eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸درس‌گفتار فقه اقتصاد مقاومتی(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔹 حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی 🔹 زمان برگزاری: ‌پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۹ صبح 🔹 مکان برگزاری: قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۴🔻 🔹در این مقاله طی دو گفتار کوشیدیم منع مطلق کاربست سلاح هسته‌ای را در
#پرونده_ویژه 🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻 🌐 vasael.ir/0003yF 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻 🌐 vasael.ir/00
🔹بر خلاف غرب جدید که نگاهی سکولار به جنگ دارد، ماهیت جنگ و اخلاق نظـامی در جهان اسلام خاستگاهی مذهبی دارد. بنابراین نصوص دینی تعیین کننده رفتار انسان مسلمان در خصوص جنگ و اخلاق نظامی در گذشته و امروز می‌باشد. درست به همین دلیل است که بحث جنگ و صلح در جهان اسلام در قلمرو دانشی به نـام «دانش فقه» قرار دارد. 🔹فقه در تمدن اسلامی اعم از شیعه و سنی چنان دستگاه دانایی است که رابطه نص و زندگی تاریخی را برقرار می‌کند؛ وظیفه فقه آن است که پرسش‌های تاریخی انسان مسلمان را، مدام به نصوص دینی ارجاع داده و احکام الزام آور برای رفتار و کردار انسان مسلمان تدارک نماید. 🔹در چنین شرایط معرفت شناختی است که نسبتی گسست ناپذیر بین فقه و جنگ به عنوان بخشی از پرسش‌های جامعه اسلامی ایجاد شده است. بخشی از فقه که فقه الجهاد نامیده می‌شود. 🔹فقه اسلامی در باب جهاد، به اعتبار تحولات تاریخی، و نیز تفاوت در مبانی شیعه و سنی، دو تقسیم دو گانه و مهم دارد؛ ۱) تقسیم فقه الجهاد به قدیم و جدید؛ ۲) و تقسیم دیدگاه‌های فقهی جهاد به فقه شیعه و سنی. 🔹در این مقاله اشاره کردیم که فقه قدیم اسلامی اصالت را به جهاد می داد و آیات مطلق جهادی را که در قرآن آمده اند، «ناسخ» آیات مقید دانسته اند که جهاد را مشروط به تهاجم دیگران می‌نمود. 🔹به همین دلیل هم حکم جهاد را حکم عمومی می‌دانستند که تا قیامت باقی است و دلیلی بر نسخ آن دیده نمی‌شود. برعکس، نظریه‌های جدید فقهی از اصالت صلح صحبت می‌کنند و در تفسیر آیات جهادی قرآن به قاعده عقلانی و جهان‌شمولی استناد می‌کنند که امر مقید و مشروط مفسر امر مطلق و نامشروط است. 🌐 vasael.ir/0003yF 🆔 @vasael_ir
🔸درس گفتار اخلاق محیط زیست برگزار می شود 🔹این دوره با ارائه اردشیر منصوری روزهای یکشنبه ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می شود. 🔹مدت زمان دوره ۱۲ ساعت ( ۶ جلسه ) و تاریخ شروع دوره ۳ آذر ماه ۹۸ و هزینه دوره ۸۰ هزار تومان خواهد بود. 🔹این دوره در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل‌لوشاتو، خیابان آراکلیان ، پلاک ۴، مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران برگزار می شود. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸انقلاب جنسی و بحران جنسی از ایران به دور است نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تبدیل امر جنسی به یک چالشِ پرآداب در دوران پسامدرنیته گزارش نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست جنسی / شماره ۲🔻 دکتر #محمد_تقی_کرمی: 🔹الیاس معتقد است در فرآیند متمدن شدن به معنای مدرن آن ما یک مفهومی را آوردیم به معنای فرهنگ والا (در مقابل فرهنگ توده‌ها) که حرف آن این است که اشرافیّت مستلزم یک‌سری آداب و مناسکی است که لزوماً باید رعایت شوند. 🔹این آداب متضمّن آن است که هر حرفی نباید به زبان آورده شود، هر چیزی نباید خورده شود و به هر نحو ممکن نباید ازدواج صورت گیرد. 🔹این‌ها همه در حالی است که قرآن به راحتی از امر جنسی سخن می‌گوید و حتّی رساله توضیح المسائل یکی از بی‌پرده‌ترین کتب در مسئله جنسی است و به راحتی همه مسائل را بیان کرده است. 🔹در خانواده‌های ما کتاب حلیة المتّقین که در آن آداب مجامعت نیز به وضوح و صراحت یافت می‌شود، در کنار نهج البلاغه و قرآن در طاقچه‌ها بود. 🔹ادب مدرن به علاوه سرکوب غریزه جنسی باعث شد که دست‌یابی به یک رابطه جنسی در جوامع مدرن تبدیل به یک امر پرتنش و پراضطراب شود تا انسان در دوره‌ای که تنش بلوغ را طیّ می‌کند باید حتماً درگیر عشق رمانتیک شود. 🔹این عشق در واقع اگر به آستانه فعلّیت رسید، آنگاه شاید انسان بتواند فعلّیت غریزه جنسی را تجربه کند. متأسفانه این داستان همیشه با یک تنشی همراه است که عشق رمانتیک در بسیاری از موارد به ازدواج منجر نمی‌شود. 🌐 vasael.ir/0003yQ 🆔 @vasael_ir
📷 | نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه «» ادامه تصاویر🔻 🌐 vasael.ir/0003yV 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم: 🔹اتقوا دعوة المظلوم فإن‌ها تصعد الی السماء کأن‌ها شرارة. 🔹از نفرین مظلوم بترسید که، چون شعله آتش بر آسمان می‌رود. 📚کنز العمال، ج. ۳، ص. ۵۰۰، ح. ۷۶۰۱ 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه القضا | مرافعه به دادگاه‌های عرفی در کشور‌ غیر مسلمان چه حکمی دارد؟(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0003y9 🔹فقه رسانه | زمان شناسی؛ نخستین وظیفه پیام‌رسان دینی(حجت الاسلام والمسلمین رفعتی) 🌐 vasael.ir/0003y4 🔹فقه القضا | بررسی حالت‌های نقض حکم قاضی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0003xH 🔹اقتصاد مقاومتی | ارائه الگوی فقهی به منظور حمایت از کالای ایرانی(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/0003yY 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت_اختصاصی | ظرفیت‌های قانون اساسی در تحقق نظارت عمومی 🔹صدا و سیما یکی از ابزارهای مهم امر به معروف و نهی از منکر در هر سه حوزه مورد نظر اصل هشتم می‌باشد. صدا و سيما اگر عزم جزمي در اين زمينه داشته باشد مي تواند با اختصاص شبكه اي بدين منظور به صورت سازمان يافته و موثر، تجلي نظارت مردمي بر دولت شود. 🔹همان گونه كه مي‌تواند به منزله دانشگاهي بزرگ، تعليم و تربيت اسلامي و انساني جامعه را بردوش گيرد و در هنجارسازي جامعه نقش بي بديل خود را ايفاكند. 🔹يكي از كاركردهاي مهم احزاب نقد و ارزیابی اعمال دولت و مقامات دولتي است. احزاب سیاسی را مي توان از مجموعه‌هايي به شمار آورد كه بیشترین خلاقیت‌ها را نسبت به حل مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه دارا می‌باشند. 🔹به رسميت شناختن آزادي تجمعات و تظاهرات بدين معناست كه مردم و گروه‌ها و احزاب، در مواجهه با كاستي‌ها يا تخلفاتي كه در مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي مي بيينند، جداي از انعكاس آنها در مطبوعات و رسانه‌هاي ديداري يا شنيداري، مي توانند صداي اعتراض خود را با حضور در صحنه به گوش مقامات دولت برسانند. 🔹ترديدي نيست كه چنين حضوري، هشدار جدي‌تري را متوجه مسئولان خواهد كرد. امر به معروف و نهي از منكرهايي كه اين گونه انجام مي شوند، تاثيرگذارتر و ماندگارترند. 📝 حجت الاسلام #حسین_جوان_آراسته 🌐 vasael.ir/0003yd 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹لا يُقَصِّرُ عَنِ الحَقِّ، ولا يَجوزُهُ الَّذينَ يَلونَهُ مِنَ النَّاسِ، خِيارُهُم أفضَلُهُم عِندَهُ، وأعَمُّهُم نَصيحَةً لِلمُسلِمينَ وأعظَمُهُم عِندَهُ مَنزِلَةً أحسَنُهُم مُواساةً ومُؤازَرَةً. 🔹در حق، كوتاهى نمى‌كرد و از آن، تجاوز هم نمى‌كرد. اطرافيان ايشان، از بهترين مسلمانانِ نيكوكار بودند، و برتر و بالاتر از همه نزد وى، آن كسى بود كه خيرش به همه مى‌رسيد، و هركس نسبت به ديگران بهتر همدردى و كمك مى‌كرد، نزد وى، مقام و منزلتى بزرگ تر داشت». 📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تبدیل امر جنسی به یک چالشِ پرآداب در دوران پسامدرنیته گزارش نشست علمی از سو
🔸تقابل جدّی دو مقوله خویشتن‌داری و ریاضت جنسی در اسلام گزارش نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست جنسی🔻 دکتر : 🔹یکی از کارهایی که من در حال انجام هستم، کار روی کلیپ‌های سکسولوژی در اینستاگرام است. این امر برای من خیلی جذّاب است و برایم خیلی جالب است که می‌بینیم اکثر سکسولوژیست‌ها خانم هستند. آقایی مسئله جنسی دارد و یک خانم می‌آید و به او جواب می‌دهد. 🔹طیف گسترده‌ای از این سؤالات به این مطلب بازگشت دارد که من دوست دارم عملی را با شریک جنسی‌ام انجام دهم که شاید در تمایلات او نباشد. در پاسخ به این مسئله محال است که خانم به او جواب دهد که شما از این کار اجتناب کن! 🔹دلیل این استنکاف از نهی این است که فعل «نکن» مطابق انگاره مسلّم و مسلّط آگاهی‌های جنسی موج دوم مدرن نیست. نهایتاً به او گفته می‌شود که بهداشت این عمل را رعایت کن. 🔹وجود فانتزی‌های جنسی مطابق با انگاره عامی است که می‌گوید غریزه جنسی نباید سرکوب شود. فانتزی‌ها عبارت است یک تخیّلی که پیش‌برنده هستند. 🔹مثلاً می‌بینیم که اکثر اختراعاتی که انسان‌ها آن را تجربه می‌کنند از قبل تخیّلی از آن در ذهن‌شان بوده است و این فانتزی‌های تبدیل به ایده و ایده‌ها کم کم به عرصه عمل رسیده‌اند. 🔹در بحث سائق‌ها گفته می‌شود که یک طرف فانتزی‌ها سرکوب است و هرچقدر که شما احساس سرکوب بیشتری داشته باشید، فانتزی‌های قدرت‌مندتری شکل می‌گیرد. 🔹اتفاقی که افتاد این بود که در موج اول مدرنیته غریزه جنسی سرکوب شد و مردم مواجه بودند با فانتزی‌های بسیار قوی که شخص قادر به رسیدن به آنها یا حداقل تمام آنها نبود. 🌐 vasael.ir/0003yX 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸روزانه 12500 تومان با خلق پول از جیب هر ایرانی برداشت می‌شود / ناکارآمدی پولط
🔸تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از کارمندان دزدی می‌کند گزارش نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه « » /2🔻 🌐 vasael.ir/0003yj 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تمام طلاهای دنیا هم جوابگوی پولطلا نیست / دولت با خلق پول از کارمندان دزدی م
گزارش نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه « » /2🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹پول اعتباری امروز برای مردم دنیا یک پیامی دارد و آن این است که ای مردم! شما برای حل واسطه مالی مجبور بودید صدها و هزاران تن طلا را از ثروت جامعه برای پول کنار بگذارید که من این مشکل را با کاغذ حل کرده ام. 🔹البته به شرطی که دولت های شما انضباط مالی داشته باشند. در این فرض چرا ما باید برگردیم به دورانی که گره را با دندان باز می کردند حال آنکه خیلی راحت می توان با دست باز کرد؟ 🔹بنده قبول دارم که خلق پول خطا است اما این ربطی به پول اعتباری و یا پول طلا ندارد. مثل این است که شما بگویید در اتوبان قم ـ تهران هر روز 10 نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت می کنند و تنها راه حل بازگشت به جاده قدیم است. راه حل جاده قدیم نیست، راه حل شناسایی نقاط حادثه خیز، بهسازی جاده و وسائل نقلیه است. 🔹اگر تمام طلاهای دنیا نیز جمع شود جوابگوی پولطلا نخواهد بود، اشتباه این دوستان این است که حجم معاملات امروز را همچون حجم معاملات اقتصاد معیشتی هزار و چهارصد سال پیش می بینند که بالای نود درصد نیازها به صورت معیشتی و سنتی تامین می شد در حالی که امروز به جهت شکل گیری تولید تجاری و تخصصی بالای نود درصد نیازها تخصصی است. حجت الاسلام دکتر : 🔹راه‌کار جلوگیری از خلق پول، پولطلا نیست؛ برای جلوگیری از خلق پول اولا باید شفافیت اقتصادی داشته باشیم زیرا اگر دولت شفافیت مالی داشته باشد و از ثروتمندان مالیات می گرفت مجبور نمی شد با مالیات تورمی از مردم پول بگیرد. 🔹امروز تورم نوعی مالیات است در کشور ما چون شفافیت وجود ندارد و قادر به دریافت مالیات نیستیم بنابراین با تورم مالیات گرفته می شود؛ کاری که در کشورهای غربی طور دیگری دنبال می شود. 🔹به هر حال دولت مجبور است برای هزینه های خود فکری کند، ما در خلاء زندگی نمی کنیم، این دولت چهار میلیون کارمند دارد، حقوق اینها را از کجا بیاورد؟ و از طرفی همانطور که حاج آقای موسویان اشاره کردند 80 درصد سپرده ها متعلق به 5 درصد مردم است. 🔹اگر به جای خود طلا، رسید طلا دست مردم باشد و دولت انضباط مالی خود را رعایت نکند و حجم رسیدها بیش از طلا شود باز همین مشکل به وجود خواهد آمد. حجت الاسلام : 🔹استیگلیتز برنده نوبل اقتصادی می گوید تنها راه مقابله با فساد پولی و بانکی که در جهان ایجاد شده است، بازگشت به پول طلا است. 🔹الان اداره اوقاف کویت بیش از ده جلد کتاب در پول طلا چاپ کرده است و یکی از ایالت های مالزی دارد به سمت پول طلا می رود و همچنین تراکنش های طلایی در امارات ایجاد شده است. 🔹دولت با خلق پول از حقوق کارمندان دزدی می کند و حتی قیمت اموال غیر نقد مردم هم که بالا می رود، کاذب است زیرا وقتی شخص به بازار مراجعه می کند برای خرید کالا باید قیمت بالاتری بپردازد، بنابراین دارایی او ارزش پیدا نکرده است. 🔹طبق گزارش خود بانک مرکزی معادل 3500 تن طلا در خزانه بانک مرکزی وجود دارد که با یک دهم آن پول فعلی این طرح تامین می شود و با این حجم طلا می توان کل نقدینگی موجود را جمع کرد و در ازای آن طلا منتشر کرد. 🌐 vasael.ir/0003yj 🆔 @vasael_ir
🔸گزارشی از دروس خارج علمیه استان تهران 🔹حوزه علمیه برادران استان تهران یکی از بزرگترین مراکز حوزوی کشور است که با بهره گیری از اساتید بنام و مجرب در کادر آموزشی خود هر روز شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این حوزه علمیه هستیم. 🔹حجت الاسلام محمدهادی رحیمی صادق به عنوان مدیر و آیت الله علی‌اکبر رشاد به عنوان رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در چند سال اخیر مشغول فعالیت بوده‌اند و می‌توان از آیات معظم صدیقی، علم الهدی، محمدی خراسانی، تقوایی، مجتهد شبستری، هاشمی اولیا، تحریری، ری شهری، اختری، جعفری اراکی، جلالی خمینی، بطحائی، هاشمی تبریزی، سیفی، عالمی، امامی کاشانی و خسروشاهی به عنوان اساتید شاخص این حوزه علمیه نام برد. 🔹حوزه علمیه استان تهران شامل ۷۲ مدرسه علمیه در سطح استان است که مدارس آموزش عالی حوزوی را نیز تحت اشراف خود دارد. جدول دروس خارج (فقه و اصول) و دروس اخلاق این مدارس🔻 🌐 vasael.ir/0003yp 🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام: 🔹من رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل. 🔹هر کس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود. 📚بحارالانوار،ج ۷۸،ص ۳۵۷
🔸نشست علمی «امکان سنجی اصول فقه؛ فقه حکومتی» 🔹استاد: حجت‌الاسلام مقیمی حاجی 🔹زمان: دوشنبه، 27 آبان ماه سال جاری، ساعت 12:30 الی 14 🔹محل برگزاری: میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، طبقه سوم، ساختمان امام جواد(ع)، سالن سلمان فارسی 🔹گفتنی است این نشست از سوی معاونت پژوهش مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) و با همکاری وسائل و برخی از مراکز حوزوی برگزار می‌کند. 🆔 @vasael_ir
🔸اجرای طرح مرابحه وکالتی بانکداری ربوی را قانونی می‌کند گزارشی از نشست«بررسی و نقد طرح جامع قانون بانکداری اسلامی با تأکید بر عقد مرابحه»🔻 حجت الاسلام : 🔹ریشه اصلی مشکل ساختار بانک است. ما آمدیم یک ساختاری را از غربی‌ها گرفتیم و فقه در خدمت ساختار بیگانه قرار گرفته است که موازی درست می‌کند؛ وکالت دوم به روایات نسبت داده می شود در حالی که در روایات وجود ندارد. 🔹فقه نباید در خدمت نظام دیگری دربیاید در حالی که در بانکداری این اتفاق افتاده است؛ روش درست این است که ضوابطی که ائمه در عقود ذکر کرده اند جمع بندی شده و سپس ساختار اجرایی این ضوابط طراحی شود؛ این امر نیاز به دست کاری نداشته باشد. 🔹اگر مرابحه فعلی محور شود حقیقت ربا و بانک‌های ربوی قانونی می‌شوند؛ ما می‌خواهیم ساختار نادرست اصلاح شود اما نتیجه این می‌شود که سیستمی نادرست ایجاد می‌شود و حاصل آن بی اعتمادی به فقه و دستگاه فقاهت و روحانیت است. 🔹شورای فقهی وقتی روی ساختار نادرست بنا گذاشته شود بعد از مدتی ناکارآمدی جدیدی معلوم می‌شود و گفته می‌شود اینها در مصوبات شورای فقهی آمده است. 🔹در طرح جدید شورای فقهی را بانک مرکزی معرفی می‌کند و بر روی مصوبات حتی بانک مرکزی نظارت می‌کند؛ این اشکال دارد که ناظر و مجری بانک مرکزی است. باید مواد فقهی ریز شود. 🌐vasael.ir/0003yk 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹مُعتَدِلَ الأَمرِ غَيرَ مُختَلِفٍ، لا يَغفُلُ مَخافَةَ أن يَغفُلوا أو يَمَلُّوا، ولا يُقَصِّرُ عَنِ الحَقِّ، ولا يَجوزُهُ الَّذينَ يَلونَهُ مِنَ النَّاسِ، 🔹ميانه رو بود. كارهاى متناقض انجام نمى‌داد. هيچ گاه غفلت نمى‌كرد تا مبادا مردم، غفلت كنند يا خسته شوند. در حق، كوتاهى نمى‌كرد و از آن، تجاوز هم نمى‌كرد. 📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١ @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلع سلاح بانک‌ها در طرح پیشنهادی / همه مراجع تقلید طرح جدید را تأیید کردند گزارشی از نشست طرح جدید بانکداری بدون ربا🔻 🌐vasael.ir/0003yv 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلع سلاح بانک‌ها در طرح پیشنهادی / همه مراجع تقلید طرح جدید را تأیید کردند گ
گزارشی از نشست طرح جدید بانکداری بدون ربا🔻 حجت الاسلام : 🔹عمده اشکالاتی که مطرح می شد این بود که این طرح فقط به بعد شرعی بانکداری پرداخته است و ما هم این ایراد را پذیرفتیم و نسخه جدید طرح که در دستور کار مجلس است هم طرح اصلاح بانک مرکزی است و هم طرح اصلاح قانون پولی و بانکی است و هم طرح قانون عملیات بانکی بدون ربا است و هم طرح دیگری تحت عنوان بانک توسعه جمهوری اسلامی است. 🔹یکی از کارهای خوبی که انجام شده این است که سپرده پس انداز قبلا به عنوان قرض به بانک بود و بانک مالک این منابع می شد که در نتیجه فعال مایشاء بود اما در طرح موجود وجوهی را که مردم به عنوان سپرده در بانک می گذارند به عنوان قرض الحسنه است که بانک را وکیل خود در این امر می کنند، بنابراین بانک مالک این منابع نمی شود زیرا این وجوه وکالتی است. 🔹مدعای ما در این طرح، بانکداری اسلامی نیست بلکه بانکداری بدون ربا است؛ برای ایجاد بانکداری اسلامی بسترهای لازم آن وجود ندارد، نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ اجتماعی و نه سایر ابعاد آن. 🔹البته ابعاد اجتماعی خوبی دارد، که از موارد آن می توان تخصیص منابع قرض الحسنه برای ازدواج و مسکن و اشتغال افراد تحت پوشش حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند و تامین هزینه بیماری های صعب العلاج اشاره کرد. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹روش کنونی جریمه دیرکرد با عنوان فقهی وجه التزام، در میان فقهاء مورد اختلاف است. اما خصوص این ماده جریمه تاخیر با این قیودی که در طرح پیشنهادی آمده است در بیوت تمامی مراجع معظم تقلید چرخیده است. 🔹از طرف مرکز تحقیقات مجلس جلساتی چندساعته تعیین شد و ما خدمت چندین تن از مراجع به صورت حضوری رسیدیم و همچنین با نمایندگان برخی از ایشان دیدار و گفتگوهای مفصل داشتیم و که در نتیجه آن این روش از جریمه تخلف مالی و عدم رعایت تعهد در پرداخت بدهی که اولا در قانون جرم تعریف شود و ثانیا دولت مجرم را جریمه کند، توسط همه فقهاء بالاتفاق پذیرفته شد. 🔹حتی بنده به دفتر حضرت آیت الله سیستانی رفتم و خدمت حاج آقای مروارید در مشهد که انصافا جزو برجستگان دفتر ایشان هستند، رسیدم و ایشان این مطلب را قبول کردند. 🔹محل مصرف آن نیز به دست خود بانک ها نیست بلکه حساب ویژه جرایم از طرف بانک مرکزی در موسسات مالی و اعتباری افتتاح می شود که در حقیقت حساب مربوط به بانک مرکزی است که او نیز به عنوان نماینده حاکمیت است. 🌐vasael.ir/0003yv 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی تقدس زدایی از حکومت اسلامی #پرونده_ویژه / #منادیان_سکولاریسم🔻 🔹نظام ولایت فقیه حرکتی دین محور به منظور وارد کردن دین به عرصه اجتماع و مدیریت ابعاد مختلف جامعه است. در دورانی که نگرش های سکولاریستی دین را به عرصه شخصی و فردی منحصر کرده اند، حرکتی مبتنی بر نظام اندیشه ای شیعه سازمان فکری جدیدی را ترسیم کرده است که می تواند در قامت رقیبی قدرتمند این اندیشه را به چالش بکشد. 🔹همین امر باعث شد تا منادیان روشنفکری که وامدار اندیشه های غربی هستند به ریشه های قداست حکومت دینی حمله برده و تلاش کنند زمینه های فکری این اندیشه را مورد هجمه قرار دهند. 🔹در یکی از این اقدامات جناب حجت الاسلام #سروش_محلاتی در مصاحبه ای با بسط سکولاریسم موجود در اندیشه های غربی تلاش دارد از مشابهت شکلی حکومت ولایی و حکومت لیبرالی مسیری برای تهی زائی نظام ولایت فقیه از درون مایه دینی و فقهی ایجاد کند. این #پرونده تلاش دارد با تمرکز بر این مصاحبه به جریانات فکری شبهه افکن در این عرصه پاسخی علمی و دقیق ارائه کند. 🌐 vasael.ir/0003yy 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نظریه نفی ظلم به مثابه یک قاعده فقهی است گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻 🌐 vasael.ir/0003yx 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نظریه نفی ظلم به مثابه یک قاعده فقهی است گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «
گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻 حجت الاسلام : 🔹اگر اطلاق حکمی مطابق با اطلاق دلیل آن، به تشخیص بنای عقلایی معتبر و حاکم در فهم مرادات شارع مقدس از الفاظ، ظالمانه باشد، اطلاق دلیل و اطلاق حکم برآمده از اطلاق دلیل، اعتبار و حجیتی نخواهد داشت. 🔹لازم به ذکر است که در واقع، قاعده یا نظریه نفی ظلم چیزی شبیه به قاعده نفی حرج است، البته با قلمرو وسیع تر و آثار بیش تر. یعنی همان‌طور که قاعده نفی حرج با اصل حکم کاری ندارد و در مواردی که امتثال حکم برای مکلف دچار حرج می شود، اطلاق آن برداشته می شود (یعنی تکلیف به امتثال آن برداشته می شود یا به تعبیری کشف می شود که اساسا چنین حکمی در این حالت، جعل نشده است)؛ همان‌طور، در قاعده نفی ظلم، اصل حکم ثابت است، حال اگر اطلاق حکم در مواردی به تشخیص بنای عقلایی که با مبانی شارع آشنا است، ظالمانه باشد، اطلاق حکم برداشته می شود. 🔹ما در گام اول باید اثبات کنیم که حداقل برخی از آیات نفی ظلم به تشریع نیز اشاره دارد. آیاتی در قرآن کریم با نظرداشت به تشریع، از ساحت ربوبی و در نتیجه همه احکام شرعی نفی ظلم می کند. در اینجا به صورت مشخص جمله مبارکه «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» مورد نظر ما است زیرا در روایات برای نفی ظلم در عالم تشریع، بیشتر به این آیه تمسک کرده اند. البته، آیات دیگری نیز وجود دارد که ما از آنها کمک خواهیم گرفت. 🔹اما نکته مهم این است که آیه در مقام بیان واقع است پس به فهم عرف چه کار دارد؟ باید گفت معیار بودن تشخیص عرفی ظلم در آیات نفی ظلم، مرحله دوم بحث است. صرف نظرداشت این آیات به مقام تشریع کافی نیست زیرا ممکن است گفته شود این آیات، ظاهر در ظلم واقعیِ عندالله است که دلیلی بر راهیابی فهم عرفی ما به آن وجود ندارد، بلکه ممکن است تشخیص عرفیِ ظلم را تخطئه کند. 🔹ما می گوییم قاعده نفی ظلم اصل حکم را بر نمی دارد ولیکن اطلاق آن را بر می دارد. با این توضیح که، این آیات بین «ما لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» و احکام شرعی رابطه ضربدری برقرار می‌کنند؛ به این معنا که اصل حکم، بر «ما لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» حکومت دارد و عقلا را تخطئه می کند (یعنی مثلا اگر عقلا گفتند دیه زن با دیه مرد برابر نباشد، ظلم است، این آِیات این حکم عقلا را تخطئه می کند). 🌐 vasael.ir/0003yx 🆔 @vasael_ir
🔸چطور دولت را نقد کنیم که منجر به هرج و مرج نشود؟ حجت‌الاسلام #ایزدهی در گفتگو با #وسائل: 🔹نخبگان و فرهیختگان جامعه چند وظیفه هم‌زمان دارند: ۱- تعیین خط‌مشی برای دولت، بدین معنا که پیشنهاد‌هایی ارائه کنند که بتواند دولت را به جلو هدایت کند، چراکه اینان افراد متفکر و اهل اندیشه هستند. 🔹اگر دولت مسیری خلاف ضوابط را پیش گرفت، بازهم اینان باید دولت را نقد کنند؛ همان‌طور که رویکرد ایجابی داشتند، رویکرد فردی هم داشته باشند. البته نقد به معنای مخالفت نیست؛ بلکه به معنای تعیین معیار حق از باطل است. 🔹آنها باید فضای عمومی را شفاف و آشکار سازند تا در این فضا حق از باطل جدا شود. فضای جامعه را با آگاهی‌بخشی و رفع شبهات تلطیف کنند؛ مثلاً اگر کارگزاری ناشایست و ناکارآمد است، مردم باید متوجه شوند و دفعه بعد به او رأی ندهند و تمکین نکنند. 🔹لذا بحث مقابله با دولت نیست، بحث خیرخواهی و نقد منصفانه است، رویکرد ایجابی در قالب پیشنهاد‌های روبه‌جلو، نقد و نصیحت در قبال عملکرد‌های نامناسب و درعین‌حال شفاف‌سازی فضا و آگاهی‌بخشی برای مردم برای شناخت حق از باطل و مطالبه‌گری از حاکمان است. 🌐 vasael.ir/0003ut 🆔 @vasael_ir