آیا ماه صفر نحس است؟
استاد یوسفی غروی:
حدیثی را به پیغمبر اکرم نسبت میدهند که ایشان فرمودند: «من بشرنی بخروج صفر فله الجنة». و از این استفاده کردهاند که پس ماه صفر نحس است که پیامبر بهشت را برای کسی قرار داده که به خروج از این ماه بشارت دهد. اما صحیح آن «من بشرنی بخروج آذار» هست و این تحریف شده است به «من بشرنی بخروج صفر». «آذار» از ماههای رومی است. جریان این حدیث این است که اهل قبا به پیامبر پیشنهاد داده بودند که روزهای شنبه را به آنها سر بزند و این حدیث مربوط به همین دیدارهاست. پیامبر برای اینکه نشانهای به مؤمنان بدهد تا در نزاعهای پس از او (در اینجا نزاع ابوذر با خلیفۀ سوم) حق را گم نکنند در مسجد قبا به اصحابش فرمود: «اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد میشود مردی از اهل بهشت است». کسانی که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند تا مصداق این حدیث باشند. پیامبر که از این موضوع آگاه بودند به اصحاب داخل مسجد فرمود: «انه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة؛ هم اکنون عدۀ زیادی وارد میشوند و کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد از اهل بهشت است». ابوذر در بین کسانی بود که وارد مسجد شده بودند. پیامبر از آنان پرسید اکنون در کدام یک از ماههای رومی قرار داریم؟ فقط ابوذر بود که گفت یا رسول الله از ماه آذار خارج شدهایم. و این گفتۀ پیامبر به خاطر این بود که مردم به محق بودن ابوذر پی ببرند و اصلاً ربطی به ماه صفر و نحوست آن ندارد.
عدهای از علمای ما مخصوصاً علمای اخلاق ما از جمله مرحوم نراقی پدر و پسر اعتقاد به نحوست و سعد ایام را جز شرک خفی دانستهاند. یعنی اگر کسی معتقد باشد خود این روزها و ماهها مؤثر در سعد و نحس زمان باشد مرتکب شرک خفی شده است. اما آنچه در قرآن آمده است به خاطر این است که در بعضی روزها عذاب الهی نازل شده است، نه اینکه چون آن روز نحس بوده است عذاب الهی نازل شده است، بلکه چون در آن روز عذاب نازل شده تعبیر به نحس بودن داریم.
#صفر #نحوست #یوسفی_غروی
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
@vajeazeh
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شما لا مذهب نیستید، شما بی سوادید!
این جمله یک خداباور انگلیسی به یک آتئیست انگلیسی است
نکته قابل توجه برایم این بود که شخص خداباور به آتئیست می گوید تا بحال کتب فلسفی شرق را خوانده ایی و چند مثال میزند که سه نفر از این افراد ایرانی اند
ابن سینا ، غزالی ، فخر رازی
البته هیچ کدام بپای دانای اهل مشاء ، جناب بوعلی سینا نمی رسند ، این چیزی است که مورد وفاق همه ی آشنایان با فلسفه و حکمت است
و به راستی اگر چیزی بخواهد مورد افتخار ایرانیان باشد و بخواهند از او دم بزنند امثال جناب بوعلی سیناست نه قهرمان های ساختگی دنیای جدید که اسمشان را سلبریتی می گذارند و نه قهرمان های ساختگی دنیای قدیم که سند درستی از آنها در دست نیست و به این راحتی ها قابل اثبات نیست ، اما چرا بقول خودشان ایران پرستان کاری با امثال جناب بوعلی ندارند و سعی دارند کسانی را برای ایرانیان بت کنند که سند درست و درمانی از آنها در دست نیست ؟؟!
چون میدانند که ابن سینا که شد ابن سینا کسی است که درباره اش گفته اند هر گاه در مسئله فلسفی وا می ماند به نماز پناه می برد ، ابن سینا کسی بود که به شریعت ختم المرسلین معتقد بود و با اینکه فلسفه اش به او اجازه نمی داد که قائل به معاد جسمانی شود اما چون پیامبر صادق را قبول داشت ، قائل به معاد جسمانی هم بود
پ ن :البته گاهی این تیپ افراد آنقدر احمق تشریف دارند که بهمان توصیه می فرمایند که ما بجای قرآن ، حافظ را داریم ، چرا قرآن بر سر سفره هفت سینتان می گذارید؟ نمونه اش را همین امسال در شیراز شاهد بودیم...
@vajeazeh
زیارت های پیاده در جهان معاصر- دکتر پویافر.m4a
52.24M
📖 مبحث: #تحلیلی بر آمار و محتوای نامه های کوفیان
🎙فایل صوتی جلسه
👤 استاد #دکترمحمدرضاپویافر
🗓 چهارشنبه ۲۵مردادماه ۱۴۰۲
@vajeazeh
استاد گودرزی 29-5-1402 نسخه کم حجم .mp3
27.49M
هوالشافی
🔻توصیه یکی از پزشکان مورد وثوق، جهت راهکارهای مقابله با گرمازدگی در راهپیمایی اربعین
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
✅الف: برای پیشگیری از گرما زدگی:
۱. شربت خاکشیر با عرقیات خنک (مثل کاسنی، بیدمشک، بهار نارنج) زیاد مصرف کنید. و آب ومایعات خنک همیشه همراه داشته باشید.
۲. ترجیحا در زمان گرما پیاده روی نکنید و از بعد از ظهر تا صبح که هوا بهتر است پياده روی کنید.
۳. هر زمان که در آفتاب و گرمای زیاد قرار میگیرید، چفیه یا دستمال نخی مرطوب کنید و روی سر بیاندازید.
۴. از مصرف گرمی جات خودداری کنید.
۵. از مصرف غذاهای چرب و سنگین و مونده خودداری کنید.
✅ب: داروهای لازم که بهتر است همراه داشته باشید:
۱. قرص اندانسترون برای تهوع که هر 6 ساعت تا 8 ساعت میتوانید مصرف کنید.
۲. قرص هیوسین برای دلپیچه ودل درد که هر 6 ساعت تا 8 ساعت میتوانید مصرف کنید.
۳. زیره سیاه پودر شده برای دلپیچه و دل درد که 1 قاشق مرباخوری در یک فنجون آب جوش ریخته و کمی نعناع خشک هم اضافه کرده و بخورید.
۴. برای اسهال از ترکیب خاکشیر و بارهنگ تف داده به نسبت مساوی 1 قاشق غذاخوری در 1 لیوان آب سرد بریزید و کمی نعناع خشک و عسل هم اضافه کرده و روزی 2 لیوان بخورید.
✅ج: در صورتیکه مبتلا به گرمازدگی و اسهال شدید:
۱. داروهای ذکر شده در بالا را بسته به نیاز استفاده کنید.
۲. مایعات خیلی زیاد مصرف کنید.
۳. مرتب تمام بدن را با آب سرد، خیس کنید.
۴. در صورت نیاز سرم نمکی خنک تزریق کنید.
۵. ماست ترش را دوغ کرده و روزی 2 تا 3 لیوان بخورید.
❗️تذکر: هرچند اصل مواسات با اهل بیت علیهم السلام اصل مهمی بوده و هر سختی در راه حضرت سیدالشهداء علیه السلام حساب ویژه خود را دارد، اما شیعیان موظف هستند که در حفظ صحت جسمانی کوشا باشند
🆔eitaa.com/m_a_tavallaie
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیشگیری از عرقسوز شدن و گرمازدگی پیاده روی اربعین
@vajeazeh
🌿 ••[ وجیزه ]••
🎥 پیشگیری از عرقسوز شدن و گرمازدگی پیاده روی اربعین @vajeazeh
انشالله سفر همه ی دوستداران حضرت سیدالشهدا علیه السلام به سلامت باشه...
@vajeazeh
❖ ده باور بی اساس علم مدرن
• آب در صد درجه به جوش میآید؛
• ثابت گرانشِ زمین دَه است؛
• کاغذ تورنسل در محیط بازی آبی میشود؛
• زمین به دور خورشید میچرخد.
▫️اینگونه یافتههای علمی وابسته به احساسات و باورهای شخصی دانشمندان نیستند و به همین دلیل علوم تجربی، با داشتن روشی عینی و خالی از سوگیری، میتوانند تصویری مطمئن و دقیق از جهان در اختیار ما بگذارند.
▫️اما روپِرت شِلدریک، زیستشناس سرشناس انگلیسی، مدعی است نظام باورهای علوم تجربیِ معاصر دارای برخی مفروضات اساسی اما نیازموده است که از فرط تکرار به اصولی بدیهی تبدیل شدهاند و کمتر دانشمندی به خود اجازه میدهد که در آنها شک کند.
▫️برای مثال، دانشمندان به ما میگویند روح وجود ندارد؛ فرآیند تکامل کاملاً تصادفی است؛ پدیدههایی مثل تلهپاتی چیزی جز خرافه نیستند. شلدریک میگوید این باورها، که ریشه در نگرش مکانیستی قرن نوزدهمی دارند، نهتنها پشتوانۀ علمی ندارند، که حتی با یافتههای اخیر نیز ناسازگارند. او در این کتاب دَه باور بیاساس علم مدرن را توضیح میدهد و دانشمندان را به بازنگری در این باورها فرامیخواند
@vajeazeh
38.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴#ستارگان_حکمت۱۴۰۲
🔸ویژه برنامه بزرگداشت روز #ابوعلی_سینا
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد#غفاری
🔺جلسه اول#عنایت
@hekmateislami
قرائتی 31-5-1402 فایل فشرده شده.mp3
33.53M
صوت سومین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد حامد قرائتی
موضوع: مناسک عزاداری در دولتهای شیعه
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
صوت مناسبات فقه و علوم انسانی 1402.05.30.mp3
15.25M
💢شش ایده در مناسبات فقه و علوم انسانی
✍️حجتالاسلام علی محمدی، محقق و مدیر مؤسسه معنا
۱. ایده اول: ایده تبعیت فقه از علوم انسانی مدرن توسط جریان روشنفکری کشور با سه پیشنهاد.
۲. ایده دوم: ایده جدایی و تباین عرصه های فقه و علوم انسانی.
۳. ایده سوم: ایده جایگزینی فقه به جای علوم انسانی.
۴. ایده چهارم: ایده قرار گیری فقه در منزلت گردآوری و علوم انسانی در منزلت مشاهده و آزمونپذیری.
۵. ایده پنجم: ایده وابستگی فقه به علوم انسانی در موضوعشناسی.
ارتقای این ایده با توجه به سه نکته:
اول: تفاوت علوم انسانی مدرن با خبرویت در ادبیات فقی و لزوم دستیابی به علوم انسانی اسلامی
دوم: نگاه کلان و نظاممند به موضوعات مستحدثه و لزوم پرهیز از بررسیهای صرفاً موردی و مصداقی.
سوم: توجه به تفاوت مسائل حاصل رشد طبیعی دانش انسان در نسبت با طبیعت و فناوریهای اجتماعیِ طراحی شده در علوم انسانی مدرن.
۶. ایده ششم: ایدهای است که علوم انسانی اسلامی را به مثابه توضیح دهندهی شرایط امکان تاریخی و فرهنگی تحقق احکام تفقه شده الهی میداند.
این ایده، طریق بیرون آمدن فقه از انفعال و رسیدن به نقطه حادثهسازی و به دست گیری زمام امور و نبض حوادث را قرارگیری علوم انسانی اسلامی در امتداد عینی راهبردها، نظامات و احکام شرعی میداند.
📆 ارائه شده در مدرسه علمیه مشکات، دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
@vajeazeh