#شیعیان_واقعی
#تفسیر
#اهل_بیت
#منافق
💢اهل بیت و شیعه نماها
یک شب فرماندار سامرا، به امام حسن عسکری علیهالسلام گفت:
یک نفر که ادعای تشیع میکند، در حین ارتکاب سرقت، دستگیر شده است
امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند:
پناه بر خدا! این فرد از شیعیان علی نیست و خداوند تنها به این خاطر که او فکر میکند شیعه علی است، در دست تو گرفتارش نموده است.
شیعیان حضرت علی، هم اعتقادات صحيح دارند و هم اعمال صحيح.
شیعه کسی است که خدا را توصیف میکند با همان صفاتی که خدا خودش را توصیف کرده.
شیعیان امیرالمؤمنین کسانی هستند که در مسیر حق، از جان گذشتهاند و از مرگ نمیترسند. شیعیان امیرالمؤمنین کسانی هستند که دیگران را بر خود ترجیح میدهند. آنها در صحنه گناه حاضر نمیشوند و حتی در نیت و قلبشان هم نیت بد ندارند.
آنها در هنگام اجرای فرمان الهی پنهان نمیشوند. شیعیان امیرالمؤمنین کسانی هستند که در تکریم و نیکی کردن به مومنین، اقتداي به علي دارند.
📚التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری، جلد ۱، صفحه ۳۱۶
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#معرفی_نرم_افزار_پژوهشی
#مجموعه_آثار_میرداماد_رحمه_الله
🔰محتوا :
• متن 29 عنوان کتاب در 48 جلد از آثار سید محمدباقر میرداماد استرآبادی و دیگر آثار مرتبط با ایشان، از قبیل:
– شرح الصحیفة السجادیة
– التعلیقة علی الکافي
– مصنفات میر داماد
– جذوات و مواقیت
– القبسات
– الأفق المبین
– الصراط المستقيم في ربط الحادث بالقديم
– تقویم الإیمان
– ضوابط الرضاع
– دیوان اشراق
• متن قرآن کریم به همراه ترجمه: فارسی، اردو و انگلیسی
• ارائه چند دوره لغتنامه
✳️✅امکانات و قابلیت ها :
• امکان محدودکردن کتب برنامه بر اساس: کتب مورد علاقه، کتابهای اخیر، کتب مرتبط، موضوعات، زبان (فارسی و عربی) و پدیدآورنده
• دسترسی به 7 عنوان از آثار مرتبط با یکدیگر، در بخش «کتب مرتبط»
• کتابشناسی و گزارش اجمالی درباره محتوای منابع و شرححال نویسندگان کتب
• امکان ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهشهای کاربر
• چند دوره لغتنامه با قابلیت جستوجو و ارتباط با متن
• قابلیت جستوجو در آیات قران کریم
• دسترسی به ابزار پژوهنگار جهت یادداشتبرداری از کتب برنامه و ساماندهی آنها
• امکان بهروزرسانی برنامه از طریق اینترنت و ارسال نظر توسط کاربر
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام اول)
✅شرایط مطالعه
🔰بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه
شرایط مطالعه ، مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه ای فعال تر داشته باشید :
1️⃣ آغاز درست :برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغازکنید؛
2️⃣ برنامه ریزی : یکی از عوامل اصلی موفقیت، داشتن برنامه منظم است؛
3️⃣ نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد؛
4️⃣ حفظ آرامش: آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می کند؛
5️⃣ استفاده صحیح از وقت؛
6️⃣ سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است؛
7️⃣ تغذیه مناسب: تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی ذهن دارد؛
8️⃣ ورزش : ورزش قدرت تمرکز را تقویت میکند؛
9️⃣ خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند؛
🔟 درک مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند، یعنی مطالب است.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام دوم)
⁉️چگونه در هنگام مطالعه تمرکز داشته باشم ؟ (14 روش)
تمرکز_حواس در هنگام مطالعه، کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی تمرکز حواس، استفاده از روش هایی است که باعث تقویت و پرورش مهارت های لازم برای این کار است. این روش ها عبارتند از:
1️⃣طرح سؤال
طرح سؤال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز، دقت کافی، انگیزه و علاقه، به مطالعه بپردازد. طرح سؤال هنگام مطالعه، یکی از روش هایی است که خواننده را فعال و به طور عمیق او را درگیر مطالعه می کند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می شود.
2️⃣تندخوانی
مطالعه سریع یا تندخوانی، فرصت جولان به ذهن نمیدهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود ولی اگر سرعت پایین باشد ذهن وقت اضافه می آورد و از این شاخه به آن شاخه میپرد.
3️⃣ خواندن اجمالی
در این روش خواننده مطالب را سازمان دهی کرده، آنگاه هدف از مطالعه، مقدار زمان و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و با صرف نظر کردن از جزئیات به نمونه گیری سریع از نکات اصلی می پردازد.
4️⃣جدیت در مطالعه
به محض نشستن پشت میز مطالعه، خواندن را با جدیت شروع کنید؛ زیرا اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، تمرکز حواس زود به دست می آید. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه، ذهن شما را مشغول کند. تصمیم بگیرید و مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. در این زمان، از مطالعه دست نکشید و به مطالعه ادامه دهید؛ اما زمان مطالعه را طولانی نکنید. بیهوده وسواس به خرج ندهید و بهانه تراشی نکنید. به خود تلقین کنید که فرد بااراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی مطالعه کنید.
5️⃣ استفاده از راهنما به هنگام مطالعه
استفاده از یک راهنما، چون انگشت سبابه، مداد و...، باعث تمرکز حواس بهتر، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت برای دوباره خواندن و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود.
6️⃣خط کشیدن زیر مطالب مهم
7️⃣ داشتن علاقه به مطالعه
سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن هدف هایی که برایتان مهم و جالب توجه است، نسبت به مطالعه، شوق و علاقه پیدا کنید. موقعیت هایی را که نمی توانید در آنها تمرکز حواس داشته باشید، تجزیه و تحلیل کنید؛ احساسات خود را مورد بررسی قرار دهید و بدایند که چه عواملی افکار شما را دگرگون می کنند. افکار منفی و بیمارگونه را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می توانید، به طور منطقی، تعبیر و تفسیر کنید.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام سوم)
8️⃣ تعیین زمان و مکان مطالعه
یکی از راه های برقراری تمرکز حواس، این است که مطالعه در ساعتی از روز انجام گیرد که برای فرد، مناسب تر است؛ اما تخمین مناسب ترین زمان برای مطالعه، کاری دشوار است و به عادات فرد بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه، با خیال راحت و آسوده مطالعه کنند؛ اما برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه بپردازند.
9️⃣ یاد بگیر که بگویی نه
زمانی که تصمیم به مطالعه گرفتید دیگر درخواست های دیگران نباید موجب شود تا زمان برنامه ریزی شما به هم بخورد، یاد بگیرید به دیگران بگویید الان نه، زمان دیگری را به شما اختصاص میدهم.
🔟. کاستن حواس پرتی های ناشی از شرایط بدنی
خواب نامنظم و فعالیت ها و عادات غذایی نادرست، می توانند از علائم و مشکلات مربوط به تمرکز باشند؛ به عنوان مثال، سنگینی معده و سیری بیش از حد، یکی از زمینه های عدم تمرکز به هنگام مطالعه است. شما باید از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنید؛ زیرا با سرازیر شدن خون به سمت دستگاه گوارش، از بنیه حسی و ذهنی شما کاسته می شود. همچنین باید بدانید که صبحانه کافی و مقوی، نقش مهمی در ایجاد و برقراری تمرکز حواس در طی روز خواهد داشت.
🔸11. یادداشت برداری هنگام مطالعه
یادداشت برداری، نوعی تکرار درست است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطلب می شود. یادداشت برداری خوب، کاری جدی و فعال است که موجب اندیشیدن می شود. برای برقراری تمرکز حواس جهت نوشتن، هماهنگی چشم و مغز (به منزله نوعی یادگیری تجسمی چند بعدی) با عاملی بی نظیر است که تمرکز حواس را تقویت کرده، فهم مطالب و سرعت یادگیری را افزایش نباشید.
🔸12. نظم مکانی، تمرکزحواس را تقویت می کند.
«شاکتی کوالن» در کتاب بازتاب های نور، می نویسد: «هر وضعیت درونی، انعکاسی بیرونی و محیطی دارد و هر وضعیت محیطی، بازتابی درونی»؛ یعنی وضعیت منظم پیرامون شما، به نظم فکری و درونی شما کمک می کند. بنابراین، قبل از مطالعه، دو سه دقیقه هم که شده، به مرتب کردن اتاق یا میز مطالعه خود بپردازید و این مسئله را جدی بگیرید.
🔸13. تسلیم حواس پرتی های بیرونی نشوید.
این کار را در موقعیت های متعدد، مانند موارد زیر تمرین کنید: در کلاس های درس بگذارید افراد بیایند و بروند و سرفه کنند؛ بدون این که کوچک ترین نگاهی به آنها بکنید؛ گویی آن جا نیستید. بین خودتان و استاد، تونل برقرار کنید. وقتی با کسی در حال گفت وگو هستید، توجهتان را به او معطوف کنید؛ به صورتش بنگرید و به گفته هایش توجه کنید و بقیه دنیا را از ذهنتان بیرون کنید.
🔸14. یادداشت عوامل حواس پرتی
برخی از اوقات، افکار دیگری غیر از موضوع مطالعه، به سراغ ذهن شما می آید و حواستان را پرت می کند. بهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با این حواس پرتی باقی مانده، نوشتن آنها بر روی یک برگ کوچک کاغذ و اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن درباره این مسائل است. یادتان باشد که حواس پرتی را نیز مانند نکات مهم کتاب که فرا می گیرید و ثبت می کنید، باید جایی تخلیه کنید. اگر ننویسید و بگویید باشد برای بعد، توانایی ذهنی خود را کم کرده اید. هر چیزی را که در حین مطالعه به خاطرتان می آید و عامل مزاحم تلقی می شود، گوشه ای یادداشت کنید و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام چهارم)
✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی
1️⃣روش اول: منحنی فراموشی:
منحنی فراموشی که توسط هرمان ابینگ هاوس، روانشناس مشهور آلمانی، پایه گذاری شد بیان می کند که مغز ما خواه ناخواه بخش مهمی از مطالب را مدتی پس از اینکه آنها را مطالعه کرده ایم یا در یک کنفرانس مربوط به آن شرکت کرده ایم از یاد می برد. او به این فکر افتاد تا بصورت جدی با این مشکل مقابله کند و به همین منظور هم نظریه منحنی فراموشی را به عنوان یکی از روش های مطالعه و یادگیری پایه گذاری کرد. منحنی فراموشی به ما می گوید که دانش ما نسبت به یک موضوع پس از مطالعه آن تا80 درصد در حافظه مان ثبت می شود. اما اتفاق تلخ زمانی می افتد که ما دیگر به سراغ خلاصه نویسی هایمان نمی رویم، و اینگونه است که تنها پس از مدتی دیگر هیچ چیزی راجع به آن مطلب به خاطر نمی آوریم.
❓ راه حل مقابله با منحنی فراموشی چیست؟
برای این کار لازم است که مراحل زیر را بپیماییم، آنوقت خواهید دید که چقدر ساده می شود از فراموشی ناشی از مرور نکردن مطالب جلوگیری کرد و تمام مطالب را درحافظه خود ثبت کرد:
1.بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از کلاس یا کنفرانس مطالب را دوباره مرور کنید.
2.بعد از یک روز این عمل را تکرار کنید.
3.در پایان شما بعد از گذشت یک هفته و بعد ۱۰ روز، باز هم مطالب را دوره می کنید.
4.اما اگر به دنبال آن هستید که این مطالب هیچ گاه از ذهنتان پاک نشوند، می توانید بعد از گذشت یک ماه هم دوباره مطالب را مرور کنید.
🔻ادامه دارد⬅️
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام پنجم)
✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی
2️⃣روش دوم: روش خلاقیت و طرح شبکهای
خلاقیت در کشیدن طرحی شبکهای باعث میشود مفاهیم به طور عمیق در حافظۀ ما نقش ببندد.
در روش طرح شبکهای بسته به خلاقیت خود مطالب را به صورت نکتههای کلیدی یا کلماتی که تداعیکنندة موضوع باشد، به بخشهای اصلی و فرعی دستهبندی میکنیم.
✅مراحل این روش
1- مطالعۀ مطالب و درک آنها
2- نوشتن نکتههای مهم به زبان خود و به صورت کلیدی در شاخههای اصلی طرح شبکهای
3- قرار دادن توضیحات تکمیلکننده در شاخههای فرعی و فرعیتر
4- مراجعه به طرح شبکهای و مشاهدۀ کلمات کلیدی برای یادآوری و مرور مطالب
نکته: روش طرح شبکهای مغز به عنوان بهترین شیوه برای یادگیری معرفی شده زیرا درس خواندن را آسان میکند و بازده مطالعه را افزایش میدهد.
✴️مدلهای روش طرح شبکهای
✔️ مدل شعاعی:
عنوان اصلی در کادری در وسط صفحه و عناوین فرعی پیرامون عنوان اصلی و در شعاع دایره قرار میگیرند.
✔️مدل سازمانی:
عنوان مطلب در بالای صفحه قرار میگیرد و مطالب فرعی در پایین آن به صورت زیرشاحه درج میشوند.
برخی این روش از روش های مطالعه را به صورت آکولاد از کنار صفحه آغاز میکنند.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام ششم)
✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی
3️⃣روش سوم: روش دقیق خوانی
هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که میتواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از:
✾1.تکنیک خلاصه برداری
به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصهها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصهها نیز دوباره خلاصه برداری شود.
✾2.تکنیک سازماندهی مطالب
این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده میشود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از:
موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر میگیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن میچرخد.
نکتههای اصلی: خطوط و اندیشههای اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را میسازند و از صراحت بیشتری برخوردار است.
نکات جزئی: اطلاعات جزئیتر هستند که بصورت مثالها ، نمونهها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح میگردند.
✾3.تکنیک علامت گذاری در متن
در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ... ، این موارد بسته به صلیقههای افراد متفاوت میباشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا) موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی ( قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید.
در کنار روش مطالعه عوامل محیطی نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری میشود.
✾4.حذف عوامل مزاحم فکری
مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول میدارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و … برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه میکاهد. برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام میدهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین میبرد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال، علاقمند و متمرکز هستید.
✾5.فراهم کردن محیط مناسب
محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام میشود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه میشود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب میکنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب میکنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام هفتم)
✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی
4️⃣روش چهارم: روشPQRST
این روش از روش های مطالعه شش مرحله دارد و به فارسی آن را «پسختام» نامیدهاند.
مراحل روش PQRST عبارتند از:
✾1.مطالعۀ اجمالی مطالب(پیش خوانی):
هدف در این مرحله نگاه سراسری به مطالب است؛ بهگونهایکه در عنوان مباحث، تصاویر و بخشهای مختلف تمرکز شود.
آنچه در این مرحله مهم است درک موضوع مطلب، آشنایی با بخشهای اصلی و فرعی آن و نیز ربط منطقی میان مباحث مختلف است.
✾2.پرسش از خود(سؤال کردن):
لازم است برای افزایش تمرکز و دقّت و سرعت در فهم مطالب پس از آنکه نگاه اجمالی به مطلب کردیم از خود بپرسیم که چه چیز از مطالب درک کردهایم.
✾3.مطالعۀ دقیق و جزئی(خواندن):
در این مرحله باید مطالب را بهطور دقیق و کامل با درک کلّیات و جزئیات بخوانیم.
در حین خواندن مطالب باید در نظر داشته باشیم به سؤالاتی که در مراحل قبل در ذهنمان نقش بسته پاسخ دهیم.
استفاده از تکنیکهایی مانند: نوشتن نکات مهم، خط کشیدن زیر نکات مهم، حاشیهنویسی (در یادگیری مطالبی که اهمیت چندانی ندارد مؤثر است)
خلاصهنویسی (نوشتن آنچه درک کردهایم)، کلیدبرداری (نوشتن کلمهای کوتاه و پُرمعنی که دیدن آن تداعیکنندۀ مفهوم جمله باشد) و دیگر تکنیکهایی که به یادگیری کمک میکند در این مرحله مؤثر است.
باید توجه داشت که هیچیک از این تکنیکها بهتنهایی برای یادگیری مؤثر کافی نیست.
✾4.تفکر دربارۀ مطالب:
در این مرحله باید به مطالبی که خواندهایم فکر کنید و دانستههای خود را از نظر معنایی به هم ربط دهید.
تفکر در حین مرحلۀ خواندن و نیز پس از آن مؤثر است.
✾5.از حفظ گفتن:
در این مرحله باید مطالبی که خواندهاید را به یاد آورید و اگر مطلبی را به یاد نمیآورید مجدد آن را مطالعه کنید.
در پایان هر بخش مطالب را از حفظ بگویید.
✾6.مرور مطالب:
اگر میخواهید برای امتحان آسودهخاطر باشید لازم است موضوعات اصلی و نکات مهم در پایان هر فصل را مرور کنید تا از آموختن همۀ مطالب آسودهخاطر شوید.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام هشتم)
✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی
5️⃣روش پنجم: روشSQ3R
این روش یکی از مفیدترین روش های مطالعه است که در سال ۱۹۴۱ توسط فرانسیس رابینسون (Francis Robinson) به منظور بهبود یادگیری کارآموزان ارتش طراحی شد. این روش وادارتان میکند دربارهی متنی که میخوانید فکر کنید. برای شروع، قلم و کاغذ بردارید و پنج مرحلهای را که در زیر آوردهایم، حین مطالعه پیاده کنید.
1.نقشهبرداری(S)
ابتدا به طرح کلی متن و شیوهی سازماندهی مطالب نگاه کنید. محتوای متن را خیلی سریع از نظر بگذرانید. به تصاویر، نمودارها، تیترها و زیرتیترها نگاهی بیندازید. در این مرحله، باید بتوانید از طرح کلی متن یک نقشهبرداری ذهنی انجام دهید. این کار کمکتان میکند وقتی به مطالعهی دقیقتر متن مشغول شدید، یادتان بیاید که چه نکاتی در نزد نویسنده مهم و اساسی بودهاند.
2.طرح پرسش(Q)
دربارهی تیترها، زیرتیترها و کلماتی که بولد (پُررنگ) یا ایتالیک (با فونت کج) نوشته شدهاند، پرسش طرح کنید.
مطالعهی کامل متن: در این مرحله باید با مطالعهی کامل متن، پاسخ پرسشهایی را که در مرحلهی قبل ساختهاید از داخل متن پیدا کنید.
3.تمرین و تکرار (2R)
پاسخهایی را که پیدا کردهاید، بازخوانی کنید و از روی همین پاسخها یادداشت بنویسید. سپس از خودتان امتحان بگیرید تا مطمئن شوید که پاسخ همهی پرسشها را میدانید.
4. مرور مطالب(R)
پس از مطالعهی کامل متن، پاسخ هر پرسش را مرور کنید. اگر متوجه شدید پاسخ پرسشی را جا انداختهاید، فورا در داخل متن به دنبال جواب پرسش جامانده بگردید. در آخر، یک بار دیگر پاسخ تمامی پرسشها را مرور کنید.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام نهم)
✳️روش های مطالعه صحیح و اصولی
6️⃣روش ششم: روش OK4R
یکی دیگر از مهمترین روش های مطالعه این روش است. این روش توسط دکتر والتِر پاوک (Dr. Walter Pauk) طراحی شد. دکتر پاوک بعد از اینکه تعداد زیادی از دانشآموزانش نتوانستند نمرهی قبولی کسب کنند، به فکر طراحی این روش شش مرحلهای افتاد. این روش همانند روش قبلی به درک مطلب و یادآوری نکات کمک میکند.
1.بررسی اجمالی(O)
ابتدا مقدمه، فهرست مطالب، تیترها و خلاصهی درس را بخوانید تا یک دید کلی از متن پیدا کنید.
2.ردیابی مفاهیم کلیدی(K)
بعد از بررسی اجمالی، یک بار دیگر متن را خیلی سریع بالا و پایین کنید تا مفاهیم کلیدی درس برایتان مشخص شوند. یادتان باشد مفاهیم کلیدی معمولا در همان پارگراف اول عنوان میشوند. به کلماتی که به صورت بولد یا ایتالیک نوشته شدهاند و همچنین تصاویر و نمودارها دقت کنید.
مطالعهی کامل متن: متن را از ابتدا تا انتها کامل مطالعه کنید. در این مرحله قادر خواهید بود متن را با سرعت بیشتری بخوانید، چرا که با انجام دو مرحلهی قبلی تقریبا دستتان آمده که نویسنده دربارهی چه محتوایی صحبت میکند.
3.یادآوری نکات(R)
کتاب را ببندید و سعی کنید نکات مهمی را که مطالعه کردهاید به یاد بیاورید. میتوانید نکات مهم را در قالب کلمات کلیدی یا جمله یادداشت کنید تا این اطلاعات بهتر در ذهنتان نقش ببندند.
4.بازبینی(R)
مراحل قبل را بازبینی کنید تا اطلاعات به خوبی در ذهنتان حک شوند. سعی کنید بین اطلاعات جدیدی که یاد گرفتهاید با اطلاعاتی که از قبل میدانستید، ارتباط برقرار کنید. همچنین باید ارتباط بین مفاهیم جدیدی را که یاد گرفتهاید، درک کنید و به اهمیت هر نکته پی ببرید.
5.مرور مطالب(R)
اندکی به خودتان استراحت دهید تا ذهنتان سرحال شود. سپس مطالب مهم درس را مرور کنید و نکاتی را که فراموش کردهاید دوباره مطالعه کنید.
6. استراحت و شروع دوباره (R)
البته که به خاطر سپردن همهی نکات و اطلاعات کار آسانی نیست. اما با امتحان کردن روشهای مختلف مطالعه و درک مطلب به تدریج متوجه خواهید شد که کدام روش برایتان مناسبتر است. دیگر اینکه اگر قسمتی از متن برایتان سخت بود، بیش از حد روی همان قسمت مکث نکنید. هر وقت یک پاراگراف را چند بار خواندید و باز برایتان مبهم بود، اندکی به خودتان استراحت دهید. بعد از اینکه استراحت کردید، دوباره از نخستین مرحلهی یکی از روش های مطالعه شروع کنید.
⬅️ادامه دارد.....🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
📖 #روش_صحیح_مطالعه (پیام دهم)
✳️نکات مهم در مورد مطالعه صحیح
✔️نکته 1: عوامل مهم در افزایش یادگیری
1.مکان ساکت و منظم
2.نبود هیجان، ترس، خشم، اضطراب، کینه، ناراحتی، شوق و شور در فضای مطالعه و ذهن فرد
3.تغذیه مناسب
4.دوری از خستگی و کمخوابی
5.گوش ندادن به موسیقی در حین مطالعه
✔️نکته دوم: در اوج خستگی مطالعه کنید!
شاید عجیب به نظر برسد ولی این روش بسیار کاربردی و کارآمد است. برای بهتر فهمیدن آن لازم است بدانید که مغز ما در هنگام خواب هم به تجزیه و تحلیل داده ها و مطالبی که در طول روز یاد گرفته می پردازد. حال اگر تنها دقایقی قبل از خواب مطالبی که مطالعه کرده ایم را مطالعه کنیم یا خلاصه نویسی هایمان را مرور کنیم، مغز ما در خواب این مطالب جدید را بررسی و تجزیه و تحلیل خواهد کرد. به این نوع یادگیری، “یادگیری در خواب” گفته میشود. این نکته را می توانید به عنوان یکی از کاربردی ترین و ساده ترین روش های مطالعه و یادگیری قبل از خواب استفاده کنید.
مهم نیست که چقدر احساس خستگی می کنید، یا چه میزان خواب تان می آید. تنها چند دقیقه را به این روش اختصاص دهید تا تاثیر شگفت انگیز آن را در مطالعه و یادگیری خود ببینید. این روش معمولا در مورد یادگیری مهارت هایی مانند نواختن ساز و یا صحبت کردن به یک زبان جدید می تواند به شما کمک کند. پس اگر کلاس زبان یا موسیقی می روید حتما آن را امتحان کنید. مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.
✔️نکته سوم: شرایط جسمی و روحی در مطالعه مهم است
اگر احساس میکنید سه روش نام برده در یادگیری شما تأثیر چندانی ندارد گمان نبرید شما کمهوش یا روشها نادرست است.
روشهای درست مطالعه هنگامی کارسازتر است و یادگیری را لذّتبخش میکند که فرد با شرایط مناسب جسمی و ذهنی به سراغ آنها برود.
✅🔸پایان دوره #روش_صحیح_مطالعه🔸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#مهارت_پژوهشی
✅نکات مهم در نگارش اثر پژوهشی:
✴️واژه ها و عبارتهایی که در نگارش یک پایان نامه و یا متن علمی باید از بکارگیری آنها پرهیز کرد:
🔷قیدهایی مانند "واقعا"، "در واقع"، "حتما"، "خوشبختانه"، "بدبختانه"
🔶لطیفه و یا ضرب المثل
🔷واژه هایی مانند: "خوب"، "بد"، "عالی"، "زشت"، "زیبا"، "احمقانه"، "وحشتناک"، "مشهور"
🔶واژه هایی مانند: "خالص"، "محض"، "حقیقت" که در باطن آنها نوعی قضاوت نهفته است.
🔷واژه هایی مانند: "کامل"، "جامع" که در دنیای واقعی وجود ندارند.
🔶واژه هایی مانند "ایده آل" که نسبت دادن آن به هر روش یا راه حلی دربردارنده قضاوت است.
🔷واژه هایی مانند "امروز"، "به زودی"، "در آینده نزدیک"
🔶عبارت هایی مانند: "به نظر می رسد"، "بیانگر آن است"، "نشان می دهد"، "واضح است که"، "حقیقت آن است که"- اگر بکارگیری این واژه ها برای اثبات موضوعی باشد نباید بکار گرفته شوند.
🔷واژه "متفاوت" که گاهی به صورت اشتباه به جای گوناگون در نظر گرفته می شود.
🔶واژه هایی مانند: "تعداد زیادی"، "از نوع"، "از جنس"، "چیزی شبیه به"، "فقط درباره"، "احتمالا" که همگی آنها مبهم هستند.
🔷واژه هایی مانند" "باید"، "لاجرم"، "همیشه"، "هر"
🔶به کاربردن ضمایر اول شخص مانند: "در فصل بعد شرح خواهم داد" و یا بکار بردن ضمایر دوم شخص مانند" در فصل بعد می خوانید" جایی در نگارش یک متن علمی ندارند.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید؛❣️
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚شناسه در سروش و ایتا
🆔 @howzehpajohesh
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
4_5837067744486360515.mp3
720.3K
#طنز_پژوهش
#سوال_بی_جا
همیشه سوال کردن باعث رشد و تکامل علمی انسان است البته در صورتی که تعلما باشد و همراه با تامل باشد و الا اثری نخواهد داشت.
فایل صوتی که برای شما ارسال میکنیم در این رابطه است
قصه این فایل صوتی این است که استادی که در حال تدریس هستند
استاد فلسفه غرب بنده دکتر قوام صفری است
قصه این فایل اینه که ایشان در حال تدریس فلسفه غرب در دانشگاه تهران بودند و دانشجوی پسری ،مدام از ایشان سوال می پرسد و استاد با آرامش پاسخ میدهند تا اینکه ...
ادامه ماجرا را خودتون بشنوید
#سوال_بی_جا
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 6.mp3
13.23M
💠 #اصول_فقه_کاربردی (قضایی-جزایی)- جلسه ششم 99
🔶 استاد علیدوست
💠💠💠💠
🔹چکیده نکات :
- حکم اصل در مسئله
- نقد ادله قائلان به ضمان و قائلان به عدم ضمان
- مشکلات تمسک به قاعده نفی ضرر، نفی حرج، تسبیب،بنای عقلا و معتبره ابو مریم
- لزوم کار میدانی در تمسک به بنای عقلا
- قاعده فقهی یا پارادایم؟
تاریخ جلسه : 99/03/22
#استاد_علیدوست
#اصول_فقه
#اصول_فقه_کاربردی_قضایی_جزایی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 شهید صدر درباره امام خمینی(ره) چه گفت؟
✔️ یادداشت رسیده/ احسان محمدیمهر:
🔹 آنچه از شهید صدر درباره امام خمینی (ره) معروف شده، جملهای است که از اولین روزهای پیروزی انقلاب از شاگردان شهیدصدر در ایران نقل شد و شهرت یافت: «ذوبوا فی الامام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام». اما این همه آنچه شهیدصدر درباره امام خمینی گفته، نیست.
📜 چند نمونه از تعابیر موجود در اسناد تاریخی اشاره میشود🔻
🔹 نهضت ملت ایران به رهبرى آیتالله خمینى یکى از بزرگترین ذخایر و قوای تاریخ معاصر اسلام است.
🔹 سقوط امام خمینی، سقوط همه کیان دینی است.
🔹 همۀ وجود و امکانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامى مىگذاریم.
🔹 هرچه توان، ظرفیت و استعداد دارید در راه این انقلاب خرج کنید.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/033523
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🏴 مملکت روز شهادت امام صادق(ع) باید عزادار باشد
✔️ آیت الله وحید خراسانی، در آیین رونمایی از پرچم جدید عزای شهادت حضرت امام صادق(ع):
🔹 روز عزای امام ششم؛ مملکت باید عزادار باشد و حق رئیس مذهب باید ادا گردد.
🔹 مذهب ما از امام ششم است. اگر از شما سوال بشود مذهبت چیست؟ جواب این است که مذهب ما جعفری است.
🔹 این روز چه روزی است؟ روز عزای امام ششم؛ مملکت باید عزادار باشد. حق رئیس مذهب باید ادا گردد.
🔹 آیت الله وحید خراسانی با اشاره به محدودیتهای بهداشتی در شهرها و با تأکید به رعایت این نکات گفتند: من دست و پای عزاداران امام صادق(ع) که برای آن حضرت اقامۀ عزا میکنند و به سر و سینه میزنند را میبوسم.
🔹 ایشان در پایان ضمن دعا برای شفای بیماران، توفیق اقامۀ عزای آل الله(ع) را از خداوند خواستار شدند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تاریخ_پژوهشی
💠بنی اسرائیل در گذر تاریخ💠
🔸اسرائیل نامی است که به یعقوب اطلاق شده است، و سپس احفاد او این نام را عنوان سیاسی ـ دینی خود قرار دادهاند هر چند ابراهیم پدر این قوم به شمار میآید. اسباط بنی اسرائیل، تبار خود را از ابراهیم به اسحاق و یعقوب ، که برکتهای اعطا شده به وی نشانه عنایات خاص خداوند نسبت به اوست، رساندهاند و دوازده پسرِ یعقوب، تاریخ بنی اسرائیل را پدید آوردهاند..
🔸 با دو روایت میتوان تاریخ بنیاسرائیل را در عهد عتیق بیان کرد. روایت اول از اسفار پنجگانه شروع میشود و در کتابهای یوشع، داوران، سموئیل و پادشاهان ادامه مییابد.
از آغاز خلقت تا تبعید مردم مملکت یهودا در ۵۸۷ ق م به بابل در این روایت آمده است. در روایت دوم شجرهنامه آنها تا آدم دنبال شده، اما بر تاریخِ خاندان داوود، در پادشاهی جنوبی و آداب و مناسک هیکل، تأکید بیشتر شده است.
تاریخ بعد از تبعید، بازگشت آنان به فرمان کوروش و اصلاحات نحمیا (۴۴۵ ق م) نیز در این روایت آمده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#سخن_بزرگان
یکی از طلبهها در دیداری از شهید صدر میپرسد: «خیلی وقتها دچار بیحوصلگی میشوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها میکنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!»
و شهید صدر پاسخ میدهد:
« کسی که توطئهها و دسیسهها و تبانیها بر ضد اسلام و تهمتها و دروغپردازیهایی که نسبت به مبانی اسلامی میشود را میبیند چگونه دلش میآید که مطالعه و کار جدی و بیوقفه را رها کند ؟!»
السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج٢، ص٢٨٩
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 متأسفانه تا سهدهه بین فتوای اجتماعی و حکم حکومتی خلط کردیم/ چهار گام برای پویایی فقه حکومتی
✔️ در گفتوگو با استاد علیدوست مطرح شد:
🔹 فتوا و حکم هرکدام لوازم خاص خودشان را دارد. در ارتباط با همین مباحث، مسئلهی ورود فقیه در تشخیص مصداق مطرح میشود. اینکه تشخیص مصداق توسط فقیه چه وضعیتی دارد، برخی مخالف آن هستند و برخی موافقند.
🔹 فقه حکومتی از سنخ دانش و گفتمان و بحثهای علمی است و قابل تدریس و تألیف است، اما برایند از سنخ مدیریت است. این مدیریت ممکن است در فقیه باشد و باز همهی کارها را هم که خود فقیه انجام نمیدهد، بلکه بعضی را به نمایندگانش تفویض میکند.
ادامه گفتگو👈 https://b2n.ir/059051
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 7.mp3
13.19M
💠 #اصول_فقه_کاربردی (قضایی-جزایی)- جلسه هفتم 99
🔶 استاد علیدوست
💠💠💠💠
🔹چکیده نکات :
- روش شناسی کشف و ادعای بنای عقلا
- نقد ادله ضمان خسارات مازاد بر دیه
- ضمان بیت المال نسبت به خسارات مازاد بر دیه
- تفاوت مسئولیت بیت المال و مسئولیت شخص حقیقی
- عدم دلیل کافی نسبت به خسارات مازاد بر دیه
تاریخ جلسه : 99/03/24
#استاد_علیدوست
#اصول_فقه
#اصول_فقه_کاربردی_قضایی_جزایی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 اجتهاد و تشخیص روایت صحیح از ضعیف
✔️ گفتاری از مرحوم آیتالله سید احمد شبیری زنجانی(ره):
🔹 واقعاً اسلام از دست دو دسته نادان، نالان است: یکى آنهایى است که اخبار ضعیفه را قاطى اخبار صحیحه کرده، همه را وحى مُنزل مىدانند؛ و دیگرى هم آنهایی هستند که اخبار صحیحه را قاطى اخبار ضعیفه کرده، فاتحه همه را مىخوانند! هر دو دسته، فاقد قوّه تمییزند و قضاوتشان، سر بىصاحب تراشیدن است!
🔹 اهل علم باید مجموع اخبار وارده در یک موضوع را به دست بیاورند و در مفاد هر یک دقّت نمایند. آنگاه، در حال راوىهاى اخبار دقّت نمایند که کیانند و چه حال دارند. سپس فتاواى علماى اهل تسنّن را به دست آورند که در عصر ائمّه (ع) صاحب فتوى از آنها، چه کسی بوده و فتوایش چه بوده است (چون ممکن است خبر از روى تقیّه صادر شده باشد.)
🔹 بعد، فتاواى علماى مذهب خودمان را به دست آورند و بفهمند که آنها بر وفق کدام یک از این اخبار، فتوى داده و از کدام یک، اعراض کردهاند؛ تا با این مقدّمات و قرائن، راهى براى مشخّص کردن اخبار جعلى پیدا نمایند.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/208870
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 نشست علمی "بررسی ابعاد و آثار بیماری های واگیردار در فقه و حقوق خانواده"
✔️ با حضور اساتید:
آقایان دکتر محمود حکمت نیا ، دکتر فرج الله هدایت نیا ، دکتر محمد روشن و سرکار خانم دکتر مهدیه محمدتقی زاده
🗓 زمان: یکشنبه، ۲۵خرداد
ساعت ۱۵/۳۰ الی ۱۷/۳۰
✔️ بصورت وبینار
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 آیت الله وحید خراسانی عصاره مبانی آیت الله خویی در اصول هستند/ ایشان مبانی حوزه نجف را به قم انتقال دادند
https://b2n.ir/986010
✔️ استاد محمد عندلیب همدانی، از شاگردان آیتالله وحید خراسانی و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم🔻
🔹 آنچه به نظر من به جنبه علمی ایشان عظمت داده، اول بحث جامعیت، دوم بحث عمق و سوم بحث نقاد بودن ایشان است.
🔹 کسی که بیشترین سعی و کوشش را داشت در اینکه مبانی مرحوم اصفهانی، مرحوم نائینی، مرحوم آقا ضیاء الدین عراقی، مرحوم آقای خویی را در قم انتشار دهد و نقادی کند، آیت الله وحید بودند و این امر باعث شد که یک نشاط علمی بین فضلا و حوزه ایجاد شود.
🔹 ایشان در مسایل اصول که وارد میشوند، نظر بزرگان اصول مثل شیخ انصاری و آخوند خراسانی، مرحوم اصفهانی و نائینی و عراقی را نقل میکنند و بیشتر هم بر طبق مبانی استادشان مرحوم آیت الله خویی پیش میروند، اگرچه در بسیاری از موارد ایشان با استاد خود اختلاف نظر دارند، ولی تقریباً سبک و سیاق بر همان سبک و سیاق مرحوم آقای خویی است.
🔹 در مورد فهم روایات هم ایشان خیلی دقیق هستند البته چندان بررسی سندی نمیکنند مگر جایی که نیاز باشد، ولی در فهم مطالب روایات و دقت در کلمات معصومین انصافاً استادانه وارد میشدند.
🔹 زمانی اقبال وسیعی از مرجعیت آیت الله وحید شده بود اما ایشان تا آنجا که وظیفه را تشخیص نداد، کنار میکشید حتی یک بار هم ایشان را به عنوان مرجع معرفی کردند، اما ایشان اعلام کردند که من نیستم و به سراغ اساتید دیگر بروید در صورتی که وقتی از افاضل حوزه میپرسیدند اعلم کیست؟ آیت الله وحید را معرفی می کردند، اما ایشان به دلیل اخلاصی که داشت، کنار میکشید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💠حدود اطاعت از والدین💠
⚜️ در بیان مقدار اطاعت از والدین، رهبران دین فرمودهاند که حد اطاعت از والدین تا جایی است که حلال و حرام الهی مراعات شود؛ یعنی در تمام امور شرعی از آنها اطاعت شود و هیچگونه بیحرمتی به آنها نشود؛ اما اگر امر به حرام یا نهی از واجب کردند، فقط در این صورت نافرمانی جایز است.
⚜️ شاید گاهی از اوقات احساس کنیم که والدین اخلاق مورد نظر ما را ندارد، یا اشکالی در برخوردهایش وجود در این زمان باید دقت داشته باشیم که از روش غیر مستقیم بذای بیان خواسته های خود استفاده کنیم.
لازم نیست که به طور مستقیم و صریح به ایشان گفته شودکه اخلاقشان مناسب نیست بهترین برخورد در مواقع ناراحتی ایشان، برخوردی آرام و محترمانه است. فایده اینگونه برخوردها، ایجاد آرامش در محیط خانه و خانواده و حفظ احترام والدین است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💠اذعان وهابیت برمهدویت💠
🔸رابطة العالم اسلامی که در حقیقت مرکز فرهنگی وهابیت است، رسماً اعلام کرده است که اعتقاد به ظهور حضرت مهدی، یک امری است واجب بر همه مسلمانها. این عقیده، جزء عقاید اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعتگذاری کسی نمیتواند این عقیده را انکار کند.
🔸مشکل وهابیت این است که نسبت به وجود حضرت ولی عصر (ارواحنالهالفداه) و ولادت آن حضرت و اینکه آیا حضرت مهدی (سلاماللهعلیه) از نسل امام عسکری (علیهالسّلام) است و در سال ۲۵۵ هـ به دنیا آمده یا نه، با شیعه دچار اختلاف هستند و قاطعانه در برابر این عقیده شیعه ایستادهاند. علمای زیادی از اهل سنت صراحتاً در کتابهای خودشان گفتهاند که حضرت مهدی (سلاماللهعلیه) در سال ۲۵۵ یا در سال ۵۸ از نرجس خاتون و امام عسکری (علیهالسّلام) به دنیا آمده است.
#مهدویت_در_وهابیت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فقه استدلالی.pdf
14.29M
#شرح_لمعه جهت استفاده دوستان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 8.mp3
13.27M
💠 #اصول_فقه_کاربردی (قضایی-جزایی)- جلسه هشتم 99
🔶 استاد علیدوست
💠💠💠💠
🔹چکیده نکات :
- ملاحظه خسارت مازاد بر دیه در موارد ارش
- درس اخلاق
- قانون مصوب 1398 راجع به خسارات مازاد بر دیه
- شرح و توضیح مسئله 362 از جلد مبانی تکملة المنهاج
- اوضح موضحتین ...
- رابطه موضوع و حکم رابطه علت و معلول است
- اصل برائت
تاریخ جلسه : 99/03/25
#استاد_علیدوست
#اصول_فقه
#اصول_فقه_کاربردی_قضایی_جزایی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔹🔹🔹متن کامل بیش از 41 هزار پایان نامه ارشد و رساله دکتری در آدرس
utdlib.ut.ac.ir
در دسترس قرار گرفت.این مجموعه به مرور کامل خواهد شد.
• بر اساس مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه، پایان نامه هایی عرضه خواهد که دو سال از دفاع آنها گذشته باشد.
• در همین وبسایت تصاویر 12 هزار و 106 نسخه خطی نیز قرار داده شده که بهتر است از طریق شماره نسخه جستجو شود.
لینک راهنمای استفاده از کتابخانه دیجیتال
http://utdlib.ut.ac.ir/Info/Introduce
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
بسم الله الرحمن الرحیم
وفاقی مبارک و ضرور
موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار میگیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، لکن با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد.
و البته به دلائلی حقیر مصلحت در تاخیر آن میدید.
1. در بسیاری از سال ها مراجع عظام تقلید نسبت به رویت هلال شوال (عيد فطر) اختلاف پیدا میکنند. و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام میکنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید میدانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام مینمایند.
2. منشا این اختلاف سه امر است:
ا : اعتبار روئت هلال با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند.
ب : اشتراط اتحاد افق و عدم آن. با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند رویت هلال در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی میدانند؛ بنابر این رویت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلا) برای ایران کافی است.
ج : آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر ایام است که صرفا تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان حاکم شرع ندارد یا از حوزه هایی است که حاکم شرع باید (یا میتواند) در مورد آن دخالت کند و حکم حکومی صادر نماید.
3. بر کسانی که نسبت به فرآیند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و سوال رخ مینماید که چرا مراجع تقلید با هم نمینشینند و این اختلافات را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرآیند استنباط میدانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه میکنند حتی گاه باهم مباحثاتی دارند لکن بنا نیست همه اختلافات نظری با نشست و مذاکره حل شود همانگونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم باهم اختلافاتی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند.
4. سوگمندانه باید گفت : فرآیند اجتهاد هرچه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن، به راحتی گذشت. ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگنمایی یا سیاه نمایی شود) در عید فطر امسال چه ها گفته شد. اولا توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلاف ها توجیه باشند. ثانیا سایت ها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابل هایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند در حالیکه آشنایان به امر استنباط میدانند ذرهای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بی اثر نیست. ثالثا گروهی از داخل هجمه هایی را به ساحت برخی مراجع لازم الاحترام داشتند حتی صحبت از عدول از مسئله تقلید را مطرح کردند. امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است.
5. به نظر میرسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگنمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هرچند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است لکن جلو برخی سرگردانی ها و سوء استفاده ها را نمیگیرد. به نظر میرسد بتوان برخی راه حل ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است.
6. راه مورد نظر این است :
مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسش گران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح :
اگر مبنای فقهی فرد ارجاع دهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است. و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاع دهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاع دهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره حکم حکومتی بداند چنانکه از برخی از روایات استفاده میشود) همگان میدانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد. البته به شرطی که مرجع اعلام، حکم حکومتی کند (در این باره به کتب فقهی قضا مراجعه شود). و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد. و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلام کننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، مصلحت عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفاده هایی که متاسفانه شاهد آن بودهایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است. این که امام صادق علیه السلام در برخی روایات امر اعلام هلال را به مرجعی غیر معتبر واگذار میکنند و صریحا میفرمایند : "ای والله افطر يوما من شهر رمضان احب الي من أن يضرب عنقي" يا میفرمایند : "کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقي و لایعبد الله" میتواند الهام بخش، در این باره باشد.
7. چنانکه ملاحظه