eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نشست علمی «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز» 🔹حجت الاسلام محمد خواجوی 🆔 @vasael_ir
🔸شهادت جانسوز رئیس مذهب حقه جعفری، مولانا امام صادق (سلام الله علیه) تسلیت باد. 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیثی از امام صادق (علیه‌السّلام) در ابتدای جلسه درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای🔻 ۱۳۸۳/۰۳/۱۹ 🔸هشت خصلت مؤمنانه 🔹حفظ آرامش و نباختن خود در حوادث دشوار 🔹صبر و استقامت در بلاها 🔹شکرگزاری در آسایش و گشایش کارها 🔹راضی بودن به رزق بدست آمده از زحمات 🔹ظلم نکردن به دشمنان 🔹ستم نکردن به دیگران بخاطر دوستان خود 🔹تحمل سختی‌ها 🔹ترجیح راحتی دیگران بر راحتی خود 🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔹و لاتَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضارِياً تَغْتَنِمُ اَكْلَهُمْ 🔹بر رعیت و مردم همچون حیوان درنده مباش که خوردن آنان را غنیمت دانى. 🆔 @vasael_ir
🔸شان شارع در مقام تخاطب از منظر امام خمینی وسائل از نشست علمی «شأن شارع در مقام تخاطب از منظر شهید صدر» حجت الاسلام علی اصغر نجابت:🔻 🔹حضرت امام خمینی (ره) نسبت به بحث شأن شارع تصریحی نداشته، منتهی این مباحث به صورت ارتکازی در مباحث ایشان قابل رهگیری است. 🔹حضرت امام در جلد دوم کتاب البیع به مکررا بیان می‌کنند که قوانین اسلام مطلوبات بالعرض هستند و می‌خواهند ما را به تشریع واقعی برسانند، به بیان دیگر، قوانین ظاهریه برای رساندن ما به آن حقایق واقعی هستند. 🔹امام (ره) می فرمایند: «الاسلام هو الحکومه بشئونها و الاحکام قوانین الاسلام»، حکومتی که در اینجا داریم ولایت ظاهریه است و قوانین اسلام همین است. http://vasael.ir/0004Lv 🆔 @vasael_ir
🔸 | نقش سازماندهی اطلاعات در تحقق تمدن اسلامی 🔺 تحقق تمدن اسلامی چه خصوصیات و الزاماتی را برای سازمان دهی اطلاعات به همراه دارد تا بتوان مشخص نمود كه سازماندهی اطلاعات متناسب با آن چگونه است؟ 🔹برای دریافت اصل مقاله و آشنایی بیشتر با آن و پاسخ سوال بالا را ببینید🔻 🌐 vasael.ir/0004M6 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه روابط اجتماعی | احکام مستفاد از ادله سوءظن و بررسی شمول آن نسبت به مسلم و غیر آن (آیت الله اعرافی)🔻 🌐 vasael.ir/0004Lz 🔹فقه القضا | بررسی معنای اصطلاحی عدالت (آیت الله حبیبی تبار)🔻 🌐 vasael.ir/0004M0 🆔 @vasael_ir
🔸 | منشور فرهنگ از دیدگاه امام خمینی (ره) 🔹 نویسنده معتقد است، چارچوب فکری و نظام اندیشه فرهنگی مقام معظم رهبری، شباهت ها و تطابق های غیر قابل انکاری با نظام فکری فرهنگی حضرت امام (ره) دارد و حتی در برخی از موارد، رهبری فرزانه به عنوان ادامه دهنده راه امام متاثر از مقتضیات زمان و مکان و مسائل مستحدثه و با حفظ چارچوب های کلی به توسعه و تکامل این اندیشه ها پرداخته اند. 🔹 نخستین اولویت در مهندسی فرهنگی کل نظام اجتماعی، مهندسی فرهنگ است بنابراین در ابتدای انقلاب اسلامی، تحقق این مهم در صدر توصیه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام راحل قرار گرفت و در ادامه هم رهبر معظم انقلاب به طرح مباحث بنیادین در امر فرهنگ پرداختند و بارها بر تحقق موضوعاتی مثل اسلامی شدن دانشگاه، بالندگی حوزه های علمیه، رشد فرهنگ عمومی، جنبش نرم افزاری و … توصیه کرده اند. 🆔 @vasael_ir
🔸 نقدی بر شبهه مالکیت پدر بر فرزند 🔻 از سوی آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی مطرح شد: 🔹 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با رد مطالب مطرح شده از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص رابطه فرزند و پدر، گفت: فقه ما بسیار فقه بالنده، قوی و پویایی است؛ منتها بعضی معنای فقه پویا را درست نمی‌فهمند و فکر می‌کنند پویا یعنی دائماً باید احکام را تغییر دهیم، حلال را حرام و حرام را حلال کنیم، در حالی که فقه پویا یعنی در هر زمانی فقه می‌تواند مطابق با خصوصیات آن زمان و بر طبق ضوابط فقهی نظر بدهد. 🌐 vasael.ir/0004MC 🆔 @vasael_ir
📕 دانشنامه فقهی حقوقی؛ 🔹 میزان ابتنای تقنین بر شریعت 🔺 در قانون اساسی جمهوری میزان ابتنای تقنین بر شریعتاسلامی ایران، اسلام محور اصلی همه قوانین است و هم از لحاظ مبانی نظری و هم از لحاظ کارکردی، در برخی موارد منحصر به فرد است و از اندیشه‌های اصیل اسلامی سرچشمه گرفته است. 🔺 امام خمینی به مناسبت‌های گوناگون، به تشریح محتوای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و تاکید می‌کند که محتوای قانون اساسی ما باید طبق اسلام و شرع باشد و حتی اندکی از آن تجاوز نکند: «قانون اساسی و سایر قوانین در این جمهوری باید صددرصد بر اساس اسلام باشد و اگر یک ماده هم بر خلاف احکام اسلام باشد، تخلف از جمهوری و آرای اکثریت قریب به اتفاق ملت است». 🆔 @vasael_ir
📚 گزارشی از 5جلد کتاب ادب الهی؛ 💠 منظومۀ معرفتی کامل و منسجم برای تربیت / لوازم مربی‌گری و ابعاد خانوادگی و حکومتی تربیت 🔹 آیت الله مجتبی تهرانی مباحثی را پیرامون تربیت نفس و دیگران مطرح کرده‌اند، این بیانات در قالب مجموعه «ادب الهی» که شامل ۵ جلد کتاب است منتشر شده است. جلد اول تأدیب نفس، جلد دوم مبانی تربیت، جلد سوم تربیت فرزند، جلد چهارم حیا موهبتی الهی، جلد پنجم تربیت مربی می‌باشد. 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹 فقه فرهنگ | غیبت اهل بدعت جایز است (آیت الله اراکی) 🔻 🌐 vasael.ir/0004MI 🔹 فقه بورس | بررسی «وجه ضمان» در قرارداد آتی به معنای معاهده (حجت الاسلام عندلیبی)🔻 🌐 vasael.ir/0004Lx 🆔 @vasael_ir
✍️ یادداشت اختصاصی | نقش امام رضا (ع) در ایجاد تمدن اسلامی 🔹 با مهاجرت حضرت امام رضا (ع) به ایران، دوره «دو قرن سکوت» ایرانیان به پایان رسید و نهضت عرفانی، فقهی، ادبی و چریکی گسترده‌ای در نقاط مختلف ایران اعم از خراسان، ری و طبرستان شکل گرفت و ایران امُّ‌القرای جهان تشیع و مشهدالرضا قطب سیاسی - معنوی ایران شد. 🔹 شیوه امام رضا (علیه‌السلام) در دوران معاصر نیز می‌تواند الگوی خوبی برای جامعه اسلامی باشد زیرا با پیروزی انقلاب و برپایی حکومت اسلام در ایران زمین، یک بار دیگر ندای تشکیل تمدن نوین اسلامی در جهان به صدا در آمد، موضوعی که امام خامنه‌ای در بیانات متعدد خویش به آن اشاره کرده و جامعه را به سوی آن سوق می‌دهد. 🔹 در همین زمینه ایشان می‌فرمایند: «امروز، وظیفه‌ی امّت اسلامی تنها این نیست که به یادبود ولادت پیغمبر یا بعثت پیغمبر جشن برپا کند؛ این کار کوچک و کمی است نسبت به آنچه وظیفه‌ی او است. دنیای اسلام امروز وظیفه دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر، روحی در این دنیا بدمد، فضای جدیدی ایجاد کند، راه تازه‌ای را باز کند. ما به این پدیده‌ای که در انتظار آن هستیم می‌گوئیم «تمدّن نوین اسلامی». 🆔 @vasael_ir
🔸 | نشر اکاذیب و افساد فی الارض 🔺 بر اساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی جدید در صورتی که به طور گسترده باشد و منجر اخلال شدید در نظم عمومی کشور یا ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی و یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد افساد فی الارض است و مرتکب آن به عنوان مفسد فی الارض مجازت خواهد شد. 🔺 چنانچه نشر اکاذیب به حدی باشد که جنایت‌های مهمی نظیر ایجاد و آشوب در را به دنبال داشته باشد چرا فساد فی الارض بر آن صدق نکند؟ چرا نپذیریم نشر اکاذیبی که امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد و منجر به آسیب به نظام اسلامی می‌شود (که به تعبیر امام راحل، حفظ آن از اوجب واجبات است)، مجازات مفسد فی الارض داشته باشد، وقتی که تنها تشهیر سلاح می‌تواند محاربه باشد، بدون اینکه آسیب جانی و یا مالی به دنبال داشته باشد. ✍️ مجتبی گوهری متن کامل یادداشت را در ببینید🔻 🌐 vasael.ir/0004MR 🆔 @vasael_ir
🔖 | قواعد فقهی پالایش فضای مجازی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران 🔺 پالایش فضای مجازی به معنای تصفیه کردن، پالودن و سالم سازی فضای مجازی است که هدف از آن، ایجاد محدودیت یا ممانعت از دسترسی به یک گفتار و نمایش، یا مقوله‌ای از گفتار و نمایش در فضای مجازی است، از میان نقش آفرینان فضای مجازی، نقش دولت ها و سیاست‌های پیش گرفته از سوی آنان از اهمیت برخوردار است؛ محدوده وگستره این تکاپو برای پالایش، با نگرش به دولت‌ها کجاست؟ 🔹برای دریافت اصل مقاله و آشنایی بیشتر با آن و پاسخ سوال بالا را ببینید🔻 🌐 vasael.ir/0004MS 🆔 @vasael_ir
📝 | آرا و اندیشه‌های جمعیّتی امام خمینی(ره) 🔰 کنترل جمعیت ضرباتی به انقلاب و جامعه اسلامی وارد می‌کند 🔺 امام خمینی (ره) به منظور مقابله با سیاست‌های استعماری در زمینۀ کاهش جمعیّت، جلوگیری از پیشرفت و تحدید نسل را خلاف مصالح اجتماعی و سیاسی مسلمانان می‌دانند. در بحث سقط جنین نیز حضرت امام با استناد به مبانی قرآنی، سقط جنین را مجاز نمی‌دانند. متن کامل یادداشت را در ببینید🔻 🌐 vasael.ir/0004M8 🆔 @vasael_ir
💠 نکاتی پیرامون حجاب در بیانات مقام معظم رهبری 🔹 در خصوص مسأله حجاب فرمودند: مایهٔ تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانهٔ مادیگرایان، مایه اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجاب‌های خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک، سبک و کم ارزش می‌کند. حجاب ، است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفهٔ آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئلهٔ حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت‌های الهی است. 🆔 @vasael_ir
📕 دانشنامه فقهی حقوقی؛ 🔹بازتاب مستقیم آموزه‌های شرعی در قانون اساسی 🔺 اصل ۴ قانون اساسی نشان می‌دهد لزوم ابتناء بر ، علاوه بر کلیه قوانین و مقررات، تبصره‌ها و بند‌های هر قانون معتبر و لازم الاجرا در نظام جمهوری اسلامی، همه اصول را نیز در بر می‌گیرد. ابتنای قوانین و موازین اسلام، اعم از قوانین مصوب پیش از انقلاب اسلامی یا پس از آن و نیز اعم از قوانین عادی و بخشنامه‌ها و آیین نامه‌ها و هر قاعده دارای ضمانت اجرایی‌ای است که قابلیت اطلاق لفظ قانون یا مقرره بر آن وجود داشته باشد. 🆔 @vasael_ir
📕 گزارشی از مقالات منتشر شده در شماره جدید فصلنامه حکومت اسلامی 🔰 در جدیدترین شماره فصلنامه حکومت اسلامی، مقالاتی با عناوین: 1️⃣ «امکان سنجی تطبیق افساد فی الأرض بر احتکار مایحتاج عمومی مردم» 2️⃣ «ظرفیت سنجی فقه شیعه برای شناسایی وقف به عنوان یکی از منابع مالی حکومت اسلامی در پرتو اصل ولایت فقیه» 3️⃣ «پاسخگویی و حکمرانی مطلوب در حکومت دینی» 4️⃣ «واکاوی پیشینه نظریه انتخاب اکثریت در اندیشه فقیهان شیعه» 5️⃣ «جایگاه سرمایه اجتماعی در تحقق تمدن نوین اسلامی در اندیشه امام خمینی» 6️⃣ «جامعه گرایی با محوریت عرفان اسلامی در اندیشه امام خمینی» 7️⃣ «بررسی شایسته سالاری در نظام سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران در تئوری و عمل (با تأکید بر قوة مقننه و مجریه)» منتشر شده است. 🆔 @vasael_ir
🔖 | جایگاه سرمایه اجتماعی در تحقق تمدن نوین اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) 🔰 این مقاله، با هدف بررسی جایگاه سرمایه اجتماعی در تحقق تمدن نوین اسلامی در اندیشه امام خمینی به نتایج ذیل دست یافت: 1️⃣ بررسی دیدگاه امام خمینی درباره جایگاه سرمایه اجتماعی در تحقق تمدن نوین اسلامی نشان می‌دهد که در اندیشه ایشان رابطه معناداری میان سرمایه اجتماعی و تمدن نوین اسلامی برقرار می‌باشد. از دیدگاه امام خمینی سرمایه اجتماعی از جمله مقدمات کلیدی و تأثیرگذار در تحقق تمدن نوین اسلامی است و به اعتقاد ایشان، هر چقدر سطح سرمایه اجتماعی در جامعه افزایش یابد، رسیدن به وضعیت تمدن نوین سلامی نیز تسهیل و تسریع می‌شود. 2️⃣ از دیدگاه امام خمینی وجود عنصر اعتماد در جامعه؛ چه به صورت عرضی؛ یعنی مردم نسبت به یکدیگر و نیز نسبت به خودشان و چه به صورت طولی؛ یعنی اعتماد مردم به مسؤولان و بالعکس، زمینه ساز وحدت و انسجام، همکاری و همدلی درجامعه می‌گردد و این امر نیز تحقق اهداف و آرمانهای نظام اسلامی را که تمدن سازی از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد، تسهیل و تسریع می‌کند. 3️⃣ از دیدگاه امام خمینی اقدامات داوطلبانه مبتنی بر اخلاص که در شبکه‌های اجتماعی همچون بسیج و مساجد در جهت حل مسائل و مشکلات کشور صورت می‌پذیرد، نظام اسلامی را در تحقق اهداف خرد و کلان خود به ویژه تحقق تمدن نوین اسلامی یاری می‌رساند. 🆔 @vasael_ir
🔰 | بررسی ادله شورای نگهبان بر رد معاهدات استرداد مجرمین مسلمان 🔹 حجت الاسلام محمدی کرجی با اشاره به ادله استرداد مسلمان مجرم به کشورهای دیگر گفت: از لحاظ حکم اولیه اسلام، استرداد مسلمان به کشورهای مسلمان مطابق حکم عدم قبول حکومت جائر حرام شمرده می‌شود و همچنین استرداد آن به کشور غیر مسلمان با توجه به قاعده نفی سبیل ممنوع است. مشروح این نشست را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید.🔻 🌐 vasael.ir/0004Mk 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی رهبر انقلاب درباره سیره مجاهدانه امام محمدتقی(ع) 💠 امام خامنه ای: امام جواد (علیه السلام) نمودار و نشانه مقاومت است. 🆔 @vasael_ir
📚 | طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹 این کتاب با مبنا قراردادن آیات قرآن برای تبیین اصول اعتقادی اسلامی کتابی است آفرین برای امت اسلامی و معظم له در آن زمان دست‌های پنهان استعمار را در ایجاد اختلاف بین امت اسلامی به خوبی می‌دیدند، لذا با تکیه بر اصول اساسی اعتقادی اسلامی مانند توحید زمینه وحدت امت اسلامی را فراهم آورده‌اند. 🔺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از مرور بحث اطاعت از خداوند به عنوان ولیّ در ، به سراغ رفته و هر ولایتی غیر از الله را طاغوتی دانستند؛ این طاغوت را هر چیزی که موجب عصیان در مقابل خدا بشود، معین کرده آن را شامل بت­ها، انسان‌ها، قوانین، نظام اجتماعی و... نیز دانستند و افزودند: «آن کسی که در تحت فرمان ولی حقیقی زندگی نمی‌کند، باید بداند که تحت فرمان طاغوت و شیطان زندگی می‌کند.» 🌐 vasael.ir/0004Md 🆔 @vasael_ir
🔖 | امکان سنجی تطبیق افساد فی الأرض بر احتکار مایحتاج عمومی مردم 🔺 احتکار عبارت است از جمع و نگهداری هر چیزی که مورد نیاز مردم است و سپس آن را در انحصار در آوردن و امساک کردن و مردم را از آن ممنوع نمودن است. با توجه به این تعریف از احتکار، آنچه که شارع در احتکار مد نظر دارد، جلوگیری از در تنگنا قرارگرفتن مردم است که با حرام دانستن آن، سعی در حفظ نظـام اجتماعی دارد. 🔺 با تحقق و تطبیق شرایط افساد فی الارض بر احتکار؛ به گونه‌ای که زندگی عادی مردم از حالت تعادل خارج شده و موجب اخلال شدید در نظام اجتماعی آنها شود، محتکر حتی می‌تواند به اعدام نیز محکوم گردد. 🌐 vasael.ir/0004Mm 🆔 @vasael_ir
📚 | صلاحیت دادگاه‎‌های کیفری 🔺 در نظام قضایی جاری دادگاه‌های کیفری، به دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو، دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه‌های نظامی تقسیم می‌شود. البته در کنار تشکیلات دادگاه‎ها یک نهاد دیگر به نام دادسرا وجود دارد که ریاست آن با دادستان است. 🔺 برابر ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری، به جرایم زیر در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود. 1️⃣ جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه (ایجاد رعب و وحشت علیه جان و ناموس مردم با توسل به سلاح)، افساد فی‌الارض (اقداماتی که موجب فساد گسترده‌ای در جامعه شده یا به دفعات تکرار شده باشد)، بغی (قیام مسلحانه در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران) همچنین تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام. 2️⃣ توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری. 🌐 vasael.ir/0004Mn 🆔 @vasael_ir