💢بایستههای مفهومشناسی در نصوص دینی
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻
🔹زمان تفسیر اسناد شرعی، عرف زمان صدور آن اسناد را واکاوی میکنیم. کتابهای لغت، رابط فهمندگان نصوص با عرف زمان صدور ادله هستند. مفهوم شناسی و معناشناسی از روشها و بایستههایی پیروی میکنند که عدم توجه به آن، انسان را به برداشتهای ناصحیح در مفردات و مرکبات میکشاند.
🔸بررسی همراه با تعلیل ده بایسته همراه با تطبیقات فقهی، موجب مصون ماندن از برداشتهای ناصحیح میشود، تفسیر و تطبیق، حقیقت و مجاز، نسبت مفاهیم، بسند به قدر متیقن در موارد مشکوک و فرق داعی و معنا بخشی از این بایستهها هستند.
بایسته یکم: ضرورت مفهوم شناسی واژههای برآینددار
بایسته دوم: رجوع به عرف معیار
بایسته سوم: فرق تطبیق با تفسیر
بایسته چهارم: توجه به تفاوت بار معنایی هیئات گوناگون
بایسته پنجم: بسند به قدر متیقن در موارد مشکوک
بایسته ششم: توجه به تأثر لغوی از اعتقادها و اجتهادها
بایسته هفتم: توجه به فرق داعی استعمال با معنا
بایسته هشتم: نسبت واژگان
بایسته نهم: واژگان در آینه شریعت
بایسته دهم: کاربرد اعم و تحقیق میدانی
👈در «شبکه اجتهاد» مطالعه بفرمایید: https://b2n.ir/r14795
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
📌وبینار که برای همه طلاب واجبه 📌
#وبینار ۱۰۰درصد رایگان #ویژه_طلاب
🎓تندخوانی،تقویت حافظه و روش حرفه ای مطالعه
«این فرصت رو از دست نده»
✅ چگونه در یک ساعت به اندازه ۳ساعت درس بخوانیم؟
✅اگر موقع کتاب خوندن خوابت میبره
✅اگه موقع مطالعه حواست پرت میشه
👨🏫مدرس: استاد مسعود الهی
(دارای مدرک مربیگری تندخوانی
از harvard universal انگلستان )
⏰ سه شنبه ۳۱ فروردین ماه _ ساعت ۲۱
🎖در صورت تمایل جهت رزرو و ثبت نام #رایگان در این وبینار به ادمین کانال نخبگان پیام دهید👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2828730429Ca3ed80a7ad
#عنوانتحقیق
#مقولهسازی
#بسیار_کاربردی
اهمیت عنصر مقولهساز در عنوان تحقیق
اولین کلمه عنوان مقاله و پایاننامه شما مهم است و باید تنها با یکی از #مقولاتعشر، هماهنگ باشد.
در تبیین مسئله نیی بر همین کلمه اول باید تأکید بیشتری داشته باشید.
این کلمه اول، منجی شماست.
همین عنصر اول، شما را از موضوعمحوری، نجات میدهد و به مسئله محوری، نایل میسازد.
به طور قطع، مهمترین نکتهای که تمام تحقیق شما را تحت الشعاع قرار میدهد، همین نکته است.
پس بگویید: (درود بر کلمه مقولهساز)
ــــــــــــــــــــ
کلمات حاکی از مقولات در اول عنوان
#مقولاتعشر
#فعل:
نقشِ،عملکردِ،کاربردِ،تأثیرِ،آثارِ،فوایدِ، برکاتِ،پیامدهایِ،عوارضِ،دلالتِ،تهدیداتِ، اثرِ،کنشِ، آسیبهای ناشی از... .
#انفعال:
آسیبهای(مثلا آسیبهای پژوهش)، موانعِ،عللِ،ادلّهِ،مستنداتِ،تبیینِ، تأثیرپذیریِ،اثباتِ،لوازمِ،عواملِ،زمینههایِ، ریشههایِ.
#کم:
میزانِ،حدودِ،اندازه،گستره،دامنه،مراتبِ، قلمرو،گستره،حیطه،حجم،تعدادِ، شماره.
#کیف:
ویژگیهای،خصوصیاتِ،روشِ،شیوه، ممیزاتِ،صفاتِ،راهکارهای،راهبردهای، شاخصههای،الگوی،فرایند،طبقهبندی، گونهشناسی،تطورات،سیره،راههای، سبک، نحوه،نمودهای،چگونگی،کیفیت، شایستگی،صلاحیت.
#أین:
محلِ،مکانِ،مجاری(مثلا مجاری قاعده ید)
#متی:
زمانِ،تاریخِ،تاریخچه،عصرِ،روزگارِ.
#وضع:
شرایطِ( مثلا شرایط فعلی اقتصاد اسلامی)،وضعیتِ(مثلا وضعیتِ پژوهش در حوزههای علمیه)،حالات(مثلا حالات روحی و روانی زنان در دوران یائسگی)، مهندسیِ،وضعِ،جایگاه،موقعیت.
#اضافه:
نسبتِ،رابطه،تفاوتهای،مقایسه، شباهتهای،وجوه تشابهِ، مناسباتِ( مناسبات بین علم و دین)، مشترکاتِ،بررسی تطبیقی.
#جوهر:
مفهوم شناسی(اگر از چیستی، هویت، تعریف و ماهیت چیزی سؤال شود)، حقیقتِ، معناشناسیِ.
#جدّه:
مؤلفههای،ارکانِ،اجزای،عناصرِ، حقوقِ( مثلا حقوق زن و شوهر)
📚برگرفته از جزوه روش تحقیق حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن اسلامپور کریمی
🔲امشب رسیده شام هجران خدیجه
عالم همه نالان وگریان خدیجه
◾️بیت نبوّت غرق در ماتم شد امشب
صاحب عزا پیغمبرخاتم شد امشب
▪️درمکّه بیت مصطفی بیت الحزن شد
بادست پیغمبر خدیجه درکفن شد
🔲◾️▪️دهم رمضان سالروز رحلت حضرت"خدیجه کبری" همسر حضرت نبی مکرم اسلام ص؛مادر حضرت زهرا سلام الله علیها ؛ را محضر صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری وشما عزیزان تسلیت عرض می نمایم.
✅ اولینها در زندگی #حضرت_خدیجه سلام الله علیها
1. حضرت خدیجه نخستین بانویی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با او ازدواج کرد.(1)
2. وی نخستین بانویی است که به رسالت پیامبر ایمان آورد و نام خود را با خطوطی زرین بر تارک صفحات تاریخ ثبت کرد.(2)
3. وی نخستین بانوی نمازگزار است که مدتها تنها وی و حضرت علی علیه السلام در کنار کعبه با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نماز برپا داشتند تا بعدها جعفر طیار نیز به آنها پیوست.(3)
4. وی نخستین بانوی معتقد به ولایت امیرمومنان بود که پیامبر در شب ارتحالش فرمود: «باید به ولایت علی بن ابی طالب شهادت دهی». خدیجه گفت:«به ولایت او ایمان آوردم و بیعت کردم».(4)
5. او نخستین بانویی بود که از دست پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از انگور بهشتی تناول فرمود.(5)
📚پینوشت:
(1)فتح الباری، ابن حجر، ج7، ص134.
(2)الامالی،شیخ صدوق، ص259، مجلس10، ح476.
(3)بحارالانوار، ج35، ص80.
(4)بحارالانوار، ج18، ص233.
(5)مجمع الزاوائد، هیثمی، ج9، ص225.
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
بمناسبت وفاةحضرت خدیجةسلام اللةعلیها.mp3
3.22M
🏴بمناسبت وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها 🏴
🎤 حجه الاسلام و المسلمین فقانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان
🏴وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت باد.🏴
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#پرسش_پاسخ_پژوهشی (31)
❓پرسش : من دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوق خصوصی هستم ...چطور میتونم موضوع پایان نامه انتخاب کنم؟
پاسخ دهنده: حجت الاسلام محمدصادق رجائی پور استاد، پژوهشگر و مسئول محترم پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها (عج)
✅پاسخ:
در خصوص این سوال چند نکته باید مورد توجه قرار بگیرد:
1- ایشان باید ابتدا زمینه مطالعاتی مورد علاقه شان را در رشته ای که تحصیل می کنند معین کنند و در این بستر به دنبال موضوع پایان نامه باشند .مثلا در حقوق خصوصی مباحث گوناگونی مثل حقوق تجارت ، بحث مسئولیتها،مباحث فلسفه حقوق ، تاریخ حقوق ، حقوق تطبیقی مدنی و ... وجود دارد؛ ایشان زمینه مطالعاتی مورد علاقه شان را باید در این مباحث انتخاب کنند تا در ادامه فرایند تحقیق دچار دلسردی نشوند
2- در زمینه انتخاب موضوع تحقیق ، با اساتید مشورت کنند اما هیچگاه از استاد مطالبه موضوع نکنند چون اساتید با زمینه علمی که دارند موضوعاتی را مطرح می کنند که فراتر از بستر علمی محصل است و از توانایی علمی او خارج است .
3-توجه شود که موضوعی برای تحقیق پایان نامه انتخاب شود که حتما دارای منبع باشد ؛تحقیق در موضوعات خاص که نیاز به اجتهاد یا ارائه نظر است در پایان نامه ها مد نظر نیست و در رساله دکتری مورد توجه است
4- به نظر می رسد بهترین و در عین حال آسانترین راه برای انتخاب موضوع ، استفاده از روش موضوع عام ،موضوع خاص و قید محدود کننده است
مثلا تبیین حیطه قانون ضمان در معاملات مشروط به شرط فاسد از دیدگاه امام راحل
در اینجا یک موضوع عام که قانون ضمان است مطرح است
یک موضوع خاص وجود دارد که معاملات مشروط به شرط فاسد هستند
و یک قید محدود کننده که بررسی این موضوع در نظر امام راحل است
به این ترتیب می توان موضوعات مختلف و جدیدی برای تحقیق پایان نامه انتخاب کرد
5- حتما بعد از انتخاب موضوع با مراجعه به سایت مگ ایران یا پرتال جامع علوم انسانی یا نورمگز یا پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی یا سایت ایران داک از جدید بودن موضوع اطلاع پیدا کنید و الا موضوع شما در جلسه هیئت علمی دانشگاه یا حوزه رد خواهد شد .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
آموزش تدوین مقاله علمی پژوهشی ج3عربشاهی1400.mp3
17.56M
🎙#کارگاه_آموزش_تدوین_مقاله_نویسی
❇️با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی ❇️
✨استاد نخبه ، مولف و پژوهشگر علوم اسلامی✨
جلسه سوم
✨اختصاصی کانال وارثین✨
✳️اهم مطالب ارائه شده در جلسه سوم
✅ چگونگی انتخاب کلیدواژه های تحقیق
✅ویژگی های کلید واژه مناسب
✅چگونگی نگارش مقدمه و نکاتی که ذکر آن در نگارش مقاله ضروری است .
✅تبیین پیشینه و چرایی توجه به آن در مقاله علمی
✅چگونگی نگارش بدنه اصلی تحقیق
✅نحوه ارائه نتیجه در مقالات علمی
✅شیوه های اسناد دهی و بیان انواع آن
✅چگونگی عنوان بندی مناسب تحقیق
✅تعریف مجله و انواع مجلات علمی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیتالله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال جمعی از دانشجویان و طلاب در مورد تاثیر ویروس کرونا در اماکن مقدس و آیا این اماکن مانع از ابتلا به بیماری میشوند، ضمن بیان دو نظر متضاد در این زمینه، به تشریح میزان صحت فرضیات موجود پرداخته است که متن آن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آله الطاهرین
تاثیر کرونا بر اشخاص در اماکن مقدس
در کشاکش انگاره اثبات و انکار
برخی از دانشجویان و طلاب سؤالی را مطرح کردهاند؛ سوال این است که در مورد تاثیر کرونا در اماکن مقدس دو نظر ضد هم ابراز شده است؛ و جالب این است که هر دو نظر هم به دین نسبت داده شده است.
نظر اول این که برخی گفتهاند: برای کرونا زمان و مکان تفاوتی نمی کند. او شعوری ندارد؛ برایش حرم امام رضا یا حرم امام حسین علیهما السلام یا اماکن مقدس با غیر این مکانها تفاوتی نمی کند. و لذا باید ما مسائل بهداشتی و آن چه را که متخصصان گفته اند در این مکانها رعایت کنیم.
نظر دومی که برخی دیگر ابراز کردهاند، و به گروه اول هم به شدت حمله کردهاند؛ گفته اند که مکان تاثیر گذار است؛ ائمه ما صاحب ولایت وصاحب کرامتاند؛ و در مکانهایی که به اینها منسوب است، کرونا اثر نمی گذارد. و حتی شنیدم که در برخی هیأت ها هم نوشتهاند که «لطفا بدون ماسک وارد شوید»!! کربلای معلا و یا اربعین امسال عراق را و برخی شواهد دیگر را به عنوان شاهد مثال بیان می کنند.
سوال شده از این دو نظر واقعا کدام درست است و تکلیف ما در این باره چیست؟
پاسخ به این سوال سخت نیست؛ میتوان پاسخ کوتاه داد و از مسلمات دین هم استفاده کرد، که قابل خدشه و بحث و گفتگو هم نباشد ... با بیان چند امر پاسخ را عرض می کنم.
نکته اول: ما به عنوان شیعه معتقدیم دعا و توسل و اولیای خدا می توانند کارهایی را انجام دهند؛ دعا و توسل اثر گذار است ... ما شیعیان معتقدیم که ائمه معصومین صاحب کرامتاند، صاحب ولایتاند و کارهایی را می توانند انجام دهند که دیگران نمی توانند انجام دهند و این قضیه حتی اولیای خدا را هم شامل می شود که کارهایی را انجام میدهند که ما آنها را «کرامت» می نامیم. مطالب در این باره به حد تواتر است که جای تردید باقی نمی گذارد. و حتی خود بنده دو مورد را به چشم خودم بدون واسطه دیدهام با همه این احوال باز هم ممکن است که عده ای بخواهند قبول نکنند و رد کنند!
نکته دوم: آن چه راجع به ائمه علیهم السلام گفته می شود یا اثر تضرع و توسل بیان می شود یا در مورد اثر اماکن مقدس گفته می شود، اینها همه در حد اقتضا است. یعنی هیچکس نمی تواند ادعا کند که وقتی مریض داخل حرم امام رضا علیه السلام برده شد، قطعا شفا پیدا می کند. و یا اینکه درخواست ما قطعا اثر گذار است، ... البته که اینجوری نیست و نمی توانیم در این خصوص به صورت قطعی ادعا کنیم. واقع امر این است که توسل ما ممکن است اثر گذار باشد و از طرفی هم ممکن است اثر گذار نباشد! این که گفته شود برخی ویروس ها در برخی مکانها اثر خود را از دست می دهند را می توان ادعا کرد اما در حد اقتضا اما این مطلب که قطعا ویروس در فلان مکان اثر نمی گذارد، این را باورهای دینی ما تایید نمی کند. آنهایی که قاطع ادعا میکنند، براساس موازین ادعا نمی کنند. در حد اقتضا است. ما اگر به اهل بیت علیهم السلام توسل بجوییم، اگر از اهل بیت تبعیت کنیم، قطعا نجات پیدا می کنیم. اما معنوی؛ اما آیا دیگر مریض نمی شویم؟! آیا سم در وجود ما اثر نمی گذارد؟ آیا مکان اثر را قطعا خنثی می کند؟ ما نمی توانیم به اینها پاسخ مثبت دهیم؛ اینجا است که افرادی که معتقدند و به توسل هم معتقدند می گویند که ممکن است ما به خاطر توسل چیزی را بگیریم که اگر تمام پزشکان عالم هم جمع شوند، نتوانیم از آنها بگیریم. اما ادعای قطع به نحو علت تام، کسی این گونه ادعا نمی کند.
به همین خاطر اگر کسی از هر مرجعی یا عالمی سوال کند، و بگوید من فرزندم، مریض است و تمام داروها را کنار گذاشتم، و به هیچ پزشکی مراجعه نمی کنم و فقط فرزندم را به حرم امام رضا علیه السلام می برم، و فقط شفای فرزند را از ایشان می خواهم، البته که در جواب خواهند گفت که کار شما کار درستی نیست. این که به اذن الله از امام رضا علیه السلام شفای فرزندت را می خواهی اشکال ندارد؛ اما از این جهت که اسباب طبیعی را کنار میگذاری، کار خطایی می کنی.
این که بیاییم ادعا کنیم کرونایی که در بیرون مؤثر است، در اماکن مقدس (حرم امام رضا علیه السلام) بی اثر است، البته که امکانش هست؛ اما این که کسی بیاید انکار کند، انکار او «لا عن علم» هست. اما این که بگوید حتما این طور هست، کسانی که میروند حرم امام رضا علیه السلام ماسک را بردارند و نیاز نیست که رعایت کنند، صحیح نیست.
نتیجه می گیریم: انکار این که ممکن است مکان اثر گذار باشد، و اثر را خنثی کند، یا فلان مکان با فلان مکان ممکن است تفاوت داشته باشد، بحثی نیست؛ اما این که بخواهیم قاطعانه ادعا کنیم و اگر دیگری غیر از این گفت، به او حمله کنیم، و هر چه بر زبانمان جاری شد به او نسبت دهیم، قطعا کار اخلاقی و کار علمی و درستی نیست.
همین جا من عرض کنم بزرگوارانی که گاهی اوقات اظهار نظر می کنند، سعی کنند اظهار نظر را در این مورد به اهلش واگذار کنند. گاهی اوقات انسان از یک طلبه از یک دانشجو یا مبلغ یا یک هیأتی اظهار نظری را در موضوعی امثال چنین موضوعات و مسائل می شنود که متوجه می شود روی موازین نیست. همچنین دیگران هم که می خواهند دین را بگیرند باید از اهلش بگیرند؛ در این خصوص باید ببینیم که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مسلمانان و شیعیان خود را به چه کسانی حواله داده اند ... از همان ها اعتقاداتمان را بگیریم.
نکته سوم: سوگمندانه، سوگمندانه، گاهی اختلاف نظرهایی هست، حتی برخی غیر متخصصانه اظهار نظر می کنند؛ اما چنان به طرف مقابل حمله می کنند که گویا در مسند خدای متعال نشسته اند و مسلط بر آبروی انسانها هستند، خدای متعال هم با بندگانش چنین کاری نمی کند. بالاخره این حوادث میگذرد اما اثر بداخلاقیها میماند.
الحمد لله رب العالمین