❖ ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(علیه السلام)
🎙استاد یوسفی غروی
«إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني»
«إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ»
این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که بعنوان سخنانی از امام حسین(علیه السلام) به ایشان نسبت داده میشود اما در واقع بریدههایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر.
● معنای جملۀ اول اینست: «اگر دین پیامبر برپا نمیگردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!»
این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده.
مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است.
در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده.
در این قصیده تصویری از امام(علیه السلام) ترسیم میشود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار میرفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نمودهاند.
ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است:
في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين
وبيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني
أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني
إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني
● و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ»
این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، بنام احمد شوقي.
بیت کاملش اینست:
قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ
یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است!
در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي نیز چند قصیده در رثای امام حسین(علیه السلام) [و بعنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است.
حتی مرحوم امام خمینی هم یکبار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(علیه السلام) نسبت داد. اما مرحوم شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری میگفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری بوجود میآورد و دستاویز گروههای منحرف شده است»
به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی سادهانگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که میگویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً میگویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمیتواند صادر شود!. این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
@vajeazeh
🌿 ••[ وجیزه ]••
❖ ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(علیه السلام) 🎙استاد یوسفی غروی «إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ
افزون بر ریشه یابی دقیق جناب استاد یوسفی غروی این نکته برایم چقدر جالب بود که شهید مطهری واقعا آدم عجیب و غریبی بوده و چقدر نسبت به انحراف حساس بوده و چقدر زیرک در فهمیدن اغراض و افکار رحمت الله علیه رحمة واسعة
استاد عابدی.mp3
31.79M
روش شناسی اجتهاد امام خمینی قدس سره
آیت الله احمد عابدی حفظه الله تعالی
@vajeazeh
استاد واعظی.mp3
29.71M
چیستی و ضرورت روش شناسی اجتهاد
استاد سید محمد رضا واعظی حفظه الله تعالی
@vajeazeh
بسم الله
خاطرهای از مرحوم کوروش صفوی و مطول تفتازانی
کوروش صفوی استاد زبانشناسی دانشگاههای ایران درگذشت. در عنفوان جوانی، باهمه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر اساتیدم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبانشناختی نیز شده بودم. همین شور و شوق بود که در دهه هشتاد روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم. اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده:
1) اینکه وقتی از تریبون سخنرانیاش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت میکردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بندهخدا بنشیند.
2) فراموش نمیکنم که در خلال سخنرانیاش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژیبنیادِ غرب وقتی میخواهد "کشور پیشرفته" را تعریف کند، میگوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غولپیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملیاش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود).
3) از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کردهام، برای مطالعات زبانشناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبانشناسی بخوانم؟ با مهر و فروتنی و سادگی به یادماندنیاش گفت: شما در زبانشناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمیشود. مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید، دیدگاههایشان را دستهبندی و منقح کنید و در اختیار زبانشناسان قرار بدهید. همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است.
رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد.
محمد عشایری منفرد
حوزه علمیه قم، ۱۴۰۲/۵/۲۲
@vajeazeh
سخنرانی.اشراق.کتابخانه.حرم.mp3
5.92M
نقش شیخ شهاب الدین سهروردی در سیر فلسفه اسلامی و امتداد آن تا دوران معاصر
👤 استاد در این صوت اثر گذاری شیخ شهاب الدین سهروردی را در دو حوزه
1️⃣ کلیت فلسفه
2️⃣ مسائل فلسفی
بررسی کردند.
✅در پایان هم با اشاره به توجه زایدالوصف شیخ اشراق به حکمای خسروانی ایران باستان، در عین تدین و تقید به اسلام نمونه ای مناسب برای مقابله با دو قطبی اسلام و ایران بیان کردند.
@vajeazeh
کلاس استاد مبینی.mp3
26.46M
رویکرد ها در روش شناسی اجتهاد
استاد مجید مبینی
@vajeazeh
استاد عالم زاده نوری.mp3
31.04M
روش شناسی اجتهاد اخلاقی
استاد عالم زاده نوری
@vajeazeh
استاد عرب صالحی.mp3
23.16M
فلسفه اصول فقه و روش شناسی اجتهاد
استاد عرب صالحی
@vajeazeh
18.mp3
9.97M
19.mp3
11.84M
📖 مبحث: #سیراعتبار شناسی مقاتل از ابتدا تا کنون
🎙فایل صوتی جلسه
👤 استاد #حضرت آیت الله یوسفی غروی
🗓 یکشنبه ۲۲مردادماه ۱۴۰۲
@vajeazeh
20.mp3
13.13M
📖 مبحث: #سیراعتبار شناسی مقاتل از ابتدا تا کنون
🎙فایل صوتی جلسه
👤 استاد #حضرت آیت الله یوسفی غروی
🗓 دوشنبه ۲۳مردادماه ۱۴۰۲
@vajeazeh