eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
557 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
749 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Part02_صلح امام حسن.mp3
6.78M
کتاب صوتی 📗 "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ" اثر شیخ راضی آل یاسین ترجمه قسمت 2⃣ موقعیت سیاسی پیش از بیعت *مساله امامت با اشاره به حدیث ثقلین *دیدگاه اهل تاویل درباره خلافت *انگیزه ها و توجیهات غصب خلافت از خاندان عترت sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
Part03_صلح امام حسن.mp3
7.38M
کتاب صوتی 📗 "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ" اثر شیخ راضی آل یاسین ترجمه قسمت 3⃣ موقعیت سیاسی پیش از بیعت *نامه امام حسن(ع) به معاویه درباره خلافت *عوامل ضدیت با خاندان عترت *سه مشکل اصلی امام حسن (ع) پس از شهادت امیرالمومنین (ع) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
Part04_صلح امام حسن.mp3
6.34M
کتاب صوتی 📗 "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ" اثر شیخ راضی آل یاسین ترجمه قسمت 4⃣ موقعیت سیاسی در زمان بیعت *ویژگی ها و فضائل امام حسن (ع) برای جایگاه خلافت *خطبه امام حسن (ع) پس از شهادت امیرالمومنین(ع) *توصیف خاص امام حسن (ع) از امیرالمومنین(ع) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
Part05_صلح امام حسن.mp3
5.37M
کتاب صوتی 📗 "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ" اثر شیخ راضی آل یاسین ترجمه قسمت 5⃣ موقعیت سیاسی در زمان بیعت *بیعت مردم با امام حسن (ع) در روز ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری *تخلف معاویه از بیعت با امام *خطبه امام حسن (ع) پس از بیعت مردم *سه دلیل پذیرش بیعت توسط امام حسن علیه السلام sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_694018426716291301.mp3
3.96M
حدیث منزلت در شان امیر مومنان علیه السلام از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم نقل شده است. قال رسول الله ص : أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی به مناسبت نزدیک شدن به ایام شهادت را از زبان حجه الاسلام احمدی اصفهانی تقدیم حضور شما شیعیان و محبان حضرت میکنیم. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_5850545021148727038.pdf
22.99M
📚 📖 کتاب سه دقیقه در قیامت با مطالعه این کتاب تاثیر ژگرفی را حس خواهید کرد کتاب سه دقیقه در قیامت کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی روایتی است از خاطرات یکی از مدافعین حرم که زیر عمل جراحی برای لحظه‌هایی از دنیای خاکی می‌رود و تجربه‌ای نزدیک به مرگ دارد. او در این زمان کوتاه چیزهایی می‌بیند که درک آنها برای مردم عادی سخت است. در این کتاب حقایقی درباره مرگ، برزخ، حال انسان در برزخ و بسیاری مطالب دیگر درباره حیات پس از مرگ خواهید خواند.  اگر دوست دارید حقایقی حیرت‌انگیز از دنیای پس از مرگ بدانید، این کتاب را بخوانید. بخشی از کتاب سه دقیقه در قیامت بعد دوباره نگاهی به اطراف انداختم. دکتر جراح، ماسک روی صورتش را درآورد و به اعضای تیم جراحی گفت: مریض از دست رفت. دیگه فایده نداره... بعد گفت: خسته نباشید. شما تلاش خودتون رو کردین، اما بیمار نتونست تحمل کنه. یکی دیگه از پزشک‌ها گفت: دستگاه شوک رو بیارین... نگاهی به دستگاه‌ها و مانیتور اتاق عمل کردم. همه از حرکت ایستاده بودند! عجیب بود که دکتر جراح من، پشت به من قرار داشت، اما من می‌توانستم صورتش را ببینم! حتی می‌فهمیدم که در فکرش چه می‌گذرد! من افکار افرادی که داخل اتاق بدند را هم می‌فهمیدم. همان لحظه نگاهم به بیرون از اتاق عمل افتاد. من پشت درب اتاق را می‌دیدم. برادرم با یک تسبیح به دست، نشسته بود کنار درب اتاق عمل و ذکر می‌گفت. خوب به یاد دارم که چه ذکری می‌گفت. اما از آن عجیب‌تر اینکه ذهن  او را می‌توانستم بخوانم. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
یک حدیث قدسی خیلی عجیب ♦️خداوند تبارک و تعالی میفرماید: يا مُطْلَقاً فِي وِصٰالِنا، اِرْجِع؛ وَ يا مُحلفا عَلِيِّ هجرنا، كَفَر؛ أَنَّما ابعَدنا اِبْليس لِانَه لَمْ يَسْجُدُ لَكَ، فَواعَجَبا كَيْفَ صَالَحَتْه وَ هَجَرتَنا ♦️ای كسی كه وصال ما را ترك كرده‌ای، برگرد.و ای كسی كه بر جدايی از ما سوگند خورده‌ای، سوگند خود را بشكن. ♦️ما ابليس را برای اين از خود رانديم كه بر تو سجده نكرد، پس چقدر عجیب است كه تو او را دوست خود گرفته‌ای و ما را ترك كرده‌ای.... 📚بحرألمعارف، جلد ۲، فصل ۶۲ sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«و من آیاته خلق السموات و الارض و اختلاف السنتکم و الوانکم ان فی ذلک لآیات للعالمین‏»  روم ۲۲ شاید باورتان نشود آنچه می بینید بخشی از جهانی است که خدا خلق کرده است و ما با ذهن و فکر محدود خود توانسته ایم آنرا محاسبه کنیم . به اعداد و ارقام عظمت و بزرگی کرات و ستاره ها توجه کنید. خدایی قادر که بخشی از آفرینش او چنین با عظمت است را چگونه میتوان ستود و ستایش نمود.  لااِلهَ اِلاَّ اللّه الْحَلِيمُ الْكَريم لااِلهُ الاّ اللّه الْعَلِيُّ الْعَظِيم سُبْحانَ اللّه رَبِّ السَّمواتِ السَّبْع وَ رَبِّ الاْءَرَضِينَ السَّبْع وَ ما فيهِنَّ وَ ما بَيْنَهُنَّ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيم وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين . sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🔹بازخوانی راهبردهای تحولی حوزه علمیه خراسان در اعتلای فرهنگ پژوهش مشروح خبر در لینک زیر: http://www.hozehkh.com/OneEntry.aspx?entryID=37668 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❣️دوستان‌تان را دعوت کنید؛💐 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
ارسال شده از سروش+: اعمال مشترك شبهای قدر اوّل: (غسل) علامه مجلسى فرموده است كه "بهتر است غسل شب‌های قدر را مقارن غروب آفتاب انجام دهند كه نماز مغرب را با غسل بخوانند". دوّم: (خواندن دو ركعت نماز) در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحيد(قل هو الله احد) را بخواند و بعد از پايان نماز هفتاد مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ» در روايتى از رسول خدا(ص) آمده است كه كسي كه اين عمل را انجام دهد از جاى خود برنخيزد مگر اينكه خدای متعال او و پدر و مادرش را بيامرزد و خداوند، فرشتگان را مامور مي‌كند كه تا سال آينده براي وی حسنات بنويسند. سوّم: (باز كردن قرآن و قرائت دعاي مخصوص آن) (مراجعه شود به کتای مفاتیح الجنان) چهارم: (بر سر گرفتن قرآن) (مراجعه شود به کتای مفاتیح الجنان ) پنجم: (زيارت امام حسين (ع) به فرموده علامه مجلسي زيارت امام حسين (ع)؛ در هر يك از سه شب قدر مستحب موكد است و در روايتي آمده است كه سبب آمرزش گناهان مي‌شود و اگر از نزديك دسترسی به زيارت نداشته باشد از دور زيارت كند. ششم: (احياء داشتن شب‌های قدر) يعنی اينكه اين شب را تا صبح بيدار باشد و با عبادت، دعا، ‌تلاوت قرآن، حضور در جلسات سخنرانی دينی، ‌پرسش و پاسخ‌ های مذهبی و يا مطالعه كتابهای تفسير،‌ عقايد و مواعظ آن را سپری كند. در روايتی از امام باقر (ع) آمده است"هر كس شب قدر را احياء دارد، گناهان او آمرزيده می ‌شود، هر چند كه بسيار باشد" و بهتر است روز قبل مقداری استراحت كند و غذا و نوشيدنی كمتری بخورد تا خواب بر او غلبه نكند و كسانی كه توانايی احياء ندارند بهتر است اول شب را استراحت كنند و سحرگاهان بيدار باشند و عبادت نمايند. هفتم (اقامه صد ركعت نماز) صد ركعت نماز بخواند (هر دو ركعت به يك سلام) كه فضيلت بسيار دارد و افضل آنست اگر توانايي داشته باشد در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحيد (قل هو الله احد) بخواند. هشتم: (خواندن دعايی از حضرت زين العابدين (ع) (مراجعه شود به کتای مفاتیح الجنان ) نهم: (طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنيوی و اخروی) مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده اند "بهترين اعمال در اين شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنيوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر و خويشان و ديگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنيا رفته باشند و همچنين ذكرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندانشان تا آنجا كه مقدور است، انجام دهند و در بعضي از روايات نيز تاكيد شده است كه دعای جوشن كبير» را در اين سه شب بخوانند. در روايتي آمده است كه شخصی خدمت رسول خدا (ص) رسيده و عرض كرد: اگر شب قدر را درك كردم، ‌چه چیزی را از خداوند طلب كنم؟ كه ايشان فرمودند: "عافيت و سلامتی را از خداوند بخواه" التماس دعا sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
نکات جزء۱۹ سوره فرقان ۱-دوست خوب انتخاب کن ،دوست بد در دنیا تو را گمراه و در آخرت گرفتار عذاب خواهد کرد(۲۸-۲۹) ۲- در زندگی قرآن را رها نکن ،در قیامت پیامبر شاکی میشود(۳۰) ۳- نفست را معبود خودت قرار نده(۴۳) ۴- از کافران اطاعت نکن(۵۲) ۵- با آرامش و بی تکبر راه برو(۶۳) ۶- اگر انسان جاهل و بی عقلی با تو حرف زد ،او را سالم ساز(۶۳) ۷- شبانگاه برای خدا سجده کن و قیام نما(۶۴) ۸- خودت را در مقابل عذاب جهنم واکسینه کن(۶۵) ۹- انفاق میکنی،نه اسراف کن و نه سختگیری کن(۶۷) ۱۰- شهادت به باطل نده(۷۲) ۱۱- اگر با کار لهو و بیهوده برخورد کردی،بزرگوارانه و با بی اعتنایی از آن بگذر(۷۲) ۱۲- دعاکن: خدایا از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده(۷۴) ۱۳- از خدا بخواه الگو و پیشوای پرهیزگاران شوی (۷۴) ۱۴- دعا کن،و الا خداوند ارجی برایت قائل نیست(۷۷) سوره شعراء ۱۵-وقتی وظیفه ات را نسبت به کسی انجام میدهی منت سر او نگذار (۲۲) ۱۶-اگر باور کنی که روزی به سوی پروردگارت باز می گردی از تهدید و برنامه های دشمن نمیترسی (۵۰) ۱۷-در بن بست ها نا امید نباش یقینا خدا هست و تو را هدایت میکند (۶۲) ۱۸-همه چیز دست خداست خلقت،هدایت،اطعام،شفا،مرگ،زندگی ،بخشش گناهان (۷۸-۸۲) ۱۹-از خدا بخواه در میان امت های آینده ذکر خیری از تو قرار دهد (۸۴) ۲۰-روز قیامت مال و فرزند هیچ سودی ندارد ، فقط با قلب سلیم به پیشگاه خدا برو(۸۸-۸۹) ۲۱-فرمان مسرفین ،کسانی که در زمین فساد میکنند و اصلاح نمی کنند را اطاعت نکن (۱۵۱-۱۵۲) ۲۲-کاری نکن که پشیمان شوی چون گاهی حتی با پشیمانی عذاب الهی نازل میشود(۱۵۷-۱۵۸) ۲۳-در زمین نه فساد کن و نه دیگران را فاسد کن (۱۸۳) ۲۴-خویشاوندان نزدیکت را انذار کن (۲۱۴) ۲۵-بال و پر خود را برای مومنان بگستران(۲۱۵) ۲۶-بر خدا توکل کن که عزیز و رحیم است (۲۱۷) ۲۷-از کسانی که گمراهان از آنان پیروی میکنند ، پیروی نکن چون در زندگی سرگردان میشوی (۲۲۴-۲۲۵) ۲۸-از کسانی که سخن میگویند و به آن عمل نمی کنند پیروی نکن(۲۲۶) سوره نمل ۲۹-هر وقت خدا به تو نعمتی داد او را ستایش کن و بگو الحمدالله (۱۵) ۳۰-اگر کسی با تو نامناسب حرف زد ؛تبسم کن و با شکر نعمت های الهی رفتاری که موجب رضایت خدایت انجام بده (۱۹) ۳۱-هر وقت کسی خبری آورد تحقیق کن ببین راست میگویید یا خیر (۲۷) ۳۲-هر وقت خواستی برای کار مهمی تصمیم بگیری اول مشورت کن (۳۲) ۳۳-را نجات از عذاب الهی ایمان و تقوا است (۵۳) ۳۴-مواظب باش هیچ وقت دشمن تو را با کمک مالی فریب ندهد(۳۶) @feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
من سال‌‌ها نوشته‌هایم را در کاغذ می‌نوشتم. نتیجه آن بود که با وجود طبقه‌بندی نوشته‌ها، بسیار کم پیش می‌آمد تا در لحظه نیاز بتوانم به درستی از آن‌ها استفاده کنم. اسفند هر سال چند کیلو از این کاغذ‌های بی مصرف را تحویل بازیافت می‌دادم! شما یک پژوهشگرید و چند پروژه پژوهشی دارید. هم‌زمان به فعالیت‌های تبلیغی همچون منبر، سخنرانی و... نیز می‌پردازید. در کلاس درس سخنان استاد را یادداشت‌‌برداری می‌کنید. در کنار همه این‌ها در دوره‌های گوناگون آموزشی نیز شرکت می‌کنید. برای همه این‌ها باید یک چمدان دفترچه و کاغذ به همراه داشته‌باشید! اگر شما نیز با چنین دردسرهایی روبرو هستید، "وان‌نوت" (one note) می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب برای شما باشد. وان‌نوت در کنار وُرد، اکسل و... یکی از نرم افزارهای مجموعه مایکروسافت آفیس است. می‌توانید آن را در رایانه، موبایل و تبلت خود نصب کنید. وان نوت را دقیقاً می‌توانید شبیه کیفی در نظر بگیرید که دفترچه‌های متعددی در آن دارید. دفترچه‌هایی که خود بخش‌بندی شده‌اند و در هر بخش هم چند صفحه در نظر گرفته شده است. بنابراین، من چند دفترچه در کیفم خواهم داشت: پژوهش، درس، تبلیغ و... کافی است از منوی سمت چپ بالا، گزینه File را انتخاب کنم و سپس نام دفترچه را تعریف کنم. مثلاً «پژوهش» و سپس روی دکمه Create Notebook کلیک کنم.👈تصویر شماره 1
ادامه پست بالا👆👆👆👆 همین کار را برای دفترچه‌های دیگر هم انجام می‌دهم: «درس»، «تبلیغ»، «معرفت‌شناسی معاصر» و... 👈تصویر شماره 2 شما بی نهایت دفترچه، بخش و صفحه برای یاداشت‌برداری خواهید داشت. ساده‌ترین قابلیت وان نوت، این است که در وان نوت، مجبور نیستید همه چیز را سطر به سطر و کنار هم بنویسید. مانند یک برگه یادداشت، می‌توانید هر جای صفحه که خواستید کلیک کنید و همانجا آغاز به نوشتن کنید. وان نوت می‌تواند صدای شما را در جلسات ضبط کند تا مجبور به یادداشت برداری نباشید. کافی است از منوی Insert گزینه Audio Record را انتخاب کنید. نوشته از: سید ابوالقاسم ظریف به اینجا سری بزنید👈https://faradars.org/courses/fvont9607-microsoft-onenote-for-noting-and-information-management فیلم ببینید👇👇👇👇👇
فرد دانایی مشغول نوشتن با مداد بود. کودکی پرسید: چه می‌نویسی؟ دانا لبخندی زد و گفت: مهم‌تر از نوشته هایم، مدادی است که با آن می‌نویسم. می‌خواهم وقتی بزرگ شدی، مثل این مداد بشوی! پسرک تعجب کرد، چون چیز خاصی در مداد ندید. عالِم گفت: پنج خصلت در این مداد هست. سعی کن آن ها را به دست آوری. اول: می‌توانی کارهای بزرگی کنی، اما فراموش نکن، دستی وجود دارد که حرکت تو را هدایت می‌کند، و آن دست خداست. دوم: گاهی باید از مداد تراش استفاده کنی، این باعث رنجش می‌شود، ولی نوک مداد را تیز می کند. پس بدان، رنجی که می‌بری، از تو انسان بهتری می‌سازد. سوم: مداد همیشه اجازه می‌دهد تا برای پاک کردن اشتباه، از پاک كن استفاده کنی، پس بدان که تصحیح یک کار خطا، اشتباه نیست. چهارم: چوب مداد در نوشتن مهم نیست، مهم مغز مداد است، که درون چوب است، پس همیشه مراقب مغز و افکارت باش، که چه از آن بیرون می‌آید. پنجم: مداد همیشه از خود اثری باقی می‌گذارد، پس بدان هر کاری در زندگی ات مى‌كنى، ردی از آن به جا مى‌ماند، پس در انتخاب اعمالت خیلی دقت کن. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🔶 استنباط هر حكم فقهي مبتني بر يك يا چند قاعده اصولي است. برای توضیح این تعریف بهتر است به مثال زیر توجه کنیم: همه می‌دانیم که نماز در دین اسلام یکی از واجبات است و آیات فراوانی از قرآن بر وجوب آن دلالت می‌کند. یکی از این آیات، آیه شریفه ۴۳ از سوره بقره است، که می ‌فرماید: «و اقیموا الصلاه» یعنی نماز را بپای دارید، دلالت این آیه بر وجوب نماز، به اثبات دو اصل اساسی از علم اصول مبتنی است: الف) اثبات این که صیغه امر(اقیموا) ظهور در وجوب دارد. ب) اثبات این که ظواهر قرآن نسبت به غیر معصومین(ع) نیز حجت است و دیگران نیز حق دارند به ظواهر قرآن مراجعه نموده و از آنها حکم شرعی را استخراج کنند. كسي که بخواهد فتوی به وجوب نماز دهد نخست باید در علم اصول فقه، این دو مساله را بررسی نموده و بپذیرد که اولاٌ امر، ظهور در وجوب دارد و ثانیاٌ ظواهر قرآن در حق همگان حجت است. به دنبال پذیرش این دو اصل، می‌ تواند حکم شرعی را از آیه مورد نظر استفاده کند. 👌 از اين رو در تعريف علم اصول گفته اند: اصول الفقه هی القواعد الممهده لاستنباط الاحکام الشرعیه الفرعیه من ادلتها اين تعريف حاوی نکاتی است که به آنها اشاره می‌شود: ١- معنای کلمه «القواعد» در تعریف «القواعد» این کلمه نشان می‌دهد که در علم اصول از مسائل جزئی بحث نمی‌شود. بلکه قواعد کلی که بر مصادیق خودش منطبق است، مورد بررسی قرار می‌گیرند. ٢- معنای «الممهده لاستنباط الاحکام الشرعیه» بدین وسیله قواعد ادبیات عرب و منطق و ... از تعریف اصول فقه خارج می‌گردد. زیرا که این قواعد به منظور استنباط احکام شرعی تهیه و تمهید نشده‌اند. ٣- معنای «استنباط» در توضيح «استنباط» بايد گفت: استفاده احکام شرعی گاهی از باب استنباط است و گاهی از باب تطبیق، یعنی تطبیق مضامین احکام بر مصادیق آنها، اصول فقه قواعد کلی است که جهت استنباط آماده شده نه تطبیق، که با این قید قواعد فقهیه از قبیل قاعده ید، قاعده سوق مسلمین و ... از تعریف اصول خارج می‌گردد. ٤- معنای «الشرعیه» با این قید احکام غیر شرعی خارج می‌شود از قبیل احکام عقلی مثل امتناع اجتماع نقیضین و قوانین کشورهای دنیا که بر اساس شریعت مبتنی نبوده بلکه بر اساس مصالحی که خود تشخیص داده‌اند، وضع شده مثل قوانین راهنمایی و رانندگی. ٥- معنای «الفرعیه» با این کلمه، احکام عقیدتی و اصول دین مثل وجوب معرفت خداوند از تعریف اصول خارج می‌ شود زیرا بحث از این احکام در علم کلام صورت می‌گیرد. ٦- معنای «من ادلتها» با این قید علم مقلد به احکام شرعی خارج می‌شود زیرا علم مقلد به احکام شرعی به خاطر عدم کارشناس بودن وی، با مراجعه به ادله احکام حاصل نمی ‌شود بلکه با مراجعه به رساله عملیه مجتهد، احکام شرعی را به دست می‌ آورد. 👌 مباحث علم اصول دانشمندان قديم ، مباحث علم اصول را به دو بخش الفاظ و غیر الفاظ تقسيم ميكردند اما علماي متأخّران، به چهار بخش الفاظ، ملازمات عقلی، حجّت و اصول عملی تقسیم کرده‌اند. در تقسیم‌بندی دوم، در بخش الفاظ، از‌ مدلول و ظاهر الفاظ مانند ظهور صیغه امر در وجوب و ظهور صیغه نهی در حرمت و در ملازمات عقلی- که خود به مستقلّات عقلی و غیر مستقلّات عقلی تقسیم می‌شود- از لوازم ذاتی احکام مانند ملازمه میان حکم عقل و شرع بحث می‌شود. همچنین در بخش حجّت که مهم‌ترین مباحث علم اصول است از حجیّت مانند حجیّت خبر واحد و در بخش اصول عملی، از اصولی که مجتهد به هنگام نداشتن دلیل اجتهادی بدان رجوع می‌کند مانند اصل برائت و استصحاب بحث می‌شود. ( ارائه مطالب علمی و پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
📚 بخش اول «ایضاح الکفایة (درس‌های متن کفایة الاصول آیة الله فاضل لنکرانی»، به زبان فارسی، به قلم سید محمد حسینی قمی است. اين کتاب، در شش جلد تدوین یافته است و مطالب آن به شیوه گفتاری بیان گردیده که تا حدی سعی شده است به صورت نوشتاری درآید. متن کتاب «کفایة الاصول»، در قسمت بالای صفحات درج شده و در پایین هر قسمت، شرح مباحث متن آمده است. 🔸 جلد اول در ابتدای کتاب، ضمن تعریف علم اصول فقه و موضوع آن، نسبت بین موضوعات مسائل یک علم و موضوع کلی آن مورد بررسی قرار گرفته و تمایز علوم با یکدیگر به تمایز اغراض و موضوعات آنها دانسته شده است، آن گاه به بحث در مورد وضع الفاظ و اقسام وضع پرداخته شده و ملاک صحت استعمال، نسبت بین وضع و موضوع له، کیفیت وضع در مرکبات و راه‌های تشخیص معنای حقیقی الفاظ از طریق تبادر، صحت حمل و عدم صحت سلب بیان گردیده است. در ادامه، به بحث در مورد حقیقت شرعیه و ثمره ثبوت و عدم ثبوت آن در اصول فقه پرداخته شده و وضع صحیح و اعم در الفاظ عبادات و معاملات مورد کنکاش قرار گرفته است. اشتراک لفظی و استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد و مشتق، مباحث بعدی کتاب است که نگارنده، در این زمینه، دیدگاه‌های صاحب فصول، آخوند خراسانی، میرزای قمی، میرزا حبیب الله رشتی و محقق شریف استرآبادی و مناقشات آنان را در این موضوعات به تفصیل بیان کرده است. در بخش بعدی کتاب، به بحث در باره معنای امر و ماده و صیغه آن پرداخته شده و دلالت آن بر طلب و اراده بیان گردیده است. در همین راستا، نگارنده، به تبیین دیدگاه‌های اشاعره، معتزله، جبریه و امامیه در مورد جبر و تفویض اشاره نموده و به بررسی معنای امر بین امرین و مفهوم سعادت و شقاوت حقیقی پرداخته و رساله‌ای جداگانه نگاشته است. 🔸 جلد دوم در جلد دوم کتاب نیز ادامه مباحث مربوط به معانی صیغه امر و دلالت داشتن آن بر وجوب مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دلالت جمله خبریه بر انشاء و امر وجوبی تبیین شده است. در همین راستا، نگارنده، به بیان معنای واجب تعبدی و توصلی اشاره کرده و اعتبار قصد قربت در عبادت را از لحاظ عقلی تبیین نموده و اطلاق صیغه امر را حمل بر وجوب نفسی، تعیینی و عینی کرده و برای آن، هیچ گونه دلالتی بر فور، تراخی، مره و تکرار بدون قیدی خاص قائل نشده است. در فصل بعدی، نویسنده، به بحث اجزاء اشاره نموده و مجزی بودن امتثال امر اضطراری و ظاهری از امر واقعی را بیان کرده و ضمن بیان اقسام واجب، به بررسی نوع وجوب مقدمه واجب پرداخته است. وی، وجوب ذی المقدمه را وجوبی اصلی و نفسی و وجوب مقدمه را نسبت به آن، وجوبی تبعی و غیری ارزیابی کرده است. وی، در این زمینه، به بررسی معانی وجوب مطلق و مشروط، وجوب تخییری و تعیینی، وجوب عینی و کفایی، وجوب معلق و منجز، وجوب نفسی و غیری، وجوب اصلی و تبعی و وجوب موقت و موسع (مضیق و موسع) پرداخته و تاسیس اصل را در مقدمه واجب، از دیدگاه صاحب فصول، بررسی نموده است. بیان مسئله، مساله نسخ وجوب و کیفیت آن، تعلق اوامر و نواهی به طبایع و افراد، حکم امر بعد از امر و امر کردن به امر، از دیگر مباحث مطرح شده در جلد دوم از این مجموعه است. 🔸 جلد سوم در مجلد سوم، ابتدا به بحث در باره نواهی و متعلق نهی و دلالت صیغه نهی بر مره و تکرار پرداخته شده، سپس مسئله اجتماع امر و نهی از لحاظ عقلی و لفظی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این زمینه، نویسنده، به ادله قائلین به جواز اجتماع امر و نهی و رد دلایل آنان پرداخته و اقسام عبادات مکروه را بیان کرده است. وی، هم چنین به وجوه ترجیح نهی بر امر در صورت اجتماع آن دو و نقد و بررسی این مسئله پرداخته و دلالت نهی بر فساد و حرمت را بیان کرده و دلالت نهی بر فساد را تنها در عبادات پذیرفته و آن را در مورد معاملات قبول نکرده و علت این امر را بررسی نموده است. در بخش دیگری از کتاب، نویسنده، به بررسی معنای مفاهیم در اصول فقه پرداخته و ادله قائلین به ثبوت مفهوم برای شرط و منکرین مفهوم شرط را بررسی نموده و مفهوم داشتن یا نداشتن وصف، غایت، استثناء، لقب و عدد را نیز جداگانه بیان کرده است. بیان احکام عام و خاص و الفاظ عموم و خصوص، حجیت عام مخصص نسبت به باقی افراد، سرایت اجمال مخصص به عام، حجیت اصالت عموم در برخی موارد، تخصیص عام با مفهوم مخالف، بیان احکام اطلاق و تقیید و مجمل و مبین، مقدمات حکمت و نتایج آن در قید خوردن اطلاق و تاسیس اصل در مقدمات حکمت، از دیگر مباحث مطرح شده در مجلد سوم از این مجموعه اصولی است. ادامه دارد... ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
📚 کتاب بخش دوم 🔸 جلد چهارم در مجلد چهارم، به بحث در باره حجیت امارات و ظنون معتبر شرعی و عقلی پرداخته شده و ادله عقلی و نقلی مربوط به آنها ارائه گردیده است. در این راستا، نگارنده، به تبیین حجیت ظواهر الفاظ (الفاظ کتاب و سنت)، حجیت اجماع منقول، حجیت شهرت فتوائیه، حجیت خبر واحد و حجیت مطلق ظن اشاره کرده و ادله قرآنی، روایی و دلایل عقلی مبتنی بر حجیت خبر واحد را به صورت مبسوط ارائه نموده است. وی، در مورد حجیت اجماع، شرط اصلی حجیت آن را کاشفیت آن از سنت قطعیه معصومین دانسته و ادعای اجماع در اقوال علمای فقه را نیز بررسی کرده است. در بخش دیگری از کتاب، نویسنده، به بررسی حجیت و ادله اصول عملیه و شرایط جریان این اصول در احکام شرعی، پرداخته و در ابتدا، به بحث در مورد اصل برائت می‌پردازد. وی، ضمن بررسی آیات قرآن و روایات معصومین و هم چنین ادله عقلی مبتنی بر اثبات اصل برائت و کیفیت استدلال به آیات و روایات در این زمینه، چگونگی جریان این اصل را در شبهات تحریمیه و وجوبیه بررسی نموده و در عین حال، دلایل عقلی و نقلی حسن احتیاط را در این قبیل از موارد، بیان کرده و اظهار می‌دارد که با وجود اصل موضوعی، اصل برائت و سایر اصول عملیه جاری نمی‌شود. وی، در بخش دیگری از مباحث مربوط به اصول عملیه، به بررسی اصل تخییر و ادله عقلی و نقلی مترتب بر آن پرداخته و شرایط جریان این اصل را در صورتی که ترجیحی بین دو عمل شرعی وجود نداشته باشد، بیان کرده است. 🔸 جلد پنجم در مجلد پنجم از این مجموعه اصولی، نویسنده، به بحث در باره اصل احتیاط (اشتغال) پرداخته و جریان این اصل را در دوران امر بین متباینین و شبهات غیر محصوره به تفصیل بررسی نموده است. جاری شدن اصل احتیاط در اقل و اکثر ارتباطی و استقلالی و شک در شرطیت، جزئیت و خصوصیت، شرح قاعده میسور و معیار جریان این قاعده در باب احتیاط و بحث در مورد قاعده لا ضرر و لا ضرار، از دیگر مباحث مطرح شده در این بخش از کتاب است. در بخش بعدی کتاب، به بررسی اصل استصحاب پرداخته شده و ضمن ارائه تعریفی از این اصل، ادله حجیت اصل استصحاب مورد بررسی قرار گرفته و بنای عقلا و روایات وارد شده در این زمینه، تبیین شده است. در ادامه، به اقسام استصحاب اشاره شده و شرایط جریان این اصل در حالات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بیان اقسام استصحاب کلی، کیفیت جریان استصحاب در امور تدریجی ، استصحاب شرایع سابق، حجیت استصحاب در احکام معلق، فرق بین استصحاب و سایر اصول تعبدی و طرق و امارات و بررسی برخی از جزئیات استصحاب، از دیگر موارد مورد بررسی در این بخش از کتاب است. 🔸 جلد ششم در مجلد ششم و پایانی از این مجموعه، ابتدا، ادامه مباحث مربوط به استصحاب مطرح شده و سپس مباحث مربوط به تعادل و تراجیح و راه‌های رفع تعارض از اخبار و اصول لفظی و عملی بیان گردیده است. در پایان نیز مباحث مربوط به اجتهاد و تقلید و شرایط مجتهد برای تقلید و وظایف مقلدان بیان شده است. ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
دوستان برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات پژوهشی ، فراخوانها و سایر امور پژوهش حوزه علمیه خراسان در این کانال عضو بشوید 🌹🌹🌹
🔰پژوهش هزینه نیست، سرمایه است 💠به جمع پژوهشگران حوزه علمیه خراسان بپیوندید 🌐 لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
نکات جزء ۲۰ سوره نمل ۱- انسان وقتی فاسد می‌شود حاضر است مردم پاک را از شهرخارج کند (۵۶ ) ۲- آیا خدا بهتر است یا آنچه را که شریک خدا قرار می‌دهند؟( ۵۹) ۳- آیا کسی که مضطر را هنگام دعا اجابت میکند و گرفتاری بد را برطرف می سازد، بهتر است یا بت؟ (۶۲) ۴-در زمین مسافرت کن و ببین فرجام خلافکاران چه شد؟( ۶۹) ۵- بر بی ایمانی خلافکاران غم مخور و از آنچه فریبکاری میکنند دلتنگ نباش (۷۰) ۶- اگر کار نیک انجام دهی, پاداشی بهتر از آن برای توست( ۸۹) سوره قصص ۷- هر جا در زندگی گرفتار شدی مانند مادر موسی با خدا باش، راه درست را به تو الهام خواهد کرد (۷) ۸-وعده الهی حق است،خداوند موسی را نجات داد خواهرش را واسطه کرد، شیر دایه ها را ممنوع کرد، موسی را به مادرش برگرداند، تا بگوید وعده الهی حق است (۱۳ ) ۹-اگر حکمت و دانش می‌خواهی, نیکوکار باش، خدا به تو خواهد داد (۱۴) ۱۰- همیشه کار اشتباه دوستان خود را تاییدنکن( ۱۵ ) ۱۱-هر وقت اشتباهی را مرتکب شدی ،راحت بپذیر که خودت مقصری (۱۶) ۱۲- نعمت هایی را که خدا به تو داده به وسیله آن پشتیبان خلافکاران نباش(۱۷) ۱۳-رفتارت را درست کن چون قضاوت مردم بر اساس رفتارهای توست نه نیت تو( ۱۹) ۱۴- هرجای زندگی به بن‌بست رسیدی دعا کن ، خدا تو را هدایت می‌کند ،موسی بعد از فرار از کاخ فرعون دعا کرد خدا را وارد خانه شعیب کرد (۲۳) ۱۵- خواهر گرامی؛ جلوی نامحرم با شرم و حیا و عفت گام بردار( ۲۵) ۱۶-نیروی کار استخدام کردی، نیرومند و درستکار باشد (۲۶) ۱۷- پدر عروس؛ به داماد سخت نگیر( ۲۷) ۱۸- مرد عزیز؛ تامین نیازهای خانواده بر عهده توست( ۲۹ ) ۱۹-هنگام ورود به هر کاری ترس ها را درمان کن (۳۳) ۲۰- از نیروهایی که در جنبه‌ای از خودت بهترند استفاده کن (۳۴) ۲۱- شکیبا باش به خاطر شکیبایی خدادو بار به تو پاداش می دهد (۵۴) ۲۲- هرگاه سخن بیهوده شنیدی از آن روی بگردان( ۵۵) ۲۳-دارایی هایی که الان داری، زیور زندگی دنیاست، آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است،پس بهتر را انتخاب کن (۶۰ ) ۲۴-اگر پول داری؛ - سرمستانه شادمانی نکن -با پول برای آخرتت ذخیره کن -برای زندگی دنیا از آن استفاده کن -همان‌گونه که خدا به تو نیکی کرده به مردم نیکی کن - در زمین فساد نکن( ۷۶-۷۷ ) ۲۵-حسرت زندگی مردم را نخور( ۷۹ ) ۲۶-آرزو نکن جای دیگران باشی( ۸۲ ) سوره عنکبوت ۲۷- بدان؛ هر وقت با زبان بگویی: ایمان آوردم، بلافاصله خدا تو را امتحان می‌کند .(۲) ۲۸- اگر پدر و مادرت تلاش کردند که به خدا شرک بورزی،به آنها احترام بگذار ولی اطاعت نکن (۸ ) ۲۹-به غیر خدا تکیه کنی گویا خانه عنکبوتی درست کرده ای ،اصلا پایدار نیست (۴۱) @feiz114 ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «پس به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده میکند؛قطعا،ان (خدا) زنده کننده مردگان است و او بر هر چیزی تواناست.(روم/۵۰) @feiz114 ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk