eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸علامه؛ بنیان گذار فلسفه نوصدرایی/ نقش فلسفه در تمدن سازی 🌐 vasael.ir/0003zZ
گزارشی از نشست«علامه طباطبائی و فلسفه نوصدرایی»🔻 حجت الاسلام : 🔹روش شناسی در تحقیق علوم اعتباری و حقیقی را علامه طباطبائی شروع کرده اند اما ادامه داده نشده است. اگر روی این مبحث کار شود اصول و فقه ما کاملا متحول خواهد شد و بسیاری از مطالب کفایه حذف خواهد شد. اگر موضوع، حکم و محمول و دلیل روشن شود بسیار تحول آفرین است. 🔹اعتباریات از شاهکارهای علامه طباطبائی است و شالوده علم اصول را زیر و رو می کند؛ باید اصولی نوشته شود که اعتباری یا حقیقی باشد و مشخص شود که فقه علم حقیقی یا اعتباری است. 🔹به همین دلیل است که فقه ما نمی تواند منطبق با زمانه خودش شود چراکه به عنوان دانش حقیقی تلقی می شود و اعتباری نیست و به همین دلیل همسو و هماهنگ با تحولات اجتماعی نمی تواند حرکت کند چون قالب خشکی پیدا کرده است و انعطاف ندارد. دکتر : 🔹یکی از کارهائی که باعث می شود فلسفه در تمدن سازی نقش داشته باشد این است که فلسفه از محدود شدن به هستی شناسی خارج شود. 🔹در عین اینکه هستی شناسی اساس و رکن فلسفه است اما همه چیز فلسفه نیست و اینکه بحث می شود آیا از فلسفه ملاصدرا می توان سیاست، تعلیم، تربیت و علوم انسانی استخراج کرد؟ در واقع مانع کار در این است که تلقی ما از فلسفه فقط مبانی هستی شناسی است. 🔹علامه طباطبائی در این امر تصریح نکرده است اما در عمل بر خلاف پیشینیان کتاب اصول فلسفه را با مباحث معرفت شروع کرده است؛ حکیم سبزواری صدرائی محض است اما اصول فلسفه ساختمان و چارچوب آن متفاوت است. 🔹با معرفت شروع کردن به این معنا است که فلسفه فقط بحث وجود نیست و در عین حال وارد فلسفه های مضاف شده است و همچنین ورود در اعتباریات که یک شاخه دیگر از فلسفه های مضاف است. 🔹در ذیل همین کار، کار دیگر علامه طباطبائی فلسفه تطبیقی است که تا آن زمان نبوده است؛ او نخستین کسی است که فلسفه تطبیقی را آغاز و مطرح کرده است. 🌐 vasael.ir/0003zZ 🆔 @vasael_ir
🔸همایش ملی «فلسفه فقه نظام» با همکاری خبرگزاری رسا برگزار می‌شود 🔹با حضور آیات اراکی، رشاد و علیدوست 🔹زمان: چهارشنبه، 6 آذر 98 ـ ساعت 18:30 الی 21 🔹مکان: تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قاعده «نفی ظلم» مبحثی درون فقهی است 🌐 vasael.ir/0003za 🆔 @vasael_ir
گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻 حجت الاسلام : 🔹نگارنده تصریح می کند که قاعده عدالت و نفی ظلم جدا از عقل در مستقلات عقلیه است. 🔹این جمله مبهم است چراکه وقتی ما در مستقلات عقلیه ورود پیدا می کنیم، می گوییم مرکز ثقل این بحث، حسن عدل و قبح ظلم است. 🔹حال چگونه می شود که قاعده عدالت یا نفی ظلم که اساس مستقلات عقلیه است، با این مطلب تفاوت کند؟ دکتر : 🔹سوال این است که جایگاه قاعده نفی ظلم با ادبیاتی که بیان شد، در درون فقه است یا بیرون فقه؟ بخشی از این مباحث، برون فقهی است. 🔹توضیح آنکه، در فلسفه حقوق برخی (عقل گرایان) معتقدند که مقنن در صدد فهم است، نه تشریع. یعنی مقنن فهم عقلی را بیان می کند تا مردم استنباط نکنند. اما برخی (وضع گرایان) نیز معتقدند که مقنن فهم نمی کند، بلکه وضع می کند. 🔹ما در قانون گذاری دو نوع قاعده داریم؛ قواعد ناظر بر قانون گذار و فرآیند قانون گذاری و قواعد ناظر بر محتوای قانون. در ادامه بحث این است که نسبت دستگاه قانون گذار با واقعیت و عقل چیست؟ نسبت مکلف با دسته اول قواعد چیست؟ حجت الاسلام : 🔹ارائه دهنده مدعی است جایی که مستنبط به ظالمانه بودن حکم قطع دارد، از محل بحث خارج است. 🔹باید گفت اگر معیارِ ظالمانه بودن در «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» ظلم عقلایی است، و اگر مقصود این است که فقیه قطع داشته باشد که حکم عند العقلاء ظلم است. 🔹در این حالت (که طبق قاعده باید همین حالت مقصود باشد) هیچ تفاوتی با نظر اول نمی کند. اما اگر مراد دلیل عقلی است، این مطلب در بیان مدعی نیست. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹بر اساس نظریه نفی ظلم مثلا رجم در زمان بدء شریعت ظلم محسوب نمی شد و مفاد ادله این بود که رجم مشروع است؛ حال پس از 1400 سال عقلای امروز معتقدند که رجم (که مفاد اطلاق حکمی است) ظلم است، و در نتیجه باید گفت که پس از این، رجم مشروع نیست. 🔹یعنی فعل واحدی، در یک زمان به اعتقاد عقلا ظلم نیست، پس باید از آن اطاعت کرد، امروز که عقلا آن را ظلم می دانند، در لوح تشریع نشده است. حجت الاسلام : 🔹در پاسخ به اینکه قاعده نفی ظلم، درون فقهی است یا برون فقهی؟ همان‌طور که تاکید شد، بحث ما لفظی است، پس درون فقهی است، نه برون فقهی و فلسفی. 🔹نکته دیگر آنکه، صاحب تشریع می تواند خصوصیات تشریع خود را بگوید، همان‌طور که در یکی از خصوصیات تشریع گفته است که تشریعات، حرجی نیست. 🔹اشکال شد که فهم عرف در ادبیات تشریع معتبر نیست. ما معتقدیم خیر، اگر شرائط فهم عرفی باشد، همان‌طور که ما بدان اشاره کردیم، معتبر خواهد بود. 🌐 vasael.ir/0003za 🆔 @vasael_ir
🔸جلسه مسئولان مشترک «وسائل» و مدرسه فقهی امام باقر 🔹دکتر داودی در ابتداء این جلسه ضمن معرفی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، اظهار داشت: در صدد هستیم تا ارتباط خود را با طلبه‌هایی که علاقه مند به فعالیت در حوزه فقه حکومتی هستند بیشتر کنیم تا ضمن شکوفایی استعداد طلّاب، بتوانیم از ظرفیت های بالای ایشان در این موضوع استفاده کنیم. 🔹سردبیر وسائل با تمجید از فعالیت‌های مدرسه امام باقر(ع) گفت: این مدرسه جزء پیشتازان تخصصی شدن فقه و اصول در حوزه علمیه است. همچنین در موضوع فقه و اصول کم نظیر است و زمینه ساز ایجاد مراکز فقهی دیگر در حوزه علمیه قم شده است. پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در نظر دارد نسبت به ایجاد زمینه‌های ارتباطی بیشتر با مدرسه امام باقر (ع) همکاری داشته باشد. 🔹حجت الاسلام حسینی اصل نیز به معرفی مدرسه فقهی امام باقر(ع) پرداخت و بیان داشت: این مدرسه در راستای تقویت بنیه علمی طلاب و پرورش آنان در حوزه فقه و اصول، اوایل دهه ۸۰ زیر نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی شروع به کار کرده است و اساسا به صورت چراغ خاموش به دنبال جذب، تربیت و معرفی طلّاب به جوامع علمی است. 🌐 vasael.ir/0003zh 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نباید در حکومت اسلامی به فردی که سوء سابقه دارد مسئولیت بدهند 🔸حجت الاسلام والمسلمین 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔹فجعل الله…اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة. 🔹خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است. 📚بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۵۸ 🆔 @vasael_ir
🔸 #پرونده_ویژه| بررسی طرح جدید بانکداری 🔹نزدیک سه دهه از تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور ایران سپری می شود، یکی از سوال های جدی مردم متدین، علمای دین، مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه و دانشگاه این بوده که معاملات نظام بانکی ایران در مرحله تدوین قوانین و مقررات، تنظیم آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی، انعقاد قراردادها اجرا، چقدر با موازین اسلامی تطابق دارند؟ و به عبارت دیگر آیا بانکداری ایران واقعا اسلامی است؟ 🔹یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز اجرای کامل و صحیح بانکداری بدون ربا است، معظم له در بند 23 سیاست های ابلاغی جهت تدوین برنامه پنجم توسعه، به صورت صریح و روشن خواستار «اصلاح ساختار نظام بانکی با اجرای کامل و روزآمد قانون بانکداری بدون ربا و نهادینه کردن نظام های قرض الحسنه، تامین اعتبارات خرد و اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری بزرگ» شده اند. 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در این پرونده در صدد است ضمن گفتگو با اساتید و کارشناسان اقتصاد اسلامی به شناسایی، معرفی و طراحی شاخص های مناسب و همچنین ابزار لازم برای سنجش میزان تطابق نظام بانکی با اصول و موازین اسلامی را ارائه کند. 🌐 vasael.ir/0003zR 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸عناصر نظام ساز اقتصادی شهید صدر 🌐 vasael.ir/0003zi 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸عناصر نظام ساز اقتصادی شهید صدر 🌐 vasael.ir/0003zi 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«غفلت از عناصر نظام ساز اقتصادی شهید صدر»🔻 حجت الاسلام : 🔹اسلام هیچ نکته و نقطه‌ای را از حکم خالی نگذاشته و حتی منطقةالفراغ شهید صدر هم مورد نقدی جدی است چراکه به درستی تفسیر نمی شود. 🔹شهید صدر ارتباط مسائل اقتصادی را بیان کرده است که اسلام عقیده و اخلاق را با دستور کار اقتصادی گره می زند و این موضوع قابل اثبات است که دستورات اقتصادی اسلام جدا از یکدیگر نیست و در واقع یک مجموعه را تشکیل می دهد و نظام سازی آن با پشتوانه ادله عقلی و نقلی است. 🔹دلیل عقلی این است که همه رفتارهای اقتصادی در سعادت انسان نقش دارد که شامل مصرف، توزیع، تولید و تجارت است؛ با استفاده از نصوص می توان اثبات کرد که رفتارهای اقتصادی در سعادت نقش دارد. 🔹مگر می شود دین برای این امور برنامه ای نداشته باشد دلیل عقلی این است که دین متکفل این امر است و هر آنچه در سعادت انسان نقش دارد بیان کند. 🔹نمی توان گفت که رفتارهای اقتصادی در عرصه های مختلف در سعادت انسان نقش ندارد و در ساختارها نحوه بکارگیری عقود مسیر جامعه را تغییر می دهد. 🔹دلیل نقلی روایاتی است که فرموده در اسلام همه چیز وجود دارد و این ادله دلیل بر جامعیت دین است. ما منکر استفاده از دستاوردهای علمی بشر نیستیم چراکه جزو دین است و خداوند خالق عقل و قدرت انسان است بنابراین دور علم خط کشیده نمی شود. 🔹اینکه از دستاوردهای اسلامی در چارچوب ارزش ها استفاده شود عین اسلام است و باید گزاره های علمی در خدمت گزاره های ارزشی به کار گرفته شود نه اینکه گزاره هایی که علمی نیستند به اسم علم آمیخته با ارزش به اسم علم آورده شود. 🌐 vasael.ir/0003zi 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلق پول؛ آسان ترین راه تامین کسری بودجه / ثروت آمریکا نتیجه مفت خوری به واسطه خلق پول 🌐 vasael.ir/0003zq 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلق پول؛ آسان ترین راه تامین کسری بودجه / ثروت آمریکا نتیجه مفت خوری به واسط
گزارش نشست هم اندیشی وظیفه حاکمیت در نظارت بر بانک‌ها در خلق پول🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹گاهی دولت از محل فروش نفت و گاز درآمدهای ارزی دارد که روش مرسوم در اقتصاد ایران در غیر از سال های اخیر که صندوق توسعه ملی تشکیل شده است، این درآمد از طرف دولت به بانک مرکزی تحویل داده می شود و بانک مرکزی هم معادل آن ریال چاپ و در اختیار دولت قرار می دهد و دولت هم در جامعه پخش می کند که این یکی از ساختارهای خلق پول است. 🔹این پدیده استقراض از بانک مرکزی محسوب نمی شود اما به هر حال نوعی خلق پول است. بعدها برای جلوگیری از این نوع خلق پول، صندوق ذخیره ارزی تشکیل شد برای اینکه فعالان اقتصادی بروند از کشورهای مختلف ارز بگیرند، نرم افزارها و سخت افزارهای اقتصادی کشور از ماشین آلات و تکنولوژی و مواد اولیه را وارد کنند تا به این ترتیب از تولید پول داخلی در جهت عدم تورم جلوگیری شود. 🔹نوع دوم خلق پول، استقراض دولت از بانک مرکزی در مواردی است که دولت برای انجام طرح ها و پروژه ها با کسری بودجه مواجه می شود. 🔹سه راه برای تامین کسری بودجه وجود دارد، اولین راه استقراض خارجی است که در ایران محذوراتی دارد، راه دوم هم استقراض عمومی به معنای انتشار اوراق قرضه است که به جهت ربوی بودن در ایران ممنوع است. از میان راه های سه گانه تامین کسری بودجه، آسان ترین راه، راه سوم یعنی استقراض از بانک مرکزی که در حقیقت خلق پول است، می باشد. دکتر : 🔹بحثی را آقای موسویان در رابطه با آثار خلق پول مطرح کردند مبنی بر اینکه اگر خلق پول به تصمیم مقام های حاکمیتی به انگیزه حل مشکلات جامعه صورت گرفت اما آثار منفی اقتصادی به دنبال آن پدید آمد آیا ضمان آور است یا مسئولیت مدنی دارد. 🔹مسئولیت مدنی مفهومی عام تر از ضمان است زیرا ضمان در جایی است که مالی تلف می شود که در مثل یا قیمت آن بر عهده تالف قرار می گیرد. 🔹مسئولیت مدنی که در حقوق مطرح می شود، مفهوم گسترده ای دارد مبنی بر تعهد و التزام شخص به خساراتی که بر اساس تصمیمات و اقدامات خود ایجاد می کند. این مسئولیت شامل افت مالیت هم می شود کما اینکه این بحث در فقه هم مطرح است که آیا کاهش مالیت ضمان آور است یا نه. آیت الله : 🔹 لازمه ورود به این بحث موضوع شناسی دقیق آن است؛ منظور از موضوع شناسی صرف جمع آوری اطلاعات و معلومات تخصصی پیرامون آن موضوع نیست زیرا بسیاری از مواقع اطلاعات تخصصی به سمع فقهاء می رسد اما تاثیری در فرایند استنباط فقهی ایشان ندارد. 🔹سر عدم تاثیر معلومات خام تخصصی یک علم با ادبیات ویژه خود و حساسیت متخصص در کمیت آن معلومات، الزاما مطابق با نیاز فقیه نیست زیرا ممکن است خیلی از این معلومات زائد باشند و یا بسیاری از آنها ناقص باشند. 🔹فقیه به دنبال ماهیتی است که بتواند موضوع آن را با لحاظ ادبیات دینی و شرعی محقق کند تا بتواند حکم شرعی آن را استنباط کند. این اطلاعات ممکن است به شکل موجبه جزئیه تاثیر داشته باشد اما این اطلاعات دقیق نیستند. دکتر : 🔹ثروت و قدرت آمریکا نتیجه یک مفت خوری بزرگ است که حاصل تسلط او بر دانش خلق پول می باشد. در واقع غنیمت اقتصادی آمریکا از جنگ جهانی دوم که به واسطه طرح مارشال پیاده سازی شد این بود که توانست دلار را در دنیا فراگیر کند و هر چقدر که تقاضای مبادلاتی دلار در دنیا افزایش پیدا می کند، باید دلار بیشتری در دنیا نشر پیدا کند و به ازای نشر بیشتر، آمریکا کالای رایگان بیشتری دریافت می کند. 🔹در یحث خلق پول اتفاقی که در داخل کشور در بانک های داخلی می افتد این است که بانک ها از هیچ خلق پول می کنند و تسهیلات پرداخت می کنند و کسانی که این تسهیلات را می گیرند دلار خریداری می کنند و سرمایه های مملکت را خارج می کنند. این اتفاق در بازار ارز کشور اثر می گذارد، یعنی در واقع بسیاری از معوقات خروج سرمایه از کشور است. 🌐 vasael.ir/0003zq 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه رسانه | مخاطب شناسی؛ دومین وظیفه پیام رسان دینی(حجت الاسلام والمسلمین رفعتی) 🌐 vasael.ir/0003yc 🔹فقه سیاسی | نگاه سیستماتیک به مسئله امربه معروف و نهی از منکر در نظام اسلامی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0003zp 🔹اقتصاد مقاومتی | ضرورت مفهوم شناسی «حمایت از کالای ایرانی»(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/0003yb 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | اگر حکومت نباشد، فقه به منصه ظهور نمی‌رسد 🔸حجت الاسلام والمسلمین 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹قَدرُ الرّجُلِ على قَدرِ هِمَّتِهِ؛ 🔹ارزش مرد، به اندازه همّت‏ اوست. 📚 نهج البلاغة: حکمت 47 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی و نقد جایگاه عدالت اجتماعی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔹با حضور: حجج اسلام حسن خیری، دکتر سیدکاظم سیدباقری، دکتر آقاجانی و دکتر ابراهیمی پور 🔹زمان: چهارشنبه 6 آذر ماه 98 ـ ساعت 18 تا 20 🔹محل برگزاری: قم، انجمن های علمی حوزه 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸پیش اجلاسیه «نقش حوزه علمیه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد حجت الاسلام #پریمی: 🔹اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی در روز 14 آذر ماه برگزار می شود؛ هر سال پیش اجلاسیه‌هایی برگزار می‌شود و امسال سه پیش اجلاسیه با حضور 27 مرکز تخصصی برگزار خواهد شد. 🔹موضوع این جلسه با حضور 9 مرکز تخصصی حوزوی «نقش حوزه علمیه در گام دوم انقلاب با محوریت علم و پژوهش» است و جلسه دوم روز دوشنبه هفته آینده با حضور 9 مرکز تخصصی دیگر برگزار خواهد شد. حجت الاسلام #رنجبر: 🔹سرمنشأ مشکلات آموزشی عدم توجه به پژوهش است و اگر مشکلات پژوهش برطرف شود، آموزش نیز اصلاح خواهد شد، مسأله امید به آینده، جایگاه و هویت صنفی طلاب و ایجاد انگیزه برای ایشان و حمایت از طلاب پژوهشگر باید جدی گرفته شود. 🔹در زمینه پژوهش نیازسنجی صورت بگیرد، ایجاد بستری برای عملیاتی کردن ایده‌های پژوهشی و لوازم بحث تمدن سازی نیز بسیار اهمیت دارد. حجت الاسلام #مریجی: 🔹ارتباط حوزه علمیه با جامعه را حیاتی است؛ حوزه جهت تدوین، ترویج و تبیین بیانیه گام دوم باید با بدنه جامعه ارتباط داشته باشد، در صورتی که امروزه شاهد حضور کمرنگ طلاب در شهرستانها هستیم که با توجه به رسالت حوزه علمیه در امر تبلیغ، در این زمینه نیز باید برنامه ریزی صورت بگیرد. 🌐 vasael.ir/0003zx 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻 🌐 vasael.ir/00
🔸نقد و بررسی ادلّه ممنوعیت استفاده از سلاح کشتار جمعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۶🔻 🔹با توجه به مبانی و ادله حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی باید گفت: نظام حقوقی و فقهی شیعه، نه تنها هیچ سازگاری با استفاده، تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها ندارد، بلکه این اعمال را در مقابل اخلاق، فقه و انسانیّت معنا کرده است. 🔹دیدگاه فقیهانی مانند آیت الله خامنه‌ای در خصوص حرام بودن این گونه سلاح‌ها، مبتنی بر آموزه‌های اخلاقی، فقهی و حقوقی شیعه و در راستای تراث فقهیان صاحب نام شیعه است که از سر صداقت و راستی ارائه شده است؛ ازاین‌روی این دیدگاه می‌تواند الگویی برای اخلاق جنگی و نظام حقوقی جهان محسوب شود. 🔹همچنین گفته شد حتّی در صورت قول به جواز استفاده از این گونه سلاح‌ها، اگر دولت اسلامی خود را به قراردادی مبنی بر استفاده نکردن از آن مقیّد کرده باشد، باید در قالب حکم ثانوی و از باب لزوم وفای عقد به تعهد خود وفادار بماند و از شکستن آن پرهیز نماید. 🌐 vasael.ir/0003zs 🆔 @vasael_ir
📷 #گزارش_تصویری| بازدید حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی از وسائل ادامه تصاویر🔻 🌐 vasael.ir/000403 🆔 @vasael_ir
🔸پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 🔹زمان: چهارشنبه ششم آذر ماه 1398 ـ ساعت 17-9 🔹محل برگزاری: قم ـ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ـ سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸امیرالمؤمنین علی علیه السلام: 🔹إتَّقُوا مَعَاصِیَ اللّهِ فِى الْخَلَواتِ فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاكِم. 🔹دورى و اجتناب كنید از معصیت هاى إلهى، حتّى در پنهانى، پس به درستى كه خداوند شاهد اعمال و نیّات است; و نیز او حاكم و قاضى خواهد بود. 📚 شرح نهج البلاغه ابن عبده: ج 3، ص 324 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت حجت الاسلام #احمد_رهدار: 🔹برخی این دیدگاه را مطرح کرده‌اند که با توجه به کاهش پایگاه اجتماعی دولت و در آستانه انتخابات مجلس، اغتشاشات اخیر کار دولت بوده است؛ هر چند در ادامه، سرنخ مدیریت آشوب‌ها از دست آنها خارج شد. 🔹این تحلیل مسبوق به سابقه است و درباره برخی دولت‌های داخلی و خارجی صدق می‌کند، بدین جهت که معمولا این گونه اغتشاشات از سوی آشوبگران و فتنه گران ایجاد می‌شود و از طریق یک وفاق اجتماعی و با یک موج انقلابی همچون 9 دی خاتمه می‌یابد. 🔹بنابراین دولت سعی داشت در شرایط ورشکستگی اقتصادی و با توجه به تجربه مشابه اغتشاشات گذشته از وفاق اجتماعی و سرمایه اجتماعی رهبری سوء استفاده کند. 🔹تجربه اغتشاشات گذشته نشاندهنده این است که رهبری از قانون حمایت می‌کند و دولت تلاش داشت این سرمایه اجتماعی را مصادره به مطلوب کند؛ کما اینکه سرمایه اجتماعی رهبری خرج این قضیه شد و در این دیدگاه تردیدی نیست. 🌐 vasael.ir/000404 🆔 @vasael_ir
🔸کارگاه درس خارج فقه بورس 🔹توسط آیت الله علیدوست و با حضور حجت الاسلام والمسلمین موسویان 🔹زمان: پنجشنبه ها ساعت 10 ـ از 7 آذر 🔹محل برگزاری: مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | هدف از راه‌اندازی سلسله نشست‌های «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» 🔸دکتر داودی، سردبیر وسائل 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| رتبه بندی ابزارهای مديريت ريسک اعتباری در بانكداری بدون ربا با استفاده از تكنيک AHP 🔹با توجه به نتایج پژوهش كه حاصل تحلیل نظرات تعدادي از متخصصين حوزه بانكي است، اولويت بندي ابزارهاي مديريت ريسك اعتباري در سیستم بانكي رعايت گردد. در اولويت اول جهت مديريت ريسك از ابزار وثیقه و ضمانت و در اولويت دوم ابزار اعتبارسنجي مورد استفاده قرارگيرد. 🔹وثیقه نقدی به عنوان مؤثرترين ابزار و در مرحله بعد ضامن كارمند به عنوان دومين ابزار مؤثر شناخته شد. جهت وثیقه گیری و پذيرش ضامن اين اولويت مد نظر قرار گيرد. 🔹ﻇرفيت گيرنده تسهیلات در رتبه اول و وثیقه در رتبه دوم قرار دارد. جهت اعتبارسنجي ﻻزم است اين اولويت در رتبه‌بندي اعتباري افراد مورد توجه باشد. 🔹طراحي الگوی و سازوكار مناسب جهت استفاده صحيح از ابزارها. با توجه به نوع فعاليت سیستم بانكي كه در مراجعات حضوري مشاهده شد، استفاده از يك ابزار جهت مديريت ريسك ديده نمي‌شود و كاربردي نخواهد بود. 🔹ﻻزم است ابزارهاي پيشنهادي با باﻻترين اولويت به صورت تركيبي در قالب يك الگوی مشخص و كاربردي به كار بسته شود و طراحي چارچوب كاربرد همزمان ابزارها مورد توجه قرار گيرد. 🌐 vasael.ir/000408 🆔 @vasael_ir