eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
560 عکس
186 ویدیو
55 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است. @Taha_121
مشاهده در ایتا
دانلود
دست‌نوشته دانشمند اهل عرفان و حکمت شهید فخری‌زاده بر روی قرآنی که در سال ۱۳۸۷ به پسرش حامد فخری‌زاده هدیه داده بوده است. ☝️ @usul121
سلام علیکم میلاد امام علی (ع) مبارک. این دو مقاله برای اشنایی با اجتهاد و اصول فقه خیلی مفید است. اجتهاد، دکتر پاکتچی https://www.cgie.org.ir/fa/article/225230/%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF اصول فقه، دکتر پاکتچی https://www.cgie.org.ir/fa/article/230809/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%81%D9%82%D9%87
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز ولادت مرجع عالیقدر 🏳رجالی متبحر، حامی رهبری 🏳آیةالله سیدموسی شبیری/۳ 💠آیة الله شبیری: ‼️آقای خامنه‌ای از سادات صحیح النسب و بیت ایشان کاملاً معروف است و در سیادت ایشان هیچ تردیدی نیست. پدر ایشان مرحوم آقای حاج سید جواد از اجلّه­ علمای مشهد و از اوتاد بود. پدر آقای حاج سید جواد، مرحوم آقای حاج سید حسین خامنه‌ای بود که از علمای درجه اول و مهمّ تبریز و مدرس سطح بالایی بود. ایشان از بنی‌ اعمام (پسرعموهای) قائم مقام فراهانی است و سیادت قائم مقام مسلّم و قطعی است و شجره نامه‌اش هم موجود است. آقای خامنه‌ای گاهی که به منزل ما می‌آید، میگوید: وقتی قرار میشود که به منزل شما بیایم، از چند روز قبل شعفی در من به وجود می آید. البته صحبت‌ها نوعاً علمی است نه سیاسی. ایشان خوش‌­فهم و خوش حافظه است. زمانی که با آقای خامنه‌ای دیدار دارم، به دستور ایشان دستگاه ضبط میگذارند که صحبت­‌ها ضبط شود. ایشان شاگرد حاج شیخ مرتضی حائری بود. آقای حاج شیخ مرتضی از استعداد وی تعریف میکرد. ایشان با اخوی ما، حاج آقا جعفر، هم بحث بود و از نظر سرعت انتقال و ذکاء، بر حاج آقا جعفر ترجیح داشت! (شب چهارم ماه محرم ۱۴۳۳) کتاب جرعه‌ای از دریا ج۳ ص۶۴۰ @Jahade_tabeini
💢تصویری جالب از انجام تکلیف فرزند رهبر انقلاب روی پاکت میوه 🔹🔸در شرح ماجرای این تصویر که به تازگی منتشر شده آمده است: ♦️استاد دبستان علوی از شاگرادانش می خواهد که مقوایی برا رسم تهیه کنند، با توجه به وضعیت ایام جنگ و کمبود اقلام، مقوا هم به راحتی پیدا نمی شد. 🔺رهبر انقلاب ( رییس جمهور وقت) پاکت مقوایی که آن زمان به جای کیسه نایلنی برای خرید میوه و اقلام استفاده می شده را و برای انجام رسم به فرزند خود می دهد این جمله را خطاب به معلم روی آن مینویسند: ♦️«آقای آموزگار محترم! -مقوا نداشتیم ، من به میثم و دیگر بچه ها گفته ام از این کاغذ ها که باید دور ریخته می شد استفاده کنند . لطفا مؤاخذه نکنید بلکه تشویق هم بفرمائید. امضا»
🔸مال مفت! ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب دربارۀ فساد و دست‌اندازی برخی مقامات دورۀ پهلوی به منابع عمومی، می‌نویسد: 📝... شنیده‌ام که بعضى از رجال دولت، زن‌هاشان را در پشت میز دولت نشانیده، حقوق زیاد براى آنها مى‌گیرند ولى از بس که لباس و توالت و آرایش آنها خرج بر مى‌دارد، حقوق آنها هر چه زیاد هم باشد کفایت نمى‌کند ولکن به منابعى دست دارند که هر چه زیاد هم خرج کنند کم نمى‌آید. خدا به مال ملّت برکت بدهد که جاى خرج و برج آنها را فورى پر مى‌کند! خودشان که در تحصیل آن زحمتى نکشیده‌اند تا در خرج آن، حساب زحمت خودشان را در دست داشته باشند. در دهات معروف است که مى‌گویند باید روغن را از مرد خرید و گندم را از زن؛ چون زحمت روغن را زن مى‌کشد، شیر را او مى‌دوشد و آن را او ماست مى‌کند و از ماست او کره مى‌گیرد و کره را او روغن مى‌کند. متصدّى همه این کارها نوعاً زن است؛ لذا قدرش را مى‌داند و در فروش آن دقّت مى‌کند و مسامحه نمى‌کند؛ به خلاف مرد که چون زحمتش را نکشیده، در فروختن آن مسامحه مى‌کند و دقّت نمى‌کند. بدین جهت، خریدن روغن از مرد باصرفه‌تر تمام مى‌شود از خریدن آن از زن؛ به عکس گندم که چون زحمتش را مرد مى‌کشد، خریدن آن از زن، آسان‌تر از مرد مى‌شود. اینها نیز چون خودشان در تحصیل پول زحمتى نکشیده‌اند، در خرج آن از زیاده‌روى و اخراجات بیهوده فروگذار نمى‌شوند. مال که مفت شد، این طور خرج مى‌نمایند. 🔸مرحوم حاج ملّا محمّد هیدجى، این مضمون را در حاشیه دیوانش که خطّى بود نوشته بود؛ گرچه در چاپ به گمان اینکه مخالف سیاست است چاپ نکرده‌اند. دیوان شعرى دارد که اشعار ترکى بسیار لطیف و با ملاحتی دارد؛ از جمله این بیت است که گفته: اگر او شوخ منیم‌گو گلیمى آلا الینه باغشلارام تلنه اردبیل و خلخالى یعنى اگر آن شوخ، دل مرا به دست آورد؛ به طرّۀ او، اردبیل و خلخال را مى‌بخشم. بعد، در حاشیۀ آن، مطلبی به ترکى نوشته بود که ترجمۀ آن به فارسى این است: «در جایى که خواجه حافظ به خال هندوىِ محبوب خود، سمرقند و بخارا را ببخشد، چه مضایقه که من هم به طرّۀ یارم، اردبیل و خلخال را ببخشم.» مال که مفت شد، این طور خرج مى‌شود... @zanjani_net
✅ مقام معظم رهبری ( حفظه الله ) 🔹فلسفه‌ی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک می‌کرده است. فلسفه برای و پیدا کردن یک از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه ما مثل ابن‌سینا و ملاّصدرا عارف هم بوده‌اند. 🔹اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید یعنی فلسفه‌ی ملاّصدرا به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و ی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می‌رساند؛ پالایش می‌کند و در انسان اخلاق به‌وجود می‌آورد. 🔹ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و تبدیل شود. راهش هم تقویت ؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار می‌کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بی‌اعتنایی کند. ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
هدایت شده از نشست اندیشمندان انقلاب اسلامی
📣 نهمین جلسه از سلسله نشست‌های «نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» 💠 موضوع: نظام فکری علامه‌محمدتقی جعفری(ره) 🎙 ارائه‌دهنده: حجّت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی موسوی 🗓زمان: امروز پنجشنبه، چهاردهم اسفند ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🔖 اگر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید، میتوانید از طریق این پیوند ثبت‌نام کنید. 👇 http://forms.khamenei.link/?page_id=197
نظام فکری علامه جعفری ره.pdf
1.94M
نظام فکری علامه آیت الله شیخ محمد تقی جعفری تنظیم: سید مهدی موسوی @usul121
نظام فکری علامه جعفری ره.pptx
1.04M
نظام فکری علامه آیت الله شیخ محمد تقی جعفری تنظیم: سید مهدی موسوی @usul121
هدایت شده از نشست اندیشمندان انقلاب اسلامی
نظام فکری علامه جعفری ره.pdf
1.94M
📖محتوای درس نظام فکری علامه جعفری ره استاد حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمهدی موسوی
هدایت شده از نشست اندیشمندان انقلاب اسلامی
9.استاد موسوی.mp3
20.76M
🎙 جلسه‌ی نهم آشنایی با اندیشمندان انقلاب اسلامی 💠 نظام فکری علامه جعفری ره 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی موسوی 🗓 پنجشنبه، چهاردهم اسفند ۱۳۹۹ @qom_khamenei_ir
محیط زیست مقوله ای فلسفه ای «بحمدالله مجدّداً فرصتی پیش آمد برای سخن گفتن از درخت و گیاه، و از فضای سبز و محیط‌ زیست؛ خداوند متعال گیاه را و درخت را یک عامل مهمّی در جریان زندگی بشر قرار داده است. گیاه و درخت و سبزه و آنچه از آنها ناشی میشود، در ساخت تمدّن بشری یک پایه‌ی مهم و اساسی است؛ گیاهان و درختان، هم هوا را تصفیه میکنند، هم برای بشر غذا تولید میکنند، هم مایه‌ی تلطیف روح و روان بشری هستند، هم نماد آبادانی و خرّمی محیط زندگی بشر محسوب میشوند، هم بسیاری از داروهای مورد نیاز انسان از گیاهان به دست می‌آید، بعلاوه‌ی منافعی که در چوب و برگ و ریشه و مانند اینها وجود دارد؛ بنابراین می‌بینید که گیاه و درخت و سبزه یک عامل اساسی و مهمّی در زندگی بشر است. علاوه‌ی بر آنچه گفته شد، نگاه ما به درخت و گیاه و سبزه و محیط ‌زیست، یک نگاه معرفتی و معنوی است، نگاه معرفت دینی است؛ این در ادبیّات ما هم کاملاً رواج دارد و آحاد مردم و متفکّرین و همه‌ی کسانی که در زمینه‌ی مسائل بشری حرف میزنند، در این زمینه‌ها نظر داده‌اند و حرف زده‌اند: برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقی دفتری است معرفت کردگار یعنی نگاه، نگاه معرفتی است. » آیت اللّه خامنه ای، ۱۵/ ۱۲ /۱۳۹۹ ✅ محیط زیست در تفکر اسلامی دارای ابعاد مختلف وجودی، معرفتی، حقوقی و فناورانه است و می بایست به همه ابعاد آن نظر داشت تا رسالت انسان در زمین به درستی محقق شود و الا با تقلیل ابعاد مختلف به یک بعد، زمینه ظلم و تعدی به محیط زیست فراهم می شود. ✅ محیط زیست ریه حیات در زمین و بستر رشد و شکوفایی انسان و گنجینه پر از اسرار معرفت الهی و ربوبی است. محیط زیست حلقه ای از حلقه های متصل هستی وکاروان پویای حیات و زندگی است. ✅ محیط زیست به مثابه کاروان پویای پیش رونده، فقط و فقط در پرتو مفهوم و نظام حکمی و عقلانی اسلام قابل فهم و ارزش گذاری وجودی و حقیقی است. ✅طبیعیات متعالیه حکمت متعالیه و مبانی محکم فلسفی و و به خوبی می تواند این ابعاد را تبیین فلسفی کند. ✅بر همین اساس، یکی از امتدادهای اجتماعی حکمت اسلامی و معارف عقلانی اسلام که در حکمت متعالیه تجلی یافته است مقوله "محیط زیست" است و علی رغم نگرش کج فهمان و تحجر اندیشان نواخباری، فلسفه توحیدی حکمت متعالیه ظرفیت فوق العاده ای در این عرصه دارد و اظهارات آن را می توان در بیانات مقام معظم رهبری و بسیاری از حکیمان معاصر اسلام مشاهده کرد. چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی  صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی  صورت زیرین اگر با نردبان معرفت  بررود بالا همان بااصل خود یکتاستی  این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری  گر ابونصراستی و گر بوعلی سیناستی  سید مهدی موسوی