eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
750 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
برخط اولین کنفرانس خانواده و تربیت معنوی دکتر فاطمه وجدانی دکتر محمد داودی
🔹شروع ثبت نام 5 شهریورماه 1401 🔹پایان ثبت نام 💢 10 مهرماه 💢1401 ⬅️⬅️نحوه ثبت نام: سایت حوزه علمیه خراسان پورتال طلبگی بخش دوره غیر تحصیلی (ثبت نام دوره تقریرنویسی ویژه طلاب برادر مشهد و خراسان رضوی) 🔻تاریخ برگزاری دوره: مهرماه و آبانماه 1401 روز و ساعت دقیق دوره متعاقبا از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد ♦️نحوه برگزاری دوره « حضوری و مجازی » متعاقبا از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد اداره ترویج و گسترش پژوهش حوزه علمیه خراسان تلفن : 05132008464 آیدی پاسخگوی دوره: @admin_taghrir کانال اطلاع رسانی دوره تقریرنویسی سال 1401 https://eitaa.com/taghrir1400 •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
💢سامانه اطلاع رسانی نیازها و اولویت‌های پژوهشی راه ندازی شد با رویکرد جدید در ثبت اولویت دهی به نیازهای پژوهشی در حوزه دین و علوم انسانی، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با همکاری فناوری و اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اقدام به طراحی و راه‌انداری سامانه‌ای کاربر محور در این خصوص کرده است. این سامانه که در گام اول خود اطلاعات ده کتاب نیازسنجی، نزدیک به 13 هزار موضوع را که قبلا در معاونت پژوهش تهیه شده است، در خود جای داده، این قابلیت را دارد که پژوهشگران بتوانند موضوعات پژوهشی که نیازمند تحقیق و پژوهش می‌دانند را به نام خود ثبت کرده و به دیگران معرفی کنند. 🔰آدرس سامانه اطلاع رسانی نیازها و اولویت های پژوهشی 🌐 http://needs.ismc.ir ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
🔹حکومت دینی امر بدیهی قرآنی (بخش اول) ✔️ بیاناتی از آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولین مؤسسه آینده روشن ▫️اولاً ما بايد روشن كنيم در قرآن راجع به حكومت دين چه تعداد آيات ذكر شده؟ چون يك فكر اين است كه اصلا دين حكومت ندارد، دين از سياست جدا و يك امر فردي و شخصي است. نقض بزرگ اين فكر حكومت جهاني حضرت حجت(عج) است. اگر دين حكومت ندارد پس در هيچ زماني نبايد داشته باشد، اگر دين ظرفيت تشكيل حكومت ندارد حتي اميرالمؤمنين هم به عنوان دين نبايد حكومت تشكيل داده باشد! در حالي كه همه حرف ما به نسل امروز و آينده اين است كه ما منتظر يك حكومت جهاني ديني هستيم. يعني دين يك حكومت جهاني دارد كه نه فقط در ايران و كشورهاي مسلمان بلكه در كل دنيا مي‌خواهد حكومت كند، حكومت مصلح جهاني از بديهيات همه اديان است. ▫️با دقت در قرآن مي‌بينيم قرآن اين مسئله را در چند مرحله بيان مي‌كند، مرحله اول ارسال رسل و انزال كتب است كه به عنوان منابع دين هستند. مرحله دوم تبيين دين است «لتبيّن للناس» مرحله سوم اقامه‌ي دين و مرحله چهارم آثار اقامه دين در جامعه است. آيات قران به وضوح دلالت بر اين معنا دارد كه اگر ما نوح و ابراهيم و موسي و عيسي را به عنوان پيامبر قرار داديم، هدف ما اقامه دين بوده است. ▫️در آيه مباركه 13 سوره شوري تصريح به اين مي‌فرمايد: «شرع لكم من الدين ما وصي به نوحاً» اقامه‌ي دين غير از بيان دين و غير از خود دين است. آثار دين و بركات الهي در سايه اقامه دين در جامعه ظاهر مي‌شود «ولو انهم اقاموا التوراة والانجيل و ما انزل إليهم من ربهم لأكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم» مي‌فرمايد اگر مردم آن تورات و انجيل واقعي و يا هر دين الهي كه خداوند در هر زماني و بين هر جامعه بشري فرستاده را اقامه كنند از بركات آسمان و زمين بهره‌مند خواهند شد. اقامه دين معنايي غير از حكومت دين ندارد. پس در قرآن هم دين، هم بيان دين، هم اقامه دين و هم آثار اقامه دين بيان شده است. ▫️باز به آيات قرآن كه مراجعه كنيم مي‌بينيم مكرر در مكرر مي‌فرمايد چه كساني حق حكومت دارند و چه كساني حق حكومت ندارند؟ به مسلمانان مي‌فرمايد يهود و نصارا را حاكم خود قرار ندهيد، «يا ايها الذين آمنوا لا تتخذو اليهود والنصاري اولياء» بعد مي فرمايد: «إنما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا» خدا و پيامبر و اهل بيت(علیهم السلام) بايد حاكم بر شما باشند، قرآن همه اين مطالب را براي ما ذكر كرده آثار حكومت و اقامه دين را، اينكه چه كسي بايد حاكم باشد و اينكه تخلف از اين حكومت چه حكمي دارد؟ عجيب است مي‌فرمايد اگر دو نفر اختلاف كردند براي رفع اختلاف حتماً بايد پيامبر را حكم قرار داده و قول او را بپذيرند. ▫️نپذيرفتن حاكميت دين و رسول خدا مساوق با عدم ايمان است. «فلا و ربك لا يؤمنون حتي يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في انفسهم حرجاً مما قضيت ويسلّموا تسليماً» اين آيه منحصر به بحث قضاوت نيست! اگر هم بگوئيم مراد بحث قضاوت است قضاوت يكي از شئون حكومت است و قضاوت بدون حكومت نمي‌شود. اگر در قضاوت فلا و ربك لا يؤمنون هست در حكومت به طريق اولي مي‌باشد. ▫️آيات مربوط به 1ـ انزال كتب و ارسال رسل. 2ـ آيات تبيين. «لتبيّن للناس». 3ـ آيات اقامه دين و 4ـ آثار اقامه دين و بعد هم آيات مربوط به حاكم دين و اينكه زير بار حكم چه كسي برويم و زير بار چه كسي نرويم. ▫️اين آيات منظومه حكومت ديني را به دست ما مي‌دهد عجيب اين است كه چرا در طول هزار و چهارصد سال اين امر مهم مورد غفلت قرار گرفته، خصوصاً در صد سال اخير. من در بعضي از صحبت‌ها گفته‌ام اين ظلم بر امام خميني(رحمة الله علیه) است كه بگوئيم امام بر اساس يك مقبوله عمر بن حنظله انقلاب كرد تا برخي از علماي كم سواد ايراد بگيرند اين مقبوله سند يا دلالتش مخدوش است. اين ايرادها از روي ناداني است. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
🔹حکومت دینی امر بدیهی قرآنی (بخش دوم) ✔️ بیاناتی از آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولین مؤسسه آینده روشن اساساً من مي‌گويم اگر كسي بخواهد بگويد امام بر مبناي اجتهاد انقلاب كرد حرفش خطاست! امام بر مبناي يك امر بيّن قرآني انقلاب كرد، قرآن مي‌گويد وليّ و حاكم بر بشر خداست. «إنّه هو الولي» حاكم بر بشر فقط بايد خدا و رسول او و ائمه اطهار(علیهم السلام) و به ادله‌ي ولايت فقيه آن كساني باشند كه از ناحيه ائمه تعيين شده‌اند و اين يك امر بيّن قرآني و از واضحات قرآن است، يعني كسي كه يك قرائت با تدبر در قرآن داشته باشد مي‌تواند به اين مسئله برسد. اين‌طور نبوده که امام يك اجتهادي كرده تا گفته شود مجتهد هم ممكن است خطا كند شايد امام در اجتهادش خطا كرده باشد بعد هم نسبت به حكومت ديني شبهه درست كنيم. اينكه قرآن مي‌فرمايد: «و ما ارسلنا من رسولٍ الا ليطاع باذن الله» اين اطاعت در فرض حكومت است، به نحو كبراي كلي مي‌گويد هر رسولي براي حكومت آمده، منتهي بعضي براي حكومت در يك منطقه كوچك و بعضي بزرگتر آمده تا مي‌رسد به خاتم انبياء(صلی الله علیه و آله) كه حكومتش جهاني است و خاتم الاوصياء هم به همين اعتبار حكومتش جهاني مي‌شود. آيه شريفه «وما ارسلنا من رسول الا ليطاع باذن الله»، اطاعت از خود رسول را مي‌فرمايد نه اطاعت از خدا، را همينطور آيه شريفه «و من يطع الرسول فقد اطاع الله» يعين اگر رسول دستور داد جنگ كنيد، يا در اينجا مسجد بسازيد، يا اين كار را در جامعه انجام بدهيد بايد از حرف او اطاعت كنيم. آن دستوراتي كه پيامبر از جانب خدا بيان مي‌كند مستقيم اطاعت خداست اما آنچه اطاعت از رسول است در همين جنبه‌هاي حكومتي و اجتماعي است که پيامبر از جانب خود ولي به اذن خداوند به مردم مي‌فرمايند. امروز تبيين ريشه‌هاي قرآني حكومت ديني از ضرورياتي است كه محققان حوزه بايد به آن بپردازند. ما در بحث فقه سياسي سال گذشته، 16 جلسه راجع به ريشه فقهي و قرآني اين جمله امام خميني(رحمة الله علیه) كه فرمود «الاسلام هو الحكومة» صحبت كرديم. امام قبل از پيروزي انقلاب در كتاب البيع خود فرموده: «الاسلام هو الحكومة» بعد مي‌گويد احكام مطلوبات بالعرض هستند، اصلاً امام چرا مي‌گويد حكومت اسلامي از احكام اوليه اسلام است؟ مستند فقهي اين چيست؟ مستند فقهي آن همين آياتي است كه به برخي از آنها اشاره كردم. به اعتقاد بنده همه آيات مربوط به جنگ، در فرض حكومت است، گاهي شبهه مي‌كنند مي‌گويند پيغمبر(صلی الله علیه و آله) مدينه آمد اما حكومت تشكيل نداد، مي‌پرسيم مگر جنگ بدون حكومت مي شود؟ تمام 16 آيه اول سوره برائت كه مربوط به جهاد ابتدائي است همه در فرض حكومت است. جنگ، بدون حكومت امکان ندارد، درست نيست بگوئيم پيامبر مثل يك شهروند معمولي به مردم گفت برويم جنگ، حال هر كس خواست بيايد نخواست نيايد! پيغمبر در همان ده سالي كه در مدينه بوده حكومت كرده است. يك عده مي‌خواهند اين امر واضح را انكار كنند بگويند پيامبر حكومت نكرده، اين همه جنگ‌ها و اين همه آيات مربوط به جنگ كه در قرآن است بدون حكومت نمي‌شود. ما بايد ببينيم امام خميني چطور شد كه امام شد؟ به نظرم رمز اصلي آن انس و تدبر در قرآن بوده است. امام خيلي با قرآن كار كرده. زماني كه در مورد اسرار نماز بحث مي‌‌كردم به مناسبتي کتاب اسرار نماز امام را ديدم در يك جا راجع به يك آيه دو سه صفحه مطالب بديع ديدم كه آن زمان در هيچ تفسيري نديده بودم، بعد از آن دو سه صفحه مي‌گويد من راجع به اين آيه اينقدر مطلب در ذهنم هست كه اگر بخواهم در خصوص اين آيه چيزي بنويسم يك كتاب مي‌شود، اين خيلي حرف است! دروغ و مبالغه كه نيست. معلوم مي شود امام خيلي تدبر در قرآن كرده. ما بايد تلاش كنيم ادله حكومت ديني را از قرآن به دست بياوريم، دين حكومت دارد يا نه؟ برخي مي‌گويند خدا به پيامبر فرمود «و ما عليك الا البلاغ» وظيفه تو فقط ابلاغ دين است در جواب مي‌گوييم پس بلاغ به اقامه دين هم واجب است، براي اقامه دين هم بايد حكومت تشكيل داد. اين وظيفه اوليه دين است كه بايد حكومت تشكيل بدهد. عقيده من اين است هر امامي نسبت به اين مسئله كه حكومت حق ماست تأكيد داشته، ما يك امام را در ميان دوازده امام پيدا نمي‌كنيم كه راجع به حكومت حرف نزده باشد. امام حسن(علیه السلام) به مسجد مي‌آيد در حضور معاويه به مردم مي‌گويد اگر بعد از رحلت پيامبر حكومت را كه حق پدرم بود به وي مي‌داديد الآن وضع‌تان خيلي خوب شده بود. و به آيه شريفه قرآن استدلال مي‌فرمايند. ما بايد ريشه حكومت ديني را از آيات قرآن و بيانات ائمه اطهار(علیهم السلام) استخراج و براي مردم بيان كنيم. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
🔰انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی «» 🇮🇷 بمناسبت هفته دفاع مقدس، «کتاب شهدای زنان» پرافتخار کشورم جمهوری اسلامی، که به دست و... به شهادت رسیدند... 👌 این کتاب را بخوانید و برای اینکه در ثواب آن شریک باشید، آنرا منتشر کنید.... ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
🔴توسل برای حلّ مشکلات علمی: ▫️مرحوم سیّد علی صاحب شرح کبیر، با مهارت فراوانی که در علم فقه و اصول داشت، از علم هیئت بی‌خبر بود. به این جهت در هنگام نوشتن کتاب «شرح کبیر» در بحث «قبله» که در ارتباط با علم هیئت است، دچار اشکال شد. ▫️از یکی از شاگردان خود که در علم هیئت دارای اطلاعات بود، خواست تا مسائل ضروری مسئله قبله را از علم هیئت به وی بیاموزد؛ تا بحث قبله را به صورت کامل در کتاب «شرح کبیر» بیاورد. ▫️ولی، شاگرد احترام استاد را نگه نداشت و در برابر درخواست استاد چنین گفت: همچنان که ما کتاب به زیر بغل گرفته به خدمت شما می‌رسیم و تلمّذ می‌کنیم، شما نیز کتاب به زیر بغل گرفته به منزل بنده تشریف بیاورید، تا مسائل هیئت را فراگیرید! ▫️پاسخ تندِ شاگرد، که استاد انتظار آن را نداشت، سبب شد که او برای حلّ مشکلات علمی خود به امام حسین (علیه السلام) متوسل شود. از این جهت همان شب به حرم مطهّر آن حضرت مشرّف شد و تا صبح به عبادت خداوند پرداخت و از حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) رفع مشکلات علمی خود را درخواست کرد. ▫️بر اثر توسّل او، صبح همان روز، همه مشکلات علمی موردنیاز، برایش روشن شد و بحث قبله را در کتاب «شرح کبیر» به رشته تحریر کشید. ✍برگرفته از کتاب «اسرار موفقیت»، تألیف «سید مرتضی مجتهدی». ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰 بخش اول 🔶تحقیق و پژوهش موجب جوشش و هیات علمی شود و از توقف و رکود علمی جلوگیری می کند. 🔻 بسیاری از اصول و قوانین و نظریات علمی در سایه پژوهش روشن شده و روشن می شوند یا با دفع زوائد و با دقت های پژوهشی ارزشمند شده و رنگ‌روی جدیدی پیدا کردند که با توجه به آن می توان زوایای جدیدی از علم را کشف کرده و دامنه علم را گسترش داد . 🔻طبعاً با توجه به آنچه گفته شد با کمرنگ شدن تحقیق علوم از پویایی خود فاصله گرفته و به تدریج آن علم رو به زوال رفته و از بین میرود . 🔻بر اساس آنچه بیان شد پژوهش در تمام علوم امری لازم است ؛ ضرورت تحقیق در علوم اسلامی (مانند فقه ، اصول ، فلسفه ،کلام، منطق ، عرفان، اخلاق، اقتصاد و ... ) بیش از علوم دیگر احساس می شود. 🔻 دلیل این مطلب آن است که با گذشت ۱۴۰۰ سال از بعثت پیامبر اکرم هنوز بسیاری از برنامه های اسلام تبیین نشده است. 🔻شاهد بر این مدعا عدم ارائه مدلی کارا مبتنی بر فقه و مبانی اخلاقی و جامعه شناختی اسلامی در موضوعات مختلف مثلاً بانکداری اسلامی یا روانشناسی اسلامی و همچنین سایر علوم انسانی دیگری است که مورد نیاز جامعه و تمدن اسلامی است. ادامه دارد ... ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
موتورهای جستجوگر ایرانی جایگزین گوگل 📌مناسب و قابل استفاده برای پژوهشگران 👉 Yooz.ir (یوز) 👉 Gerdoo.me (گردو) 👉 zarebin.ir (ذره بین) 👉 jasjoo.com (جسجو) 👉 salam.ir (سلام) 👉 parseek.ir (پارسیک) 👉 rismoon.com (ریسمون) 👉 parsijoo.ir (پارسیجو) 👉 payab.com (پایاب) 👉 moniran.com (منیران) ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
📣 📣 قابل توجه طلاب، اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه خراسان 💎معاونت علمی حوزه علمیه خراسان برگزار می‌کند، با مشارکت آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد مقدس 💎 💳 حمایتی ویژه طلاب، اساتید و پژوهشگران 🏛با حضور ۱۴۰ ناشر معتبر کتب حوزوی و معارف اسلامی 📚کتب تخصصی حوزوی، درسی، کمک درسی و علوم دینی 📕علوم و معارف اسلامی 📗شهدا و دفاع مقدس 📘خانوادگی و اخلاقی و تربیتی 📔کودک و نوجوان 📆زمان: از ۱۴ تا ۲۱ مهرماه 🛍زمان بازدید ویژه خواهران: یکشنبه ۱۷ و سه شنبه 19 مهرماه ⏰ساعت بازدید: 8:30 الی 17 🕌مکان: مشهد-بین چهارراه شهدا و خسروی-مدرسه آیت الله العظمی خوئی (ره) ✳️بازدید برای عموم آزاد است 🔰حداقل تخفیف الزامی ناشران 20 درصد جزئیات بن کارت حمایتی بزودی اعلام می شود •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔰 بخش دوم 🔶 درباره اهمیت پژوهش مقام معظم رهبری در بیانی فرمودند ای کاش از اول انقلاب یکصد نفر از قبیل شماها (محققین علوم اسلامی) پیدا می‌شد که نه به جنگ کار داشتند و نه به دولت می‌رفتند می‌نشستند و این مسائل را برای نظام اسلامی تحقیق می‌کردند. 🔻 این گفته مقام معظم رهبری به وضوح ضرورت و نیاز جامعه به تحقیق و پژوهش را حتی در دورانی که از نظر مادی و ظاهری جامعه اسلامی گرفتار ابتلائاتی مانند جنگ است نمایان می کند. 🔻 انسان با شنیدن این پیام بسیار رسا از مقام معظم رهبری درباره پژوهش به یاد آیه نفر در قرآن کریم می افتد ؛ قرآن در آیه ۱۲۲ سوره توبه می فرماید وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ و شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (تا طایفه‌ای در مدینه بماند)، که در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود،آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند. 🔻 برای محقق شدن این مهم که خود از منویات مقام معظم رهبری است باید پژوهش در علوم انسانی و اسلامی وارد حوزه های علمیه و نیز دانشگاه ها ، مراکز و موسسات علمی شده تا پویایی لازم آن گونه که شایسته و بایسته است صورت گیرد. ادامه دارد... ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk