eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
557 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
748 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 رسول جعفریان: 📌 آیا زمان ایجاد امواج بزرگ انتشار و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی در کشور فرا رسیده است؟ این روزها، درخواست‌های اهل کتاب، برای دریافت فایل‌های الکترونیکی خیلی زیاد شده است. در واقع، به‌دلیل بسته‌شدن کتابخانه‌ها، و عدم‌امکان مراجعه مستقیم از یک طرف و وقت بیشتری که اهل نوشتن در خانه برای انجام کارهای علمی می‌گذارند، نیاز به فایل‌های الکترونیکی جدی‌تر شده است. افرادی که شاید سالها فرصت مطالعه نداشتند، الان می‌توانند و فرصت دارند کتاب بخوانند، ولی ممکن است این کتاب‌ها به‌صورت فیزیکی در اختیار آنان نباشد. در این‌باره، کارهای زیادی می‌شود کرد از جمله: ◀️ الف: دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های خود را مکلف کنند تا به درخواست‌های دیجیتالی پاسخ داده و اگر نه عمومی، به‌صورت فردی، کتاب‌هایی را برای استادان و دانشجویانی که درخواست آن را دارند، اسکن کرده و بفرستند. آثاری که مشکل حقوقی ندارد به‌صورت عمومی به اشتراک بگذارند و آثار مشکل‌دار را به‌صورت فردی بفرستند و به اشتراک عمومی نگذارند و به این نکته توصیه هم بکنند. ◀️ دوم این که وزارت ارشاد، در زمینه توزیع کتابهای الکترونیکی فعال‌تر شود. برای نمونه، اگر سهمی از پول برای کتاب در اختیار دارد، به‌جای خرید نسخ کاغذی، اقدام به خرید کتاب‌های الکترونیکی از ناشران و مولفان کرده، و آنها را برای عموم به اشتراک بگذارد. حتما وزارت ارشاد می‌تواند کارهای دیگری هم انجام دهد. ◀️ سوم این که موسسات خیریه، وجهی را برای اینکار اختصاص دهند. برای نمونه آنان می‌توانند به نویسندگان بگویند که در ازای واگذاری حق انتشار الکترونیکی کتابشان، مبلغی دریافت خواهند کرد. این مبلغ می‌تواند معادل پولی باشد که آنها از یک یا دو چاپ و مثلا حداکثر 3 تا 5 هزار نسخه از آن کتاب دریافت می‌کنند. پس از آن این کتاب را برای همیشه می‌توانند آزاد کنند. ◀️ چهارم این که در پیام‌رسان‌های معمول، کانال‌هایی برای دریافت فایل‌های کتاب الکترونیکی از مولفان آنها ایجاد شود، کسانی که دوست دارند کتاب‌هایشان بیشتر استفاده شود. به‌نظرم برای تمام موسسات فرهنگی کشور، از کوچک و بزرگ، فرصتی فراهم شده است تا بتوانند با ارسال فایل‌های الکترونیکی در هر زمینه از علوم، به اهالی دانش کمک کنند، و حتی اگر در صدد انتشار افکاری در زمینه علائق علمی خاص خود هستند، این فرصت را غنیمت بشمارند. سوال خاص من از کتابخانه ملی است که به‌جز فایل 23 هزار تایی کتاب داستان و قصه، چه می‌کند؟ آیا بهتر نیست کتاب‌های قدیمی خود را که اسکن هم کرده است، به‌صورت آزاد روی پیام رسان‌های خود بگذارد یا در وب‌سایت خود جایی را اختصاص داده و هزاران فایل را مجانا در اختیار مردم قرار دهد؟ کتابخانه آستان قدس چه می‌کند؟ کتاب‌خانه ملک یا دیگران. کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران چی؟ به‌هر حال شرایط برای همه مهیاست. ◀️ و نکته اخیر این که، ناشران دولتی که صدها و هزاران کتاب منتشر کرده‌اند و نسخه‌ای از آنها را ندارند، آیا بهتر نیست الان فایل‌های آنها را آزادانه در اختیار مردم قرا دهند؟ آیا مناسب نیست در حوزه فرهنگ، سال 1399 را سال آزادکردن فایل‌های الکترونیکی کتاب‌ها نامگذاری کنیم؟ 🌱 ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420720.pdf
1.87M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۵) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420716.pdf
2.37M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۱) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420719.pdf
2.11M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۴) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420717.pdf
2.25M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۲) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_414786831683420718.pdf
2.3M
📚 ♥️امام علی علیه السلام، صدای عدالت انسانی (۳) ✍ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
از ديدگاه شيعه، اذان مانند احکام شرعی ديگر، به رسول خدا(ص) وحی شده است نه اينکه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود که در اینجا این سؤال مطرح است که با ذکر «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله» در اذان، آيا ما که داعيه شيعه بودن داريم، در دين بدعت ايجاد کرديم؟ جواب : فقهای شيعه هيچ کدام نگفته‌اند که اين جمله جزء اذان است. از ديدگاه شيعه، اذان مانند احکام شرعی ديگر، به رسول خدا(ص) وحی شده است نه اينکه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اينکه وحی است، نمی توان آن را کم و زياد کرد. از حضرت امام صادق روايت شده است که فرمود: وحی بر پيامبرتان نازل می‌شود و شما گمان می‌کنيد که آن حضرت اذان را از ديگران گرفته است. صاحب جواهر می‌گويد: ذکر جمله اشهد ان عليا اميرالمؤمنين در اذان، اگر به قصد جزئيت نباشد، اشکالی ندارد و به موالات اذان ضرر نمی‌زند همان‌طوری که ذکر جمله صلی الله عليه و آله بعد از اشهد ان محمد رسول الله به موالات اذان آسيب نمی‌رساند. آيت‌الله حکيم در مستمسک العروه می‌گويد: درباره شهادت به ولايت حضرت علی‌(ع)، شيخ طوسی در نهايه و مبسوط گفته است: روايات غير قابل اعتمادی شهادت به ولايت را جزء اذان به حساب آورده است ولی نمی‌توان به آنها عمل کرد و اگر کسی اين جمله را بگويد، گناه نکرده است. ولی بايد دانست که اين جمله نه فضيلت اذان و اقامه است و نه از کمال اذان و اقامه است و علامه در منتهی می‌گويد: اخبار شاذی که جمله «اشهد ان عليا اميرالمؤمنين» را جزء اذان و اقامه به حساب آورده، قابل اعتماد نيستند. پس از اين آيت‌الله حکيم می‌گويد: اگر کسی اين جمله را به قصد استحباب مطلق بگويد اشکالی ندارد چون در حديثی آمده است که هر وقت کسی لا اله الا الله و محمد رسول‌الله گفت، بايد علی اميرالمؤمنين هم بگويد. بعد می‌گويد: در عصر حاضر، جمله اشهد ان عليا ولی الله از شعارهای تشيع شده است و اگر کسی به اين خاطر آن را بگويد اشکالی ندارد و حتی ممکن است گاهی ذکر اين جمله واجب باشد. در مستند العروه آمده است: ما برای گفتن جمله اشهد ان عليا ولی الله نيازی به ورود نص نداريم. چون ولايت، از متممات رسالت، از مقومات ايمان و کمال دين است و به‌خصوص در اين عصر هيچ‌گونه نيازی به امر ديگری نيست چون اين جمله روشن‌ترين شعار شيعه و آشکارترين رمز تشيع است. بر اين اساس ذکر اين جمله، چه در اذان و چه در غير اذان هيچ‌گونه اشکالی ندارد؛ البته اين جمله جزء اذان نيست و اگر کسی به قصد اينکه جزء اذان است، آن را بگويد، کار حرامی کرده است. ما چند روايت داريم که نشان می‌دهد برخی از صحابه بعد از واقعه غدير در اذان خود جمله «‌أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله» را می‌گفته‌اند؛ سلمان فارسی در عصر پيامبر در اذان و اقامه بعد از گواهی به يکتايي خدا و رسالت پيامبر(ص) به ولايت اميرمؤمنان علی(ع) نيز شهادت می‌داد. يکی از اصحاب به محضر رسول خدا(ص ) رسيد و عرض کرد: ای رسول خدا، امروز موضوعی را شنيدم که قبلا نشنيده بودم. پيامبر فرمود: آن موضوع چيست؟ او عرض کرد: سلمان اذان می‌گفت، شنيدم او بعد از گواهی به يکتايی خدا و رسالت پيامبر به ولايت علی گواهی داد (اين ماجرا بعد از حجة‌الوداع پس از ماجرای غدير رخ داد) پيامبر فرمود: سمعتم خيرا؛ چيز خوبی شنيده‌ايد. همچنین در مورد ابوذر غفاری روايت شده، يکی از اصحاب نزد پيامبر(ص) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پيامبر(ص) به ولايت علی شهادت می‌دهد و می‌گويد: أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله، پيامبر فرمود «کذلک اونسيتم قولی فی غدير خم من کنت مولاه فعلی مولاه فمن ينکث فانما ينکث علی نفسه» همين‌گونه است؛ مگر سخن مرا در غدير خم فراموش کرده‌ايد که گفتم هر کس من رهبر او هستم پس علی(ع) رهبر او است. هر کس پيمان را بشکند، قطعا به خودش آسيب رسانده است. در هر حال حضرت علی(ع) به حکم آيه «اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ» از اولياء الهی بر مسلمين است، شهادت دادن بر ولاء علی به حکم آيه، بدون آنکه آن را جزء اذان بدانيم کاری پسنديده است. بنابراين ما اين جمله را جزء اذان نمی‌دانيم که مرتکب بدعت شده باشيم بدعت ورود و ادخال ما ليس بدين فی الدين است؛ بلکه جمله مستحبی می‌دانيم که بعد از نام پيامبر(ص) مي‌آوريم و از آن گذشته برخی از روايات هم مؤيد اين معناست و از اين گذشته قرآن اولیاء مؤمنين را اين‌گونه معرفی می‌کند «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» يعنی ولی‌ها سه نفر هستند: خدا، رسول و مؤمنانی که در رکوع صدقه می‌دهند که مصداق تام و تمام آن حضرت امير‌المؤمنين(ع) است؛ پس اگر شهادت به ولايت امام علی(ع) بعد از رسالت رسول مکرم(ص) داده شد کار اشتباهی نيست.
از طرف دیگر در روایاتی آمده است که به طور مطلق گفته اند هرگاه به توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص) گواهی و شهادت دادید به ولایت علی بن ابی طالب هم شهادت بدهید؛ به همین خاطر جمله اشهد ان علیا ولی الله در اذان آورده شد. خلاصه اینکه در این مورد دو نظریه وجود دارد: 1. بعضی گفته اند که از لابلای تاریخ بر می آید که نقطه آغاز این شعار به عهد رسول خدا صلی الله علیه و آله برمی گردد و گروهی از اصحاب پیامبر (ص) مثل سلمان و ابوذر در اذان و اقامه به آن مداومت داشتند و پیامبر(ص) نیز عمل آنها را تایید نمود. 2. نظریه ی دیگر هم به نقل از مرحوم صدوق آمده است که به روایت مذکور خدشه وارد کرده؛ می فرماید: نباید اشهد ان علیا ولی الله را اضافه کرد. در پایان لازم است ذکر کنیم که علمای شیعه «شهادت به ولایت علی(ع)» را جزء اذان و اقامه نمی دانند و ذکر آن را از باب استحباب یا به قصد رجاء (امیدواری) می دانند. •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
الموسوعة الرجالية.exe
22.9M
نرم افزار موسوعه رجالیه برای تحقیق و آشنایی با علم رجال تقدیم دوستان می شود . این نرم افزار در رایانه قابل استفاده است . •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَي حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَي وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ (11) و از (ميان) مردم، كسى است كه خداوند را تنها با زبان مى پرستد، (ايمان او در حاشيه و در مرز كفر است و با حادثه اى كوچك مى لغزد) پس اگر خيرى به او برسد، به آن اطمينان يابد، و اگر مصيبت و آزمايشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى كفر رود، چنين كسى) در دنيا و آخرت زيانكار است، اين همان زيان آشكار است. - ايمان بعضى ها موسمى و سطحى است و حوادث تلخ و شيرين آن را تغيير مى دهد. «و من النّاس ...» - حساب عقيده و عملى كه بر اساس منطق است، از حساب فراز و نشيب هاى مادّى جداست. (دين را براى نان نخواهيم) «فَاِن اَصابَه خَير...» - انسان در معرض هجوم حوادث تلخ و شيرين است. «اَصابَه ... اَصابته» - فقر و ناملايمات وسائل آزمايشند. «اَصابته فِتنة» - ارتداد و بازگشت از راه خداوند، قهر شديد الهى و عذاب دوزخ را به دنبال دارد. «اِنقَلَب على وَجهه خَسِرالدّنيا و الآخره». تفسیر از حجه الاسلام مرادی پور •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
وَ الَّذِینَ إِذَا أَنفَقُواْ لَمْ یُسْرِفُواْ وَ لَمْ یَقْترُُواْ وَ کَانَ بَینْ‌َ ذَالِکَ قَوَامًا(فرقان/۶۷) مؤمنین که بندگان خداوند رحمانند وقتی انفاق می‌کنند، نه اهل زیاده‌روی هستند و نه بخل می‌ورزند؛ بلکه بین این دو راه اعتدال را بر می‌گزینند. این آیه شریفه به یکی از ویژگی‌های مؤمنین که اعتدال‌ و دوری از هر گونه افراط و تفریط در کارها به خصوص در مسأله انفاق است اشاره می‌کند. در این فراز قرآن کریم اصل انفاق کردن را به عنوان یکی از وظایف و برنامه‌های قطعی مؤمنین، مسلّم گرفته و تنها مقدار پرداخت آن را به شکل توصیفی بیان می‌کند که: مؤمنین انفاقی عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت‌گیری دارند؛ نه آن چنان بذل و بخشش می‌کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند و نه آن چنان سخت‌ می‌گیرند که دیگران از مواهب آن‌ها بهره نگیرند. در یکی از روایات اسلامی تشبیه جالبی برای «اسراف» و «اقتار» که نقطه مقابل یکدیگرند و نیز حد اعتدال شده است. بر اساس آن روایت امام صادق علیه‌السلام این آیه را تلاوت فرمود و مشتی سنگ‌ریزه از زمین برداشت و محکم در دست گرفت و فرمود این همان «اقتار» و سخت‌گیری است؛ سپس مشت دیگری برداشت و چنان دست خود را گشود که همه آن به روی زمین ریخت و فرمود این «اسراف» است. بار سوم مشت دیگری برداشت و کمی دست خود را گشود به گونه‌ای که مقداری فرو ریخت و مقداری در دستش ماند و فرمود این همان «قوام» است. در جاى ديگر از قرآن كريم نيز مى خوانيم: «لا تجعل يدك مغلولةً الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» [351] نه دستت را به گردنت غل و زنجير كن و بخيل باش و نه كاملاً آن را باز بگذار و ولخرجى و اسراف كن. اسراف جايز نيست، حتّى در انفاق. «اذا انفقوا لم يسرفوا». تفسیر از حجه الاسلام مرادی پور •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
علیه السلام در ۱- کلید رحمت الهی است (ال عمران /۶۱) ۲- علی نفس پیامبر است(ال عمران/۶۱) ۳- درمیدان مباهله و دعا و معنویت ،مرد اول بعد از پیامبر علی است (ال عمران/۶۱) ۴- وجود حضرت ،رافت خدا به بشریت است (بقره /۲۰۷) ۵-جان خود را به خاطر خدا ،فدای پیامبر نمود(بقره/۲۰۷) ۶- نفس اسب و جرقه سم اسب حضرت، مقدس است و خدا به ان قسم میخورد،قسم به اسبان دونده نفس زنان و قسم به فروزندگان جرقه اتش(عادیات/۱-۲) ۷- اخلاص علی علیه السلام آنقدر بالاست که خدا از آن تبلیغ می کند (انسان/۹) ۸- معصوم است (احزاب/۳۳) ۹- راهش ،صراط مستقیم است(حمد/۶) ۱۰-بخشنده است(انسان/۸) ۱۱- از دلبستگیهایش دل کند(انسان/۸) ۹-دو عبادت در اوج عبادات اند،نماز و زکات که مکمل هم اند،و امام علی علیه السلام هر دو را هم زمان انجام داد(مائده/۵۴) ۱۰- مایه حیات معنوی است(ملک/۳۰) ۱۱-سبقت در مهاجرت دارد(توبه/۱۰۰) ۱۲- خدا از او خشنود است و او از خدا خشنود است(توبه/۱۰۰) ۱۲- مجاهد فی سبیل الله است(توبه/۱۹) ۱۳-مجاهد قبل الفتح است(حدید/۱۰) ۱۴- مایه نا امیدی دشمن، از نابودی دین است(مائده/۳) ۱۵- عامل اتمام نعمت است(مائده/۳) ۱۶- مایه اکمال دین است (مائده/۳) ۱۷- بدون ولایتش،رسالت کل انبیا نابود است (مائده/۳) ۱۸- هدایتگر امت است (رعد/۷) ۱۹- ولایتش ،اسلام است(مائده/۳) ۲۰- معیار صحت و نمره رفتارها و اعمال انسانها ست (الرحمن/۷-۸) @feiz114 •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
نکات جزء۲۲ سوره احزاب ۱- ارزش انسان به تقوی است نه خویشاوندی پیامبر(۳۱) ۲- خویشاوندی با پیامبر مسئولیت آور است ،گناه دوبرابر و ثواب دو برابر میشود(۳۰-۳۱) ۳- خانم با تقوا؛ - به گونه ای هوس انگیز حرف نزن که بیماردلان در تو طمع کنند - سخن شایسته بگو - در خانه بمان و شوهرداری و فرزند پروری کن - همانند دوران جاهلیت ، بین مردم تبرج و زینت نکن - نماز را اقامه کن - زکات و صدقه بده - در خانه ، از آیات الهی و حکمت و دانش یاد کن (۳۲-۳۳) ۴- الگوی پاک و معصوم برای زندگیت میخواهی ،فقط اهل بیت علیهم السلام (۳۳) ۵-در عمل به دین از مردم نترس ،فقط از خدا بترس(۳۷) ۶- خدا را بسیار زیاد ،یاد کن،صبح و شام او را تسبیح کن(۴۱-۴۲) ۷- باور داشته باش؛ خداوند و ملائکه بر تو درود و رحمت میفرستند تا تو را از ظلمات جهل و شرک و گناه به سوی نور ایمان و علم و تقوا راهنمایی کنند(۴۳) ۸- از کافران و منافقان اطاعت نکن و به آزار های آنها اعتنا نکن(۴۸) ۹- آقای خانه ؛ -در خانه کاری کن که روشنی چشم زنت باشد، -غمگین نباشد - راضی باشد(۵۱) ۱۰- در مهمانی‌ها ؛ -بدون اجازه وارد خانه کسی نشو . -هنگامی که دعوت شدی داخل شو. - قبل از موعد و در انتظار وقت غذا ننشین. - بعد از صرف غذا به صحبت ننشین - غذا خوردی با بقیه برو - کاری نکن که صاحبخانه ناراحت شود - گاهی صاحبخانه شرم می کند چیزی نمی گوید ، او را اذیت نکنی - هر چیزی از وسایل می‌خواهی از همسر صاحبخانه، از پشت پرده بخواه، این کار برای پاکی قلبها بهتر است(۵۳) ۱۱- هر وقت نام پیامبر برده می شود ،صلوات بفرست و کاملا تسلیم فرمان پیامبر باش(۵۶) ۱۲- به خانمت و دخترانت و زنان دیگر که مردها شان مومنند دستور بده، حجاب داشته باشند که به پاکدامنی شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند(۵۹) ۱۳- اگر میخواهی کارهایت اصلاح شود و گناهانت آمرزیده شود، سخن حق بگو(۷۰-۷۱) سوره سبا ۱۴- عمل صالح این است که کار را درست و استاندارد انجام بدهی( ۱۱ ) ۱۵-شکر همه نعمت های الهی را به جا آور( ۱۳) ۱۶-کفران نعمت کنی عذاب می آید بخاطر کفران، خداوند دو باغ پر از میوه را تبدیل به دو باغ بی ارزش با میوه تلخ نمود (۱۶) ۱۷- هیچ وقت چیز با ارزش الهی را با چیزهای پست عوض نکن( ۱۹) ۱۸- مال و فرزند مایه تقرب انسان به خدا نیست (۳۷ ) ۱۹-پروردگار برای هر کس بخواهد روزی را زیاد یا کم می‌کند ،این ربطی به قرب به درگاه او ندارد (۳۶) ۲۰- ایمان و عمل صالح عامل تقرب به خدا است (۳۷ ) ۲۱-هر چیزی را در راه خدا انفاق بنمایی ، خدا عوضش را داده و جای آن را پر می‌کند (۳۹) ۲۲- بگو : شما را تنها به یک چیز اندرز میدهم، دو نفر دو نفر یا یک نفریک نفر برای خدا قیام کنید (۴۶ ) سوره فاطر ۲۳- اگر خداوند درب رحمتی را به روی مردم بگشاید کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد و هرچه را امساک کند، کسی غیر از او قادر به فرستادن آن نیست (۲) ۲۳- مبادا زندگی دنیا تو را فریب دهد ، مبادا شیطان تو را فریب داده و به کرم خدا مغرور سازد (۵) ۲۴-شیطان را دشمن بدان (۶) ۲۵- اگر دنبال عزت هستی,عزت را فقط از خدا بخواه، چون تمام عزت برای خداست (۱۰ ) ۲۶-تو فقیری و نیازمند به خدایی و فقط تنها خداست که بی نیاز و شایسته هرگونه حمد و ستایش است (۱۵) ۲۷- از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او می ترسند(۲۸) ۲۸-در دوزخ فریاد می زنند: پروردگارا ما را خارج کن تا عمل صالحی انجام دهیم، غیر از آنچه انجام می‌دادیم (۳۷ ) ۲۹-نیرنگ نزن، نیرنگ تنها دامان صاحبانش را می‌گیرد « چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی»(۴۳) سوره یاسین ۳۰- تمام رفتار هایی که انجام می دهیم خداوند هم آنها را و هم آثار آن را تا روز قیامت مینویسد (۱۲) ۳۱-در زندگی٬ از کسانی پیروی کن که از تو مزد طلب نمی کنند و خودشان هدایت یافتند (۲۱) @feiz114 •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
✅ ضرورت و شیوه صیانت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست (بخش اول) 🔹 روحانیت در دو ساحت می‌‌تواند از اصول انقلاب اسلامی صیانت کند: یکی ساحت نظریه‌‌پردازی و دیگری ساحت رفتار و عمل است. در ساحت نظریه پردازی، باید به آن بنیان‌‌ها و اساس‌‌ها بپردازد و محکم و فنی آن‌‌ها را اثبات کند؛ یعنی شما نمی‌‌توانید یکی از اصول بنیادین این پدیده حکومت اسلامی را که بحث ولایت فقیه است، انکار کنید. ولایت فقیه را ممکن است ما گاهی به صورت سطحی، بازاری، تکراری و کلیشه‌‌ای بحث کنیم؛ منتها یک وقت می‌‌آییم اساسی، مبنایی و با نگاه هنجارهای فقه و اقتضائات زمان و مکان از آن دفاع می‌‌کنیم و این در واقع می‌‌شود صیانت از یک اصل بنیادین انقلاب و حکومت برآمده از این انقلاب. 🔹گاهی برخی‌‌ها در حوزه، انتظاری را که از یک حوزه انقلابی و یک روحانی انقلابی دارند، این است که فقط تک تیر انداز باشد! در حالی که ما یک صحنه‌‌ای را در نظر بگیریم که، تک تیرانداز می‌‌خواهد، کسی که پشت صحنه توپخانه را اداره کند می‌‌خواهد، کسی که سلاح بسازد می‌‌خواهد؛ یعنی صیانت از انقلاب به این شکل است. در ساحت نظریه‌‌پردازی نیز، فقه‌‌الاداره، فقه‌‌الحکومه، فقه‌‌المجتمع، فقه‌‌السیاسه و … هم باید بحث و گفت‌‌وگو بشود. در واقع صیانت از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی گفت‌‌وگو از آن اصول و ریشه‌‌هایی است که حکومت روی آن تأسیس می‌‌شود. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
✅ ضرورت و شیوه صیانت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست (بخش دوم) روحانیت و حوزه، چه در سطح مرجعیت، اساتید و فضلا و چه طلاب، باید‌ هادی، راصد و مراقب، مرشد، حامی و ناقد باشند. اولاً باید ‌هادی باشد برای نظام اسلامی. نمی‌‌تواند بگوید من حسابم از حساب حاکمیت جدا است. اگر ما یک حکومت سکولار داشتیم به نظرم خیلی راحت روحانیت می‌‌توانست خودش را کنار بکشد، حالا احیاناً یک نهیبی هم می‌‌زد و وساطتی هم می‌‌کرد و ارشادی هم می‌‌کرد و تمام می‌‌شد؛ اما وقتی که نظام نظام اسلامی است، روحانیت باید رفتار هدایت گونه داشته باشد فارغ از بحث دولت‌‌ها، همانند رهبر معظم انقلاب. خوب حالا که هدایت کرد، بگوید دیگر من کار ندارم. نه! این جا بحث مراقبت و رصد پیش می‌‌آید؛ باید کار و رفتار دولت و حاکمیت را رصد و مراقبت کند؛ لذا نقش دوم روحانیت در رفتار پیدا می‌‌شود که می‌‌شود راصد و مراقب. سوم؛ پس از این که رصد و مراقبت کرد، ممکن است در بعضی از جاها نیاز به راهنمایی باشد که باید راهنمایی کند و این غیر از آن هدایت اولی است که خطوط کلی را ترسیم می‌‌کند. باید بگوید مثلاً این کار اشتباه بود. این نکته هست و راهکار این است؛ لذا بحث هدایت و بحث دستگیری پیش می‌‌آید که می‌‌شود مرشد. بحث بعدی این که در بعضی از بزنگاه‌‌ها، حاکمیت نیاز به حمایت دارد؛ حالا ممکن است فشار از دشمن خارجی باشد، یا از بعضی از افراد در داخل کشور باشد؛ این جاست که نقض حمایت روحانیت از حاکمیت پیش می‌‌آید. من نمی‌‌دانم چرا بعضی‌‌ها فکر می‌‌کنند، اگر یک دولتی سرکار آمد که مخصوصاً هم فکرشان هم بود، حتماً باید تأییدش کنند و اگر کسی نقد مشفقانه داد، برنمی‌‌تابند. شما ببینید الان بحث استقلال حوزه در فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. خوب یک عده موافق این بحث هستند و یک عده هم حساس شده‌‌اند و مخالفت می‌‌کنند؛ ولی آیا اگر واقعاً ما بخواهیم این مسئله را دقیق و عاقلانه بررسی کنیم اصلاً جای نزاع دارد؟ خوب خیلی روشن است. اگر به این معنا حساب کنیم که حوزه هیچ‌‌گاه خودش را وابسته به پول دولت نکند و اگر در جایی کجی و بداندیشی دید، تذکر بدهد که اگر گوش نکرد، از مجاری قانون اقدام کند؛ خوب اگر استقلال به این معنا باشد، [خوب است]؛ اما اگر به این معنا بگوییم که استقلال یعنی عیسی به دین خود و موسی به دین خود؛ روحانی یک مسیری دارد و نظام هم یک مسیر دیگری دارد و ما کاری نداریم، خوب این قابل دفاع نیست. بالاخره نظام به این‌‌ها نیاز دارد. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید متفکر باشد نه معتقد، بگوید من به بی دینی فکر میکنم ، بگوید من به دینداری فکر میکنم ، با فکر گفتگو آغاز می شود. مراد حضرت استاد چیست؟ مراد ایشان این است که به جای اعتقاد صرف که بوی می دهد حال چه تعصب درست و چه تعصب باطل ، جامعه باید اهل تفکر باشد اگر اهل فکر و تفکر باشد ، افکار مختلف را می بیند ، به تحلیل افکار می پردازد، فکر را نقد می کند و بهترین آنها را در این نقد و بررسی می یابد و چون حق گرا است حق را می پذیرد . فبشر عباد الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله اولئک هم اولوا الاباب(۱۷ زمر) پس بشارت ده را کسانیکه اقوال را می شنوند و بهترین آنها را پیروی میکنند آنها کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده است آنها . •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
(حفظه الله) در اين به ما گفتند وقتي به بارگاه اهل بيت(عليهم السلام) رسيديد بگوييد البته نسوختن هست آدم جهنم نرود هست در همين مسجد بارها به عرضتان رسيد كه خيلي‌ها هستند كه در قيامت جهنم نمي‌روند كودكان را خدا به جهنم نمي‌برد (يك) ديوانه‌ها را خدا به جهنم نمي‌برد (دو) كفاري كه در روستاهاي دوردست‌اند و كفار مستضعف فكري‌اند بيانات الهي به آنها نرسيده آنها معذورند آنها جهنم نمي‌روند (سه) خب نسوختن كه هنر نيست آدم برود بارگاه امام هشتم بگويد ما را نجات بده ما جهنم نرويم؟! گفتند اينها را بخوانيد «مُحَقِّقٌ لِما حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِما اَبْطَلْتُمْ» اهل‌ تحقيق بشوم،پژوهنده‌ بشوم، ، معارف را تحقيق كنم آ‌نچه شما تحقيق كرديد من دنباله‌رو راه شما باشم آ‌نچه شما ابطال كرديد من دنباله‌رو راه شما باشم( و ابطال کنم) من نيامدم بي‌سواد برگردم اينها در زيارت جامعه هست خب آدم اين راه‌ها را دارد ديگر. ؟! است؟! ــــــــــــــــــــ 📚بیانات معظم له در جلسه اخلاق ۱۳۹۱/۶/۹ •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
این تصویر هرچند نشان دهنده محرومیت بخشی از مردم ایران است اما نشان دهنده خلاقیت این مردمان نیز هست. درس دیگری که از این تصویر میتوان گرفت این است که اگر انسان به جای افسوس نداشتن برخورداری های دیگران بیاندیشد میتواند به آرزوهایش دست یابد ، فقط کمی ، کمی ، و کمی است. همه ویژگی هایی که اگر انسان آنرا داشته باشد به بیشتر خواسته هایش می رسد . چون با این ویژگی ها میتواند مسائل زندگی اش را حل کند. ویژگی هایی که اغلب انسانهای دارند. •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk