eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
557 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
762 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
« ، عمده » [‏‏ - از رشته های مختلف علوم کدام یک را بیشتر مطالعه کرده اید؟ چرا؟‏‏]‏ بیشتر در فقه و آنچه مربوط به آن بوده. و دلیلش علاوه بر آنکه در رأس برنامه های‏‎ ‎‏حوزه های علمیه بوده، مورد احتیاج خود و همه است.‏ 📚صحیفه امام(قدّس سرّه)/ ج ۸/ صفحه ۳۲۱ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠انفسنا در آیه مباهله💠 ⁉️ پرسش: آیه مباهله چگونه بر خلافت بلافصل امام علی (علیه‌السّلام) دلالت دارد؟ 💬 برخی از مفسّران اهل سنّت، گرفتار تعصّب و پیش داوری گردیده، در تفسیر آیه، مطالب تعجّب برانگیزی گفته‌اند. بر اساس گفتار آنان، کلمه «انفسنا» بر علی (ع) دلالت نمی‌کند؛ بلکه مراد از آن، خود پیامبر (ص) است و علی (ع) جزء کلمه «ابناءنا» به حساب آمده و به مباهله فرا خوانده شده است.‼️ ✍ آلوسی با این ادّعای عجیب می‌نویسد: در عرف عرب، داماد، پسر شمرده می‌شود. از این‌رو، استعمال نوه دختری و داماد در «ابناء» یا مجاز است یا عموم المجاز.... پس (ندعوا انفسنا)، یعنی احضار خود. ✅ در پاسخ باید گفت که بر اساس آیه، پیامبر (ص) مأمور شد که عدّه‌ای را برای مباهله فرا بخواند و با خود، همراه سازد. دعوت کردن انسان از خودش چه مفهومی دارد و چگونه می‌تواند سخنی فصیح و ادیبانه باشد؟ 📌 آیا در کتابی که سراسر فصاحت و بلاغت است، چنین سخن غیر فصیحی جای دارد؟ ✅ در کتاب حقائق التأویل، شاهد ارائه این جواب از سوی امام رضا (ع) به مأمون هستیم. گفتنی است آلوسی در جواب گفته است: در عرب به فراوانی این تعبیر وجود دارد که «دعَته نفسُه الی کذا، و دعوتُ نفسی الی کذا، نفسش او را به امری فرا خواند و خود را به فلان کار دعوت کردم». این، در حالی است که دعوت در تمام این استعمالات، مجازی است و قرینه‌اش این است که در چنین دعوتی هیچ ندایی وجود ندارد و داعی و مدعو، یک نفر است. به همین جهت نیز دعوت در این نمونه‌ها به معنای ترغیب کردن یا وادار کردن است، امّا در آیه به سبب وحدت سیاق باید به معنای حقیقی اکتفا کرد، چرا که دو متعلّق ابتدایی دعوت (ابناء و نساء) غیر از داعی است. ♻️ گفتنی است که این اشکال به استدلال شیعه قبل از آلوسی توسّط ابو‌بکر رازی معروف به جصّاص (صاحب احکام القرآن) مطرح شده است. ❇️ ضمن آن‌که اگر قرار به انضمام بود، سزاوارتر بود که فاطمه زهرا ضمن «ابناء» ذکر گردد؛ چرا که او فرزند رسول خدا بود و در ادبیّات عرب، زنان را در ضمن مردان به‌طور یک‌جا با لفظ مذکّر می‌آورند و از «ابناء»، هم پسران و هم مجموع پسران و دختران را اراده می‌کنند؛ ولی پیامبر اکرم (ص) چنین نکرده و نشان داده است که قصدش تفکیک شئون مختلف بوده است، وگر‌نه به‌طور یک‌جا می‌فرمود: شما و ما خانوادگی برای مباهله بیاییم. ✅ علاوه بر این، پیامبر خدا (ص) می‌بایست از تعابیری استفاده می‌نمود که شامل زنان، فرزندان و خودی‌ها و افراد بسیار نزدیک نجرانیان نیز می‌گردید. بر این اساس، پیامبر (ص) تا ابد به همه جهانیان نشان داد که: من یک خودی (که چون جان من است) بیشتر ندارم. پس به جای «انفسنا»، یک نفْس را به میدان می‌آورم و یا خواست بفرماید: از میان همه خودی‌ها، یعنی سلمان و ابو‌ذر و مقداد و عمّار و اصحاب برجسته، بهترین و بافضیلت‌ترین آنان را همراه می‌آورم تا بر مردم، اتمام حجّت گردد که پس از من، چه کسی نزدیک‌ترین شخصیت به من است و در این مسئله سنّ بیشتر و سایر ملاک‌های فرعی مطرح نیست. 🍁برای مطالعه کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 http://wikiporsesh.ir/انفسنا_در_آیه_مباهله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
7.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسین روضش رو زمین نمیمونه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📝 بخش های مهم یک مقاله علمی که وجود آنها ضروری است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
♦️قابلیت Tab Search به گوگل کروم اضافه شد 🔹شرکت گوگل قابلیت Tab Search را به مرورگر گوگل کروم اضافه کرد تا کاربران به راحتی میان تب‌های باز شده در مرورگر خود جست‌وجو کنند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
📚 دانلود رایگان بیش از 2 میلیون کتاب و مجله در http://en.booksee.org •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
✍ نوشتن یک تحقیق علمی فقط با 5گام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔰 مشاهده نشریات معتبر وزارت علوم ‼️نتیجه ارزیابی سال 98👇 🌐 https://journals.msrt.ir/Search •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
👈 ✍ چکیده تمام نما چکیده ی تمام نما یا جامع به طور کلی بهترین، کامل ترین و رایج ترین نوع چکیده و از نظر تهیه مشکل ترین آنهاست که سعی دارد تا حد امکان کمیت و کیفیت اطلاعات موجود در متن اصلی را ارائه نماید؛ یک چکیده ی تمام نما فشرده ای از مباحث اساسی و نتایج بدست آمده را ارائه می دهد. استفاده از این نوع چکیده برای تهیه چکیده از مقالات دقیق، تحقیقی و تخصصی که بر موضوعی واحد متمرکزند توصیه می شود. این نوع چکیده معمولاً طولانی تر از انواع دیگر چکیده هاست ولی طول آن از ۱۰% طول کل متن اصلی تجاوز نمی کند. ✍ چکیده راهنما چکیده راهنما بیشتر برای معرفی موضوع متن اصلی به کار می رود، صرفاً بر محتوای متن اصلی دلالت دارد و شامل مطالبی کلی درباره متن اصلی است. این نوع چکیده هدف و روش را معرفی کرده ولی معمولاً نتایج را در خود ندارد. برای تهیه چکیده از مقالاتی که موضوعات مختلفی را دربردارند نیز از این چکیده استفاده می شود . معمولاً چکیده راهنما سطحی تر از چکیده تمام نما است و تهیه آن سریعتر و راحت تر است. این نوع چکیده را توصیفی نیز خوانده اند. طول این چکیده معمولاً از طول چکیده تمام نما کمتر است (حدود ۷۵ تا ۱۰۰کلمه ). •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
🔝نکاتی که در نگارش یک مقاله پژوهشی بهتر به شما کمک می‌کند ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠ثابتات ازلی💠 🔹 ثابتات ازلی، مفهومی است در کلام اسلامی که گروهی از معتزله به آن قائل بودند. 🔸 مطابق این مفهوم معدومات ممکن، پیش از وجود یافتن، نحوی تقرر دارند که به آن ثبوت گفته می‌شود. ثبوت بدین معنا اعم از وجود است. 🔹 گفته شده است نخستین کسی که این مفهوم را مطرح و از آن دفاع کرد متکلم معتزلی ابویعقوب یوسف بن اسحاق شحام (متوفی ۲۸۰) بود. 🔸 در حقیقت، این متکلمان دو مفهوم وجود و عدم را برای تبیین هستی شناسانه عالم کافی نمی‌دانسته و دو مفهوم دیگر نیز بر آن‌ها می‌افزوده‌اند: ثبوت و نفی. 🔹 ثبوت اعم از وجود و نفی اخص از عدم است. بر این اساس، در عالم فقط موجود و معدوم نداریم، بلکه معدوماتی نیز داریم که ممکن الوجودند و به آن‌ها ثابت گفته می‌شود، چنانکه به معدوماتِ ممتنع الوجود منفی گفته می‌شود. این متکلمان شیئیت را نیز مترادف با ثبوت به کار می‌برده‌اند. بدین ترتیب، معدومات ممکن الوجود شیئیت دارند و به عبارت دیگر، شی‌ءاند. ✅ برای مطالعه‌ی متن مناظره به لینک زیر بروید. wikifeqh.ir/ثابتات_ازلی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
التصحیف و التحریف.pdf
609.2K
♨️ تصحیف و تحریف در متون(معنا، اسباب و راه‌های علاج) 📝 استاد شبیری زنجانی(دام ظلّه) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk