🔸مال مفت!
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب #الکلام_یجر_الکلام دربارۀ فساد و دستاندازی برخی مقامات دورۀ پهلوی به منابع عمومی، مینویسد:
📝... شنیدهام که بعضى از رجال دولت، زنهاشان را در پشت میز دولت نشانیده، حقوق زیاد براى آنها مىگیرند ولى از بس که لباس و توالت و آرایش آنها خرج بر مىدارد، حقوق آنها هر چه زیاد هم باشد کفایت نمىکند ولکن به منابعى دست دارند که هر چه زیاد هم خرج کنند کم نمىآید. خدا به مال ملّت برکت بدهد که جاى خرج و برج آنها را فورى پر مىکند! خودشان که در تحصیل آن زحمتى نکشیدهاند تا در خرج آن، حساب زحمت خودشان را در دست داشته باشند.
در دهات معروف است که مىگویند باید روغن را از مرد خرید و گندم را از زن؛ چون زحمت روغن را زن مىکشد، شیر را او مىدوشد و آن را او ماست مىکند و از ماست او کره مىگیرد و کره را او روغن مىکند. متصدّى همه این کارها نوعاً زن است؛ لذا قدرش را مىداند و در فروش آن دقّت مىکند و مسامحه نمىکند؛ به خلاف مرد که چون زحمتش را نکشیده، در فروختن آن مسامحه مىکند و دقّت نمىکند. بدین جهت، خریدن روغن از مرد باصرفهتر تمام مىشود از خریدن آن از زن؛ به عکس گندم که چون زحمتش را مرد مىکشد، خریدن آن از زن، آسانتر از مرد مىشود.
اینها نیز چون خودشان در تحصیل پول زحمتى نکشیدهاند، در خرج آن از زیادهروى و اخراجات بیهوده فروگذار نمىشوند. مال که مفت شد، این طور خرج مىنمایند.
🔸مرحوم حاج ملّا محمّد هیدجى، این مضمون را در حاشیه دیوانش که خطّى بود نوشته بود؛ گرچه در چاپ به گمان اینکه مخالف سیاست است چاپ نکردهاند.
دیوان شعرى دارد که اشعار ترکى بسیار لطیف و با ملاحتی دارد؛ از جمله این بیت است که گفته:
اگر او شوخ منیمگو گلیمى آلا الینه
باغشلارام تلنه اردبیل و خلخالى
یعنى اگر آن شوخ، دل مرا به دست آورد؛ به طرّۀ او، اردبیل و خلخال را مىبخشم.
بعد، در حاشیۀ آن، مطلبی به ترکى نوشته بود که ترجمۀ آن به فارسى این است: «در جایى که خواجه حافظ به خال هندوىِ محبوب خود، سمرقند و بخارا را ببخشد، چه مضایقه که من هم به طرّۀ یارم، اردبیل و خلخال را ببخشم.» مال که مفت شد، این طور خرج مىشود...
#بیت_المال #اموال_عمومی
@zanjani_net
#فلسفه_فلسفه
#فلسفه_های_مضاف
✅ مقام معظم رهبری ( حفظه الله )
🔹فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای #نزدیک_شدن_به_خدا و پیدا کردن یک #معرفت_درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه ما مثل ابنسینا و ملاّصدرا عارف هم بودهاند.
🔹اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید یعنی فلسفهی ملاّصدرا بهخاطر این است که فلسفه وسیله و #نردبان ی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد.
🔹ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و #عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت #فلسفه_ملاّصدراست؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
#فلسفه_فلسفه
#فلسفه_های_مضاف
#مقام_معظم_رهبری
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
هدایت شده از نشست اندیشمندان انقلاب اسلامی
📣 نهمین جلسه از سلسله نشستهای #مجازی «نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی»
💠 موضوع: نظام فکری علامهمحمدتقی جعفری(ره)
🎙 ارائهدهنده: حجّتالاسلام و المسلمین سیدمهدی موسوی
🗓زمان: امروز پنجشنبه، چهاردهم اسفند ۱۳۹۹
⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱
🔖 اگر هنوز ثبتنام نکردهاید، میتوانید از طریق این پیوند ثبتنام کنید. 👇
http://forms.khamenei.link/?page_id=197
نظام فکری علامه جعفری ره.pdf
1.94M
نظام فکری علامه آیت الله شیخ محمد تقی جعفری
تنظیم: سید مهدی موسوی
@usul121
نظام فکری علامه جعفری ره.pptx
1.04M
نظام فکری علامه آیت الله شیخ محمد تقی جعفری
تنظیم: سید مهدی موسوی
@usul121
هدایت شده از نشست اندیشمندان انقلاب اسلامی
نظام فکری علامه جعفری ره.pdf
1.94M
📖محتوای درس نظام فکری علامه جعفری ره استاد حجتالاسلاموالمسلمین سیدمهدی موسوی
هدایت شده از نشست اندیشمندان انقلاب اسلامی
9.استاد موسوی.mp3
20.76M
🎙#صوت_کامل جلسهی نهم آشنایی با #نظام_فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
💠 نظام فکری علامه جعفری ره
👤 حجتالاسلام و المسلمین سیدمهدی موسوی
🗓 پنجشنبه، چهاردهم اسفند ۱۳۹۹
@qom_khamenei_ir
محیط زیست مقوله ای فلسفه ای
«بحمدالله مجدّداً فرصتی پیش آمد برای سخن گفتن از درخت و گیاه، و از فضای سبز و محیط زیست؛ خداوند متعال گیاه را و درخت را یک عامل مهمّی در جریان زندگی بشر قرار داده است. گیاه و درخت و سبزه و آنچه از آنها ناشی میشود، در ساخت تمدّن بشری یک پایهی مهم و اساسی است؛ گیاهان و درختان، هم هوا را تصفیه میکنند، هم برای بشر غذا تولید میکنند، هم مایهی تلطیف روح و روان بشری هستند، هم نماد آبادانی و خرّمی محیط زندگی بشر محسوب میشوند، هم بسیاری از داروهای مورد نیاز انسان از گیاهان به دست میآید، بعلاوهی منافعی که در چوب و برگ و ریشه و مانند اینها وجود دارد؛ بنابراین میبینید که گیاه و درخت و سبزه یک عامل اساسی و مهمّی در زندگی بشر است.
علاوهی بر آنچه گفته شد، نگاه ما به درخت و گیاه و سبزه و محیط زیست، یک نگاه معرفتی و معنوی است، نگاه معرفت دینی است؛ این در ادبیّات ما هم کاملاً رواج دارد و آحاد مردم و متفکّرین و همهی کسانی که در زمینهی مسائل بشری حرف میزنند، در این زمینهها نظر دادهاند و حرف زدهاند:
برگ درختان سبز در نظر هوشیار
هر ورقی دفتری است معرفت کردگار
یعنی نگاه، نگاه معرفتی است. » آیت اللّه خامنه ای، ۱۵/ ۱۲ /۱۳۹۹
✅ محیط زیست در تفکر اسلامی دارای ابعاد مختلف وجودی، معرفتی، حقوقی و فناورانه است و می بایست به همه ابعاد آن نظر داشت تا رسالت #استخلاف انسان در زمین به درستی محقق شود و الا با تقلیل ابعاد مختلف به یک بعد، زمینه ظلم و تعدی به محیط زیست فراهم می شود.
✅ محیط زیست ریه حیات در زمین و بستر رشد و شکوفایی انسان و گنجینه پر از اسرار معرفت الهی و ربوبی است. محیط زیست حلقه ای از حلقه های متصل هستی وکاروان پویای حیات و زندگی است.
✅ محیط زیست به مثابه کاروان پویای پیش رونده، فقط و فقط در پرتو مفهوم #توحید و نظام حکمی و عقلانی اسلام قابل فهم و ارزش گذاری وجودی و حقیقی است.
✅طبیعیات متعالیه حکمت متعالیه و مبانی محکم فلسفی #حرکت_جوهری و #اشتداد_وجودی و #حمل_حقیقت_و_رقیقت به خوبی می تواند این ابعاد را تبیین فلسفی کند.
✅بر همین اساس، یکی از امتدادهای اجتماعی حکمت اسلامی و معارف عقلانی اسلام که در حکمت متعالیه تجلی یافته است مقوله "محیط زیست" است و علی رغم نگرش کج فهمان و تحجر اندیشان نواخباری، فلسفه توحیدی حکمت متعالیه ظرفیت فوق العاده ای در این عرصه دارد و اظهارات آن را می توان در بیانات مقام معظم رهبری و بسیاری از حکیمان معاصر اسلام مشاهده کرد.
چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی
صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
صورت زیرین اگر با نردبان معرفت
بررود بالا همان بااصل خود یکتاستی
این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری
گر ابونصراستی و گر بوعلی سیناستی
سید مهدی موسوی
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
18 اسفند روز بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین، حکیم بزرگ و #امتدادگر فلسفه الهی علامه سید جمال الدین اسدآبادی گرامی باد.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه https://eitaa.com/hekmat121/9
✏معنای "نفی عبودیت غیر خدا"
🔹حقیقت اسلام "توحید" است و حقیقت توحید "یکی کردن" است. توحید، گذار از کثرات به وحدت، از اعتباریات به حقیقت و رهایی از بندها و آزادی از اسارت ها و زنجیرها، و پیوستن وجودی به کمال مطلق، زیبایی مطلق و عشق مطلق است.
🔹توحید طرحی برای زندگی متعالی و نقشه ای برای حرکت و پویاییِ بدون توقف است همانی که انسان بر آن مفطور شده است و در فطرت و سرشت خود آرزوی آن را دارد و جویای آن است توحید حقیقتِ فطری آدمی و نحوه شدن انسانی اوست، انسانی که "زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است"
🔹در توحید دو جنبه تواءمان نهفته است جنبه اثباتی و جنبههای سلبی.
❇️ توحید طرحی برای شدن و طرحی برای زدودن؛
❇️ نقشه ای برای ساختن و نقشه ای برای تخریب است؛
❇️ طرحی برای شدن آدمی و ساختن یک حیات طیبه انسانی است و از سوی دیگر طرح و نقشه ای برای زدودن موانع و اغیار، اسارت ها و زنجیرها
و جای گذاری موجودات و افراد برحسب شرافت وجودی و نحوه نقشآفرینی آنها در سلسله مراتب خلقت است.
🔹 توحید با اذعان به وحدت خداوند و ایمان و به خالقیت یگانه، ربوبیت و الوهیت انحصاری آغاز میشود و اگر این اذعان و ایمان به الوهیت انحصاری خداوند موجود باشد طبیعتاً پرستش و عبودیت، راز و نیاز و دلدادگی و سرسپردگی را به همراه خواهد داشت. آدمی با تمام وجود و همواره مشتاق کوی خالق و رب و علاقه خویش است و نمیتواند از آن جدا شود مگر آنکه خود را فراموش کند چراکه "بودن آدمی" فقط و فقط در این ربط و اتصال وجودی معنا می یابد.
🔸اما نکته مهم اینجاست که این پرستش و عبودیت کی و کجا منشاء اثر می شود و زندگی فردی و اجتماعی مناسبات انسانی و معادلات جامعه را تحتالشعاع خود قرار میدهد و سامان زندگی را بر اساس نظم توحیدی و معنای وجودی حقیقت می دهد و حیات طیبه را به ارمغان می آورد؟
🔸در پاسخ باید گفت این اثر فقط و فقط زمانی آشکار میشود که همه اغیار ز دل زدوده شود و عبودیت و اطاعت غیر خدا به معنای واقعی کلمه سلب شود و همه موجودات در نسبت با حضرت حق و در جایگاه مخلوق باز تعریف شوند.
🔹اثر توحید در پرتو و سلبِ توهمِ الوهیت و معبودیت غیر خدا و جای گذاری موجودات و افراد در جایگاه واقعی خود در سلسله مراتب آفرینش آشکار میشود.
🔹بنابراین "نفی عبودیت غیر خدا" یعنی نفی همه توهمات و جایگاه های خودساخته پوشالیِ غیر مطابق با واقع.
🔸"نفی عبودیت غیر خدا" یعنی تعریفِ جایگاه ها و نقش ها و قرار دادن موجودات و افراد در جایگاه واقعی و شاءنی آنها در سلسله مراتب خلقت است.
🔸 "نفی عبودیت غیر خدا" یعنی برقراری تعادل و توازن و زدودن بی عدالتی ها و بی منطقی ها و زیاده خواهی ها.
🔸 در این نگاه "روح توحید" و عنصر حیات بخش و پویایی آفرین آن "نفی عبودیت غیر خدا" است که به جسم توحید یعنی اعتقاد به الوهیت خدا و شعائر عبادی ان روح می دهد، جان می ببخشد و به خیزش و جنبش می کشاند.
🌹 براین اساس توحید طرحی برای اقامه عدالت و قسط در همه عرصه ها و حوزه های وجودی آدمی، و برنامه ای برای هدایت مناسبات انسانی و خط مشی گذاری عمومی جامعه و دکترین تدبیر و مدیریت معادلات اجتماعی است.
سید مهدی موسوی
@usul121
تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهید سید محمّدباقر صدر
نویسندگان: سید مهدى موسوى
منبع: معرفت 1388 شماره 140
چکیده:
ارتباط میان علوم و تغذیه آنها از یکدیگر در گسترش معرفتهاى بشرى امرى حیاتى است و در تدوین تاریخ علم و فلسفه راهگشا و اثربخش. ارتباط میان فلسفه و اصول فقه، به عنوان دو علم عقلانى و محورى در تمدن اسلامى موجب آثار و جریانات مهم فکرى و سیاسى شده است. از اینرو، تبیین این مسئله براى آینده هر دو علم و تحلیل فلسفه آنها نکتهاى اساسى است.
این مقاله با رویکرد تحلیلى به تبیین آراء شهید سید محمّدباقر صدر از اصولیان بزرگ و فلسفه معاصر اسلامى در این موضوع مىپردازد.
از نظرگاه شهید صدر، فلسفه نقش عمدهاى در تحولات اخیر علم اصول و گسترش آن در دوره سوم حیات علم اصول داشته است. وى تأثیر فلسفه را در علم اصول در پیروزى اصولیان بر اخباریگرى، تأسیس مکتب وحید بهبهانى و طرح مسائل جدید در علم اصول دانسته است.
از سوى دیگر، علم اصول نیز در طرح برخى مباحث فلسفى همچون معرفتشناسى و زبانشناسى بر فلسفه تقدم داشته است و در نهایت، این علم پاسخگوى برخى مسائل تحلیل زبانى است که از سوى فیلسوفان تحلیلى غرب بیان شده است
.
متن: http://ensani.ir/fa/article/70416
@usul121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
عدم جواز اغماض در علم
آیت الله خامنه ای:
🔹اساس حوزه برای علم است؛ حوزه علمیه است. ما میگوییم کام حوزه علمیه با علم برداشته شده است. پس علم، بافت حقیقی و پایه حقیقی و هویت حقیقی این حوزه را تشکیل میدهد - حوزه های علمیه همه جا اینجورند؛ مخصوص حوزه علمیه قم که نیست – یعنی حوزه علم محور است.
🔸علم محور بودن #لوازمی دارد؛ باید به این لوازم ملتزم شد. یکی از چیزهایی که لازمهی علم محور بودن است، این است که مجموعه علم محور #پرسش_زاست، #پرسش_آفرین است. وقتی بحث علمی مطرح است، سوال مطرح است، با سوال باید با روی باز مواجه شد؛ همچنان که در سنت علمی سلف ارجمند ما هم این وجود داشته.
🔹 شما ملاحظه می کنید؛ در فقه #معارضات فقهی زیاد است؛ گاهی با #لحن_های_تند هم همراه هست.
🔸فرض بفرمایید مرحوم صاحب حدائق نسبت به صاحب مدارک، گاهی لحن تندی به کار میبرد؛ باز متقابلا مرحوم صاحب جواهر نسبت به صاحب حدائق در مواردی #لحن_بسیار_تندی به کار میبرد.
🔹قبلا هم همینجور بوده است. مرحوم علامه در مختلف، در موارد متعددی به ابن ادریس به شکل عجیبی میتازد و #عکسالعمل_خیلی_شدیدی نشان میدهد. البته باز ابن ادریس (رضوان الله علیه) به نوبه خود با همان بیان، با شیخ طوسی برخورد کرده است.
🔸این کار رایج است، اشکالی هم ندارد؛ اما در میدان علم. اگر ابن ادریس زنده می شد، میایستاد، علامه پشت سرش نماز میخواند، دستش را هم میبوسید. اگر سید صاحب مدارک زنده میشد، صاحب حدائق و دیگران پشت سرش نماز میخواندند، دستش را هم می بوسیدند - در این شکی نیست - اما در میدان علم با هم برخورد می کنند؛ مانعی هم ندارد.
🔸این برخوردها معنایش این است که طرح سوال، طرح اشکال، طرح شبهه، طرح مسئله جدید، طرح شیوه جدید، ایرادی ندارد.
🔹اگر آنچه که مطرح شده است، غلط است، آن وقت باید با شیوه علمی با آن غلط برخورد کرد؛ یعنی اغماض در مواجهه ی با غلط علمی جایز نیست.
🔸کسی اشتباه علمی کرده است، #اغماض_کردن و اینکه بگوییم «احترامش را حفظ کنیم، ملاحظه کنیم و نگوییم»، جایز نیست؛ نه، در باب علمیات، این مسئله وجود ندارد.
🔸باید از لحاظ علمی برخورد کرد، اما جلوی سوال را نباید گرفت. حوزه باید قطع سوال نکند. قطع سوال به قطع دانش می انجامد. راه سوال را نباید بست.
2/8/1389
بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/18