ماموریت انقلاب اسلامی چیست⁉️
آیا متفکران در مورد ماموریت و هدف انقلاب اسلامی هم نظر هستند❓
رابطه موازنه قدرت و تحقق احکام اسلامی چیست❗️🔻
🆔 @vasael_ir
🔸انقلاب اسلامی مقدمۀ انقلاب جهانی اسلام
استاد سید مهدی میرباقری:🔻
🔹نسبت به مأموریت انقلاب اسلامی، دو رویکرد متفاوت وجود دارد؛ و همین رویکردها موضعگیری احزاب را در نحوه مدیریت کلان کشور شکل میدهد:
1⃣ یک رویکرد این است که مأموریت انقلاب اسلامی تنها یک مأموریت ملی بود که به انجام رسید و دیگر دوران انقلاب اسلامی تمام شده است؛ حال ما باید تلاش کنیم به بهترین و معقولترین وجه کشورمان را اداره کنیم و کاری به #انقلاب_اسلامی نداشته باشیم.
2⃣ رویکرد دوم میگوید انقلاب اسلامی مأموریتی معطوف به جامعه جهانی داشته و آن مأموریت بزرگ، هنوز استمرار دارد و از وظایف ماست که آن را به انجام برسانیم؛
🔹آن مأموریت این است که به تعبیر امام (ره)، #انقلاب_اسلامی مقدمه انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری وجود مقدس امام زمان (عج) است و ما باید به اندازه وسع و توان خودمان مسیر تحقق آن هدف بزرگ را هموار کنیم.
🔹و لذا ذیل پیامی که در فروردین ۱۳۶۸ به مهاجرین جنگ تحمیلی دارند ـ که به نظر من از مهمترین پیام های ایشان است که به مناسبت نیمه شعبان، در آخرین سال حیاتشان و بعد از پایان جنگ صادر شده است ـ می فرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ـ ارواحنافداه ـ است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه ای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد...».
🔹ايشان مکرر تأکید میکردند که مشکلات باید حل شود ولی نباید مردم دولتمردان را به گونه ای تحت فشار قرار دهند که نتوانند آن مأموریت های بزرگ را انجام بدهند.
🔹به هر حال این یک نکته بسیار مهم است که آیا ما #مأموریت_انقلاب_ اسلامی را تمام شده میدانیم، یا اینکه انقلاب، حرکتي است بزرگ به سمت یک هدف بزرگ و آن، انقلاب جهانی اسلام به دست حضرت بقیه الله(عج) و تغییر وضعیت فرهنگی و سیاسی کل جهان است؟
🔹مارویکرد دوم را حق میدانیم و بیان حضرت امام (ره) هم همین است و مقام معظم رهبری(مدظله) نیز همین مسیر را دنبال میکنند.
🔹اصولاً به مقداری که ما موازنه قدرت را در جهان تغییر دهیم امکان عمل به #اسلام در داخل هم فراهم میشود. اینطور نیست که اگر قدرت در دست غرب باشد و آنها بر جهان مسلط و امکانات هم در اختیارشان باشد و ما در تغییر این موازنه قدرت تلاش نکنیم، آنها به ما اجازه دهند که #حکومت_اسلامی به پا کنیم.
🔹اگر دین بخواهد گسترش پیدا کند باید ظرفیتهای جهانی را به دست آورد تا امکان تحقق آرمان های خودش را در مقیاس ملی هم فراهم نماید.»
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#فقه_حکومتی
🆔 @vasael_ir
🔸امام خمینی(ره) و ولایت فقیه از نگاه استاد احمد عابدی
🔹به عقيده ملاصدرا اگر كسى مى خواهد حكمت متعاليه سياسى را بنا نهد، بايد اهل سير و سلوك و چله نشينى باشد. پيروان ملاصدرا معمولا اين چنين بودند.
🔹امام خمينى(ره) نيز از آن جمله است... امام در مدت دو، سه روز پيامى صادر مى كنند و در ديدار عمومى يا خصوصى، بياناتى ايراد مى نمايند و پس از آن تا چهل روز هيچ خبرى نيست. پس از آن باز يك سخنرانى و صدور اعلاميه و آنگاه تا چهل روز ديدارى انجام نمى شود. كاملا مشخص است كه ايشان در حال چله نشينى بوده اند.
🔹امام حرف هاى اصلى را در باب ولايت فقيه، در همين چله ها بيان كردند. در سال هاى آغازين نهضت، امام هيچ گاه تعبير ولايت مطلقه فقيه را به كار نبردند.
🔹ولايت مطلقه اصطلاحى عرفانى است كه در هيچ كتاب فلسفى يا كلامى يافت نمى شود؛ در حالى كه عرفا آن را به كار مى بردند... امام در حال چله نشينى، مبانى اساسى انديشه سياسى خويش را بيان مى كنند.
📚سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، دفتر اول نشست ها و گفتگوها، ص ۲۰۹_۲۱۰
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#امام_تحول
#تهذیب_نفس
🆔 @vasael_ir
🔸تمایز جوهری #امام_خمینی در بیان آیت الله جوادی آملی
🔹این سخن خواجه نصیرطوسی در وصف عبارات مرحوم بو علی ( ابن سینا ) است . او در مقامات العارفین اشارات در مورد عارف می گوید : حشٌ بشٌ بسّامٌ وَ هُوَ شُجاع وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزلِ عَنْ تَقیَّهِ المَوت. عارف از موت تقیّه ای ندارد.
🔹خصوصیّت بارز امام (ره) این بود که از مرگ نمی ترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمی آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است. از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه #۱۵_خرداد می فرمودند: این ها می ترسیدند، من نمی ترسیدم.
🔹هم چنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: وقت تقیّه است و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: شما روی مُغول را سفید کردید!
🔹کسی که از مرگ نترسد ، چنین آثاری دارد : اَلْعارِفُ شُجاعٌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت. و کسی از مرگ طبیعی نمی ترسد، که بالاتر اش را تجربه کرده باشد، و آن مرگ ارادی است.
🔹انسان وقتی امیال اش را اِماته کند، متحرّک بِالهَواء نباشد، متحرّک بِالهَوس نباشد، متحرّک بِالمِیل نباشد، بلکه متحرّک بِالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. وقتی که از مرگ هراسی نداشت، چنین می شود.
🔹بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث #تقیّه هستند.
🔹او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند، ولی حرف جهاد را می زد و فکر تقیّه در ذهنش بود. امّا امام حرف جهاد را می زد، فکر جهاد را می کرد، و قلبش برای جهاد می تپید.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#تهذیب_نفس
منبع:
همایش «اندیشه های اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره) ۱۳۸۲؛ همراه با دخل و تصرف
🆔 @vasael_ir
🔸#اطلاع_نگاشت | ویژگیهای مکتب امام خمینی (ره)
🔹از دیدگاه حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
(استاد فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
10.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئوکامنت - امام خمینی(ره) امام تحول خواه
✅ امام خمینی(ره)؛ از تحول در مجموعه از طلاب در قم ⬅️ و تحول در فقه و نظامسازی اسلامی ⬅️ تا تحول در نگاه به آینده و تمدن سازی
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#امام_تحول
#اجتهاد
💥چرا روحانيت شيعه توانسته در طول تاريخ منشأ حركتها و انقلابهاى بزرگ بشود ولى روحانيتهاى ديگر حتى روحانيت اسلامى تسنن نتوانسته است⁉️
اين، دو ريشه دارد:
1⃣ يكى اين كه فرهنگ اين روحانيت فرهنگ شيعى است. خود فرهنگ شيعى يك فرهنگ زنده حركتزا و انقلابخيز است، فرهنگى است كه از روش على، از افكار و انديشه على و از نهج البلاغه على تغذيه مىشود، ديگران كه چنين چيزى ندارند. فرهنگى است كه در تاريخ خودش عاشورا دارد، ديگران كه عاشورا ندارند. فرهنگى است كه صحيفه سجاديه دارد، ديگران صحيفه سجاديه ندارند.
فرهنگى است كه دوره امامت 250 ساله و دوره عصمت 273 ساله دارد، ديگران چنين دورهاى ندارند.
2⃣ دوم اين كه روحانيت شيعه كه به دست ائمه شيعه پايهگذارى شده است، از اول، اساسش بر تضاد با قدرتهاى حاكمه بوده است. حامد الگار در كتاب نقش روحانيت پيشرو در نهضت مشروطيت مىگويد: «اساس روحانيت بر انكار حقانيت پادشاهان است.» روحانيت شيعه هميشه از نظر معنوى متكى به خدا بوده و از نظر روابط اجتماعى متكى به مردم.
📚 استاد شهید مطهری، آینده انقلاب اسلامی، ص 195
#اجتهاد
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸#پرونده_ویژه پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) منتشر شد.
🔸عنوان پرونده:
⬅️ «مکتب امام خمینی» ➡️
🔹این پرونده به معرفی و تبیین مولفه ها، اجزاء و نتایج مکتب امام خمینی (ره) و همچنین مقابله با تحریف ها و جریانات تحریف کننده اختصاص یافته و حاوی مطالبی است که برای نخستین بار به این صورت تولید و منتشر می گردد.
🔹با خواندن این پرونده، دلیل تاکید سی و یک ساله رهبر معظم انقلاب بر مکتب امام (ره) و لزوم جلوگیری از تحریف ایشان روشن خواهد شد.
🔹اگر از مطالب و محتوای این پرونده رضایت دارید، لطفا در نشر هر چه بیشتر آن در میان حوزویان و دانشگاهیان نخبه ما را یاری کنید.
🔹می توانید گفتگوها با اساتید حوزه و دانشگاه، نشست علمی، یادداشت ها، معرفی کتب و مقالات مرتبط با این پرونده را در #وسائل مشاهده کنید.
🔹به امید روزی که با پیگیری و تبعیت کامل از مکتب امامین انقلاب، زمینه ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی و شاهد تشکیل حکومت جهانی حضرت حجت (ارواحنا فداه) باشیم.
#پرونده_ویژه
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🌕به پاسداشت سالگرد رحلت حضرت آیت الله بروجردی
🔻درسی تاریخی از سیره سلف در مرجعیت گریزی
بعد ازرحلت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری در بهمن ماه سال 1315 شمسی، سه تن از علمای بزرگ حوزه یعنی آیات سید محمد حجت تبریزی، سید صدر الدین صدر و سید محمد خوانساری اداره حوزه را عهده دار شدند. اما در نتیجه بروز برخی مشکلات، تصمیم گرفته شود زعامت حوزه در دستان یکی از علما باشد و در نتیجه دعوت عموم علما از آیت الله سید حسین بروجردی (ره)، ایشان با سکونت در قم، دارای چنین جایگاهی شدند. بعد از ورود آقای بروجردی به قم، آیت الله صدر (ره) محل نماز خود را به ایشان تفویض کرد، آیت الله حجت (ره) ، وقت و محل تدریس فقه خود را که از آیت الله حائری (ره) داشت واگذار کرد و آیت الله خوانساری (ره) هم کمال تواضع را در مقابل ایشان رعایت میکرد.
جالب اینکه پس ازورود آیت الله بروجردی، آیت الله صدر، جایگاه نماز جماعت خود در حرم حضرت معصومه را به آیتالله بروجردی واگذار کرد؛ از ریاست حوزه فاصله گرفت و به پشتیبانی گسترده از مرجعیت و فقاهت آیت الله بروجردی مبادرت ورزید.
آیت الله صدر در تبیین فلسفه این کار، فرمودند: «تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لافسادا و العاقبه للمتقین.» (سوره مبارکه قصص، آیه ۸۲).
این ماجرا آنگاه جذابتر و اثرگذارتر میشود که بدانیم آیت الله صدر در مسجد گوهرشاد به تدریس و اقامه نماز مشغول بودند تا اینکه آیت الله عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم در سالهای پایانی عمر مبارکشان تصمیم می گیرند، به منظور تقویت حوزه علمیه قم و تامین آینده آن، آیت الله صدر را برای سکونت در قم دعوت کنند؛ لذا عده ای با این هدف عازم مشهد میشوند و آیت الله صدر این دعوت را میپذیرند و عازم قم میشوند. آیت الله سید صدرالدین صدر آنچنان مورد توجه آیتالله حائری (ره) بودند که به عنوان وصی ایشان انتخاب شدند، اما حفظ #حریم_مرجعیت و مرجعیت گریزی مجتهدان که در #سنت_سلف همواره رعایت شده است، توسط ایشان و سایر علمای هم عصر، به نیکی رعایت شد.
🆔 @vasael_ir
🌕 مکتب امامخمینی از منظر شهید صدر
🔹آنچه از شهید صدر درباره امام خمینی(ره) معروف شده، جملهای است که از اولین روزهای پیروزی انقلاب از شاگردان شهیدصدر در ایران نقل شد و شهرت یافت: «ذوبوا فی الامام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام».
اما این همه آنچه شهیدصدر درباره امام خمینی گفته، نیست. در نامهها و نوشتههای شهید صدر تعابیر گوناگونی درباره انقلاب اسلامی ایران و بهطور ویژه امام خمینی(ره) وجود دارد که بیانگر مفاهیم ارزشمندی در تاریخ انقلاب اسلامی است.
🔸شهید صدر پس از ورود امام خمینی به ایران در ١۶ بهمن ١٣۵٧ پیام تبریکی به ایشان صادر کرده و در بخشی از آن چنین میگوید:
حضرت آیة الله العظمى الإمام المجاهد الخمینى دامظله
این نامه را به حضرتعالى در یکى از حساسترین لحظات تاریخ اسلام مىنویسم تا بدین وسیله اعتماد و مباهات بىنهایت خود را به پیروزىهاى بزرگ ملت مسلمان ایران اظهار کنم؛ پیروزىهاى پىدرپى و چشمگیرى که با رهبرى خردمندانه آن حضرت صورت گرفت و برنامه نجاتبخش اسلامى را بهجاى دو تمدن و ایدئولوژى متقابل شرق و غرب به بشریت عرضه داشت؛ پیروزى شکوهمندى که با همت بلند ملت مسلمان ایران به رهبرى حکیمانه آن حضرت تحقق پیدا کرد و این سرزمین اسلامى را از لوث شبح طاغوت زمان پاک کرد و شرافت و کرامت جریحهدارشدۀ ملت مسلمان ایران را از نو احیاء و زنده کرد… در این هنگام که با امید و دعاى فراوان از درگاه الهى چشمبهراه مراحل بعدى پیروزى این نهضت عظیم اسلامى هستیم، همۀ وجود و امکانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامى مىگذاریم و از خداوند متعال خواستاریم که بر عمر و عزت آن حضرت بیفزاید و آرزوهاى دیرینه و بزرگ ما را در سایۀ مرجعیت و رهبرى آن حضرت محقّق بفرماید، انشاءالله.
🔹شهید صدر در کتاب اسلام راهبر زندگی که آن را از اساس برای جمهوری اسلامی ایران نوشته، به تحلیلی جامع از نقش انقلاب ایران در تاریخ معاصر اسلام و نیز رهبری امام خمینی پرداخته است. افزونبراین در خاطرات و گفتههای شفاهی که از شهید صدر نقل شده است، تعابیر بسیار بلندی درباره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی نقل شده است. یکی از معروفترین این تعابیر که چند تن از شاگردان شهید صدر در مجالس مختلف از او شنیدهاند، این عبارت مشهور است: «اگر امام خمینی به من دستور دهد که به روستایی در ایران بروم و در آن فعالیت کنم، ذرهای درنگ نمیکنم».
🔸در پایان به یک عبارت از گفتوگوی شهید صدر با سید حسن شبّر بسنده میکنیم: «امام خمینی حفظهالله هیبت استعمار جهانی را درهم شکسته است و پس از انقلاب امام، دیگر کشورهایی که خود را ابرقدرت میدانستند، ابرقدرت نخواهند ماند. پس از این، ابرقدرت حکومتی است که اسلام بهپا خواهد کرد و ایران هستۀ اولیۀ این حکومت را شکل میدهد».
⬅️برگرفته از کانال تخصصی شهید صدر
#اجتهاد
#مکتب_تمدن_ساز
#مکتب_امام_خمینی
🔹http://vasael.ir/0004Kz
🆔 @vasael_ir
🔸رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند:
🔹من تَعَصَّبَ أو تُعُصِّبَ لَهُ فقَد خَلَعَ رِبْقَ الإيمانِ مِن عُنُقِهِ .
🔹كسى كه تعصّب بورزد يا برايش تعصّب ورزيده شود، حلقه ايمان را از گردن خويش باز كرده است.
📚الكافی، ج2، ص308.
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی تشکیل حکومت و گستره شئون فقیه حاکم، در اندیشه امام خمینی (ره)
حجت الاسلام سید محمد فاطمی نسب در گفتگوی اختصاصی با #وسائل:🔻
🔹امام خمینی (ره) نسبت به چیستی حکومت اسلامی، آن را در یک جمله کوتاه این گونه تعریف میکند: «حکومت اسلامی یعنی یک حکومت مبتنی بر عدل و دموکراسی و متکی بر قواعد و قوانین اسلام».
🔹از دیدگاه حضرت امام (ره) حفظ نظام واجب و اختلال امور مسلمانان مبغوض شارع است و حفظ نظام متوقف بر تشکیل حکومت است.
🔹اعتقاد به ضرورت تشکیل حکومت و برقراری دستگاه اجرایی و اداره جزئی از ولایت است؛ چنانکه مبارزه و کوشش برای آن، جزئی از اعتقاد به ولایت است.
🔹امام خمینی (ره) از حکومت پیامبر اسلام، و حکومت امیرمؤمنان (ع) به عنوان حکومتهای اصیل اسلام یاد میکند و عدالت محوری، قانون گرایی و حاکمیت ارزشهای معنوی را از ویژگیهای آن برمیشمارد.
🔹از نظر امام خمینی (ره) تشکیل حکومت در رأس هرم وظایفی پیامبر (ص) قرار دارد؛ چرا که پیاده کردن دستورات دینی و اسلامی، بدون تشکیل حکومت میسر نیست.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir