eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
754 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نفقه - بخش دوم ▫️ ماهیت نفقه نفقه، چيزى است كه زن به طور متعارف براى گذران زندگى خود به آن نياز دارد. بر اين پايه، امورى كه شامل نفقه واجب مى‌شود و شوهر از نظر شرعى مكلف است براى همسرش فراهم كند، عبارتند از: خوراك؛ پوشاك؛ مسكن؛ اثاث خانه؛ خدمتكار در صورتى كه به داشتن آن عادت داشته باشد و ديگر امور ضرورى و لازم از قبيل تهيه وسايل سرما و گرما، داروهايى كه به طور متعارف كمتر كسى در طول ماه و سال از آنها بى‌نياز باشد و مانند آن. تأمين ديگر نيازهاى زن، غير از آنچه ذكر شد، مانند دادن پول براى خريد كتاب، انفاق به فقيران و هديه دادن، بر شوهر واجب نيست. ▪️ شرايط وجوب نفقه 1. دائمى بودن همسر؛ در ازدواج موقت، زن نفقه ندارد مگر اينكه دادن نفقه، شرط شده يا عقد مبنى بر آن جارى شده باشد. 2. اطاعت از شوهر؛ بر اين پايه، زن ناشزه، نفقه ندارد. موارد اطاعت زن از شوهرش عبارت است از: تمكين - برطرف كردن چيزهاى تنفرآورى كه با استمتاع و التذاذ ضدّيت دارند - خارج نشدن از منزل شوهر بدون اجازه او - نظافت و آرايش در صورتى كه شوهر بخواهد 3. عدم ارتداد؛ بر پايه اين شرط، اگر زن مرتد شود و از اسلام برگردد، استحقاق نفقه ندارد، مگر اينكه در ايام عدّه دوباره به اسلام برگردد كه در اين صورت استحقاق نفقه نيز برمى‌گردد. 4. قابليت كامجويى: شرط ديگر وجوب نفقه آن است كه براى زن و شوهر، امكان استمتاع و التذاذ جنسى از يكديگر وجود داشته باشد. منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 39. منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نفقه - بخش سوم ▫️ مهم‌ترين موارد نفقه عبارتند از: 1. غذا: غذا اساسى‌ترين بخش نفقه را تشكيل مى‌دهد كه براى ادامه حيات هر فرد ضرورت دارد. معيار در غذا، مقدارى است كه براى سير كردن او كافى باشد و در كيفيت و جنس بايد به عرف مراجعه كرد. از اين رو، آنچه كه براى امثال او متعارف است و با مزاج او سازگارى دارد و آنچه كه به آن عادت كرده، به گونه‌اى كه به ترك آن ضرر مى‌بيند بايد برايش تهيه شود. 2. لباس: در مقدار و جنس لباس، بايد عادت امثال او و شهرى كه در آن ساكن است و همچنين به فصلهايى از سال كه به لباس نياز پيدا مى‌كند، ملاك قرار گيرد؛ چون در كميت، كيفيت و جنس لباس نسبت به اين مسائل اختلافى فاحش پيدا مى‌شود. اگر زن اهل تجمل و زيباپوشى است و به لباسهاى زينتى و تجملى نياز دارد واجب است كه علاوه بر ديگر لباسها، به حسب حال امثال او، برايش تهيه شود. 3. مسكن: حق مسكن از مهم‌ترين اركان نفقه است و مرد وظيفه دارد به عنوان سرپرست خانواده براى همسر خود منزلى مناسب و در شأن او برگزيند و آرامش خاطر او را فراهم سازد. بنابراين، زن حق دارد در خانه‌اى كه متناسب و معمول امثال اوست سكونت داده شود؛ حتى مى‌تواند از شوهرش خانه‌اى مستقل بخواهد كه متعلق به خودش شود و يا برايش اجاره كند. 4. لوازم خانه: لوازم منزل از مهم‌ترين ضروريات زندگى است كه كميت و كيفيت به عرف و عادت موكول مى‌شود. بر اين پايه، مجموعه وسايلى كه براى تأمين حداقل نيازهاى معيشتى زن ضرورت دارد بايد برايش تهيه شود. 5. خدمتكار: اگر زن، از خانواده‌هاى اشراف- كه داراى خدمتكار و كلفت هستند- باشد، مرد بايد برايش خدمتكار بگيرد؛ گرچه به بيش از يك نفر نياز داشته باشد. 6. هزينه‌هاى درمانى و بهداشتى: هزينه داروهايى كه زن به طور متعارف به آن نياز دارد و هزينه نظافت و بهداشت فردى او بر عهده شوهر است. 7. هزينه سفر: مخارج سفر زن اگر بيشتر از مخارج وطن باشد با شوهر نيست، ولى اگر شوهر مايل باشد كه زن را سفر ببرد بايد خرج سفر او را بدهد. منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 42 منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
«روزگار قائم مقامی» 🔹 درباره آقای منتظری،قائم مقام مخلوع، آثار متعددی در تمجید یا نقد ایشان نوشته شده است. 🔸برخی حامیان دوآتشه بیت آقای منتظری از جمله مصطفی ایزدی و عمادالدین باقی، آثاری در تطهیر منتظری نگاشته اند و در مقابل، ، محمدی ری شهری، ، عباس سلیمی نمین، اسدالله بادامچیان و برخی دیگر، آثاری در نقد عملکرد آقای منتظری نگاشته‌اند. 🔹در این میان کتاب «روزگار قائم مقامی» کاملا متفاوت است. نویسندگان، انتشار ضمیمه‌های مفید، انبوه اسناد و منابع اختصاصی که برخی از آن‌ها برای اولین بار منتشر می‌شوند و نظارت علمی اساتید برجسته تاریخ از جمله حجت الاسلام حمید روحانی، دکتر محمدحسن رجبی و دکتر مظفر نامدار بر این کتاب، مزیت‌هایی هستند که جایگاه «روزگار قائم مقامی» را بالا می برند. 🔸 هم‌چنین این کتاب توانسته ابعاد جدیدی را از ظهور و سقوط منتظری افشا کند. ظهوری که با عدم رضایت امام و با لابی‌گری سنگین و خلاف قانون برخی از حامیان منتظری همراه بود و سقوطی که در حد خود ضربه‌ای به اعتبار نظام اسلامی وارد کرد. 🔹 از دیگر ابتکارات این کتاب؛ گشودن پرونده مرجعیت سیاسی آقای منتظری، رمزگشایی از نامه 6/1 امام و ارائه اسناد متعدد بر اصالت این نامه، افشای مثلث نفوذ بر منتظری، تحلیل فقهی و تاریخی اعدام‌های منافقین درسال 67 و نهایتاً تجمیع اسنادی دال بر فاسد و فاسق بودن منتظری است. 🔸 هم‌چنین؛ بخش مهمی از این کتاب به تبیین اقدامات و مواضع منتظری درباره این سازمان اختصاص دارد. سازمان منافقین متشکل از جوانانی بود که در قالب سازمانی چریکی با دغدغه مذهبی و برای رفع ظلم به پا خواستند اما به سرعت تبدیل به یک جریان انحرافی شده و مصداق ظلم و انحصارطلبی متحجرانه گشتند و می‌توان آن‌ها را نامید که مطالعه عمل‌کرد آنان برای امروز ما ضروری است. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرماید: توصیه می کنم به کسانی که اهل فکرند، اهل تأمل اند و راجع به دهه 60 قضاوت می‌کنند، جای شهید و جلاد عوض نشود! در دهه شصت، ملت ایران مظلوم واقع شد(14/3/96) 🔹 در دورانی که جنگی نابرابر بر ملت ایران تحمیل شده بود، منافقین قدرت طلب که مورد بی اعتنایی و طرد مردم قرار گرفته اند، مردم را به بدترین شکل به شهادت می رساندند. بیش از 17 هزار شهید ترور در این سال ها، نتیجه این سهم خواهی متکبرانه منافقین می باشد اما آیا منافقین تنها در کمپ های آلبانی و بیرون کشور فعالند؟ خیر! 🔸جریانی در سال 95 و در آستانه ریاست جمهوری دوازدهم، با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، این مظلومیت تاریخی ملت ایران را نشانه رفت و به تعبیر رهبر انقلاب، به دنبال عوض کردن جای شهید و جلاد بود. انتشار فایل صوتی مزبور نشان داد که بیت منتظری بر همان پاشنه‌ای می چرخد که قائم مقام معزول چرخاند. منتظری در سال 67 با اینکه سابقا منافقین را به تهدید نموده بود، از این جلادها حمایت کرد و بیت منتظری هم در سال 96 تلاش کرد تا جای شهید و جلاد را عوض کند و در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بگذارد. ◀️خوانش روزگار قائم‌مقامی جلوی این تحریف تاریخی را نیز خواهد گرفت. 📚کتاب «روزگار قائم مقامی» «نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم مقامی حسینعلی منتظری»، اثر سهراب مقدمی شهیدانی و محمد جواد فرج نژاد، توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده و در دسترس عموم علاقمندان قراردارد. ◀راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان. 💻خرید اینترنتی: 🔹🔸 https://b2n.ir/30372 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j2.pdf
3.48M
منشور جاوید جلد ۲ آیت الله توضیحات: درباره اسماء و صفات خدا در قران کریم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j1.pdf
4.41M
منشور جاوید جلد ۱ آیت الله توضیحات: درباره توحيد و شرك از نظر قرآن كريم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j3.pdf
4.41M
منشور جاوید جلد ۳ آیت الله توضیحات: درباره پيامبران «نبوّت عامّه» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j4.pdf
3.49M
منشور جاوید جلد ۴ آیت الله توضیحات: درباره عصمت پيامبران و امامان در قران •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
هدایت شده از محمد صادق رجائی
6748-fa-manshoore-javid-j5.pdf
5.48M
منشور جاوید جلد ۵ آیت الله توضیحات: درباره ضرورت ، پاسخ به شبهات منكران، ارائه نمونه هاى از احيا، وكيفيّت معاد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j6.pdf
4.02M
منشور جاوید جلد ۶ آیت الله توضیحات: درباره پيامبر در قرآن •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j7.pdf
3.75M
منشور جاوید جلد ۷ آیت الله توضیحات: درباره تجزيه و تحليل زندگانى پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j8.pdf
4.4M
منشور جاوید جلد ۸ آیت الله توضیحات: درباره پيامبر در قرآن •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j9.pdf
3.71M
منشور جاوید جلد ۹ آیت الله توضیحات: درباره منافقان در قرآن و شناخت إنسان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j10.pdf
4.3M
منشور جاوید جلد ۱۰ آیت الله توضیحات: درباره حقوق اهل بيت (عليهم السلام) و توسل به صالحان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j11.pdf
4.28M
منشور جاوید جلد ۱۱ آیت الله توضیحات: تجزيه و تحليل از زندگانى پيامبران خدا از حضرت آدم تا حضرت يوسف عليهم السلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j12.pdf
3.88M
منشور جاوید جلد ۱۲ آیت الله توضیحات: درباره تجزيه و تحليل از زندگانى پيامبران خدا از حضرت شعيب تا حضرت عيسى(ع) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j13.pdf
3.83M
منشور جاوید جلد ۱۳ آیت الله توضیحات: درباره اصول اخلاقى و اجتماعى در قرآن وتوسل به صالحان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
6748-fa-manshoore-javid-j14.pdf
3.73M
منشور جاوید جلد ۱۴ آیت الله توضیحات: درباره اخلاقى و اجتماعى •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فقه سیاسی - جلسه 20.mp3
9.35M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه بیستم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مسأله دوم - قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاریخ جلسه: 97/12/15 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست کیست؟ ✳️ : در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها است 🔹ما حکومت و اسم های شریفی مانند « » و « » و امثال‏‎ ‎‏این ها را از اختصاصات خداوند متعال می دانیم و حکومتی را مشروع تلقی می کنیم که‏‎ ‎‏منشعب و مقتبس از این حکومت باشد. قبلاً حکومت هایی وجود داشت که نوعاً علما‏‎ ‎‏آن ها را « » می نامیدند، لذا کسانی که متعهد و متدین بودند در مواردی که‏‎ ‎‏لازم می دانستند، بدون اجازه علما کاری را انجام نمی دادند؛ یعنی قائل به این مطلب‏‎ ‎‏بودند که این ها چون در عصر غیبت از طرف فقها نیستند و حاکمانی هستند که بر مردم‏‎ ‎‏مسلط شده اند از این جهت حکومتی ندارند و این افراد ناچار بودند در کارهایی که با‏‎ ‎‏فقها در ارتباط است از آن ها اجازه بگیرند.‏.. 🔸همان طور که در توقیع شریف‏‎ ‎‏آمده است ما معتقدیم که در ، نظام و امور مردم در دست فقها می باشد. این‏‎ ‎‏موضوع را من در کتاب های «التعزیر»، «ولایت تکوینی و تشریعی» و «ضرورت‏‎ ‎‏حکومت» یادآوری کرده و نوشته ام که در عصر غیبت حکومت باید باشد و ضرورت دارد. این ها مسائلی است که بین شیعه مشهور و معروف بوده است. 🔹 در طول زمان‏‎ ‎‏موقعیت هایی برای فقها پیش آمده است و مثلاً در آن حکمی که برای‏‎ ‎‏ صادر کردند نوشتند: «من به عنوان حق شرعی تو را معین می کنم» و یا میرزای‏‎ ‎‏شیرازی یا سید محمد مجاهد در جنگ با روس ها در حکومت دخالت داشتند یا حاجی‏‎ ‎‏محمد باقر حجة الاسلام در اصفهان اقامه حدود می کردند. در تمام این مدت حکومت به‏‎ ‎‏دست فقهای شیعه بوده است و هر چند حکام غاصبی بر سر کار بودند، ولی در امور غیر‏‎ ‎‏سلطنتی و حکومتی باز هم دستور و حکم علما نافذ بوده است.‏(امام خمینی و حکومت اسلامی(مصاحبه‌های علمی)، ‭15-13‬) 🔺آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی؛ دومین دبیر شورای نگهبان‎ ‎ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
❇️ نظر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) در رابطه با حکومت اسلامی: ✅« لا يبقى شك لمن تتبع قوانين الإسلام و ضوابطه في أنّه دين سياسي اجتماعي، و ليست أحكامه مقصورة على العباديات المحضة المشروعة لتكميل الأفراد و تأمين سعادة الآخرة، بل يكون أكثر أحكامه مربوطة بسياسة المدن و تنظيم الاجتماع و تأمين سعادة هذه النشأة، أو جامعة للحسنيين و مرتبطة بالنشأتين... و لأجل ذلك اتفق الخاصة و العامّة على أنّه يلزم في محيط الإسلام وجود سائس و زعيم يدبّر أمور المسلمين، بل هو من ضروريات الإسلام و إن اختلفوا في شرائطه و خصوصياته و أن تعيينه من قبل رسول الله صلّى الله عليه و آله أو بالانتخاب العمومي » برای کسی که قوانین اسلام و ضوابط آن را بررسی کند، شکی باقی نمی ماند در اینکه اسلام، دینی است سیاسی و اجتماعی و احکام آن در عبادات که برای کمال انسان و تامین سعادت اخروی اوست، خلاصه نمی شود. بلکه اکثر احکام اسلام مربوط می شود به سیاست جامعه و تنظیم اجتماع و تامین سعادت دنیا و یا اینکه تامین کننده سعادت هر دو جهان می باشد... و به همین جهت است که اهل سنت و شیعیان همگی اتفاق نظر دارند بر اینکه لازم است که در محیط اسلام، رهبر و سیاست مداری وجود داشته باشد که امور مسلمانان را اداره کند. بلکه می توان گفت که این مساله از ضروریات و امور روشن در اسلام است؛ هر چند در رابطه با شرایط و خصوصیات و روش تعیین رهبر و اینکه آیا لازم است که از جانب پیامبر (ص) نصب شود یا از طریق انتخاب عمومی، اختلاف وجود دارد. ( بروجردی، حسین، البدر الزاهر فی صلاة الجمعة و المسافر، 74 ) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @valiasrk
🔸 آيا احكام به طبايع تعلّق مى‌گيرند يا به افراد؟ ▫ بعضى از بزرگان- مانند مرحوم آخوند- خواسته‌اند از قاعده فلسفى «الماهية من حيث هي هي ليست إلّا هي لا موجودة و لا معدومة و لا مطلوبة و لا غير مطلوبة»، عدم امكان تعلّق احكام به طبايع را استفاده كنند چون ماهيت در مقام ذات- كه همان مرحله جنس و فصل است- جز خودش چيزى نيست و در مرحله ذات، نه عنوان مطلوبيتْ مطرح است و نه غير مطلوبيت. امام خمينى رحمه الله‌ مى‌فرمايد: قاعده مذكور، هيچ ارتباطى به اين مسئله ندارد، زيرا مقصود فلاسفه از اين جمله اين است كه ما وقتى ماهيت را در مقام ذات ملاحظه مى‌كنيم، تنها خودش و اجزاء آن مى‌باشد و در اين مقام، همه متناقضاتْ از دايره ماهيت خارجند. به عبارت ديگر: اين قاعده، در ارتباط با حمل اوّلى ذاتى است و بحث تعلّق احكام به طبايع، ناظر به حمل شايع صناعى است. جمله «ماهية الصلاة واجبة» بدان معنا نيست كه «وجوب، جزء ماهيت صلاة است»، بلكه به اين معناست كه «ماهيت صلاة، معروض براى وجوب قرار گرفته است». يكى از ثمرات‌ اين مبنا، «جواز اجتماع امر و نهى در مثل صلاة در دار غصبى» است. حضرت استاد «دام ظلّه» اين كلام‌ امام خمينى رحمه الله‌ را پذيرفته‌اند. منبع؛ اصول فقه، آیت الله فاضل لنكرانى، جلد1 صفحه41 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5886450419462308567.pdf
4M
🔴 📄 صد نکته در پایان نامه نویسی (فارسی) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5796690688217186683.pdf
267K
✅ راهنمای تصویری اخذ استعلام تکراری نبودن عنوان پایان نامه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_643663882245636260.xls
702K
لیست کامل 3400 با فرمت اکسل به همراه محل نگهداری پایان نامه‌ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_806708773606392271.pdf
6.71M
لیست موضوعات 10400 پایان نامه حوزوی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_806708773606392315.pdf
660K
لیست 800 با فرمت PDF با ذکر محل نگهداری خدمت اعضاء محترم تقدیم می گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_806708773606392323.pdf
1.29M
لیست 2100 پایان نامه کلامی با فرمت PDF با ذکر محل نگهداری خدمت اعضاء محترم تقدیم می گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_806708773606392330.pdf
560K
لیست 814 پایان نامه الهیات با فرمت PDF با ذکر محل نگهداری خدمت اعضاء محترم تقدیم می گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
پایان نامه روانشناسی.pdf
17.09M
لیست 3530 حوزه و دانشگاه با موضوع روانشناسی تقدیم میگردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
از تاریخ فقه شیعه چه می دانیم دکتر حسن انصاری با این همه کتاب و مقاله ای که تاکنون در زبان های فارسی و عربی درباره تاریخ فقه شیعه امامیه نوشته شده باید بی گفتگو اذعان کنیم که با چند استثنا تقریباً هچ کار مفیدی درباره تاریخ فقه شیعه نوشته نشده است. کتاب آقای دکتر مدرسی تنها موردی است که باید به عنوان اثری ارزشمند اینجا از آن یاد کرد اما همان هم به اقتضای ماهیت کتاب نمی توانست تاریخ جامع فقه شیعه باشد. این در حالی است که بیشترین همت حوزه های علمیه در دویست ساله اخیر معطوف به تدریس فقه و اصول بوده است و بیشترین ابتکارات هم در میان شیعه در همین دو زمینه و درست در همین دوره قابل ثبت و گفتگوست. طبیعی است که خود فقیهان بیش از دیگران و از جمله متخصصان دانشگاهی می توانند بر ابتکارات و تحولات فقه شیعه اشراف داشته باشند اما در نظامات آکادمیک به دلیل بهره وری از شیوه تاریخنگاری علمی و مراجعه به منابع متنوع و نگاه از بیرون این قبیل پژوهش ها گاه نتایج مفیدتری به همراه دارند؛ به ویژه اینکه در چنین پژوهش هایی باید به یک نكته نیک توجه داشت که شاید کمتر در حوزه های علمیه محل عنایت است و آن تأثیر پذیری فقه و اصول فقه شیعی است از فقه و اصول اهل سنت. این نکته بسیار مهمی است و بدون آن حتی تحولات فقه و اصول متأخر شیعی قابل درک نیست. متأسفانه چند کتابی که تاکنون درباره تاریخ اجتهاد شیعی نوشته شده هر کدام از جنبه هایی نقص و ایراد دارد و به ویژه تعدادی از آنها یا شکل نقل و اقتباس از منابع شرح حالی و تراجمی به خود گرفته بی آنکه نگاه نقادانه داشته باشند و برخی هم در حد کلیات باقی مانده اند. از این میان به نظر من یکی از دوره های فقهی شیعی که کمتر تاکنون محل مطالعه قرار گرفته دوران وحید بهبهانی و شاگردان مکتب اوست. اصلاً ظهور وحید بهبهانی در میان شیعه و در پی حملات اخباریان بر اجتهاد و اصول فقه شیعی از آن موارد بسیار شگفت انگیز تاریخ تحول علوم در تمدن اسلامی است. تحولی که اصول فقه شیعی و دانش قواعد فقهیه در این دوران تجربه کرد از دوران های ممتاز و ارزشمند تاریخ تشیع امامی است. یکی از اسباب ظهور چنین جریانی علاوه بر مناقشات اخباریان به نظر من دقت ورزیهای فقیهان شیعی بود در ادبیات فقهی و اصولی اهل سنت و بهره گیری از تجارب و بحث ها و مبانی نظری فقه و اصول فقه سنی. این امر به ویژه در مورد شیخ جعفر کاشف الغطاء و شماری از شاگردان مکتب او صدق می کند. ابتکارات و دقت ورزیهای اصولی و قواعدی و حقوقی وحید و شیح جعفر و برخی از فرزندانش (شیخ موسی و شیخ علی) و شاگردانش و آنچه فی المثل در کتاب های عوائد ملا احمد نراقی و یا عناوین میر عبدالفتاح (که در واقع تقریرات دو فرزند شیخ جعفر است) و آثار شیخ اسد الله صاحب مقابس و شیخ محمد تقی صاحب هدایه و صاحب فصول و مباحثی که از سوی شریف العلماء مطرح شده و بعداً در آثار صاحب ضوابط و شیخ انصاری دنبال شده همگی از این نقطه نظر شایسته مطالعه و بررسی است. در عصر وحید و سید محمد مهدی بحر العلوم و صاحب قوانین و بعداً در میان شاگردان آنان در اصفهان و نجف و کربلا قبل از شیخ انصاری به قدری دقت ورزیهای اصولی و حقوقی و تأملات نظری درباره قواعد فقهی و فرض های حقوقی صورت گرفته که اصلاً با هیچ کدام از محصوللات علمی دوره های قبل تاریخ فقه و اصول شیعی قابل مقایسه نیست. اگر بخواهیم یک اثر علمی به زبان انگلیسی نام ببریم که محصولات عظیم علمی این ستارگان علم و فقاهت را بتواند به صاحب نظران و اندیشمندان و مؤرخان دانش حقوق معرفی کند خواهیم دید که تقریباً هیچ کاری نکرده ایم و به کلی دستمان خالی است. خوشبختانه در بیست سال اخیر روند چاپ کتاب های این دوره شدت گرفته و متون بسیاری همینک در اختیار است؛ به ویژه متن بسیاری از تقریرات فقهی و اصولی سده سیزدهم قمری. بر اساس این متن ها همینک می توانیم تصویر روشن تری از تاریخ اصول فقه شیعی در این دوران به دست دهیم. در زبان انگلیسی چند سالی است تاریخ فقه و اصول شیعی در دوران غلبه اخباری گری در عصر صفوی مورد توجه قرار گرفته و نوشته های خوبی منتشر شده است با این همه درباره دوران پس از غلبه اصولیان بر اخباریان هنوز نوشته جامع و قابل ذکری تدوین نشده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk