پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸روزانه 12500 تومان با خلق پول از جیب هر ایرانی برداشت میشود / ناکارآمدی پولط
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از کارمندان دزدی میکند
گزارش نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه « #پولطلا» /2🔻
🌐 vasael.ir/0003yj
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از کارمندان دزدی م
گزارش نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه « #پولطلا» /2🔻
حجت الاسلام والمسلمین #موسویان:
🔹پول اعتباری امروز برای مردم دنیا یک پیامی دارد و آن این است که ای مردم! شما برای حل واسطه مالی مجبور بودید صدها و هزاران تن طلا را از ثروت جامعه برای پول کنار بگذارید که من این مشکل را با کاغذ حل کرده ام.
🔹البته به شرطی که دولت های شما انضباط مالی داشته باشند. در این فرض چرا ما باید برگردیم به دورانی که گره را با دندان باز می کردند حال آنکه خیلی راحت می توان با دست باز کرد؟
🔹بنده قبول دارم که خلق پول خطا است اما این ربطی به پول اعتباری و یا پول طلا ندارد. مثل این است که شما بگویید در اتوبان قم ـ تهران هر روز 10 نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت می کنند و تنها راه حل بازگشت به جاده قدیم است. راه حل جاده قدیم نیست، راه حل شناسایی نقاط حادثه خیز، بهسازی جاده و وسائل نقلیه است.
🔹اگر تمام طلاهای دنیا نیز جمع شود جوابگوی پولطلا نخواهد بود، اشتباه این دوستان این است که حجم معاملات امروز را همچون حجم معاملات اقتصاد معیشتی هزار و چهارصد سال پیش می بینند که بالای نود درصد نیازها به صورت معیشتی و سنتی تامین می شد در حالی که امروز به جهت شکل گیری تولید تجاری و تخصصی بالای نود درصد نیازها تخصصی است.
حجت الاسلام دکتر #محقق_نیا :
🔹راهکار جلوگیری از خلق پول، پولطلا نیست؛ برای جلوگیری از خلق پول اولا باید شفافیت اقتصادی داشته باشیم زیرا اگر دولت شفافیت مالی داشته باشد و از ثروتمندان مالیات می گرفت مجبور نمی شد با مالیات تورمی از مردم پول بگیرد.
🔹امروز تورم نوعی مالیات است در کشور ما چون شفافیت وجود ندارد و قادر به دریافت مالیات نیستیم بنابراین با تورم مالیات گرفته می شود؛ کاری که در کشورهای غربی طور دیگری دنبال می شود.
🔹به هر حال دولت مجبور است برای هزینه های خود فکری کند، ما در خلاء زندگی نمی کنیم، این دولت چهار میلیون کارمند دارد، حقوق اینها را از کجا بیاورد؟ و از طرفی همانطور که حاج آقای موسویان اشاره کردند 80 درصد سپرده ها متعلق به 5 درصد مردم است.
🔹اگر به جای خود طلا، رسید طلا دست مردم باشد و دولت انضباط مالی خود را رعایت نکند و حجم رسیدها بیش از طلا شود باز همین مشکل به وجود خواهد آمد.
حجت الاسلام #متولی_امامی:
🔹استیگلیتز برنده نوبل اقتصادی می گوید تنها راه مقابله با فساد پولی و بانکی که در جهان ایجاد شده است، بازگشت به پول طلا است.
🔹الان اداره اوقاف کویت بیش از ده جلد کتاب در پول طلا چاپ کرده است و یکی از ایالت های مالزی دارد به سمت پول طلا می رود و همچنین تراکنش های طلایی در امارات ایجاد شده است.
🔹دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می کند و حتی قیمت اموال غیر نقد مردم هم که بالا می رود، کاذب است زیرا وقتی شخص به بازار مراجعه می کند برای خرید کالا باید قیمت بالاتری بپردازد، بنابراین دارایی او ارزش پیدا نکرده است.
🔹طبق گزارش خود بانک مرکزی معادل 3500 تن طلا در خزانه بانک مرکزی وجود دارد که با یک دهم آن پول فعلی این طرح تامین می شود و با این حجم طلا می توان کل نقدینگی موجود را جمع کرد و در ازای آن طلا منتشر کرد.
🌐 vasael.ir/0003yj
🆔 @vasael_ir
🔸گزارشی از دروس خارج علمیه استان تهران
🔹حوزه علمیه برادران استان تهران یکی از بزرگترین مراکز حوزوی کشور است که با بهره گیری از اساتید بنام و مجرب در کادر آموزشی خود هر روز شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این حوزه علمیه هستیم.
🔹حجت الاسلام محمدهادی رحیمی صادق به عنوان مدیر و آیت الله علیاکبر رشاد به عنوان رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در چند سال اخیر مشغول فعالیت بودهاند و میتوان از آیات معظم صدیقی، علم الهدی، محمدی خراسانی، تقوایی، مجتهد شبستری، هاشمی اولیا، تحریری، ری شهری، اختری، جعفری اراکی، جلالی خمینی، بطحائی، هاشمی تبریزی، سیفی، عالمی، امامی کاشانی و خسروشاهی به عنوان اساتید شاخص این حوزه علمیه نام برد.
🔹حوزه علمیه استان تهران شامل ۷۲ مدرسه علمیه در سطح استان است که مدارس آموزش عالی حوزوی را نیز تحت اشراف خود دارد.
جدول دروس خارج (فقه و اصول) و دروس اخلاق این مدارس🔻
🌐 vasael.ir/0003yp
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام:
🔹من رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل.
🔹هر کس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود.
📚بحارالانوار،ج ۷۸،ص ۳۵۷
🔸نشست علمی «امکان سنجی اصول فقه؛ فقه حکومتی»
🔹استاد: حجتالاسلام مقیمی حاجی
🔹زمان: دوشنبه، 27 آبان ماه سال جاری، ساعت 12:30 الی 14
🔹محل برگزاری: میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، طبقه سوم، ساختمان امام جواد(ع)، سالن سلمان فارسی
🔹گفتنی است این نشست از سوی معاونت پژوهش مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) و با همکاری وسائل و برخی از مراکز حوزوی برگزار میکند.
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸اجرای طرح مرابحه وکالتی بانکداری ربوی را قانونی میکند
گزارشی از نشست«بررسی و نقد طرح جامع قانون بانکداری اسلامی با تأکید بر عقد مرابحه»🔻
حجت الاسلام #غلامعلی_معصومی_نیا:
🔹ریشه اصلی مشکل ساختار بانک است. ما آمدیم یک ساختاری را از غربیها گرفتیم و فقه در خدمت ساختار بیگانه قرار گرفته است که موازی درست میکند؛ وکالت دوم به روایات نسبت داده می شود در حالی که در روایات وجود ندارد.
🔹فقه نباید در خدمت نظام دیگری دربیاید در حالی که در بانکداری این اتفاق افتاده است؛ روش درست این است که ضوابطی که ائمه در عقود ذکر کرده اند جمع بندی شده و سپس ساختار اجرایی این ضوابط طراحی شود؛ این امر نیاز به دست کاری نداشته باشد.
🔹اگر مرابحه فعلی محور شود حقیقت ربا و بانکهای ربوی قانونی میشوند؛ ما میخواهیم ساختار نادرست اصلاح شود اما نتیجه این میشود که سیستمی نادرست ایجاد میشود و حاصل آن بی اعتمادی به فقه و دستگاه فقاهت و روحانیت است.
🔹شورای فقهی وقتی روی ساختار نادرست بنا گذاشته شود بعد از مدتی ناکارآمدی جدیدی معلوم میشود و گفته میشود اینها در مصوبات شورای فقهی آمده است.
🔹در طرح جدید شورای فقهی را بانک مرکزی معرفی میکند و بر روی مصوبات حتی بانک مرکزی نظارت میکند؛ این اشکال دارد که ناظر و مجری بانک مرکزی است. باید مواد فقهی ریز شود.
🌐vasael.ir/0003yk
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹مُعتَدِلَ الأَمرِ غَيرَ مُختَلِفٍ، لا يَغفُلُ مَخافَةَ أن يَغفُلوا أو يَمَلُّوا، ولا يُقَصِّرُ عَنِ الحَقِّ، ولا يَجوزُهُ الَّذينَ يَلونَهُ مِنَ النَّاسِ،
🔹ميانه رو بود. كارهاى متناقض انجام نمىداد. هيچ گاه غفلت نمىكرد تا مبادا مردم، غفلت كنند يا خسته شوند. در حق، كوتاهى نمىكرد و از آن، تجاوز هم نمىكرد.
📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١
@vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلع سلاح بانکها در طرح پیشنهادی / همه مراجع تقلید طرح جدید را تأیید کردند گ
گزارشی از نشست طرح جدید بانکداری بدون ربا🔻
حجت الاسلام #مصباحی_مقدم:
🔹عمده اشکالاتی که مطرح می شد این بود که این طرح فقط به بعد شرعی بانکداری پرداخته است و ما هم این ایراد را پذیرفتیم و نسخه جدید طرح که در دستور کار مجلس است هم طرح اصلاح بانک مرکزی است و هم طرح اصلاح قانون پولی و بانکی است و هم طرح قانون عملیات بانکی بدون ربا است و هم طرح دیگری تحت عنوان بانک توسعه جمهوری اسلامی است.
🔹یکی از کارهای خوبی که انجام شده این است که سپرده پس انداز قبلا به عنوان قرض به بانک بود و بانک مالک این منابع می شد که در نتیجه فعال مایشاء بود اما در طرح موجود وجوهی را که مردم به عنوان سپرده در بانک می گذارند به عنوان قرض الحسنه است که بانک را وکیل خود در این امر می کنند، بنابراین بانک مالک این منابع نمی شود زیرا این وجوه وکالتی است.
🔹مدعای ما در این طرح، بانکداری اسلامی نیست بلکه بانکداری بدون ربا است؛ برای ایجاد بانکداری اسلامی بسترهای لازم آن وجود ندارد، نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ اجتماعی و نه سایر ابعاد آن.
🔹البته ابعاد اجتماعی خوبی دارد، که از موارد آن می توان تخصیص منابع قرض الحسنه برای ازدواج و مسکن و اشتغال افراد تحت پوشش حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند و تامین هزینه بیماری های صعب العلاج اشاره کرد.
حجت الاسلام والمسلمین #موسویان:
🔹روش کنونی جریمه دیرکرد با عنوان فقهی وجه التزام، در میان فقهاء مورد اختلاف است. اما خصوص این ماده جریمه تاخیر با این قیودی که در طرح پیشنهادی آمده است در بیوت تمامی مراجع معظم تقلید چرخیده است.
🔹از طرف مرکز تحقیقات مجلس جلساتی چندساعته تعیین شد و ما خدمت چندین تن از مراجع به صورت حضوری رسیدیم و همچنین با نمایندگان برخی از ایشان دیدار و گفتگوهای مفصل داشتیم و که در نتیجه آن این روش از جریمه تخلف مالی و عدم رعایت تعهد در پرداخت بدهی که اولا در قانون جرم تعریف شود و ثانیا دولت مجرم را جریمه کند، توسط همه فقهاء بالاتفاق پذیرفته شد.
🔹حتی بنده به دفتر حضرت آیت الله سیستانی رفتم و خدمت حاج آقای مروارید در مشهد که انصافا جزو برجستگان دفتر ایشان هستند، رسیدم و ایشان این مطلب را قبول کردند.
🔹محل مصرف آن نیز به دست خود بانک ها نیست بلکه حساب ویژه جرایم از طرف بانک مرکزی در موسسات مالی و اعتباری افتتاح می شود که در حقیقت حساب مربوط به بانک مرکزی است که او نیز به عنوان نماینده حاکمیت است.
🌐vasael.ir/0003yv
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی تقدس زدایی از حکومت اسلامی
#پرونده_ویژه / #منادیان_سکولاریسم🔻
🔹نظام ولایت فقیه حرکتی دین محور به منظور وارد کردن دین به عرصه اجتماع و مدیریت ابعاد مختلف جامعه است. در دورانی که نگرش های سکولاریستی دین را به عرصه شخصی و فردی منحصر کرده اند، حرکتی مبتنی بر نظام اندیشه ای شیعه سازمان فکری جدیدی را ترسیم کرده است که می تواند در قامت رقیبی قدرتمند این اندیشه را به چالش بکشد.
🔹همین امر باعث شد تا منادیان روشنفکری که وامدار اندیشه های غربی هستند به ریشه های قداست حکومت دینی حمله برده و تلاش کنند زمینه های فکری این اندیشه را مورد هجمه قرار دهند.
🔹در یکی از این اقدامات جناب حجت الاسلام #سروش_محلاتی در مصاحبه ای با بسط سکولاریسم موجود در اندیشه های غربی تلاش دارد از مشابهت شکلی حکومت ولایی و حکومت لیبرالی مسیری برای تهی زائی نظام ولایت فقیه از درون مایه دینی و فقهی ایجاد کند. این #پرونده تلاش دارد با تمرکز بر این مصاحبه به جریانات فکری شبهه افکن در این عرصه پاسخی علمی و دقیق ارائه کند.
🌐 vasael.ir/0003yy
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نظریه نفی ظلم به مثابه یک قاعده فقهی است گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «
گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻
حجت الاسلام #سیف_الله_صرامی:
🔹اگر اطلاق حکمی مطابق با اطلاق دلیل آن، به تشخیص بنای عقلایی معتبر و حاکم در فهم مرادات شارع مقدس از الفاظ، ظالمانه باشد، اطلاق دلیل و اطلاق حکم برآمده از اطلاق دلیل، اعتبار و حجیتی نخواهد داشت.
🔹لازم به ذکر است که در واقع، قاعده یا نظریه نفی ظلم چیزی شبیه به قاعده نفی حرج است، البته با قلمرو وسیع تر و آثار بیش تر. یعنی همانطور که قاعده نفی حرج با اصل حکم کاری ندارد و در مواردی که امتثال حکم برای مکلف دچار حرج می شود، اطلاق آن برداشته می شود (یعنی تکلیف به امتثال آن برداشته می شود یا به تعبیری کشف می شود که اساسا چنین حکمی در این حالت، جعل نشده است)؛ همانطور، در قاعده نفی ظلم، اصل حکم ثابت است، حال اگر اطلاق حکم در مواردی به تشخیص بنای عقلایی که با مبانی شارع آشنا است، ظالمانه باشد، اطلاق حکم برداشته می شود.
🔹ما در گام اول باید اثبات کنیم که حداقل برخی از آیات نفی ظلم به تشریع نیز اشاره دارد. آیاتی در قرآن کریم با نظرداشت به تشریع، از ساحت ربوبی و در نتیجه همه احکام شرعی نفی ظلم می کند. در اینجا به صورت مشخص جمله مبارکه «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» مورد نظر ما است زیرا در روایات برای نفی ظلم در عالم تشریع، بیشتر به این آیه تمسک کرده اند. البته، آیات دیگری نیز وجود دارد که ما از آنها کمک خواهیم گرفت.
🔹اما نکته مهم این است که آیه در مقام بیان واقع است پس به فهم عرف چه کار دارد؟ باید گفت معیار بودن تشخیص عرفی ظلم در آیات نفی ظلم، مرحله دوم بحث است. صرف نظرداشت این آیات به مقام تشریع کافی نیست زیرا ممکن است گفته شود این آیات، ظاهر در ظلم واقعیِ عندالله است که دلیلی بر راهیابی فهم عرفی ما به آن وجود ندارد، بلکه ممکن است تشخیص عرفیِ ظلم را تخطئه کند.
🔹ما می گوییم قاعده نفی ظلم اصل حکم را بر نمی دارد ولیکن اطلاق آن را بر می دارد. با این توضیح که، این آیات بین «ما لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» و احکام شرعی رابطه ضربدری برقرار میکنند؛ به این معنا که اصل حکم، بر «ما لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» حکومت دارد و عقلا را تخطئه می کند (یعنی مثلا اگر عقلا گفتند دیه زن با دیه مرد برابر نباشد، ظلم است، این آِیات این حکم عقلا را تخطئه می کند).
🌐 vasael.ir/0003yx
🆔 @vasael_ir