پایگاه فقه حکومتی وسائل
✅ #مکتب_امام_خمینی #مکتب_تمدن_ساز حجت الاسلام احسان مرادی:🔻 🔸در مکتب امام خمینی (ره) «عدالت» مطلوب
🔹مولفه های اصلی مکتب امام خمینی چیست؟
🔹تحریف مبانی اقتصادی مرحوم امام به چه شکل است؟
🔹جایگاه فقه و عدالت در مکتب امام (ره) چگونه است؟
🔹راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی با کمک مکتب امام (ره) چه فرآیندی دارد؟
حجت الاسلام احسان مرادی پاسخ می دهد🔻
🔹مشروح سخنان حجت الاسلام احسان مرادی را در #وسائل ببینید🔻
vasael.ir/0004La
🆔 @vasael_ir
🔸توسعه گردشگری؛ از ضروریات فعلی جامعه اسلامی
حجت الاسلام دکتر رحیم قربانی در
نشست علمی «آسیب شناسی صنعت گردشگری»:🔻
🔹گردشگری ذاتاً آسیبزا نبوده و بسیاری از مشکلات موجود در گردشگری، بخاطر فقدان قوانین لازم در این زمینه میباشد.
🔹آسیب های اندک گردشگری در نسبت با آثار مثبتی که در جامعه اسلامی میتواند داشته باشد، قابل قیاس نبوده و میتوان با تقویت زیرساختها و تدوین قوانین لازم، بروز چنین آسیبهایی را به حداقل رساند.
🔹با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع)، توسعه و پیشرفت گردشگری از ضروریات فعلی جامعه اسلامی است.
http://vasael.ir/0004Ll
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت / وفاقی مبارک و ضرور
یادداشتی در رابطه با موضوع رویت هلال به قلم آیت الله علیدوست به زودی از پایگاه #وسائل منتشر خواهد شد🔻
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸#یادداشت / وفاقی مبارک و ضرور یادداشتی در رابطه با موضوع رویت هلال به قلم آیت الله علیدوست به زودی
🔸#یادداشت / وفاقی مبارک و ضرور
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار میگیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، لکن با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد.
و البته به دلائلی حقیر مصلحت در تاخیر آن میدید.
🔹1. در بسیاری از سال ها مراجع عظام تقلید نسبت به #رویت_هلال شوال (عيد فطر) اختلاف پیدا میکنند. و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام میکنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید میدانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام مینمایند.
🔹2. منشا این اختلاف سه امر است:
الف: اعتبار #رویت_هلال با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند.
ب : اشتراط اتحاد افق و عدم آن، با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند #رویت_هلال در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی میدانند؛ بنابر این رویت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلا) برای ایران کافی است.
ج : آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر ایام است که صرفا تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان #حاکم_شرع ندارد یا از حوزه هایی است که حاکم شرع باید (یا میتواند) در مورد آن دخالت کند و #حکم_حکومی صادر نماید.
🔹3. بر کسانی که نسبت به #فرآیند_اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و سوال رخ مینماید که چرا مراجع تقلید با هم نمینشینند و این اختلافات را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرآیند استنباط میدانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه میکنند حتی گاه باهم مباحثاتی دارند لکن بنا نیست همه اختلافات نظری با نشست و مذاکره حل شود همانگونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم باهم اختلافاتی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند.
#بخش_اول
ادامه دارد ...🔻
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸#یادداشت / وفاقی مبارک و ضرور یادداشتی در رابطه با موضوع رویت هلال به قلم آیت الله علیدوست به زودی
🔹4. سوگمندانه باید گفت: #فرآیند_اجتهاد هرچه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن، به راحتی گذشت.
🔹ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگنمایی یا سیاه نمایی شود) در عید فطر امسال چه ها گفته شد. اولا توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلاف ها توجیه باشند. ثانیا سایت ها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابل هایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند در حالیکه آشنایان به امر استنباط میدانند ذرهای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بی اثر نیست. ثالثا گروهی از داخل هجمه هایی را به ساحت برخی مراجع لازم الاحترام داشتند حتی صحبت از #عدول از مسئله #تقلید را مطرح کردند. امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است.
🔹5. به نظر میرسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگنمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هرچند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است لکن جلو برخی سرگردانی ها و سوء استفاده ها را نمیگیرد. به نظر میرسد بتوان برخی راه حل ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است.
🔹6. "راه #مورد_نظر" این است :
مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسش گران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح: اگر مبنای فقهی فرد ارجاع دهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است.
🔹و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاع دهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاع دهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره #حکم_حکومتی بداند چنانکه از برخی از روایات استفاده میشود) همگان میدانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد. البته به شرطی که مرجع اعلام، #حکم_حکومتی کند (در این باره به کتب فقهی قضا مراجعه شود).
🔹و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد. و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلام کننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، #مصلحت عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفاده هایی که متاسفانه شاهد آن بودهایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است.
🔹این که امام صادق علیه السلام در برخی روایات امر اعلام هلال را به مرجعی غیر معتبر واگذار میکنند و صریحا میفرمایند : "ای والله افطر يوما من شهر رمضان احب الي من أن يضرب عنقي" يا میفرمایند : "کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقي و لایعبد الله" میتواند الهام بخش، در این باره باشد.
#بخش_دوم
ادامه دارد ...🔻
🆔 @vasael_ir
🔹7. چنانکه ملاحظه کردید این پیشنهاد به صدد بحث های ماهوی راجع به اختلافات مورد اشاره نیست به دلیل اینکه نخواستهایم پیشنهاد خود را بر مبنایی خاص بنا کنیم، در واقع پیشنهاد دهنده معتقد است توجه به عنصر #مصلحت مورد نظر شارع و دفع مفسده میتواند آنچه را یک بنبست فقهی مینمایاند حل کند.
🔹مگر نه این است که امروزه در جمهوری اسلامی ایران دادگاه ها - به حق - براساس برخی انظار فقهی (#فتوای_معیار) به اصدار رأي میپردازند بدون اینکه درگیر نظر مرجع تقلید محکوم له یا محکوم علیه باشند و مگر نه این است که بزرگان فقه - به حق - با اعلام ایام عرفه، قربان و تشریق به اظهار نظر نمیپردازند و کار را به دیگران - که نظر آنها حجیت برای ایشان ندارد - واگذار میکنند. و اینکه بین این موارد تفاوت فارق گذاشته شود، به نظر قابل دفاع نیست.
🔹البته تصمیم نهایی در اینباره با بزرگانی است که زعیم این امر هستند و هرآنچه تصمیم بگیرند باید به آن احترام گذاشت، لکن زعامت این اعاظم نسبت به این امر مهم مانع بحث و گفتگوی منضبط دیگران در اینباره نیست.
🔹8. بسیار به جا - بلکه بايسته - است که رسانه ها به ویژه سیمای #جمهوری_اسلامی_ایران با اختصاص برنامه ها و ترجیحا میزگرد هایی کاملا علمی مردم را نسبت به این امر به ویژه آنچه در امر دوم و سوم بیان شد توجیه کنند.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست
25 خرداد 1399
#بخش_سوم
🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🔹فامْلِكْ هَواكَ، وَ شُحَّ بِنَفْسِكَ عَمّا لايَحِلُّ لَكَ، فَاِنَّ الشُّحَّ بِالنَّفْسِ الاِْنْصافُ مِنْها فيما اَحَبَّتْ اَوْ كَرِهَتْ.
🔹بنابراین بر هواهایت مسلط باش، نسبت به خود از آنچه بر تو حلال نیست بخل بورز، زیرا بخل ورزیدن به خود، این است که نسبت به هرچیزی انصاف داشته باشی، چه آن چیز محبوب انسان باشد یا منفور.
#عهد_نامه #مالک_اشتر #نامه_53
#اخلاق_مدیران #انصاف
🆔 @vasael_ir
🔸جبهه ملی و اندیشه لیبرالیسم | مغایرت اندیشه جبهه ملی با اسلام ناب
حجت الاسلام دکتر کمال الدین نارنج در گفتگوی اختصاصی با #وسائل:🔻
🔹جبهه ملی از پیروانان اندیشه لیبرالیستی بودند. آنها اسلامی را که در راستای منافع مستضعفان و پابرهنگان باشد، قبول ندارند چرا که سیاستشان با سیاست اسلام ناب مغایرت کلی دارد.
🔹جریان موسوم به ملی ـ مذهبی دارای سه ویژگی اساسی است: اومانیسم (انسانگرایی)، راسیونالیسم (عقلگرایی) و پراگماتیسم (عملگرایی). مهمترین ویژگی این جریان تاکید بر عقل منقطع از وحی در مقابل تفکر دینی و الهی میباشد.
🔹نهضت آزادی و جبهه ملی نه تخصص داشتند و نه تجربه. آنها وقتی دولت موقت را تشکیل دادند، معلوم شد که در عمل چیزی جز ادعا نداشتند. تخصص نهضت آزادی صرفا در مملکتفروشی و بازگرداندن آمریکا به کشور بود.
🔹سنجابی در مورد همکاری جبهه ملی و مجاهدین خلق میگوید: «هر قدر فاصله آنها (مجاهدین خلق) از تودهایها بیشتر میشد و هر قدر دستگاه انحصار طلب آخوندی نسبت به آنها ترشرویی و خشونت بیشتر نشان میداد، نزدیکی ما با آنها بیشتر میشد»، در همین زمینه، نشریه مجاهد ۲ هفته قبل از اعلام راهپیمایی جبهه ملی، تحت عنوان «بررسی لایحه قصاص» ضمن رعایت احتیاط در عدم نفی اصل قرآنی و دینی آن، لایحه قصاص را زیر سوال برده و محکوم کرده بود.
مشروح سخنان حجت الاسلام دکتر نارنج را در وسائل ببینید🔻
vasael.ir/0004Lb
🆔 @vasael_ir
1_266320732.mp3
3.75M
🔸#صوت
آیت الله میرباقری🔻
🔹انقلاب اسلامی و مبارزه با تمدن های مادی
🔹یکی از بزرگترین موانع ظهور، وجود تمدن مادّی و رویکرد ضد دین است.
🌐@fatehan
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نشست علمی «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز»
🔹حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸موسسه فتوح اندیشه برگزار می کند؛
«آسیب شناسی فقهی کاربست الگوی نظام پارلمانی در دولت اسلامی»
با حضور:🔻
حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی
🔹زمان: امروز دوشنبه؛ 26 خرداد، ساعت ۱۸:۳۰
🔹مکان: ساختمان پردیس حکمت
🔹لینک مشاهده نشست:
🌐https://bit.ly/2VTqupV
🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه شهید صدر نسبت به «مولویّت» و بسط آن در اصول
#گزارش_اختصاصی وسائل از نشست علمی «شأن شارع در مقام تخاطب از منظر شهید صدر»
حجت الاسلام محمد متقیان:🔻
🔹شهید صدر میفرماید اطاعت محدود به قطع نیست و شامل موارد محتمله و مظنون نیز میشود.
🔹در نگاه اصولیون، «مولویت» مربوط به علم کلام دانسته شده و امتداد در اصول پیدا نکرده است اما شهید صدر (ره) این نگاه کلامی را در مفهوم سازی و در منطق تفقه و علم اصول جریان داده است.
🔹در کلام شهید صدر حجیت و منجزیت معلق به ذات و ماهیت قطع نیست بلکه از لوازم شئونات شارع و مولویت مولی است.
🔹در نتیجه شهید صدر محدودیتی در شئونات لحاظ نمیکنند و نیز شئونات شارع را در علم اصول دخالت میدهند و منجزیت و حجیت را از لوازم آن میدانند.
http://vasael.ir/0004Lo
🆔 @vasael_ir
🔸موسسه فتوح اندیشه برگزار می کند؛
🔹ماهیت و کارکرد گردشگری مجازی از منظر فقهی
با حضور:🔻
▪️حجت الاسلام عبدالحمید گلزار
▪️آقای محمد حسین فرج نژاد
دبیر علمی:🔻
حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی
🔹زمان: سه شنبه 27 خرداد، ساعت 18
🔹مکان: پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
لینک مشاهده نشست:🔻
🌐https://bit.ly/2VUJ9Sk
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله سیدیاسین موسوی؛ امام جمعه بغداد:🔻
🔹 در جهان فقط #امام_خمینی و #امام_خامنهای در برابر آمریکا ایستادند.
#مکتب_امامین_انقلاب
🆔 @vasael_ir
🔸فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار می کند؛
🔹شان شارع در مقام تخاطب در دیدگاه مرحوم امام خمینی (ره)
با حضور:🔻
حجت الاسلام علی اصغر نجابت
🔹زمان: فردا سه شنبه 27 خرداد، ساعت 11:30
🔹مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات
🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🔹و اَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ، وَ اللُّطْفَ بِهِمْ
🔹مهربانى و محبت و لطف به رعیت را شعار قلب خود قرار ده.
#عهد_نامه #مالک_اشتر #نامه_53
#مردم_داری #اهمیت_مردم
🆔 @vasael_ir
13990318_39451_128k.mp3
2.17M
🔸#صوت | انقلاب روحی امام(ره)
🔹رهبر انقلاب اسلامی درسخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (۱۳۹۹/۰۳/۱۴)، «تحولخواهی، تحولانگیزی و تحولآفرینی» را از مهمترین خصوصیات امام راحل عظیمالشأن خواندند و روش ایشان در ایجاد انقلاب روحی در افراد جامعه را همچون روش پیامبران الهی دانستند.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🌐@khamenei_maaref
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نشست علمی «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز»
🔹حجت الاسلام محمد خواجوی
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸شهادت جانسوز رئیس مذهب حقه جعفری، مولانا امام صادق (سلام الله علیه) تسلیت باد.
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیثی از امام صادق (علیهالسّلام) در ابتدای جلسه درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای🔻
۱۳۸۳/۰۳/۱۹
🔸هشت خصلت مؤمنانه
🔹حفظ آرامش و نباختن خود در حوادث دشوار
🔹صبر و استقامت در بلاها
🔹شکرگزاری در آسایش و گشایش کارها
🔹راضی بودن به رزق بدست آمده از زحمات
🔹ظلم نکردن به دشمنان
🔹ستم نکردن به دیگران بخاطر دوستان خود
🔹تحمل سختیها
🔹ترجیح راحتی دیگران بر راحتی خود
🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🔹و لاتَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضارِياً تَغْتَنِمُ اَكْلَهُمْ
🔹بر رعیت و مردم همچون حیوان درنده مباش که خوردن آنان را غنیمت دانى.
#عهد_نامه #مالک_اشتر #نامه_53
#مردم_داری #اهمیت_مردم
#خدمت_به_مردم
🆔 @vasael_ir
🔸شان شارع در مقام تخاطب از منظر امام خمینی
#گزارش_اختصاصی وسائل از نشست علمی «شأن شارع در مقام تخاطب از منظر شهید صدر»
حجت الاسلام علی اصغر نجابت:🔻
🔹حضرت امام خمینی (ره) نسبت به بحث شأن شارع تصریحی نداشته، منتهی این مباحث به صورت ارتکازی در مباحث ایشان قابل رهگیری است.
🔹حضرت امام در جلد دوم کتاب البیع به مکررا بیان میکنند که قوانین اسلام مطلوبات بالعرض هستند و میخواهند ما را به تشریع واقعی برسانند، به بیان دیگر، قوانین ظاهریه برای رساندن ما به آن حقایق واقعی هستند.
🔹امام (ره) می فرمایند: «الاسلام هو الحکومه بشئونها و الاحکام قوانین الاسلام»، حکومتی که در اینجا داریم ولایت ظاهریه است و قوانین اسلام همین است.
http://vasael.ir/0004Lv
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | نقش سازماندهی اطلاعات در تحقق تمدن اسلامی
🔺 تحقق تمدن اسلامی چه خصوصیات و الزاماتی را برای سازمان دهی اطلاعات به همراه دارد تا بتوان مشخص نمود كه سازماندهی اطلاعات متناسب با آن چگونه است؟
🔹برای دریافت اصل مقاله و آشنایی بیشتر با آن و پاسخ سوال بالا #وسائل را ببینید🔻
🌐 vasael.ir/0004M6
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه روابط اجتماعی | احکام مستفاد از ادله سوءظن و بررسی شمول آن نسبت به مسلم و غیر آن (آیت الله اعرافی)🔻
🌐 vasael.ir/0004Lz
🔹فقه القضا | بررسی معنای اصطلاحی عدالت (آیت الله حبیبی تبار)🔻
🌐 vasael.ir/0004M0
🆔 @vasael_ir