⁉️سوال
آیا مدل «نظام جامع اندیشه اسلامی» بعنوان مدل کارآمد برای فهم دین و اجرای ان، مدلی ثابت است یا خود نیز در طول زمان و همگام با تحولات متکامل می شود؟
آیا خود مدل نظام اندیشه دارای بخش های ثابت و متغیر است؟
❇️ پاسخ:
سلام علیکم
نظام اندیشه داراب دو حیثیت است:
۱. مفاهیم و گزارهها
۲. هیات و شاکله
به لحاظ حیث اول، ثبوتا امری ثابت است چرا که بر گرفته از وحی و عقل است و کاشف از واقعیت هستند. هرچند ممکن است در مقام اثبات به مرور زمان در حقیقی بودن آنها و یا تفسیر از آنها کسی تردید کند.
به لحاظ حیثیت دوم، یعنی هیات و ساختار، میتواند امری متغیر و بهروزشونده باشد و متناسب با اقتضائات زمان، بخشهایی از عناصر آن برجسته و تقدم یابد. هر چند که این خود نیازمند برهان و دلیل اجتهادی است.
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
#اجتهاد
https://eitaa.com/usul121
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 پرچم از دست تو به مهدی میرسد
🎥 بفرمایید آغوش رایگان...
واقعاً دیدنیه👌
هدایت شده از دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
14011220 معارفی که در حوزه یافتم .mp3
1M
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد:
🔸شهید مطهری در اوایل عدل الهی می فرماید: من بعد از سالها که در حوزه مشغول بودم، از خود پرسیدم: اگر حوزه نمی آمدم چه چیزی را از دست داده بودم؟ اگر بحث تدین و اخلاق است، در جای دیگر هم پیدا می شود، اما معارفی که در اینجا پیدا کرده ام هیچ جای دیگر نیست. اگر هر جای دیگر می رفتم به این معارف نمی رسیدم . اینها را از طریق علامه طباطبایی و صدرالمتالهین و حکمت اسلامی پیدا کردم. اینها در آکسفورد هم نیست، در دانشگاه تهران هم نیست. جای این معارف تنها حوزه است.
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
📌 شیوهی غلط من
🔹در آغاز تحصیل حکمت و فلسفه اسلامی دو استاد متفاوت را تجربه کردم:
❇️استاد اول بسیار بذول بود و راحتگیر، عمیق ترین مطالب حکمت و عرفان را به شاگرد نوپا میآموخت و از بیان ظرائف و لطائف دقیق استنکاف نمیکرد. هر متنی را درس میداد. در واقع متن بهانه بود تا شاگرد را وارد حکمت کند و به این دليل به هر پرسشی پاسخ میداد.
✅پس از مدتی به محضر استاد دیگری شرفیاب شدم. استاد دوم، بسیار کتوم و سختگیر بود. هیج مطلب عمیقی را خارج از وقت خودش درس نمیداد. به پرسشهای تخصصی پاسخ نمیداد و حوالت به آینده میکرد. متن محور بود و از چارچوب متن خارج نمیشد. ظرفیتها را میدید اما بیشتر به پختگی و موقف طلبگی توجه داشت. او بر این اعتقاد بود که هر حرفی وقتی دارد و وقت آن باید برسد.
🔹اگرچه استاد اول بسیار جذابتر بود و با ذهن عجول جواتی و فطرت حقیقتجویی سازگارتر بود، اما توفیق تحصیل بیشتر در محضر استاد دوم فراهم شد.
اما از زمانی که تدریس را آغاز کردم، شیوه استاد اول را پیشه ساختم و از بیان هیچ مطلبی برای طلاب جوان و جستجوگر دریغ نمیکردم و گاه چند سال برای یک طلبهی جستجوگر و مطالبهگر به تنهایی کلاس برگزار میشد و از هر دری برای او سخن گفته میشد و به تبیین انتقادی آرا و اندیشههای برخی از مکاتب و جریانها پرداخته میشد.
🔸اما بعد از سالها تدریس و رفاقت با برخی از طلاب و نتایج برخی از آنها، به این نتیجه رسیدهام که شیوه انتخاب شده بسیار غلط بوده است و حق با استاد دوم بود. زیرا به جهت اتخاذ روش اول و کثرت وقتگذاری و ارائه بیش از حد مطالب و مباحث برای طلبهی نوپای جویای نام، و به جهت اطلاع پیش از موعد از برخی مطالب و دادهها برخی از دوستان خوب "غوره نشده مویز شدند" و خیلی زود از کتاب و درس، استاد و حوزه و دانشگاه احساس استغنا ورزیدند و پا در کفش ادیبان و نویسندگان کردند و اظهارات عجیب و غریب و با تمسخر و طعنه میکنند.
همچنانکه ملکالشعرای بهار گفته است:
چون آینه نور خیز گشـتی احسنت
چون ارّه به خلق تیـز گشتی احسنت
در کفش ادیبان جهان کردی پای
غوره نشده مویز گشتی احسنــت
♦️تربیت و تدریس امر تدریجی و چند مرحلهای است و مدرس باید به فرایند تدریجی آموزش و ظرفیت یادگیری متربی توجه کند. نباید هر آنچه میداند را در اختیار او قرار دهد و از سر دلسوزی و هرچیز دیگری، اطلاعات پیش از موعد به او دهد. باید زمان بگذرد "تا پخته شود خامی".
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی
گر پیر مناجات است ور رند خراباتی
هر کس قلمی رفتهست بر وی به سرانجامی
https://eitaa.com/usul121
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تفسیر و تاویل جالب رهبر انقلاب از نحوه برخورد ایرانیانِ مسلمان با رسوم نوروز
هدایت شده از مکتب امام
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دو نوع دستگاه عقلانی حاکم بر جوامع
1⃣ عقلانیت پیرو بودن
2⃣ عقلانیت پیشرو بودن
🔰 عقلانیت مورد پذیرش در #اندیشه #توحیدی و #فطرت #انسان کدام است ؟
#کلیپ
#تواصی_توحیدی
#استاد_سید_مهدی_موسوی
#گفتمان_توحید
-------------------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 سال تحوّل
🔹 انسان موجودی است که ازقوه به فعل، از نقص به کمال در حال صیرورت و شدن است. هیچ انسانی نمیتواند خود را بینقص بداند و خود را کمال محض بداند که این خود نقصی بزرگ و آغاز توقف است. انسان عاقل به نواقص خود میاندیشد و برای درمان آنها به طبیب مراجعه میکند.
🔸گاه ممکن است انسانی به جهت برخی از ویژگیها و فعلیتها در نظر دیگران بزرگ جلوه کند و مورد اقبال شدید و تعریف و تشویق فراوان و غلو آمیز شود، اما نباید از رأی وجدان خود و اذعان درونی به نواقص و ضعفها چشم پوشی کند و تحت تأثیر محیتها و تعریفهای غلوآمیز قرار گیرد. انسان عاقل در عین احترام به دوستداران و محبان، باید حد خود را بشناسد و از حدود خود تجاوز نکند و داوری منصفانهای از خود داشته باشد.
🔹 بنابراین نقص و ضعف طبیعی آدمی است چرا که او دارای استعدادهای زیادی است که هنوز فعلیت نیافته است و همچنین در برابر او کمالات بینهایت و افقهای متعالی دور دستی قرار دارد که فاصله زیادی با آنها دارد.
🔸 انسان عاقل همواره در حال حرکت و جنبش است و زمانی این حرکت و جنبش رو به جلو و در مسیر کمال خواهد بود که بر بازتعریف کمالات و نواقص خود استوار باشد. هر انسانی در طول زندگی از پیشرفتها، کمالات و ویژگیهایی برخوردار است که سرمایهی اصلی او برای حرکت و فعالیت اوست. بدون شناخت و بهروری آن سرمایهها و کمالات حرکت صحیح و پیشبرنده غیرممکن است. در عین حال، نواقص و ضعفهایی هم دارد، عقبماندگیها و شکستهایی هم داشته است، بدون شناخت آنها حرکت و جنبش رو به جلو ممکن نخواهد بود چون حرکت متوقف بر ریلگذاری صحیح و انتخاب راهبردهای درست است که بخش زیادی از آن محصول عبرتگیری از عقبماندگیها و شکستهاست.
🔹 آغاز هر سال فرصت مناسبی است که هر انسانی به کمالات و نواقص، پیشرفتها و عقبماندگیهای خود بیاندیشد و اهداف واقعی و برنامهای راهبردی را برای حرکت و صیرورت خود تنظیم کند و با خداوند متعال عهدی جدید ببندد که سالی جدید را برای تحقق آن آغاز کند.
🔸 تقارن آغاز سال جدید با ماه مبارک رمضان، فرصتی ممتاز برای تنظیم این اهداف و برنامه و بستن عهد و میثاقی پایدار است. ماهی که هم افق وجودی انسان را نشان میدهد و هم زمینه استغفار و توبه حقیقی را فراهم کرده است.
🔹 امسال میتواند سال تغییر و تحوّل برای افرادی باشد که همچون نویسندهی این سیاهه احساس عقبماندگی زیاد و اشتباهات فراوان دارد و در عین حال به لطف و رحمت الهی امید وافر دارد. ان شاءالله
یا مقلّب القلوب و الابصار
یا مدبّر اللیل و النهار
یا محوّل الحول و الاحوال
حوّل حالنا الی احسن الحال
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از موسسه محکمات
11.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص) برگزار میکند:
💠 شرح طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
📚 با رویکرد الهیات اجتماعی
🎙 با ارائه: حجة الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی
(دبیر حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام) و استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه)
📎 ۲۰ جلسه
📆 از شنبه ۳ رمضان ال
🕰 ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح
🕌 آدرس: حرم مطهر، بست شیخ حرعاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) (خیرات خان)، تالار میرزا جواد تهرانی ره
🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه و سلم) با همراهی مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی برگزار میکند:
📖 «(شرح طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)» با رویکرد الهیات اجتماعی
🎙 با ارائه: حجة الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی
📎 ۲۰ جلسه
📆 از شنبه ۳ رمضان
⏰ ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح
🕌 نشانی: حرم مطهر، بست شیخ حرعاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام) (خیرات خان)، تالار آیةالله میرزا جواد آقا تهرانی (اعلی الله مقامه)
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مناجات عرفانی حضرت امام خمینی ره
🔹خدایا ما هیچیم؛ هرچه هست تویی
🔹این ایران را تو تقویت کن.
خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی. ما اگر چنانچه خلاف میکنیم نادانیم، تو بر ما ببخش.
کسانی که برای خدا کار میکنند هیچ وقت باخت در آن نیست. آنهایی که برای دنیا کار میکنند باخت دارند که اگر نرسیدند خوب، باختند و عمرشان را هم هدر دادند. اگر برسند هم باخت دارند، لکن آنهایی که برای خدا قیام میکنند، اطاعت امر خدا را میِخواهند بکنند، نهضت برای خدا، قیام برای خدا، عمل برای خدا، این هیچ وقت شکست ندارد. در ظاهر هم اگر خیال بشود که ما نتوانستیم، پس شکست خوردهایم، نه. به حَسَبِ واقعش شکستی نخوردیم؛ برای اینکه ما برای خدا کار کردیم، و کسی که برای خدا کار بکند، همین دنیا نیست قضیه؛ جاهای دیگر ما داریم، بُرد آنجاست.
سخنرانی امام خمینی ره در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۵۸.
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 اینجا مجتمع خرید #آرامش رامسره
چون هوا بارونیه نشد تو فضای باز باغ ایرانی برنامه اجرا کنیم و اومدیم تو این فضا
از اونجا که تنها مرکز خرید رامسره به شدت شلوغه
با مشورت رفقا امشب اومدیم اینجا
نیم ساعت مسابقه داشتیم و بعد هم یه گروه سرود
نکته قابل توجه میدونید چی بود؟
این مجتمعی که خب ۹۰درصدش کم حجاب ها حضور داشتند و شرکت کننده های مسابقه هم ایضا و از دور میگیم اوههههه چه مجتمع افتضاحی
ولی وقتی براشون اجرا کردیم دیدیم عه
اینا که خیلی با ما اشتراکات زیادی دارند
مثلا یه زوج جوان که ظاهرشون خیلی متفاوت با ما بود گفتیم بهترین خاطره زندگیتون چی بود ؟
گفتند سفر به #مکه
یه دختر بچه دیگه ای اومد گفت میشه شعر بخونم ؟
عملا هیچ حجابی نداشت و نزدیک ۱۲سال هم سنش بود
گفتیم خب بخون
میدونید چی خوند؟
شعر معرفی دوازده امام ...
چی میخوام بگم
میخوام بگم خیلییییییی کم کار کردیم
باور کنید کم گذاشتیم
باور کنید بین مردم نبودیم و خوب دین و معرفی نکردیم
این مشکلات امروز بدحجابی همش از کم کاری ها بوده
باور کنید درصد خیلییییییی کمی #معاند هستند
بسیاری از اینهایی که ما امشب تو این مجتمع دیدیم دلبسته این دین و این کشور هستند
ای کاش فرصت ها رو از دست ندیم
#سید_مرتضی_پورعلی
۱۲فروردین ۱۴۰۲/مجتمع تجاری #آرامش