🔹۲۵ قانون طلایی زندگی عاقلانه
۱. قدر، شأن و توان خود را می شناسم و از افراط و تفریط نسبت به خودم پرهیز دارم.
۲. نسبت برابر میان حق و تکلیف را می شناسم و باور دارم که هر حقی تکلیف یا تکالیفی را در پی دارد. قانون را معیار تشخیص حق و تکلیف می دانم نه برداشت های شخصی و منافع گروهی و حزبی.
۳. در اتفاقات و وقایع زندگی خود را کاملاً بی تقصیر نمیدانم و در ذهنم جایی برای تقصیرات خود باز کردم و همواره به تقصیرات و قصورات خود می اندیشم و برای جبران آن برنامه ریزی می کنم.
۴. خودم رامسئول اصلی تربیت، پیشرفت، موفقیت وآینده خود واطرافیان تحت تکفلم میدانم وبه هیچ وجه اساس مسئولیت خود را به دیگری (افراد و دولت) واگذار نمیکنم. آنها مکمل هستند
۵. دولتها و سازمانها و تشکلهای اجتماعی را نهادهای تسهیلگر،تمهیدگر و زمینهساز برای کنشگری سازنده مردم میدانم نه کارگر،خادم و بازیگر اصلی زندگی وجامعه.
۶. مسئولیتها، پستها و جایگاهها را در هرحدی هم که باشند، مسئولیت، خدمت وفرصت پاسخگویی میدانم نه ریاست وشرافت واعتبارویژه.
۷. من دروضع موجود و روی زمین باامکانات وسرمایههای محدود زندگی میکنم نه درخیالات واوهام و آرزوهای دور ازدسترس.
۸. آرمانهای بلند، حساب شده و قابل تحققی دارم اما به خیالات و اوهام گرفتار نمیشوم. آرمانهایم مرا به حرکت و تلاش و عمل و کوشش بیشتر میکشانند نه به رخوت، سستی و نق زدن و طلبکار شدن از زمین و زمان.
۹. به محدودیتهای دنیا و نعمتهای آن و تضادهای مادی و رقابتهای انسانها برای تصاحب بیشتر آنها توجه دارم.
۱۰ قناعت وسرمایهگذاری بلندمدت را براسراف و اشرافیت ترجیح میدهم.
۱۱. فقط و فقط کالای تولید داخلی و وطنی میخرم و ازاین طریق از علم، کار، تلاش و خلاقیت جوانان وطنم و پیشرفت کشورم حمایت میکنم.
۱۲. تفاوت میان واقعیت وتوهم، میان دارایی وخیالات، و میان سرمایه و آرزوهای واهی را می دانم و همواره به واقعیتها، داراییها و سرمایه های نقدم تکیه می کنم، نه توهمات خیالات و آرزوها ساخته شده توسط رسانه ها و فضای جامعه.
۱۳. با وضع موجود جنگ و ستیز ندارم و آن را تخریب نمیکنم، بلکه قدر و قیمت امکانات و سرمایه و وضع موجود را می شناسم آن را مقدمهای برای رسیدن به وضع مطلوب قرار می دهم.
۱۴. از نظر من عمل، کار، تلاش و کوشش جوهره آدمی و از ارزشمندترین مفاهم زندگی و عامل سازنده انسان می دانم و بدان اهتمام ویژه دارم.
۱۵. عدالت را شریفترین آرمان و مقدم بر سایر فضایل اخلاقی همچون جود و بخشش و گذشت و ایثار می دانم. اعتراض عاقلانه، منصفانه و مدبرانه و قانونمدارانه به ظلم ها و بی عدالتی های اجتماعی را مصداق عدالت و حق خود می دانم.
۱۶. پرداخت دیون واجب (بدهکاری های شخصی، عوارض و مالیات های اجتماعی و حقوق شرعی) را مقدم بر صدقات و اعانات مستحبی و تبرعات می دانم.
۱۷. من با دیگران و دیگران با من تفاوت های زیادی داریم و هرکدام دارای قوتها و نواقص متفاوتی هستیم به این جهت تلاش می کنم انتظاراتم را از دیگران واقعی کننم و به اندازه نواقص و ضعفها تواناییها و آگاهیهای خودم و دیگران باشد. تنوع ها و تکثرهای اجتماعی را امری طبیعی می دانم.
۱۸. تعارض منافع و رقابت های جدی اطرافیان را در زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را می فهمم اما هویت ملی و اعتماد اجتماعی را به بهانه تعارض منافع و رقابت اجتماعی تخریب نمی کنم بلکه خط قرمز مشارکت اجتماعی من است.
۱۹. بیشتر سعی می کنم با دیگران گفتگو و مشورت کنم و در گفتگو بیشتر شنونده باشند و روی شنیده هایم فکر کنم تا اینکه گوینده و حراف باشم.
۲۰. حزم و احتیاط را جدی می دانم و از مرزهای هلاکت و مواضع تهمت دوری میجویم، از این رو همواره دایره علمم را افزایش می دهم.
۲۱. برای جان و آبروی خودم و دیگران ارزش بیحدی قائلم و از اعمال مخاطره آمیز به شدت پرهیز دارم.
۲۲. وقت وزمان برایم ارزش بیحساب دارد و زمانی برای تلف کردن ندارم، برای زمان خودم ودیگران احترام قائلم و به هیچ وجه از اتلاف وقت خودم و دیگران راضی نیستم وهرکجا اتلاف وقت ببینم اعتراض میکنم.
۲۳. وقت و زمان روزانه رابا برنامه ریزی صحیح ومنعطف به سه قسمت تقسیم کرده ام قسمتی برای خانواده، قسمتی برای کار وتلاش امرار معاش و قسمتی برای رشد عقلانی معنوی و اجتماعی خودم. در هرکدام از اوقات، برنامه کار خودش را انجام میدهم و لاغیر.
۲۴. محبتم رابه میزان واقعی ابراز می کنم وتعارفات دروغین راکنار گذاشته ام و آنهارا امری غیراخلاقی و ضدارزش میدانم و موجب سو تفاهمها و دوروییها.
۲۵. به محدودیتهای پدیدهها و واقعیتهای این جهانی معتقدم ومیدانم هراقدام و ابزار وفناوری در این جهان دارای ظرفیتهای محدودی است که امکان آثار مثبت و نتایج منفی متفاوتی دارد انتظاراتم رااز آنها واقعی و براساس اصل مراقبت آنها را به خدمت می گیرم ومدیریت میکنم.
سید مهدی موسوی: خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از موسسه محکمات
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۳.mp3
25.55M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی
🎙استاد: سید مهدی موسوی
جلسه سوم: شیوهها و مهارتهای کشف نظام اندیشهی اسلامی از آثار متفکران مسلمان
اول دی ۱۴۰۲
مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیه السلام) حوزه علمیه قم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
t-222 (1).pdf
4.47M
📚 #کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری
✍️ نویسنده: سیدمهدی موسوی
ویژه طلاب حوزههای علمیه
«غفلت از شناخت اسـلام بـه عنـوان یـک «نظـام» ،«مکتـب »و «دسـتگاه» فکـری منسجم موجب تقلیل گرایی و تحویلانگاری اسلام و ناتوانی در مواجه بـا پرسـشهای نوین و نیازهای زمان در شرایط پیچیده دنیای جدید است.»
#نظام_اندیشه_اسلامی
#مکتب_فقاهتی_امام_خمینی
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121/901
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
⭕ کار خطرناک دفتر فرهنگستان
آیت الله العظمی امام خامنه ای
❇️ بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به حجتالاسلام میرباقری و اعضای دفتر #فرهنگستان قم در ۱۳۸۹/۴/۱۴ :
❗️در آموزشهای بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی #کار_خطرناک است، #توجه میکنید؟
❗️چه در زمینهی منطق، چه در زمینهی اصول، چه حتی گاهی در زمینهی نحو و ادبیات.
❗️یک وقت آدم میبیند که به یک پایهای دست میزنند و یک چیزی کنارش درست می کند این پایهها طاقت نمی آورد و سقف میآید پایین. یعنی خیلی باید به این #توجه داشت.
❗️چون پایهها هم در طول سالهای متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده.
🔆یعنی واقعاً "#شیخانصاری" را هیچ نمی شود دست کم گرفت،
🔆یا فرض کنید "#صاحب_جواهر" را
🔆یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق "#خواجهنصیر" را
🔆یا "#علامهحلی" را
🔆یا "#ملاصدرا" را.
🔆اینها #خیلی_مغزهای_برجسته_و_بزرگی بودند
🔆آنی هم که الان دست ماست این محصول و این کار متراکم و در هم تنیده مجموعهی این هاست.
❗️اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را #دستکاری کردند یک وقتی میبینیم که نتوانستیم آن پایهی مناسب محکم را کنارش درست کنیم آن وقت سقف میآید پایین؛ یعنی به این باید #توجه بشود!
❗️دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود) آوردند پیش من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ مهم است؛ این #خیلی_نکته_مهم_است که این را #توجه بکنید.
منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶ و۷.
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🔺 نه نفی علوم غربی صحیح است و نه تقلید و ترجمهی صرف
🔰مختصری از آنچه در دومین جلسهی روششناسی گذشت:
🔸«روش» در علوم حقیقی، ابزاری است برای رسیدن به واقعیت و در علوم اعتباری، بهترین نوع مصلحت و منفعت را انتخاب میکند. در واقع روششناسی، امکان رسیدن به واقعیت را برای ما فراهم میکند.
🔹در شیوه علوم انسانی جدید باید به یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی رسید و در این نوع مواجهه، نباید در دام علمستیزی و نفی مطلق تمدن غرب و تقلید و ترجمه صرف علوم انسانی قرار گرفت بلکه باید هویت فکری، تاریخی، علمی و فرهنگی که از قبل وجود داشته به کار گرفته شود و تبادل فرهنگی و فکری دوسویه نیز صورت گیرد؛ چرا که هم باعث رشد تمدن اسلامی خواهد شد و هم نواقص علوم انسانی غربی به کمک مباحث اسلامی و اندیشه متفکران دینی تکمیل میشود.
🔹بعضی میگویند روش و متد، یک محصول مدرنیته است و جوامع سنتی به روش توجه نداشتهاند؛ در حالیکه هر جامعهای متناسب با موضوع تحقیقی که داشته روش متناسب را نیز تولید کرده و در تمدن اسلام نحوه مواجهه «روش» به صورت متن بوده و برجسته شدن روش تجربی در غرب به این معنا نیست که روش یک امر غربی است و سایر تمدنها روش متناسب با مطالعات خود را نداشتهاند.
🔸 در تمدن اسلامی چون با یک تنوع فکری و مدرسهای مواجهیم، با تنوع روشی که شامل روش اجتهادی، گرایش فلسفی، عرفان عملی، تاریخی و استقرایی میشود؛ مواجهیم و در تمدن غرب نیز سه روش وجود دارد که شامل روش تبیینی و کمی، تاریخی و تفهمی و انتقادی میشود.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار می کند
💢 سلسله نشست های
ایده های علوم انسانی اسلامی
اندیشمندان جهان اسلام
🔸 نشست هفت
«علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی »
⭕️ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد سید مهدی موسوی
حجت الاسلام والمسلمین استاد امین اسدپور
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین استاد گرامی پور
♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
♦️ زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
▫️پخش آنلاین
🆔 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt
•
•
•
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم
https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
📌حکمرانی مردمی در مقدمه قانون اساسی
«... هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت بهسوی نظام الهی است (و الیالله المصیر) تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها بهمنظور تجلی ابعاد خودگونگی انسان فراهم آید (تخلقوا باخلاق الله) و این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمیتواند باشد.
قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیمگیریهای سیاسی و سرنوشتساز برای همه افراد اجتماع فراهم میسازد تا در مسیر تکامل انسان هر فردی خود دستاندرکار و مسئول رشد و ارتقا و رهبری گردد که این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود».
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
هدایت شده از موسسه محکمات
📌 موسسه محکمات با همکاری مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمالالدین اسدآبادی
▫️با ارائه: استاد حجهالاسلاموالمسلمین سید مهدی موسوی (زیدعزه)
🔹محورهای دوره
• امتداد حکمت و فلسفه اسلامی
• ماهیت دین و دینداری
• هویت طبیعتگرایی و نسبت آن با دین و دین سازی
• جامعه شناسی دین و دینداری
• ارکان ساخت جامعهی دینی در عصر تجدد
▫️زمان : یکشنبه هر هفته/ ساعت ۱۶ الی ۱۷/۳۰ (شروع از ۱۷ دی ماه)
▫️مکان : خیابان شهیدین/کوچه۴/پلاک۹۴/موسسه محکمات
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=5849
🔹 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📱https://eitaa.com/AyeSchool
•
•
•
༺ موسسه محکمات ༻
https://eitaa.com/joinchat/3666215145C34d0f9e9b7
⚫️
آجرک الله یا صاحب الزمان
عیدمون عزا شد 😭😭
تسلیت به همه خانواده های
شهدای حادثه تروریستی کرمان💔
#شهيد_القدس
..
نظریه علوم انسانی علامه طباطبایی ، استاد اسدپور_01.mp3
10.8M
📌 علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی
💢 از سلسله نشست های ایدههای علوم انسانی اسلامی
در پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم
قسمت اول:
حجت الاسلام والمسلمین استاد امین اسدپور
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین استاد گرامی پور
♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
♦️ زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
علوم انسانی علامه طباطبایی، موسوی ۱۱دی_01.mp3
13.01M
📌 علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی
💢 از سلسله نشست های ایدههای علوم انسانی اسلامی
در پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم
قسمت دوم:
حجت الاسلام والمسلمین استاد سید مهدی موسوی
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین استاد گرامی پور
♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
♦️ زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121/909