eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
754 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش ششم بنا به خبرى كه در مقاتل الطالبيين آمده است روزى در سالهاى آخر خلافت بنى اميه عده‌‏اى از بزرگان بنى هاشم از بنى عباس و علويان در«ابواء»(موضعى ميان مكه و مدينه)جمع شده بودند كه از آن جمله ابراهيم بن محمد بن على بن عبد الله بن عباس و برادرانش ابو جعفر منصور و ابو العباس سفاح از بنى عباس و عبد الله بن حسن و پسرانش محمد بن عبد الله و ابراهيم بن عبد الله از علويان بودند.در آن مجلس يكى از افراد به نام صالح بن على پيشنهاد كرد كه همگى به يك تن بيعت كنند و او را خليفه آينده بدانند. عبد الله بن حسن فورا گفت كه مى‏دانيد كه اين پسر من همان«مهدى»است و بياييد تا با او بيعت كنيم.ابو جعفر منصور گفت چنين است و همه با محمد بن عبد اللّه بيعت كردند.پس از آن به دنبال امام صادق(ع)فرستادند و چون حضرت به آن مجلس آمد و از حقيقت امر آگاه شد فرمود چنين مكنيد كه زمان اين كار(يعنى ظهور مهدى)نرسيده است و روى به عبد الله بن حسن كرده فرمود: اگر مى‏پندارى كه اين پسر تو همان مهدى است چنين نيست و هنوز وقت آن فرا نرسيده است و اگر مى‌‏خواهيد در راه خدا قيام كنيد ما به جاى تو با پسر تو بيعت نمى‏كنيم و پس از مشاجره لفظى كوتاه با عبد الله بن حسن فرمود: اين خلافت از آن تو و فرزندان تو نخواهد بود بلكه از آن اينها خواهد بود و دست به پشت ابو العباس سفاح زد. پس از آن به راه افتاد و در حالى كه به دست عبد الله بن عبد العزيز زهرى تكيه داده بود خطاب به او فرمود: آيا صاحب«رداى زرد»را ديدى؟گفت: آرى، فرمود خلافت از آن او خواهد بود(مقصود ابو جعفر منصور است). در اين مجلس كه در سالهاى آخر خلافت بنى اميه بوده است و سران بنى عباس در آن حضور داشته‌‏اند مطلب بر سران مذكور پوشيده نبوده است و ايشان كه در همان وقت داعيان و مبلغانشان همه جا پراكنده بودند از حقيقت قضايا آگاهى داشتند اما چون زير پوشش دعوت به«رضى من آل محمد»عمل مى‏‌كردند مى‌‏خواستند از مقاصد علويان حسنى كه مردم ساده انديشى بودند آگاه شوند و در وقت مناسب ضربه خود را فرود آورند و مخصوصا ابوجعفر منصور كه مردى بسيار سائس و حيله‏گر بود تظاهر به بيعت با محمد بن عبد الله بن حسن كرد تا كاملا به نيت او پى ببرد. اما حضرت صادق(ع)از پشت پرده خبر داشت و به همين جهت در دامى كه منصور براى او گسترده بود نيفتاد. بنا بر روايت مفصلى كه در كافى آمده است عبد الله بن حسن هنگام خلافت منصور از حضرت صادق(ع)دعوت كرد كه در قيام بر ضد منصور به او و پسرانش بپيوندد و آن حضرت به شدت از اين امر ابا كرد و او را نيز از اين كار نهى فرمود و فرمود كه اين پسر تو(يعنى محمد)بر جايى جز ديوارهاى مدينه مالك نخواهد بود و اگر بكوشد حكمش به طائف نخواهد رسيد. بنا به اين روايت محمد بن عبد الله پس از آنكه خروج كرد از حضرت صادق(ع)خواست تا با او بيعت كند و حضرت امتناع كرد و او دستور داد تا آن حضرت را به زندان انداختند. اما رواياتى ديگر هم هست كه حضرت از گرفتارى عبد الله بن حسن و احفاد امام حسن(ع)سخت ملول و دلتنگ بود و نامه‏اى از آن حضرت به عبد اللّه بن حسن نقل شده است كه آن حضرت در هنگام گرفتارى و بردن ايشان از مدينه به كوفه نوشته است و عنوان نامه«إلى الخلف الصالح و الذرية الطيبة من ولد أخيه و ابن عمه»است.در اين نامه آن حضرت عبد الله بن حسن و ديگر بنى اعمام خود را از گرفتاريها و مصائبى كه برايشان پيش آمده بود تسليت داده است و از لحاظ مضمون و محتوا بسيار عالى است.(بحار الانوار، 47/299 به بعد) ادامه دارد...
بخش هفتم رابطه امام صادق علیه السلام با بنی الحسن علیه السلام. بايد گفت كه اگر چه آن حضرت از بيعت با محمد بن عبد الله ابا كرد اما از قتل اولاد امام حسن(ع)به دست منصور هم ابدا راضى نبود و بلكه ملول و محزون بود و اگر ايشان را از قيام بر ضد منصور نهى مى‌‏فرمود نه به جهت طرفدارى از منصور بود كه اين معنى به دلايل قاطع به هيچ وجه درست نيست بلكه به جهت آن بود كه مى‏دانست در اين مبارزه نابرابر اولاد امام حسن(ع)شكست خواهند خورد و كشته خواهند شد و هرگز نمى‏خواست كه چنين حوادثى اتفاق افتد و بر حسب وظيفه شرعى، ايشان را از وقوع در مهلكه باز مى‏داشت، اما نفس قيام بر ضد منصور و خلفاى بنى عباس و عمال ايشان در نزد امام امرى درست بود زيرا قيام بر ضد ظلم و سياهكارى بود. منصور پس از غلبه بر محمد بن عبد الله و ابراهيم بن عبد الله، امام صادق(ع)را از مدينه به عراق فرا خواند.روايات متعددى در باب رفتن حضرت صادق به نزد منصور در دست است و مجلسى آنها را در بحار الانوار در شرح احوال امام صادق(ع)در باب«ما جرى بينه عليه‏السلام و بين المنصور و ولاته و سائر الخلفاء و الناصبين...»آورده است. از مجموع اين روايات چنين بر مى‏آيد كه ظاهرا منصور نخست قصد ايذا و اهانت و حتى قصد قتل آن حضرت را داشته است ولى پس از ديدن آن حضرت، در نتيجه ظهور كرامات و آيات الهى از قتل آن حضرت چشم پوشيده و او را با احترام برگردانده است. اگر ما بعضى از خوارق عاداتى را كه در اين ملاقات به آن حضرت نسبت داده شده است كنار بگذاريم و بخواهيم بر طبق موازين عام تاريخى نه دينى و مذهبى و اعتقادى اظهار نظر كنيم، بايد بگوييم كه منصور پس از آنكه خيالش از جانب اولاد امام حسن(ع)آسوده شد و براى او مخالفى نماند از نفوذ معنوى و روحانى حضرت صادق(ع)كه تنها فرد شاخص و مبرز علويان و مطمح نظر علما و بزرگان عصر بود در انديشه فرو رفت زيرا چه پيش از كشته شدن حسنيان و چه پس از قتل ايشان هيچ شخصيتى در جهان اسلام از لحاظ معنويت و شرافت حسب و نسب بالاتر از امام صادق(ع)نبود و چون امام نه خروج كرده بود و نه كسى را بر ضد عباسيان تحريك و اغوا كرده بود بهانه‏اى براى جلب و حبس و ايذاى او در دست نبود. به هر حال منصور كه از انديشه نفوذ شخصيت امام خواب راحت نداشت او را از مدينه فرا خواند و قصدش كشتن او بود.اما همينكه او را مى‏بيند و جمال و هيبت و وقار او را مشاهده مى‏كند و پاسخهاى متين و محكم او را به سؤالات خود مى‌‏شنود خود تحت تأثير شخصيت او قرار مى‏گيرد و نه تنها از قتل و آزار او صرف نظر مى‌‏كند، بلكه او را با احترام بى‌‏مانندى روانه منزل مى‌‏سازد. ادامه دارد...
بخش هشتم رابطه امام صادق علیه السلام با غلوکنندگان جلالت قدر و عظمت شأن حضرت صادق(ع)و پدر بزرگوارش امام باقر(ع)به اندازه‏اى بود كه جمعى از شيعيان و پيروان ناآگاه در حق ايشان غلو كردند و مقام ايشان را تا به مرتبه الوهيت بالا بردند.از جمله اين اشخاص ابو الخطاب محمد بن ابى زينب مقلاص بن الخطاب الاجدع اسدى است كه بارها به جهت عقايد افراطى و غلوآميز در حق آن حضرت، از سوى ايشان مورد لعن و نفرين قرار گرفته است و اخبار او در رجال كشى(290-308)آمده است. در يكى از اين روايات حضرت صادق(ع)به صراحت عقيده ابو الخطاب را درباره اينكه آن حضرت علم غيب دارد نفى فرموده است و فرموده است: «و اللّه الذي لا إله إلا هو ما أعلم الغيب و لا آجرني الله في أمواتي و لا بارك في أحيائي إن كنت قلت له...»يعنى: سوگند به خدايى كه آفريننده‏اى جز او نيست كه من غيب نمى‏دانم و خداوند از مردگان من پاداش نيك به من ندهاد و از خويشان من مرا خير و بركت نبخشاياد اگر من چنين چيزى به او گفته باشم...»آنگاه فرمود كه من با عبد الله بن حسن زمين محصورى را كه من و او در آن شريك بوديم قسمت كرديم و در اين قسمت زمينهاى هموار و آبگير به او رسيد و زمينهاى درشت و ناهموار به من رسيد و اگر من علم غيب مى ‏دانستم چنان مى ‏كردم كه كار بر عكس مى ‏شد و زمينهاى هموار و آبگير به من مى ‏رسيد. در روايت ديگر ابو بصير به حضرت صادق عرض مى ‏كند كه آنها(يعنى خطابيه)مى‌‏گويند شما شمار قطره‏هاى باران و عدد ستارگان و برگهاى درختان و شمار خاكها و وزن درياها را مى‌‏دانيد، حضرت سر به سوى آسمان بلند كرد و فرمود: «سبحان الله، سبحان الله نه، به خدا كه اينهمه را جز خدا كسى نمى‏‌داند.» ادامه دارد...
بخش هشتم معرفی دوتن از یاران معروف امام از اصحاب مشهور حضرت صادق(ع)مفضل بن عمر جعفى كوفى است كه از خواص آن حضرت بوده است و رواياتى در مدح او از حضرت صادق و حضرت كاظم(ع)روايت شده است. خبر مشهور به«توحيد مفضل بن عمر» كه مشتمل بر دلايل اثبات صانع و توحيد خداوند است از راه او از حضرت صادق(ع)روايت شده است و اين خبر به تمامى در كتاب التوحيد از بحار الانوار مجلسى(ج 3)مندرج است و همينطور است خبر معروف به خبر«اهليلجه»كه مفضل از حضرت صادق(ع)نقل كرده است. معروف است كه ابو عبد الله جابر بن حيان صوفى كوفى كه در فن كيميا كتابهاى متعددى از او باقى مانده است از شاگردان امام صادق(ع)بوده است، ابن نديم در الفهرست(354-355)مى‏گويد شيعه او را از بزرگان خود و يكى از«ابواب»مى ‏شمارند و مى ‏پندارند كه او يار امام جعفر صادق(ع)بوده است. ادامه دارد...
بخش نهم مكتب و راويان امام صادق(ع) عصر امام صادق(ع)از متحولترين اعصار در تاريخ فقه و حديث و كلام و تصوف اسلامى است.نهضت علمى جمع و تدوين حديث به تشويق عمر بن عبد العزيز از اوايل قرن دوم آغاز شده بود.ذهبى در حوادث سال 143 ه.ق. مى‏گويد در اين سال بود كه در مكه و مدينه علما شروع به تدوين حديث كردند و ابن جريج(يا جريح)(م ح 149 ه.ق.)و محمد بن اسحاق(م 151 ه.ق.)و مالك بن انس(م 179 ه.ق.)و بسيارى ديگر از كبار محدثان اقدام به جمع و ثبت حديث مى‏كردند، و چنانكه خواهيم ديد بسيارى از بزرگان و محدثين اهل سنت يا مستقيما شاگرد حضرت صادق(ع)بوده ‏اند، يا از آن حضرت روايت كرده‏ اند. در عالم تشيع نيز به ارشاد امام باقر(ع)(57-104 ه.ق.)شاگردان ايشان كتابت حديث را آغاز كرده بودند.علم فقه نيز در كمال شكوفايى بود و در همان زمان كه امام صادق(ع)با پرداختن به بسيارى از ابواب فقه و بيان احاديث و احكام فقهى مذهب فقه جعفرى را كه به نام خود ايشان نامبردار است تحكيم مى‏كرد، مذاهب بزرگ فقهى ديگرى نيز در عالم تسنن در شرف شكل گيرى بود. ابو حنيفه نعمان بن ثابت(م 150 ه.ق.)مؤسس مذهب فقهى حنفى از كبار شاگردان امام صادق(ع)بود و اين سخنان او مشهور است كه«عالمتر از جعفر بن محمد نديده‏ ام»و«اگر دو سال در زندگى من نبود از دست رفته بودم»و منظورش از آن دو سال، ايامى است كه مجالستهاى مكررى در مدينه و كوفه با امام صادق(ع)داشته است. مالك بن انس(م 179 ه.ق.)بنيانگذار مذهب فقهى مالكى و صاحب كتاب موطأ كه از قديمترين مجاميع حديث و منابع فقهى در عالم اسلام است، با امام(ع)پيوند نزديك و به ايشان ارادت بسيار داشت.اين گفته او در حق حضرت مشهور است: «ما رأت عين أفضل من جعفر بن محمد»(هيچكس انسانى فاضلتر از جعفر بن محمد نديده است)و گاه با اين عبارت احترام آميز: «حدثني الثقة بعينه جعفر بن محمد»از ايشان حديث روايت مى‏كند.دو تن ديگر از مؤسسان مذاهب بزرگ فقه اسلامى، يعنى محمد بن ادريس شافعى و احمد بن حنبل، با آنكه صحبت و محضر امام صادق(ع)را درك نكرده بودند، براى ايشان احترام شايان قائل بوده و از ايشان نقل روايت كرده ‏اند. از نظر علم كلام نيز اين عصر، دوره تكوين بسيارى مكاتب و مذاهب كلامى است.از جمله تكوين مكتب معتزله با الهام از انديشه‏هاى حسن بصرى(21-110 ه.ق.)و كوشش واصل بن عطا(80-180 ه.ق.)و ابو هذيل علاف(متوفى در اوايل قرن سوم)كه با بعضى از اصحاب امام صادق(ع) مباحثه داشته است و فرقه جهميه جبرگرا به كوشش جهم بن صفوان(م 128 ه.ق.)در همين عصر است. مانويت - كه در اين عصر غالبا«زندقه»ناميده مى‏شود - رواج بسيار داشت.امام صادق(ع)مناظره ‏هاى سنجيده و مستدلى با ارباب ملل و نحل و فرق و مذاهب مخصوصا با دهريان و زنديقان و آزاد انديشان زمانه داشتند.مباحثه‏ها و مناظره‏هاى حضرت با عبد الكريم بن ابى العوجاء معروف و متن كامل يا ملخص بعضى از آنها در اصول كافى نقل شده است. هشام بن حكم كه اهل كلام و فلسفه بود و به انواع مكاتب كلامى عصر گرايش يافته و از آنها سرخورده بود، با راه يافتن به حضور امام(ع)و طرح چندين سؤال، شيفته مشرب عقلى و استدلالى ايشان شد. از بزرگان صوفيه قرن دوم ابراهيم بن ادهم، مالك بن دينار، سفيان ثورى و فضيل عياض به حضرت صادق(ع)و آرا و انديشه‏هاى ايشان گرايش داشته‏اند. شيخ مفيد در ارشاد، طبرسى در اعلام الورى و ابن شهر آشوب در مناقب تصريح كرده‏اند كه شاگردان و روايت كنندگان از امام صادق(ع)چهار هزار نفر بوده‏ اند.مى‏گويند فقط در كوفه نهصد شيخ بوده ‏اند كه همه مى ‏گفتند: «حدثنى جعفر بن محمد»(الامام الصادق، اسد حيدر، 2/398). اصحاب مشهور امام صادق علیه السلام اشهر اصحاب و شاگردان خاص امام صادق(ع)عبارتند از: 1)ابان بن تغلب(ابو عبد اللّه عثمان بن احمد بجلى كوفى)كه از راويان و ياران امام محمد باقر و امام جعفر صادق و امام موسى كاظم عليهم‏السلام است و ابن نديم آثار او را نام برده است. 2)مؤمن الطاق كه متكلم برجسته‏اى بوده است، صاحب كتاب الامامة، كتاب المعرفة، الرد على المعتزلة، كتاب فى امر طلحة و الزبير. 3)مفضل بن عمر جعفى كوفى كه عمده شهرت و اعتبارش به خاطر كتاب توحيد اوست.
4)هشام بن حكم(ابو محمد شيبانى كوفى، م 185 ه.ق.)كه از اصحاب امام موسى كاظم(ع)نيز بوده است، صاحب كتاب الامام، كتاب حدوث الاشياء، كتاب الرد على الزنادقة، و چندين اثر ديگر.ابن نديم بيست و پنج اثر از آثار او بر شمرده است. 5)جابر بن حيان كه محققان تاريخ علوم اسلامى و مستشرقان درباره شخصيت او و ارزيابى و نقادى رسائل منسوب به او مخصوصا رسائلى كه در زمينه شيمى است تحقيقات بسيار كرده ‏اند. پاول كراوس مجموعه رسائل باقى مانده از او را به طبع رسانده است. بعضى اشارات و عبارات در بعضى رسالات او هست كه پيوند او را با امام صادق(ع)نشان مى ‏دهد. بعضى او را دانشمندى مسلمان و شيعه، يا متمايل به تشيع، و از شاگردان برجسته امام صادق(ع)مى‌‏شمارند. شش تن از ياران امام صادق(ع)هستند كه به اصحاب سته معروفند و همه حديث شناسان و رجال شناسان شيعه آنها را توثيق كرده و به جلالت قدرشان اذعان دارند كه عبارتند از: 1)جميل بن دراج، 2)عبد اللّه بن مسكان، 3)عبد اللّه بن بكير، 4)حماد بن عيسى، 5)حماد بن عثمان، 6)ابان بن عثمان بجلى. اين نيز گفتنى است كه در منابع حديث و متون روايى شيعه از امام صادق(ع)غالبا فقط به كنيه«ابو عبد اللّه»ياد مى‏كنند.
بخش دهم آثار امام صادق(ع) غالب آثار امام(ع)به عادت معهود عصر، كتاب مستقيم خود ايشان نيست و غالبا املاى امام(ع)يا باز نوشت بعدى مجالس ايشان است.بعضى از آثار نيز منسوب است و قطعى الصدور نيست. 1)از آثار مكتوب امام صادق(ع)رساله به عبد اللّه نجاشى(غير از نجاشى رجالى)است.نجاشى صاحب رجال بر آن است كه تنها تصنيفى كه امام به دست خود نوشته‏اند همين اثر است. 2)رساله‏اى كه شيخ صدوق در خصال و به واسطه اعمش از حضرت روايت كرده است و شامل مباحثى در فقه و كلام است . 3)كتاب معروف به توحيد مفضل، در مباحث خداشناسى و رد دهريه كه املاى امام(ع)و كتابت مفضل بن عمر جعفى است و پيشتر به آن اشاره كرديم. 4)كتاب الاهليلجة به روايت مفضل بن عمر كه همانند توحيد مفضل در خداشناسى و اثبات صانع است و تماما در بحار الانوار مندرج است. 5)مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة كه منسوب به امام صادق(ع) است و بعضى از محققان شيعه از جمله مجلسى، و صاحب وسائل و صاحب رياض العلماء صدور آن را از ناحيه حضرت رد كرده‏اند. 6)رساله‏اى از امام(ع)خطاب به اصحاب كه كلينى در اول روضه كافى به سندش از اسماعيل بن جابر از امام صادق(ع) نقل كرده است. 7)رساله‏اى در باب غنايم و وجوب خمس كه در تحف العقول مندرج است. 8)بعضى رسائل كه جابر بن حيان كوفى از امام(ع)نقل كرده است. 9)كلمات قصار كه بعدها به آن نثر الدرر نام داده‏اند و كلا در تحف العقول مندرج است. 10)چندين فقره از وصاياى حضرت خطاب به فرزندش امام موسى كاظم(ع)، سفيان ثورى، عبد اللّه بن جندب، ابى جعفر نعمان احول و عنوان بصرى، كه در حلية الاولياء و تحف العقول ثبت گرديده است. منابع اعيان الشيعة، سيد محسن امين، ج 1 قاموس الرجال فى تحقيق رواة الشيعة، محمد تقى تسترى، قم، 1391 ه.ق. تاريخ طبرى، 3/2509 وفيات الاعيان، 1/291 حلية الاولياء، 3/192 الامام الصادق و المذاهب الاربعة، اسد حيدر، نجف، 1383 ه.ق. عمدة الطالب، ابن عنبه، 195
image_2023-05-15_22-28-28.png
636.8K
معرفی اثر پژوهشی پژوهشگر ارجمند حجه الاسلام اسلامی مقاله‌ای که اخیرا در شماره جدید مجله علمی‌پژوهشی (تراث کربلاء) به چاپ رسیده پیرامون شخصیتی است که علی رغم عظمت وجلالتش تا کنون در کتب تراجم درباره او بیش از چند صفحه مختصر مطلب یافت نمی‌شود ومقاله پیش‌رو با استناد به نسخ خطی و اسناد تازه‌یاب به تفصیل ۱۲۰ صفحه پیرامون او وحیات علمی‌اش سخن گفته است. باری؛ علامه سید ابوطالب حسینی قائنی فقیه واصولی چیره‌دستی است که پس از تکمیل تحصیلات نزد بزرگان حوزه نجف اشرف مانند: شیخ مرتضی انصاری وشیخ محسن خنفر ودستیابی به درجه اجتهاد به جنوب خراسان برگشت و تامدت زیادی ریاست ومرجعیت این منطقه را به عهده گرفت. او کسی است که اولین اثر تفصیلی در ولایت مطلقه فقیه را به نام(ینابیع الولایه) به نگارش درآورده است؛ وعلی رغم اهمیت فوق العاده‌اش از این اثر تنها چاپ ناقصی از آن خارج شده و این کتاب نیز به همراه باقی آثارش مخطوط باقیمانده است. یکی از مهمترین فعالیتهای اجتماعی او مبارزه با بهائیت تازه‌تاسیس بود که نگارنده این سطور در مقاله این نکته را به ضورت مستدل بیان کرده است که بهائیت به‌خاطر جود او در این منطقه نتوانستند تاثیر خاصی داشته باشند. از او در آثار بهائیان با رمز مجتهد بیرجندی مذمت فراوان شده است‌. نویسنده برخی از آثار اورا دردست تحقیق دارد از جمله رساله اجتماع امر ونهی که در عتبه عباسیه زیردست‌ چاپ است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ شیعیان ما صبورترند يكى از اصحاب از امام صادق عليه السّلام روايت مى‏كند فرمود: ما صابر هستيم ولى شيعيان ما از ما صابرتر مى‏باشند، عرض كردم قربانت گردم چگونه شيعيان شما از شما صابرتر هستند، فرمود؛ ما مى‏دانيم و صبر مى‏كنيم و آنها صبر مى‏كنند در حالی که نمى‏دانند چه خواهد شد. عَن بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّا صُبَّرٌ وَ شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ صَارَ شِيعَتُكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ قَالَ لِأَنَّا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ وَ شِيعَتَنَا يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا يَعْلَمُونَ . 📚الکافي  ,  جلد۲  ,  صفحه۹۳ خوشبحال کسانی که در راه دین صبر کنند و ثابت قدم باشند و دینداری را رها نکنن الاستقامة ثم الاستقامة الصبر ثم الصبر 🏴 علیه السلام را خدمت امام زمان ارواحناالفداه و تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض میکنیم
◾️ در رثای شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام ای خوشه‌ای ز خرمن فیضت تمام علم! با منطق تو اوج گرفته مقام علم با صد زبان به علم کلامت، سلام علم هر جا که علم بود، تو بودی امام علم تو وارث کمال و جلال محمّدی مصداقِ صدق و صادقِ آل محمّدی آیینۀ تمامِ کمالات روی توست یادآور رسول خدا خلق و خوی توست دارالشفای هر دل بیمار، کوی توست گلواژه‌های وحی، پر از رنگ و بوی توست بی‌منطق رسای تو قرآن زبان نداشت بی‌همت تو دین، شرف جاودان نداشت توحید معتبر شده از اعتبار تو گلخانۀ وسیعِ امامت، بهار تو «بحرالعلوم»، قطره‌ای از جویبار تو «شیخ مفید»، لاله‌ای از لاله‌زار تو «طوسی» و «مجلسی» و «صدوقت» سه آیت‌اند با نور دانش تو چراغ ولایت‌اند... با آنکه خاک پاکِ مدینه دیار توست ویرانۀ بقیعِ دلِ ما مزار توست تا روز حشر، سینۀ ما دغدار توست هر شیعۀ شکسته‌دلی اشکبار توست... ای آفتاب، زائر صحن و سرای تو! خاموش شد چگونه صدای دعای تو؟...
انوع مجله.pdf
403.4K
🔸 🔹ما چند نوع مجله داریم و چطور میشه به اون ها مقاله ارسال کرد!؟ و چرا برخی مقالات رد می شوند؟ 🔺 در این جزوه‌‌ به این پرسش پاسخ دادن شده است: 🔸معرفی انواع مقالات 🔸انواع مجلات و اعتبار آن ها 🔸 روش‌های ارسال مقاله به مجلات 🔸 هزینه چاپ مقاله 🔸دلائل رد مقاله 🔸چگونگی تشخیص مجلات جعلی و تقلبی پرداخته شده است.
❇️ هیچ امام زاده ای را دست کم نگیرید. آیت الله بهجت(ره) مقید بودند هرچه امام زاده اطرافشان هست را حتما زیارت کنند. بزرگان به ما گفته اند هیچ امام زاده ای را دست کم نگیرید شما نمی دانید این امام زاده ها چه کارهایی از دستشان برمی آید. آیت الله بهجت(ره) مقید بودند هرچه امام زاده اطرافشان هست را حتما زیارت کنند. بزرگان به کرار گفتند بعضی مواقع حوائجی هست که شما در حرم علی بن موسی الرضا علیه السلام بروید نمی دهند، آمدند شاه عبدالعظیم و حاجت گرفتند. نه به این معنا که خدایی نکرده مقام اینها بالاتر از علی بن موسی الرضاست،خیر اینطور نیست. اما اسراری در این عالم وجود دارد که ما از آنها آگاه نیستیم. این بزرگان حواله هایی به امام زادگان می دهند که گره کار ما به دست اینها باز می شود. لذا هرجا امام زاده ای دیدید ولو در حد یک سلام عرض ارادت کنید.
خداوند در قرآن درباره مؤمنین می فرماید: قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون و الذین هم عن اللغو معرضون به واقع مومنان رستگارند کسانی که در نمازشان خاشع هستند و از کار بیهوده روی گردانند. 💎استاد شیخ حسین انصاریان دام عزه: ✅ مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی سال آخر عمرشان (۸۸ سالگی) فرمود: من در این ۸۸سال، (حتی) پنج دقیقه از عمرم را ضایع نکرده‌ام. بی‌خودی که انسان، بروجردی ، شیخ انصاری یا علامهٔ حلی نمی‌شود!
💎 العبد محمدتقی بهجت: خدا کند این توجّه و ارادت و محبّت به اهل‌بیت علیهم‌السلام در دل‌های ما باقی بماند و با محبّت آن‌ها از دنیا برویم🤲 📚 در محضر بهجت، ج١، ص٣٣۴
نشست علمی هوش مصنوعی در علوم انسانی_اسلامی فرصتها و تهدیدها شنبه ۶ خرداد ماه ۱۴۰۲
امروزت را دریاب غصه فردا و آینده را نخور در شعر مشهوری كه برخی بزرگان به امام علی (علیه السلام) نسبت داده‌اند می‌خوانیم: «ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیكَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین» آنچه گذشت، از دست رفت و آنچه می‌آید كجاست؟ برخیز و فرصت میانِ دو نیستی را دریاب. نهج البلاغه فيض الاسلام، قصار 267. همچنین فرمود: یا ابْنَ آدَمَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ یوْمِک الَّذِی لَمْ یأْتِک عَلَی یوْمِک الَّذِی قَدْ أَتَاک فَإِنَّهُ إِنْ یک مِنْ عُمُرِک یأْتِ اللَّهُ فِیهِ بِرِزْقِک غم و اندوهِ روزی که نیامده، بر روزی که در آن هستی، میفزا؛ چرا که اگر از عمر تو باقی باشد، روزی تو را خداوند در آن روز می دهد. و اگر نباشد، پس اندوه برای چیست؟ من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 556. سعدی نیز سروده است: سعدیا! دی رفت و فردا همچنان معلوم نیست در میان این و آن فرصت شمار امروز را
🔰کتاب «آسیب‌شناسی ترجمه‌های فارسی آیات فقهی» منتشر شد 🔻کتاب «آسیب‌شناسی ترجمه‌های فارسی آیات فقهی»، اثر حجت‌الاسلام جواد معین، دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه خراسان، توسط دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم، منتشر شد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=47906 🌐خبرگزاری حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار پدر و‌ دختری 😊 برای جامعه باید پدر بود، پدری کرد، بزرگی کرد. مقام معظم رهبری تنها نمونه ای از نحوه حضور مولایمان امام زمان عج در جامعه است. جامعه را باید اینگونه با امامش معرفی کرد . این تصاویر انسان را مشتاق میکند تا عمری از خدا طلب کند که آن دولت کریمه را ببیند ... اللهم عجل لولیک الفرج ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (کانال ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امشب فیلم غریب را دیدم بسیار فیلم خوش ساخت و خوبی است هرچند بی عیب نیست اما در نوع خودش نمره بسیار خوبی می‌گیرد؛ با این وجود بعضی از نکات در فیلم ذهن خواننده را درگیر می‌کند مثلا جریان ۱۰۰ میلیون تومانی که امام به شهید بروجردی داده چیست؟ در این فیلم این سوال مطرح می شود اما پاسخ داده نمی شود و برخلاف دیالوگ شهید بروجردی در فیلم این امام است که خرج بروجردی می شود! نقد و بررسی این فیلم قصه این جریان و نکاتی دیگر پیرامون این فیلم را به خوبی مطرح میکند ضمن اینکه پیشنهاد میکنم اگر در زمانه ما دلتان برای دیدن لحظاتی از زندگی یک مرد میدان لک زده این فیلم زیبا را حتما ببینید پیشنهاد میکنم این نقد را هم مطالعه بفرمایید نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «غریب» برگزار شد https://rasanews.ir/fa/news/734469/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
💠 نماز یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده 🔹ان شالله توفیق پیدا کنید بخونید 🌺التماس دعا: نشردهید تا همه ازاین نماز پر فضیلت استفاده کنند🌺
📚 تجدید چاپ شد ♦️ کتاب «اجوبة الإستفتائات» مشتمل بر پرسش و پاسخ‌های شرعی است که بر اساس فتاوای فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) تنظیم و تدوین گردیده است و در حال حاضر چاپ هفدهم آن توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) روانه‌ی بازار نشر گردیده است. ♦️ این کتاب حاوی ۲۱۱۸ استفتاء است که در ابواب فقهی گوناگونی از جمله: تقلید، طهارت، نماز، روزه، خمس، معاملات، موسیقی، وقف و بسیاری از موضوعات روز و مبتلابه دیگر تنظیم گردیده است. از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف می‌توان این اثر را کامل‌ترین کتاب فقهی معظّم‌له در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی برشمرد. ♦️ لازم بذکر است از چاپ ۱۳ ام این کتاب علاوه بر بروزرسانی فتاوا و اعمال برخی اصلاحات محتوایی، با قطع، طرح جلد و صفحه آرایی جدید به زیور طبع آراسته گردیده است. ♦️ چاپ جدید کتاب مذکور، در ۶۴۷ صفحه و با شمارگان ۵ هزار جلد در دسترس علاقمندان قرار گرفته و گفتنی‌ست در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ هزار جلد از این کتاب در طی چاپ‌های متعدد منتشر شده است. مقلدان معظّم‌له می‌توانند کتاب «اجوبة الاستفتائات» را از کتابفروشی‌های سراسر کشور و همچنین از پایگاه اینترنتی انتشارات انقلاب اسلامی تهیه نمایند. 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی فیزیکی: https://shop.khameneibook.ir/اجوبة-الإستفتائات 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی الکترونیکی: https://taaghche.com/details/110990/اجوبه-الاستفتائات-پاسخ-به-پرسش-های-شرعی
IMG_20230521_052818_551-mc.mp3
2.53M
الله علیها 👈 نوعاً، اغلب، اکثر، بگویم همیشه هم گزاف نگفته ام، می روم قم به زیارت بی بی حضرت معصومه، خواهر امام هشتم ما سلام الله علیها، بعله، روح مطهرشان گواه که روی بچه گی مان، در و دیوار را می بوسم و این شعر را می خوانم که: " أقبّل أرضاً صار فیها جِمالُها فکیف بدارٍ دارَ فیها جمالها " ❇️ و نه اینکه فقط و تنها، ایشان دختر امام هفتم است، و خواهر امام هشتم است و عمه ی حجت خدا هست، و ما ازین جهت احترام می گزاریم، البته، اینها به جای خود، اما خود این خانم، خود این بزرگوار، خود این دختر نوزده ساله در میان فرزندان امام هفتم ما، دو نفر نمونه بودند، چشمگیر. یکی حجت خدا بود، امام هشتم، صاحب عصمت و امام. دیگر، همین دختر نوزده ساله. ایشان از آن نبوغش، از آن فطرتش، بینشش، درایتش، خانم عجیبی بود. همین دختر نوزده ساله.همین دختر نوزده ساله. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk