شیوه استاد اول را پیشه ساختم و از بیان هیچ مطلبی برای طلاب جوان و جستجوگر دریغ نمی‌کردم و گاه چند سال برای یک طلبه‌ی جستجوگر و مطالبه‌گر به تنهایی کلاس برگزار می‌شد و از هر دری برای او سخن گفته می‌شد و به تبیین انتقادی آرا و اندیشه‌های برخی از مکاتب و جریان‌ها پرداخته می‌شد. 🔸اما بعد از سالها تدریس و رفاقت با برخی از طلاب و نتایج برخی از آنها، به این نتیجه رسیده‌ام که شیوه انتخاب شده‌ بسیار غلط بوده است و حق با استاد دوم بود. زیرا به جهت اتخاذ روش اول و کثرت وقت‌گذاری و ارائه بیش از حد مطالب و مباحث برای طلبه‌ی نوپای جویای نام، و به جهت اطلاع پیش از موعد از برخی مطالب و داده‌ها برخی از دوستان خوب "غوره نشده مویز شدند" و خیلی زود از کتاب و درس، استاد و حوزه و دانشگاه احساس استغنا ورزیدند و پا در کفش ادیبان و نویسندگان کردند و اظهارات عجیب و غریب و با تمسخر و طعنه می‌کنند. همچنان‌که ملک‌الشعرای بهار گفته است: چون آینه نور خیز گشـتی احسنت چون ارّه به خلق تیـز گشتی احسنت در کفش ادیبان جهان کردی پای غوره نشده مویز گشتی احسنــت ♦️تربیت و تدریس امر تدریجی و چند مرحله‌ای است و مدرس باید به فرایند تدریجی آموزش و ظرفیت یادگیری متربی توجه کند. نباید هر آنچه می‌داند را در اختیار او قرار دهد و از سر دلسوزی و هرچیز دیگری، اطلاعات پیش از موعد به او دهد. باید زمان بگذرد "تا پخته شود خامی". بسیار سفر باید تا پخته شود خامی صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی گر پیر مناجات است ور رند خراباتی هر کس قلمی رفته‌ست بر وی به سرانجامی https://eitaa.com/usul121
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تفسیر و تاویل جالب رهبر انقلاب از نحوه برخورد ایرانیانِ مسلمان با رسوم نوروز