eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
763 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال جمعی از دانشجویان و طلاب در مورد تاثیر ویروس کرونا در اماکن مقدس و آیا این اماکن مانع از ابتلا به بیماری می‌شوند، ضمن بیان دو نظر متضاد در این زمینه، به تشریح میزان صحت فرضیات موجود پرداخته است که متن آن به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آله الطاهرین تاثیر کرونا بر اشخاص در اماکن مقدس در کشاکش انگاره اثبات و انکار برخی از دانشجویان و طلاب سؤالی را مطرح کرده‌اند؛ سوال این است که در مورد تاثیر کرونا در اماکن مقدس دو نظر ضد هم ابراز شده است؛ و جالب این است که هر دو نظر هم به دین نسبت داده شده است. نظر اول این که برخی گفته‌اند: برای کرونا زمان و مکان تفاوتی نمی کند. او شعوری ندارد؛ برایش حرم امام رضا یا حرم امام حسین علیهما السلام یا اماکن مقدس با غیر این مکانها تفاوتی نمی کند. و لذا باید ما مسائل بهداشتی و آن چه را که متخصصان گفته اند در این مکانها رعایت کنیم. نظر دومی که برخی دیگر ابراز کرده‌اند، و به گروه اول هم به شدت حمله کرده‌اند؛ گفته اند که مکان تاثیر گذار است؛ ائمه ما صاحب ولایت وصاحب کرامت‌اند؛ و در مکانهایی که به اینها منسوب است، کرونا اثر نمی گذارد. و حتی شنیدم که در برخی هیأت ها هم نوشته‌اند که «لطفا بدون ماسک وارد شوید»!! کربلای معلا و یا اربعین امسال عراق را و برخی شواهد دیگر را به عنوان شاهد مثال بیان می کنند. سوال شده از این دو نظر واقعا کدام درست است و تکلیف ما در این باره چیست؟ پاسخ به این سوال سخت نیست؛ میتوان پاسخ کوتاه داد و از مسلمات دین هم استفاده کرد، که قابل خدشه و بحث و گفتگو هم نباشد ... با بیان چند امر پاسخ را عرض می کنم. نکته اول: ما به عنوان شیعه معتقدیم دعا و توسل و اولیای خدا می توانند کارهایی را انجام دهند؛ دعا و توسل اثر گذار است ... ما شیعیان معتقدیم که ائمه معصومین صاحب کرامت‌اند، صاحب ولایت‌اند و کارهایی را می توانند انجام دهند که دیگران نمی توانند انجام دهند و این قضیه حتی اولیای خدا را هم شامل می شود که کارهایی را انجام میدهند که ما آنها را «کرامت» می نامیم. مطالب در این باره به حد تواتر است که جای تردید باقی نمی گذارد. و حتی خود بنده دو مورد را به چشم خودم بدون واسطه دیده‌ام با همه این احوال باز هم ممکن است که عده ای بخواهند قبول نکنند و رد کنند! نکته دوم: آن چه راجع به ائمه علیهم السلام گفته می شود یا اثر تضرع و توسل بیان می شود یا در مورد اثر اماکن مقدس گفته می شود، اینها همه در حد اقتضا است. یعنی هیچکس نمی تواند ادعا کند که وقتی مریض داخل حرم امام رضا علیه السلام برده شد، قطعا شفا پیدا می کند. و یا اینکه درخواست ما قطعا اثر گذار است، ... البته که اینجوری نیست و نمی توانیم در این خصوص به صورت قطعی ادعا کنیم. واقع امر این است که توسل ما ممکن است اثر گذار باشد و از طرفی هم ممکن است اثر گذار نباشد! این که گفته شود برخی ویروس ها در برخی مکانها اثر خود را از دست می دهند را می توان ادعا کرد اما در حد اقتضا اما این مطلب که قطعا ویروس در فلان مکان اثر نمی گذارد، این را باورهای دینی ما تایید نمی کند. آنهایی که قاطع ادعا میکنند، براساس موازین ادعا نمی کنند. در حد اقتضا است. ما اگر به اهل بیت علیهم السلام توسل بجوییم، اگر از اهل بیت تبعیت کنیم، قطعا نجات پیدا می کنیم. اما معنوی؛ اما آیا دیگر مریض نمی شویم؟! آیا سم در وجود ما اثر نمی گذارد؟ آیا مکان اثر را قطعا خنثی می کند؟ ما نمی توانیم به اینها پاسخ مثبت دهیم؛ اینجا است که افرادی که معتقدند و به توسل هم معتقدند می گویند که ممکن است ما به خاطر توسل چیزی را بگیریم که اگر تمام پزشکان عالم هم جمع شوند، نتوانیم از آنها بگیریم. اما ادعای قطع به نحو علت تام، کسی این گونه ادعا نمی کند. به همین خاطر اگر کسی از هر مرجعی یا عالمی سوال کند، و بگوید من فرزندم، مریض است و تمام داروها را کنار گذاشتم، و به هیچ پزشکی مراجعه نمی کنم و فقط فرزندم را به حرم امام رضا علیه السلام می برم، و فقط شفای فرزند را از ایشان می خواهم، البته که در جواب خواهند گفت که کار شما کار درستی نیست. این که به اذن الله از امام رضا علیه السلام شفای فرزندت را می خواهی اشکال ندارد؛ اما از این جهت که اسباب طبیعی را کنار میگذاری، کار خطایی می کنی. این که بیاییم ادعا کنیم کرونایی که در بیرون مؤثر است، در اماکن مقدس (حرم امام رضا علیه السلام) بی اثر است، البته که امکانش هست؛ اما این که کسی بیاید انکار کند، انکار او «لا عن علم» هست. اما این که بگوید حتما این طور هست، کسانی که میروند حرم امام رضا علیه السلام ماسک را بردارند و نیاز نیست که رعایت کنند، صحیح نیست.
نتیجه می گیریم: انکار این که ممکن است مکان اثر گذار باشد، و اثر را خنثی کند، یا فلان مکان با فلان مکان ممکن است تفاوت داشته باشد، بحثی نیست؛ اما این که بخواهیم قاطعانه ادعا کنیم و اگر دیگری غیر از این گفت، به او حمله کنیم، و هر چه بر زبانمان جاری شد به او نسبت دهیم، قطعا کار اخلاقی و کار علمی و درستی نیست. همین جا من عرض کنم بزرگوارانی که گاهی اوقات اظهار نظر می کنند، سعی کنند اظهار نظر را در این مورد به اهلش واگذار کنند. گاهی اوقات انسان از یک طلبه از یک دانشجو یا مبلغ یا یک هیأتی اظهار نظری را در موضوعی امثال چنین موضوعات و مسائل می شنود که متوجه می شود روی موازین نیست. همچنین دیگران هم که می خواهند دین را بگیرند باید از اهلش بگیرند؛ در این خصوص باید ببینیم که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مسلمانان و شیعیان خود را به چه کسانی حواله داده اند ... از همان ها اعتقاداتمان را بگیریم. نکته سوم: سوگمندانه، سوگمندانه، گاهی اختلاف نظرهایی هست، حتی برخی غیر متخصصانه اظهار نظر می کنند؛ اما چنان به طرف مقابل حمله می کنند که گویا در مسند خدای متعال نشسته اند و مسلط بر آبروی انسانها هستند، خدای متعال هم با بندگانش چنین کاری نمی کند. بالاخره این حوادث می‌گذرد اما اثر بداخلاقی‌ها می‌ماند. الحمد لله رب العالمین
بررسی رابطه علم کلام و فلسفه.pdf
279.7K
🌀بررسی رابطه علم کلام و فلسفه ✍استاد علی ربانی گلپایگانی 📌در این مقاله رابطه فلسفه و کلام از جهت موضوع،روش و غایت بررسی میشود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
📜شعری منتشر نشده از رحمه الله علیه دوش که غم پرده ما می درید/خار غم اندر دل ما می خلید در برِ استاد خرد پیشه ام/طرح نمودم غم و اندیشه ام کاو به کف آیینه تدبیر داشت/بخت جوان و خرد پیر داشت پیر خرد پیشه و نورانی ام/بُرد ز دل، زنگ پریشانی ام گفت که در زندگی آزاد باش/هان گذران است جهان شاد باش رو به خودت نسبت هستی مده/دل به چنین مستی و پستی مده زآنچه نداری، ز چه افسرده ای/وز غم و اندوه، دل آزرده ای گر ببرد ور بدهد دست اوست/ور ببرد ور بنهد ملک اوست ور بکِشی ار بکُشی دیو غم/کج نشود دست قضا را قلم آنچه خدا خواست همان می شود/وآنچه دلت خواست نه آن می شود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
14.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جعفر کذاب نگویید کتاب : در تبرئه جناب جعفر عموی امام زمان علیه السلام نوشته: رفیع الدین سیدجعفر رفیعی منبع . سایت قائمیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
9.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی و دانلود ده ها کتاب و مقاله رایگان به مناسبت میلاد کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام منبع: سایت قائمیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
ماه من ، زندگی امام حسن علیه السلام- تاریخ.pdf
864.9K
ماه من 🌺زندگی امام حسن مجتبی سلام الله علیه🌺 تهیه و ارائه واحد پژوهش مسجد مقدس جمکران 🌹میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی سلام الله علیه مبارک🌹 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
💠محتواي پایان نامه و رساله بايد داراي ويژگي‌هاي زير باشد: 1️⃣ بايد نتيجة تحقيق و ابتكار خود نويسنده باشد؛ نه كار گروهي؛(البته این خصوصیت در علوم انسانی وجود دارد) 2️⃣مسئله مورد بحث بايد به صورت روشن، تقرير و تنقيح شود؛ 3️⃣ اقوال و نظرهای ديگران بايد گويا و روشن و حتي‌الامكان بدون واسطه بيان شود؛ 4️⃣در تدوين پایان نامه ، رساله و حتی مقالات علمی و پژوهشی بايد انسجام كامل بين مطالب و بندچینی (پاراگراف) رعايت شود؛ 5️⃣ در رسالة‌ سطح چهار رساله دکترا، علاوه بر ويژگي‌هاي مذكور، نقل و جمع اقوال صاحب‌نظران كافي نيست؛ بلكه بايد مشتمل بر رأي مختار نويسنده همراه با دليل و تحلیل و نقد اقوال مخالف باشد؛ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
تحریف القرآن شبهه سوم مصحف حضرت امیر علیه السلام.m4a
35.26M
💠 🔸 با عنوان بررسی ✳️بررسی امکان تحریف قرآن با وجود کتاب حضرت علی علیه السلام و ثبوت روایایی تغایر بین الصحیفتین✳️ 🎙با ارائه استاد حجه السلام و المسلمین محمد حسنی 🔆استاد حوزه علمیه و پژوهشگر علوم اسلامی ❇️اختصاصی کانال وارثین❇️ 💠خلاصه مطالب 1️⃣حجیت قرآن تنها حلقه متصله بین بندگان ورسول خداست ومعجزه باقی مانده ایشان. 2️⃣ تحریف قرآن مساوی با سقوط حجیت قرآن است هرچند قایل به آن ملتفت نباشد . 3️⃣ شبهه سوم در کتب شیعه وسنی نقل شد بعد شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم حضرت در خانه نشستند وقرآنی جمع کردند و به مسلمین عرضه کردند. 4️⃣ روایاتی که می گوید مصحف زیاداتی از نوع تنزیل وتاویل داشته . ✳️جواب شبهه : الف : اگر مصحف زیاداتی داشت حضرت علیه السلام به این سادگی عبور نمیکردن کما اینکه از احکام الله و .... عبور نمیکردن . ب : اگر مصحف زیاداتی داشت حضرت از ایات حذف شده در خطبه ها ونامه ها و... استفاده میفرمودند. ج: این شبهه ناشی از خلط بین تنزیل مصطلح بین متاخرین و معنای لغوی آن است د: روایات وجریان تاریخی فقط میگوید مصحف مشتمل بر زیاداتی از نوع تنزیل بوده اما تنزیل اعم از قرآن و غیر آن است هر چند نزد متاخرین تنزیل مساوی با قرآن است . ♦️نکته : قطعامصحف حضرت ازحیث ترتیب سور و آیات باقرآن فعلی فرق دارد ومشتمل بر تاویل وتفسیر وشان نزول است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
🔷مارک هلند نماینده سابق پارلمان کانادا و عضو حزب لیبرال کانادا: چهار سال است همراه همسایه مسلمانم کل ماه رمضان را روزه می‌گیرم و عواید حاصل از صرفه‌جویی را به فقرا می‌دهم! 🔴پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه: 🌹أيُّهَا النَّاسُ مَنْ فَطَّرَ مِنْكُمْ صَائِماً مُؤْمِناً فِي هَذَا الشَّهْرِ كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ عِتْقُ نَسَمَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَى مِنْ ذُنُوبِهِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَيْسَ كُلُّنَا يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ فَقَالَ ص اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاء «اى مردم! هرکه از شما روزه‌دار مؤمنى را در اين ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته‌‌اش را خواهد داشت.» برخى از اصحاب گفتند: يا رسول الله! همه ما قادر به انجام آن نيستيم. حضرت فرمود: «خود را از آتش جهنم نجات دهید حتی اگرچه به نصف دانه خرما و يا به يک جرعه آب باشد.» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk