eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
754 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش دوم گرچه تعبیر علوم اسلامی در موارد مختلف مفهوم خاصی را از نظر گسترش یا محدودیت تداعی می‌کند، ولی هدف ما از علوم اسلامی دانش‌های است که به نوعی با اسلام و معارف اسلامی در ارتباط است و یا در فرهنگ و تمدن اسلامی سابقه طولانی دارد و مسلمانان در ابداع یا شکوفای آن نقش مؤثری داشته‌اند.  از آن میان فلسفه از دو نظر جزء علوم اسلامی شمرده می‌شود: اولاً: برابر گفته برخی از بزرگان در کلمات پیشوایان دین بخصوص امیرمؤمنان و حضرت ثامن‌ الائمه، ذخائر بی‌کران درباره الهیات بیان شده که عمیق‌ترین تفکرات فلسفی در آنها وجود دارد و مایه‌های اندیشه عقل و فلسفی را در جامعه اسلامی تأمین می‌کند.  ثانیاً: فلسفه به عنوان یک رشته خاصی توسط مسلمانان به اوج و شکوفایی خود رسیده و ده‌ها مسئله جدید فلسفی توسط حکمای بزرگ مسلمان طرح و تثبیت شده است.   بنابراین فلسفه جزء عزیزترین علوم اسلامی محسوب می‌شودکه در این نوشتار به طور اجمال درباره برخی مباحث مربوط به آن بحث می‌شود که در ادامه خواهد آمد. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش سوم گرچه درباره تعریف فلسفه مباحث فراوان مطرح است، اما به طور کلی برای فلسفه دو اصطلاح رایج است یک اصطلاح قدما که اصطلاح شایع است برابر این اصطلاح چون فلسفه یک لفظ عام است تعریف خاصی برای آن وجود ندارد و مطلق دانش عقلی را می‌توان فلسفه نامید. اما اصطلاح دیگری نیز برای فلسفه وجود دارد که برابر این اصطلاح فلسفه تعریف خاصی می‌تواند داشته باشد لذا براساس این اصطلاح در تعریف فلسفه گفته‌اند: فلسفه عبارت از علم و شناخت موجود از آن جهت که موجود است نه از آن جهت که تعیّن خاصی دارد مثلاً جسم است، انسان یا گیاه است و مانند آن، بنابراین به طور خلاصه فلسفه به آن دانشی گفته می‌شود که درباره هستی با قطع نظر از مصادق آن بحث می‌کند. به عبارت دیگر فلسفه آن علمی است که درباره کلی‌ترین مسایل هستی که مربوط به هیچ موضوع خاصی نیست و به همه موضوعات هم مربوط است بحث می‌کند و همه هستی را به عنوان یک موضوع در نظر گرفته و درباره آن بحث می‌کند. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش چهارم موجود به عنوان خودش و فارغ از هر گونه قید و شرط موضوع فلسفه است، اما باید توجه داشت که موجود که به عنوان موضوع فلسفه مطرح می‌شود مراد مفهوم آن نیست بلکه مصداق خارجی آن مراد است، پس موضوع فلسفه در حقیقت همان واقعیت است که از آن به موجود یاد می‌شود، فیلسوف بعد از آن که به واقع پرداخت، از دو حال بیرون نیست یا مصداق و آنچه مفهوم وجود بر آن صادق است به عنوان مصداق واقعیت می‌شناسد و می‌یابد. و یا افراد ماهیت را مصداق واقعیت می‌پندارد. در صورت اول موضوع فلسفه او وجود است و در صورت دوم موضوع فلسفه او ماهیه محققه و موجوده است نه ماهیه من حیث هی. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش پنجم کاربرد فلسفه شناخت موجودات است یعنی انسان به وسیله دانش فلسفه می‌تواند موجود حقیقی را از موجودات خیالی و توهمی تمیز دهد. مثلاً می‌تواند بفهمد چیزی به نام بخت، غول، اتفاق و مانند آن وجود واقعی ندارد و وجود آنان توهمی و خیالی است. از سوی دیگر انسان به روشنی می‌بیند که خودش وجود دارد، حقایق و پدیده‌های در خارج از ذات او نیز وجود دارند و او می‌تواند به آنها دست پیدا کند و آنها را بشناسد، سلسله نظام هستی، مبدأ هستی، اسماء و صفات او را کاملاً بشناسد.   و براین اساس است که گفته‌اند: «غایت فلسفه نظری آن است که مشابه نظام علّی جهان خارج، به صورت نظام علمی در نفس آدمی منتقش گردد. حصول تشابه موجود بین دو نظام هستی عینی و علمی در خصوص مادی بودن آنها نیست بلکه در صورت و هیئت اشیاء است و منظور از شباهت نیز شبح و امثال آن نیست بلکه صورت و حقیقت خود هستی در روح انسان نقش علمی پیدا می‌کند.   بدین جهت است که برخی از حکما چنین خوش سروده‌اند: کسی کو زحکمت برد توشه‌ای جهانیست بنشسته در گوشه‌ای ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش ششم از نظر سیر تاریخی پیشینه فلسفه به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شود: الف: بی‌تردید از آغاز تفکر بشر همزمان با آفرینش او بوده است، و هرگاه انسان می‌زیسته، فکر و اندیشه را به عنوان یک ویژگی جدایی‌ناپذیر با خود داشته، و هر جا انسانی گام نهاده تعقل و تفکر را با خود برده است. طبیعی است که اندیشه‌های آغازین، از نظم و تربیت لازم برخوردار نبوده و مسایل مورد پژوهش و تحقیق دسته‌بندی دقیقی نداشته است چه رسد به این که هر دسته از مسایل، نام و عنوان خاصی و روش ویژه‌ای داشته باشد، گر چه سهم برخی از انسان‌ها در خلق اندیشه‌ها بخصوص اندیشه‌های فلسفی مربوط به شناخت هستی و آغاز و انجام آن بیشتر از سایر هم نوعان‌شان بوده و موفقیت‌های فراوانی را درباره اندیشه‌های فلسفی داشته و از خود به یادگار گذاشته‌اند که از آن میان از فلاسفه یونان افرادی مثل افلاطون و ارسطو جزء استوانه‌های فلسفه محسوب می‌شود و اندیشه‌های فلسفی متعدد و متینی از آنها به یادگار مانده است.  ب: گرچه همان‌طور که اشاره شد اندیشه فلسفی قبل از اسلام در میان جوامع بشری بسیار مطرح بوده، اما در جهان اسلام این اندیشه رونق و شکوفای خاصی پیدا کرد، بدین لحاظ سیر فلسفه در اسلامی جزئی از سیر علوم در اسلام شمرده می‌شود، زیرا محققان و نویسندگان تاریخ علوم، به این نکته اذعان دارند که بسیاری از علوم از جمله فلسفه در جهان اسلام سیر تکامل خاصی را پیموده است، نسبت به بعضی مسایل تقریر روشن‌تر از گذشتگان اراء شده، و نسبت به برخی دیگر تغییرات بنیادین اراء شده و اصلاح گردید، و بسیاری از مسایل عمده فلسفی جدیداً توسط فلاسفه مسلمان ابداع شده و محصول ره‌آورد اندیشه و فکر تعقل آنان است. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش هفتم این مسأله در دو بخش قابل طرح است: الف: مورخین فلسفه معتقدند که کهن‌ترین مجموعه‌های که صرفاً جنبه فلسفی داشته یا جنبه فلسفی آنها غالب بوده مربوط به حکمای یونان است که در حدود شش قرن قبل میلاد می‌زیسته‌اند. گرچه در عین حال به این نکته نیز باید توجه داشت همان حکمای یونانی از عقاید مذهبی و فرهنگ شرقی بسیار متأثر بوده‌اند. ب: در حوزه جهان اسلام، برخی از بزرگان با اشاره به این نکته که حیات تعقل مسلمین مقارن با ظهور اسلام و تشکیل جامعه اسلامی است می‌گوید: آنچه دو قرن بعد از ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم در جامعه اسلامی پدید آمد، نوعی خاصی از حیات تعقلی است که از آن به حیات فلسفی باید نام برد که ترجمه آثار یونانی آغاز شد گرچه در آن محدود و محصور نگردید بلکه گذشته از شکوفا‌کردن مسایل قبل، ده‌ها مسأله جدید را که هرگز سابقه نداشت طرح و تبیین گردید، اولین فیلسوف مسلمان که آثار و تألیفات فراوانی دارد و در فهرست ابن ندیم از آن نام برده شده، یعقوب بن اسحاق کندی متوفای ۲۶۰ هجری است.  و همچنین در جهان اسلام فلاسفه بزرگی ظهور کرده که از آن جمله، ابن رشد، فارابی، بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، شیخ اشراق، خواجه نصیر طوسی، صدرالمتألهین است که هر کدام مؤسس یک روش فلسفی خاص بوده‌اند و در رأس یک مکتب فلسفی قرار دارند، وگرنه تعدادی کسانی که به عنوان پیروان آن مکاتب فلسفی هستند بسیار بیشتر از این‌هاست. گرچه مسایل فلسفی که در جهان اسلام و توسط فلاسفه اسلامی ابداع و ابتکار شد و در واقع ره‌آورد فکر فلاسفه اسلامی است فراوان است و در آثار مربوطه به تفصیل بیان شده که برخی از آنها قرار ذیل است: ۱. اصالت وجود ۲. اثبات اتحاد عاقل و معقول ۳. اثبات تجرد قوه خیال ۴. مسأله وجود ذهنی ۵. حدوث دهری ۶. جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء بودن نفس ۷. حرکت جوهری ۸. امکان فقری ۹. وجود رابطی و رابطه ۱۰. بسیط الحقیقه ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش هشتم برخی از بزرگان حکمت درباره جایگاه فلسفه در متون دینی گفته‌اند: عامل اصلی و مؤثر در پدید آمدن تفکر فلسفی و عقلی و بقاء آن ذخایر علمی است که در کلمات پیشوایان دین وجود دارد، برای روشن شدن این مسأله کافی است که ذخایر علمی اهل بیت (علیهم‌السلام) را با کتب فلسفی که مرور زمان نوشته شده مقایسه گردد، آنگاه معلوم خواهد شد که روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیک شده تا در قرن یازده هجری تقریباً به همدیگر منطبق گشته و فاصله‌ای جز اختلاف تعبیر در میان باقی نمانده است. با دقت در این کلام که توسط یکی از کارشناسان بزرگ فلسفه و متون دینی (قرآن و روایات) اظهار شده جایگاه فلسفه و اندیشه عقل در متون دینی به روشنی معلوم خواهد شد. بی‌تردید ظرافت، دقت و موشکافی‌های که در فلسفه اسلامی وجود دارد بخصوص در الهیات بالمعنی الاخص، هرگز در فلسفه‌های غیراسلامی نمی‌توان یافت، و هر کسی که ره‌آورد فکری و فلسفه حکمای بزرگ مسلمان بخصوص حکمت متعالیه را با اندیشه‌های فلسفی و فلسفه غیر اسلامی مقایسه نماید بدین حقیقت اذعان خواهند نمود. ✒پایان نشست آشنایی با دانش فلسفه✒ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 8.mp3
19.22M
💠 جلسه هشتم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - فقه و عقل - ادامه گزارش تفصیلی از کتاب فقه و عقل تا آخر کتاب - کاربرد ترخیصی و تامینی - حق الطاعة - قبح عقاب بلا بیان - آسیب شناسی و پاسخ به شبهه ها و پرسش ها - کاربرد تسبیبی - و ... 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/08 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
؟ 🔰 1️⃣ هنگام مطالعه درابتدابه این نکته توجه کنیدکه چه چیزی رامی‌ خواهید یادبگیرید.تیترها وسرفصل‌ های راکامل بخوانید و آن‌ها رابه صورت سوال در آورید تادرهنگام مطالعه باپاسخ به آن سوال‌ ها به میزان تسلط خودبر مطالب آن درس پی ببرید. زمانی که نقشه یک فصل ازیک درس در ذهن‌ تان نقش ببنددمتوجه می‌شویدچه چیزی راباید یاد بگیرید.دردرس آزمون درابتدای هرفصل مشخص شده است که درمطالعه خودچه مباحثی را بایدبخوانیدو این امرشما رابه هدف اول مطالعه می‌رساند. 2️⃣ هنگامی که تاحدودی باسرفصل ها و تیترها آشناشدید بایدبین مطالبی که از قبل بلدهستید ومطالب جدید ارتباط برقرارکنید.برای یادگرفتن یک مطلب جدید شما بایدبدانید چه مباحثی رابه عنوان پیش نیازبلدباشیدو قبل از شروع به مطالعه، آن‎ها رامرور کنید. 3️⃣ مطالعه عمیق مطالب ودرک کامل مباحث است. دراین مرحله شماشروع به مطالعه دقیق یک مبحث می‌کنید.به شکل‌ها،نمودارهاو مثال‌ های آورده شده درکتاب توجه کنید ودرهنگام خواندن ،نکته‌ های مهم در هرپاراگراف رامشخص کنید.زمانی که هرمطلبی را از هردرسی می‌خوانیدبرای آن یک مثال بیاورید.مثال‌هایی که تاییدکننده آن مفهوم و مطلب باشد.اگرمثال‌ ها،مثال‌ هایی باشند که شمادر زندگی روزمره خودبه کارمی‌بریدبهتر درذهن می‌ مانند.مطالب ومفاهیمی را که انتزاعی هستندو قابل مشاهده نیستنددر ذهن خود تصویر سازی کنید.با ربط مطالب به یک تصویر ذهنی که می‌ تواندخیالی یا خنده‌ دار باشد،سرعت یادآوری آن افزایش می‌یابد. @valiasrk
؟ 🔰 4️⃣ تمرین حل کردن این امکان رابه شمامی‌ دهدتابرمطالب خوانده شده تسلط بیشتری پیداکنیدوبه میزان یادگیری خودبپردازیددراین صورت به نقاط ضعف وقوت پی می‌ برید.تمرین‌های بی‌پاسخ این امکان رابه شمامی‌ دهدکه برای پیدا کردن جواب درست تلاش بیشتری نماییدوشمابا سوالات درگیرترخواهیدشد.آیاشمامتوجه این امرشده‌اید.زمانی که اسم چیزی یامطلبی راکه می‌خواهیدبه یادنمی‌آوریددچارمشکل می‌ شویدوتمام روزبه آن فکر می‌ کنیدتابه خاطرآوریدتازمانی هم که این اتفاق نیفتدازتلاش دست برنمی‌ دارید.زمانی که به یاد آوردید،آن مطلب برای همیشه درذهن تان باقی می‌ماند. 5️⃣ خلاصه‌ نویسی مهم‌ ترین مرحله مطالعه مفهومی است وکمک می‌کند تادرزمان محدود،دوره کردن درس مربوطه راحت‌تر شود .خواندن یک مطلب به شمااین امکان رامی‌دهدتا مطالب درحافظه کوتاه مدت شما قرارگیرد.برای انتقال مطالب به حافظه بلندمدت بایدبارها وبارها مطلب دوره شود.باتوجه به این امرکه ممکن است زمان کافی برای مطالعه تمام مطالب درسی نباشد،خلاصه‌ های کم حجم شامل نکات مهم امکان مرورسریع رابه شمامی‌دهد. درخلاصه‌های خود ازنمودار،چارت وتهیه یک نقشه ذهنی ازمطالب استفاده کنید.هیچ‌ گاه همه مطالب رادرخلاصه‌ های خودیادداشت نکنیدوفقط نکات مهم رایادداشت نمایید. 6️⃣ مرور کردن بهترین روش برای تثبیت مطالب درحافظه است.هرچقدرمیزان مروربیشترباشدمطالب درحافظه بلندمدت شماثبات پیدامی‌کند.برای مرورکردن سریع ازخلاصه‌ های خودمی‌ توانیداستفاده کنید. @valiasrk
Ejtehad.mp3
27.26M
کامل کرسی استاد 🔹گزارشی از این نشست: https://goo.gl/Pkbcxb •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
45.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️مناظره آقایان حجت الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری 🔻با اجرای حجت الاسلام سرلک •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
1_47158198.mp3
17.57M
✅ استاد محمدحسین ؛ روش شناسی اجتهاد آیت الله العظمی در زمان: ۹ بهمن ۱۳۹۷ منبع: @mabaheth •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 9.mp3
15.25M
💠 جلسه نهم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - فقه و عرف - گزارش تفصیلی از محتوای کتاب فقه و عرف - تعریف عرف - عرف در مذاهب فقهی - فقیه بیشتر با سند و دلیل کار دارد؛ نه با مبنا. 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/09 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📣اطلاعیه مهم🔻🔻 ✍️دوره نویسندگی " نون والقلم " ✅با اعطای گواهینامه 📋 🔷معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در نظر دارد جهت توانمند سازی طلاب و اساتید در حوزه «نویسندگی کتاب کودک و نوجوان»، كارگاه اصول و روش نوشتن كتاب براي مخاطب كودك و نوجوان را به صورت "مجازی" ویژه خواهران برگزار نماید. ⏳مهلت ثبت نام: 20 تیرماه ◀️شروع دوره: 15 مردادماه ▶️ اتمام دوره: 15 شهریور 👈🏾نحوه ثبت نام: ⬅️سایت مرکز مدیریت به نشانی: http://www.hozehkh.com سامانه های الکترونیک⬅️ثبت نام ها⬅️انتخاب دوره نویسندگی نون والقلم ☎️ جهت کسب اطلاع بیشتر: 05132008405 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠وقایع حقوقی💠 🔸وقایع حقوقی ، از اصطلاحات علم حقوق بوده و به معنای تعهداتی است که منشا آنها خارج از اراده فرد است؛ 🔹به عبارت دیگر واقعه حقوقی تعهدی است که به فرد نسبت داده می‌شود در حالی که این موضوع ممکن از خارج اراده فرد باشد. ✍وقایع حقوقی دو قسم هستند: 1⃣ وقایعی که بدون اراده شخص ایجاد می‌شوند، مثل تولد و مرگ. 2⃣ وقایعی که ایجاد آن‌ها به اراده اشخاص است: مثل غصب و اتلاف مال غیر. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
قواعد و قرائن احراز ظهور از منظر مرحوم شیخ انصاری.pdf
997.5K
بررسی دلالی 🔹نویسنده: مجتبی گلی‌زاده 🔹نویسنده در این مقاله که با عنوان «قواعد و قرائن احراز ظهور از منظر شیخ انصاری» در جشنواره علامه حلی سال ۹۸ حائز رتبه برتر شده است، به تشریح یا خرده‌فرایند بررسی دلالی شیخ انصاری پرداخته است. 🔹قرائن سیاق و وحدت سیاق از جمله روش‌های در بررسی دلالی آیات و روایات است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اعتبارسنجی تراکم ظنون در فرایند استنباط.pdf
370.1K
مقاله اعتبارسنجی در فرایند استنباط 🔹نویسنده: مهدی بر خلاف مکتب نجف، رویکردی تجمیعی و قرائنی به ادله دارد و از روش تجمیع ظنون استفاده می‌کند. در این مقاله، دکتر مهدی خطیبی استادیار موسسه امام خمینی(ره) به بررسی ابعاد این روش پرداخته و نقش این روش را در بی‌بدیل دانسته است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
1️⃣چکيده هر اثر تنها پس از پايان نگارش آن نوشته شود . 2️⃣چناچه به هردليلي مجبور شديد که چکيده را قبل از پايان اثر بنويسيد در چکيده به هدف اصلي توجه کنيد و پس از پايان اثر چکيده اوليه را بر اساس نسخه نهايي باز نويسي کنيد 3️⃣قبل از شروع چکيده اهداف اصلي اثر را فهرست و آنها را اولويت بندي کنيد . مطالب مهمتر را در ابتداي چکيده با عنوان جملات راهنما و موارد بعدي را با عنوان جملات حمايت کننده فهرست کنيد . 4️⃣زبان به کار گرفته شده در چکيده را طوري انتخاب کنيد که افراد غير متخصص در حوزه موضوعي مورد نظر بتوانند آنرا درک کنند. چرا که شما هرگز نمي دانيد چه کسي چکيده را خواهد خواند. 5️⃣از به کار بردن واژه هاي تخصصي و کوته نوشتها دقت کنيد و در حد امکان انها را به اختصار توضيح دهيد . اما با به کار بردن واژه هاي تخصصي امکان بازيابي آنها را افزايش دهيم . 6️⃣يک چکيده خوب بايد خواننده را به خواندن مدرک اصلي ترغيب کند. 7️⃣از تکرار عنوان اثر در چکيده خودداري گردد . 8️⃣انسجام منطقي و يکدستي در ارائه مطالب را رعايت کنيد . 9️⃣چند روز پس از نگارش چکيده دوباره آن را بخوانيد. اين بار شما نه به عنوان نويسنده بلکه به عنوان خواننده به چکيده نگاه مي کنيد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
1_252244283.pdf
840.4K
👆مقاله قواعد و قرائن احراز ظهور از منظر شیخ اعظم رحمه الله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
تخفيف ويژه 30 تا 70% صدها عنوان كتاب (درسي و غيردرسي) به مناسبت دهه كرامت؛ اطلاع بيشتر در ايتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
لیست آثار شهید مرتضی مطهری 2.pdf
304.9K
🔹تخفیف ویژه 50% درصدی 🔸 📚 آثار استاد شهید مرتضی مطهری (ره) 📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🆔 @howzehpajohesh •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
تکنیکهای-تندخوانی.pdf
432.6K
💠تیکنیک های تند خوانی 🔷به همراه فایل pdf •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 10.mp3
14.78M
💠 جلسه دهم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 چکیده نکات : - حقوق موضوعه - آمیخت ناصحیح کارایی های ابزاری و غیر سندی عرف با سندی و استقلالی - منبع انگاری عرف - ادله آن - رد آن - حدیث انتم اعلم بامور دنیاکم 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/10 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📗 کتاب «قواعد فقهیه در روابط والدین و فرزندان» منتشر شد 📚 کتاب «قواعد فقهیه در روابط والدین و فرزندان» به قلم مریم برقعی و منیر کبیر از سوی معاونت پژوهش و انتشارات جامعةالزهرا(س) چاپ و منتشر شد. 📚 کتاب در شش فصل تدوین شده که عنوان فصل اول «مفهوم ‌قاعده فقهی»، عنوان فصل دوم «قواعد فقهی والدین(بر و احسان)» و عنوان فصل سوم «قواعد فقهی فرزندان(رضاع)» است، همچنین فصل چهارم به «قواعد فقهی فرزندان(حضانت)»، فصل پنجم به «قواعد فقهی فرزندان(ولایت)» و فصل ششم به «قواعد فقهی فرزندان(تنبیه)» می‌پردازد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅عطایی نظری در مصاحبه ای تبیین کرد:شروع کلان پروژه «سیر اندیشه خداشناسی در کلام امامیّه» 💠استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌گوید: کتاب «خداشناسی در کلام امامیّه» شاید نخستین اثری باشد که به‌تفصیل، به تقریر و تبیین و تشریح استدلال‌های خداشناسی در آثار کلامی امامیّه و معتزله و اشاعره می‌پردازد و تاریخ و سیر تطوّر این براهین را در قرون میانی آشکار می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کلان پروژه «سیر اندیشه خداشناسی در کلام امامیّه» عنوان طرحی درازدامن است که انجام آن چندین سال به طول خواهد کشید و طبق طرح اولیه قرار است در حدود ده جلد منتشر شود. مجلد نخست آن که در باب براهین اثبات وجود خدا است در قالب دو جلد کلان تا چند ماه دیگر به طبع می‌رسد. حمید عطائی نظری (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) که تدوین این پروژه را بر عهده دارد در گفت‌وگویی به تفصیل درباره این مجموعه شرح داده است. ✍️تدوین سیر اندیشه کلامی امامیّه بطور کلّی از چه جهاتی حائز اهمّیت است؟ تدوین و تبیین سیر اندیشه کلامی امامیّه و بررسی تطوّرات و تحوّلات آن در درازنای تاریخ اکنون از مهمترین اولویّت‌های پژوهشی در حوزه علم کلام به‌شمار می‌آید و این کار به دلایلی چند از اهمّیّت و ضرورت بسیار برخوردار است. در اینجا به سه دلیل اصلی اشاره می‌کنم: نخست اینکه تعیین تاریخ پیدایی آموزه‌های اعتقادی و نحوه شکل‌گیری نظریّات کلامی، یا به تعبیر دیگر، شناخت اَصالت یا خاستگاه‌های اندیشه‌های کلامی شیعه تا حدّ زیادی متوقّف بر تدوین و تبیین سیر اندیشه کلامی امامیّه، خاصّه در قرون متقدّم است. افزون بر این، بدون در اختیار داشتن سیری جامع، منظّم و تاریخی از فکر کلامی امامیّه در قرون مختلف، پیشینه و ریشه طرح مسائل، براهین و نظریّات کلامی مختلف در نظام کلامی امامیّه قابل تعیین نیست. برای نمونه، تعیین اینکه «برهان نظم» یا برهان «امکان صفات» بر اساس منابع موجود، نخستین بار در چه مقطعی و در کدام‌یک از آثار کلامی به مباحث خداشناسی در کلام امامیّه وارد شده است، یا اینکه نظریّه «صَرفه» در باب وجه اعجاز قرآن، نخست، از سوی کدام متکلّم و در کدام کتاب مطرح شده است، و مسائلی از این دست، همگی مستلزم تدوین سیری تا حدّ ممکن کامل و نظام‌مند و تاریخی از اندیشه‌های کلامی امامیّه است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/340286 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅باز نشر کرسی ترویجی تاثیر انقلاب اسلامی در توسعه روابط حوزه های علمیه در جهان تشیع ⬅️ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین کوهساری ✍️ناقد: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری خمی https://www.youtube.com/watch?v=Ya1HOc3WBAg •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅حجت‌الاسلام مرتضوی بیان کرد:ملاک اعتبار قانون اساسی از نظر بهشتی ✍️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی مرد نظم و قانون بود و برای وقت دیگران احترام قائل بود، گفت: شهید بهشتی استدلال می‌کند که لازم نیست شیوه بازنگری در قانون اساسی را بازنگری و در کنار آن بر برخی اصول تأکید کنیم. ایشان معتقد است که حق نداریم برای آیندگان در بازنگری و حق آن تعیین تکلیف کنیم. ⬅️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری قرآنی ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه جمعه، ششم تیرماه، در نشست علمی «شهید بهشتی؛ قانون و فقه» در مؤسسه مفتاح کرامت، با بیان اینکه شهید بهشتی مرد نظم و قانون بود و برای وقت دیگران احترام قائل بود، گفت: شخصیت بهشتی برای ما یک الگوی بزرگ بود. وقتی ایشان به قم آمد و بنده هم با حزب جمهوری در قم ارتباط داشتم، از او در مورد معمم شدن طلاب پرسیدم؛ ایشان فرمود که به نظر من خوب است که ۲۰ درصد طلبه‌ها غیرمعمم باشند. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/837999 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔻با استقبال آیت‌الله اعرافی آغاز شد؛ ❗️ ... ◻️با اعتماد مجدد شورای عالی حوزه به آیت‌الله اعرافی برای مدیریت حوزه‌های علمیه، پویش «اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم...» آغاز ‌شد و همه شما مخاطبان و همراهان عزیز می‌توانید دیدگاه‌های خود درباره بخش‌های مختلف حوزه را با آقای اعرافی در میان بگذارید. 💬 تمام دیدگاه‌ها بدون کلمه‌ای حذف یا سانسور، تقدیم آیت الله اعرافی خواهد شد. ✍️ برای درج ایده‌ها، طرح‌ها و مطالبات خود درباره بخش‌های مختلف حوزه، لطفاً دیدگاه‌های خود را ذیل همین خبر یا آیدی پیام‌گیر ارسال بفرمایید.👇 hawzahnews.com/news/907417 @InfoHawzah : 📬پیام‌گیر 📌کانال بانک ایده حوزه علمیه @ideahawzah1508 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
سیره فرهنگی و اجتماعی امام باقر و امام صادق.pdf
898.1K
📌سیره ، و امام و امام علیهم السلام. نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk