eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
755 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
الجمل - شیخ مفید - تاریخ.pdf
2.04M
نوشته مرحوم کتاب درباره جنگ جمل است و یکی‌از کتب منبع و دست اول در این باره به شمار می رود. کتاب برای تاریخ پژوهان و علاقه مندان به تاریخ توصیه می شود. •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
💢تاملی در انتساب یک خطبه به سیدالشهداء علیه السلام مشهور است که یکی دو سال قبل از مرگ معاویه، امام حسین علیه السلام در ایام حج و در مکه، خطبه ای را خطاب به بزرگان از صحابه و تابعین ایراد فرمودند. مفاد بخشی از این خطبه، بسیار اصلاح گرانه، آکنده از مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و به تعبیر برخی زمینه سازی برای قیامی است که سال ها بعد به واقعه عاشورا منجر شد. پس از بررسی می بینیم که این خطبه دارای سه بخش است: 1. بیان مطالبی پیرامون مظالم معاویه که بر خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله رواداشت با تکیه بر اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام 2. اصلاحی و حکومی 3. موعظه آنچه هست این است که بخش اول خطبه در کتاب سلیم ج2 ص789 آمده است؛ اما بدون بخش دوم و سوم و همین بخش اول است که در طلیعه آن اشاره شده است که خطبه در ایام حج و خطاب به بزرگان و نخبگان جامعه اسلامی بیان شده است. اما بخش دوم و سوم تنها در تحف العقول ص237 به بعد به نقل از امام حسین علیه السلام آمده است بدون اشاره به اینکه این سخنان در مکه یا جای خاص دیگری بیان شده باشد. معلوم نیست که این اتصال بین سخنان سیدالشهدا علیه السلام در مکه _که دارای مضامین ولایت محور و کلامی و انتقادی نسبت به معاویه و ظلم وی به خاندان ایشان است_ و سخنان منقول از ایشان در تحف العقول با مضامین اصلاح گرانه توسط چه کسی برای اولین بار برقرار شده است و مشهور گردیده است! جالب اینکه خود ابن شعبه در تحف العقول در صحت انتساب بخش اصلاحی سخنان سیدالشهدا علیه السلام به ایشان تردید دارد و می گوید این خطبه از علی بن ابی طالب علیه السلام نیز روایت شده است. این بخش دوم (اصلاح گرانه) به احتمال قوی از امام علی علیه السلام صادر شده است و نه سیدالشهداء علیه السلام؛ زیرا نه تنها خود ابن شعبه که تنها نسبت دهنده این سخنان به امام حسین است احتمال داده است این خطبه بر زبان علی بن ابی طالب جاری شده باشد و نه تنها سیاق عبارات و مضامین آن به خطب علی علیه السلام در عصر حاکمیتشان می ماند،بلکه با تتبعی اندک روشن می شود که برخی از فرازهای خطبه یادشده عینا از امیرالمومنین علیه السلام در سایر منابع نقل شده است و احتمال علوی بودن آن را بیش از احتمال حسینی بودنش می کند: 1. تحف العقول ؛ النص ؛ ص239: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ‏ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ‏ فِي‏ بِلَادِكَ‏ وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص189: عن علی علیه السلام: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ‏ فِي‏ بِلَادِكَ‏ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِك‏ 2. تحف العقول ؛ النص ؛ ص237: فَبَدَأَ اللَّهُ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ فَرِيضَةً مِنْهُ لِعِلْمِهِ بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّيَتْ وَ أُقِيمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ‏ الْفَرَائِضُ فضائل أمير المؤمنين عليه السلام(من ابن عقده الزیدی) ؛ ص113: عن الإمام الشهيد أبي الحسين زيد بن عليّ عليه السّلام، قال: قال عليّ عليه السّلام: الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر فريضة، إذا أقيمت‏ استقامت‏ السنن‏ بیشترین تعجب نگارنده این سطور در این بحث، همان چسباندن خطبه ولایی امام سوم در مکه به خطبه اصلاحی ای است که نه مکان و نه بستر اجتماعی و نه گوینده آن معلوم است. این جعل در هیئت حدیث که ظاهرا در این نیم قرن اخیر رخ داده است، به گونه ای جا افتاده است که حتی سخنرانان بزرگ کشوری و بلکه بین المللی بر اساس آن سخن می رانند. •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
سوال:چه کنیم فرزندانمان غیرمستقیم به دین روی بیاورند ؟ جواب: سن فرزندان به سه دوره تقسیم می شود؛ دوران کودکی ،نوجوانی و جوانی . دوران کودکی دوران بازی و سرگرمی بچه هاست بهترین شیوه برای تربیت و تبلیغ دین این است که والدین با جلوه گری و زیبا ارائه دادن دین، بچه‌ها را جذب دین کنند، بچه‌ها رفتارهای پدر و مادر را می‌بینند و یاد می گیرند ،نامگذاری خوب«انی سمیتها مریم»، خانواده سالم«اهل بیت یکفلونه»نقش مهمی دارند دوران نوجوانی دوران بحران هویت است با شخصیت دادن به بچه ها ، هویت سازی ، مشارکت دادن در کارها ،انسان شناسی .خداوند به ابراهیم میفرماید با اسماعیل دو نفری«طهرا بیتی للطائفین و،،،» و دوران جوانی با استدلال های عمیق علمی و عقلی به دین دعوت کنند. @feiz114 •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
📚 عنوان:من او ✍ نویسنده:رضا امیرخانی 📖موضوع:رمانی عاشقانه از دوران دفاع مقدس و تهران در آن زمان •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
رمان من او.رضا امیرخانی.pdf
33.36M
📚 عنوان:من او ✍ نویسنده:رضا امیرخانی 📖موضوع:رمانی عاشقانه از دوران دفاع مقدس و تهران در آن زمان •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
از نرم‌افزار اندرویدی جامع الاحادیث بیشتر بدانید. 1. برای ماندگاری فعالیت‌هایتان حتما با حساب کاربری نور وارد نرم‌افزار شوید. 2. کلید فیلتر نتایج را بفشارید. حال می‌توانید احادیث موردنظر خود را بر پایه صدور از معصوم، قرن صدور و انتشار، کوتاه یا بلند بودن و دارای شرح و ترجمه بودن یا نبودن فیلتر کنید. 3. کلید گروه بندی را بفشارید. خواهید دید احادیث مدنظرتان در چه کتاب‌های حدیثی ذکر شده‌است. 4. کلید سند را بفشارید تا با تک تک رجال حدیث آشنا شوید. 5. روشن است کلید احادیث مرتبط چقدر به درد حدیث پژوهان می‌خورد! نوشته از: سید ابوالقاسم ظریف #آشنایی_با_ابزارهای_پژوهشی #جامع_الاحادیث #پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی_مشهد
معرفی نرم افزارهای پژوهشی نرم افزارجامع الاحادیث امروز دیگر نیاز به معرفی و تبلیغ ندارد. گرچه نیاز به آموزش دارد چرا که بسیاری، تنها کاری که با آن انجام می‌دهند باز کردن چند کتاب حدیثی است و اگر خیلی پیشرفت کرده باشند چند کلمه هم در آن جستجو می‌کنند! چند سالی است مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور در کنار عرضه ویندوزی و ابری abrenoor.ir این نرم افزار، پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث را نیز راه اندازی کرده‌است. از بهترین امکانات این پایگاه لینک کردن احادیث به noorlib.ir و noormags.ir است. تجربه کنید👈hadith.inoor.ir حالا چند روزی است نسخه اندرویدی و برخط این پایگاه نیز رایگان عرضه شده است ببینید و بارگیری و نصب کنید👇 noorsoft.org/fa/software/View/73958 در پست بعدی نیز می‌توانید مسقیم بارگیری کنید👇👇👇👇 نوشته از: سید ابوالقاسم ظریف
مراحل ثبت تحقیق در فراخوان ۱۵ آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان مرحله ۱ ورود به پرتال طلبگی •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
مرحله سوم ورود به سامانه فراخوان با همان کد و رمز پرتال طلبگی •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
مرحله ۶ پر کردن فرم الکترونیک و ارسال فایل ورد یا pdf مقاله از طریق انتخاب آن در انتهای صفحه پایان روند ارسال مقاله به •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
با تبریک خدمت طلاب معزز آقایان سید محمد کاظم ممتازی مرتضی خدمتگزار و فرهاد وظیفه نژاد این عزیزان در میان طلاب سطح2 که تحقیق خود را ارائه کرده اند بهترین تحقیقات را نوشته و بالاترین نمره پژوهشی را دریافت کرده اند . جزاکم الله خیرا •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
سلام علیکم اسامی طلابی که تحقیقشان را به استاد مشاور پژوهش ارائه کردند و نمره تحقیق آنها تایید شده و به مسئول محترم آموزش سطح۲ حجه الاسلام غیور ارسال شده است به شرح ذیل است: اسماعیل اسماعیل زاده مهدی عرب هادی عسگریان رضا عشقی نژاد میلاد عوضی مرتضی قیاسی علی مقصودی محسن ولی زاده علیرضا حسن زاده محمد حطیطه محمدرضا علیدادی محمد محمد آبادی حامد ملا سید محمدکاظم ممتازی حسین نظری جواد خادمی علی رحیمی پور ابراهیم عبداللهی اسماعیل عبداللهی حسین فاضل باقرزاده مهدی محمدیان مهدی مرادمند ایمان قربانی حمیدرضا رحمانی محمد زوارمی علی یزدانی سید محمد جمال ساعدی مرتضی خدمتگزار محمدرضا یزدانی سعید رحمانی تقدیمی سجاد زرنگ سید جواد موسوی محمدرضا رمضانی قرایی علیرضا برات مایوانی فرهاد وظیفه نژاد بقیه طلابی که تحقیق ارائه نکردند نمره پژوهشی نخواهند داشت. طلابی که قبلا برای اساتید مشاور تحقیق ارسال کردند و اسامی ایشان در لیست مذکور نیست ، برای بازبینی و بررسی مجدد مقاله تحقیق خود را تا انتهای هفته برای بنده ارسال کنند . تذکر این پیام مختص به طلاب معزز سطح ۲ است. •••✾•🌿🌺🌿•✾••• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
استاد فیض آبادی: نکات جزء۲۵ سوره فصلت ۱- وقتی بدی به تو میرسد ناامید نشو( ۴۹ ) ۲- اگر بعد مشکلات ، خدا لطفی به تو می کند نگو به خاطر شایستگی خودم است( ۵۰ ) ۳- وقتی نعمت به تو می رسد از خدا رو برنگردان و از خدا دور نشو (۵۱ ) سوره شوری ۴- در اختلافات، به قرآن مراجعه کن(۱۰) ۵- در دعوت مردم به دین پایداری کن و از هوس مردم پیروی نکن( ۱۵) ۶- مزد رسالت پیامبر را میخواهی بدهی؟ عشق به اهل بیت علیهم السلام (۲۳ ) ۷-اگر (بر فرض) خدا روزی را بر بندگانش زیاد می ساخت انان در زمین ستم می کردند( ۲۷) ۸- هر مصیبتی در زندگی به تو می رسد به خاطر دستاوردهای خود توست (۳۰) ۹- می خواهی دعایت مستجاب شود ، ایمان و عمل صالح (۲۶) ۱۰- هرچه داری، کالای زندگی دنیاست ، ولی آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است دنبال آن باش که بهتر و پایدارتر است (۳۶) ۱۱- اگر می خواهی به آنچه نزد خداست برسی، ایمان، توکل به خدا، ترک گناه،بخشش،مشورت،ظلم ستیزی،اصلاح،صبر (۳۶ ) ۱۲-از گناهان بزرگ و کارهای زشت پرهیز کن(۳۷) ۱۳- هر وقت خشمگین شدی ببخش (۳۷) ۱۴- دعوت خدایت را بپذیر( ۳۸) ۱۵- در کارها با دیگران مشورت کن (۳۸) ۱۶- اگر کسی خواست به تو ظلم کند از دیگران کمک بگیر و ستم را دفع کن(۳۹) ۱۷- مجازات نکن ،ببخش و اصلاح کن (۴۰) ۱۸- هرکس شکیبایی بورزد و ببخشد، نشان از تصمیم استوار او در کارها ست( ۴۳ ) ۱۹- دختر ،پسر، دختر و پسر و عقیم بودن دست خداست (۴۹-۵۰) ۲۰- زنان در زیورالات پرورش می یابند و در کشمکش ها بیان روشنگر ندارند( ۱۸ ) سوره زخرف ۲۱-خداوند رتبه برخی انسان ها را بر برخی برتری داده تا دیگران را به خدمت گیرند (۳۲) ۲۲- از یاد خدا غافل شوی ،شیطان همنشین تو می شود( ۳۶) ۲۳-فرعون قومش را خوار و خفیف کرد، او را اطاعت کردند. هیچ وقت خودت را خفیف نکن (۵۴) ۲۴- بهشت در مقابل جزای اعمال است نه بهانه (۷۲) سوره دخان ۲۵- بر خدا برتری نجوی (۱۹) سوره جاثیه ۲۶- از فضل خدا زیاد بهره ببر (۱۲) ۲۷- هیچ وقت خودت و دلت و هوست را معبود خودت قرار نده( ۲۳) @feiz114 •••✾•🌿🌺🌿•✾•••                                                 ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
12046-ar-safinatolbehar-koli.pdf
46.12M
مدینة الحکم و الآثار، مهم‌ترین و معروف‌ترین اثر پیرامون بحارالأنوار است توسط گردآوری شده‌است. سفینةالبحار کتاب فهرست موضوعی بحارالانوار علامه مجلسی است در مدت ۲۰ سال به پایان رسیده‌است. شیخ عباس این کتاب را بهترین اثر خود می داند. این کتاب در دو جلد تنظیم شده وبرای تسهیل مراجعه به بحارالانوار می باشد. شیخ عباس قمی در مقدمه کتاب خودمینویسد:من برای کسب هرچه بیشتر علم حدیث کتب مختلفی را جستجو کردم و خواندم و توشه‌ها برگزیدم که دست روزگار نیروی هیچگونه تصرفی در آن‌ها پیدا نکرده بود. من کتابی را در میان کتب حدیثی یافتم که روزگاران همانند آن را در زیبایی و ارج و بها به خود ندیده‌است وآن کتاب مرحوم است؛ و از آنجا که دیدم اخبار مربوط به هرگونه نیازی که طالبان وپژوهندگان دائر در اطراف مجلدات است و در بابهای مختلفی به صورت متفرق و پراکنده آورده شده و طالبان این رشته از دقایق بهره بری مفید از آن محروم اندو به آسانی نمی‌توانند بدان دست پیدا کنند به همین سبب پس از یاری پروردگار مهربان و مددکاری از جانب او تصمیم گرفتم تا فهرستی به صورت الفبا از آن به منظور بهره بری آسان‌تر از آن کتاب تألیف کنم. کتاب حاضر در درجه اول فهرستی است برای کتاب عظیم وپرحجم بحار الانوار که در ۲۵جلد تألیف شده‌است ثانیاً این کتاب خود از ماده ای که در کتاب علامه مجلسی وجود داشته یک الی دو حدیث مختصر آورده‌است. ثالثاً درهرجاکه مؤلف نیاز دیده دربارهٔ برخی افراد سرشناس یا برخی رویدادها توضیحاتی داده است @valiasrk •••✾•🌿🌺🌿•✾•••                         
نکات جز ۲۶ سوره احقاف ۱-میخواهی بدون ترس و غم زندگی کنی، بگو: پروردگار من خداست و در راه خدااستقامت کن(۱۴) ۲- به والدینت نیکی کن (۱۵) ۳- نشانه های انسان کامل ؛ روحیه شکرگذاری، استفاده بهینه از نعمت‌ها، اصلاح نعمت‌های والدین، رفتار صالح خداپسندانه، اصلاح نسل ،رجوع به سوی خدا، تسلیم فرمان خدا بودن( ۱۵ ) ۴-درجه انسان به اندازه عمل اوست وپاداش اعمالش کامل به انسان می رسد( ۱۹) سوره محمد(صلوات الله علیه و آله و سلم) ۵-می‌خواهی کارت سامان یابد ؛ایمان و عمل صالح و ایمان به قرآن (۲ ) ۶-اگر خدا را یاری کنی ، خدا هم تو را یاری می کند و قدمت را ثابت می‌کند (۷ ) ۷-اعمال و عبادات را باطل نکن (۳۳) ۸- سست نشو(۳۵) ۹- با سستی ،دشمن را به سازش دعوت نکن (۳۵) ۱۰- خدا با توست(۳۵) ۱۱-در کار تربیتی از زور استفاده نکن باعث می‌شود کینه ها برملا شود (۳۷ ) سوره فتح ۱۲- آرامش دل می خواهی؟ یاد خدا (۴) ۱۳- با زبان چیزی را بگو که در دل داری( ۱۱ ) ۱۴-آرامش دل می خواهی دلت را خدایی کن (۱۸) ۱۵-پایبند آرمان تقوا باش( ۲۶ ) ۱۶-مکتب اسلام با هدایت و ایین درست بر همه مکاتب دنیا پیروز می‌شود(۲۸) ۱۷- مسلمان واقعی باش؛ - بر کافران سختگیر باش -با مردم مهربان باش -رکوع و سجود داشته باش -همیشه در حال تلاش و فضل الهی باش - جویای رضای خدا باش -چهره ات تابلوی معنویت و عبادت باشد (۲۹) ۱۸- مستقل باش و وابسته به کفر نباش (۲۹) سوره حجرات ۱۹- دین سازی نکن(۱) ۲۰- حریم و حرمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را نگه دار(۲) ۲۱- اخباری را که در ماهواره و فضای مجازی میشنوی نپذیر، تحقیق کن که درست تصمیم بگیری(۶) ۲۲- اگر دو نفر یا دو گروه درگیر شدند بین آنها آشتی بده(۹) ۲۳- با دیگران برادر باش و بین برادران را اصلاح کن (۱۰) ۲۴-دیگران را مسخره نکن (۱۱ ) ۲۵- عیب جویی نکن (۱۱) ۲۶- دیگران را با لقب زشت نخوان(۱۱) ۲۷- از گمان بپرهیز( ۱۲) ۲۸- در امور دیگران تجسس نکن( ۱۲) ۲۹- غیبت نکن (۱۲) ۳۰- به خاطر دینت بر خدا و دیگران منت نگذار(۱۷) سوره ق ۳۱-خدا وسوسه های درونی را هم میداند ،از رگ گردن به تو نزدیکتر است (۱۶) ۳۲- مانع خیر نشو(۲۵) ۳۳-نسبت به حرفهای مخالفان دین صبور باش(۳۹) سوره ذاریات ۳۴-شبها کم بخواب، مناجات کن(۱۷) ۳۵- سحرگاهان استغفار کن( ۱۸) ۳۶- در اموالت سهمی برای سائلان و محرومان قرار بده( ۱۹) @feiz114
🧐🧐مزرعه ات کجا است؟🧐🧐 آقا ادیسون میره تو بهشت یا جهنم؟ کاشف میکروب چی؟ بقیه کسایی که به بشریت خدمت کرده اند کجا میرن؟ یعنی با این همه خدمت، ممکنه خدا اونا رو ببره جهنم؟🤔🤔 خدا زود جواب بده.😏😏 جواب خدا: اولا، باید برای زندگی تون هدف گذاری و برنامه ریزی داشته باشین؛ مثل کشاورزی که مزرعه داره و توش کاشت، داشت و برداشت داره. ثانیا، برای هر جا بکاری، از همون جا هم برداشت میکنی. اگر برای دنیا بکاری و تلاش کنی، فقط توی دنیا برداشت میکنی و توی مزرعه آخرتت که بذری نریختی. اما اگر برای دنیا و آخرت کار کنی، خدا، هم دنیا رو بهت میده و هم آخرت رو (مَنْ كٰانَ يُرِيدُ حَرْثَ اَلْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كٰانَ يُرِيدُ حَرْثَ اَلدُّنْيٰا نُؤْتِهِ مِنْهٰا وَ مٰا لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ. شوری، 20). خدا هم به ما گفته بگید: ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه... حالا: 1. کسایی که به بشریت خدمت کردن، هدفشون دنیا بوده یا آخرت؟ خدا خودش میدونه و به ما ربطی نداره. 2. ببینم من واقعاً تا الان چقدر بذر توی مزرعه آخرتم، پاشیده ام؟🤔🤔🤔🤔 •••✾•🌿🌺🌿•✾•••                                                 ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
base.apk
23.28M
📚 عنوان : نرم افزار رساله مراجع 📖موضوع نرم افزار : رساله 🔰رساله مراجع زیر در این نرم افزار موجود است : ۱. امام خمینی (رحمه الله) ۲. امام خامنه ای(حفظه الله) ۳. آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) ۴. آیت الله سیستانی(حفظه الله) ۵. آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله) ۶. آیت الله محفوظی(حفظه الله) ۷. آیت الله نوری همدانی(حفظه الله) ۸. آیت الله بهجت (رحمه الله) ۹. آیت الله مکارم(حفظه الله) ۱۰. آیت الله وحید(حفظه الله) •••✾•🌿🌺🌿•✾•••                                                 ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
بخش هجدهم ✅ دوره رونق دوباره افراط اخباریان در انتقاد و حمله به مجتهدان و روشهای اجتهادی که حتی باعث دلزدگی بسیاری از علمای متمایل به اخباری‌گری نیز شده بود (مثلا محدث بحرانی) در کنار تلاش‌های مجتهدان برای تنقیح جوامع حدیثی و نیز تلاش‌های مرحوم از عواملی بود که باعث شد دوران به پایان برسد. علامه محقّق آقا محمّد باقر وحید بهبهانی با درایت و قوّت علمی به مبارزه جدّی با اخباریان پرداخت و پس از بحث‌های بسیار با سران اخباری‌گری؛ و نیز تألیف کتاب‌ها و رساله‌های تحقیقی در نقد مبانی اخباریان و تحقیقات علمی ارزنده در باب اجتهاد و مباحث اصول فقه، و سرانجام تربیت شاگردان فاضل در مکتب اصولی، موفّق شد ریشه اخباری‌گری را بخشکاند و روح اجتهاد را در جسم نیمه‌جان و حوزه‌های اصولی بدمد.این دوره تا زمان (م ۱۲۸۱) ادامه یافت. در آن زمان، حوزه کربلا در دست اخباریان بود و، محدّث و فقیه ارجمند شیعه رئیس آنان به شمار می‌رفت. درس محدّث بحرانی بسیار شلوغ بود، امّا با تأسیس حوزه جدید و شیوه نوین اجتهاد از سوی محقّق بهبهانی، شمار زیادی از این شاگردان به درس وحید رفتند. پس از مرحوم وحید بهبهانی شاگردان او پراکنده شده و در حوزه‌های مختلف ساکن شدند و به این ترتیب تفکر باز تولید شده اصول فقه در حوزه‌های دیگر نیز رواج یافت. نجف که بلافاصله این تحوّل را پذیرفت با حضور عالمی چون شیخ جعفر کاشف الغطا تقویت شد. در کاظمین نیز تفکر اصولی با ورود محقّق بزرگ سید محسن اعرجی، شاگرد دیگر وحید رواج یافت. و نهایتا در ایران هم اندیشه اصولی با تلاش‌ها و زحمات عالمانی چون میرزای قمی شاگرد مبرز وحید بهبهانی و آقا محمّد علی فرزند و شاگرد دیگر محقّق بهبهانی شیوع دوباره پیدا کرد و تقویت شد. یکی از ابتکارات محقّق بهبهانی این است که وی برای نخستین بار ادلّه را در اصول به دو قسم «ادلّه اجتهادی» و «ادلّه فقاهتی» تقسیم کرد. اشاره به این نکته ضروری است که در پیدایش این دوره برخی از محقّقان دوره پیشین؛ مانند محقّق بزرگ آقا حسین خوانساری، آقا جمال خوانساری و سید صدرالدّین قمی صاحب شرح وافیه که استاد محقّق بهبهانی نیز بود، سهم مهمّی داشتند. در هر حال این دوره به کمال و رشد بی‌سابقه اصول فقه انجامید، کتاب‌های اصولی بسیار قوی و بی‌مانندی نگاشته شد و متناسب با آن، فقه شیعه گسترش شگرفی یافت. 👌 شخصیتهای معروف در این دوره ١- وحید بهبهانی ٢- علامه بحرالعلوم ٣- شیخ جعفر کاشف الغطا ٤- میرزای قمی ٥- ملا مهدی نراقی ٦- سید محسن اعرجی کاظمی مشهور به مقدّس کاظمی از بزرگان و مفاخر شیعه در اواسط قرن سیزدهم است. مهمترین کتاب اصولی او «المحصول» است که شرحی ارزشمند و قوی بر کتاب الوافیة فاضل تونی میباشد. وی کتاب‌های اصولی دیگری نیز دارد. ٧- سیدمحمد مجاهد علاّمه سید محمّد بن سید علی طباطبایی، مشهور به «مجاهد» از علمای بزرگ این دوره است. آثار بسیار ارزشمندی تألیف کرد. کتاب مفاتیح الاصول او، که در ۷۲۰ صفحه رحلی چاپ سنگی شده است مبسوطترین کتاب اصولی است که تا آن زمان نگاشته شده بود. ٨- شریف العلما مازندرانی ٩- شیخ محمّد تقی بن عبد الرحیم اصفهانی: مهمترین کتاب اصولی محقّق اصفهانی حاشیه و شرح او بر معالم الدّین است که به «هدایة المسترشدین» موسوم است. به دلیل شهرت این کتاب، نویسنده آن به «صاحب الحاشیه یا صاحب الهدایة» مشهور است. ١٠- شیخ محمّد حسین اصفهانی: وی برادر کوچکتر صاحب هدایة المسترشدین است. وی تألیفاتی داشته است که مهمترین آن «الفصول الغرویة فی الاصول الفقهیة» میباشد. و از این رو به «صاحب فصول» مشهور است. ١١- سید ابراهیم قزوینی کتاب‌های مهم این دوره «القوانین المحکمة» تألیف میرزای قمی «مفاتیح الاصول» تألیف سید محمّد مجاهد «هدایة المسترشدین» اثر شیخ محمّد تقی اصفهانی «الفصول الغرویه» نگاشته شیخ محمّد حسین عبدالرحیم اصفهانی 👈 نگاهی اجمالی به اصول اهل سنّت در این دوره همانطور که گفته شد اصول اهل سنّت، به دلیل طرح دیدگاه انسداد باب اجتهاد، بسیار زود هنگام از رونق نخستین خویش باز ایستاد و اگر چه در دورههای بعد برخی از محققانشان همچون شهرستانی، سیوطی و... تلاش کردند تا این دیدگاه را منسوخ کنند و باب اجتهاد را بگشایند، امّا چندان توفیقی در این راه به دست نیاوردند و نتوانستند اصول اهل سنّت را به همان تکامل و رونق نخستین خویش باز گردانند. آنچه بی‌تردید می‌توان ادّعا کرد، این است که حتّی اگر به اصول عامه نگاه معتدل تری داشته باشیم و معتقد نشویم که اصول آنها به رکود کامل کشیده شده است، اصول فقه شیعه از این دوره به بعد قطعا قوی‌تر و متکاملتر از اصول اهل سنت بوده و به یک معنا اصلاً اصول اهل سنت قابل مقایسه با اصول فقه شیعه نیست. ادامه دارد...                                              sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk