ظرفیتهای فقه شیعه در حل مسائل مستحدثه.mp3
8.4M
💠#نشست_علمی
✳️با عنوان تبیین ظرفیت فقه شیعه در پاسخگویی به مسائل مستحدثه✳️
با ارائه استاد
حجه الاسلام دکتر احد گوهری (استاد حوزه و دانشگاه)
اهم مطالب ارائه شده نشست:
1️⃣طرح مسئله :ادعای فقه شیعه این است که بدون اینکه از مبانی خودش تنزل کند یا اینکه منبع جدیدی معرفی کند پاسخگوی تمام مسائل مستحدثه و مباحث نوظهور هست.
سوالی که در اینجا مطرح میشود این است این توانایی فقه شیعه بر اساس چه چیزی است ؟
2️⃣تبیین جایگاه این مسئله و علمی که موطن این سوال است و موظف است به آن پاسخ بدهد.
3️⃣تبیین فرق بین منابع ، مبانی و مدارک و ادله ، برای تبیین صحیح مسئله نشست.
4️⃣تبیین ظرفیت های قرآن برای کشف احکام مسائل نوظهور
5️⃣تبیین ظرفیت های سنت برای کشف مسائل نوظهور
6️⃣تبیین سایر ظرفیتهای فقهی شیعه برای کشف مسائل نوظهور که فهرست آن به شرح ذیل است :
1-قواعد کلی در اصول و فقه
2- عقل (به همراه تبیین کارکردهای عقل در کشف و استنباط احکام )
3-وجود احکام انعطاف پذیر در شریعت
4-عدم ورود شارع در شیوه های اجرای احکام
5-وجود احکام حکومتی است
6-کشف مصالح و مفاسد
7-وجود اصول عملیه
8- امکان تشخیص موضوع مسائل نوظهور
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
بررسی متدولوژی و روش شناسی علوم انسانی اسلامی..mp3
13.43M
💠#نشست_علمی
با عنوان
✳️متدولوژی و روش شناسی علوم انسانی اسلامی با رویکرد فلسفی و پیشینی✳️
❇️استاد حجه السلام محمد صادق رجائی پور
♦️اهم مطالب ارائه شده:
✅تبیین مراد از علوم انسانی
✅تبیین مراداز علوم انسانی اسلامی
✅تبیین روش مطالعه و متدولوژی در نشست مذکور
✅تبیین روش شناسی علوم انسانی موجود
✅ارائه وجه تغایر علوم انسانی با علوم انسانی اسلامی
✅ارائه وجه ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی
✅تبیین جایگاه حوزویان در ارائه و تولید و تبیین علوم انسانی اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#قالب_پژوهش
#نکات_مهم
هر کاری روش و قالب خاص خودش را دارد ؛ مثلا فوتبال ورزشی است که قالب و قوانین خاص خودش را دارد و اصلا بخاطر همین قوانین زیبا شده است و اینقدر طرفدار دارد؛ تحقیق نیز قانون و روش خاص خودش را دارد و از این قاعده مستثنی نیست ؛ از این رو باید آن قوانین و روشها را فراگرفت تا بتوان مقاله خوبی ارائه کرد ؛ برخی از مهمترین قواعد مربوط به قالب مقاله به شرح ذیل است :
1- ارائه فهرست مربوط به کتاب و پایان نامه و یا رساله دکترا است نه مقالات ؛ مقالات نیاز به فهرست ندارد . همچنین مقالات نیاز به ساختار نیز ندارند.
2- چکیده و کلید واژه ها باید درابتدای مقاله ارائه شوند
3- مقاله علمی کمتر از 15 صفحه نیست
4-تکیه گاه اصلی مقاله منابع آن است که باید به صورت درون متنی ارجاع داده بشود
مثلا اگر مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان مطلبی را نقل می کنید باید این گونه ارجاع بدهید (طباطبائی1382-120/4)
برای ارجاع در مقالات نباید پاورقی زد ؛ پاورقی مربوط به کتب و پایان نامه ها و رساله است
بلکه همانطور که در بالا بیان شد باید در متن مقاله داخل پرانتز اسم نویسنده ؛ سال انتشار کتاب(1382) ؛ جلد مورد نظر (4)و در انتها صفحه ایی که آن متن از آن بیان شده است (120)آورده شود .
باید توجه داشت خواننده می تواند با مراجعه به قسمت منابع و با استفاده از اسم نویسنده و سال چاپ کتاب از اسم کتاب نیز مطلع شود که بخاطر اختصار در هنگام ارجاع حذف شده است .
5- در پایان تحقیق نیز منابع تحقیق باید بر اساس اسامی نویسندگان و بر اساس حروف الفبا به این ترتیب کامل شود
طباطبائی- محمد حسین (علامه طباطبائی)؛ المیزان فی تفسیر القرآن ؛ انتشارات دفتر اسلامی ، قم ، 1382
یعنی ابتدا فامیل نویسنده سپس اسم او و اگر به اسمی شهرت دارد ذکر می شود و در ادامه اسم کتاب او ؛ بعد انتشاراتی که کتاب او را چاپ کرده است و مکان چاپ و در انتها سال انتشار کتاب آورده می شود .
اگر مقاله ایی این نکات را رعایت نکرده باشد اصلا به مرحله داوری محتوا نمی رسد یعنی بدون مطالعه رها خواهد شد و فاقد ارزیابی خواهد بود ؛ از این رو دوستان نسبت به این نکات اهتمام داشته باشید تا زحمتتان هدر نرود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#بازنشر
#احکام_انتخابات
🔻شركت در انتخابات #وظیفه_انسانی_شرعی_و_ملی است
💠آیت الله علیدوست
➖ما نه صرفاً به خاطر اینکه یک مسلمان هستیم، بلکه به خاطر اینکه به ایران تعلق داریم و با توجه به اینکه انقلاب برای همه انسانها پیام دارد از نظر انسانی نیز وظیفه داریم که در انتخابات شرکت کنیم.
➖ اخلاق انتخاباتی را معارف دینی مشخص کرده است و اگر به همان معارف دینی توجه کنیم، نه کمتر و نه بیشتر، به اخلاق انتخاباتی خواهیم رسید.
➖ایشان با بیان اینکه باید توجه کنیم که مسئولیت یک امانت است ولی متأسفانه گاهی با این نگاه دیده نمیشود، افزود: وقتی با نگاه امانت به یک مسئولیت نگاه میکنیم هم کسانی که خودشان را عرضه برای انتخابات میکنند و هم کسانی که رأی میدهند توجه میکنند این امانت را چگونه حفظ میکنند.
➖کسانی که کاندیدا هستند و همچنین طرفداران آنها باید توجه کنند که انتخابات مجوز دروغ و غیبت نیست و نباید به بهانه انتخابات به این کارها دست بزنند.
➖ معیار ما در انتخابات باید لیاقت افراد باشد چه به حزب ما وابسته باشد و یا نباشد.
➖ هرکس طبق تحلیلی که دارد اقدام به انتخاب افراد شایسته کند برای او حجت است و اگر شک داشت میتواند از افراد لایق سؤال کند به گونهای که اگر در قیامت از او سؤال شود چرا به این شخص رأی دادی بتواند پاسخگو باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
💠#ویراستاری
#نکته_آموزشی
🔻 #سه_نقطه (...) در نوشتار
واژه معادل این نشانه نگارشی در زبان انگلیسی ellipsis است.
🔴سه نقطه در این موارد به کار میرود:
1️⃣به جای محذوف بدیهی و قابل پیش بینی: «صلح را همه دوست دارند: مسلمان، کافر، عرب، عجم، پیر، جوان و...».
✏️یادآوری : سه نقطه، جمله را از نقطه پایانی بینیاز نمیکند.
2️⃣حذف قسمتی از نوشته یا ناتمام گذاشتن سخنی به دلیلی.
🔻گاهی پیش میآید که به دلایلی چون شرم، خشم، ترس و یا رعایت ادب بخشی از حرف خود را ناتمام بگذاریم؛ در چنین مواقعی از علامت سه نقطه استفاده میکنیم.
مانند بر شیطان لعنت ...
زبانم لال... اما فکر کنم که او ...
3️⃣لفظ جلاله الله
مانند بسم ا...
4️⃣گاهی برای کوتاهی سخن و بسندهکردن به معرفی چند نمونه از انواع چیزی از علامت سه نقطه استفاده میشود؛ برای نشان دادن اینکه انواع و یا نمونههای بیشتری از موضوع مورد بحث وجود دارد ولی برای کوتاهی سخن به گفتن چند نمونه بسنده شده است. این علامت گاهی هنگام خواندن «و غیره» خوانده میشود.
مثال مذاهب اعتقادی زیادی وجود دارد ، کرامیه، باطنیه ، شیخیه ، کیسانیه و...
5️⃣ناخوانا بودن قسمتی از متن
دیگر کاربرد علامت سه نقطه در نگارش، مواقعی است که در بازنویسی از نسخهای خطی و یا هر متنی قسمتی خوانده نشود؛ در این شرایط به جای آن قسمت سه نقطه گذاشته میشود.
🔆نکته
هر گاه در نوشتاری لازم به استفاده از نشانه سه نقطه بود، این نشانه باید به حرف پیش از خود چسبیده و از حرف پس از خود یک فاصله داشته باشد. لازم به ذکر است که بین این سه نقطه (...) هیچ فاصلهای وجود ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
❇️اولویت شرکت در #انتخابات بر #زیارت_اربعین از نگاه آیتالله العظمی #سیستانی
🔻🔻
ترجمه استفتای اهالی بصره از آیتالله العظمی سیستانی حفظهالله در خصوص تکلیف در فرض تزاحم میان زیارت اربعین و شرکت در انتخابات:
«ما از استان بصره هستیم و میخواهیم به پیادهروی اربعین بپردازیم ولی زمان انتخابات مصادف است با 2009.1.31 (4صفرالمظفر1430) و در این زمان ما در نیمه یا کمتر از نیمه راه هستیم و به دلیل طولانی بودن مسافت و عدم امکان بازگشت به استان بصره و همچنین فراوانی تدابیر امنیتی و حکومت نظامی در روز انتخابات نمیتوانیم در انتخابات شرکت کنیم.
بر این اساس فتوای شما چیست؟ آیا به زیارت اربعین برویم یا در بصره بمانیم و در انتخابات شرکت کنیم؟
✅پاسخ:
بسمه تعالی
🔵ابتدا در انتخابات شرکت کنید سپس به زیارت امام حسین علیهالسلام بروید. از شما مسئلت دعا و زیارت دارم.»
💠#پرسش_پژوهشی
🔴روش استناد و ارجاع مقالات وپایان نامه ها چگونه است؟
🔰چگونگی ارجاع در پاورقي (یا ارجاع درون متنی) صفحات پژوهش، بايد به شرح ذیل باشد:
1️⃣ در ارجاع به قرآن مجيد باید نام سوره و شمارة آيه ذكر شود؛ مثال: (بقره/72).
2️⃣ در ارجاع به كتب حديثي افزون بر نام کتاب و جلد و صفحه آن، ذكر عنوان باب و شماره حديث نیز ضروري است؛ مثال: (وسائلالشیعه، ج6، ص234، باب آداب السفر، حدیث5)
3️⃣ در ارجاع به ساير كتابها، يكي از دو روش زیر به کار میرود:
یک. نام كتاب، شمارة جلد و صفحه؛ مثال: (مجمع البيان، ج5، ص223).
دو. شهرت یا نام خانوادگی و نام مؤلف، نام کتاب، شماره جلد و صفحه؛ مثال: (طبرسي، فضلبن حسن، مجمع البيان، ج 5، ص 262).
4️⃣در ارجاع به مقالات بایستی نام خانوادگی و نام مؤلف، عنوان مقاله، نام مجله، سال نشر، شمارة مجله و صفحة مجله ذكر شود. افزون بر این، عنوان مقاله باید داخل گیومه («») نوشته شود؛ مثال: (ربانی گلپایگانی، علی، «امامت اهل بیت (ع) در آینه حدیث ثقلین»، انتظار موعود، 1392، شماره 41، ص5).
5️⃣ در صورت تكرار ارجاع به يك منبع، بدون فاصله، ميتوان از كلمة «همان» استفاده کرد.
6️⃣ نام کتاب یا مجله با قلم مشکیتر و ضخیمتر (بولد) نوشته شود.
7️⃣ برخی توضیحات ضروری که نمیتوان در متن بدان اشاره کرد، در پاورقی آورده میشود؛ همانند تعریف اصطلاحات خاص یا معادل برخی واژههای غیر فارسی.
8️⃣ در فهرست منابع، اسامي تمام منابعي كه در رساله از آنها استفاده شده است، باید كامل و دقيق و بر اساس نام خانوادگی مؤلفان و به ترتيب الفبایی ذكر شود؛ جز قرآن كريم و نهج البلاغه که بايد قبل از همة منابع قرار گیرند.
9️⃣ فهرست منابع در رساله علمی به صورت زیر تنظیم میشود:
نام خانوادگي، نام، نام كتاب، مترجم، مصحّح، نوبت چاپ، ناشر، محل نشر، تاريخ نشر.
🔟چنانچه كتابي نام ناشر، محل يا تاريخ نشر نداشت، در فهرست منابع اينگونه نوشته ميشود: بينا، بيجا، بيتا.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
درس نامه جامع نگارش علمی مبتنی بر پاراگراف ـ محقق فر.pdf
5.95M
📝#فایل_متنی
🔹درسنامه جامع نگارش مقاله
✍️نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین مهدی محقق فر(زید عزه)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت #روش_استظهار شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی
🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانهای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.
🔹یکی از ابعاد مقایسه، #روش_استظهار این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است:
«روش مرحوم #وحید در استظهار، مبتنی بر روش محاورهای و عرفی است ... مرحوم وحید میگوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... #شیخ_انصاری استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش میبرد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه میپردازد».
▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهمالسلام)، شماره ۷۵
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
Voice 003.m4a
46.11M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی خریدو فروش ابزار موسیقی✳️
طلبه گرامی
✨آقای ابراهیم پرچم
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
اسماعیل زاده.mp3
47.31M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️کاربردهای استصحاب
طلبه گرامی
✨آقای اسماعیل اسماعیل زاده
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
Voice 012_sd.m4a
13.26M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی نماز مسافر از منظر فقه امامیه✳️
طلبه گرامی
✨آقای سعید رحمانی
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
کنفرانس علمی با موضوع خودکشی111 فایل نهایی.mp3
22.6M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی عقیدة ادیان در باب خودکشی و تشریح فقهی فلسفی عوامل آن با استناد به کلام بزرگان شیعه✳️
طلبه گرامی
✨آقای حمید تفضلی نژاد
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
کنفرانس مهران ضیایی موضوع بیمه.m4a
17.32M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی احکام و شبهات بیمه✳️
طلبه گرامی
✨آقای مهران ضیایی
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️بررسی فقهی شروط ضمن عقد ✳️
طلبه گرامی
✨آقای ایمان قربانی
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
احمدرضا جمالزئی.mp3
47.08M
💠#ارائه_کنفرانس
عنوان
✳️مطالعه تطبیقی وضو از منظر مذاهب اسلامی ✳️
طلبه گرامی
✨آقای احمدرضاجمالزئی
از طلاب مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻ارائه برخی از کنفرانسهای ارسالی طلاب مدرسه ؛ قابل استفاده برای طلاب عزیز
#آشنایی_بازندگی_حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
#دهه_کرامت
#علم_الانساب
#تبار_شناسی
#نشست_علمی
✒به مناسبت دهه کرامت محتوایی را به جهت آشنا شدن عزیزان با حضرت فاطمه معصومه تهیه کرده و تقدیم دوستان می کنیم👇
فاطمه مشهور به حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. او که برای دیدار با امام رضا(ع) به ایران مسافرت کرد، در راه بیمار شد و در قم درگذشت و همانجا دفن شد. در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگینامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است.
شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ میدارند، برای زیارت او اهمیت قائلاند و روایاتی درباره او نقل میکنند که از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت پاداش زیارت او دانسته شده است. همچنین میگویند پس از حضرت زهرا(س)، او تنها زنی است که از امامان برای او زیارتنامه روایت شده است.
به گفته مرحوم ذبیحالله محلاتی در کتاب ریاحین الشریعة، اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه در دست نیست؛ از جمله تاریخ تولد و وفات، میزان عمر، اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) وفات کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است.
لقب ها
معصومه و کریمه اهل بیت لقبهای مشهور فاطمه دختر امام کاظم(ع) اند. گفتهاند لقب «معصومه» از روایتی منسوب به امام رضا(ع) گرفته شده است.در این روایت که در زادالمعاد، نوشته محمدباقر مجلسی آمده است، امام رضا(ع) از او با نام معصومه یاد کرده است.
فاطمه معصومه(س) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم میخوانند. میگویند این لقب به خوابی مستند است که مرحوم سید محمود مرعشی نجفی، پدر مرحوم آیتالله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه سلام الله علیها را کریمه اهلبیت علیهم السلام خوانده است.
سفر به ایران و قم
بر پایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش امام رضا(ع) از مدینه راهی ایران شد که در آن زمان ولیعهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور سید جعفر مرتضی عاملی، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است.
در خصوص علت رفتن او به قم دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد و از همراهانش خواست او را به قم ببرند. بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درستتر دانسته، خود قمیها از او خواستند به قم بیاید.
حضرت معصومه در قم در خانه شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.جنازه او را در قبرستانی به نام بابلان (حرم کنونی) دفن کردند.
جایگاه حضرت در میان شیعیان
علمای شیعه جایگاه والایی برای حضرت فاطمه معصومه س قائلاند و روایاتی در خصوص منزلت او و اهمیت زیارتش نقل میکنند. علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار به حدیثی از امام صادق(ع) پرداخته که طبق آن، شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(س) به بهشت وارد میشوند. در فرازی از زیارتنامه حضرت هم از وی درخواست شفاعت شده است.
شوشتری در قاموس الرجال نوشته است: در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی همپای حضرت معصومه(س)نیست.شیخ عباس قمی هم او را برترینِ دختران موسی بن جعفر(ع) دانسته است.
بر پایه روایاتی که از امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) نقل شده است، بهشت، پاداش کسی است که فاطمه دختر امام كاظم(ع) را زیارت کند. البته در برخی روایات، پاداش بهشت برای کسی دانسته شده که او را با معرفت و شناخت زیارت کند.
منابع بیشتر
برخی از کتابها درباره فاطمه معصومه عبارت است از:
حضرت معصومه فاطمه دوم؛ محمد محمدی اشتهاردی
پرتوی از روی دوست؛ اسماعیل کرمانشاهی
زندگانی حضرت معصومه و تاریخ قم؛ سیدمهدی صحفی
جغرافیای تاریخی حضرت فاطمه معصومه؛ سیدعلیرضا سیدکباری
حضرت معصومه و شهر قم؛ محمد کریمی
حیاة و کرامات فاطمة المعصومة؛ سیدمحمدعلی حسینی بقاعی لبنانی
بانوی ملکوت؛ علی کریمی جهرمی
عمه سادات؛ سیدابوالقاسم حمیدی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
روش_مطالعه_فلسفه_یزدانپناه.pdf
172.2K
#روش_مطالعه_فلسفه
#روش_تدریس_فلسفه
#روش_تحقیق_در_فلسفه
استاد یزدان پناه
#درخواستی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
نقدی_بر_تهافت_الفلاسفه_غزالی_نوشته.pdf
15.18M
#نقد_کتاب
#نقد_تهافت_الفلاسفه
#علامه_آشتیانی
«تهافت الفلاسفه» نوشته ابوحامد محمد غزالی، از دانشمندان بزرگ اسلامی است که به نقد فلسفه و نظریات فلسفی پرداخته است.
وی به دلیل عدم درک و فهم صحیح فلسفه، آن را مورد نقد و انتقاد قرار داده و به فلاسفه بزرگی چون فارابی و ابن سینا اشکال و آنان را متهم به کفر نموده است.
او زمانی این کتاب را نوشته که یک متکلم اشعری مسلک و مبتلا به تمویهات و تلبیسات ابوالحسن اشعری بوده که به هیچ اصلی از اصول عقلیه معتقد نبوده است.
نویسنده در این اثر، کتاب تهافت الفلاسفه نوشته امام محمد غزالی را نقد و ارزیابی کرده است.
غزالی در این کتاب درصدد برآمد تا آرا و افکار فلاسفه هم عصر و پیش از خود همچون ابن سینا و فارابی را بررسی کرده سستی اندیشه های آنها را بیان نماید.
نگرش خاص غزالی به فلسفه سبب گردید برخی علما از فلسفه گریزان شوند، اما از طرفی موجب ظهور اندیشه های جدیدی نظیر ابن رشد با کتاب تهافت التهافت شد.
آشتیانی در این کتاب با نقد و رد برخی نظریات غزالی، تصریح می کند:
"غزالی به جان و عمق فلسفه راه نیافته و اوهامی به هم بافته و با آنها جنگیده است .اگر نزد استادی زبردست فلسفه می خواند و اشعری گری خود را به کناری می نهاد، به عمق فلسفه می رسید و آن گاه چنین اشتباهی از او رخ نمی داد."
برخی از عناوین کتاب بدین قرار است:
بیان غزالی در توحید الهی و نقد آن، ملاصدرا و حکت یونان، اراده حق و نحوه تعلق آن، گفتاری در علم حق سبحانه، نقدی کوتاه بر گفتار فخر رازی در حدوث فیض، بحث و تحقیق در نحوه تاثیر واجب، نقدی بر تهافت نویسی ها بر ضد فلاسفه.
ادامه دارد...