🔸 فشار واکسنی
🔹 در قضیه کرونا، توسط رسانههای مختلف، در جامعه عطش زیادی برای واکسن ایجاد شد،
و ظاهراً حتی از جانب مسئولان هم فشار سنگینی بر حضرت آقا وارد شد،
🔹 شاهد جمله اخیر هم دستور علنی حضرت آقا درباره ممنوعیت واردات واکسنها و داروهای آمریکایی و.. است،
که ظاهراً مسئولان علیرغم مخالفت حضرت آقا، اصرار به وارد کردن این داروها و واکسنها داشتهاند،
و حضرت آقا مجبور شدند برای کاستن بار این فشار، دستورشان را علنی کنند.
🔹 یا شاهد دیگر، فرمایش ایشان در روز تزریق واکسن است،
که فرمودند ۴_۳ ماه برای تزریق واکسن به من اصرار میشد (بخوانید فشار وارد میشد!، و گرنه اصرار مکرر به ولی جامعه، چه معنایی دارد؟ خود ایشان، مثل بقیه مردم، هروقت بخواهند واکسنشان را میزنند)
اصرار ۴-۳ماهه به کسی که موافق نیست، آیا معنایش غیر از فشار است؟
🔹 مسئله خرید جاروبرقی نیست، که بگویند صبر میکنیم ۴-۳ماه دیگر ایرانیاش قرار است تولید شود!
مسئله واکسن و سلامتی است، و تشخیص پزشک!
آن هم برای رهبری که همه ایشان را به رجوع به نظر کارشناس میشناسند.
🔹 به نظر میرسد تیم وزارت بهداشت، در این قضیه میخواستند از واکسن زدن حضرت آقا، به نفع سیاستهای خودشان بهرهبرداری کنند.
🔹 بنابراین نباید به مسائلی در این سطح از اهمیت، اینقدر سادهانگارانه نگریست، و بر اساس آن نتیجهگیری کرد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
#فشار_واکسنی
🔸 از مصلحت تا واقعیت
🔹 بحث درباره عکسالعمل امام جامعه درخصوص قضیه واکسن، با بسیاری از قضایای دیگر، تفاوت جدی دارد،
و آن هم نوع تخصصی بودن این مسئله است.
🔹 مثلا در قضیه بنیصدر، علت مخالفت حضرت روحالله (که بعداً علنی شد)، انحراف عقیدتی بنیصدر بود،
و اصلا مباحث عقیدتی، تخصص ویژه حضرت روحالله بود.
اما با این وجود، امام سکوت و تنفیذ کردند.
🔹 اما واکسن یک جنبه پزشکی بسیار پررنگ و غالب دارد،
که در تخصص حضرت آقا نیست،
و مرجع این تخصص در کشور ما کجاست؟
وزارت بهداشت!
🔹 جامعه نمیپذیرد که حضرت آقا بگویند من وزارت بهداشت را قبول ندارم،
و این پزشکان، صرفاً به نظرات WHO نگاه میکنند.
هرچند تمام پروتکلهای وزارت بهداشت، موبهمو کپیبرداری شده از WHO باشد (که هست. نیست؟!)
🔹 «فرض کنیم» حضرت آقا واکسن را قبول نداشتهباشند،
▪️ آیا جامعه میپذیرد که وقتی وزارت بهداشت میگوید واکسن بزنید، حضرت آقا بگویند «من نمیزنم!»؟
خصوصا ًوقتی هنوز شواهد «پزشکی» مدون و متقنی علیه واکسن در رسانههای فراگیر و غالب وجود ندارد.
اما درمورد واکسن انگلیسی یا آمریکایی، چون شواهد «سیاسی» و تاریخی به قدر کافی وجود دارد، و احتمال خطر بسیار بالاست، به صراحت، و بر خلاف جریان غالب رسانهای، حرف خود را میزنند.
▪️ حضرت آقا نمیتوانند بگویند که من (مثلا) رویکرد طب سنتی به کرونا را قبول دارم،
اما میتوانند بگویند به ظرفیت طب سنتی توجه شود،
▪️ حضرت آقا نمیتوانند بگویند به جای رمدیسیویر و فاویپیراویر، (مثلا) آلرگارد به بیماران کرونایی بدهید،
اما میتوانند بگویند در پروتکلهای درمانی، به سایر داروهایی که در داخل تولید شده توجه کنید.
▪️ جامعه نمیپذیرد که وقتی وزارت بهداشت میگوید واکسن بزنید، حضرت آقا بگویند من نمیزنم،
اما حضرت آقا میتوانند، علیرغم توصیه مکرر مردم به رعایت پروتکلهایی نظیر ماسک زدن، حتی یک بار هم زدن واکسن را به مردم توصیه نکنند!
با وجود آنکه بحث واکسن، یکی از داغترین بحثهای کشور است!
و رسانههای مختلف داخلی و خارجی، و تمامی مسئولان، و در و دیوار دارند برای تزریقش تبلیغ میکنند!
▪️ حضرت آقا نمیتوانند بگویند به واکسنهای وارداتی که وزارت بهداشت دارد به مردم تزریق میکند، اطمینان ندارند،
اما میتوانند بگویند من علیرغم وجود نداشتن واکسن داخلی، و با وجود اصرارها، واکسن خارجی نزدم!
یا میتوانند بگویند (علیرغم پروتکلهای وزارت بهداشت، که اولین و در دسترسترین واکسن را باید زد،) من ۴_۳ماه، تزریق واکسنم را به تأخیر انداختم.
آن هم کسی که دائماً تاکید بر رجوع به نظر متخصصان دارد.
یا میتوانند با تاکید بسیار بگویند واکسنهای وارداتی باید مطمئن باشند.
🔹 اینها کاملا قابل تأمل هستند،
اما برخی همه این حرفها را کنار گذاشتهاند،
و انگار صرفاً یک فیلم صامت تزریق واکسن، از حضرت آقا دیدهاند!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
#از_مصلحت_تا_واقعیت
🔸 حجیت قول و فعل
🔹 درباره حجیت قول و فعل و تقریر امام مسلمین،
غالب فقها معتقدند که «دلالت گفتار امام از دلالت فعل و عمل آن بزرگواران بیشتر و روشنتر است زیرا در کلام و گفتار امکان استفاده از الفاظ و کلماتی و صیغههای خاصی که کاملاً دلالت بر منظور داشتهباشد و حکم را به صورت روشن بیان کند وجود دارد.»
🔹 از اینرو تقریباً تمام فقها معتقدند که فعل ولی مسلمین، صرفاً حکم بر اباحه میکند،
یعنی این که ایشان عملی انجام دهند، فقط به ما میفهماند که انجام این عمل شرعاً جایز است، اما در مورد مباح، مستحب، یا واجب آن نمیتوان نظر داد،
و برای تشخیص دقیقتر، باید به موارد دیگر رجوع کرد.
🔹 علاوه بر این، در شرایط فتنه، حتی «گاهی» سخن ولی جامعه نیز دارای ظرافتهایی است که درک آن به تعمق بیشتری نیاز دارد.
🔹 ممکن است گاهی به علت این ظرافتها، درک ما از نظر و نیت ولی جامعه، درک کامل و صحیحی نباشد،
بنابراین نباید برداشت خود از رفتار ایشان را به عنوان دلیل و حجت شرعی، رسانهای کنیم، و تبعات احتمالی این برداشت را متوجه ولی جامعه کنیم.
🔹در همین قضیه واکسن، اگر امام خامنهای نظر مثبت چندانی نسبت به واکسن نداشتهباشند،
و صرفاً به عنوان یک مصلحت مقطعی و حداقلی، واکسن زدهباشند،
و ما بر اساس برداشت خودمان، دریافت واکسن را مصداق دستور عملی رهبر به جامعه، معرفی کنیم،
اگر چند روز دیگر، عوارض واکسنی که هنوز در مرحله تزریق اضطراری است (و بنابراین عوارضش مشخص نشده)، معلوم شود،
تمام آن عوارض به پای ولی جامعه نوشته میشود که به آن امر کردهاست!
در حالی که این «امر کردن» رهبر، مسئلهای است که ما برداشت کردهبودیم، و هیچگونه تصریحی در صحبتهای حضرت آقا در این خصوص وجود ندارد،
و همانطور که گفته شد، صِرف فعل ولی جامعه، حجیتی از جهت وجوب یا حتی استحباب نمیآورد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
#حجیت_قول_و_فعل
همه اینها را نگفتیم تا بگوییم الّا و لابد! حضرت آقا واکسن را قبول ندارند،
🔹 هرچند بر اساس همین گزارهها، و تحلیلهای پرتعداد دیگر، به نظر ما، واکسیناسیون، گزینه مطلوب حضرت آقا نبوده،
و صرفاً یک راهحل مقطعی و حداقلی محض (و حتی مصلحتی برای رشد جامعه، و عبور آن از بحران ساختگی) بودهاست،
نه یک راهحل دائمی
(آنچنان که امروز مسئولان وزارت بهداشت میگویند مردم باید بعد از این، سالی دو دوز واکسن دریافت کنند!!)
🔹 و با این وجود باز هم تاکید میکنیم که این تحلیل ماست،
و شاید حضرت آقا نظر دیگری دارند،
🔹 اما اظهارنظرهایی که دریافت واکسن توسط حضرت آقا را نوعی امر ولایی یا حتی نشانه مطلوبیت محض واکسن برای حضرت آقا میخوانند، کاملاً خدشهپذیر و بعضاً اخبارینگر میدانیم.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
غالب فقها معتقدند فعل ولی مسلمین، صرفاً حکم بر جواز دارد،
یعنی فقط نشان میدهد که انجام آن کار حرام نیست، پس یا مباح یا مستحب، و یا واجب است.
مگر اینکه تصریحی در قول ایشان باشد.
بنابراین واکسن زدن امام خامنهای، به لحاظ فقهی ممکن است صرفاً یک عمل مباح بوده،
و برای مقلدین، حتی هیچ استحبابی هم در آن نبودهباشد،
و نتیجهگیری برخی، که صِرف این عمل امام خامنهای را نشان از امر ضمنی ایشان به متدینین درباره دریافت واکسن میدانند، وجاهت فقهی ندارد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 در ایام عید میلاد رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم،
از باب ادخال سرور در قلوب مؤمنین..
🔹 بخندید ولی ببینید چه کسانی و بر اساس چه آمارهایی دارند برای امورات کرونایی کشور تصمیمگیری میکنند!
بنده خدا مجری، از پاسخ نامربوط و #دروغ گویی مهمان برنامه، هنگ کرده!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
حالا چه عجلهای دارید؟!
هنوز دوهفتهای وقت هست!
لابد چون مدرسهها تعطیل است، فعلاً وزیر آموزش و پرورش هم لازم نیست!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat