🔸تبلیغات دروغ سلطنتیها نسبت به شرایط اقتصادی دوران طاغوت
در نشست «دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی و جنگ ارزی» مطرح شد؛
🔹حجت الاسلام غلامرضا #مصباحی_مقدم : دلار در قبل از انقلاب نسبت به شرایط فعلی دارای ارزش بالاتری بوده است. بالای ۸۰ درصد بودجه سالانه ما در دوران قبل از انقلاب متکی به نفت بوده است و درآمدهای ارزی برای واردات کالا هزینه میشد که از آن جمله میتوان به واردات خودرو اشاره کرد.
🔹در بخش مس، آلومینیم، فولاد و صنعت ما وابسته بودیم. کسانی که از آن درآمد سرشار نفت بهره میبردند عموم ملت ایران نبودند؛ حدود ۴۵ درصد ملت ما زیر خط فقر بودند.
🔹در تهران حلبی آبادیها بسیار گسترده بودند؛ بعدها محلهای به نام دولت آباد تشکیل شد که قبل از آن حلبی آباد بود و دولت در آنجا سرمایه گذاری کرد و منازلی برای آنان ساخته شد که شامل بیقولههایی بود که مردم در آنجا در واقع زندگی نمیکردند.
🔹سلطنتیهای دیروز، امروز تبلیغ میکنند که زمان شاه شرایط اقتصادی مناسب بود؛ در واقع همین اقلیتهای برخوردار آن روز شرایط آن دوران را به رخ دوران پس از انقلاب میکشند در حالی که اکثر ملت ایران در آن زمان در فقر و فشارهای اقتصادی قرار داشتند.
🌐 vasael.ir/0003Es
🆔 @vasael_ir
#معرفی_کتاب| مرجعیت سیاست در عصر غیبت
🔹نهاد عظيم مرجعيت كه با ابتكار حكيمانه نظام امامت شيعي،طراحی و خورده شد، تبلور تلاش راست قامتاني فرهيخته اي است كه با فرزانگي و كسب فضايل و پارسايي، در حد توان، مسئوليت خطير پاسداشت سازمان ديانت در عرصه هاي سياست، اقتصاد، حقوق و وظايف فردي، خانوادگي و اجتماعي را بر عهده گرفته، و در طول تاريخ، شجاعانه در خط مقدم جبهه در مقابل تهاجم هاي ويرانگر دين ستيزان قد برافراشته، و با ترك نفسانيت، خود را وقف توسعه شريعت كردند.
🔹 دشمنان نيز به خوبي دريافتند كه مبارزه با ديانت، اين مسدد غيرت و جوانمردي و مانع فزون خواهي سلطه گران فقط با در هم كوبيدن اين نهاد ميسر است؛ چنان كه پيشينيان نيز براي خنثي سازي آثار وحي به مهجوريت قرآن ناطق و اهل بيت (ع) عصمت همت گماشتند.
🔹 كج انديشي و سطحي نگري عده اي از مستشرقان در تجليل تاريخ تشيع، بعضي از محافل دانشگاهي را دچار شبهه كرد تا از همكاري رهبران شيعي، تفسير نادرستي ارائه كنند و عالمان برجسته عصر صفوي مثل محقق كركي، علامه مجلسي و شيخ بهايي را عالمان دربار لقب دهند و افكار نسل جوان جامعه علمي را درباره بزرگان اماميه مخدوش سازند. از آثار سوء اين برداشت، شكاف و جدايي روزافزون بين دو نسل انديشه ور حوزوي و دانشگاهي بود.
🔹این کتاب 392 صفحه ای به به قلم #علی_نقی_ذبیح_زاده توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شده است.
🌐 vasael.ir/0003Et
🆔 @vasael_ir
🔸اجرای سیاستهای تنظیم بازار؛ پیشنیاز تحقق عدالت اقتصادی
در نشست «تنظیم بازار کالا و خدمات» مطرح شد؛ بخش دوم
🔹حجتالاسلام امینرضا #عابدی_نژاد : چند مسئله در مورد بازار و تنظیم آن مهم است که باید توجه شود. وقتی بحث از نظام توزیع مطرح میشود، اجزاء نظام هم مورد بحث قرار میگیرد که عبارتاند از اهداف، سیاستها و قواعد، ساختارها، و احکام تفصیلی؛ بنابراین این چهار عنصر در فقه نظام توزیع باید مطرح شود.
🔹ماهیت و هویت بازار خودش یک مسئله است که امری استنباطی است که بازار کجاست؟ مالکیت آن چطور است؟ اولویت و حق در بازار چگونه ایجاد میشود؟ شیوهای که در روایات هرکس زودتر بساط را پهن میکرد برای او بود را چطور باید بفهمیم؟
🔹آیا نتیجه میگیریم بازار نباید خصوصی باشد و باید بر عهده دولت باشد؟ با اقتضائات امروز چگونه میسازد؟ نهاد بازار در بازار مالی نیز مطرح میشود؟ بازار مالی ساختاری دارد؟ ساختارش چه است؟ احکام آن چیست؟ ملکیت در آن معنا دارد یا خیر؟
🔹حجتالاسلام #مهدی_امیدی : در مورد قیمتگذاری سه نظام تولید، توزیع و مصرف درهمتنیده هستند، مثلاً مصرف بیش از حد در قیمت اثر میگذارد. درباره دخالت دولت در قیمتگذاری، فرهنگسازی یکی از مؤلفههای اساسی است که دولت موظف است آن را دنبال کند؛ احتکار مهمترین بخش نیازمند به فرهنگسازی است. دولت باید مستمراً نظارت و مراقبت کند، نهادینه شدن فرهنگ، نیاز به مراقبت دارد.
🔹مداخله دولت در بازار برای ایجاد تعادل است؛ دولت موظف است که تعادل را در حوزه اقتصاد و عرصه عرضه و تقاضا برقرار کند تا در حق هیچکس اجحاف نشود؛ در توزیع و تولید و مصرف به کسی اجحاف نشود.
🌐 vasael.ir/0003Er
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| معیار نظارت فقهای شورای نگهبان بر قوانین
در نشست «نقش فقه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» تبیین شد؛/ ۱
🔹هجدهمین پیش نشست علمی از همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» در روز چهارشنبه 28 آذر ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع «نقش فقه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #پیوندی : مسئله نقش فقه در فرآیند قانون گذاری، در اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه پیش بینی شده بود؛ بر اساس این اصل، پنج تن از علما باید قوانین مصوب مجلس را با موازین شرعی تطبیق میدادند. این اصل به قانون طراز اول معروف است.
🔹آنچه قابل توجه است، این است که اصل طراز هیچ گاه در مرحله اجرا عملی نشد. این مسئله بعد از مشروطه و قبل از انقلاب اسلامی هیچ گاه مطرح نشد تا اینکه در سال 1358 به برکت انقلاب اسلامی این مبحث در قانون اساسی گنجانده شد.
🔹بنابراین به نظر می رسد باید این خلأ را پر کرد و یک ساز و کار قانونی برای این مشکل در نظر گرفت تا مصوبات مجلس بر اساس هدف اصل چهارم قانون اساسی مطابق موازین شرع باشد.
#حقوق
🌐 vasael.ir/0003Ev
🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه روانشناسان و اندیشمندان غربی درباره پوشش بانوان
در نشست «حجاب از منظر روانشناسی» تبیین شد؛
🔹سکینه سلطانی، عضو هیأت علمی و استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد: برخی تصور دارند که حجاب از اسلام گرفته شده است در حالی که با مراجعه به ادبیات جهانی میتوان به این نکته رسید که در همه ادیان به موضوع حجاب و عفاف پرداخته شده است.
🔹وی در ادامه با استناد به مستند #انقلاب_جنسی اظهار داشت: در این فیلم تصاویری از خانمهایی با پوشش نمایش داده میشود که در سالهای ۱۸۳۵ تا ۱۹۰۰ در کشورهای مختلف و آمریکا زندگی میکردند؛ این بانوان با همین پوشش کامل میتوانستند همه فعالیتهای اجتماعی و خانوادگی را انجام دهند، بدون اینکه احساس کنند حجاب و پوشش برای آنها محدودیت آور است.
🔹انسانها حاضر نیستد برای نیازهای اقتصادی خودشان تمنا داشته باشند، در حالی که برای نیازهای دیگران و در راستای کمک رسانی این کار را انجام میدهند. کسانی که از روش عریانی برای معرفی خودشان استفاده میکنند تاریخ مصرف معین دارند و انقضای آنان به سرعت اتفاق میافتد و در عین حال افرادی که ارزشهای وجودی خودشان را به جای ارزشهای ظاهری نمایش میگذارند در جامعه ماندگارتر هستند و بیشتر الگو میشوند.
🌐 vasael.ir/0003Eu
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله #جوادی_آملی: "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه #کانت و #هگل می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند.
🆔 @vasael_ir
#معرفی_کتاب| تحول حکومت داری و فقه حکومت اسلامی
🔹فصل اول «جریانهای مذهبی - سیاسی دهه ۲۰»: دهه بیست از بسیاری جهات امتداد دگرگونیهایی است که شالوده آن در پهلوی اول ریخته شده بود. رواج اندیشههای مادی جدید در ایران عصر رضاشاهی در دو چهره ماتریالسم دیالکتیک و نیز ایدئولوژی دولت مطلقه، تاثیر مهمی بر جریانهای مذهبی بر جای گذاشت.
🔹 مذهب شیعه در این دوره وضعیت خاصی داشت. در جدالی با مادیگرایی و دولت مطلقه، سمت و سوی ویژهای پیدا کرد و با رها شدن از این کمند تاریخی توانست راهی به دهه ۱۳۲۰ و دوره پسا رضاخانی پیدا کند.
🔹در این بخش به مهمترین کانونهای مناقشه مذهبی - سیاسی در ابتدای دهه بیست در چند بخش پرداخته میشود: ۱- رواج بهائیگری ۲-کسروی و جنبشهای پاکدینی ۳- حکمی زاده و اسرار هزار ساله ۴- جریان اصلاحی - انتقادی (به آن دسته از روحانیون اصلاح اندیش شیعه که ضمن مقابله با ماتریالیسم، کسروی و مذاهب غیر رسمی، نگاهی انتقادی نیز نسبت به برخی وجوه اندیشه سنتی و نهادها و فرهنگ دینی در سال ۱۳۲۰ داشتند).
🔹این کتاب ۵۳۵ صفحه ای به به قلم #حجت_الاسلام_داود_فیرحی توسط نشر نی منتشر شده است.
🌐 vasael.ir/0003Eo
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | اولویتهای اقتصادی کارگزاران حکومت از نگاه قرآن
🔹اقتصاد در آموزه های قرآنی جایگاه مهم دارد؛ زیرا قوام جامعه بر آن است و زندگی انسان در جهان مادی بدون اقتصاد معنایی ندارد؛ بلکه می توان گفت معنای خوشبختی را می توان در سایه شکوفایی و رشد اقتصادی تجربه کرد؛ زیرا اگر آسایش فراهم نباشد، یک بال پرنده خوشبختی شکسته یا بسته است؛ چراکه بال های خوشبختی و سعادت، آرامش و آسایش است.
🔹زیربنا یا روبنا بودن اقتصاد شاید براساس آموزه های قرآنی بی معنا باشد؛ زیرا انسان ترکیبی از روح و ماده است و این ترکیب مقتضیاتی دارد که از آن جمله پاسخ گویی به نیازهای مادی انسان است. معنای این جمله این است که اقتصاد برای بشر مانند آب برای ماهی، حیاتی است و انسان بدون اقتصاد و پاسخ گویی به نیازهای مادی خود نمی تواند زندگی کند و دچار مرگ و نابودی می شود.
🔹بر کسی پوشیده نیست که در میان مسائل اقتصادی با توجه به مقتضیات و شرایط زمانی و مکانی اولویت هایی وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. این بدان معنا است که ما نمی توانیم یک نسخه واحد برای اولویت گذاری های اقتصادی داشته باشیم؛ زیرا شرایط و مقتضیات زمانی در تغییر و تحول است.
#اقتصاد
🌐 vasael.ir/0003EK
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| مهندسی فرهنگی؛ مسئولیتی بر زمین مانده در حوزه حجاب
در کرسی«حاکمیت و حجاب» مطرح شد؛ بخش پایانی
🔹مهدی جمشیدی : به نظر در باب اینکه حجاب یک امر اجتماعی است و اینکه ملاک اجتماعی بودن حجاب چیست، جمعبندی نهایی حاصل نشده است. اگر مبنا را مصالح عالیه جامعه اسلامی فرض کنیم، سازوکار و شیوه مدخلیت بدحجابی یا بیحجابی در ایجاد اختلال در مصالح عالیه جامعه چگونه است، بنابراین تشتت معیار و عدم روشنی در مدخلیت است.
🔹نکته بعدی نیز این است که تقریر ارائه شده برای استدلال بر ادله مسئولیت حکومت در حجاب که در صفحه 210 و 211 آیه 41 سوره حج آورده شده، دلالت چندانی بر اینکه مقصود از تمکن فیالارض حکومت باشد، ندارد.
🔹حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا : وقتی بحث از حجاب یا الزام و تضمین آن مطرح میشود، بحثی در حقوق اداری و بحثی در حقوق شهروندی دارد.
🔹گاهی ما میخواهیم بگوییم حکومت به کارگزاران خود در روابط اداری و استخدامی حجاب را الزام کند؛ طبیعتا در اینجا از طریق شروط استخدامی میتوان استفاده کرد، همانطور که در مراکز آموزشی نظام غربی هم شرایط خاصی برای حضور و استفاده از محیط آموزشی وجود دارد و نتیجه نقض آن شروط گاهی اخراج خواهد بود، بنابراین در حقوق اداری مشکلی وجود ندارد و تابع قوانین خاص است.
#فقه_فرهنگ_و _اجتماع
گارش کامل نشست:
🌐 vasael.ir/0003EZ
🆔 @vasael_ir
🔸 #گفتوگو| ظرفیت ها و چالشهای پیشروی روانشناسی اسلامی
#حجت_الاسلام_دکتر_داودی بررسی کرد؛
🔹سالیانی است که علم روانشناسی بیش از پیش مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است. از آنجا که برخی معتقدند پایههای این علم در غرب شکل گرفته و در برخی موارد با آموزههای اسلامی ناسازگار است، پرداختن به روانشناسی اسلامی و درک ابعاد گسترده آن ضرورت پیدا میکند.
🔹روانشناسی به معنای علم النفس پیشینهاش به دوران یونان باستان باز می گردد و منابع مربوط به ایران قدیم هم روی این مطلب کار کردهاند اصلاً از وقتی که انسان خلق شد با این علم سر و کار داشته است.
🔹اما روانشناسی جدید به عنوان مطالعه علمی فرایندهای ذهنی و رفتار یک علم جدید که سابقهای بیش از 130 سال ندارد و نوعی از علوم مدرن است که در اواخر 1890 تدوین شده است.
🔹در روانشناسی معاصر یک اصل وجود دارد که آیا نظریات ما در دنیای خارجی باعث رشد و باعث بهبود برای افراد میشود یا نه؟ با این نگاه وقتی که ما سراغ روانشناسی اسلامی میرویم، اولین گام ما در تعریف روانشناسی اسلامی این است که ببینیم آیا علم روانشناسی یک علمی است که باید از ابتدا و با بررسی پیش فرض ها و ارائه پاسخ های جدید به سوالات مبنایی تولید شود یا اینکه علم روانشناسی اسلامی بر مبانی کلی روانشناسی مدرن شکل می گیرد و صرفا در ارائه پاسخ تفاوت هایی دارد.
متن کامل گفتوگو:
🌐 vasael.ir/0003Ed
🆔 @vasael_ir
🔸نظام عمران شهر اسلامی در نگاه آیت الله اراکی
#عکس_نوشت
🆔 @vasael_ir
🔸تنها فقه النظام میتواند اجتماع نظاممند را اداره کند
در مناظره «فقه نظام؛ امکان یا امتناع» صورت گرفت؛ ۲
🔹حجت الاسلام #رهدار : من قائل نیستم که تحقق جمهوری اسلامی ایران مصداق فقه نظام است که ما در این جلسه از آن صحبت می کنیم تا اینکه آقای نصیری بفرمایند ادل دلیل علی امکان شئ وقوعه در مورد آن صدق می کند، مسأله این نیست و الا اگر این بود این همه دعوا و بحث وجود نداشت.
🔹برداشت و تصور دکتر نصیری از فقه نظام اشتباه است. در بحث فقه نظام اساسا باید به چهار سؤال مهم و کلیدی پاسخ بدهیم. پرسش اول این است که آیا فقه اسلامی به لحاظ منطق درونی خود نظام دارد یا خیر؟ اصطلاح کوتاه و مختصر آن می شود نظام الفقه، نه فقه النظام، با این توضیح که آیا فقه با قطع نظر از ارتباط با همه علوم و نظامات دیگر و نیز فضای بیرون از خود، لازم است انسجام درونی داشته باشد یا خیر؟ و یا آیا نحوه عرضه گذشته و کنونی فقه به انسجام درونی فقه کمک کرده است یا خیر؟
🔹از جمله موانع تحقق فقه نظام یکی ضعف در روش است. روش موضوع شناسی ما به گونه ای است که اجازه نمی دهد هم خودش نظام باشد و هم نظام سازی کند. پیشنهاد ما برای این مسأله تغییر روش مواجهه با کارشناس است و این موجب تغییر روش حکم شناسی می شود و یا اینکه باید روش مواجهه خود با احادیث را نیز تغییر بدهیم.
🔹بین تفکیک قوا و تقسیم قوا فرق است؛ در همین فضای مدرنیته امکان تصرف وجود دارد تفکیک قوا در دنیای غرب است ما در اسلام عموما و در نظامی که امام خمینی(ره) طراحی کرده است خصوصا، تقسیم قوا داریم و مقسم قوای ما ولایت فقیه است و تمام عصبانیت غرب از این است که امام خمینی(ره) تصرف کرده است.
#فقه_سیاست
🌐 vasael.ir/0003F2
🆔 @vasael_ir