عید سعید فطر
حضرت علی بن الحسین علیهالسلام این درس را به ما میدهند که
روز عید فطر، روز توبه است و میتواند نقش موثری در آمرزش گناهان انسان و محو آنها داشته باشد
پس نباید این موقعیت باارزش را از دست داد و این روز مبارک را به بطالت گذرانید.
عید بندگی برشما مبارک باد
سیمای رمضان در صحیفه سجادیه، آیتالله العظمی کریمی جهرمی، ص ۱۳۳ و ۱۳۸
#عید_فطر
#عید_رحمت
#آیتالله_کریمی_جهرمی
@varesoon
رجال الشیخ الأنصاری
نوشته خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری
#عربی
#فقه
👇👇👇👇👇
@varesoon_Library
.
«اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعظَمَةِ ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ ، وَاَهلَ العَفْوِ وَالرَّحمَةِ ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ ، الَّذي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً ، وَ لِمحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً ، اَنْ تُصلِّي عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ...».
سلام بر مهمانان ضیافت ربانی
سلام بر بندگان خوب رمضانی
عیدتان مبارک . برکات این عید برای شما و خانواده محترمتان تا عید فطر دیگر مستدام باد ، و متصل به عید ظهور صاحب العصر و الزمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف) باشد .
@varesoon
#إنا_لله_وإنا_إليه_راجعون
عالم ربانی و دانشمند پژوهشگر
استاد سید محمد حسن ترحينی ، در جنوب لبنان به دیدار حق شتافت .
ایشان مؤلف كتاب الزبدة الفقهية في شرح اللمعة الدمشقية است .
۱۴۰۱/۰۲/۱۳
@varesoon
قال امیرالمومنین (علیه السلام):
إِنَّ عُمُرَكَ مَهْرُ [سهر] سَعَادَتِكَ إِنْ أَنْفَذْتَهُ فِي طَاعَةِ رَبِّكَ
عمر تو مهر و کابین سعادت و خوشبختی تو است، اگر آن را در فرمان برداری پروردگار خویش صرف کنی.
غررالحکم / حدیث ۳۰۱۴
@varesoon_najaf
.
✅ چرا ما از عبادت لذت نمی بریم؟
✍️ آیت الله جوادی آملی:
اگر انسان مریض، شیرینترین و خوشمزهترین گلابی و میوه را بخورد، لذت نمیبرد، و گاهی هم به کام او تلخ است.
در بعد معنوی و عبادت هم اینگونه است، کسی که «في قلوبهم مرض» یعنی قلبش بیمار است، از نماز و عبادت لذت نمیبرد و گاهی هم خسته میشود.
بیماری قلب همان گناهان، تا انسان گناه را ترک نکند علاوه بر اینکه عبادت لذت نمیبرد، بلکه خسته هم میشود.
💠 @varesoon
عن الحسین بن علیّ علیه السلام عن رسول اللّه صلی الله علیه و آله: اتَّخِذوا عِندَ الفُقَراءِ الأَیادِیَ، فَإِنَّ لَهُم دَولَةً، إذا کانَ یَومُ القِیامَةِ یُنادی مُنادٍ: «سیروا إلَی الفُقَراءِ»، فَیَعتَذِرُ إلَیهِم کَما یَعتَذِرُ أحَدُکُم إلی أخیهِ الَّذینَ فِی الدُّنیا.
از امام حسین (علیه السلام)، از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله):
پیش فقیران برای خود، ذخیره ای بیندوزید که آنان، دولتی دارند.
روز قیامت که میشود، مُنادی ندا میدهد که: «به سوی فقیران حرکت کنید»، که خداوند، وساطت آنها را میپذیرد، همان گونه که در دنیا، یکی از شما عذرخواهی برادرش را میپذیرد.
الفردوس: ج ۱ ص ۸۳ ح ۲۶۱.
@varesoon_karbala
.
🌷 استاد فاطمی نیا :
.
✍ ما که اهل دزدی نیستیم ، شراب که نمیخوریم ، ربا که نمیگیریم ، پس مشکل از کجاست ؟
.
👌 مشکل بیشتر ما از ناحیه زبانهاست .
.
👌 وقتی در خانه ات به فرزندت سر یک موضوع ساده میگویی : خفه شو ! داری دل بچه را میشکنی ، حواست هست؟
.
👌 وقتی شخصی اشتباهی میکنه یا حرف ناپسندی میزنه ، جوابشو با خوش رفتاری بده .
حضرت امام باقر علیه السلام فرموده : از زندگی دو قسم را نبین و یک قسم را ببین . یعنی زیرکی نکن .
.
👌 ازش می پرسن فلانی چطور آدمیه ؟ میگه : نماز میخونه ، اهل دعا و زیارت عاشوراست ، آدم خوبیه ، ولی یکم بد اخلاقه ! اصلاً مومنی که بد اخلاقه ، به درد نمی خوره .
.
👌 انسان باید با صفا باشه . انسان بی صفا به درد نمی خوره ..
.
🌹 جهت سلامتی و تعجیل در فرج مولانا حضرت بقیةاللهالاعظم روحیوارواحالعالمینلترابمقدمهالفداء صلواتی قرائت بفرمایید 🌹
.
#استاد_فاطمی_نیا
#فاطمی_نیا
#اخلاق
@varesoon
آیت الله میرزا محمدحسین نائینی «ره»
آزادی و برابری
آزادی و برابری از جمله شعارهای دوران مشروطیت است که هم در بین علمای مشروطه خواه و هم در میان روشنفکران دیده میشود. نائینی معنا و مفهوم آزادی و مساوات را در چارچوب رابطه شریعت و مشروطیت تفسیر و تبیین میکند و در این جهت تفسیر وی از آزادی، موافق برداشت دیگر علمای دینی آن عهد مانند آخوند خراسانی است. از منظر میرزای نائینی آزادی به معنای رهایی از موانع رشد آدمی است؛ موانعی که باعث بازماندن انسان از سیر تکامل میشود و بدین سبب آزادی واقعی در عبودیت الهی تجلی یافته است.
@varesoon
#مهدویت #تقیه
📢 دین و ایمان ندارد کسی که این صفات را ندارد ...
🔸حَدَّثَنَا أَحمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ :
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعبَدٍ ، عَنِ الْحسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ :
قَالَ الإمام عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا عليه السلام :
لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ ، وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ . إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ .
فَقِيلَ لَهُ : يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ، إِلَى مَتَى ؟!
قَالَ : إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ ، فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا... الحديث.
ترجمه
✍🏻 حسين بن خالد گويد: حضرت امام رضا عليه السّلام فرمودند:
كسى كه ورع نداشته باشد دين ندارد و كسى كه تقيّه نداشته باشد ايمان ندارد، گرامىترين شما نزد پروردگار كسى است كه بيشتر به تقيّه عمل كند.
گفتند: اى فرزند رسول خدا! تا چه زمانی؟
فرمودند: تا روز وقت معلوم كه روز خروج مهدی ما اهل البيت عليهم السلام است، و كسى كه تقيّه را پيش از خروج آن حضرت ترك كند از ما نيست! ...
📚 کمال الدین ، ج ٢ ، ص ٣٧١ .
@varesoon
قال امیرالمومنین (علیه السلام):
التَّقْوَی آكَدُ سَبَبٍ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ إِنْ أَخَذْتَ بِهِ وَ جُنَّةٌ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ
تقوا محکم ترین وسیله میان تو و خدا است، اگر به آن چنگ زنی و سپری از عذاب دردناک است.
غررالحکم / حدیث ۵۸۸۶
@varesoon_najaf
آیت الله مرحوم شیخ ضیاء الدین فرزند آیت الله محمّد مهدی فیض مهدوی که به سال 1325ق در شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود.
مقدمات علوم اسلامی را آغاز و برای تحصیل مقاطع عالیه پس از رحلت پدر در سال 1348 قمری به عتبات عالیات رفت. او از حضرات آیات : میرزا محمدحسین نائینی، شیخ محمّدکاظم شیرازی، آقا ضیاءالدین عراقی و ابوالحسن اصفهانی استفاده کرد و به دریافت اجازۀ اجتهاد از آن بزرگواران مفتخر شد.
پس از بازگشت به ایران در مسجد ارباب تهران به تدریس و ارشاد مردم پرداخت.
@varesoon
مرحوم آیت الله شیخ محمدرضا محقق تهرانی بعد از ارتحال آیت الله سید محسن حکیم ، حاشیه بر توضیح المسائل زده ، و عمل به رساله ایشان را با رعایت حواشی خود مجزی دانسته است .
ایشان در مسجد خندق آباد -- تهران واقع در خیابان مولوی اقامه جماعت می نمود . وی خیلی نگران این بوده است که مبادا عمرش برای ادامه تالیفات کفاف ندهد . لذا ایشان برای صرفه جویی در وقت حتی در بین نمازهای جماعتی که در مسجد برپا می نمود مشغول تالیف کتاب می شد . عاقبت در سال ۱۳۷۳ شمسی در روز دوم شوال و پیش از ظهر به لقای حق شتافت .
@varesoon
عن الإمام الحسین علیه السلام فی دُعاءٍ لَهُ إذا أصبَحَ و أمسی: ... اَللّهُمَّ اِنّى اَسْلَمْتُ نَفْسى اِلَیْکَ وَ وَجَّهْتُ وَجْهى اِلَیْکَ وَ فَوَّضْتُ اَمْرى اِلَیْکَ. اِیّاکَ اَسْأَلُ الْعافِیَةَ مِنْ کُلِّ سُوءٍ فىِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ....
دعاى امام حسین (علیه السلام) در صبح و عصر چنین بود:
.... بارالها من خود را به تو مىسپارم، و روى خود را به سوى تو مىدارم و کارم را به تو وامىگذارم و رستگارى از هر بدى دنیا و آخرت را تنها از تو مىطلبم.....
مهج الدعوات 157، بحار 86: 313 ح 65
@varesoon_karbala
.
تدریس
مرحوم آیتالله شیخ عباسعلی شاهرودی ضمن تحصیل دروس عالیه، به تدریس کتب سطح مانند : مکاسب و کفایه میپرداخت و طلاب زیادی از وجود وی بهرهمند میشدند.
بر اساس فرموده برخی از بزرگان حوزه علمیه قم - که از شاگردان معظمله محسوب میشوند - در حوزه علمیه، درس دو نفر از علمای ارجمند قم از رونق بهتری برخوردار بود :
یکی آیتالله سید محمد داماد یزدی و دیگری درس مرحوم شاهرودی بود که طلاب بسیاری از وجود معظمله کسب فیض نموده و تربیت یافتند.
@varesoon
#مبلغان
✍ آیتالله بهجت (ره):
آنان که مثل انبیا (علیهمالسلام) مأمور تبلیغ هستند و بدون چشمداشت و منّت، کار آنها را انجام دهند، خدا میداند چه مقاماتی دارند!
البته درصورتیکه «عالِم بِما یفعلُ وَ یترُک وَ عامل بِما یأمرُ و ینهی» (به آنچه باید عمل یا ترک شود، آگاه باشد و به آنچه امر یا نهی میکند، عمل کند) باشند.
اگر کسی تشخیص بدهد که به این کار اقدام کند و عالِم و عامِل باشد و با نشر علم شکرانهاش را ادا کند، باید از شادی کلاهش را به عرش بیندازد!
📚 رحمت واسعه ، ویراست سوم ، ص ٣۵٣ .
💠 @varesoon
🔰«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ كَذِباً»
🔖برگی از کتاب المسئولات علامه محمد تقی مجلسی
❓هرگاه كسى فى الجملة فهمی از احاديث و وقوفى از عربيت داشته باشد و از كتب احاديث شيعه حديثى مشتمل بر مواعظى را كه داند مخالفتى با شرع ندارد، جايز است كه از براى عوام ترجمه نموده به آن عمل نمايد بهمان مقداری که فهميده باشد ؟!
و همچنين كتاب من لا يحضره الفقيه را كه احاديث آن معتمد عليه مصنف آن رحمه الله است بعد از تصحيح می تواند درس گوید و خود و ديگران به آنچه از آن فهمند، عمل نمايند و مسائلى را كه خلافى در آن نيست چون وجوب صلوات پنجگانه و زكوة و صوم و امثال آنها، بدون استماع از مجتهدين با واسطه عادل، عمل كردن به آنها جايز است يا نه؟
#جواب
خلافى نيست كه هرچه از ضروريات دين است احتياج به مجتهد نيست، اما فرق كردن ميان آنها مشكل است و همه كس اين فرق را نمىداند و معانى احاديث را بيان كردن مشكل است. مثلا اگر شما در نصايح و مواعظ گوييد كه خداوند را خوش نمىآيد كه كسى شراب بخورد، يا ... و امثال اينها كند، وعدههاى عذاب فرموده است فعل اين افعال را و همچنين متعمدا ترك نماز، بیان اینها بر سبيل اجمال خوب است. و اگر بر سبيل تفصيل گوييد، چنانكه ديدهايد كه (مَن ترك الصلوة متعمدا فقد كفر) و شما اين حديث را نقل كنيد كه حضرت سيد المرسلين صلی الله علیه و آله فرموده است كه هركس عمدا ترك نماز كند كافر است؛
اوّلا: معلوم نيست كه حضرت اين حديث را فرموده باشد چون از كتب معتبره وارد نيست، و بر تقدير صحت نیز معلوم نيست كه متعمدا بمعنى مستحل است يا مستخف يا در برابر نسيان است، و بر هرسه حال كفر معنى دارد، و حاصل آنكه بسيار خطير است و حق سبحانه و تعالى فرموده است كه: «كيست ظالم تر از كسى كه افترا بر خداوند متعال و رسولش بندد» و شما را انسب آنست که از لوامع نقل فرمایید که فلانی چنین گفته است، در این صورت دغدغه نیست و در غیر این صورت دغدغه بسیار است، و اين شكسته قريب به پنجاه سال است كه سالها خواندهام و سالها فكر كردهام تا چنين شده است كه الحال فى الجمله ربطى بهم رسيده است...
📗 میراث اسلامی ایران ، ج ۳ ، ص ۶۹۴ .
@varesoon