هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 وجود شریف
فیلمی از دیدار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با رهبر معظم انقلاب
🔹دعای شما برای ما یکی از ارزشمندترین چیزهایی است که در زندگی ما ...
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تا ذهن را نشناسيم نميتوانيم فلسفه داشته باشيم
(تفاوت روش ذهن شناسي فلسفي و روان شناسی)
🔺استاد شهید مطهری:
🔹بر آشنايان به اين مباحث (فلسفی) پوشيده نيست که طرز تحقيق مسائل ادراکي در فلسفه با طرز تحقيق روانشناسي جديد کاملا متفاوت است؛
🔸نظر روانشناسي متوجه مطالعه عالم درون و قوانين به وجود آمدن و از بين رفتن و روابط پديدههاي نفساني با يکديگر يا با امور خارجي است و مقصود وي شناختن موجودات عالم دروني است
🔸 ولي نظر فلسفه اولًا و بالذات متوجه شناخت وجود و واقعيت است و به انديشههاي ذهن جز با نظر ابزار و اسباب کار نگاه نميکند.
🔹 از نظر فلسفي ما شناخت وجود و واقعيت وقتي ميسر است که انبوه انديشههايي را که محصول فعاليتهاي مختلف ذهن است به دست آوريم و آنچه را که نماينده واقعيت خارج است از آنچه محصول و معلول فعاليت ذهن است تشخيص دهيم و به عبارت ديگر به بررسي ادراکات ذهن پرداخته آنچه را «حقيقت» است از آنچه «حقيقت نما» است تميز دهيم و به تعبير فلاسفه اسلامي امور اصيل را از امور اعتباري باز شناسيم و اين مطلب از مطالعه همين مقاله و مقالههاي بعدي (کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم) روشنتر خواهد شد؛
🔹و خواننده محترم از حالا بايد ذهن خويش را براي قبول يک حقيقت که مکرر به آن اشاره خواهيم کرد آماده کند و آن اينکه: "تا ذهن را نشناسيم نميتوانيم فلسفه داشته باشيم."
منبع: اصول فلسفه و روش رئالیسم ج۳ ص ۲۵.
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
#حدیث
📌امام عسكرى (سلام الله عليه):
🔹حُسنُ العَقلِ جَمالٌ باطِنٌ.
🔸نكويى خرد، زيبايى درون است.
(بحارالانوار،ج1،ص95)
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
📌علت تضاد و تناقض روحيه ايراني
✔️استاد شهید مطهری:
🔸دين اگر از ريشه شروع شود ميتواند به شکل يک موجودي حياتي درآيد و ميوه مخصوص داشته باشد اما اگر از شاخه و ميوه بخواهد شروع شود جنبه تصنعي خواهد داشت، يعني شاخه شاخه او وميوه ميوه او نخواهد بود...
🔹علت تضاد و تناقضي که در #روحيه_ايراني هست اين است که دين خود را از پيشنمازها گرفته و در نتيجه از استخاره و غسل جمعه و زيارت شاه عبدالعظيم و حضور در مجالس روضه و از آداب ناخن گرفتن و شارب زدن شروع کرده و در نتيجه به اينها عادت کرده است و از آن طرف چون قلب و باطنش به معرفت حق اشباع نشده و رقاء روحي پيدا نکرده، از چاه طبيعت بيرون نيامده، محکوم طبيعت و غريزه خويش است؛ از يک طرف عادت و از يک طرف غريزه، گاهي به اين سو کشيده ميشود و گاهي به آن سو، هم براي امام حسين ميگريد و هم اعانت ميکند يزيد را، هم نماز جماعت ميخواند و هم ربا ميخورد، هم شراب ميخورد و هم درويش است و علي علي ميگويد، قرآن حفظ ميکند و به طه تير ميکشد، يس حرز ميکند و امام مبين ميکشد....
یادداشت ها ج۸ ص۳۱۸.
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
💢دولتِ حال و آينده براى برقرارى جامعه بى طبقه اسلامى كوشش كند 💢
✔️استاد مطهری (ره)
▪️اگر ما واقعا اذعان كرديم به اين كه انقلاب ما يك انقلاب ماهيتا اسلامى بوده يعنى عدالت خواهانه بوده ولى عدالت اسلامى، آزادى خواهانه بوده آزادى اسلامى، استقلال خواهانه بوده استقلال اسلامى، يعنى همه اين ها را جامعه ما در ضمن اسلام مى خواست. تمام ارزش هاى عالى را جامعه ما در سايه و ظلّ اسلام و توأم با معنويت اسلامى خواسته، آينده اين انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و اين انقلاب آن وقت تداوم پيدا خواهد كرد كه اولا مسير عدالت خواهى را براى هميشه ادامه بدهد.
▪️يعنى دولتهاى آينده واقعا و عملا در مسير عدالت اسلامى گام بردارند، براى پر كردن شكاف هاى طبقاتى اقدام كنند، تبعيض ها را واقعا از ميان ببرند؛ جامعه توحيدى به مفهوم اسلامى، جامعه بى طبقه به مفهوم اسلامى نه جامعه بى طبقه به مفهومى كه ديگران مى گويند- كه ميان اين ها از زمين تا آسمان تفاوت است- ايجاد كنند، دولتِ حال و آينده براى برقرارى جامعه بى طبقه اسلامى كوشش كند و الّا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شكست مىخورد چون اصلا ماهيت اين انقلاب ماهيت عدالت خواهانه بوده است.
منبع: مجموعه آثار شهيد مطهري ؛ ج24 ؛ ص174
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم/ علامه طباطبایی و صدور انقلاب فرهنگی از زبان آیتالله جوادی آملی
🔹علامه نه تنها نگذاشت مکتب های وارداتی مادی گری از دو بلوک شرق و غرب به ایران بیاید، بلکه کوشید با مصاحبهها، با نامه، با جوابِ سؤال، با اعزام شاگردهای تربیت شده مکتبی، #فلسفه اسلامی را به دو #بلوک، مخصوصاً غرب برساند.
🔸قبل از اینکه مساله صدور انقلاب فرهنگی مطرح شود، این پیرِ خِرد کوشید با نوشتن شیعه در اسلام، دانشکده شیعه شناسی غرب را تغذیه کند.
سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران _ ۱۳۶۰/۰۸/۲۹
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
📌 نقدی بر روش تحصیل فلسفه
آیةالله حسن رمضانی:
🔹متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد نهایه و بعد منظومه را میخوانند و در نهایت سر سفره اسفار مینشینند.
این روش بویژه در سالهای نخست تحصیل فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و میآورد.
زیرا #بدایه و #نهایه و #منظومه تقریباً چکیده اسفارند و #اسفار هم – همانطور که واضح است – حکمت متعالیه است و کسی که میخواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالیترین و نابترین و دقیقترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که میخواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمیتواند آن را برای یک مبتدی آنطور که باید القا کند.
مباحثی که در ابتدای #بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آنها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقهای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد.
🔸پیامدها
این رویه چند پیامد منفی دارد:
✔️نخست آنکه بسیاری از مبتدیان، مباحثی را که بدانها اشاره شد، به خوبی درک نمیکنند و این خود سبب میشود که افراد کم کم دلسرد شده و فلسفه خواندن را رها کنند و عطایش را به لقایش ببخشند.
✔️دوم آنکه افراد مبتدی آنطور که باید نسبت به اینگونه مباحث احساس نیاز نمیکنند؛ در نتیجه از خواندن فلسفه لذت نمیبرند؛ چون با خود میگویند: وجود نه خدای من است، نه پیغمبر من است و نه دردی از دردهای من دوا میکند و نه مشکلی از مشکلات دینی جامعه را حل میکند. اصالت وجود به چه درد من میخورد؟ چرا باید وقت من صرف اینگونه مباحث شود؟
🔸و این برخلاف صورتی است که یک مبتدی، فلسفه را از حکمت متعارف شروع کند؛ مثلاً در کتاب #اشارات، قسمت الهیات، مطلب با این بحث شروع میشود که «کل محسوس موجود» آیا عکس این قضیه یعنی «کل موجود محسوس» نیز صادق است؟ یا اینکه خیر، عکس موجبه کلیه، موجبه جزئیه است؛ یعنی «بعض الموجود محسوس». طلبه مبتدی این مسأله را به راحتی میفهمد و نیاز به آن را آنطور که باید احساس میکند و از خواندن فلسفه، لذت لازم را میبرد.
✔️سوم آنکه رویه یاد شده موجب میشود که در بسیاری موارد برای افراد، برداشتهای دور از واقعیت پیش آید که چه بسا تا پایان در ذهنشان باقی بماند و یا دستکم مدت مدیدی ذهن و فکرشان را به خود مشغول کند و پس از سالیانی بفهمند که در طول این مدت کله بیصاحب میتراشیدهاند، به شکلی که هم خود از تلقی صحیح بازماندهاند و هم دیگران را به اشتباه انداختهاند.
🔸روش صحیح تحصیل فلسفه
برای اینکه ما با این مشکلات روبهرو نشویم، باید فلسفه را با خواندن یک دوره حکمت متعارف مشائی - که با فهم و استعداد افراد مبتدی مناسب است - شروع کنیم و بعد از آن به فراگیری #حکمت_اشراق، که ناظر به #حکمت_مشاء است، بلکه نقدی است بر آن حکمت، بپردازیم و در کنار اینها باید مباحث کلامی را نیز پیگیری کنیم.
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
📌نقدی بر کتابهای درسی فلسفه
آیة الله سید عزالدین زنجانی:
🔸کتاب #بدایه_الحکمه و #نهایه_الحکمه ... پس از مراجعت مـن بـه زنـجان نوشته شده که به طور خلاصه و مختصر است.
🔹ولی به عقیده من چندان برای مبتدی مـناسب نـیست،کتاب بسیار نفیسی است اما غرض و مطلوب را ایفاء نمیکند چون مصادف بـود بـا اواخـر ایام ایشان، و اینکه مطلب را توضیح دادن و سطح مطلب را پایین آوردن و بحث کردن و در خور فهم یک مبتدی کـردن خـودش وقـت فراوانی را میگیرد.
🔸و کسی که در زمینه مباحث اصول چنین توفیقی را پیدا کرده مرحوم مـحمدرضـا مظفر است که طلبه قبل از ورود به رسائل و کفایه با مشکل بسیاری روبرو میشود ولی آن مرحوم خـوب از عـهده این کار برآمده و دست مبتدی را گرفته تا فرا گرفتن این دو کتاب بـرایش هـموار شود، و در عین حال کتاب بسیار ارزنده و جـامعی اسـت.
🔸امـا بدایه الحکمه؛ پس از یک دوره تدریس دیدم کـه از آن غـموض مطلب (پیچیدگی) کاسته نشده یعنی همان محذوری که در تدریس منظومه یک معلم و اسـتاد نـسبت به شاگردان احساس میکند هـمان در بـدایه هست، ولی در عـین حـال کـتاب بسیار خوبی است.
🔹اما کتاب نـهایه الحـکمه چکیده و خلاصه فلسفه است، بویژه فلسفه متعالیه مرحوم صدرالمتألهین. درک و تدریس آن آسان نـیست مـخصوصا ایشان مطلب را جامع و کلی مثل سـبک شیخ در رسائل عنوان مـیکند و بـعد میفرماید «و ینبغی علی امور» و یـا مـیفرمایند «بتفرع علی هذا…» حال این تفریع چطور بر آن کلی مترتب میشود، هنر مـیخواهد یـعنی هنر فلسفه، کتابی است بـسیار جـامع بـرای آنانکه در فلسفه تـا حـد زیادی کار کرده بـاشند.
✔️نشریه کیهان فرهنگی، شماره ۶۸، آبان ۱۳۶۸
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
پیام یکی از استادان علوم عقلی:
بنده هم کاملا با این نکات موافقم.
بخش زیادی از مظلومیت فلسفه در افکار عمومی حوزه به دلیل مواجهه خشک و سرد با فلسفه است. ای کاش اندیشهای میشد.
فکر میکنم راه حلش برداشتن این کتب نیست بلکه باید کتب #عقاید حوزه برمذاق فلسفی و کاربردی تدارک دیده شود تا فرد که به #بدایه می رسد #کارآمدی_فلسفه را با عمق جان بچشد.
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
📌علت مهجور شدن فلسفه
آیت الله جوادی آملی:
🔸علت مهجور شدن فلسفه مقداری بی مهری طرفین دعوا است که بر سر فلسفه نسبت به یکدیگر اختلاف نظر داشتند، یعنی اگر حکیمان حرمت فقیهان را رعایت می کردند و فقیهان هم حرمت حکیمان را، این محذور پیش نمی آمد.
🔹جناب ابن عربی در جایی از فتوحات از فقها خیلی حق شناسی می کند، می گوید: فقها کار بسیار خوبی کردند که این علوم را اجازه ندادند که همگان در آن وارد شوند. برای اینکه اینها علومی است از حس دور، از خیال و وهم دور، از لفظ و استظهار دور، چنین علمی سهل التناول نیست. ایشان به این اعتبار از فقها حق شناسی می کند که از گسترش بی رویه ی این علوم جلوگیری کردند گرچه گله ای ضمنی هم دارد که چرا بالقول المطلق منع کردند
🔸این همان حرفی است که جناب بوعلی در اشارات دارد که «جل جناب الحق ان یکون...».
🔹علی ای حال هر وقت حکیمی آمده است جانب اندیشوران دیگر را رعایت کرده موفق بوده، مثل مرحوم میرداماد، شیخ بهایی، و مرحوم آملی، خوب ایشان هم شرح منظومه گفت هم کتاب فقه و اصول نوشت، و مرحوم آقاشیخ محمد حسین که شیخ و استاد ما بود. هر وقت بی مهری از طرفین و یا یکی از طرفین پدید آمد باعث مهجوریت فلسفه شد،
🔹و امام(ره) از کسانی بودند که توانستند جمع کنند به جمع سالم بین علوم نقلی و عقلی، یعنی هم جامع معقول و منقول بود، هم عقلا را و هم اهل نقل، مورد عنایت داشتند
📃منبع:
حکمت صدرایی ماهیت و مختصات/ در گفتگو با آیت الله عبدالله جوادی آملی، مجله قبسات، زمستان 1377 و بهار 1378، شماره 10 و 11 .
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121
📌پایداری در ترویج و گسترش فلسفه اسلامی
(عبرت از حوزه مشهد)
آیت الله خامنه ای:
🔹فلسفهی اسلامی .. فقه اکبر است؛ پایهی دین است؛ مبنای همهی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد."
آیت الله خامنه ای:
🔸در استحکام و پایداری این مرکز و این کانون اصلی تلاش کنید؛ این اساس قضیه است. نگذارید این مجمع عالی حکمت به نحوی از انحاء ضعیف شود؛ روزبهروز در تقویت این سعی کنید. این یک بنای مبارکی است که الحمدلله شماها همت کردید و این کار را راه انداختید؛ واقعاً «کشجرة طیّبة» است؛ منتها باید اصل آن را ثابت کنید.
🔸اگر چنانچه غفلت شود، اشتباه شود، کوتاهی شود، خدمترسانىِ کم انجام بگیرد و همهی آنچه که شماها دارید، برای حفظ و بقاء و استمرارِ اینجا به صحنه نیاید، از دست خواهد رفت یا ضعیف خواهد شد - که #ضعیف_شدن هم مثل از دست رفتن است؛ فرقی نمیکند - آن وقت #خسارت پیدا خواهیم کرد.
🔹همین مشهدی که شما مثال زدید و تعجب میکنید که مشهد طالب و مایل مسائل حِکمی و فلسفی است، خب این مشهد یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی در این شهر حضور داشتند؛ مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا مثل مرحوم شیخ اسدالله یزدی که عارف بود؛ اینها همه در مشهد بودند، مال دورهی قبل از دورهی اساتید ما هستند. یعنی پدر من، هم پیش مرحوم آقا بزرگ درس خوانده بود، هم پیش مرحوم آ شیخ اسدالله یزدی. طبقهی قبل از ما و اساتید ما، اینها را درک کرده بودند قبل از اینها، مرحوم آ میرزا حبیب - عارف و حکیم - در مشهد بوده. یا مرحوم حاج فاضل سبزواریالاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملّا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکزِ اینجوری بوده.
🔸خب، #دقت_نکردند، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ #مشهد تبدیل شد به یک مرکز #ضد_حکمت. یعنی #توجه_نکنید، اینجوری میشود.
🔹 به نظر من هنر بزرگ مرحوم علامهی طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) این بود که پافشاری کرد و کار خود را در شرائط مختلف ادامه داد. حتّی طبق آن نقلهائی که ما شنیدیم - گرچه آن وقت هم بنده به ذهنم بود، منتها دقیق یادم نیست - هنگامی که ایشان «اسفار» را تعطیل کردند، همان جا در همان مسجد سلماسی «شفاء» را شروع کردند. خب، این یعنی استقامت. پس کار اول شما این است.
✍بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی 23/11/1391.
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
https://eitaa.com/usul121